När man läser vad folk skriver i denna tråd verkar det mer som att folk ser a-kassan mer som en investering än som en trygghet. Man betalar ju in till a-kassan så att man har lite extra pengar tills dess att man hittar ett nytt jobb. Inte som att man "får ut mindre än vad man har betalat för" osv osv. A-kassan som arbetslösa får utbetalad är ca 90% skattefinansierad och är därmed något som alla betalar in till vare sig dom vill eller inte. Den lilla avgift på 3-400kr folk betalar för att vara med är väl verkligen inget att gnälla över. Den är ju trots allt varfri, antingen är du med eller inte... Man kan aldrig göra sig "förtjänt" av a-kassa för att man tycker att man har jobbat nog länge och behöver ta det lite lugnt, det har man sina semesterdagar till. Blir man uppsagd eller slutar på sitt jobb är det helt enkelt bara att skaffa ett nytt jobb. Det finns jobb och kom inte och påstå något annat. Kram.
(,_____(ò_Ó)____,) this big
Så nästa gång blir det miljö vem är på?
Det är inte lätt att vara tung när man ingenting väger
JaeLee - Visst, det kanske är riktigt härligt att kunna pröjsa 10:- mindre på en burger king-meny (förutsatt att den är dyrare än 55:-), men de flesta "förmåner" (inkluderat sj-rabatten för de som uppfyllt 15 poäng / termin-gränsen) kompenserar ändå inte för att studenter utan extrajobb ligger under fattigdomsgränsen på 8300kr/månad som gäller för Sverige. miketheman - Självklart ska a-kassan vara en trygghet och inte något man ska ha som en investering. Det gör det ju ännu värre när det blir en avgiftshöjning med över hundra procent. * "helt enkelt bara att skaffa ett nytt jobb. Det finns jobb och kom inte och påstå något annat" - Var bor du någonstans? 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Jag har arbetat varje sommar sen jag var 16, när jag tog studenten började jag jobba måndagen därpå och har jobbat heltid tills jag började plugga höstterminen 2006. Jag har med glädje betalat in mina räkningar till a-kassan tidigare, för då hade jag betydligt mer pengar. Till fegon och jaelee : Jag tror ni har missförstått poängen med mitt inlägg lite. Ja, jag klagar över att jag måste betala över 4000 om året för jag har väldigt lite pengar nu. Och det känns ju jävligt pissigt att ha betalat in i flera år och sen helt plötsligt har jag inte längre råd, och måste sluta betala. Tryggheten är borta. Jag vet ju såklart att jag inte MÅSTE betala in, men jag vill ju ha en trygghet om jag står utan jobb en dag. Men idag har jag inte råd med den tryggheten. Och som ni kanske förstår så var jag ju inte helt allvarlig när jag skrev att mina drömmar var krossade. Men det tänkte jag att de flesta skulle förstå. Men tydligen hade jag fel. MEN, den stora frågan är ju varför min far med en inkomst på över 40 000 i månaden bara behöver betala in 1900 om året, medan min mor som bara tjänar 15 000 i månaden måste betala över 5000 om året? Och slutligen, om jag förstått det rätt så kan jag inte få några pengar om jag studerat denna terminen? Så i princip är det som mabande säger, jag kan likagärna lägga undan 300 i månaden till ett "sommarkonto"?
Skåne!
Mabande - Det är ändå fortfarande ett mycket bra pris för att få ut pengar utan att ha något jobb. Sen är det ju inte obligatoriskt, utan som jag sa upp till varje person om dom vill gå med eller inte. Sen bor jag i en förort någon mil norr om Stockholm. Vad jag kan se på din presentation bor du i samma län :)
Mabande P29 Visst, det kanske är riktigt härligt att kunna pröjsa 10:- mindre på en burger king-meny (förutsatt att den är dyrare än 55:-) Du fortsätter att svinga, men vet mycket väl att det handlar om mer än så. Och återigen, om du läser mitt första inlägg ser du att jämförelsen gäller andra närliggande länder och inte vad som anses vara "fattigdom" i Sverige. Den student i Sverige, vars värld kollapsar pga några förlorade hundralappar (frivilligt förlorade dessutom), bör göra vissa omprioriteringar istället för att sitta och gnälla över hur miserabelt de har det. Det är allt jag säger.
