Peaches haha gud det finns inte ord för din dumhet
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Orkar inte läsa igenom allt pladder, men om du vill ha pengar finns det tusentals stipendier att söka
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
peaches F23 alltså...folks reaktioner har inte så mycket att göra med att dom själva har för slapp syn på bidrag och arbetsmarknaden i allmänhet som det har att göra med det faktum att dina åsikter är rätt så rubbade...
det handlar förövrigt inte alltid om att KUNNA göra något, som du framställer det. det handlar ofta om vad man FÅR göra. alla människor är av diverse anledningar inte önskvärda på arbetsmarknaden, eller rättare sagt av arbetsgivaren. men dom människor som går på socbidrag för att få det att gå runt samtidigt som dom verkligen vill ut på en arbetsmarknad som inte vill ha dom, dom kan man ju inte tycka synd om när det svälter barn i afrika! som shield sa, du är verkligen bränd.
peaches F23 nej jag KAN INTE göra något alls vid 25 års ålder trots att jag vill mest i hela världen. Liksom, hur fan tror du det känns? Nej du behöver inte tycka synd om mej, du sa ju själv att it makes you sick. Jag har aldrig sagt att det är pga stress. Vorde det så "enkelt" så hade jag nog kunnat göra något iaf. Det handlar inte om psykiska åkommor i mitt fall, ej heller har jag bara en arm. Jag vet själv inte riktigt vad det är för fel på mej, inte läkarna heller. Men ja, koma ligger rätt nära till hands. Och även om jag skulle kunna jobba på en specialanpassad arbetsplats så småningom, så har det tagit flera ÅR nu att utreda. Men, behöver inte ens tala om vad det är för fel öht, saken jag ville få fram var att vissa helt enkelt inte kan. Jag tycker inte heller det ska vara överdrivet lätt att få bidrag, jag tycker också man ska jobba i första hand. Men när det inte går, så är det skitbra att det finns så att alla människor får tak över huvudet i vårt land. Jag vill inte önska dej sjuk på något sätt, men jag skulle vilja att du upplevde hela grejjen. Att bli så dålig att du inte kan göra något och sen försöka bli sjukskriven, inte få några pengar under tiden byråkratin maler, komma efter med alla räkningar, träffa hundra personer och berätta historien om o om igen medans du fortfarande inte får pengar till hyran, inte har någon annan som kan försörja dej, komma efter ännu mer, osv. För vissa kanske det gått lätt att få bidrag, men jag vet väldigt många som har otroligt svårt att få det dom har RÄTT till. Just för att det ska gå igenom och synas in i kanterna överallt. Folk hamnar fan på gatan pga det. En mer ödmjuk inställning hade varit att önska...
Shield, och Demento Exakt så är det! Det vettigaste jag läst hittills. Mycket handlar ju om vad man FÅR göra. Oavsett hur mycket jag vill, och om jag skulle kunna, så är det otroligt få arbetsgivare som VILL anställa mej bara för att vara snäll och för att jag ska få ett jobb att gå till om dagarna. Dom vill ju ha arbetskraft, någon som kan vara där regelbundet och som kan sköta jobbet. Det är ju det dom betalar för. Och då räcker inte ens egna vilja. Man är inte längre önskvärd. Precis som ni sa.
peaches: Det du har skrivit tyder ju på en sanslöst dålig människosyn, och läskunnighet. Hur många har skrivit att de tycker du är dum för att du föredrar arbete framför bidrag? Nej du är dum för att du inte förstår att den allra, allra största delen av bidragstagare mår sjukt jävla dåligt över sin situation. Och tror du att personer med ätstörningar VÄLJER att sitta hemma och gå på bidrag för att "sitta och räkna kalorier" då är du ju riktigt jävla ..... ja. Jag blir så sjukt provocerad, vad vet du om ätstörningar? Ofta svår ångest som man på olika sätt håller i schack genom mat, inte någon jävla lathet eller utseendefixering det handlar om. Det är nästan så att jag hoppas att du går in i väggen en dag, och att den dagen alla andra utvägar är borta, måste tigga myndighetspersonerna om soc för att sen bli nekad.
