I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Josef Fritzl

Övrigt - Blandat

2008-05-01 19:18

Josef Fritzl

Hittar ingen tråd om monstret från Österrike.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2385006.ab

Det här måste vara bland det vidrigaste jag har hört och antagligen kommer det komma upp så mycket mer till ytan. Hur i helvete är han funtad?

Någon som är psykologikunnig som vill ställa en diagnos?

Toastare

2008-05-01 19:27
Hur är hans FRU funtad som inte märkt nått?
Jag skyller allt på Emma!

2008-05-01 19:32
självklart visste hans fru om allting. så blind och dum går inte vara...
Ni kanske undrar varför kvaliteten på filmen är som den är... ja, det är ju bara för att det är så.

2008-05-01 19:33
här finns en tråd om detta (i websidor)

och frun måste ju vetat om det här.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-01 19:50
som fiyah säger finns det redan en tråd (men tror att den fått mer uppmärksamhet om den låg i blandat).

nu till ämnet:
han måste vara djävulen själv. och hans fru borde dömas jävligt hårt också..
så jävla sorgligt hela skiten..

men till skillnad från våldtäktsmän och pedofiler så skulle jag inte vilja avrätta denna människa. åtminstone inte innan jag fick prata med honom. vad var hans åsikt? inser han att det är fel? har han lyckats hålla det hemligt i 24 år så måste han ju ändå ha något bakom pannbenet.. jag skulle seriöst vilja prata med honom. hur kom idén fram? varför?

sen vill jag inte avrätta honom utan använda honom till hemska experiment. jag är icke troende, men han är nästan beviset på att åtminstone satan finns (och går ibland oss). heeeeelt sjukt.
Not a follower, so Twitter has never been an option.

2008-05-01 19:58
Alltså jag tror inte hans fru visste nåt. Vem förutsätter att ens äkta make har kidnappat ens dotter och håller henne + de barn som blivit till under dessa år som fångar i källaren? Det är ju inte direkt det första man tänker på....

I Österrike är det tydligen vanligt med familjer som denna. Inte då att pappan är sjuk i huvudet utan att pappan ofta är auktoritär och den som bestämmer hemma. Ingen säger mot herr pappa!

Ett lämpligt straff borde väl vara att han fåt sitta i sin lilla cell själv. Tills han dör.

2008-05-01 20:00
_babyphat F24 >
På något underligt sätt betvivlar jag att man inte skulle behöva gå ner i källaren på 24 år.
Dottern och alla barn har ju förmodligen skrikit och bankat rätt mycket... Du tror alltså helt på riktigt att hon inte hade en aning?

2008-05-01 20:04
Sen tycker jag det är jävligt patetiskt med "här tänder de ljus mot ondskan"-grejer.
Vad fan hjälper det...?

....men så har jag aldrig tyckt om människor heller.

2008-05-01 20:06
Teambanan

Jo fast cellen där dom satt låg ju inte direkt i källaren utan i pappans arbetsrum han hade där nere. Det var ju en dörr in till dom som var täckt med en stor bokhylla. Tom. polisen som var där sa att det i stort sett var omöjligt att hitta den. Dessutom var dörren ljudisolerad.

Och även om man hört ljud eller nåt vilket jag för övrigt gör varje dag där jag bor tar jag inte för givet att en hel familj hålls inlåsta i källaren.

Fast visst, det är en helt sjuk historia. Fruktansvärd. Hur överlever man så länge under sådana förhållanden? Jag fattar inte...

2008-05-01 20:14
inte för att bagatelisera hemskheterna, men min gissning är att på många håll är det där inte vidare ovanliga behandlingar av människor. för att inte tala om djurbehandling. så jävla typiskt att alla jävlar blir människorättare bara för att nånting får uppmärksamhet i media. lilla söta stackars engla, javisst, jag tror säkert att de som dött för era händer är jävligt tacksamma för ljuset ni tände i fönstret
http://www.kommandot.se/wp/

2008-05-01 20:14
Var en intervju med en tidigare inneboende häromdagen. Snubben sa att han ofta hade hört nånting som dunkade i golvet (han bodde tydligen rakt ovanför fångstutrymmet) på udda tider, plus att han sett gubben rulla in skottkärror med mat i källaren.
Känns som att antingen så ljuger han, eller så borde han få ett allvarligt snack om vad "märkligt" och "misstänkt" beteende innebär. I vilket fall som helst så verkar han ha haft en stor burk med "inte mitt problem" i kylen...

