helvetet är löst; peezay har gästat cameo på bbc 1extra!
baeng
eastend - det beror på vad jag lyssnar på. dancehall exempelvis, när jag lyssnar på det så vill jag bara dansa. något budskap skiter jag i. emo är budskap och whining. grime är pof (som en viss person skulle ha sagt, haha) och känsla. och jo, jag håller mej till den engelska versionen och just därför upptäckte jag att han var med i 1extra.
baeng
Han var först med grimen i sverige. Går inte att bestrida. Och självklart menar han att han var först med att göra grime som svensk och inget annat. Inget överstitteri i det? Devrim har enligt vad jag hört sålt beats till massa grimeartister i england och har fått en ganska nice underground buzz där.. Är inte det kvitto nog så vet jag inte vad.. Jag litar ju mer på engelsmännen än på made in japan när det kommer till grime.
| Axel | Xeilon Productions | Laxmacka Crew | DJ Yxmördarn | www.xeilon.com | www.mofetajerre.se | www.ismen.se
Xeilon - Han var först med svensk grime, men han utger sej för att ha tagit hit grimen. Och jag undrade, vem av er därute fick höra grime genom honom? Inte jag iaf och inte nån annan jag känner heller, så jag förstår inte varför han går runt och hävdar något sådant. Men motbevisa mej gärna. Vilka har han sålt beats till? Så svårt är det ju faktiskt inte att sälja ett beat till någon, frågan är till vem. Och hans beats är det iofs inget fel på, det är den svenska grime-rapen som stör mej främst när det kommer till hans musik. Och jag är definitivt ingen expert på området, så du ska helt klart lyssna på engelsmännen mer än på mej.
baeng
Elmo - hahaha, det var bara nåt försök till metafor. men tack för påpekandet :p
baeng
word eastend! max peezay är det bästa inom svensk hiphop!
eastend - åh, du träffade en öm punkt.
baeng
ok... jag pallar inte läsa igenom hela tråden så förlåt om jag säger nåt som nån annan har sagt etc. .... säga vad man vill alltså, men just det har jag fan respekt för! han sitter i 1xtras studio och snackar med cameo alltså! en grej man ska komma ihåg är att det inte alltid är den bästa som vinner, det är den som vill det mest som vinner! men det är ball att höra hur färsk max verkar när han snackar om hur han kom in på grime för ett år sen genom the streets, dizzee, wiley... men alltså att han hookat upp med roll deep redan är också respekt for real. asså jag vet inte heller om jag kan hålla med om att grime måste vara på fet eastlondon dialekt.. de är bullshit. det är ju många som kommer från andra ställen i london.. och många som kommer från andra ställen i england och kör på helt sjuka dialekter typ från manchester och sånt. dessutom behöver grime för mig inte vara med mc på. ibland är de bara lide jobbiga.. de fetaste tunes jag vet är i de flesta tillfällen instrumentala. men jag väntar nog med att börja digga svensk "grime" med mc på, tills det är nån som kickar på skånska. jag har lite svårt för det där stockholmska hahaha ;-)
Svarar mest på första inlägget. made_in_japan Det verkligen osar avundsjuka i ditt inlägg. Du verkar bara bitter över att fler har eller kommer upptäcka grimen inom en överskådlig framtid. Varannan unge på 15 bast kommer kuta runt och digga Dizzee Rascal och rimma supersnabbt och kantigt. Att du sen kallar honom för okunnig och hela det köret är ju bara struntprat. Du likställer ju för fan grime med 2step och garage. Du menar att Craig Davids (åtminstone de gamla grejerna) gör grime? Personligen skiter jag fullständigt i vad man kallar musikstilarna. Har