du får inga pengar av ams innan 20 om ja minns rätt.. gråt ut hos soc..
cry me a river! --> thcrew
bättre att gå och lunka i skolan än sitta vid en datorskärm 9-15 varje dag. tro mig.
kul att de körs
peaches "varför tar du åt dig? tycker du så synd om socbidragstagare? det gör fan inte jag kan jag tala om. jag tycker synd om svältande barn i afrika..men socbidragstagare i sverige? naa...de förtjänar inte att tyckas synd om." Man behöver inga anledningar för att ta åt sig när en idiot snackar skit. Ja, jag tycker synd om socbidragstagare, gör inte du det?Som jag har sagt femton ggr i denna tråden;jag tror ingen som går på soc gör det för att dom tycker om det. "Klart som fan man inte ska ha lyx när man går på bidrag, då skulle alla anledningar för att arbeta försvinna." Varför skulle folk föredra att leva på soc när du själv säger att det inte är lyx? Tror du inte majoriteten hade velat jobba och kunna unna sig lite om dom hade kunnat? "som sagt, jag har varit utan jobb men inte faaaan tänkte jag ens tanken på soc." Vilken tur att den tanken aldrig slagit dig, då har du antagligen aldrig behövt det heller. "jag tycker överlag detta landet är alldeles för mesigt med bidrag hit o bidrag dit...o dessa sjukskrivningar....låt oss inte ens gå in på det området!" Skönt, då slipper vi höra det skitsnacket.
Barling och när vi drar åt skruvarna på dom tjugo personer som du kan namnge så är det inte mer än rätt att den majoritet av bidragstagarna som inte utnyttjar systemet också får lida lite, right? dom bara super och lirar jack vegas för sina bidrag ändå, eller hur?
Barling så att pusha hederligt folk till svältgränsen men inte över den är alltså helt ok? eller vad är det egentligen du vill att man ska göra?
och att det alltid finns hjälp att få är din egen högst subjektiva åsikt...
inte läst nått. m,en du måst eju vara minst 18
peaches F23 det är snarare du som är en extremt cynisk och kallhjärtad människa, det handlar inte om att alla tror att varenda socfall i svea rike är nobla individer som kämpar stenhårt...
jag skulle aldrig aldrig tycka synd om ngn med ätstörningar. du fattar inte hur jävla korkad du framstår när du säger saker i stil med det där va?
stress kan också få fysiska manifestationer, men det är ju jävligt lätt att tänka bort ett blödande magsår i din lilla fantasivärld. lustigt också att du utgår ifrån att din familj på något sätt ska vara normen för mänskligheten i övrigt.
jag vet inte hur långt jag kan gå utan att det blir över gränsen men baserat på dina uttalanden så äcklar du mig verkligen.
