Max peezay´s grimetjöt
alltså, jag har sugit på det här länge nu och jag känner för att dela med mej (delvis för att jag vet att han hänger på whoa och förhoppningsvis läser detta). den här mannen är nog bland det drygaste jag hört på länge, nu snackar jag inte om hans musik (som iofs är drygt också, eftersom grime på svenska är trist, otroligt trist) utan om hans uttalanden här och var. första gången jag hörde talas om honom i form av hans grime-alter ego var i metro nångång i våras. han hade gjort en "grime-guide" i mittenuppslaget där han tipsade om dizzee, lady sov och några till som jag inte minns exakt. typ ok, gulligt försök att få in grimen i svenska hemmen (eller om han vände sej till oss redan grimelyssnande läsarna vet jag inte, men om så var fallet så måste jag påpeka hur ogivande det var eftersom han drog upp de mest kändaste artisterna som vi alla redan känner till) men efter att ha ögnat igenom "topp tre det-här-borde-du-lyssna-på-om-du-vill-va ra-lika-medveten-som-mej"-listan så kom jag fram till slutsatsen att allt bara var ett egotrippjippo där han bara ville komma fram till att det var HAN som tog hit grimen. att sverige aldrig skulle ha fått ta del av grimen om det inte vore för honom, allas våran "grime-upplysare". jag vet inte hur många av er fick kontakt med uk garage/2 step/grime/you name it genom honom men jag är definitivt inte en av dem. jag har väldigt, väldigt, väääldigt svårt för folk som måste bekräfta sej själva genom att påpeka att dem var "först" med saker och ting, men ännu värre, när dem inte alls var först. vad får han ut av det? det är väl ingen som springer runt och utger sej för att vara den första som tog hit gothen, hårdrocken osv osv. varför måste han då komma och försöka skapa nån drömhierkeri där han själv sitter längst upp och matar oss med det senaste från grimen? jag vet inte om de är hans avsikt, men det känns som om han vill ha det så. han har inte spelat någon som helst roll för mej och min musiksmak och jag har inte hört nån annan han gjort det heller för. så vilka är det han påstår har tagit hit grimen för? det finns internet idag, man är inte beroende av enstaka personer som tar hit telegram med häst och vagn från london. sen andra gången jag hörde honom var på p3 häromveckan (hm minns inte) när mats nileskär (åh vilken kombo, drygaste rösten i världen med drygaste människan, yeey) och där han ÅTERIGEN påpekade stolt att han var först med grimen i sverige. det finns faktiskt en anledning till varför han var först med svensk grime (och är ganska själv om det ännu, tror jag) det är för att grime GÖR sej inte på svenska. grime utan östlondon-dialekten är som en ostmacka utan ost. ingen som helst njutning! men sure, en smaksak. han får gärna köra sin grej men det lär väl antagligen bara fjärde världen-fans som uppskattar honom.. vet inte min riktiga poäng med det här men jag vill diskutera vad ni andra tycker om honom, och om han själv vill komma och bidra med lite åsikter. jag kände iaf för att vädra lite av mitt ogillande mot honom..
baeng
om du vill ha nåt nytt att hacka på läsa grime specialen i nya i-city...... tipsar om tro det eller ej dizze och kano ....
New job. New Life. Good life
jag kan dock inte hålla med dej om dissen mot han... jag tycker det e kul att det händer saker...
peeji - är det han som har skrivit den alltså? jo det är kul när saker händer, absolut. men vad för saker får han att hända? det är jävligt mycket snack och lite verkstad från hans sida. vad har han egentligen bidragit med förutom en massa skryt och dålig musik?
baeng
nej det e inte han som skrivit...
peeji - vem äre då?
baeng
ingen aning.....
Han kan lägga ner grimen tycker jag. Ingen känsla alls. Btw agerar han groupie åt The Mitchell Brothers, åtminstone vad jag såg på konserten i Stockholm för ett tag sen.
California, knows how to party!
