I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

"Reggae Splash i Stockholm full av föredettingar"?

Övrig musik - Reggae & Dancehall

2004-08-29 14:25

"Reggae Splash i Stockholm full av föredettingar"?

Funderade på att Fredrik Strage i DN skriver ännu en recension
där han tydligt pekar på att artist-lineup är allt annat än nya heta artister.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d =655&a=305171&maNo=-1
Samma uppfattning fördes fram av många om URF.
Har han rätt, delvis rätt eller är det precis dessa artister alla brinner av att se?
Vad tycker ni?

2004-08-29 15:03
nej exakt vad räknas som heta? dom som har en låt på mtv eller
Gillar du att tippa/oddsa. Då ska du bli medlem på WWW.BETFAIR.COM, marknadens bästa odds. Använd värvaenvänkod 4Q6PXVU6T SÅ FÅR DU ca250KR!!!! (när du placerat några bets)

2004-08-29 15:29
Dom som räknas som heta är de artister som har stora hits på rytmset av idag, som headlinar spelningar runt om i reggaevärlden.
Med undantag av Beres Hammond, det gör INTE lineupen på reggaesplash

2004-08-29 15:33
lee perry är för mig större en sean paul och elephant man tillsammans x 3000...

2004-08-29 15:45
Strage vet inte vad han snackar om för det mesta, men tyvärr har han ju nästan rätt den här gången. Att tala nedsättande om Scratch perry är nästan oförlåtligt dock.
"You claim I'm sellin crack, But you be doin' that!"

2004-08-29 16:18
Reggaen är tidlös.

California, knows how to party!

2004-08-29 16:27
Bring back the 70´s
Stop! Tell me about the fucking golfshoes.

2004-08-29 17:32
fisherman: woooooord!!!

2004-08-29 17:44
Jag var inte där men jag kan tänka mig att Fredrik Strage faktiskt har helt rätt.
Det är för mycke rootshippie myspys när det kommer till reggaeshower i Sverige. Själv har jag haft oturen att se Lee Perry två gånger. Vem vill betala för att se någon senil pensionär vackla runt på scen att gagga en massa skit i micken?
(jag gjorde ju uppenbarligen det men, men)

Max romeo förra året var den tråkigaste konserten jag sett i hela mitt liv etc. Listan kan göras längre. Självklart är musiken tidlös men det är knappast artisterna.
Varför ska publiken få lida för att de nyare artisterna är svårare att ha att göra med?
Längtar fortfarande efter att se Bounty, Vybz eller nån annan grym snubbe på en svensk scen, ni andra kan ju fortsätta längta tillbaka till sjuttiotalet.
http://soundcloud.com/skv18
http://soundcloud.com/olski-dnb

2004-08-29 17:54
berres tycker jag var förbannat bra även fast han är gammal och har grått hårt
Gillar du att tippa/oddsa. Då ska du bli medlem på WWW.BETFAIR.COM, marknadens bästa odds. Använd värvaenvänkod 4Q6PXVU6T SÅ FÅR DU ca250KR!!!! (när du placerat några bets)

2004-08-29 23:08
Meron:
OJDÅ! värst vad arg...
Jag skrev tråden för att diskutera artikeln i DN och fenomenet som sådant att vi har färre "nya" artister och mer "gamla" (som i vissa fall passerat 'bäst före-datumet'... ?)
Vill du skjuta budbäraren så varsågod

Natrepeater:
Du tog bra exempel på både (rejält) gamla och som varit här många gånger.

More life!

2004-08-29 23:33
.. känner han verkligen till några av artisterna som var på urf, eller kommer han bara ihåg karolina ramquists artikel från förra året?

2004-08-29 23:46
Man får nog säga att Fredrik Strage är en av dom mer pålästa musikjournalisterna i Stockholmspressen.
Visst, man kan alltid dissa skribenten men mer intressant att diskutera om sakfrågan tråden handlar om

2004-08-30 03:02
tycker det är tvärt om. jag skulle gärna se mer av laurel aitken, ken boothe och princ buster m.m. innan de dör. men det finns ju bara publik för modern roots och dancehall.

har hunnit sett desmond, skatalites och max romeo i alla fal.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-08-30 09:37
Urrycane F27

Var du ens på URF?
California, knows how to party!

2004-08-30 10:04
Soopa-Fly:
JA.
annars skulle jag inte uttalat mig.
MEN, återigen, det var inte min åsikt som skulle diskuteras utan det som framförts i 2 artiklar om dessa båda festivaler.

storpajsarn:
Håller med att det är kul att se gamla hjältar - men kanske inte BARA gamla o kanske inte SAMMA gång på gång (läs:Black Uhuru, Max Romeo, Lee Perry o EekaMouse som exempel)

2004-08-30 12:30
precis för dom som inte har sett scratch innan kan de vara grymt att se en sådan legend , men dom flesta vet ju inte vad han gjort , men nån bra musik förväntar man sej inte av han , men e det nån som tror att perry glider upp me nått tungt gammalt band o kör soulfire i black ark version , de finns inte !!!!

men att dissa perry nej nej de tycker ja inte man ska göra. inte om man gillar reggae , men dom flesta verkar gilla ragga här

Beres Hammond va fett nice
ARE U READY FI DI ROAD

2004-08-30 12:41
sifon: nej, jag tycker inte att en pensionär backat av ett dansband utan glöd är "fett som fan" men det är bara min åsikt.

rootsnatty: för mig är ska,dub,roots, ragga osv. reggae! bara för att jag dissar lee perry innebär det inte att jag bara gillar ragga eller inte diggar vad scratch presterade på sjuttiotalet.

