Ja jag tycker det är sjukt hur man kan lämna vanligt folk ( som försöker åtminstone få jobb ) utanför på sommaren sådär.. göra så att studenter inte kan stämpla. Det är fan fruktansvärt.. tvingas gå till sociala ifall man inte lyckas få sommarjobb. Tack.
High Coast Hoes ain't nuthin' to fuck with
releze - Okej, om du bara har humaniorastuderande som referens så förstår jag din infallsvinkel.
Historia är ett ämne som sällan har mer än 10-15 schemalagda timmar per vecka (referens-pdf ). Jämför det med en kemist som har 30-40 schemalagda timmar per vecka (referens-pdf ).
10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
releze, har snittat 12 timmar per dag ungefär för mina studier senaste veckorna.. 7 dagar i veckan.. när ska jag jobba hade du tänkt?
cry me a river! --> thcrew
releze När du skriver att det är enkelt att plugga på heltid och samtidigt arbeta tar du för givet att alla är snillen som klarar sina tentor i ett nafs. Du missar helt att det finns många som har svårt för att lära sig, som måste sitta flera timmar om dagen för att överhuvudtaget få godkänt. Dessutom ingår det i många utbildningar något som kallas praktik , om du är bekant med begreppet. Att har praktik 5 dagar i veckan, 9 timmar om dagen och samtidigt läsa inför tentor lämnar inte mycket utrymme för arbete. Avgörande för om du kan arbeta samtidigt som du läser är alltså vad du läser och vem du är som människa.
Skåne!
precis, och således kan vi inte ha ett fungerande studiesystem som är baserat på att man ska jobba extra för sin överlevnad..
dvs, dom som kan och vill jobba grattis till det extra tillskottet i plånboken.. men de som inte kan jobba måste endå kunna studera under rimliga former..
ja alltså man har ju panik nu då man inser att man måste extrajobba för att kunna klara av att betala fackavgift än fast man inte får stämpla om det skulle skita sig till sommaren. för jävligt.
Apati - ...och efter skatteliknande avdrag får man i handen (till kontot) vilken summa? 7972 kronor och 45 öre per månad vilket inte är detsamma som 7972,45 kr per utbetalning. (1841*20-150)/20*365.25/12/7
Apati - ...och efter skatteliknande avdrag får man i handen (till kontot) vilken summa? 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Elinh:ja alltså man har ju panik nu då man inser att man måste extrajobba för att kunna klara av att betala fackavgift än fast man inte får stämpla om det skulle skita sig till sommaren. för jävligt. Vad har du för fackavgift som student egentligen? Jag är med i IF och SIF och betalar under 200 spänn om året sammanlagt.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Mabande man får i handen 7972 kronor och 45 öre per månad .
i snitt kanske ska tilläggas Vissa månader under studieperioden får man mycket mer och andra något mindre.
Efter skatt? Har du studiemedel? Inte jag heller. Frågade dock en polare som tar 75% och hon får runt 5k / utbetalning. Omräknat till månad blir det ~5,4 k och omräknat till 100% blir det ~7,14 k.
Om vi då tar siffran du får fram från CSN (7972:45kr) och drar skatt på det får vi..? 10-4, over...
Efter skatt? Du betalar ingen skatt på studiemedlet. Har du studiemedel? Ja, jag har och har haft fullt studiemedel de senaste åren. Att din vän får ~5,4 k per utbetalning översätts som sagt inte till en betalning per månad eftersom att studenter får tio utbetalningar för drygt nio månaders arbete. Det är bara några av utbetalningarna som kommer med en månads intervall.
Apati - Okej. Gå till din låda där du har utbetalningsavierna. Plocka upp en och kolla vad du fått ut. * "Att din vän får ~5,4 k per utbetalning översätts som sagt inte till en betalning per månad " - Om du delar 5000 med 4 veckor och mutiplicerar så att det blir 30 datar (en standardmånad) så får du ut ~5,4k / månad. 10-4, over...
Jag får inga utbetalningsavier, men du kan få se mina planerade utbetalningar under vårterminen som sträcker sig från mitten av Januari till början av Juni.