inget behov att vara den enda som är down med värsta häftiga musikstilen. Musik är bra, eller dålig. Och även det är relativt. Jag har alltid gillat 4e Världen och deras grejer, och Max P är ett jäkligt intressant projekt måste jag säga. Det är inte som att han skryter om att vara först, han är presenterad av media (helt jävla rättmätigt) som den första som kör grime på svenska och på så vis hjälper till att sprida musiken. Sen ska han ha respekt för att han säger att han blev såld på grime när han var i London för ett år eller två sedan, och inte har varit med sedan hur länge som helst. Hans musik lider antagligen av många barnsjukdomar, men det gör fan hela grimescenen. Den är så pass ung. Grime är intressant, men för att den ska spridas i större skala (vilket nog bara gynnar alla intresserade) så måste åmtinstone en svensk finnas. Det underlättar onekligen. Max P är som sagt ett riktigt intressant projekt, och jag tycker det är sjukt kul. Har bara hört några enstaka låtar, men de blir bättre varje gång jag hör dem. Det gör sig allt bättre på svenska. All grime är ändå inte från östra London. Den kanske har sitt stora fäste där, men folket kommer från många olika ställen dit (som Max P som kom dit). Så lägg ner din tråkiga attityd bara för att du inte får känna dig så exklusiv längre. Låt fler njuta av det här roliga. Det är inte gravallvarlig. Det är musik. NastyNoise Grime på skånska? Usch nej. Skånskan kan ha Svenska Akademien och Peps Persson. Där gör den sig bäst (och det riktigt bra). Timbuktu är bara ett snedsteg som blev rätt ;) Grimen behöver nog en vassare dialekt, och då gör sig Stockholmskan bäst.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
grime är stekt, lyssna på SAS istället.
Låter mer som att du är avis på honom för att du ville ha din grime för dig själv och om någon skulle introducera grime för någon så skulle det vara du... men vafan jag känner igen mig jag blev skitsur när sean paul slog igenom och varenda snorunge skulle lyssna på dancehall, förresten var det jag som började med truckerkeps i sverige och den fick man inte ha ifred inte heller flipflopsen, militärkepan, cammo och pilots (som jag också var först med) fick man behålla för sig själv.
hon hatar mig bara för jag e thug och typ aldrig e där
men ja fattar ente va han sägørr..
Nää, göteborska skulle låta för vänligt. Som små mjuka kuddar liksom. Nästan lite norskt... hehe. Och Pstq är också bara en stolpträff som dock gick stolpe in ;) Men göteborska.... tja, kanske.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
herregud, whoa. alltid vara mest äkta? suck..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
MAX PEEZAY 4 PREZIDENT !
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
probs till folk som försöker sprida bra musik
sen ska vi inte snacka om vilka som lyssnade på uk rap först, gbg är i huset
jag är dock ej mega torsk på grime, jag lyssnar bara på peel dem crew, lyssna på deras tankar om grime
www.pdcent.com
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se
Tala icke illa om Nileskär. Nu blev det minuspoäng!
I drop one verse - other cats be rhyming for weeks.
låt han va grimekungen om han vill, orka bry sig. seriöst.
- NK Zeljeznicar Sarajevo - The Maniacs´87 - whoa = ZOG.
oj det skulle vara kursiv. nåväl
- NK Zeljeznicar Sarajevo - The Maniacs´87 - whoa = ZOG.
IllicitMuzikGBG jag lyssnar bara på peel dem crew, lyssna på deras tankar om grime Vad är deras tankar om grime? Kollade runt på deras sajt, hittade inget sånt.