2004-08-30 12:43
Natrapeater: Instämmer till fullo!
Beres har möjligtvis fått lite gråa hårstån men glöm inte att han fortfarande är den största reggae-artisten på Jamaica! Bara sen senaste skivan har han radat upp hits (och, nej, inte på MTV) inom reggaevärlden så det räcker till å fylla ett helt album!
Jag tycker vissa verkar digga varenda gammal gubbe som segar sig upp på scenen å drar klychiga tal å bräker Selassie I i varannan mening.
Men i Uppsala var ju Chuck Fender å Richie Spice med och det e ju heta artister, men Lee Perry, för fan, han har ju sagt i en intervju att han inte gillar reggae längre.

2004-08-30 13:02
det va ju grymt bra lineup på reggaesplash...
beres hammond och lee scratch perry lixom! Jag ser gärna gamla legender..

URF hade ju faktiskt Richie Spice och Chuck Fenda, som är lite mer aktuella. Även om jag till mycket större del åkte dit för Mighty Diamonds..

2004-08-30 14:12
Meron;
Du läser sämre än önskvärt.
Skrev jag att Strage är en av de MEST belästa ??? NEJ just det.
borde han veta att musik inte har bäst före datum
även här läser du dåligt.
MUSIKEN har inte bäst före datum, men kanske artisterna som liveartister?

Återigen!
Skriv vad ni tycker o sen räcker väl det
Varför hugger du på att jag länkade en artikel i en tråd?

2004-08-30 14:27
Media har som känt ytterst slagkraft och om fel individer brukar dessa så har man effekter som den här.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2004-08-30 14:57
Nej, vi diskuterade reggaeartister om du händelsevis missat det

2004-08-30 19:18
natrepeater och ekkepekke:
håller med er fullständigt!

meron:
Visst många av de gamla håller på skiva, men definitivt inte på scen...
Att gamlingarna fortfarande drar fulla hus här i Europa kanske beror på att utbudet av reggaespelningar inte är så stort och man får hålla tillgodo med det som erbjuds...
I allafall känner jag så många gånger, man går på det som finns för att få höra lite livemusik, inte för att det är de artisterna man gillar bäst.
Många av de artisterna som nämnts i tråden bor dessutom i Europa av den enkla anledningen att på Jamaica betraktas de som "föredettingar" och får inga spelningar vilket de får här där vi inte är så bortskämda med bra akter. Därför är de billigare att boka, tror många arrangörer hellre skulle boka nån schysst ny akt, men inte har råd.

2004-08-30 21:01
Urry.. frågan är faktiskt inte intressant över huvud taget! Det är ju Strages KOLLEGOR som ser till att vissa nya akter inte får komma hit, vad har vi att säga till om!

2004-08-30 21:42
jhonny-v8
eeh,utveckla...... syftar du på buju eller?

2004-08-30 21:47
bla, bounty & beenie england

2004-09-01 01:35
Du nämner BARA nya dancehallartister. Problemet är att folk givetvis sluter upp så fort det kommer några gamlingar å gäspar i micken (Lee Perry e ju bara det värsta exemplet) men inte alls i samma utsträckning när Chuck Fender eller Beres dyker upp. Beres må va lite halvgammal men han är fortfarande sjukt stor i reggae-världen (å hans konsert i Köpenhamn va det bästa jag sett). Det står alltså inte mellan att få höra Alpha Blondys Kocko-rock eller att få se nån föredetting inom dancehall stå å dra svordomar på scen.
More Vibes; Kartel, Bounty, Sanchez, Glen Washington, Cocoa Tea eller varför inte Half Pint till Sverige?

2004-09-01 09:41
ja men va fan 200 spänn e inte så farligt även fast de inte e nån grym lineup , går man så gör man det annars kan man vara tyst
ARE U READY FI DI ROAD

2004-09-01 10:57
lee perry ser jag gärna mer än 20 ggr till han äger.
"If you know not Jah...you know not love ´cause Jah is love"

2004-09-01 12:52
stackars vegas, han va grym men dålig tekinik

2004-09-01 14:09
men vegas hade inte sitt band med sig klart som fan det går åt helvete då. och vafan ta hit lite vybz kartel och co.

2004-09-02 01:25
Innercircle är fucking far from ok!

2004-09-02 09:58
dom var ju fan inte ens där. dom ägde när jacob miller var i livet.

2004-09-02 14:35
det gör dem inte bra live 2004

2004-09-02 21:59
läste nåt om att de hyllade marley på scen sist de var här, men inte ett ord om Jacob Miller (en av reggaehistoriens absolut största sångare) Klent !!

2004-09-02 23:01
tja det är ju inte precis vad jag gillar av lee perry.. men jag har i alla fall sett honom en gång, det räcker bra.

natrepeater: de kanske inte känner till honom, hehe