är det inte ganska uppenbart att man inte radar upp en massa svårtillgängliga artister när man försöker introducera en genre för en större publik? om guiden tipsade om en massa artister som den genomsnittsliga personen skulle få leta hårt efter skulle det förmodligen inte få särskilt bra genomslag. sen verkar det lite dumt att hålla på att spy galla över honom bara för att DU har kommit fram till nån underlig slutsats angående hans inställning till grime i sverige. sen vill jag passa på att påpeka att det fanns bakåtsträvare som du förr i tiden också när hiphop inte "passade på svenska". så kom jag fram till slutsatsen att allt bara var ett egotrippjippo där han bara ville komma fram till att det var HAN som tog hit grimen. att sverige aldrig skulle ha fått ta del av grimen om det inte vore för honom, allas våran "grime-upplysare ärligt...vad baserar du det på? har inte hört så mycket av det han har gjort, men Kvasifolosofi var rätt schysst. Soopa-Fly sälj ditt skvaller till hänt-extra och tjäna lite på det!
Demento - okej, jag gillade iofs hans uteblivande namedropping för det hade gjort sej väldigt illa i metro. och jo jag kan väl spy hur mycket galla jag vill, om det är så jag känner för honom? jag visste att nån förr eller senare skulle dra upp det, att det är konservativt att inte vilja ha grime på svenska och dra paralleller mellan hiphop på svenska och det. men det är för att grime ÄR den breda östlondonsdialekten, precis som jag inte tycker om svensk reggae eftersom det är patoisen som GÖR reggaen! visst, jag gillar hiphop på svenska men inte när nån klämmer in ett "ey yo bitches" och är helt allvarlig med det. det funkar bara borta i brooklyn och skulle låta alldeles för malplacerat och krystat här i sverige. jag baserar det på hans ständiga uttalanden om att det var han som drog hit grimen. om det där radioprogrammet finns kvar på internet så kan du lyssna själv. han ser sej själv som nån öppningsport, vilket jag inte anser att han är. han är ju helt obetydlig. iaf för mej, eller är han det för dej?
baeng
jag satt å diggade sosolid, oxide å neutrino långt innan folk hade hört talas om lady sov, mitchell brothers, streets eller d.rascal så jag e coolast! eller?
http://www.sthlmmd.se
made_in_japan F12 nej han är/var inte nån öppningsport för mig. jaja...han har ju faktiskt whoa såvitt jag vet så tids nog borde han väl hitta till den här tråden och kunna föra sin egen talan, jag orkar inte sitta och försvara honom. tycker bara att du verkar göra en höna av en fjäder som man brukade säga förr i tiden.
RADIOCLIT - alltså, om nån nu skulle komma och göra riktigt fet grime på svenska så är jag öppen för det. men jag är svårcharmad, jag faller inte för vad som helst.. puszel - jepp, lika cool som max. Demento - typiskt whoa, att aldrig fatta poängen. jag vill bara diskutera. inte gå och halshugga honom. bara för att man gör en topic så betyder det inte att man tänker på det 24/7. get real liksom. annars så verkade du ha så mycket att bidra med ändå så..
baeng
gjord i japan: men jag ville ju vara coolare :/
RADIOCLIT - jag har faktiskt lyssnat igenom skivan snabbt, inte hela men ändå tillräckligt för att inte fastna för det . vad är det för gäster då?
baeng
ah, men kör han på svenska och dem på engelska då? eller snackar vi om "coola" svenskar?
baeng
Toastare
2005-10-13 21:24
Måste man vara inne i gamet från början? Det här är lika tråkigt att läsa som alla gamla vinyl backpackers (eller super bling bling hiphopare för att kontra) som trackar ner på kids som gillar Eminem eller Snoop. Som många andra sagt, ger man tips så tipsar man väl om det som är mest easy listening och i ropet men ändå kan representera den genren av musik. Nu säger jag inte heller att Eminem och Snoop alltid är rätt artister att representera hiphop.. utan mer att man måste börja någonstans för att vilja börja gräva djupare i skivbacken. Nyskapande är bra...även om kanske inte den grime Max Peezay levererar inte lever upp till den brittiska grimen (vilket nog är väldigt svårt att konkurera med om man inte är inväxt i kulturen) så är det nått nyskapande.. kanske början på nått nytt, nått fräscht. Det ska man vara öppen till..
Jag skyller allt på Emma!
