Styrketräning / Styrketräningslivstil 2007

Hobby & Fritid - Sport & Idrott

Styrketräning / Styrketräningslivstil 2007

Styrketräning / Styrketräningslivstil

En tråd för alla som är intresserade av styrketräning och själva livsstilen runt styrketräning.

Har du precis börjat styrketräna och behöver lite tips för att komma igång så är här det rätta stället att fråga eller diskutera Din träning! Även dom mer erfarna styrketränarna kan behöva nya tips, man lär sig ständigt nya saker.

Här kan du även få hjälp med att strukturera träningsprogram, och samt få råd om kosttillskott och vilken mat du ska äta för att uppnå bästa resultat.

Det fina med att diskutera sin träning på detta sätt bidrar till en ökad motivation för sin träning, och man utbyter en massa bra kunskap och kan på så sätt hjälpa varandra.

Sen kan man självklart redovisa sina resultat om man vill det, sätta upp nya mål, sen diskutera vilket som är det mest lämpade sättet att uppnå dessa mål.

Styrketräning är ju så mycket mer än bara lyfta lite skrot på gymet, det är en hel livsstil.

Hur reagerar din omgivning på att du styrketränar? Har du fått någon annan att börja styrketräna? Hur har styrketräning hjälpt dig med olika saker? Hur har din styrketräning påverkat Dig?

Då vi har haft klagomål på denna tråd av diverse anledningar, så är det viktigt att vi tillsammans försöker bidra till att denna tråd fungerar på ett bra sätt, så att vi på så sätt slipper problem med admins här på whoa.

Istället för att lägga in "bokmärken" så kan ni berätta något kort och gott, t.ex. hur det gick på gymet idag, eller hur du har märkt att dina triccar har ökat på sistonde, och varför du tror att dom har gjort det t.ex.

Så lycka till med Din träning och kör hårt!!!

kleton

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
Tänkte börja med att säga att det värmer att se att den texten jag skrev nångång i januari 2003 har hängt med ända tills nu...

Såg att tråden var nära 1000 inlägg igen, så det kändes som att det var dags att starta en ny.

Har varit borta från whoa en längre tid, och inte varit aktiv i styrketräningstråden alls på säkert nåt år eller mer...

Jag styrketränar inte heller lika mycket som förr, då jag tränar capoeira 3ggr i veckan plus att jag varit förkyld i 2 månader.

Men, nu är det dags att ta tag i saker och ting igen.

Idag skulle jag precis ut genom dörren, då jag märkte att gymet stängde 39min senare... Bull!

Imorrn ryktas det om bröst och armar iaf...

Peace!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
ska ta upp gymandet igen efter 1-2 års uppehåll för thaiboxning, har inte råd eller tiden att träna thaiboxning längre så det får bli gymet igen=)..
saaaru..
andrasidan P20:

Härligt asså!:D Ja, kampsport tar upp mycket tid, även om det är skoj...

Fan vad jag känner mig färsk inom styrketräning nu jämfört mot ett par år sen, aja... Bara att köra igång!:D
kleton du kommer nog tillbaka ganska snabbt=)

joo jag vill fortsätta men har inte tiden... joo får se hur gymandet går det va ett tag sen:> ska bli kul och se hur "svag" man blivit:>:>
saaaru..
var ska alla gymma da? (sthlm)
vi är överallt!

En fråga till Er killar:
Hur synliga muskler "får" en tjej ha för att det ska vara snyggt?

- same shit, different color
eemc: http://asp.budo-fitness.se/img/upload/3731.jpg

Lagom för att kunna bli attraherad, även om jag uppskattar att både träna med och se större tjejer tävla, men nu tänker jag först och främst ur "flickvänsperspektiv".

_NoVA_: Det blir nog Najaden i haninge, men blir nog ett par gästträningar på Delta när jag ska upp till sthlm i mars.

Det var på tiden att någon gjorde en ny, även om jag hade velat ha en FAQ istället men jag orkar fan aldrig ta tag i det så det är väll lika bra att det blir såhär.

Idag har jag haft huvudvärk och ont i halsen men orkade inte stanna hemma från gymmet då jag hade vilovecka förra veckan så det blev rygg och baksida axlar med två nya PB på ryggen i mark och hantelrodd. Nu blir det rehab tills torsdag då det blir ben, sen ska man ut och jobba hela natten imorgon i snöstormen, jippi.
SHOW Stockholm | www.showstockholm.com
var ska alla gymma da? (sthlm)

Inte på worldclass iaf, jävla skit gym.

häslostudion i norrköping...

varför är worldclass ett skit gym för då?
saaaru..
Tränade styrka typ 3ggr./vecka förut men kör nu bara 2ggr. och thai boxning 3ggr./vecka.

Att bara träna muskler gjorde mig ganska trött men nu när jag kör mycket kondition i.o.m. thai boxningen så är jag väldigt mycket piggare.