Two roads diverged. I took the one less traveled by and that has made all the difference. /Robert Frost
princess: MEN, den stora frågan är ju varför min far med en inkomst på över 40 000 i månaden bara behöver betala in 1900 om året, medan min mor som bara tjänar 15 000 i månaden måste betala över 5000 om året? För att det är högre arbetslöshet i hennes yrkesgrupp och hon därmed betydligt mer sannolikt kommer att få casha in a-kassan.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
JaeLee, rabatter i all ära, en dålig månad har man likväl inte mkt pengar att leva på..
cry me a river! --> thcrew
JaeLee - Om du missade det så tog jag även med SJ-rabatten. Återigen: närliggande länder är inte relevanta för diskussionen om hur det är att leva i Sverige. Vare sig en hamburgare eller bostad i Polen har samma pris som i Sverige. Vilka grejer är det som genomsnittsstudenten får tillgång till och använder som gör att den kommer över den svenska fattigdomsgränsen varje månad? miketheman - Vilket är ett bra pris för att "få ut pengar"? Majoriteten av studiemedlet är ett lån som ska betalas av innan du fyllt 65 (om de inte har sänkt åldern än mer). Visst, det är inte lagmässigt obligatoriskt, men för de många är det ändå det med tanke på de marginaler de har i ekonomin: en arbetslöshet med minimiersättning från alfakassan (och dess fördröjningar) kan kosta en barnfamilj tak över huvudet i vissa regioner. Det är en ganska markant skillnad mellan Danderyd och en hel del av de andra Stockholmskommunerna. Vet inte riktigt om ditt reservat riktigt kan kallas för "förort" ;) 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Det värsta är väl att man inte heller kan få väja själv. Jag har ingen lust alls att betala a-kassan och vara med i den för i min sektor så finns det jobb och jag har ingen lust med det helt enkelt.
shimmy shimmy yo
Jag är bostadslös, pengarlös och får inte ut några pengar det datumet jag skulle börja få a-kassa pga. "Den nya regeringen" och snart börjar REVULUTIONEN så det kan inte bli bättre :D
Jag vet faktiskt inte om någon har svarat på din fråga efter typ 100 inlägg, men din mamma betalar mer än din pappa eftersom hon löper statistiskt högre risk att bli arbetslös.
Oredan Nog för att du indirekt finansierar den genom att betala skatt, men det är klart att du inte behöver betala avgiften om du inte vill vara med? Jag har då aldrig gjort det.
JackFalk - Regeringen gick ju häromsistens ut med att de ville göra A-kasseanslutningen obligatorisk. 10-4, over...
Mabande "Regeringen" ifråga var väl Anders Borg i en intervju? Personligen skulle jag vilja att a-kassan var helt skattefinansierad och i övrigt avgiftsfri.
Nu har jag inte läst de sista 7-8 inläggen här i tråden men det slår mig att ingen verkar ta upp att det i allra högsta grad ligger i landets intresse att folk högutbildar sig. Sverige tillhör toppen bland de mest högutbildade länderna i världen, att studenter (födda rika eller fattiga) har råd att vidarutbilda sig och specialutbilda sig hänger till stor del på det. jag tänker inte debattera hurvida hon förtjänar just den summan hon betalar vs. vad hon får ut. Men just att folk kan leva relativt drägligt som studenter och utbilda sig till specifierade yrken är nånting alla vinner på i längden
The people of that desert culture were warriors, poets, lovers and priests. That they were also raging drunkards is a fact that is usually ignored today.
Mabande - Meningen är ju inte att man ska bara "få ut pengar", det ska vara en reserv mellan två jobb. Ett annat bra sätt att lösa det är att helt enkelt ha en buffert om något skulle krisa. Kanske någon i familjen blir av med jobbet eller hyran på lägenheten sänks. Man bör ju ha undanlagt så att man klarar sig i minst tre månader, längre tid ska det inte ta att hitta ett nytt jobb. Sen om man är kräsen i sitt yrkesval är det inget som ska påverka denna diskussion. Folk som går hemma år efter år på diverse bidrag och klagar på att det inte finns jobb förstår jag mig inte på. Ta er i kragen. En ort utanför Stockholm är väl en förort oavsett vädersträck :P
miketheman - Har jag någonsin antytt att a-kassan skulle vara något annat än en buffert när inget jobb fanns att få tag i?