don't get chumpatized
DonRuba köp deras enormt bra cds så hör du, så bra o riktig uk rap det kan bli nja, dom säger typ att grime kommer gå tillbaka till rap/hip hop, att dom robbar sk urban wack fuckers etc, grime är typ så kommeriellt det kan bli i england, en jävla hype rent ut sagt, sk stora urban acts har ej hjälpt några andra akter genom dörren etc mm deras ord, inte mina, även om jag håller med om mycket dom säger, men genom att lyssna på hela deras innehåll, då fattar man vad dom menar jag diggar viss grime, men men
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se
Det är en intressant diskussion, men jag håller inte med. Jag tror att skälet till att uk hiphop aldrig riktigt har blivit något är att man behöver ha en egen grej för att det ska finnas någon riktig livskraft i det. Vad det gäller urban MC-baserad musik, och den funktion det fyller som ett hopp om ett bättre liv för fattig ungdom i ghettomiljö (eftersom alla kan göra det som överhuvudtaget har ett par stämband, det är bara ställa sig på gathörnet och köra) så har Jamaica haft dancehallen, USA har haft hiphopen, men Storbritannien har inte haft nåt eget. Nu har de grimen, och det är just eftersom det fyller den här funktionen som jag tror att det finns en väldigt stor livskraft i det. Jag tror absolut inte att det är en fluga, utan att det kommer finnas grime om tjugo år, precis som hiphop har funnits i mer än tjugo år nu. Musikstilar som man kopierar från någon annanstans blir aldrig riktigt på samma sätt en äkta livsstil, tror jag. Så som hiphop i USA är en självklar livsstil för folk, inget man själv ens har valt utan en naturlig del av miljön man växer upp i, så tror jag grime kan komma att bli det för brittisk ungdom. En importerad grej som hiphop i Storbritannien kommer aldrig lika mycket att vara en självklarhet, det är något man väljer att hålla på med för att man är musikintresserad. Det är en helt annan grej. Det här var lite slarvigt uttryckt, och det finns därför säkert brister i mitt resonemang, men nån kanske förstår typ vad jag menar. Vad jag försöker förklara är alltså varför jag inte tror att grime kommer bli en del av uk hiphop, utan att grime kommer att bli många gånger större än vad det är idag och finnas kvar i många tiotals år. Medan uk hiphop kommer fortsätta vara ungefär som det är idag, ett särintresse utövat av en mindre grupp entusiaster.
don't get chumpatized
DonRuba Storbrittanien hade punken, som i många fall inte heller ställde några krav på stämbanden...fast nu är jag bara dryg. du har i grund och botten rätt ändå!
jag dissar inte vad jag menar är att grime=hip hop i grund o botten är samma i uk, men att typ dom riktigt fattiga, bra o grundarna aldrig får lika stor uppmärksamhet som tex andra, nu menar jag inte bara grime acts för dom har kämpat lika mycket som alla andra men tex brixton är hip hop placet nr 1 i england men dom får aldrig sin röst hörd, förutom på channel u, dom är tvungna att slå på dj´s etc för att dom som styr hatar brixton bara för att dom kanske har dåliga uppleveser därifrån från förr i tiden haha o uk har haft bra egen rap sen 80 talet, bara att dom flesta inte vetat om det, jag menar vissa i sthlm dissade tom akter ifrån uk som knäckte nästa allt i usa på den tiden, bla hijack det blir en liten fluga nu när alla så himla på grimen men men, its all good pdc knäcker still det mesta enligt mig tycker ni borde köpa o lyssna på lite mer, jag har lyssnat på uk rap sen 80 talet, jag borde kunna historien jag vill bara få folk att veta historian o att det finns mer än grime när det gäller uk rap o vad den har kommit ifrån b.la det är skitsnack att säga att uk rap bara härmat o låtit som usa rap förr i tiden, journalister o folk som säger detta har bara hört det ifrån ngn annan media som ej vet mvh johan aka: mayornas=IllicitMuzikGBG ps. jag coppar gärna skit åt folk, bara att holla!!!
