I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Max peezay´s grimetjöt

Övrig musik - Elektroniskt

   

2005-10-12 23:37

Max peezay´s grimetjöt

alltså, jag har sugit på det här länge nu och jag känner för att dela med mej (delvis för att jag vet att han hänger på whoa och förhoppningsvis läser detta).
den här mannen är nog bland det drygaste jag hört på länge, nu snackar jag inte om hans musik (som iofs är drygt också, eftersom grime på svenska är trist, otroligt trist) utan om hans uttalanden här och var.
första gången jag hörde talas om honom i form av hans grime-alter ego var i metro nångång i våras. han hade gjort en "grime-guide" i mittenuppslaget där han tipsade om dizzee, lady sov och några till som jag inte minns exakt. typ ok, gulligt försök att få in grimen i svenska hemmen (eller om han vände sej till oss redan grimelyssnande läsarna vet jag inte, men om så var fallet så måste jag påpeka hur ogivande det var eftersom han drog upp de mest kändaste artisterna som vi alla redan känner till) men efter att ha ögnat igenom "topp tre det-här-borde-du-lyssna-på-om-du-vill-va ra-lika-medveten-som-mej"-listan så kom jag fram till slutsatsen att allt bara var ett egotrippjippo där han bara ville komma fram till att det var HAN som tog hit grimen. att sverige aldrig skulle ha fått ta del av grimen om det inte vore för honom, allas våran "grime-upplysare". jag vet inte hur många av er fick kontakt med uk garage/2 step/grime/you name it genom honom men jag är definitivt inte en av dem. jag har väldigt, väldigt, väääldigt svårt för folk som måste bekräfta sej själva genom att påpeka att dem var "först" med saker och ting, men ännu värre, när dem inte alls var först.
vad får han ut av det? det är väl ingen som springer runt och utger sej för att vara den första som tog hit gothen, hårdrocken osv osv. varför måste han då komma och försöka skapa nån drömhierkeri där han själv sitter längst upp och matar oss med det senaste från grimen? jag vet inte om de är hans avsikt, men det känns som om han vill ha det så. han har inte spelat någon som helst roll för mej och min musiksmak och jag har inte hört nån annan han gjort det heller för. så vilka är det han påstår har tagit hit grimen för? det finns internet idag, man är inte beroende av enstaka personer som tar hit telegram med häst och vagn från london.
sen andra gången jag hörde honom var på p3 häromveckan (hm minns inte) när mats nileskär (åh vilken kombo, drygaste rösten i världen med drygaste människan, yeey) och där han ÅTERIGEN påpekade stolt att han var först med grimen i sverige.
det finns faktiskt en anledning till varför han var först med svensk grime (och är ganska själv om det ännu, tror jag) det är för att grime GÖR sej inte på svenska. grime utan östlondon-dialekten är som en ostmacka utan ost. ingen som helst njutning!
men sure, en smaksak. han får gärna köra sin grej men det lär väl antagligen bara fjärde världen-fans som uppskattar honom..

vet inte min riktiga poäng med det här men jag vill diskutera vad ni andra tycker om honom, och om han själv vill komma och bidra med lite åsikter. jag kände iaf för att vädra lite av mitt ogillande mot honom..

baeng