I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Öron + töjning + var + rengöring + glidmedel

Övrigt - Blandat

2007-01-22 22:58

Öron + töjning + var + rengöring + glidmedel

Jag håller på och töjer mina öron , men det högra hålet har börjat kötta lite, har en varsamling där inne...
Vad är bäst?
Ska jag ta ut smycket och trycka ut varet eller bara låta det vara, tills det läker och försvinner?

Hur ofta ska hålen och smyckena rengöras? Vill helst inte ha ost-stinkande smycken..

Vilken typ av "glidmedel" är smidigast? Vanligt glidmedel, olja, hudlotion, läppbalsam? Något annat som funkar bra?

2007-01-22 23:44

kommer töjningar alltid att lukta? aldrig kännt lukten av en töjning, det är nog bara ni själva som känner.

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-22 23:45
Det här vet jag inget om. Men jag måste anta att ingen skulle göra en töjning om det innebar att man alltid kommer att lukta ost i öronen. Eller?
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.

2007-01-22 23:47
Luktar du nära på vilket var som helst så luktar det ost, typ gratineringsost..
Vissas luktar hela tiden, andra bara när de tar ut smyckena och vissas luktar inte alls.. Måste bero på hur man tvättar dem..
<br>

2007-01-22 23:49
Jag har iofs slutat töja nu.

Men i början töjer man för mycket på en gång, därav problemet du beskriver, jag har haft samma problem varje gång i brjan, pga min otålighet. Mitt förslag är att du tar ut smycket, tvättar rent hålet, det räcker egentlign med vatten, och så vilar du hålet nån dag och sätter i ett mindre smycke och låter hålet hämta sig lite. Det är viktigt att ha tålamod annars kommer vävnaden bli jätteful och risk för blowouts är betungande.

Ang medel så vet jag inte vad som är bäst, när jag började töja för första gången för några år sen använde jag typ tvål och sånt, det gick bra, men nu smörjer jag in med helosan nångång i veckan. Och så tvättar jag hålen några gånger i veckan.

Hur långt har du hunnit förresten, för i början gäller det att verkligen ta det lugnt och lyssna på sin kropp, som hardcore_dancer skrev är 2 mm i månaden en bra regel tills du kommit upp  till större storlekar, då känner man bäst själv =)

2007-01-22 23:50

Jag var också irriterad påp lukten förut, men det handlar till viss grad om vilke t material smycket är av. Metallgrejer luktar även fast hålet är läkt och man inte töjer, medan andra knappt luktar.

2007-01-22 23:53
Är detta bara ett töjningsfenomen eller förekommer det vid alla sorters tål (inte medfödda)?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-01-22 23:58
Jag måste förövrigt bara klargöra att det jag skrev är helt och hållet taget ur MINA erfarenheter och kanske därför inte överensstämmer med andras rekommendationer, men jag är iallafall jättenöjd med resultatet av mina hål=).

Det viktigaste är att om man känner att det gör ont, att det sårar osv, att man inte är rädd för att gå ner i storlekar och låta det återhämta sig. Om man vill ha ett fint resultat dvs, vilket dom flesta vill

2007-01-23 00:00
ett töjt öra behöver inte lukta illa. det har att göra med bakteriekulturer och hurpass smyckena andas. dvs en träplugg ger mindre lukt än en stålplugg osv.

"kan jag säga att jag snusar till polisen eller kommer dom blir arga då?" - jirno P18 (15)

2007-01-23 00:07
easyskaning
När jag tänker efter så är nog inte 2 mm i månaden så väldigt lite.. Är uppe i drygt 5 mm nu kan jag tänka mig, har iofs gjort det på en månad, töjt lite varje dag, tills det spänner lite lätt i örat. Har aldrig haft ont av det.

Men när det gäller varet, ska jag pressa ut det eller ska jag bara låta örat vila?
Dessutom har jag hört att det inte är så bra att töja med träsmycken.. Någon som vet något om det?

aniii
Jag skulle nog säga någon fransk mögelost. Inte särskilt söt, utan snarare stark men ganska jämn smak. Någon du luktar på och snabbt ångrar dig, ryggar bakåt och grimaserar så att ögonbrynen darrar lite i mitten och du drar ner smilbanden..
Eller vad vet jag, jag äter inte ens ost.. Men jag kan tänka mig det.. =)
<br>

2007-01-23 00:10
_Rookie F21kom inte nära mig :P

2007-01-23 00:11
Hur kan man göra något så fruktansvärt med sina öron nä tacka vet jag mina brottaröron.

