I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Bytte ofrivilligt till jamaicansk accent :)

Övrig musik - Reggae & Dancehall

   

2006-07-04 20:05

Bytte ofrivilligt till jamaicansk accent :)

Saxat från aftonbladet... http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/st ..

"Lynda, 60, vaknade upp med ny dialekt
Bytte ofrivilligt till jamaicansk accent
60-åriga Lynda har alltid talat sin hemtrakts nordengelska dialekt, men när hon nyligen vaknade upp efter en stroke lät hon som Sean Paul eller vilken reaggestjärna som helst - hon hade fått en bred jamaicansk accent.
Den vidskeplige kan grubbla länge på dialektbytet som inte kan förklaras. Lynda Walker från Geordie-regionen i norra England har aldrig varit på Jamaica, åtminstone inte i sitt nuvarande liv...
Och att hon själv frivilligt skulle ha bytt bort sin breda Geordie-dialekt verkar uteslutet. Hon säger själv att hon blev väldigt ledsen och deprimerad när hon vaknade upp och lät som en vilsekommen rastafari.
- Det kändes hemskt konstigt, som att jag förlorat en stor del av min identitet och inte var samma person längre, säger hon till Times.
- Först hörde jag inte hur jag lät, men sen spelade min talpedagog upp ett band. Då blev jag helt förstörd.
Med medicinska termer drabbades Lynda Walker av ett "foreign accent syndrome". Hittills finns bara 50 kända fall."

Baktaktservice Levererar...