I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vegetariskt julbord?

Övrigt - Blandat

2006-12-05 12:23

Vegetariskt julbord?

Snart är ju julen här som alla vet, på både gott och ont.

Nu e det så här att jag råkar vara vegetarian och funderar på vad man skulle kunna fixa för käk till julbordet.
För det har verkligen vart dåligt förut, typ det ända jag kunnat käka på julbordet har vart potatisen och röbetssalladen (som smakar skit)...

Jag är ingen fake vegetarian som käkar kyckling och fisk, heller inte ägg. +Att jag är laktos intollerant :)

Så jag undrar om det finns några tipps och trix med maten som ni har för att göra julbordet lite roligare för en vegetarian. Viktigt är att maten måste vara "julig" funkar ju inte med någon vok på julbordet känns det som.. eller det kanske det gör iofs, huumm, aja skit samma :)

GOD JUL//Rie.

There is no way to peace and love, peace and love is the way.

2006-12-05 12:26
Oj, gud va jobbigt. Falafell kan väll vara ett alternativ, med diverse såser. Olika bönröror, Hembakat bröd som inte innehåller laktos...
...

2006-12-05 12:31
Här är två recept som jag funnit på internet.

den första är vegetarisk senapssill
det andra är vegetarisk julskinka

Har ingen aning om det är gott.. jag vet att min mamma gjorde vegetarisk sill och brorsan någon gång på jul men minns inte vad han tyckte om den.
Gerdaman

2006-12-05 12:31
va du kan du äta massor?vegkorv gratänger jansons utan vad dte nu är i. sallader o potäter bruna bönor, det mesta behövs ju inte vanlig mjölk eller sånt i heller. 
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-12-05 12:34
här är en annan variant på julskinkan som jag hittade på samma sida om den första lät för krånglig.
Gerdaman

2006-12-05 12:37
Ghettogerda F21

Haha! vadfan! "Ingredienser 1 kålrot" det e fan ganska simpelt :D

2006-12-05 12:38
Men den där vegetariska senapssillen låter ganska så bra måste jag säga, tänx ;)

2006-12-05 12:45
Sojabullar (gourmetbullar) och sojakorv är ju bra substitut för köttbullar och prinskorv iaf :)

Det var faktiskt julskinka som gjorde att jag blev vegetarian. Om ni sett en julskinka efter grillning, som halvt faller sönder... då skulle ni också bli det. ÅHH jag ryser bara jag tänker på det. Så jävla skabbigt...
Married to the money, fuck the world, that's adultery

2006-12-05 12:47
kanske ska testa den vegetariska julskinkan! Lät rätt gott faktiskt!!

2006-12-05 12:49
Gourmetbullar är givet, sen har Hälsans Kök en korv som påminner om prinskorv. Cocktailkorv kallar de den.
Sen nån schysst svampstuvning eller nåt till är inte helt fel.
I'm a writer, a poet, a genious, I know it
I don't buy cheeba, I grow it
www.eyegasm.se

2006-12-05 12:51
jag tänker köpa in lite ovo-vegetariska korvar och köttbullar iaf. Sen gör jag janssons frestelse utan ansjovis, Ris a la malta, vegetarisk paté osv. Blir rätt mycket alternativ ändå som man blir dundermätt på om man räknar med julgodiset och julölen
Not only am I not learning, I'm forgetting stuff I used to know

2006-12-05 12:52
Grönkål! Hallands finest!
Skoly P14: OBSAVERA JAG ÄR 14 HAN ÄR 23, vi unga äger dom älder ( PÅ VISSA SAKER ) ::D

2006-12-05 12:53
Personligen brukar jag göra en variant pü Jansson där fisken istället har byts ut mot kapris som jag tycker ger sälta pü samma sätt. Annars kör du samma recept som vanligt. Prova det!

2006-12-05 13:08
Hälsans kök cocktail
Hälsans kök gourmébullar
Vegetarisk löksill på aubergine (smakar oerhört likt, fast friskare)

Skippa den vegetariska "kålskinkan". 