Grime är ju bara ett jävla påhitt. Men sug-grime har jag redan spytt galla över förr. Då kom nåt CP och skulle berätta att triphop minsann fortfarande fanns och var bra och att han eller hon minsann fortfarande gillade triphop. Det var mongo. Och grime suger. (därmed inte sagt att vissa s.k. grime-artister är dåliga, nej, vissa är riktigt bra, det är bara begreppshajpen jag inte gillar, det är bland det sämsta med brittiskt musikliv)
BountyBoo - nu förstår jag inte riktigt? du säger ju precis samma sak som mej så jag blir osäker på om det där är riktat till mej? Eksem - okej, vad har det med tråden att göra? du ogillar grime - ok?
baeng
detta var det mest korkade jag någonsin läst. verkar som du känner honom, men det erkänner du ju själv att du inte gör. han kanske menar att han är först med att kicka svenska grime och inte att han vill ha ett hierarki (!?!?!?!?!) där han regerar? seriöst. lugna dig.
Rhetoric 1. the art of speaking or writing effectively 2. skill in the effective use of speech
made_in_japan Ah, jag var lite otydlig där. Max Peezay är ju det bästa exempelet på att grime inte är någonting, eftersom enda skillnaden mellan Fjärde Världen och Max Peezay är TV-spels-samplingar, och det höll Coco Brovaz på med för flera år sedan.
hörde också intervjun på p3soul. Tyckte det lät helt ok och så, men...hela grejen är ju rätt krystad, "kolla här, nu ska jag göra grime på svenska!", det verkade viktigare att skapa ett nytt fack(Svensk grime) än att göra musik från hjärtat. jag fick den vibben...fel el. rätt....
lök
made in japan: Jag tycker det är otroligt småsint av dig, att med så lite "fakta" som en tidningsartikel och en radiointervju som underlag... kategoriskt och på ett så aggresivt sätt snackar ner en hel person. Din information är knapphändig. Dina antaganden är trångsynta och inte minst arroganta och bara faktumet att du lägger ner så här mycket energi på att utrycka en så här hatisk ståndpunkt över en så otroligt trivial sak... well, det säger mer om dig som person än om Max som artist eller hans motiv till att claima att han tagit hit grime. Vad det gäller Max så tycker jag hans låtar är jättedåliga. Inte för att jag inte gillar girme eller för att det inte går att göra på svenska. Jag tycker helt enkelt att båda beatsen är otroligt tafatta och att hans rap är platt, banal och helt otroligt okarismatisk. Min förhoppning är dock att folk följer i hans fåtspår och utvecklar grimen och ger den en egen liten dalahäst, surströmming och gör den svensk.
http://www.LQP.se - The Portal To Self (ehm, myself, that is)
made_in_japan F12 men drygkuk. poängen med den här tråden var väl att du ville "vädra ditt ogillande"? nåt annat har iaf inte jag påstått, förutom att jag inte orkar med att hålla nåt försvarstal (för det var det ungefär det jag höll på med kändes det som). med höna av fjäder grejjen så menade jag inte att du tänker för mycket på det här, utan snarare att du verkar överdriva en massa baserat på ett fåtal uttalanden. men det är ju typiskt whoa, att missa poängen right? schysst slutkläm.
Jag tycker det är otroligt småsint av dig, att med så lite "fakta" som en tidningsartikel och en radiointervju som underlag... kategoriskt och på ett så aggresivt sätt snackar ner en hel person. exakt det jag ville säga, men visste inte riktigt hur jag skulle formulera det. there it is folks.
Rhetoric 1. the art of speaking or writing effectively 2. skill in the effective use of speech
Toastare
2005-10-14 14:57
Made_in_japan nej, skillnaden är att jag inte hackar ner på det utan förstår att det inte kan komma nått exclusive grime shit från Sverige. Grime är fortfarande nytt här och det jag ville ha sagt är att det är grymt att folk börjat uppmärksamma grimen mer och då tipsar man ofta om mer lättsmälta artister som får folk att bli fångade och intresserade av musikstilen.
