Soc...bidrag...något?
Jag har gått IV nu två år. Och nu orkar jag inte med skolan mer. Kommer inte klara av att fixa betygen, och även om jag skulle göra det skulle jag inte palla tre år till på gymnasiet. Så jag drog på Arbetsförmedlingen och snackade med dom, och skrev in mig där. Men för att jag ska räknas som arbetssökande var jag tvungen att skriva ut mig från skolan. Så det gjorde jag igår. Så nu ska jag på Arbetsförmedlingen igen och fixa allt. Men nu till grejen: Jag har hört att man får något form av bidrag om man är arbetssökande, av typ...ams? Men idag när jag snackade med en polare så sa han att man inte får det, att dom inte ger ut några som helst pengar, utan att man isf får gå till soc och få bidrag därifrån, och det kändes ju lite åt helvete. Så nu till frågan, måste jag gå till soc för att ha möjlighet att få några pengar, innan jag hittar något jobb dvs. Och vad har soc för regler? Jag har nämligen inte godkänt i alla grundämnen, jag har inte gått ut grundskolan, och jag fyller inte 18 förrän i höst. Finns det ändå chans att få några pengar från soc (om jag inte får från ams)? Lite halvnojjig att jag inte kommer få någon möjlighet att få pengar i sommar, om jag inte snabbt som fan fixar mig ett jävla sommarjobb eller ett annat jobb. Kommer fan bli knas hemma annars, morsan får ju nämligen inga pengar för mig nu heller. Borde finnas någon här som är insatt och kan berätta. Vill inte ha någon jävla idiot som "tror" något, utan ni ska VETA. Och ja, jag vet att det är jävligt dumt av mig. Det vet jag, så det behöver ni inte påpeka. peace!
Jävla idiot.. Välkommen till klubben, :) Well, de ställer inga krav på betyg etc, du måste vara med på jobbcenter och shit, gå på lite kurser, upprätta en kontakt med en handledare osv i samråd med AMS. Ring och beställ tid på Soc så fixar det sig, de säger åt dig exakt vad du behöver göra. Att du kommer få bidrag är det inget snack om, vi lever trots allt i det fina landet Sverige där ingen får svälta (konstigt nog gör folk det ändå..) Själv ska jag börja jobba nästa vecka, hehe.. //Pz
Ah, okej. Så det spelar ingen roll att jag inte är 18 än heller? Verkar ju nice. Ska på arbetsförmedlingen på fredag och träffa någon där, och snacka lite mer. Får väl ta och höra med soc någon dag också då. Tack! :)
Ah well missade det, det där lär ju bero på lite. Enligt lagen har ju din mamma krav på sig att stå för försörjning tills dess men om hon inga pengar har så.. Ja du, du får förklara situationen för dem på soc. Kanske blir så att hon får cashen istället. //Lycka till
skillz Det är säkert olika från person och omständigheter till person och omständigheter. Men för mej, så fungerade det som så att när jag hoppade av skolan (var 17) och skrev in mej på arbetsförmedlingen och frågade efter bidrag, praktik (och därigenom få lite pengar) och liknande så skickade arb.förm mej till soc. Soc sa i sin tur att eftersom jag va under 18 år (eller om gränsen va ända upp till 20 kanske, kommer ej ihåg) var mina föräldrar fortfarande försörjningsskyldiga för mej och därför kunde jag inte få några pengar från dom. Nu skrev jag i tråden trots att jag inte är säker på hur det funkar för andra. Men, så fungerade det iaf för mej. Hoppas det ordnar sej för dej!
Okej. Aja, får ta ett snack med dom. Tack!
Gov 20 om man går i skolan.
skillz just ja, dom sa också att ifall föräldrarna ej hade möjlighet att försörja mej, alltså att dom har under normen vad den nu ligger på när det gäller sånt, så skulle vi ha ett möte alla tre, och då hade dom ist möjlighet få bidrag från soc för att försörja mej :)
Government: Ah, okej. Bra att veta hur det gått till för andra, även om saker och ting kanske är ändrade eller så. Men det lär ju vara något liknande iaf. Tack!
Okej. Men får morsan pengar så är det helt klart bättre än ingenting. För tror inte hon skulle klara av att försörja mig (och syrran) om inte jag får några pengar, eller att hon får några för mig.