Gör ist ett stort block tofu (har du avancerade pressformar kan du i princip forma den så den ser ut som en helstekt gris), extra-fast (lägg mer krut på pressningen) och marinera på julvis (använd fantasin) i minst 24h. Ungsgratinera på lägre värme och längre tid än en julskinka, men med de traditionella ingredienserna, ät med senap. Tranchera vid bordet.

Jag gjorde ett gigantiskt tofublock förra julen, marinerade med apelsin, lite kanel, en skvätt s
weetchili och soja. Blev väldigt bra. i år ska jag försöka göra den än mer fast.

Kaprisjansons lät bra. Det ska jag pröva.

Gör egen röbetssallad, det är mycket godare med mindre mejeriprodukter.

Orkar man äta mer?

2006-12-05 13:10
Fan va sugen jag blev på julbord nu :)

2006-12-05 13:12

kika på www.vegan.nu där brukar det finnas många bra recept annars kan du kika på www.veganstockholm.se och hitta bra hälsokost butiker att kika i.
ett tips är hälsokosten gryningen på söder där dom har allt ifrån vegansk ölkorv till fiskpinnar. jag kan dock inte den exakta adressen men jag tror den finns på vegansthlms hemsida

"kan jag säga att jag snusar till polisen eller kommer dom blir arga då?" - jirno P18 (15)

2006-12-05 13:14

ett annat tips är arr försöka få tag på tzayspett.
tzayspett är ett malaysiskt soyakött som förvaras i charken. tillverkarna är ridderheims så alla butiker som säljer produkter från just ridderheims borde kunna plocka in det.

"kan jag säga att jag snusar till polisen eller kommer dom blir arga då?" - jirno P18 (15)

2006-12-05 13:18

2006-12-05 13:23
fallafel då? istället för köttbullar?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2006-12-05 13:24
kan göra massa skyst som morots lådor, grönsaks pytt med vitkål och brocoli, senapst potatis m.m.

det mästa hänger väl på hur du gryddar den för få mer jul kännsla och sen fins det ju gott om bra soja och tofu produkter att leka med om du inte tål laktos och inte äter kött.

2006-12-05 13:25
Tack för alla tippsen hittills, dom är verkligen skit bra. Tar åt mej av alla förslag!

keep em' comin'...

2006-12-05 13:26
syrade moröter is the shit och massa honungs glaserade grönsaker är också king på julbordet.

2006-12-05 13:27
återigen tippsar jag om gryningen. när jag började prata om den insåg jag hur jävla god deras korv är, mmm!

2006-12-05 13:28
kanske Makaroni pudding med Vegetarisk julskinka istället för vanlig skinka / korv / bacon?.. inte så juligt kanske men endå

2006-12-05 13:32
det finns även "rashers" att köpa. ett slags soypålägg i smaker som bacon,vitlökskorv osv. brukar finnas på välsorterade hälsokoster

2006-12-05 13:42
Åh det finns så mycket!  Får återkomma med lite recept. 

För övrigt föreslår jag att du åker till Malmö och går på Djurens Rätts vegan-jul-bord vid möllevången den sjunde. Där blir du garanterat inspirerad! 

2006-12-05 13:51
checka feting.

http://www.vegomums.com/index.php

Glöm hälsanskök produkter de kommer från israel och är ett hot mot palestinsk hälsa.
gör det själv vetja.

Min flickvän lagade värsta feting tofujulskinkan.
FREE Ayatolla.

2006-12-05 14:38
statushysteri
Jag käkade tzayspett för första gången på restaurang häromdan, gott som fan, vet du nån svensk återförsäljare av Ridderheims?
www.eyegasm.se

2006-12-05 15:14
eyegasm - de flesta ica butiker brukar sälja ridderheims produkter så hör med närmsta butik helt enkelt så kan dom säkert ta in det. det är iaf så jag har kommit över det

2006-12-05 15:39
Akta dig för halvfabrikaten, ofta är det äggpulver i...

Du kan göra köttbullarna på mincefärs istället, med de är svåra att få att hålla ihop så kör på falafel.
Janssons, rödbetssallad och ris à la malta är lätta att få veganska men havremjölken brukar sällan bli bra, ta soja istället.