Min blogg: http://emilmolin.wordpress.com

2007-01-23 00:13
Rookie, om du inte fått ont så är det lugnt, du känner din kropp bäst, men att gå ner i storlek ett par dar och låta det återhämta sig är jävligt bra. Jag vet inte hur man behandlar var egentligen,men jag pressade ur det och försökte hålla hålet så rent så möjligt från allt he e, men jag vet inte huruvida det är rätt eller så.

Ang. träsmycken har jag också blivit avrådd från att använda det när man töjer, detsamma gäller horn med. Använd det när du känner dig färdig istället.

2007-01-23 00:15
Emo, hellre buddhaöron än öron män får av att kramas;)

2007-01-23 00:16
*kramizar*
Min blogg: http://emilmolin.wordpress.com

2007-01-23 00:19

Vill ha svarta och horn/ben är uteslutet så vi får se hur det blir.. Är snart uppe i sex mm och då tänkte jag ge mig..

<br>

2007-01-23 00:21
usch
Love Music And Dance

2007-01-23 00:22
IceBerg
Känner du dig produktiv?
<br>

2007-01-23 00:26

2007-01-23 00:34
Rookie, det blir nog soft, i den storleken finns det galet mycket att välja emellan också. gillar själv horn/trä bäst, tyvärr är utbudet sämre ju större storlekar man har

2007-01-23 00:39
Uh! Lukten! Påminn mig inte om den! Tog ut min töjning för ngn månad sen pga smärta, blev lite infekterat. Men lukten, fyfan. Värst var när man råkade ta på den ute, och inte hade tillgång till ngt att tvätta händerna med. Gick man runt där med ett finger som luktade värre än illa. Ändå tvättade jag mitt smycke då och då.
paj, pajjen, pajson - en maträtt av gräddad deg med fyllning... mm jummie!

2007-01-23 01:48
Om det har börjat "kötta" sig så är saltlösningsbad det som gäller. Koka vatten och salt (kommer inte exakt ihåg vad för salt man ska använda, kolla runt på någon piercingstudios hemsida), och låt det svalna lite, och badda hålet i lösningen när det har svalnat såpass mycket att du inte bränner dig. Gör om det här en gång om dagen några dagar och peta inte på piercingen så borde allting gå bra.
Still in the bridge

2007-01-23 01:48
Tror inte att du behöver ta ut piercingen.
Still in the bridge

2007-01-23 03:20
Man brukar säga en mm i månaden, så att vävnaden hinner återhämta sig.
Orka stressa.

Sen, om det vara och så, sätt i ett mindre smycke och låt såret läka, fortsätt sen att töja.

2007-01-23 03:43
annars är Idominsalva eller Bepanthen alltid bättre än Helosan eller någon annan salva.
Välj alltid Bepanthen före allt om det gäller hudens uppbyggnad.

Helosan är endast en hudsalva och inget mer. Medans Bepanthen är till för just hudirritationer, ytliga brännsår eller ej infekterade sår.
''I haven't done any drugs or smoked a joint or nothing for a whole week, man.<br>And I feel so good, I want to get high. You know what I mean?''

2007-01-23 03:50
Vadfan, fel. Helosan är antiseptiskt.

2007-01-23 03:54
och det är inte de andra två eller?
''I haven't done any drugs or smoked a joint or nothing for a whole week, man.<br>And I feel so good, I want to get high. You know what I mean?''

2007-01-23 03:56
Jo, men du skrev ENBART.

Tänkte väl att det kanske blev lite..missledande.

2007-01-23 04:03
Jajaaa...men jag trodde att dem flesta visste att hudsalvor bör vara , om inte, är antiseptiska.

Iaf...Helosan borde tas bort direkt ifrån hyllorna då det gäller tattuering eller piercing. Ett tips utav många i den branchen och folk inom vården även.

2007-01-23 04:05
Ja, folk trodde även att jorden var platt.

Helosan och Bethapen har sina för och nackdelar, själv föredrar jag Jukon (Fast nu pratar jag tatueringar).

Men både Bethapen och Jukon är jobbiga att smörja in, vilket resulterar i att jag ofta smörjer in för hårt, och sårskorpor ryker ):

2007-01-23 04:18
Så bitsk. ;)

Man får ta det lugnt, softa och bara ta den tid det tar att smörja in.

2007-01-23 09:27
Fan vad äcklad jag blir av vissa i tråden här asså...

2007-01-23 11:31
Intressant att ni tog upp bepanthen, vad är grejen med den salvan? vissa tatuerare typ älskar den och andra säger att helosan är bättre, medan vissa avfärdar båda två. fett skämmigt första gången man kände sig macho efter gaddningen och skulleköpa bepanthen förresten haha

2007-01-23 11:56
Funkar samma i ringmuskeln?
Ride 13"s y que?