Skönt btw att man för en gångs skull får se lite annat än bara idioter här :D
Hehe, är det inte de vi alla är då? Arbetslösa suckers? :P
Skillz så lite så! Alltid krångligt med soc och veta vad som gäller då en sak som fungerat för någon inte alls behöver fungera på samma sätt för en själv har jag märkt. Men, det är väl mest beroende på vilken assistent man har. Tyvärr..GAIA Jo, det har du faktiskt helt rätt i hehe. Arbetslös iaf, suckers vet jag inte direkt om jag automatiskt räknar in där men men ;)
Lycka till med skiten! Du skulle ha praktiserat genom skolan och fuskat med närvaron istället, då hade du haft studiebidraget utan någon som helst motprestation. Soc får du inte på grund av din ålder. Alfa-kassa har jag för mig att man inte längre får för att man studerat, och även då hade du ju varit körd. Då har du AF och arbete kvar du kan försörja dig på. Och om AF kör samma skit i hela landet så erbjuder dom inte praktik och liknande just nu. ("Hej Kim. För närvarande har vi från högre ledningshåll fått beslutsstopp. Vilket innebär att vi inte får ta några beslut alls om praktik eller program. Vi har ingen tidsangivelse på hur länge det ska vara så. Välkommen ringa till Kundtjänst 0771-416 416 eller besöka kundmottagningen om du har fler frågor / Anna ") Så då står du utan inkomst och det enda som återstår är att söka arbete och be till gud att vinden vänder. Tack till alla som röstade på operation avbefolka norrland förra hösten.
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...
Goverment: Jo, det där med att olika assistenter kan ha stor betydelse har jag hört, vilket kan vara jävligt dumt ibland :( xpertize: Haha, tja. Det var inte igår ^^...Ja, jag vet. Jag tänkte ta praktik genom skolan först, men sen när jag hörde att man fick mer pengar från ams lät det mer lockande, så jag tänkte inte så mkt och bara skrev ut mig från skolan direkt, haha. Men men :D
Producent
2007-05-10 04:30
du om det där med soc skiter sig och du måste gå tillbaka till skolan.. testa att söka någon distanskurs eller så. finns massa sådana kosntiga linjer nuförtiden.. så kan du ta skolan mitt i natten om det är så.
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
Producent
2007-05-10 04:35
justja glömde nämna. jag fick socbidrag första gången när jag var 17.. men jag var tydligen nått undanfall för att min morsa också gick på soc. haha.. men tror det kan vara så att dom är skyldiga att betala dig om din mamma tjänar mindre än medelsvensson och helt enkelt inte KAN försörja dig. men läs på det där om lagar. det tog mig några lögner och jävligt mycket tjat innan dom ens kopplade mig till ekonomiavdelningen, så dom är sjukt tjuriga (ljög blandannat om att jag hade snackat med min socassistens chef :P) men har verkligen ite en aning hur det ligger till nu när vi har fått moderaterna i styret. lär var agrymt mycket svårare om man inte vet vad som gäller och inte.. så som sagt. försök läsa på om vad dina rättigheter är och vad staten är skyldig dig om varken du eller din mamma klarar av att ta hand om dig ekonomiskt.. i värsta fall får du säga att du bor hos kompisar och att din mamma inte vill ha med dig att göra
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
Producent
2007-05-10 04:37
du.. jag minns när du var 12 (TOLV) år gammal. bara så du vet
Känns skönt att veta vart mina skattepengar går.....
"We were somewhere around Barstow on the edge of the desert when the drugs began to take hold."
klart att målet är att arbeta, det ska det alltid vara. men får man inget jobb och inte har pengar så man fixar att försörja sig, vad fan ska man göra då? skillz: förstår dock inte varför IV inte fixar praktik åt dig, det brukar de kunna om det är just skolan som är problemet.
as long as you play their game girl you're never gonna win
ja, sant, men han tror ju inte att mamman kommer fixa att försörja familjen.. men det är sant, i så fall borde socbidraget gå till henne.
as long as you play their game girl you're never gonna win
"är hellre broke än lever på andras pengar på det sättet..." WORD!
Pacehes
haha.. håll käften istället. Det finns sakere man förstår, och andra inte. Du förstår dig inte på det här.
Malino
Du har aldrig varit fattig eller hur? =)
whoopzidoo
peaches
vad fan snackar du om?är du efterbliven?
jag är så jävla, inihelvetes trött på att folk klagar på socbidragstagare.det finns inte en enda bidragstagare som tycker om att leva på soc,och även om det finns ett fåtal så spelar det ingen roll så länge varenda unge i hela sverige har en mätt mage och hela kläder.tror du att det bara är att gå in och säga "Hej, jag behöver pengar" så tror du helt jävla fel.Gå in och testa. Dom kommer gå igenom dina trosor och be dig komma tillbaka när du sålt dina hästar,och pengarna därifrån har tagit slut. Då lär du bli förflyttad från din...3a? och satt i ett råttbo.När du inte har råd att mata dina barn kan en utredning påbörjas.
