I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

något för grime folket..

Övrig musik - Elektroniskt

2006-05-11 19:07

något för grime folket..

kom hem från the heart of hakney i går efter att
ha jobbat med att filma och sammla matrial till en
utställnings film om grime..

Får säga att east london är en mycket anorlunda
plats att va på men det finns inget bättre ställe att
va på om man vill studera grime. Tanken med filmen
är att skapa en känsla för vad grimen uppkommit ifrån
med perspektiv på staden som kreativmiljö.

Hände helt sjuka saker hela resan men att stöta på
wiley i en skivaffär eller att få folk att stanna sina bilar
och börja rappa hör väll till några av dom sjukaste
grejerna..

eller varför inte polisrassior och folk som röker gräs med
läraren utanför skolan!

galet har det varit och om någon är intresserad av hur filmen
kommer bli droppa ett medelande så ska vi se vad
vi kan göra..

/ J

2006-05-11 21:27
jag är intresserad...tycker dock det är dags att söka grimes rötter i södra london som krossar allt i sin väg genom deras hip hop kultur som alltid funnits där och som påverkat uppkomsten av grime mycket i uk, east är dock the birthplace för ren grime...
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se
Manager

2006-05-11 21:29
berätta mer du. låter intressant.
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2006-05-11 21:37
ja berätta mer, är kanske intresserad.
- NK Zeljeznicar Sarajevo - The Maniacs´87 -

whoa = ZOG.

2006-05-11 22:36

Klart jag kan berätta lite till iaf..
Vi fick dj sparky att spela dom fetaste grime
skivorna just nu och han flippa till sist så
det blev som han körde piratradio, sluta med att
vi spändera nästan 2000 spänn på skivor..

Galet med dub plates btw, fick sista exet av duppy
av skepta som jag ringde på kvällen men pojken
hade inte lust med intervju..

sjukt när man kollar nummer man ringt och det står
skepta, mamma, wiley, n.a.s.t.y..

ska också varna för hakney standars, hotelen
är inte lika lyxiga som dom säger, min vän hitta
glidmedel bakom elementet..

(kanske onödigt att veta men iaf)

som sagt filmen blir inte färdig förrns i juni..
men jag kan ju se till att hålla folk upptaderade
och om ni är i norrköpings trakten är ni välkommna
att titta förbi på premiären..

2006-05-12 02:14
kommer du sälja filmen?!
skulle jag göra om jag var du, och det kommer framöver ifrån oss, beware...
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se

2006-05-12 04:22
soft, jobbar du ensam med filmen?
baeng

2006-05-12 04:49
va röker dom gräs? shit....
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Groupie

2006-05-12 04:53
Måste säga att det där verkar jävligt intressant, har inte jättekoll på Grimescenen men det skulle onekligen vara en intressant film att se ändå

2006-05-12 05:05
var kan man få tag på den?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-05-12 09:59
låter schysst, lite oklart vad du vill få ut av ditt inlägg..?
R.I.P. Big Moe

2006-05-12 16:38

Jag jobbar inte själv med filmen vilket är
en satans tur annars skulle det aldrig bli färdigt,
vi är två iaf sen så är vi en större grupp som
jobbar med utställningen där filmen ska ingå i
på 7 pers.

Filmen kommer inte säljas iaf inte så som det set
ut nu men om allt går bra finns nog möjligheten
att ladda ner den men bäst är nog att se den live
på verninsagen i norrköping.. (datum kommer)

utställnigen kommer inehålla två andra filmer
en från berlin som handlar om "elektronisk musik"
och en från wien som om jag inte har helt fel
handlar om konstmusik.

vad ville jag ha ut av inlägget, pusha lite för vår
film men också höra om folk va intreserade av den
det är ju alltid fint att sprida sin verk..

/one love!

2006-05-12 18:14
pepp!
WWW.FIRSTUP.SE - A Daily grind of the best in: Grime // Hyphy // Southern // Hip-Hop // 8-Bit // Bassline // 4x4 // Club // Funky House // Dirty Pop // Sneakers // Caps // Nails // Interviews // Events // Downloads // Nights Out - Basically, for the love of music and nyce stuff

2006-05-17 23:38
låter kul,
skriv när den är uppe till nerladdning!

2006-05-18 04:34
annars kan ni ju alltid så länge köpa lite feta uk grime/rap dvd:s av mig, billigt och bra, nya titlar kommer i veckan, kolla mig i köp&sälj forumet...