2007-01-23 13:39
_Rookie F21

Nä men lite små äcklad

Själv då?
Love Music And Dance

2007-01-23 13:50
Mina 10mm har växt ihop fint och prydligt på en månad iaf.
Plockade ut dom nån vecka innan jul, om jag inte minns fel.
"Jasså?Därför som White Lions fått så mycket skit av media?Sveriges farligaste klack,hell yeah" - Zow P16

2007-01-23 13:53
Iceberg
Sluta smutsa ner tråden då.

Steem
Skööön bild, sitter o äter chili con carne.. =)
<br>

2007-01-23 13:55
Det är väl upp till 1.0-1.2 cm man kan töja och hålen ändå kan krympa ihop ganska fint?
Har hört det från flera källor...
<br>

2007-01-23 13:55
Har använt Helosan till samtliga av mina 7 tatueringar, och alltid funkat perfekt, inga som helst problem. Lyssna inte på allt skitsnack som skrivs i den här tråden.

Men ska vi hålla oss till ämnet istället?
Still in the bridge

2007-01-23 13:57
Rookie, ja man brukar säga att 1 cm är gränsen, men sen skiljer det sig från person til person. Jag har själv fått 14 mm att växa igen på några veckor förut

2007-01-23 14:15
Clydicsh
Hur ser du att detta är skitsnack?
Ingen säger att Helosan ej skulle vara effektiv, bara det att det finns fler andra produkter som är betydligt mycket bättre.
Fördelen med de andra två som jag nämnde är:

1) Idomin och Bepanthen appliceras på vid mindre tillfällen, då dem inte torkar ut lika fort(pga att det är mindre vätska i vardera salva)
2) dessa två är till för mindre sår, ytliga brännsår och annat, inte Helosan, det är en enkel hudsalva som förebygger hudirritationer(alltså ej menat för småsår eller liknande)
3) Bepanthen är effektiv då det gäller uppbygnaden av huden, Helosan har ingen sådan effekt, menat att läkningstiden på Helosan är längre än vad det är vid användandet av Bepanthen
4) Dessa två är fetare(ej som i slang) än Helosan

De tre första punkterna är ju det absolut viktiga då det gäller piercing eller tattuering så varför avfärda bra info?

2007-01-23 22:12
Jefe: Jag har inte påstått att Bepanthen eller Idomin skulle vara sämre än Helosan.

Och den här tråden är ingen jävla jämförelse mellan olika salvor. Starta en egen tråd om det.

Still in the bridge

2007-01-23 23:39
fan vad folk läser illa och sedan gnäller på oss som inte gör det

Clydisch
1..jag har inte skrivit om att du påstod det, orsaken till att jag skrev jämförelserna var för att du skrev att du använt Helosan alla dem ggr du tattuerat dig och att hon inte skulle lyssna på all annan skitsnack som skrevs i tråden. Jag tog det som om du riktade detta emot mig eftersom jag innan skrev att Helosan inte är det smartaste valet.

2...om du läser noga så skriver hon i sitt första inlägg:
Vilken typ av "glidmedel" är smidigast? Vanligt glidmedel, olja, hudlotion, läppbalsam? Något annat som funkar bra?

Påstår du då att jag är i fel tråd? Ta reda på vad tråden handlar om istället för att skriva en massa skitsnack. Jag menar, du kan ju inte ens ha läst färdigt rubriken innan du började skriva, just eftersom rubriken lyder: Öron+töjning+var+rengöring+ glidmedel
Och vad skrev jag om....jo, salvor, aka glidmedel.

Klart? eller var det något mer?

2007-01-24 12:32
Ja, var det något mer? Inte min nattsömn som gick förlorad.
Still in the bridge

2007-01-24 12:36
mupp

2007-01-24 12:50
1) Idomin och Bepanthen appliceras på vid mindre tillfällen, då dem inte torkar ut lika fort(pga att det är mindre vätska i vardera salva)
2) dessa två är till för mindre sår, ytliga brännsår och annat, inte Helosan, det är en enkel hudsalva som förebygger hudirritationer(alltså ej menat för småsår eller liknande)
3) Bepanthen är effektiv då det gäller uppbygnaden av huden, Helosan har ingen sådan effekt, menat att läkningstiden på Helosan är längre än vad det är vid användandet av Bepanthen
4) Dessa två är fetare(ej som i slang) än Helosan

De tre första punkterna är ju det absolut viktiga då det gäller piercing eller tattuering så varför avfärda bra info?