Period 2: 2007-01-15 — 2007-06-03
Planerade utbetalningar:
2007-01-15
10 896 kr 2007-02-23
7 364 kr 2007-03-23
7 364 kr 2007-04-25
7 364 kr 2007-05-25
3 682 kr Summa: 36 670 Hur många månaders arbete fördelar sig sagd summa, uppdelad i fem utbetalningar, över? Inte fem, utan runt 4,5
Per utbetalning får jag 7334 kr i snitt, per månad får jag närmare 8000 kr.
Tabellen blev visst inge vidare kopierad. 2007-01-15: 10 896 kr 2007-02-23: 7 364 kr 2007-03-23: 7 364 kr 2007-04-25: 7 364 kr 2007-05-25: 3 682 kr
Märkligt... är det bara jag som ser att det är en månad mellan 02-23 och 03-23, resp. 04-25 och 05-25? 10-4, over...
Notera i så fall att första utbetalningen kommer i samband med att utbildningen påbörjas. Under utbildningsperioden får man 8000 kr per månad oavsett hur många fåniga invändningar du kommer med.
tycker att a-kassehöjningen är logisk. Man pröjsar mest i den grupp de finns flest sjuka. Kan inte bli mer solidariskt.
Yeah!
Refused P26 betalade 50 spänn i månaden innan nyår, nu får jag betala 350 spänn i månaden + att jag inte får stämpla i sommar om jag inte får jobb.
Apati - Fåniga invändningar? Känns mer som att matten spökar för oss ;)
Hittills har du ju sagt att man
alltid får ut "7972 kronor och 45 öre
per månad vilket inte är detsamma som 7972,45 kr per utbetalning. (1841*20-150)/20*365.25/12/7", men sen när du refererar till vad du själv får så blir det 7364 för tre av fem utbetalningar (där totalsumman av de fem utbetalningarna dessutom ger 1 833:50 / vecka, inte 1841. kompenserat för uppläggningsavgiften så blir det f.ö. 1826kr). Oavsett hur vi räknar så kommer vi fortfarande itne upp
Fortfarande: många studenter lever under marginalen för vad som klassas som fattigdom i Sverige. Många studenter har inte möjlighet att jobba tillräckligt mycket extra för att få det att gå ihop samtidigt som de klarar studierna.
komplex - Vore det inte mer solidariskt att den som inte hade så stor risk att drabbas hjälpte den som löper risk att drabbas?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Solidaritet 10-4, over...
men sen när du refererar till vad du själv får så blir det 7364 för tre av fem utbetalningar (där totalsumman av de fem utbetalningarna dessutom ger 1 833:50 / vecka, inte 1841. kompenserat för uppläggningsavgiften så blir det f.ö. 1826kr). Oavsett hur vi räknar så kommer vi fortfarande itne upp Studieperioden är exakt tjugo veckor. Jag får 1833,50 kr per vecka vilket är det man får ur uttrycket nedan som jag räknat med hela tiden (inte 1826...). Det finns oavlönad ledighet om ett par veckor även under periodens gång vilket gör att du kommer upp i en något lägre summa när du naivt beräknar studieperiodens längd i veckor. (1841*20-150)/20 kr/vecka Man får inte 7972 kronor och 45 öre varje månad. Jag har aldrig menat att påstå det, eftersom att man får exakt 1883,50 per vecka och inget annat vilket för en genomsnittlig månadslängd (om 365,25/7/12 veckor) ger summan nämnd ovan närmare 8000.
man får exakt 1883,50 per vecka ska stå: man får exakt 1833,50 per vecka
mabande Om man är säljare och skitmånga säljare är sjuka hela tiden så ska alla i yrkesgruppen säljare betala mer i a-kassa för att försörja dem, solidaritet alltså.
Yeah!
prone Tidigare var man tvungen att ha fyllt 20 år och arbetat (och betalat såklart) i minst sex månader. Mycket stor möjlighet att det är ändrat nu..
Skåne!
Apati - Men fortfarande: det ger inte att många studenter klarar sig över fattigdomsgränsen.komplex - Visst är det solidariskt av subgruppen säljare, men en större solidaritet vore att huvudgruppen yrkesaktiva betalade in samma summa för att hjälpa alla inom gruppen (även om det mest utnyttjades av säljarna som har dålig anställningstrygghet). 10-4, over...
Apati, anledningen till att man får utbetalningen "innan" e att man får bidrag i förväg, egentligen får man bidraget för sent, vilket beror på att de inte betalar ut bidrag förrän studierna påbörjats.. alfakassan e 20..
när är den oavlönade ledigheten förövrigt?