men stanna i skolan och börja beckna eller nått.. fan gå på soc nu när du e 17 vad tror du du kommer fortsätta med? du kommer bli aldeles för bekväm! sluta sno mina skattepengar! hah
Att skicka en homosexuell i fängelse är som att släppa lös en unge i en godisbutik
peaches F23 Maken till högfärdighet har jag fan inte sett på länge och tur är väl det, för om folk i allmänhet skulle ha en sådan hemsk människosyn och total brist på empati skulle jag flytta någon annanstans. Hoppa ner från din höga häst nu och skaffa lite vanligt vett. Du kan väl för fan inte komma och påstå att om inte folk här i Sverige har det lika jävligt som folk i valfritt U-land, så har de inga problem? När ska dessa människor på Whoa lära sig att det inte går att jämföra problem på det sättet? Skulle man resonera så, så skulle ingen ta tag i något problem förän det utbröt ebola eller inbördeskrig här... Visst finns det dem som uttnyttjar systemet för att sitta hemma och glo på tv, men majoriteten av bidragstagare behöver faktiskt pengarna. Att komma här sen, och gnälla över att folk snor dina surt förvärvade skattepengar bara för att de har "en så kallad sjukdom" och behöver hjälp måste ju vara höjden av veklighetsfrånvändning och skenhelighet. Du sparkar på dem som redan ligger ner; är du så jävla rädd om vart dina skattepengar går, så har du ju börjat gnälla i helt fel ände. Aldrig hör man någon av dessa på Whoa, som likt dig påstår sig upprätthålla någon sorts helig moral och göra rätt för sig i samhället, rikta sin uppmärksamhet annat än på låginkomst- och bidragstagare när det gäller landets ekonomi. Hör du inte hur du låter när du kommer och anser att folk ska jobba sig halvt till döds eller leva på svältgränsen bara för att de, enligt dig (vem fan är du att döma egentligen?), inte förtjänar bidrag? Det är skillnad på att leva, och att leva värdigt inom ramarna för den allmäna standarden i ett land. Till sist måste jag säga att jag häpnar över det här:"jag är av den åsikten att många så kallade sjukdomar..(och nu pratar vi inte HIV eller andra riktiga sjukdomar) går att komma över genom att man fokuserar på annat." Det är ju fel på så många nivåer att jag vet knappt vad jag ska säga. För det första kan du väl inte komma och påstå att du skulle ha någon sorts kvalificerad åsikt alls vad gäller sjukdomar, ej heller att den skulle innebära att du drar rätt slutsatser? För det andra är inte du någon att säga vilka sjukdomar som är riktiga eller inte. Säger lärarvården att det är en sjukdom eller någon form av problem så är det det. Punkt. Till sist, att komma och påstå att det går att bota saker och ting genom att fokusera på annat måste vara det mest självrättfärdiga skitsnacket jag hört. Du tror alltså att folk går igenom hela processen med läkarundersökningar och bidragssökande på grund utav sjukdom, när de egentligen bara kan ta en promenad och tänka glada tankar och så går det över? Jag undrar vem som är naiv? Nu får det vara nog av att spy galla över folk, tack för mig...
I´m kind of a big deal...I have many leather-bound books and my apartment smells of rich mahogny
Producent
2007-05-11 17:25
demento <3
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
VEM orkar gå i skolan, HA? VI gör det ÄNDÅ. FÖR VI VILL INTE LEVA PÅ SOOOOOOOOOC. JÄVLA SKIT, DAGENS JÄVLA TV-UNGDOMAR. GÅ I SKOLAN FÖR I HELVETE. Jag hatar oss!
Credit crunch crunch baby
peaches.. break a leg.. bokstavligt talat.. du förtjänar inte mer jävla stolpskott..
vem orkar skolan? jag säger bara att hellre gå i skolan än att gå och arbeta 7-8 timmar idagen för ca 2500 i månaden på ett jävla jobbcenter aka knarkarverstad där man klär på sig overall och är ute och sågar träd med lokala legender som grisatassen och rohypnol mange och åker omkring i en välkänd grön buss hela dagarna, kanske bara är här det är så men ja, hellre skolan fuck soc!