Trångsynta människor som du borde hålla käften tills dom vet vad det verkligen handlar om.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Felici-JAH jodå, det har jag allt. men då har jag fått jobba till mig pengar. på ett eller annat vis!
"jag har aldrig levt på socbidrag, fattar inte hur man kan sätta sig själv i den situationen..."
Jag skakar av ilska.
Som jag sa däruppe;Tror du folk njuter av att gå på soc? Vet du hur mycket pengar det handlar om? Man klarar sig inte,även om man får bidrag.Good för you att du aldrig har behövt gå på bidrag, men för fan...att folk uttrycker sig som du precis gjorde gör mig rädd för vad mina barn ska behöva genomgå om det händer dom något, eller om dom inte får jobb för att dom inte är pepp på skolan efter 11,12 år i den.
Du gör mig besviken på mänskligheten.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Malino
Alla har inte möjlighet till att få ett jobb som betalar räkningarna. Tycker att du kan åka till soc och fråga dom lite frågor angående det där bidraget.
Har du tänkt på att det är ont om jobb i Sverige, och att alla inte kan fixa pengar på ett eller annat sätt.
Det är inte så att dom kastar upp 7 lax för att du ska ha råd till den där teven du har drömt om. Du ska få det så att du kan betala hyra och köpa mat.
Har inte människor rätt till ett tak över huvudet och mat på bordet? Kanske du vill ta ifrån alla människor deras rättigheter?
whoopzidoo
Felici-JAH Tänk vad mycket godare den där maten smakar när man vet att man slitit för att få den ;).
nerå klart man ska få bidrag om man vill å behöver det.. men tycker att man ska skicka ut några som kollar om dom förtjänar bidraget och att dom verkligen söker dom där jobben för att få bidragen.känns som om dom flesta bara slackar ner sig totalt å tänker att dom får bidrag så dom klarar sig utan att göra ett jota.
skicka dom på praktik eller vafan som helst. jag skulle lätt kunna ta in 10 pers på mitt jobb då kommer dom iaf få jobba kan jag lova!..
"We were somewhere around Barstow on the edge of the desert when the drugs began to take hold."
Kan ju inte ta vilka praktikplatser som helst?. de e väll fan bara att ta nån praktikplats.. alla är så jävla kräsna de e det de handlar om!
fyra: Okej...tack... Haha gör du? Det var ju ett tag sedan ;) peaches: "jag bodde hemma och hade inget jobb under 7 mån, jag fick inga pengar men klarade mig ändå, bara att bita ihop. " Det är inte alla som har föräldrar som har råd att betala allt för en. Dessutom ska jag ju skriva in mig på ams och söka jobb, men jag måste ju ha några pengar innan jag hittar ett jobb, eller hur... Aja, nu kan ju någon låsa tråden. Den har ju spårat ur totalt nu...som vanligt...
Varför skulle det vara fel att leva på soc en liten tid tills man får ett jobb och sedan så betalar tillbaka pengarna man har fått? Giriga jävlar
Vill inte ge dig dåligt samvete eller något men..Fail at life.. somebody?
Follow the dao, right about....NOW!
enokkkk P20 Tänk vad lättare livet hade varit om folk slutade vara så jävla dumma i huvudet.
Ja, skicka ut folk som kollar upp det, gud vad bra.
Tror säkert att dom kommer till hem där det står en stoooor tv,en lyxsoffa och lite extra flashiga kläder, kylskåpet FULLT av mat. Who died and made yo god? Avgöra om någon förtjänar pengarna dom får? Det gör dom när man ansöker bidraget, ska inte behöva vara något man gör efteråt. Trrrror nog at soc har koll på var deras pengar går.
Du tycker att det känns så, men då verkar det som om du inte har så många vänner eller bekanta som behöver detta bidrag.
Du är mig en underbar person, tar hand om folk och ger dom en praktikplats. Varmhjärtade man.
whoopzidoo
enokkkk
Är man en otacksam jävel för att man ställer lite krav på det man ska göra? Man förlorar inte allt mänskligt värde för att man går på arbetsförmedlingen you know, lite har man fortfarande att säga till om.