2006-05-21 02:39
Låter riktigt intressant.

2006-05-21 12:53
Låter grymt! Fan vad ni verkar ha haft kul, jag blir riktigt avundsjuk.

Jag och Mayornas har ju lite olika åsikter om kopplingarna mellan grimen och uk hiphopen, även om vi respekterar varandras åsikter (hoppas jag?). Jag tycker ju man hamnar lite fel om man försöker spåra grimens rötter tillbaka till uk hiphopen, eftersom grimen snarare uppstod ur uk garage/2step och är lika inspirerad av dancehall och jungle som av hiphop.

Ska man ner i södra London och utforska är det framförallt dubstepscenen man ska kolla in tycker jag. Har existerat rätt länge, längre än grime, men utvecklats rätt långsamt fram tills nu när den är på väg att explodera.

Snart följer jag upp mina grimemix-CD:s , Don Ruba presents Grime vol. 1-3 med den splitternya Don Ruba presents Dubstep vol. 1. Kommer bli så sjukt bra!
don't get chumpatized

2006-05-21 23:46
DonRuba

klart man respekterar andras folk åsikter även om jag kanske inte håller med om allt jämt typ, men som sagt var, det är bara åsikter, it´s all good in the hood...

2006-05-22 01:46
DonRuba - å andra sidan finns det väldigt många som bara vill köra rap av något slag, och därför bara följer det soundet som redan finns i stan (dvs grime) och egentligen inte alls tänker på varifrån det egentligen uppstod. det är inte så uttänkt egentligen. visst finns det många som bara körde på ravefester och över dnb. frågar man folk i ldn så tänker de inte i genrer som vi gör här i sverige. dem gör sin grej bara, och råkar därefter läggas i nåt fack för att kunna sälja sina skivor. rätt opretentiöst egentligen.. så jag tycker hela den här uk rap/grime-diskussionen är rätt skitsamma (även om jag inte har emot genrer och namnsätta grejer) för folk tänker inte ens så i ldn. bara en sån sak att sway kan göra så mycket samarbeten med grime-artister och röra ihop hela det här uk rap/grime-tänkandet, det säger rätt mycket om hur lite det spelar roll.
baeng

2006-05-22 01:47
jobbiga formuleringar, men jag skyller på tiden eller nåt :)
baeng

2006-05-22 14:59

Till våran utställning/videoproduktion så skriver vi
också en akademisk b-uppsats om grime och hur grime
skapas och framställs på film..

I uppsatsen stöter man just på den relationen
som DonRuba skriver om mellan grime och
uk hiphop. En något problematisk sådan men efter
alla efterforskningar som vi lyckats med så får man nog
hävda att just grime samtidigt som det har många likheter
med hiphop kulturens och även dess funktioner som
ett kulturellt utryck framställs grime och även 2-step,
speed garage och jungel som mer genuint engelska.

Inom uk hiphopen finns snarare en disskution om hur
äkta det är i förhållandet till england då utrycksättet
kommer från usa.

I våran uppsats så kan man från det matrialet vi
utgått ifårn dock se att grimen kommer från det man kan kalla uk sounds (2-step, speed garage och jungel) men grimen som sådan fyller dock den funktionen som hiphop gjorde/gör i usa vilket skapar många likheter mellan de båda..

detta var en kort sammanfattning och om någon
skulle vara intresserad att läsa uppsatsen (när den är
färdig så säg till) 30 sidor akademisk grubbleri över
grime låter väll roligt så här till våren!

/ J

2006-05-22 16:40
izma - åh uppsatser är skitroliga att läsa! jag är lätt intresserad!
baeng

2006-05-23 10:16
men fan sno inte mitt forskningsfält! haha. inom vilken gren skrivs den? filmvetenskap?

jag är pepp som fan!
WWW.FIRSTUP.SE - A Daily grind of the best in: Grime // Hyphy // Southern // Hip-Hop // 8-Bit // Bassline // 4x4 // Club // Funky House // Dirty Pop // Sneakers // Caps // Nails // Interviews // Events // Downloads // Nights Out - Basically, for the love of music and nyce stuff

2006-05-23 12:00

nej vi fokuserar inte på filmerna utan mer
på skapandet av kultur och livsstilar och gör det
genom tvärventeskapliga teman och det som
jag och min kompis läser är något som kallas
CKG civilisation och kullturell gestlatning och
syftar enkelt sagt till att undersöka hur personer/
människor/kollektiv skapar och utrycker mening..

ursäkta det högtravande språket känns inte alls
grime autentiskt men det är vad vi gör iaf..

