I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Reflektioner om polisens korståg mot den bilburna befolkningen.

Övrigt - Blandat

2008-07-22 20:08

Reflektioner om polisens korståg mot den bilburna befolkningen.

Satt igår kväll och tänkte på vägpoliserna i Stockholm. I buskagen lurar polisen med radar och fotoutrustning. På fredag kvällar brukar polisen slå en järnring runt hela Stockholm och stoppa allt som rör sig. Man kan ibland få intrycket av att det handlar om en slags belägringoch att ryssarna landstigit i Nynäshamn. Men så är naturligtvis ingalunda fallet, det handlar om att Stockholms bilburna befolkning ska pröva sina lungor på plastblåsor. I sådana här kontroller medverkar och kronofogdar som utmäter bilar vars förare har P-lapps- eller skatteskulder. En kombinerad skatte-, uppbörds, P-lapps, fart- och nykterhetskontroll alltså.
Myndighetens härjningar mot den bilburna befolkningen gör att många människor inte känner sig säkra. När som helst kan ett körkortsingripande ifrågasättas. Många människor upplever att körkortet är det viktigaste de har. Dras körkortet är det slut med livet. Slut med arbetet. Slut med allt. Är det bara jag som upplever mig jagad? Själv har jag dock inget körkort.

2008-07-22 20:15
Vänta, menar du att polisen letar efter lagbrytare, för att sedan straffa dessa? Skandal! Vill man inte bli av med körkortet kan man förslagsvis hålla sig till gällande hastighetsbegränsningar och inte köra onykter, men detta kanske är orimliga krav?
I balanced all, brought all to mind, The years to come seemed waste of breath
A waste of breath the years behind
In balance with this life, this death
Användaren är inte inloggad Z 
Skivsamlare

2008-07-22 20:22
Det är väl bra? Jag vill inte se vare sig mig själv eller exempelvis min lillasyrra nermejad av ngn halvpackad fyllechafis som "bara skulle köra några kilometer, det var ju inte så farligt." eller några förvuxna epabönder som kör "streetrace".

Ska man klaga på något kanske det är att poliserna behövs på andra ställen en helgkväll än i en buske utanför nynäs ;)

2008-07-22 20:22
Det är ju bra att de köär med kontroller. De som kör över hastighetsbegränsningarna eller onyktra rikserar ju inte bara sina egna liv utan också andras. De egoistiska jävlarna borde straffas hååååårt.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-07-22 22:19
Har senaste månaderna börjat ta bilen istället för kommunalt till och ifrån jobbet. Har inte stött på en enda utav dessa poliskontroller. Enda gången var runt påsk, men då gasade jag runt i privat ärende och fick blåsa.

Även om jag är lite fartglad och inte gillar polisen sneglandes åt mitt håll så anser jag det vara bra med dessa kontroller för att ta bort trafikfarliga individer från våra vägar.

Kör nyktert och tänk på andra trafikanter, mest på sådana som är oskyddade!

2008-07-23 00:00
så för att en fartdåre för böter så slutar han/hon plötsligt vara en fartdåre?
så för att en alkis förlorar sitt körkort några månader kommer han/hon sluta dricka då?

böter löser inte många problem vad jag vet
lifeforms > Polisens uppgift är att försvara den privata äganderätten och hindra arbetskraften från att slå ihjäl varandra på fyllan.

2008-07-23 20:36
böter kanske inte löser några prolem, men de visar åtminstonde att vi inte vill ha fulla/fartglada jävlar på våra gator...

2008-07-23 21:35
Att poöisen ägnar sig år fartkontroller istället för att utreda riktiga brott är väll inget nytt ?
Jadu...

2008-07-23 21:41
Ja, för vi vill hellre att de tar fast klottrare än att de förhindrar dödsfall ;)

Känns som att trådstartaren behöver en blogg...

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-07-24 01:24
Dödsfall när Olof 56, kör 15km/h för fort på en landsväg?
Jadu...

2008-07-24 09:14
Poven: svar ja, 15 km extra förlänger bromssträckan avsevärt på en landsväg och kan få dödlig utgång.

Industrigatan: Ja, kör du för fort och får betala X antal tusen så lär du ju tänka på det iaf.
Och folk som åker fast för rattfylleri får även information om hjälporganisationer för alkoholister och andra som jobbar mot rattfylleri.

När polisen har dessa kontroller så minskar dödsolyckorna avsevärt, det finns det statistik på. Ser inget negativt i de?

2008-07-24 11:06
Fart och nykterhetskontroller är ju jättebra. Däremot bältesanvändning är lite överdrivet tycker jag, det skadar ju mest än själv.

2008-07-24 11:35
Poven-XD - Ett par kilometer från där jag bor finns en landsväg med 70-gräns. Hyfsat ofta kör folk nånstans kring 80-90 på den och det har hänt ett par dödsolyckor (bl.a. har ett barn blivit ihjälkört för inte allt för länge sen, i närheten av busshållplatsen).
Så: ja. Dödsfall när nån kör 15 km/h för fort på landsväg.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Poet

2008-07-24 11:51
Fartsyndare ska brinna i helvetet, jävla as. Go polisen!
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop
http://arspedia.org/wiki/Babylon
http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb