|
|
|
|
|
Goddämn! "Svarta änkan etablerad i Sverige" =|

Nu varnar experter för att arten har etablerat sig i landet. På Naturhistoriska riksmuseet har man fått ett tiotal svarta änkor skickade till sig – bara i år. Och troligen finns det fler eftersom det bara är ett fåtal som upptäcks. svd.se Nu blev jag ju inte alls än mer orolig för den hord av svarta små spindlar som krälade ur en importerad kartong för ett par månader sen : / (Inlägget ändrat av Mabande 2008-09-12 20:21:13) 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
|
|
|
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir
medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
|
|
|
det e väl soft så sverige har lite mer exotiska djur
|
|
|
Den är svart med en röd timglasformad fläck på bakkroppens undersida. Ibland finns det en rad röda fläckar i mittlinjen på bakkroppens översida. Bakkroppen är klotrund. Honorna kan bli cirka 14 millimeter långa. (...) I Sverige finns inga lager med motgift mot Svarta änkan. Symptom som uppkommer, som muskelspasmer eller blodryckspåverkan, behandlas för sig. na.se Wääh! =( 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
|
|
|
Läste denna också: Länk till http://www.vk.se/Article.jsp?article=215445TT: Hur farligt är giftet?
-Det finns personer som har dött av den svarta änkan runt om i världen, men det beror på hur mycket gift du får i dig och var den biter. I 80 procent av fallen får man bara milda symptom i form av svettningar och smärta. Där kände iallafall jag att Svarta Änkan är lite överskattad. Hela livet har jag fått höra att man är död om den typ andas på en, men nu känns det snarare som att det är värsta bedriften att lyckas dö av deras bett.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop http://arspedia.org/wiki/Babylon http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb
|
|
|
Ett bett av en svart änka kan förbli obemärkt under några minuter. Sedan kommer kraftiga från bettet utstrålande smärtor som sprids till kroppens muskulatur. Smärtorna kan bli mycket svåra och offret kan få andningssvårigheter. Symptomen klingar av efter omkring två dagar. sv.wikipedia.org/wiki/Svarta_%C3%A4nkan 10-4, over...
|
|
|
Gifta insekter och spindlar är överskattade. Om man ser en sitta på väggen är det ju inte särskilt svårt att "battla" dem. Problemet är ju om de kryper ner i ens skor eller kläder, då har de ett överläge. Man får väl helt enkelt börja snoka igenom skorna innan man sätter på sig dem.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
|
|
|
Tror ändå det är jävligt länge kvar tills det är ett så pass utspritt problem att man verkligen måste börja vidta åtgärder för att undvika dom :P
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop http://arspedia.org/wiki/Babylon http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb
|
|
|
De överlever inte vintern, förmodligen har de kommit in av att alla som tar oslo-thailandsvängen...
;)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
|
|
__virre__ - Det första jag fick från Frozen när jag skickade länken var " Det är ju en sån som satt i ert tak!!!", så jag är inte så jäkla säker på det =( nilsL Enligt Bert Gustavsson klarar arten det svenska klimatet bra. Den är vanlig i inlandet i Kanada och norra USA, där klimatet är kallare på vintern och varmare på sommaren. - Dessutom är Svarta änkan ett rovdjur och behöver ingen specifik växt för att överleva.
10-4, over...
|
|
|
jahapp, tillbaka till pajala med mig då
skvätt skvätt
|
|
|
Jag blev skitskraj för spindeln hos Mabande när jag var där och jag blir fan ännu mer skraj nu. Det ser precis ut som en sån jävel som satt i hans tak. Usch.
|
|
|
Mabande, så kan nog hävdas men vid minusgrader borde spindeln bli nedkyld (och dö!) relativt snabbt med tanke på dess storlek, förutsatt att den hamnar utomhus då då... Problemet är väl att de kryper in i uppvärmda utrymmen i husen osv
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
|
|
Hörru grabbar, för fan? Någon som känner sig manad till att ringa Antisimex?
Visste fan inte att, den där lilla spindlen kan klara kyla :S?
PEACE!
//Crooked//
|
|
|
Kanske inte Anticimex, men jag kommer i alla fall plocka fram den stora flaskan Radar bara omutifall : /
nilsL - Menar du att den är tillräckligt stor för att frysa ihjäl? Dels så kan den ju klara sig ute i naturen genom att göra som alla andra småkryp (gömam sig under sten och i jorden) och dels så har det ju hittats spindlar som blåst iväg (en del spindelarter förflyttar sig till andra platser genom att klättra upp på någonting högt, spinna iväg en tråd i luften och när tråden har blivit tillräckligt lång så har den tillräckligt med vindmotstånd/lyftkraft för att lyfta med spindeln) till polartrakter och bara legat i dvala, trots massiva minusgrader. Så jag tror nog tyvärr de asen klarar en skånsk vinter :(
10-4, over...
|
|
|
Usch vad äckligt med bettet att det går över efter drygt 2 dagar. Jag fick ett getingstick på äset för några veckor sen, och jag hade kramp av det, fatta då ett sånt bett:S
"Nothing says leave me alone like doo doo-butter in my pa-ants"
|
|
|
Det kryper överallt. Tack.
|
|
|
Mabande, snarare tillräckligt liten för att frysa fast med det där mikroskåpiska benet i marken och avlida frysningsdöden (i bästa fall)!