nu har jag iofs jobb men har levt på soc skitkrav ett par år och det gör inget för att hjälpa en, de utnyttjar bara ens billiga arbetskraft för sina egna mål de asen
yep yep för inom ett par år är det inte säkert det är så lätt att gå till komvux för att läsa upp sina betyg heller sålänge borgarna styr oss
men sen handlar jobb iofs inte ett dugg om betyg utan bara om connections idag
Min fråga är...om en person med ätstörningar föddes i ett annat land, skulle den då ha samma problem? (alltså i ett u-land) Skulle den personen kunna ödsla tid på sina tankar och besvär då? Eller finns ätstörningar även bland ett svältande folk? Kära peaches, vart är relevansen? kan ju lika gärna vända på det.. vad är svält för problem, hade personen bott i sverige hade den ju haft mat? där har du nivån på dina argument ungefär.. ätstörningar är ett problem som orsakar enormt mkt lidande, att banalisera det och kallad det ett ilandsproblem är ett stort jävla hån mot de människor, främst kvinnor som lider av dessa.. att du inte inser detta är ett hån mot ditt eget intellekt.. Stress och utbrändhet/utmattningssyndrom är likaså ett allvarligt tillstånd, i många fall orsakar de men för livet.. återigen spottar du på dessa människor som offrat allt för karriären och ser ner på dessa människor.. fyfan är allt jag har att säga.. du kanske har haft en dans på rosor här i livet.. var tacksam för det istället för att förpesta det här landet med din existens.. Sen har vi arbetslösa/bidragstagare i allmänhet.. jag vet inte vad du har för människosyn, men den är väl i stil med nazisternas kan man tänkta.. alla bidragstagare är lata, utsugande jävlar som helst borde utvisas eller hur?.. ja menar, självklart vill de ju inte jobba.. utan de vill självklart gå på bidrag hela livet och sitta hemma och leva med självkänslan i botten. Tänk till lite för fan.. du e 23, inte 15..
"Varför ska man INTE jobba sig halvt till döds?" därför att din kropp har begränsningar, utsätter du din kropp för mycket så kollapsar den, precis som tex en motor gör.. det gäller att hitta balans i livet mellan arbete och fritid så att man blir en balanserad individ som håller i längden.. visst, alla blir inte utbrända, vissa tål mer än andra.. likförbannat finns det en gräns för vad kroppen klarar av.. varför utsätta oss för mer än vi tål?
"Låt en person med ätstörningar/stressproblem whatever åka ner till Zimbabwe och arbeta och göra något bra för mänskligheten så ska du se att de får annat att tänka på" Vem ska betala det kalaset då? Jag tror det skulle vara bra för väldigt många att åka ner till zimbabwe och arbeta.. likförbannat kostar det pengar, pengar du inte verkar vara villig att betala med din skatt.. så tillbaks på ruta 1, eller?
"och inget man lever på år efter år. Som alldeles för många i det här landet tyvärr gör." Hur många känner du? jag håller med om att personer som går på soc i flera år utgör ett totalt misslyckande för samhället i stort, men jag känner inte till några, åtminstonde inte utan allvarlig missbruksproblematik etc - som dessutom oftast är sjukskrivna istället, som går år efter år på soc.. så somsagt, hur många av dessa alldeles för många människor känner du till, och hur är deras situation? lär ju knappast vara 22åringar som går på soc i 4-5 år och ligger hemma på soffan och spelar tv-spel på dagarna, eller?
Min fråga är...om en person med ätstörningar föddes i ett annat land, skulle den då ha samma problem? (alltså i ett u-land) Skulle den personen kunna ödsla tid på sina tankar och besvär då? Eller finns ätstörningar även bland ett svältande folk? --- tar den igen för att förtydliga lite extra för säkerhetsskull.. att förringa ett problem med påvisandet av ett annat större är knappast ett vettigt sätt att resonera.. tex: ett brutet ben är ingen fara, det är värre med två.. bröstcancer är inget att oroa sig för, hjärntumör är värre.. 60kr i timmen är inget att klaga över.. vissa får 5kr i timmen osv listan kan göras lång men antar att du fattat poängen. Individuella problem är just individuella problem Det spelar ingen roll hur DU som utomstående ser på dessa, det intressanta är hur individen upplever problemet.. att dra paralleller kan man göra in absurdum, det tjänar föga till.. det kan alltid vara värre.. men det förändrar inte det faktum att det kan vara illa nog.
vettefan varför det blev omvänt kursivt.. whoa vill sig inte riktigt tydligen
om alla sluta se allt i svart och vitt så kanske ni kan sluta munhuggas och komma fram till nåt vettigt... ni lyssnar fan inte ens på varandra, bara gnäller. såvitt jag kan se har peaches inte påstått att alla som går på bidrag är slackers, och ni andra som säger emot håller ju tom med om att det finns dom som bara slackar pga bidragen. försök att dumpa personangreppen och möt varandra nånstans på mitten. sen att du, peaches, inte har någon direkt förståelse för tex ätstörningar är ju en annan femma. det är inte riktigt så att man bara kan ta sig ur det. Klart som fan man inte ska ha lyx när man går på bidrag, då skulle alla anledningar för att arbeta försvinna. helt sant för övrigt.