Fru Fritzl kan ha känt till det, men å andra sidan kan hon ha varit så kuvad att hon faktiskt inte ens vågade fundera på vad maken hade för sig.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-05-01 20:16

de kanske trodde att han var en sån där svartbonde?

2008-05-01 20:17
jag blir så äcklad. så jävla äcklad. så jävla förbannad. vill bara pissa på den jäveln!

2008-05-01 20:17
känns ju som man (frun syftar jag på då) borde märkt all mat och så han måste ha burit ner i källaren

den påstådda ineboende är antingen en väldigt egocentrerad person som inte alls reagerar på konstigheter eller så hittar han/hon på för att kunna sälja sin historia till många medier
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-05-01 20:26
bperp

Kan du inte bara vara tyst snälla. Hitta nåt forum för alla världens barn eller djurens rätt eller nåt och skriv i. Här diskuterar vi inte Engla för delen heller.

Kan vi inte bara få tycka att det här är fruktansvärt och hemskt utan massa pekpinnar?!

Mabande

Jag tror du har en poäng i att fru Fritzl antagligen var kuvad som få. Men oavsett så tror jag inte man antar att ens äkta make har ens dotter gömd i källaren. Och att hon levt där i 24 års tis

2008-05-01 20:31
babyphat
det här är ett forum öppet för alla som jag förstått det. om jag går in och läser en tråd, blir upprörd över vad folk häver ur sig har väl jag all rätt i världen att påpeka hur fruktansvärda och hemska inskränkta ignoranta åsikter folk enligt mig har. men ok, det är visst bara du och dina likatänkande vänner som vet vad som är rätt och fel att tycka så jag gör som du ber och lämnar denna tråd för alltid

2008-05-01 20:35
Ja oj förlåt att vi är så inskränkta att vi blir upprörda över det som hänt.

2008-05-01 20:39
en ok, det är visst bara du och dina likatänkande vänner som vet vad som är rätt och fel att tycka så jag gör som du ber och lämnar denna tråd för alltid

Om det är någon som sympatiserar med Fritzl så vore det ju givetvis intressant om denna ville medge det i tråden. Vore spännande att få höra hur en så pass sjuk människa tänker och resonerar.

2008-05-01 20:45
bperp - Nu blev jag lite fascinerad här:
Vilka inskränkta och ignoranta åsikter har presenterats i den här tråden? :)

10-4, over...

2008-05-01 20:49
Ja barnen har väl inte ens ett utvecklat språk, stog ju i tidningen att det kommunicerade via gurglande ljud.
 DIF!

2008-05-01 20:49
Äckligt är vad det är. Gubbfan borde torteras till döds.

2008-05-01 21:21
rätt P2 >
Något säger mig att denna människa bara skulle må bättre av att bli torterad och uppmärksamheten han får just nu. :\

bperb P26 >
Jag förstår vad du menar, verkligen, du formlurerar dig lite dåligt bara.
Men jag hajar poängen och jag vet att det säkert händer varje dag.. men det är som ordspråket "det man inte vet mår man inte sämre av".. Och det här är en diskussion om något som precis blivit allmänt känt..
Det är klart du inte ska hålla dig borta om du känner att du vill prata om hur du känner om just denna händelse men försök att formulera dig lite bättre så slipper du bli bedd att dra.  Som sagt, jag har liknande tankar om det mesta och jag "sympatiserar" inte med tjejen och alla barn på samma sätt som många andra 'verkar' göra.. Personligen är jag mer intresserad av Josef själv. Hur han kom underfund med hela 'planen' etc. Men du behöver inte härja och prata om att alla är ignoranta och prata om 'rätt eller fel' som att denna incident ens är ett diskussonsunderlag för den typen av frågeställning - jag menar; det är ganska uppenbart att det är fel, det tycker väl även du?

_babyphat F24 >
Självklart så finns möjligheten att hon inte var 'direkt' vetande om vad som egentligen hände, men efter 24 år borde hon ha sett tecken och indirekt anat vad som försiggick. Ingen normalt funtad människa kan blunda för en sådan sak under en så lång tid.. Min åsikt är att hon borde straffas oavsett. Antingen för medhjälp eller för att hon är totalt jävla blåst. (Jag är medveten om att det inte finns någon lag mot det).