Vad morbid jag känner mig, alla spindlar där ute,
Förlåt, I'm just sayin'...
|
|
|
Äemenvadfan! Man har varit så belåten att Sverige är Ultima Thule (inte gruppen) och att inga exotiska grejor överlever i kylan, så får man veta att det är på väg att bli värsta Australien hära med giftspindlar och skit. Vart fan ska man ta vägen för att hitta ÄNNU mer arktiskt klimat där man slipper allt giftigt levande? Grönland?
"it's been a tough fight worth fighting as we all drive along betting on another day."
|
|
|
fy fan vad coolt. Jag älskar spindlar, det där med svarta änkan kan ett ämne värt att sätta sig in i. annars är _virre_ inne på något den är ju helt klart överskattad som killermachine. oas om den är etablerad i sverige lär ju sannolikheten att dö vid bett vara ganska liten, getingen lär ju toppa listan som det djur som dödar flest svenskar ett tag till och även där är ju sannolikheten till dödlig utgång ganska liten. Läste att det var typ 1-2 som dör varje år av geting och bin.
Någon om vet något om dess naturliga fiender?
reinfeldt vill veta varför människor blir kriminella, Ja vad ska man svara? Vi blev mobbade och utfrusna av de som senare i livet blev poliser...
|
|
|
Natural enemies There are various parasites and predators of widow spiders in North America, though apparently none of these have ever been evaluated in terms of augmentation programs for improved biocontrol. Parasites of the egg sacs include the flightless scelionid wasp Baeus latrodecti, and members of the chloropid fly genus Pseudogaurax. Predators of the adult spiders include a few wasps, most notably the blue mud dauber, Chalybion californicum, and the spider wasp Tastiotenia festiva. Other species will occasionally and opportunistically take widows as prey, but the preceding all exhibit some significant specific preference for Latrodectus. Länk till http://en.wikipedia.org/wiki/Black_widow_spider
reinfeldt vill veta varför människor blir kriminella, Ja vad ska man svara? Vi blev mobbade och utfrusna av de som senare i livet blev poliser...
|
|
|
Lacroix It wasn't me... bzzz
http://www.myspace.com/murderdem
|
|
|
fy fan :(
skicka tillbaks dom vidriga javlarna igen :( min spindelfobi kommer aldrig ga over, nu nar jag vet att jag maste doda dom innan dom dodar mig :(
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån Dieallot
|
|
|
|
|
|
Jävla idioter!!
Still down to pull a homicide just strap up and ride, stick a needle in my eye if I ain't ready to mob
|
|
|
Så jävla bra. Jag har hittat Mabandes akilleshäl. You're going down, mafakkah!
On topic:
Lek inte med spindlar så klarar ni er.
•pave paradise•
|
|
|
Can't break necks in boxes
|
|
|
När jag var nere hoss släktingar i australien så kollade man ALLTID i bootsen innan man gick ut. Hittade en skorpion, en spindel lite mer smått å gott där :)
|
Moderator
2008-09-13 13:17
|
En sån där rackare fotade jag förra veckan :o
Nej, jag skojar inte.
"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_
|
|
|
Arachnophobia anyone?
http://www.imdb.com/title/tt0099052/
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor
|
|
|
Hahaha! Chico 10/10
|
|
|
ryser fan i hela kroppen, räliga spindel!
|
|
|
lhabia - Jupp, min akilleshäl är att bli biten av dödliga spindlar som byggt bo i mitt hus :(
whosa - En sån har varit på inköpslistan ett tag, men det är nog definitivt dags nu :)
10-4, over...
|
|
|
Tror ändå det är jävligt länge kvar tills det är ett så pass utspritt problem att man verkligen måste börja vidta åtgärder för att undvika dom :P Det sa vi om fjortisar också... Fast det är ju fortfarande mycket mer troligt att man blir dödad av en slumpmässig galning än en spindel, så jag behåller nog min fobi mot människor.