Barling För en gångs skull håller jag med peaches.Alla ni anrda: Det var såna åsikter som ni uttrycker som gjorde att moderaterna tyvärr vann valet. Men någonting bra finns det ju deras budskap för det här funkar ju inte hur? trodde moderaterna ville ha mer koll på folk, mer kontroller för a-kassa osv.. rätta mig om jag har fel..
peaches F23 "Om alla hade din syn skulle alla leva på bidrag...men vänta nu, vem ska skaffa fram pengarna då? hmm...houston, we got a problem..." Jaså? Hur kom du fram till det om jag får fråga? Visst, mitt förra inlägg gick i lite väl hård tongång; ingenting jag brukar använda mig av vanligen, men nu svarade du bara på en av alla de saker jag tog upp. Ditt svar var väl inte något knivskarpt argument heller, bättre än så får du försöka för att få någon att tänka om... För övrigt håller jag med joda angående resten av ditt inlägg, som han svarade väldigt vettigt på.
I´m kind of a big deal...I have many leather-bound books and my apartment smells of rich mahogny
"Om man har ett problem, som inte är av fysiskt art, varför ska man gå¨hemma och fundera ännu mer på det då? Bättre att komma ut och göra ngt istället. jag skulle också¨bli tokig om jag bara samlade damm..." Det var den också ja. Du är medveten om, hoppas jag, att man kan bli sjuk psykiskt så väl som fysiskt? Har du då en psykisk sjukdom eller ett problem, kan det i de flesta fall likställas med fysiska sådana i den bemärkelsen att de hindrar dig från att jobba, eller ens leva ett normalt liv. Problemet jag sett en hel del av på Whoa är att folk tycks ofta likna psykiska besvär eller sjukdomar med vanlig nedstämdhet och lindrigare tonårsproblem - något man kommer över bara man tar sig i kragen och skaffar sig ett jobb. Vad är det som är så svårt att inse? En person som är helt sönderstressad fungerar till slut inte, varken på ett jobb eller på fritiden.
Hade det inte varit bättre ifall du bara lobitimerade dig själv skillz, eller självmord... din framtid ser ju inte direkt ljus ut ...
Nej, det är skillnad på vardaglig stress, viken jag inte syftade på, och att "vara helt sönderstressad" som jag lite slarvigt uttryckte det. Folk som t.ex. "går in i väggen" är väl ett exempel på vad jag var ute efter. Stress kan även ta sig fysiska uttryck: magsår, huvudvärk, värk, o.s.v. Vissa stressar ju sig till döds och det var dem jag syftade på. Nu har du också uttryckt en del andra åsikter annat än att du tycker att det borde bli svårare att få bidrag. Det är kanske dem som folk blir väldigt upprörda över. Din retorik fungerar inte riktigt där på slutet med spelad oskyldighet och förenklingar av vad du tidigare sagt...
Nej peaches, nu har du missuppfattat mig grovt här. De människor jag syftade på från början var sådana med psykiska sjukdomar, jag råkade då ta stress som exempel. Vi kan ta klinisk depression istället, eller vaneföreställningar...
man behöver väl inte betala tillbaks socbidrag?
JMD, Jag Måste Dansa!
nej tänkte väl... va nån snubbe där uppe i tråden som sa de!!!
JMD, Jag Måste Dansa!
Drägg!!
"We were somewhere around Barstow on the edge of the desert when the drugs began to take hold."
Det beror väl på omständigheterna? Vad jag hört är att de kan besluta att du ska vara återbetalningsskyldig i vissa fall. Jag skulle gissa på att det inte är så ofta det händer, vet inte heller under vilka kriterier de bestämmer sånt. Det är ju förstås överenskommet innan, så soc kan ju inte komma och kräva tillbaka bidrag i efterhand hur som helst..
