I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Den så kallade Järntorget-killen

Övrigt - Blandat

2006-04-07 23:45

Den så kallade Järntorget-killen

Jag har alltid sen jag första gången såg Järntorget-killen har jag alltid undrat vad han gör hela dagarna mer än att fråga folk efter en femma(kr). Jag har också alltid undrat vad han gör med alla de femmorna han får tag på under en dag och hur mycket summan blir efter en dags jobb. Jag antar att pengarna går till tjack och mat eller dyl. men vem vet han kanske bara är väldigt ekonomisk och sparar till en resa eller nått. Man ska ju inte dömma folk liksom. Jag menar han talar ju men relativt välvårdat språk, kanske ska tillägga att han har en grov göteborska.

För er som inte vet vem Järntorget-killen är så är det en svart kille i 25 års ålder som spenderar sin mesta tid på Järntorget. Han har alltid på sig Caterpiller-kängor, ett par vanliga jeans och en svart jacka. Han har alltid luvan på. När han går så lyfter han benen onormalt högt. När han står still så ser han ut som en vanlig kille som väntar på vagnen, men så fort han börjar gå så märker man att något är fel.

Vad tror ni han gör och vad han är för kille?

Du och dina farsor?

2006-04-08 00:03
låter som att han behöver lite stöd i livet, kanske redan har boendestöd pga. handikapp med psyket. vad vet jag?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Toastare

2006-04-08 00:17
är det inte samma snubbe som brukar hänga i Nordstan med sin hooker-brud... fast då har han kankse handlat upp alla femmor, för han brukar vara rätt påtänd... cornrows, caterpillar, å baggy..
Jag skyller allt på Emma!

2006-04-08 00:46
När han går så lyfter han benen onormalt högt
Lite..stenad med andra ord?
Stenad på det där dåliga sättet
WE'RE GROWING UP
BY FALLING
DOWN

2006-04-08 01:15
han heter william ja. jag å mina bektanta kallar honom alkis-negern.

första gången ja råkade ut för honom så stod han å pratade med en kompis till mig mitt på järntorget. som folk påpekat ser han vanlig ut när han står still, så ja trodde de va nån min kompis kände. så när ja kommer fram frågar han om ja har en tjuga att låna ut. Javisst säger jag å ger honom, så går han iväg å min kompis bara: den tjugan ser du inte mer.

men ja vet va han gör för pengarna. han hänger på röda rummet å bärsar med gubbarna. har tat en öl med honom en gång

2006-04-08 01:22
järntorget i vilken stad?
Anima Sola
Toastare

2006-04-08 01:24
gbg såklart
Jag skyller allt på Emma!

2006-04-08 01:29
Hade han varit vit hade ni aldrig påpekat det.
Hans hudfärg eller etnicitet har ingenting med historien att göra.
- Det är ett ganska hett ställe att demonstrera på. Det är ju "vänsterland", en stark provokation av högerextremister att demonstrera på Medborgarplatsen, säger Johan Kjellmor, yttre befäl vid Norrmalmspolisen, till DN:s reporter på plats.

2006-04-08 01:33
randomhero: hon beskrev hans utseende?
Anima Sola

2006-04-08 01:38
tycker det roligaste med honom är att han är blåneger och pratar riktigt ingrodd göteborska :) han är ju klassisk vafan..
Tell them it's okay even though it's fucked.

2006-04-08 01:40
Challma

Fortfarande.
När du skall beskriva en viting säger du inte att personen i fråga var vit...

Idioti.
- Det är ett ganska hett ställe att demonstrera på. Det är ju "vänsterland", en stark provokation av högerextremister att demonstrera på Medborgarplatsen, säger Johan Kjellmor, yttre befäl vid Norrmalmspolisen, till DN:s reporter på plats.

2006-04-08 01:42
om vi vänder på det, hade du reagerat som du gjorde nu om hon hade beskrivit en vit person och sagt att han var vit?
Anima Sola

2006-04-08 01:43
träffar på honom varje gång ja e i linne, dvs i stort sett varje dag..

Han vill sälja en bubbla till mig, tjatar som fan...så vi brukar tjöta o så...

skön snubbe william ändå...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-04-08 01:43
Challma

Ja.