Eksem - grime är mer än max peezay, om du nu ska dömma grime efter vad han har gjort. Cato2 - han har säkert ett brinnande intresse och jag kan förstå att han vill utveckla det och göra något på svenska. det föll mej inte i smaken, men det är en smaksak som sagt. Emil_Brikha - mycket möjligt. jag är en arrogant och trångsynt person som du tycker kunna avgöra genom min tråd (en riktig människokännare är vad du är, emil!), vill du gifta dej med mej? nej, skämtåsido. jag har faktiskt läst och hört fler uttalanden från honom men jag kommer inte på exakt varifrån så jag drog bara upp exemplena där jag var 100% säker. knapphändigt må tyckas, men jag har lyckats skaffa mej en uppfattning om honom och det är denna. passar´t inte, så får du gärna säga emot mej. det är därför tråden är gjord. Demento - ja min kuk är ytterst dryg. den är så dryg att den har gått och gömt sej, jag hittar den inte ;) men fortfarande, jag förstår inte vart du vill komma. du försvarade honom men sen ville du inte längre? typ, ok sluta skriv då? du ger ju en inget att bita i?
baeng
BountyBoo - låt mej citera mej själv; "typ ok, gulligt försök att få in grimen i svenska hemmen".
baeng
Toastare
2005-10-14 15:03
made_in_japan sa du med din vanliga trista och negativa ton ;) Det är ju något postivt att försöka få in grimen i de svenska hemmen, sen om det lyckas är en annan femma..
BountyBoo - haha, det är ju trots allt text. kan inte rå för att jag låter så otrevlig. it´s all luuuv... ok? ;) jomen precis det jag ville få fram.
baeng
made_in_japan Men buhuu, jag lyssnade på MFC innan Dizzee ens funderat på att plocka upp en mick.
MO FIRE CREW!!! OI!
sluta hata och inse att det han gör är nyskapande och jävligt tungt. sen att han skulle vara dryg för att han anser att han tog hit grimen vet jag inte. han säger ju själv att han typ upptäckte grime genom t.ex. the streets. att han är ganska ny inom stilen. men karln verkar kunna sinna grejer. jag är iofs biosed eftersom jag diggar världish som fan. men jag gillar tom för sig själv faktiskt, han får ut sin fulla potential på dom lite mer uptempo grejerna han gör nu.
inse att det han gör är nyskapande och jävligt tungt. haha? det är ju det d inte är, å d säger han förhoppningsvis inte heller själv
Precis.
California, knows how to party!
Grime blev stort och lite som en fluga i all hype kring Dizzee och Wiley. När så en svensk kille tar till sig musik (precis som alla andra musiker) och gör ngt, så vill man placera det i ett fack för "svensk grime". Det handlar väl ganska mycket om den ständiga strävan efter kategorisering... Och anledningen till att han får stå som "representant" för grimen i Sverige och introducera den för den stora massan är just en journalistisk grej. Det är samma om typ José Gonzales skulle tipsa om sina bästa singer-songwriters eller liknande. Problemet ligger väl inte i att Max Peezay utger sig för att vara ngt han inte är utan i att han framställs som det och att du irriterar dig på det. Sen huruvida man kan göra grime på svenska eller inte (och om det är bra eller ej) är annan fråga men det är ju ganska kommersiellt gångbart att anamma en up&coming genre och ta skjuts av framgången som den skördar.
Why the fuck can't emcees emcee no more?
för övrigt om jag var max skulle jag sitta å dö av skratt pga den här tråden
made_in_japan F12 om du verkligen vill att jag ska sluta skriva så får du gärna sluta skriva uppenbart provocerande saker. jag är nämligen lite småbesatt av att ha sista ordet även om det är en skitdiskussion :)
puszel P19: självklart menar jag inte att han gör nån ny sorts grime-musik eller kommer på nån ny genre i och med det han gör. menar mer att det känns fräscht, typ att han lyckas applicera fjärde världen på lite mer up-tempo grejer. jag tycker det är schysst att han får uppmärksamhet, tycker inte fjärde världen har fått de creds de förtjänar så det här är positivt.
Eksem - hm, ok. varför behövde jag veta det? Seized - nej, det är skillnad om josé tipsar, för han tipsar och sen håller han käft. det gör inte max, max passar (passade? han kanske lägger av nu?) på att klämma in något självhävdande när han ändå är igång. det är det som stör mej. och nej, det handlar inte om hur han framställs av ANDRA utan hur han framställer sej själv. hade nån annan sagt "den främsta grime-experten inom sverige" så hade jag väl fnyst lite, men så är ju inte fallet. puszel - sure he does, men han kanske lägger av att hävda sej hädanefter? vad vet jag. Demento - ok, du gör som du vill.
baeng
äh, ofta han va först med grime i sverige. ofta han vet vad grime e för nåt ens. ofta det ens borde få bli kallad grime. ofta made in japan vet mer än honom. ofta jag har läst tråden innan jag skrev. ofta jag är mogen. ofta jag bryr mig. peace..... aah ofta!