Visst bör man ha en egen buffert, men en sådan kan vara svår att bygga upp (omkring vart tredje medborgare har mindre än 10 000 kr i sparade tillgångar).
Då denna diskussion baserar sig på princessleijas situation så är kanske kräsenhet en faktor, men uppenbarligen är inte att "går hemma år efter år på diverse bidrag" relevant.
Det är inte väderstrecket som avgör vad som är det som i dagligtal menas med en "förort". Själv har jag bott i Åkersberga och skulle inte klassa många av tätorterna längs Roslagsbanan som "förorter", även om några av dem har förortskomplex (med småstadsmentalitet).
JackFalk - "Arbetslöshetsförsäkringen bör därför vara obligatorisk och omfatta alla som förvärvsarbetar. Regeringen kommer under hösten 2006 att tillsätta en utredning med uppgift att utreda och föreslå hur detta ska genomföras."
Från pressmeddelande 16 oktober 2006 på
Regeringen.se 10-4, over...
Hur svårt ska det vara att lägga undan pengar från det man jobbat ihop under sommaren? Jag klarade mig hela hösten på 12k då jag pluggade, och då tog jag inte studiebidrag och tyckte att jag hade råd att gå ut rätt ofta utan större hack i budgeten. Visserligen bor jag hemma, men ändå, det är inte som att 12k är mycket i sommarjobbs sammanhang, då man borde kunna dra in dubbla summan, och sen lägga till bidragsdelen så har man c.a 38k/halvår att leva på, om man väljer att inte ta lånedelen. Det handlar om att planera sin ekonomi och inte leva över sina tillgångar.
Tengil - För att den summan (~3000/månad) ska vara möjlig så hade du alltså inte en studentlägenhet i Stockholm (minst 2300/månad), eller några andra större månatliga utgifter. Att sommarjobba ger ett tillskott i kassan, en buffert om det skulle hända något (exempelvis sjukskrivning), men det ger inte så mycket mer. 10-4, over...
Mabande P29 - Nej jag bodde hemma som sagt. Min poäng är att man kan klara sig okej utan lån, och att man faktiskt kan ta ganska fördelaktiga lån om det skulle knipa.
Mabande - Nej du har inte antytt det, jag ville bara poängtera det då majoriteten av de som skriver kritiska inlägg i denna tråd verkar tro det. Sparar man mindre än 10% av nettoinkomsten per hushåll så sparar man helt enkelt för lite och det är väl antagligen en orsak. Förort är väl en ort nära en stor stad, jag bor i en förort =)
miketheman, självklart bör man ha undanlagt en summa pengar så man klarar sig, personligen har jag inte det och det är nog många studenter med mig som säger samma sak.. jag lyckas dock spara av lite av mitt studielån varje månad som ja kan lägga undan.. kanske har så ja klarar mig en hyra eller så om det knasar.. sen ere soc som gäller.. its a hard knock life =) får hoppas att arbetsmarknaden ser lika ljus ut om 2 år som den gör nu helt enkelt =) får jag inget jobb i sommar måste ja antingen flytta eller gå på soc också.. surt sa räven..
Tengil - Den poäng du tyvärr gör är att föräldrarna ska ha försörjningsplikt för sina vuxna avkommor... De där 38 k / halvår (inklusive ett ganska högavlönat sommarjobb som givit 24k i slutet av sommaren efter att allt är betalt) ger en månadsbudget som inte får gå över 6 333 kr. Hyra för ett studentrum (18 kvm med gemensamt kök) är runt 2500 kr. Kurslitteratur räknas på i snitt vara 100kr / poäng, 2000 / termin (halvår), d.v.s. 333 kr / månad. Eventuellt månadskort kostar 650 kr. Det ger 2850 kvar till annat. Dra av maten. 500:-/vecka klarar man sig på. 707:- kvar (räknat på 30 dagar/månad). Sen var det ju det här med telefon 69 kr (3 bomben frends, förutsatt att du redan har en 3g-mobil) 638 kr. Kläder (en uppsättning med t-shirt / skjorta, byxor, strumpor och kalsonger per halvår kostar enligt ellos ~150+299+79,5+99=627,5 vilket ger 104,5/månad): 533 kr. Grattis! Du har 533 kr i månaden att göra vad du vill för! Förutsatt att du inte spenderar mer än 71 kr / dag per mat någon gång, har en hyra som ligger över 2500, behöver gå till läkare / tandläkare / optiker eller liknande... 10-4, over...