2006-04-08 01:45
Randomhero.
ok.. jag tvivlar..men säger du det så
Anima Sola

2006-04-08 01:48
Challma

Ja det är klart du tvivlar efter som att det får ditt resonemang att gå i kras.

2006-04-08 02:14
RandomHero P18

Men herregud orka va så PK. Negrer är negrer och blekfisar är blekfisar.
William is my nigguh!

2006-04-08 02:33
Stämmer det att han inte tar emot annat än femkronor?
//Dj Ju@nO

2006-04-08 04:23
hahaha william e bäst.. rockar järntorget, brotha
?- Hur många bor det i Tyskland?
- Gôr-many.

2006-04-08 04:36
Men RandomHero din jävla nolla.. vad vill du uppnå?

Du hade garanterat INTE bitchat om hon skrivit "en vit kille som går roligt"..

"Buhuhu.. varför skriver du att han är vit för" Hahah... snälla!
Håll käften istället.
CAMPIONI!

2006-04-08 06:00
RandomHero P18 - Och klart att du inte erkänner att du inte hade reagerat, eftersom hela ditt resonemang då skulle gå i kras. Jag tvivlar starkt på att någon som nämnde killens hudfärg hade onda syften. I sverige är mörkhyade människor minoritet, och därför kan det löna sig att nämna det om man försöker beskriva hur någon ser ut, inte sant? Det där är inte ens PK mera, det är bara jobbigt.
I belong with all the glamorous trash, sex punkettes, bruised faeries, kinderwhores and art sluts. And cause rehab is for quitters. Awright?<br>

2006-04-08 10:19
håller med semantix<3
vegan power

2006-04-08 10:24
Han lider av något som kallas för "vinben" de betyder att efter ett tag av alkolism så tappar man balansförmågan. alkoholen har alltså förstört en del i hjärnan.

/Kunskap ger färdighet
 Red Motion Music

2006-04-08 11:40
HAHA han kommer alltid fram till mig.
Fucks your life up crew
Tjabo!

2006-04-08 11:48
han frågade mig i går om en femma :)
grab your dick and dubbel click

2006-04-08 11:49
han kommer fram till alla. igår satt han bara och chillade. han väntar la på att klubb järntorget ska komma tillbaka.

2006-04-08 12:01
han går på medecin å ska tydligen inte va pundare.
han ska f.ö ha femmorna till bussen ibland å en tia vore ännu bättre händer det att han påstår.

2006-04-08 12:12
RandomHero P18 Shit lugna ner dig. Jag hade inte sagt att personen var vit om jag skulle beskriva någon här i Sverige eftersom att majoriteten är vita här. Hade jag vart i Brasilien så hade jag sagt att killen va vit. Måste vi komma in på rasistsnack och vem som är främlingsfientlig eller inte, det var inte riktigt de tråden handla om.
Du och dina farsor?

2006-04-08 12:18
Låter som vilken göteborgare som helst. Stolta är ni också.

2006-04-08 12:32
naaw. han är ju astrevlig!

2006-04-08 12:51
sverige har gått lite åt helvete, man får inte ens säga att nån är svart nuförtiden...
vaddådå? hudfärgen är en bra beskrivning om man ska beskriva en person, vad är felet?

säger hon inte att han e svart så kommer nog dom flesta anta att han är vit o tänka på helt fel person...

det är en svart kille på Gulan bannern--->
oooh, får ja skäll nu för att jag nämnde ordet svart?
säg att jag är vit då om ni tar illa upp...

2006-04-08 12:52
Rolfi True true!
Du och dina farsor?

2006-04-08 12:54
caupolican
klart vi e, vi e stolta för exakt alla(nästan) medlemmar i våran stad!

2006-04-08 13:01
Rolfi:
VaFAN! Det där om att killen på gulan-bannern skulle vara svart var så jävla stört onödigt. Eftersom att alla ser samma gubbe på gulan bannern var det totalt överflödigt att nämna det. jävla rasistas!
Du skulle kunna nämnt kanye eller ngt men icke, du valde att peka ut honom som svart, usch och fy!

eller hur randomhero? :P
Hepp och pepp

2006-04-08 13:08
dawg
haha hur va de rasistiskt? jag tog han som alternativ för de va de första ja såg, spelar de nån roll om ja nämner kayne west eller gulan modellen?

eller va du ironisk, de hoppas ja verkligen på...