HISINGEN MOTHA FRRUKKIN ÖL STARS BRIITCH!
gjord i japan:man kan ju alltid hoppas :)
batty-daze - hahaha, ok. vi säger så. puszel - jao.
baeng
made_in_japan och nej, det handlar inte om hur han framställs av ANDRA utan hur han framställer sej själv. hade nån annan sagt "den främsta grime-experten inom sverige" så hade jag väl fnyst lite, men så är ju inte fallet. Det handlar mer om hur DU tolkar det hela...uppenbarligen, eftersom många av oss andra inte gjort samma slutsats som du. Du kan välja mellan att: Få till en förändring genom konstruktivt arbete; snacka med radio, peezay yada yada. Eller att lära dig leva med det, låt dig inte irriteras över en sån liten grej. Folk får väl tro vad de vill, det här påverkar väl inte din egen syn på musiken etc?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
låt han va grimekungen om han vill, orka bry sig.
www.clubtraffic.org - www.myspace.com/djsystematic
nu har jag läst tråden lite och håller troligen med made in chineeze lite för första gången. ganska skoj att han bara nämde massa mtv grime på metro, och har förmig att wiley-wot do u call it va på hans första plats på favorit grime låtar, och bara det betyder ju att han inte har lyssnat på grime så mycket innan, men vem orkar bry sig, jag e bättre än han och er ändå. och att han va killen som tog grime till sverige är straight bullshit, och jag tror inte ens att han själv skulle tro nåt så dumt, willeblob: nä, har du hört grime? det är inte direkt den vanliga hiphopbeaten, och det skulle ju betyda att alla som gör hiphop på den sidan av london gör grime, finns folk som gör hiphop där oxå, och varför drar du in jamaica?
Toastare
2005-10-20 14:37
BETTER-DAZE Nog ingen som sagt att han tog grimen till Sverige. Frågan är...varför ska man göra allt så svårt och lista typ den mest underjordiska grimen från London? Han listade väl inte sina favvisar, utan gav tips? De tipsen han gav är bra tips om man inte hört grime innan och vill lyssna lite på vad det är...sen om det är den bästa det är skitsamma. När jag började lyssna på hiphop gillade jag ice Cube (bara ett exempel) Hans rap är inte i närheten av det jag lyssnar på idag... MEN han var en av de som gjorde att jag fick upp ögonen för musikstilen. Sen har jag ju som sagt hittat det jag gillar bäst inom genren. Det är väl lite det som är meningen..man måste börja någon stans. Å nu känns det som jag upprepade mitt förrförra inlägg jävligt mycket.. tack för mig!
förlåt bountybu Nog ingen har sagt att han skulle lista den mest underjordiska grimen.
ja.. det hon skrev där va ganska löjligt, precis, då tycker hon inte om svenskar som gör reggea, svensk hiphop på engelska, pop, rock eller allt annat där det är en svensk som står bakom micken... men därimot låter ju grime bättre med en cockney cockney from da east ala bruza dialekt
Toastare
2005-10-20 15:33
BETTAH-DAISY okej jag e med.. och nej.. inte den mest underjordiska.. men det han listade är ju lättlyssnat, mer det jag menade.. sen finns det bättre...men låt folket börja någonstans. Å glöm inte att en cheeseburgare utan osten är en hamburgare, dvs. alltid nått..
hehe, ok bountybuhu.. jaja viva denna vackra hjälte som öppnade en helt ny värld för folket som tidigare inte hade hört talas om grime, jag hatar inte honom, jag hatar inte er. Han känar säkert pengar på det han gör, så grattis till honom, men i vilkettfall så kan jag svära SVÄRA på att han inte vet ett piss om grime, och började spela in skiten 2 veckor efter han hörde sin första wiley/dizze låt för att han ville vara först med det i sverige, big up till hans sätt att tänka, inte för att jag vet mer en grime än honom men ändå, notice: jag hatar inte honom för det, och är säker på att när jag väl har ladd*host* at*host* blabla skivan så kommer jag säkert finna 1 alt 2 bra låtar, puss och hej leverpasta