2008-05-01 23:22
han ser så sjukt vidrig ut
I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke

2008-05-01 23:24
Aftonbladet & CO måste ju vara alldeles till sig, först det där mordet på barnen i Arboga  och sedan Engla och nu detta.
 DIF!

2008-05-02 07:35
core - Med tanke på att polisen sagt att dörren var "nästan omöjlig" att upptäcka, så finns det en viss risk att hon inte sett den vid eventuell städning. Kan även varit så att hon inte varit tillåten attt gå in i rummet där dörren finns också.

10-4, over...

2008-05-02 09:56

babyphat och mabande

för att klargöra lite vad jag menade, och för att hoppa in i diskussionen igen; nu är jag inte jätteengagerad i människorättsfrågor just nu, och har lagt den största energin i djurrättsfrågor i mina dagar, men problematiken inom all sån politik är densamma.

puckon som drar fokus från det egentliga problemet.

ja jag tycker också jättesynd om den stackars familjen, den människa som inte gör det måste det vara något underligt med. MEN. att dra upp enskillda fall och uppmärksamma dem till tusen skapar en känsla av att det är ett unikt fall och idiotförklarar de människor som faktiskt är engagerade och gör ett ärligt försök till att förändra saker och ting. det här är ingen isolerad händelse. alla försök att få upp ögonen på folk stjälper snarare än hjälper. av den anledningen anser jag att trådskaparen och all övrig media är jävligt inskränkt. det är också därför jag drog upp stackars engla. vadfan hjälper det henne att tända ljus? ingenting! det enda saker som det skapar är ett bortglömmande av alla andra fall som sker NU och som ingen längre orkar bry sig om eftersom de tio empatiska minutrarna nu är bortslösade på ingenting.

om jag verkar dryg ber jag om ursäkt då jag verkar ha drabbats av kroniskt dåligt humör och inte menar särskilt illa med det jag säger, jag blir bara så jävla upprörd

2008-05-02 10:20
* "alla försök att få upp ögonen på folk stjälper snarare än hjälper"
- Ja, för om ingen säger ett knyst så kan alla ta ställning.

Har du slutat engagera dig i människo- och djurrättsfrågor helt, eller finns det kvar något engagemang?

10-4, over...
DJ

2008-05-02 10:25
Oavsett om frun misstänkte det hela, eller inte... Tror ni verkligen att frun till en snubbe som håller sin dotter inspärrad i källaren lever ett fritt liv och kan ifrågasätta vad han håller på med i källaren?

Min teori är väl att hon troligen misstänkte någonting, men troligen också förträngde misstankarna och att hon var jävligt kuvad av sin man.

//NickeMannen
I'm back!

NickeMannen medverkar här med benäget tillstånd av sig själv.

2008-05-02 10:53
men nu har det ju kommit fram att frun hjälpte honom, så hon visste nog visst om det då...

2008-05-02 10:53

ibland blir man förvånad hur vrickade vissa människor är, man tror inte att det är sant men folk lyckas alltid överaska.
kommer inte ta många år innan dom barnen begår självmord, det hade nog iaf jag gjort om jag var uppväxt i en källare och min far samtidigt är min egen morfar och sen släpps man ut i verkligheten och är tvungen att integrera sig själv i samhället.
lär ju vara extremt svårt att lyckas med att skaffa ett normalt liv efter en sån händelse.

har suttit och funderat på vad som skulle vara ett rimligt straff för pappan men jag lyckas tyvärr inte komma på något, känner att jag inte ens kan fantisera om något så grovt som han förtjänar.

2008-05-02 11:30
UtanAttTveka F20

Hade du pissat pa honom sa hade han formodligen bara njutit. :o
damdidam!

2008-05-02 11:41
Verkligheten överträffar det fiktiva, ännu en gång.

2008-05-02 11:41
sexuella perversioner, thank you repressivie xtianity! for all the wonderful things you have brought the world! crazy rapist murderers and so on! bless you jesus!
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2008-05-02 11:46
En sak som man (jag) inte har fått veta är ju hur det kom fram att han höll sin dotter och hennes familj inspärrade nere i källaren. Någon som vet?

2008-05-02 11:56
fängelsedräkt P16:

var något med att hon eller ett av barnen beövde sjukvård

2008-05-02 13:32
fängelsedräkt - Ena dottern behövde akutvård och dumpades av på sjukan, myndigheterna efterlyste modern, så gubben fick den smarta planen att ta upp "familjen" ur källaren och överlämna dem lite anonymt. Dock kom frugan hem, varpå han utbrister "titta schatzi, vår dotter har kommit hem igen!"
Den valsen kunde gått hem om det inte vore så att en anonym tipsare (som polisen har lovat ska förbli anonym) ringt och skvallrat om källaren.