2006-04-08 13:18
uhm, kanye west är ju svart.

Anledningen till att vi säger att en person är svart när vi beskriver personen är antagligen därför att färgade människor är i minioritet i sverige.

Det finns inte lika många färgade, därför säger man att personen är svart/färgad/whatever för då vet fler vem personen ifråga är, jag lägger iallafall märke till en persons hudfärg.

Det vill jag inte göra, jag skäms för att tänka på en persons hudfärg då jag ser personen. Men jag gör det iaf. Förmodligen för att jag bor i en by med 30.000 invånare och typ 3 mörkhyade.

we have no rights | we have no future | no reasons why
Just born to die

2006-04-08 13:23
haha du behöver ju inte starta en tråd om snubben...

2006-04-08 13:38
fantalight
precis! fast jag ser personen som vilken person som helst, bara att jag ser att det är en annan hudfärg på personen då, men det spelar absolut ingen roll..

fattar inte hur folk kan vara så jävla dumma i huvet...
låtsasvänster kids hela bunten som tar hela grejen alldeles för hårt...

2006-04-08 13:42
Rolfi

mm. samma här. Dock så har jag mycket fördomar. Inte mot svarta, men jag har mycket fördomar mot typ araber.

Jag skäms också för det.
Just born to die

2006-04-08 13:44
Man ska ju inte dömma folk liksom. Jag menar han talar ju men relativt välvårdat språk, kanske ska tillägga att han har en grov göteborska.

För er som inte vet vem Järntorget-killen är så är det en svart kille i 25 års ålder

bara för joina dom coola svarta idag..

så man skall inte dömma honom för att han talar välvårdat?

jag kan säga att det e det värsta jag har fått höra när _vita_ säger till mig, fan vad bra svenska du pratar å så höjer dom ögonbrynet som det våre något ovanligt med det.

suckers jag bor i svergie... så klart jag kan svenska. men kanske inte stava

plus jag har vart vaken i 24timmar å e rätt flummig å på rethumör

- Gôr-many.

2006-04-08 13:45
TeKoNe P23

tror du missförstod," Jag menar han talar ju men relativt välvårdat språk, kanske ska tillägga att han har en grov göteborska"

han menar att killen talar relativt välvårdat språk för att vara alkis/pundare/psykiskt sjuk
Just born to die

2006-04-08 13:46
fantalight P15

känner många pundare som pratar bra svenska.
- Gôr-many.

2006-04-08 13:47
ok.
Just born to die

2006-04-08 13:48
Ett tag sen jag bodde i göteborg, men jag känner igen beskrivningen. Skön lirare.

På tal om sköna göteborgslirare; hur går det för gittarmongo-grabben. Lirar han fortfarande på stan?
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2006-04-08 13:48
Han ar mannen, antar att han branner pengarna pa bars pa nan av linnekrogarna som folk redan sagt i traden..

lar ju bli ratt full framat smatimmarna tror jag!

2006-04-08 13:54
Hur var det nu igen med stadstrådar?
spliff macht frei

2006-04-08 14:01
fantalight P15 Vart ligger filmen på den där bajssidan? står ju bara om bajs å runka...
JMD, Jag Måste Dansa!

2006-04-08 14:04
aa jag träffa han förra veckan igen i en gränd i haga.

"eeey mannen har du en femma o låna"

men det är alltså kronor han vill ha.. jag har aldrig riktigt fattat vad för femma han vill ha så jag har alltid sagt nej..
men var det bara fem spänn så ska jag ge honom det nästa gång, han e ganska skön haha
Jag säger inget!
Läkerol, makes people talk
shiet!

2006-04-08 14:05
Shorty F20

leta lite. Tanka lite musik där när du ändå är i farten. Tunnan och moroten är BÄST!
Just born to die

2006-04-08 14:06
alkis med munspel

låg på startsidan.
Just born to die

2006-04-08 14:06
jag hittade HAHA... vem fan har filmat.. de e ju massor av vinklar å shit.. uppifrån å grejjer. Professionellt!
JMD, Jag Måste Dansa!