BngInTtlCntrlHny F24
har du själv forskat på ämnet?

2006-05-23 12:05
izma P13>>

lord! fan vad roligt!

jag funtar på att läsa kulturantropolgi c till hösten och ha just grimekulturen som forskningsfält. har tidigare forskat i hiphopkulturen och identitetspolitik.

2006-05-23 12:50
Hey, jag är intresserad av ditt (ert) färdiga verk.

Förresten, stoppa sina bilar för att rappa... ungefär som i den här videon?

2006-05-23 13:09
Izma
Shit vad intressant, jag vill lätt läsa uppsatsen! Förresten, om ni håller på och kollar på det här området så kanske ni vet: har det skrivits något akademiskt om ämnet i Storbritannien?

made_in_japan
Jo, men en kultur är ju så att säga en helhet som är mer än summan av sina delar. Jag menar att jag tror att grimekulturen kommer fortsätta att bära med sig minnet av sina rötter även om många av dess unga utövare inte kommer vara medvetna om det.

Och sen är det ju olika viktigt i olika sammanhang det här med att försöka upprätthålla gränserna mellan olika genrer. Skälet till att jag har blivit lite fanatisk grime-är-inte-ukhiphop-förespråkare är att man så ofta hamnar i diskussioner med folk som försöker avfärda grime som ett nytt töntigt namn på ukhiphop för att få folk att bry sig. Och det är ju så faktiskt så sjukt fel att man blir upprörd, det är ju helt enkelt historiskt inte så det har gått till!

Sedan när man är i diskussioner med mer insatta så måste man ju inte till varje pris upprätthålla den här distinktionen, "han är grime, han och han är uk hip hop", självklart finns det ju inte så klara gränser när man är nere på individnivå.

Skön akademisk ton det har blivit i den här tråden :)
don't get chumpatized

2006-05-23 15:10

kul att så många va sugna på våran uppsats
gör det hela mer intressant om det finns folk
utanför vår lilla värd som vill läsa den..

adda mig så lovar jag att höra av mig så fort
den är färdig. Sitter med teoridelen som ska ligga
till grund för slutdisskutionen om grimens vara eller
icke vara så det hel blir nog lite spännande iaf..

DonRuba

Det finns förmodligen någon avhandling om grime
men den har vi inte lyckats hitta. Dock finns det mycket
om svarta/kultur/england men vi har även använt oss
av böcker som rent teoritisk undersöker förutsättningar
för musikskapande kolla in: Sound tracks: "popular music, identity and place” av John Connel och Chris Gibson

En pojk som heter Paul Gilroy är också värd att kika på
om man är intresserad av svarta och kulturskpande i en
postmodärn värld..

/J

2006-05-23 15:17

För alla vanliga dödliga som inte snöat in i
någon av sveriges alla akademiska högsäten
kan ni kolla in "Last night a dj saved my life"

där kan man lära sig mer om englands alla märkliga
musikhybrider om man tycker det är kul, ingen grime
men dock en massa annat relevant för att förstå
sig på denna märkliga värld vi lever i...

2006-05-23 15:27
Grime ÄR antropologi. Boy Better Know!

2006-05-23 16:54
atropologi betyder ju läran om människan. dock är det la inte jme som tagit det ohyggliga nostrills pressfotot på pappa wiley?

2006-05-23 21:21
jag bryr mig direkt ej om fack, vill bara tell some true stories eftersom folk behöver veta ursprung och skit, annars blir det lätt typ forskning hehe...

2006-05-23 22:40
Ja, "Last night a DJ saved my life", bra bok. En del av Dick Hebdidge kanske ni också har läst, han är väl lite av en grundsten inom det här forskningsfältet, subkultur och ungdom, framför allt svart ungdom, i Storbritannien.

Det här med grimens vara eller icke vara: jag gissar att ni kommer till slutsatsen att den kommer vara snarare än att icke vara, det vill säga att det inte är en fluga utan kommer finnas kvar riktigt länge?

Jag gissar det eftersom du skrev om att grimen i mångt och mycket har kommit att fylla samma funktion i UK som hiphopen i USA, och det är just den tanken som jag har haft som grund när jag i diskussioner med folk har hävdat att det inte är omöjligt att grime fortfarande finns om 20 år.