Mabande, tveksamt om man klarar sig på 100kr per poäng utan att kopiera eller låna böcker dock.. Min nästa bok kostar tex nästan 900kr ny, och är för en 5p kurs..
det är bara att sniffa gas och glömma orättvisorna
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Gå ur a-kassan då? Arbeta som vanligt folk. Go Reinfeldt.
PUNGEN SKA MED IN ANNARS KAN DU GLÖMMA DET!
princessleija F21 "För att jag arbetar på sommaren. Om jag en sommar inte får något arbete vill jag inte vara utan pengar."
Först och främst, idiot!
För det andra, a-kassan ändrades nu efter nyår, så att man inte längre kan få a-kassa under sommarlov. så ser ut som om du betalar i onödan!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
boaman Vadå idiot? Min fråga var ju just den om sommaren, är jag en idiot bara för att jag inte visste om den nya regeln?
Skåne!
boaman, tur vi idioter har allvetande gudar som kan hjälpa oss........................................
se va du gjorde, nu pajjade whoa..
100.. skönt med ytterligare en allvetande allsmäktig individ som förärar oss idioter med sin blotta närvaro..
idiot för att hon gnäller över kostnaden, som är en piss i atlanten om du ser till utbetalningarna sen! Och varför? För att hon vill stämpla under sommaloven.. Tänk på de som förlorar sina jobb och sitter med flera barn å försörja. Jag skulle aldrig kunna stämpla under ett lov, med vetskapen att det finns dem som faktiskt behöver a-kassan.
boaman, du utgår alltså ifrån att hon inte vill jobba utan bara stämpla.. poängen e ju att hon VILL jobba, men känna en trygghet i att hon kan klara sig även om hon har oturen att inte få ett jobb.. jävligt stor skillnad..
boaman Jag vill inte stämpla under sommaren... Jag har aldrig i hela mitt liv tänkt bli arbetslös, men om jag blir det? Ska jag inte ha rätt till pengar bara för att det finns andra arbetslösa? Utan pengar en sommar blir jag av med min lägenhet och kan inte betala mina räkningar. Men du menar att jag inte behöver a-kassan då? DU kanske har pengar så du inte behöver stämpla. Du har inte tänkt tanken att JAG kanske är en av dem som verkligen behöver a-kassa om jag blir arbetslös? Och om du inte fattat det så skriver jag med versaler: JAG HAR INTE RÅD ATT BETALA A-KASSAAVGIFTEN. Om jag inte har råd att betala den i dagsläget när jag faktiskt har en inkomst, hur tror du då att jag skulle ha råd att klara mig en sommar utan arbete? Om det är någon av oss som är en idiot är det väl du, som verkar ta för givet att alla har en massa pengar liggandes på kontot.
Skåne!
Vad är det med folk egentligen? 1. - Studenter med taskig ekonomi bör i första hand vara sura på den förra sosse-regeringen. Det är deras idiotregler som gör att studenter får tjäna max 36 000 om året eller va det är, om dom samtidigt ska kunna få studiemedel. Det är såna lagar som hindrar studenter från att skaffa sig riktig trygghet. 2. - A-kassan är inte till för studenter. 3. - Kniper ekonomin, så skaffa svartjobb ögonaböj. It´s a party thing!
Producent
2007-01-08 15:03
Allting blir sämre med den nya regeringen.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Sunknia - Du är inte så rädd att göra ogrundade uttalanden, eller? Diskussionen gäller främst studenter, inte tandläkare med egen praktik.
"Tidigare krävdes 70 timmars arbete i månaden under sex månader för att beviljas ersättning. Gränsen höjs nu till 80 timmar. Den som inte får jobb direkt efter studierna kommer ha svårt att få rätt till a-kassa.