Kan rekomendera alla som gymmar att slänga in minst en dag ren kondition också. Det får verkligen fart på en!
Stop! Tell me about the fucking golfshoes.
eemc:
Har inte sett en enda tjej som inte använt steroider som har haft för mycket muskler. Menstruationen försvinner vid 17% hos tjejer om jag minns rätt och det är väl inte något hälsosamt tillstånd att vara i så allt över det.
..:: A dollar short and a day late. Story of my life ::...
_theaerocrew:
Att använda något sådant var inte min tanke och kommer inte bli min tanke heller. :)
- same shit, different color
eemc

vänta det kommer:P:P
saaaru..
säger den osäkre lillknatten som allt som oftast äter för lite, trodde inte det passade in på dig? :D
Helvete, har blivit 4 pass på två veckor, ena vecka pga ljumsk-skada och denna vecka pga jävla förkylning som vägrar släppa :(
Börjar få abstinens nu.
men va fan, finns folk som tränar två pass i veckan år ut och år in...Du har inte rätt att gnälla haha
Jag har en fundering när det gäller att kombinera styrketräning och löpning. Jag måste förbättra min kondition rent löpmässigt. Jag går regelbundet på gymet och tycker att det går framåt hela tiden, har dock inte hållit på så otroligt länge (ca 1 år hyfsat regelbundet).

Som sagt, nu är det dags att förbättra konditionen. Frågan är hur jag ska lägga upp mina pass i framtiden för att få ut maximalt från både styrketräning och löppass.

Är det lämpligt att tex löpa 3-6 km och sedan direkt gå in & köra gym? Eller kan man kanske löpa & sen ta en proteinshake & sedan gå & träna eller hur kan man lägga upp det?

Tacksam för svar!
Your best? Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen!
d beror på hur din tid ser ut....men vi säger att du har mkt tid...
då skulle jag börja dagen med en joggingtur...på morgonen...sen tar du ditt gympass som vanligt...

d e nog så ja skulle göra....

för om du springer,gymmar å springer igen så får du inte den effekten som du vill/tror...d räcker me att du löper en gång..
vi är överallt!
Det rekomenderas att om man vill styrketräna och köra cardio samma dag, så skall man köra cardio på morgonen och gym på kvällen.
Propaganda åt folket..
ska man springa före eller efter frukosten?
Stop! Tell me about the fucking golfshoes.
Det gör marginell skillnad.
Jag kan ju direkt avråda från att springa på tom mage om du värnar om eventuell muskelmassa.
_theaerocrew: Ja men för dem handlar det bara om ren felprioritering, det är heeelt annorlunda för mig :)
fisherman

d sägs att man bränner mer fett om man springer innan frukost pga av kroppen då använder fett som bränsle.
men detta stämmer inte helt....

det som händer är om du springer innan frukost så har du förstört omsättningen i kroppen för resten av dagen....

så käka en stabil frukost..vänta mellan 30-60 min å ta sen en 5 km jobbingtur =)
vi är överallt!
ok, tack för svaren!

till saken hör att jag pluggar just nu & har ingen lust att gå upp kl 05, käka frukost & vänta i 1 timme & sen löpa i 30 min. Men det handlar ju om att prioritera så jag vette fan hur jag ska göra.

men tack för svaren!
Your best? Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen!
ska du träna något innan frukost är den lågintensivt som gäller för att förhindra att kroppens sätts i en katabolt fas.

Jag föredrar intervaller på kvällen istället kombinerat med långpromenader. Skilnaden mellan morgon eller kvälls motion är så liten att det räcker att hålla på några minuter längre på kvällen.

Morgonen: liiite bättre förbränning, större risk för att tappa muskler, trött och ingen energi
Kvällen: Störst chans att behålla muskelmassa, pigg och lite mer energi i kroppen.

Valet är inte svårt för mig, framför allt är det inte lätt att få in morgonmotion om man inte är arbetslös. 
innan jag träffade mitt ex för tre år sedan så var jag på gymet 5 dagar i veckan och var rejält uppumpad..
men hon var en soffpotatis och smittade av sig på mig, nu när det har tagit slut så har jag försökt att bli seriös igen.
har tillochmed köpt proteinpulver.vilket använder ni?
det roliga är att kroppen kommer ihåg all hårda träning från förr så på bara 2-3 veckor så ser jag gryma resultat. men sen kommer det nog stå still ett år.
i'm always telling the truth even when i'm lying.
Du ser resultat på 2-3v när du precis börjat även om du har bra muskelminne eller ej.

Proteintillskott finns det miljontals och säkerligen ingen här som använder samma, de flesta är likvärdiga.

Utvecklingen behöver inte stå still, så länge man är psykiskt förberedd på att utvecklingen inte sker som på de första veckorna. Variera bara träningen så ska det nog gå fint.

Jag vet inte om jag vågar visa mig här igen. Jag va här ganska ofta för ett par år sedan. Jag har varit försupen och förgången i snart 2 år =/ Jag har fått betala priset med en pinnarm som kan jämföras med Paris Hiltons förmodligen. Jag kämpade mig upp ur träsket, och nu har jag gått en månad med (halv)-seriös träning.