Gullis - Var har du hört det?

10-4, over...

2008-05-02 16:02
Ja alltså, jag tycker såklart som alla andra att detta är sjukt vidrigt och hemskt. Men jag har problem i hur media verkligen gottar sig i något såhär, samma sak med Arboga-morden och fallet med Engla. Klart att det ska uppmärksammas men sen fortsätter man gräva i det i oändlighet, är inte det lite smaklöst? Jag förstår inte varför hela Sverige ska läsa varenda liten vidrig detalj.
Skåne!

2008-05-02 16:28
princessleija F22

kan du inte starta en tråd om det istället? varför ska det alltid sluta med att någon drar upp hur trötta dem är på media och sveriges kvällstidningar? kommentera händelsen eller lämna tråden. hur svårt kan det egentligen vara?

admin, än en gång... ta bort.
tack.

2008-05-02 16:36

Det mest tragiska är att sådana här fall som löses upp bara är toppen av berget

2008-05-02 16:49
OJDÅ där trampade jag någon på tårna minsann.
Skåne!

2008-05-02 16:58
nej verkligen inte. tycker bara det är onödigt att varje artikel ska leda in på den diskussionen...

så vi skippar det?

2008-05-02 21:53
Skulle hellre vilja veta hur en sån där person tänker, dom måste ju vara födda sinnessjuka och störda utan något som helst medlidande..

Sjukt asså..

2008-05-02 22:27

undrar när första filmbolagen börjar gräva i händelsen.. om de inte redan börjat?

2008-05-02 22:31
Honom ska vi stympa

Orkar inte läsa allt.
Men det är klart att hans fru visste om det så jävla funtad kan man inte vara. Men han har antagligen hotat henne eller någonting sådant.

Sen så läste jag om snubben som bott där i 12 år. Sett hur Lucifer själv tagit med mat i källaren osv osv.
Tycker det är rätt makalöst att man inte undrar vad han håller på med, när han kör ner mat i källaren. Förbjuder folk att gå ner där och förbjuder folk att tillträda trädgården:S
"Nothing says leave me alone like doo doo-butter in my pa-ants"

2008-05-03 11:19
det är vi som har skapat dom här monstrena från första början. they are all our own fucking inventions. svårt å se hur det stämmer? tänk efter lite, mänskligt betéende är inte svårt å lista ut... vi fungerar lika dant allihopa. så kom inte me nå snack om "Godhet" och "ondska" för sånt existerar inte. de e typiska gamla bibliska begrepp, istället för att ta saker för vad dom är uppfinner helt ologiska begrepp istället. yay
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2008-05-03 12:29
det sjukaste är att alla kan tänka sig att begå samma sak men hindras av x antal olika skäl. sen vad människor säger och tänker e två olika saker.
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2008-05-03 13:37
Hämtat ur en artikel i SvD:

"Fritzl kan tänkas bli åtalad för mord ifall man kan bevisa att han orsakade barnets död. Om han fälls kan han dömas till livstid. För våldtäkterna och fängslandet av dottern och hennes barn kan han bara få kortare straff än livstid."

Så Österrike har ungefär lika vettiga straffskalor som Sverige?
Vore ju jäkligt snyggt om han får 10 år, överlever och kommer ut när han är 84...

2008-05-03 13:38
javafan hans liv e väl endå över ganska snart skulle jag tro.
www.enrichopic.spreadshirt.se

YOU wont be disapointed.

2008-05-03 14:18
kortare straff än livstid.

väll iof vara x antal år (typ 100 eller så) jag har iof ingen koll på hur Österikiska rättssystemet fungerar eller hur de dömmer ut straff

2008-05-03 14:42
Pusherman

Hur menar du vi? Du och jag? Jag har iaf inte varit med att skapa våldtäktsmän och pedofiler.

Man kan inte skylla att någon är pedofil och stänger in sin dotter och låter henne föda ens barn på "vi", vad du nu menar med det. Samhället?

Dessutom fungerar väl knappast alla människor lika dant i hela världen. I vilken värld lever du??
Skåne!

2008-05-03 16:30
han borde ju inte få sitta kortare än va dottern va inlåst
kaos är ordning, ordning är kaos, jag är kaos.<br>
inte målaren tillståndet