Visst kan det det, men jag vet många som dagligen äter tabletter mot både huvudvärk och magsår. men de arbetar ändå. Inte för att ja tror att du kommer svara nu heller men ja ger det ett försök ändå. Du ser alltså inga problem med att människan i fråga måste proppa i sig piller för att klara av sin vardag? Du tycker det verkar vara ett sunt leverne?.. visst, det kanske håller ett halvår ett år.. två år.. who knows.. i slutändan är det sånna människor som oftast krashar och blir sjukskrivna/förtidspensionerade osv.. Om folk lärde sig att lyssna på kroppens signaler och inte mata den med piller hela tiden så kanske vi inte skulle ha så höga sjukskrivningstal.. Du ser sannolikt inte heller något samband mellan de höga sjukskrivningstalen och det ökade tempot och den ökade stressen som dagens arbetsmarknad innebär heller?Det är helt normalt att känna sig deppig ibland och att ¨å dåligt. man är inte psykiskt sjuk eller onormal för det. Är du så naiv och dum trots din ålder? Hur släppte dom in dig på universitetet? Självklart är det naturligt att ha ups-n-downs i livet, allt är somsagt inte rosenrött.. Men du kan väl endå inte förneka det faktum att depressiva tillstånd existerar, tillstånd av sådan karaktär att individens handlingsförmåga tex är kraftigt begränsad.. Det känns som du inte kan acceptera nått du kan se. Hade personen brutit benet hade du inte gnällt liksom, men om personen är deprimerad till den grad att den knappt tar sig ur sängen, då jävlar är det bara att strunta i det. Visst jag håller med om att diagnoshysterin gått för långt, Men det förändrar inte det faktum att de som faktiskt lider och har problem förtjänar vård och rehabilitering och inte slag och sparkar. Sen vill väl varenda kotte i tråden ha mer arbete och mindre bidrag, det är väl ingen som argumenterar för bidrag framför arbete.. förstår inte varför du känner dig manad att upprepa det. bidragen är ju för de som inte har ett arbete inte tvärtom så vad är problemet. Sen är det trevligt att du har så många naiva ideer och förslag.. Visst fan är det lätt att skapa arbeten i huvet, men tänk till lite.. hade dessa arbeten gått att skapa så hade det väl skett redan. Du är knappast den första att tänka i de banor du tänker.. Visst man skulle kunna ge tex alla arbetslösa arbete inom offentlig sektor, problemet är bara att om de utför ett arbete som någon annan redan utför så blir det en facklig konflikt dagen en av de ursprungligen anställda måste lämna osv.. Sen är motprestationer självklart vettiga, så länge som kraven som ställs står i någorlunda relation till individens situation. bortsett från dina självklarheter så snackar du mest strunt dock.. Förövrigt stämmer det styles säger, det finns återbetalningsvillkor i vissa fall. Studenter som går på soc brukar åka på dessa samt personer som under kortare perioder mellan arbete går på bidrag.
peaches det är väl knappt en kotte som har sagt något om att "såfort man säger ngt illa om bidrag så är man världens hemskaste människa.", det är ju det som binder ihop hela tråden, alla håller med om att man bör minimera bidragsberoendet? du framställer dig själv som ett omänskligt monster, det är det folk hackar på. jag skulle gärna hacka lite också. vill bara uppmana dig om att sluta leva i din lilla bubbla.
Hylla Peaches! Den starka kvinnan som går emot strömmen! Ingen stress, barnledighet eller amputering kan hindra henne från att gå och jobba. Halleluja, vilken kvinna. Hennes intellekt överstiger alla andras och hennes känsla för empati återfinns bara hos de allra godaste av människor. Jag önskar att jag någon gång får en kvinna som henne vid min sida.
trist att hon som är så stark inte kan bemöta det som skrivs bara..