Demento Storbrittanien hade punken, som i många fall inte heller ställde några krav på stämbanden... På sätt och vis är det precis vad jag försökte säga, att grime är den nya punken! Och det är en funktion som jag inte tro att uk hip hop någonsin haft för brittisk ungdom.
don't get chumpatized
mayornas Jag citerar lite från din text här nu och kommenterar: vad jag menar är att grime=hip hop i grund o botten är samma i uk, men att typ dom riktigt fattiga, bra o grundarna aldrig får lika stor uppmärksamhet som tex andra Jag tycker inte att man kan se det som att UK rapparna är grundarna av grime. Grime har ju rötterna i flera musikstilar. Jungle, 2step/garage, dancehall och hiphop. Och vad det gäller hiphoprötterna så är de inte speciellt uk hiphopiga heller. Det är mest att musiken, beatsen, är inspirerade av bland annat hiphop. Själva rappandet i grime kom ju mera från MC-kulturen inom 2step och jungle-scenerna uk har haft bra egen rap sen 80 talet, bara att dom flesta inte vetat om det, jag menar vissa i sthlm dissade tom akter ifrån uk som knäckte nästa allt i usa på den tiden, bla hijack det blir en liten fluga nu när alla så himla på grimen men men, its all good pdc knäcker still det mesta enligt mig tycker ni borde köpa o lyssna på lite mer, jag har lyssnat på uk rap sen 80 talet, jag borde kunna historien Som du nämner är detta en skillnad mellan Stockholm och Göteborg. Som någon påpekade nyligen i nån tråd om detta så är det ju inte för inte som Göteborg kallas lilla London. I Göteborg lyssnade man ju mycket på det som kallades för britcore, där HiJack var stjärnorna. Men i Stockholm har det nästan aldrig funnits nåt större intresse för uk hiphop. Vi är ju helt enkelt två tydliga exempel på dessa ganska intressanta skillnader. Jag har ju också lyssnat på hiphop sedan 80talet, och även om jag inte haft mitt intresse speciellt mycket riktat mot uk så har jag väl hört en del, men nästan inte tyckt om nånting. HiJack såg jag när de var förband till Public Enemy på Fryshuset i Stockholm nån gång runt 1989-90, och jag tyckte att de var jobbiga och skrikiga, och det kom att bli en symbol för mig för hur jobbig jag tyckte att uk hiphop var. Lite senare lyssnade jag en del på Credit To The Nation, men kom fram till att jag fortfarande inte gillade uk hip hop, även om det inte var speciellt skrikigt längre. Så jag erkänner att jag inte har haft stenkoll på allt som har gjorts, men personligen har jag inte hört någon bra uk hiphop mellan Derek B och Roots Manuva. jag vill bara få folk att veta historian o att det finns mer än grime när det gäller uk rap o vad den har kommit ifrån b.la det är skitsnack att säga att uk rap bara härmat o låtit som usa rap förr i tiden, journalister o folk som säger detta har bara hört det ifrån ngn annan media som ej vet Det menar jag inte, även om jag förstår att det lät så eftersom jag skrev att de kopierat en musikstil. Jag tycker absolut att det finns uk hip hop som har ett helt eget sound, även om jag inte råkar gilla det soundet. Vad jag menade med "kopiera" var ju att själva musikstilen, hiphopen, har hämtats in utifrån, och så har man gjort en egen variant av det som man har anpassat till sina nationella förhållanden i Storbritannien. Och att ett skäl till att uk hip hopen inte varit så framgångsrik kanske är att musikstilar inte blir lika livskaftiga när man gör på det sättet, som om man skapar något helt eget. För så länge man har tagit nånting utifrån så kommer man alltid bli jämförd med det, och jämföra sig själva också. Och det har väl varit en del av uk hip hopens problem. Men grime jämför sig ju inte med nånting, den bara är och går liksom inte att ifrågasätta på samma sätt.
don't get chumpatized
jag delar ut ett väldigt ovanligt: WORD! till DonRuba
haha, jag börjar uppskatta donrubas meterlånga inlägg allt mer. och nu har han mer rätt än nånsin.
baeng
jag bockar och bugar :)
don't get chumpatized
DonRuba bra inlägg faktiskt... tror båda har sina poänger, vi jobbar båda för bra uk musik... enda jag vill är att sprida uk rap genom alla medel möjliga... och då passar det bra att dra parallerna med grime... mer bra musik åt folket...