Vänta nu här... (1)Bepanthen ska man inte använda under en längre tid. (2) Helosan är en salva som är antiseptisk och som återfuktar huden så att den bygger upp sig igen. Salvan är fet så den kan man reagera mot, men det kan man även göra mot tex. Bepanthen då det tex innehåller ullfett. Alla feta salvor kan man reagera emot. (3) läkningtiden beror egentligen inte på salvan, utan är väldigt individuellt och beror på huden i första hand. (4) Helosan är tillräckligt fet för att man ska kunna reagera emot det. Fatum är att helosan sjunker snabbare i huden än resten.

-Dear Ken, I'm in pieces. Why the cold shoulder? Love, Barbie

-Barbie, be patient. One day we'll share a cold one.

2007-01-24 12:52
tack jennie.
Still in the bridge

2007-01-24 12:55
Förresten... för att nämna ännu en fet, men väldigt ren salva så säger jag vitt vaselin. Det är fritt från ullfett, dock så består det av Petrolatum.

2007-01-24 12:55
;) så lite så.

2007-01-24 13:30
Vänta nu här... (1)Bepanthen ska man inte använda under en längre tid. (2) Helosan är en salva som är antiseptisk och som återfuktar huden så att den bygger upp sig igen. Salvan är fet så den kan man reagera mot, men det kan man även göra mot tex. Bepanthen då det tex innehåller ullfett. Alla feta salvor kan man reagera emot. (3) läkningtiden beror egentligen inte på salvan, utan är väldigt individuellt och beror på huden i första hand. (4) Helosan är tillräckligt fet för att man ska kunna reagera emot det. Fatum är att helosan sjunker snabbare i huden än resten.

1) handlar det om tattuering så är användadet inte i kategorin en längre tid, då det gäller piercing vet jag inte hur länge man brukar att använda salvor
2) Då det handlar om antiseptiska salvor och sår(för det är egentligen vad större tattueringar och piercingar är) så kan just sånna salvor och lösningar försämra läkning av sår. När det gäller olika fett typer så är det ju klart att man kan reagera emot men det kan man i det mesta och det är upp till var och en att ta reda på om man så vet att man är känslig mot något
3) Självklart beror det inte på salvan men rätt salva är självklart förebyggande i hudens återuppbyggnad.
4) Jag tror jag inte förstår riktigt vad du menar med att reagera emot.

Ännu en gång säger jag att Helosan inte är något dåligt, snälla förstå detta, men det finns fler salvor och det var lite utav de informationen som trådskaparen ville åt.
Det är fortfarande därför jag skrev om två olika salvor. Vad för fel gör jag i det? Jag är inte som andra(Clydisch) och avfärdar deras info eller tips och kallar det för skitsnack.

2007-01-24 13:38
1) handlar det om tattuering så är användadet inte i kategorin en längre tid, då det gäller piercing vet jag inte hur länge man brukar att använda salvor
2) Då det handlar om antiseptiska salvor och sår(för det är egentligen vad större tattueringar och piercingar är) så kan just sånna salvor och lösningar försämra läkning av sår. När det gäller olika fett typer så är det ju klart att man kan reagera emot men det kan man i det mesta och det är upp till var och en att ta reda på om man så vet att man är känslig mot något
3) Självklart beror det inte på salvan men rätt salva är självklart förebyggande i hudens återuppbyggnad.
4) Jag tror jag inte förstår riktigt vad du menar med att reagera emot.

Ännu en gång säger jag att Helosan inte är något dåligt, snälla förstå detta, men det finns fler salvor och det var lite utav de informationen som trådskaparen ville åt.
Det är fortfarande därför jag skrev om två olika salvor. Vad för fel gör jag i det? Jag är inte som andra(Clydisch) och avfärdar deras info eller tips och kallar det för skitsnack.

(1) en tatuering kan ta en ganska lång tid på sig att läka och Bepanthen ska man egentligen inte använda på en tatuering i mer än ca 3 dagar då amn kan reagera emot salvan för att den är så fet att den täpper till porer. i piercingsammanhang så använder man salvor till töjning eller om en piering är för torr.

(2) antiseptiska salvor är bra för sår då dom håller bort bakterier. Fråga vilken läkare eller sjuksköterska du vill. antiseptisk=bakteriedödande.

(3) Salva använder man på tex en tatuering för att skorpan inte ska bli för torr och ramla av i förtid. självklart hjälper det till med att balansera ph värdet i huden och läka snabbare, men det är inte alltid man använder det till det. vissa behöver inte ens smörja sin tatuering.

(4) att reagera emot Helosan är när man tex får små små finnar som utslag där man har använt helosanet.

Det är inte fel att nämna salvor, det har jag inte påstått, men man bör även kunna ta emot rättelse av info.

Förresten så finns Locobase också. Och Eucerin kan man smörja en tatuering med.