Kamrater ge mig stöd här i fortsättningen. Om 6 månader ska jag vara på topp och kunna flasha i ett par speedos.
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha
kleton jag minns dig du hade grymt bra kropp. Har du blivit mycket mindre på sistone med kampsporten och mindre skrot?
"Vi fick ögonkontakt, jag log, hon log... vi var nakna. Tysta, svettiga, nakna och helt naturliga." - Emil_brikha
Variera träningen? Köra olika övningar på t.ex. rygg varje gång?
"Min sambos bror har två hakkors på ollonet.
Han vill hitta en utlänsk kvinna så han kan jaga henne runt lägenheten med sitt "tyska attackplan" i vädret." - Two_grand
shunare: Tänker du visa dig i et par speedos vill jag inte ha med dig att göra :D

Barnaerskoent: Man behöver inte ändra övningar varje gång men jag tycker gott man ska ändra en eller två övningar efter några veckor, dock inte basövningarna som jag tycker ska vara kvar, även om man för rygg kan variera med rodd istället för mark lite då och då eller vice versa.
DjBrunte

Hahaha. Det är inte frivilligt kan vi säga. En speedosfest kommer äga rum om ett halvår :)

körde axlar igår, det är min akilleshäl jag är grymt svag i dom. någon som har lite tips på övningar för framdelen av axeln?

i'm always telling the truth even when i'm lying.
De flesta pressövningarna, hantelpressar, militärpressar m.m.

Basövningar?
Han vill hitta en utlänsk kvinna så han kan jaga henne runt lägenheten med sitt "tyska attackplan" i vädret." - Two_grand
Köpte gymkort för ett tag sen och ska nu biffa till mej ;P

Ge mej all tips o hjälp som ni kan :D allt från basic!
^ Smart sagt.
har aldrig tränat i mitt liv, började förra veckan, tränar ca 4 gånger i veckan.

gillar inte träna bröst haha got damn it jag e svag där..
?- Hur många bor det i Tyskland?
- Gôr-many.
Tekone

Gör som jag. Träna på friskis och svettis där behöver man inte skämmas. Då och då kommer det en kärring som lyfter mer men det får man leva med :$
Barna: Yes, sök på basövningar på något av de stora forumen.

Poker_face: Lättare om du ställer frågor än att dra allt generellt.

TeKoNe: Bröst är ett meningslöst omen, bara för strandraggare, våga skippa börstträning säger jag och lägg in en kombo av biceps/mage istället, mer lukrativt på raggarformen.
hantelpress e ju hur najs som helst =)
vi är överallt!
shunare P24
hahaha tränar på sportlife inne i stan här i gbg, bara massor brudar :)

DjBrunte P21

kör biceps och mage med.
?- Hur många bor det i Tyskland?
- Gôr-many.
Funderar också på att börja gymma, har gått på diverse kampsporter innan men nu har jag varit slö i typ... 3-4 år. Problemet är dock att dom gånger jag provat gymma har det varit så förbannat tråkigt :(

Ah, min arbetskompis tränar på sportlife, han vittnar om fina flickor. Han är dock för mkt hiphop och för "real" för att showa off för dem så han smyger mest omkring.
Alltså, om jag kör 4 övningar på t.ex bröst, så byter jag ut två av dessa var tredje/fjärde vecka?
Är det lämpligt att tex löpa 3-6 km och sedan direkt gå in & köra gym? Eller kan man kanske löpa & sen ta en proteinshake & sedan gå & träna eller hur kan man lägga upp det?

om du nu absolut måste löp träna samma dag som du styrketränar bör du vänta 7-8 timmar mellan dem passen om du inte vill riskera att förlora någon muskelmassa
Barna: Säg att u kör bänk, hantelpressar, pecdec och flys t.ex så kan du gott byta ut de två sistnämnda med jämna mellanrum.
Nybörjarfråga: Hur påverkas träningen om man är uttorkad eller bara inte dricker tillräckligt mkt?

Hört för länge sedan att man har svårare att ta upp protein om man har för lite vätska i kroppen. Jag tror väl att det gäller dem flesta ämnen, men stämmer det. Och isf är det någon märkbar skillnad?
AIK
DjBrunte P21
Okej, men alltså hur ofta man bör gymma, liksom går det att träna för ofta?

Lite hur man ska lägga upp det, typ dela in muskelgrupper per träningspass, och isåfall vad vore bra? låt säga ifall man kör 4-5 gympass per vecka.

Langa på med fler tips, allt som kan hjälpa :)
^ Smart sagt.
Det går absolut att träna för mycket.

Hur ofta folk väljer att träna är ävldigt individuellt, jag tränar olika mkt beroende på hur mkt jag har att göra på jobbet men 3-5 dagar splittar jag på.

Det finns olika varianter att splitta, det finns över/underkropp, push&pull och mer klassiskt schema typ:

mån: bröst/triceps
tis: rygg/biceps
ons: vila
tors: Axlar/mage
fre: ben/vader

Det är bara väldigt basic schema, jag kör hellre axlar och bröst samma dag och baksida axlar o rygg samma dag för att köra mer åt push & pull vilket betyder att man kör mest pressövningar på ena passet och mer dragövningar i det andra.