För att undvika höjd a-kasseavgift krävs att man är arbetslös minst en dag i månaden. Studenter och heltidsjukskrivna får därför betala höjd avgift.
Det nya jobbavdraget gör inte heller någon nytta för en student. Eftersom avdraget bara görs på lön från förvärvsarbete skulle en student tvingas tjäna drygt 6 700 kronor extra i månaden för att jobbavdraget ska motsvara avgiftshöjningen."
"Nu när studerandevillkoret och möjligheten att få
ersättning under sommarlovet försvinner gäller det att kommunerna har stora plånböcker. Alla arbetslösa studenter kommer ju att hamna hos deras socialkontor" - Anders Wickman, utredare på arbetslöshetskassornas samorganisation. " krävs ju att man jobbar minst halvtid och det går inte att kombinera med heltidsstudier. Då sjunker kvaliteten på studierna En student kan knappt komma upp till gränsen för att få ersättning från a-kassan." - Elin Rosenberg, ordförande för Sveriges förenade studentkårer. Citaten hämtade från dagens Metro . Observera gärna att ett av dem är från arbetslöshetskassornas samorganisation.
10-4, over...
mästerkatten, sosseregler å sosseregler, har inte sett särskilt mkt borgerlig vilja efter valet att förändra beslutet heller i ärlighetens namn.. sen får man ju tjäna mer men bidraget sänks.. staten ser väl ingen anledning att betala ut bidrag om du endå har en inkomst.. men jag håller med om att det e skevt att arbetande studenter ska drabbas av detta..
Man kan fortfarande stämpla under sommarlovet om man är berättigad till a-kassa av jobb. Har man bara pluggat får man det inte längre.
I'm having a bad day,don't make me take it out on you!
madass F23 alltså hur menar du då? mina a-kassedagar har jag ju skrapat ihop till genom jobb, men just nu pluggar jag ju. så som jag förstått det hela så är jag inte berättigad att ta ut några dagar under sommaren om jag pluggat innan och planerar att fortsätta plugga efteråt. jag kanske har missat något, mer än möjligt
Jag har inte satt mig in i detta helt då jag både jobbar (även under sommaren) mer än kravet för a-kassa och pluggar, så avskaffandet av studerandevillkoret drabbar inte mig personligen. Men som jag förstod det så drabbar studerandevillkorets avskaffande studenter så att de inte längre kan stämpla under sommaren då de inte är berättigade till a-kassa. Har man däremot rätt till a-kassa kan man väl stämpla? Eller? Hur ska de annars bevisa om man ska plugga vidare.. bara säga vid terminsslutet att man är arbetslös, sedan när man börjar plugga i aug/sep. igen kan de väl inte säga ngt om det? Om man inte pluggar program då?
I'm having a bad day,don't make me take it out on you!
näe det vet jag inget om, men nu pluggar jag ett program så det är väl mest min egen situation jag är oroad över. iofs så lär jag hinna spara ihop tillräckligt med pengar från lånet för att kunna klara två månader utan studiemedel eller jobb om det vill sig illa
4175 hyra 320 internet 500-1000 kurslitteratur 1500 mat 175 tv avgift :P
joda om du börjar behandla åkerbloms och vad det andra stället nu heter som bibliotek och helt enkelt lämnar igen böckerna när du är klar så sparar du en fin summa pengar!
jävla saftig hyra du hade förövrigt
Skyll på packet som gick på bluffen om "arbetarpartiet" Moderaterna. Hahahaha.
"Jag har tyvärr en tendens att impulsköpa marsvin". Carin Götblad - länspolismästare för polismyndigheten i Stockholms län
demento, jovars.. så kan man ju också lösa problemet.. ;) nu betalar jag sällan fullpris heller av förklarliga skäl.. och bostadsbidrag underlättar ju ;) poängen var ju att det inte alltid finns särskilt mkt pengar kvar i plånboken att leva på om man inte har möjligheten att dra in på vissa ställen :)
näe det är sant...jag har dock bara 2000 i hyra och gratis internet så jag har inte riktigt kunna sätta mig in i känslan av att vara fattig student. har konstant legat ett par tusen spänn plus på kontot sen jag började plugga