Inlagd tofu blir sillen.

Grönkål skulle jag aldrig knö i mig, men det är ju annars veganskt som det är..

Ska på veganskt julbord på torsdag, kan rapportera vad som serverades.. =)
<br>

2006-12-05 15:41
Yeah! gör det Rookie :)

2006-12-05 15:55
statushysteri
Aha tack för tipset. Vet du vad det brukar kosta ungefär?
www.eyegasm.se

2006-12-05 15:55
själv är jag sugen på att göra seitan-skinka; Julig Seitanskinka
V.N.U. - Vinyl Nerds United - by special request <br> www.mokkamekka.com - lumumba teaches the youth

2006-12-05 16:09
Jag ringde och frågade efter återförsäljare nära mig. Bra skit. Har inte besökt en charkdisk på över tio år så det är inte så konstigt att jag inte sett tzay i butiken förr:)

Ridderheims
www.eyegasm.se

2006-12-05 16:15
och vad ska den laktosintolleranta, grönsaks (främst varma) och bön/grodd-hataren äta till jul?

äter inte fisk för att jag hatar det. samma med kyckling. ägg hatar jag.
börjar lessna på palt nu
MoDo - the Heart of hockey!

2006-12-05 16:22
"Råkar" vara vegeterian :D funny shit man
One Love!

2006-12-05 16:26
 jEKE

vet inte varför jag skrev så :D haha..

2006-12-05 16:26
finns ju vegetariska "köttbullar" och korv också, och jansson utan ansjovis.. vafan äre mer man missar, skinkan och sillen tycker jag inte är så viktig. Annars finns det som sagt massa recept på vegan.nu och djurens rätt har en folder som du kan beställa om du känner för det. Eller kanske google?

2006-12-05 16:29
fan va äckliga ni är! hoppas det går över snart!
smisk, fnask och ganja!

2006-12-05 16:31
hälsans kök har en massa bra grejjer.. vegetariska köttbullar ("gourmet bollar"), vegetarisk korv,  biffar etc.. du kan göra ngn vegetarisk julfärs, osv..

2006-12-05 19:27
eyegasm - låter bra det, tzay är gudarnas gåva!
tyvär är ju inte tzay direkt billigt. här i västerås kostar drygt 1,2kg runt 200spän. men om man tycker det är värt det som jag så rekomenderas det starkt.

tzay säljs både frysförpackad och som färskvara. den jag köper är frysvara och jag kan tänka mig att det kan skilja lite i pris men jag vet inte.

2006-12-06 10:46
jag brukar hålla mig hos morsan runt juletid, för hon är finsk och kirrar finsk julmat.. lite olika vegetariska lådor.. typ kålrot, morot och ööh.. ja lite till. det är gott iaf.
kärleken till pengarna är roten till problemen.

2006-12-06 17:40
istället för skinka tar du ett fett salladshuve obs ha det inte i ugnen blir så slaskigt då
och sen kan du ha en massa påtatis

2006-12-06 17:45
HAHA kålrots"skinkan" är typ det äckligaste som finns
boat sluts looking for work in borlänge, sweden

2006-12-06 18:15
Jag gillar såna där sesamnuggets, minns dock inte vilken märke det är. Grymt gott med någon kall sås till.
Annars är nog min mormors kokta rödkål närapå det enda jag tycker om på julbordet.
...and I'm out!

2006-12-06 20:51
Finns ju vegetariska köttbullar, s.k gourmetbullar..vegkorvar etc.. bara ersätta allt med svamp och soya produkter :D
här får du lite kärlek

2006-12-06 21:11
Själv kör jag på en stoor hirschsallad till julmat! Känslan av att få mammas största skål med hirschsallad till bara mig är lovely!

Men ja, om man nu vill ha julmat har alla andra redan sagt att det finns gourmetbullar och sojakorv, tom sojaprinskorv. Finns även finfina recept på julskinka (haha, 1 kålrot!!). Det är nog bara att kolla runt lite så hittar man nog mer än man tror ska finnas till julen!
paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!