Svensk hiphop har gått åt helvette när DJs tror att "lite av det bruna" betyder "spela mer Timbuk"
|
|
|
men fan vad segt
då får man väl sluta säga "ja men i sverige har vi inte massa farliga insekter och reptiler i alla fall" :(
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
|
|
|
inte alls ovanligt när man handlar hem bilar från usa att det sitter en seg änka i motorn. har photoos på dem. ser sjukt oskyldiga ut.
Fried little fishies
|
|
|
Ett exempel är en kille i Värmland som importerat en bil från USA. Bilen stod i ett garage i tre år. När han skulle flytta på bilen kröp det fram spindlar. De hade alltså under tre år förökat sig.
Kan folk sluta importera bilar från USA! Jag tänker då aldrig sätta mig i min kollegas importbil! :(
|
|
|
fy fan,jag som alltid undviker att döda spindlar i sverige eftersom det sägs att dem är ofarliga men från och med nu lär jag slå ihjäl varenda varelse med mer än 4 ben
|
|
|
4 legs or less - it's the best! 6 legs or more - crush it on the floor!
10-4, over...
|
|
|
Ja trodde jag hade sånna när ja flyttade från min gamla lägenhet.. tyvärr var det bara någon likartad historia.. dom gillade att bo under mitt skrivbord =)
kommer tyvärr inte ihåg va den lilla gynnaren hette.. minns bara att den hade nån gul/brun rand runt bakkroppen.. och typ.. små runda sänkor lite här och var..
Mer OT så är det ju ingen större fara med svarta änkor..
cry me a river! --> thcrew
|
|
|
fyfan! jag hatar spindlar... Hur stora är dom?
I en "riktig" diskussion (kanske ordet dialog funkar bättre här) är dock båda parterna beredda på att ändra sin ståndpunkt.. Att försöka hålla fast vid saker och ting över lag fungerar verkligen inte. - blunt_smoke
|
|
|
shit jag trodde man var trygg i lägenhet..
|
|
|
nuss.. typ en cm..
cry me a river! --> thcrew
|
|
|
Det skall bli jävligt intressant och se vad den svenska faunan har att sätta emot denna nya art. Kommer den kunna sprida sig helt fritt och utan några allvarliga konkurrenter eller naturliga fiender. Som den spanska skogssnigeln gjort. Kanske korsa sig med en svensk spindel och bilda en ny superhybrid.
|
|
|
det kryper i skinnet :D å kliar . tack så mycket ^^
|
|
|
med tanke på den globala klimatförändringen kommer vi förmodligen få se fler arter etablera sig i sverige på sikt. det dröjjer inte länge till man kan odla vissa av de exotiska frukter och grödor vi importerar idag. nackdelen som folk tycks glömma bort/förtränga är bara den att med växterna kommer även djuren....
....anakonda, kungspyton, skallerorm, krokodil och....guldfisk nästa! can barely wait.
whoa.nu - siten där snillen spekulerar... humankind: a big russian roulette, no bullets, instead h.i.v. "behind every beautiful thing, there's been some kind of pain"
|
|
|
som nån uppåt nämnde, har inte denna spindel några fiender i Sverige!? Annars blire ju inte kul...
|
|
|
En av anledningarna till att jag öht bor kvar i Sverige är att man slipper alla dessa äckliga kryp (ja välfärd o blablabla) men nu kan man ju lika gärna flytta till Grönland.
|
|
|
Ja grönland är chill isbjörnar o späckhuggare och en suicidal befolkning är inget jämfört med ett par spindlar.
Fan vad alla gnäller, finns farliga djur överallt. Älgar med kalv är rätt otrevliga om man råkar steppa upp imellan dem, rävar med skabb lika så, vi har tjackisar i psykos kamphundar som springer lösa, rattfyllon är riktigt dödliga djur.
Vi har fått ett nytt sätt att möjligen kunna dö på det är väl inte mer än så, jisses relaxa lite gott folk.
|
|
|
ayatolla - Jag tror det är betydligt mer sällan man hittar älgkor med kalvar i importkartongen än vad det är att hitta ett näste svarta änkor. Skabbrävar tenderar att inte heller befinna sig i garaget eller huset ;)
Människor däremot är ju ett jäkla ont som verkar finnas överallt : /
10-4, over...
|
|
|
Ha ha ha sant
men sanolikheten att man hittar just en svarta änka i sin importkartong lär ju vara lika stor som att stöta på en älgko med kalv ute i naturen. tror du inte? För att inte tala om sannolikheten kring dödlig eller skadlig utgång vid båda ovanstående djurarter närkontakt.
Men riskerna ökar ju om man är typ tulltjänsteman i göteborgshamn eller om man är skogshuggare på fika rast.
|
|
|
När jag har letat reda på en av gynnarna som kröp ur min luftvärmepumpskartong så ska du få se på sannolikhetsdödare ;(
10-4, over...
|