Haha, asså ni små skitungar i tråden med stor käft, tror ni man har jobb 24/7 livet ut eller? Självklart uppstår det situationer där man går arbetslös en period, den perioden kan vara så hur kort eller lång som helst. Personligen har jag arbetat mer än vad säkert de flesta i tråden nånsin har gjort men är arbetslös (bara i en vecka till) just nu för att jag valde att satsa på företagsplaner under några månader.
Peaches Du och dina förbannade kommentarer ala "jag har aldrig levt på socbidrag, fattar inte hur man kan sätta sig själv i den situationen..." Det känns så jävla lågt att slänga ur sej något sådant. Liksom, sätta sej själv i den situationen? Nu är det ju skapligt långt ifrån många som VÄLJER att sätta sej i den situationen. Ett fåtal. Det finns massor av orsaker som gör att vissa människor helt enkelt inte får ett jobb eller ens KAN jobba. Jag vet att jag inte behöver ta åt mej utav det du säger, men jag blir förbannad på folk som dömer utan att veta vad det handlar om. Min dröm är att få ett jobb igen så jag klarar mej och kan tjäna egna pengar. Skulle kunna ta vilket jäkla jobb som helst. Men jag kan inte. Det är tillräckligt förnedrande att inte kunna jobba som "alla andra" än att behöva se dej droppa såna råpuckade kommentarer. Förstår rakt av varför EmCi_Emm skakar av ilska..
Producent
2007-05-10 18:02
peaches. hoppas att du förstår att det känns asskönt att leva på dina skattepengar. bara ligga och lata mig och äta pizza och chips hela dagarna.. och ändå vara medveten om att du är min bitch, så jag slipper att jobba! finns inget bättre.
Tror ert sikte har glidit lite granna, min egna kritik ligger i att grabben är 17 och om han inte har ADHD eller något så borde han kunna klara av skolan som alla andra. Annars så är det självklart att folk är arbetslösa from time to time och att man ibland behöver ekonomisk hjälp. Den som inte vill att samhället ska finnas till hands åtminstone som ekonomiskt stöd i svåra tider är borgare. Men varför ska han ha soc. bidrag och sånt om han är 17? borde inte han bo hemma eller något?
Fuzz alla föräldrar kan inte betala för ett barn som på ett eller annat sätt inte drar in pengar, speciellt inte om det finns fler barn i huset och föräldern är ensamstående. Och det finns ett antal olika faktorer som kan bidra till problem i skolan, förutom ADHD. Jag är bitter.
lycka till skillz. du kommer ALDRIG få jobb. bered dig på ett liv av bidragsberoende.... eller hoppa på skolan igen och slit ihjäl dig med betygen
det är bara att börja jobba på krogen serrö... plocka disk kan man göra när man är 17 no prob.
peaches måste vara den största missbrukaren på whoa verkligen
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
känner du dig som en bra son?
äh det finns fler verklighetsfrånvända egoister, kolla bara på hur valet gick
EmCi_Emm F18 Hans föräldrar kanske inte är deadbeats som han.
Har du ens läst tråden?
Gaia hahahhaahhaha ditt första inlägg var så skööön *no homo*
och vem fan är du?
peaches F23 Jag har heller aldrig sagt att jag inte kan FÅ ett jobb. Jag sa att jag inte KAN jobba. Just nu inte alls, men i framtiden möjligen på en väldigt specialanpassad arbetsplats. och jaa, har testat de saker som du nämnde plus 25 till. Städare var ett helt okej jobb!
peaches F23 Jag har aldrig heller gått på social bidrag, har alltid jobbat, och om jag inte haft ett jobb,så har jag löst pengar ändå under korta perioder. Bara för det så kan man ju inte sitta här å klanka ner på alla som behöver bidrag. Förstår mig inte på din attityd "Nej, tycka-synd-om-människor som dig borde hålla käften....detta daltande makes me sick." Du har aldrig tänkt tanken på att alla inte kan jobba?, när du hör någon säga så, så verkar du tänka. Jaha men va fan det är ju bara söka ett jobb.. skaffa ett jobb på mcdonalds! Det behöver ju inte ha någonting med att få jobb att göra, är så många idag som mår dåligt, är deprimerade, stressade av miljön eller har andra svårigheter. Och helt enkelt inte Kan jobba. Tänk på någon annan än dig själv för en sekund, det är dom som snackar som du gör just nu. Som verkligen bara gör det värre för alla som är i den sitsen. Så skippa Furer snacket å försök lyssna!.