Det vill säga att det precis som hiphop fyller en så viktig funktion för många unga och fattiga som en symbol för hoppet att ta sig ur sin miserabla tillvaro.

Samtidigt är grimens status som framgångsbringare hotad just nu när det har gått så mycket sämre än väntat för alla top boyz som man för ett år sedan trodde skulle vara miljonärer vid det här laget. Så framtiden känns lite osäker just nu, i alla fall mindre säker än den gjorde för typ ett år sedan. Eller vad tycker ni?

På diskussionsforumet Dissensus, där många duktiga brittiska bloggare, DJ:s, musikjournalister och producenter hänger, finns det just nu en tråd som heter "Grime: where did it all go wrong?" där man diskuterar om grimen är på väg att dö eller inte. Men även om det är många i tråden som menar att grimen har passerat sin topp, så är det lika många som hävdar att den mår bättre än någonsin.
don't get chumpatized

2006-05-24 00:14

DonRuba
Ska cheka forumet. Ska säga att vi inte tänker
göra så stora anspråk om en kulturshelhet utan
snarare skapa en förståelse hur något kan skapas
genom vårat analysmatrial. Självfallet hävdar vi
att grime finns om än som ett komplicerat fenomen
men säg någon musikstil som inte är det..

Vi är dock mer intresserade hur bilden av grime
skapas och upprätthålls..

jepp jepp..

keep the funk alive!

2006-05-24 21:32
Det här med grimens vara eller icke vara: jag gissar att ni kommer till slutsatsen att den kommer vara snarare än att icke vara, det vill säga att det inte är en fluga utan kommer finnas kvar riktigt länge?

Personligen känner jag magnetismen från den här kulturen genom musiken. Jag tror att "Grime" kommer att hålla dom närmaste 10 åren, den är ju trots allt dynamisk. Det är det viktigaste, sen vad andra tycker ligger i samma hink som där katten skiter. Grime är lite för mig där Dancehall borde ha gått. Det är väldigt familjärt på nåt skumt sätt och jag njuter av Grime mer än vad jag njuter av Dancehall och Rap (hiphop).

Dissensus är ett bra forum, kika gärna på axefm.co.uk för live Grime sets

2006-05-29 19:01

nu så gott folk va det dax..
utställningen på kraftstationen i norrköping
http://www.kraftstationen.se/ (kommer upp info
på sidan i morgon 29/5)

tre städer, elektronisk musik, kreativitet
är den röda tråden..

Det som kan vara intressant för folket i
den här tråden är en 10 minuter lång film
som försöker visuallisera känslan som grime
vuxit fram ur..

dom andra två filmerna som kommer visas
handlar dels om elektronisk musik i berlin
och det samma i wien..

Öppet mellan 14-17 både lördag och söndag
den 3/6, 4/6..

kom och prata med oss som har gjort filmerna
och se verken..

/J

2006-05-31 20:02
Låter skitfett! Kommer lätt upp i helgen!

2006-05-31 20:49
kan ni inte fixa upp filmen på nätet? hade vart kul att se!

2006-05-31 22:48

Var och byggde på utställnigen i dag och i
morgon ska vi slut pyssla och ärligt så blir
vi nöjdare än vi tänkt oss. Finns all anledning
att ta sig till nkpg för ett besök..

(frågor om vägen är bara att ta med mig så
löser vi det)

får se om filmen kommer komma upp
på nätet. i sånna fall är ni dom första som
får veta!

(körde intervju för NT i dag så det kommer på
lördag, håll koll på det)

/J

2006-06-03 12:13

I dag va det dax..
vi öppnar dörrarna kl 14 fram till 17
och bjuder på högkulturellt mingel och
en utställning om musik,kreatvitet och
plats..

kolla in: http://www.nt.se/GEN_UtmatningNojeochUng .asp?ArticleID=1203797&CategoryID=222&Ar ticleOutputTemplateID=47&ArticleStateID= 2&ParentID=

2006-06-03 12:33
(spam varing)

kolla också in www.kraftstationen.se också!
för att se hur lokalen ser ut..

2006-06-07 11:52
Kommer folk fa en chans att plocka upp detta pa dvd eller liknande?

2006-06-09 15:01

Jepp det är tanken och är man snäll får
man uppsatsen. Adda mig om ni är sugna på
dvd:n

måste dock arbetas om lite för att passa hemma
formatet men den komer i början av sommaren iaf
så adda på..

/J