Måhända att det är lite halvtrist det jag hört men det är väl ändå ett steg? Svensk hip-hop håller ju på att döda sig själv med alla internetrunkare som bara gör halvhjärtade grejer. Släng stråkarna och in med syntharna!
Nice one!
by the way! någon som vet mer om lady sow och jay-z grejjen?!
nu släpps toms platta, den får sköta snacket...
Hangaround
2005-12-16 01:36
lite rolig info:) Jag ligger bakom hela utseéndet på affischer, kläder, skiva, hemsida osv osv :) Ser ni nått ritat som har med max och göra så holla at me. Såg han för 2 veckor sen när han var här uppe. Länge varit ruskigt sugen på det nya och det lät bra som fan.
hjälp max peezay in på trackslistan (p3 radio):
www.sr.se
slutade läsa efter hälften av detta. aldrig hört eller velat höra max pezzay eller hur han stavar när han inte är tom. men. hans lans av sin skiva drar ihop gryma djs etc vad de gäller grime. så jag t'nker inte gnälla. skiter i om han tror han var först me o lyssna på grime i sverige. de finns en grime hype som tyvärr han var lite sen med isf. låt folket lyssna på dizzie om de vill. bara bra om alla inte hittar till de jag gillar i grime-väg, och de får fortsätta vara riktigt engelska (de lär de iofs vara i typ en vecka till). mo powa to grime. fuck all annan bullshit. detta är precis som när vadfan som helst hypas. denna diskussionen som förs här är sooooooo fuckin oooooooooooooold piis
Äh! Shit! Skitsamma vad det kallas grime/nått annat.. Det är nytt hett å jävligt bra.. Går inte undga att han har skills.. Om Han säger att han va först med grime på svenka så ok,, skitsamma vem bryr sig.. Att han skrev några basic gime artister i aftonbladet, vem bryr sig. Om han hade sagt några riktigt underground som Made in japan 12 bast inte hade vetat så skulle han säker varit dryg för att han va tvungen att nämna några ingen och ingen häller någonsin kommer att höra..Glöm inte att hela hiphop skiten är uppbyggt på kaxighet.. Kan hålla med om att snubben låter lite dryg å kaxig i tonen när han snackar,, kaxighet är nått jag fan lärt mig att skita fullständigt i det är ju så det är.. Folk är fan för kännsliga asså..
!
haha,
Peppis - konstigt att diskussionen är old när traden är 2 manader gammal med innehall som refererar till ännu äldre shiat. det här ämnet är lika aktuellt som bill clinton.
det är redan bekräftat att max skulle vara jack shit utan sina producenter och features. solo sa skulle han vara lika dalig som när han var med i fjärde världen.
och till resten som fortsätter skriva, lyssna pa
detta sa slipper ni missförsta mig sa grovt.
- det är inte jag som har taskig attityd, det är ni som uppfattar fel. kisses&hugs!
baeng
made. refererade iofs till att diskussionen kommer upp varje gång ngn ny musik hypas......så handlade ju inte om grime i sig. läser du om mitt lilla inlägg inser du nog det.
Peppis - ye well, ser inget fel i kritik. särskillt inte befogad sadan. knappast att det är ett sammanträffande att det sker vid vare ny musikstils föööödelse.
baeng
precis det jag sa.
`???? öööh? whut?
jag är inte på något sätt down. och har inte claimed det på nägot sätt heller.
Peppis - ja men det var sa uppenbart uttalande sa att det liksom blev.. onödigt. jorden är rund, ja und? MistaMurka: kul att han kör..
baeng
Made. Fan vilken arg liten flicka du är!
Ferm - ja det är otroligt hur shitty music kan göra en upprörd, speciellt i kombination med ännu mer shitty uttalanden. vanligtvis bjuder jag pa kakor, jag lovar!
baeng
Fast shitty grimetrådare måste vara det värsta