Nedladdning och samvetskval
Som många andra här så laddar jag ner all min musik. Det är praktiskt, enkelt och framförallt billigt. Jag går gymnasiet och jag får alltså klara mig på 1050 i månaden. För mig går det ihop men om jag hade börjat köpa musik så hade jag ju snabbt varit pank. Däremot betalar jag gärna för att se artister live. Men eftersom jag bor i Norrbotten så är det ju inte så gott om den varan. Men det är inte det att jag aldrig funderar över huruvida det är okej att ladda ned eller inte. Jag känner dåligt samvete över att jag inte stödjer musikerna men mitt sunda förnuft talar ändå emot att köpa musik. På ett sätt känns det ju bättre att jag laddar ner en artists musik än att jag inte alls lyssnar på den artisten För jag hade inte kunnat börja köpa skivor bara för att jag slutar ladda ned. Så vad tänker ni andra om nedladdning? Nu skrev jag bara om musik, men det kan ju lika gärna handla om film eller annat.
Redaktionen
2008-11-26 22:48
Jag laddar ner och tanker inte ha daligt samvete over det. Men om t.ex Org 12 hade haft en paypal donator eller liknande hade jag nog gladeligen skankt en hundring eller tva. Det har iaf varit mina tankegangar i atminstone 2 rus. Kanns ju som han ar vard det efter X ar.
namaste
Jag är rätt kluven, ja jag gör det. Men jag vet att det är fel. Jag tycker att det är fel också. Det som stör mig mest är att många tycker att det är en helt okej grej att göra. Det där folket som aldrig köper någonting för att det finns "gratis" på Internet.
jagvillocksåhaenblog.com
Som Scripta sa, 1050 i månaden. Det är sjukt att man förväntas köpa skivor. Försöker köpa skivor så ofta jag har råd, men brukar mer bli investeringar i en gedigen vinylsamling.
Jag skäms inte över det då jag inte har något speciellt intresse för musik. Av allt jag laddar ner lyssnar jag kanske på 5% aktivt. Resten åker i papperskorgen. Betalar jag inte för skiten så har inte musiken varit värd det. TOUGH LUCK om Per Gessle grinar över det. Skivor jag köper, köper jag via itunes för att jag vill ha bästa kvalitén eller letar efter en låt jag inte hittar på nätet. Resten är liksom inte worth it. Jag förstår f.ö. inte hur man kan kriminalisera fildelning. Någon liknande det vid stöld, och talade om en bagare som fick sin tårta stulen. Men det är ju inte det fildelning handlar om. En mer verklighetsbaserad jämförelse vore om jag kom in i affären, kopierade tårtan och gav tillbaka bagaren originalet.
de har aldrig krigat, rånat, hustlat eller snott, eller fattat att man formas av den plats där man bor
Jag laddar ner så mycket som går. Dock brukar jag försöka stödja små artister som jag tycker förtjänar lite CASH om jag har möjlighet, genom att köpa t-shirts eller sånt skit. Men om jag laddar ner en Maidenskiva skiter jag ganska rejält i att jag snuvar dom på inkomst. Får ibland samvetskval när jag laddar ner relativt små artister, särskilt lokala band, så dom försöker jag ge pengar på annat vis. Men det rör sig om kanske 0,2% av all musik jag lyssnar på, så inget som håller mig vaken om nätterna.
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop http://arspedia.org/wiki/Babylon http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb
Laddar ner i princip allt jag lyssnar på, dock köper jag skivan om jag anser att den var bra och värd de pengar den kostar. Skulle aldrig någonsin lägga pengar på en skiva som jag inte visste att jag gillade.
Iklädd lappmössa höjde Skellefteås lagkapten Hardy Nilsson SM-bucklan inför 12000 åskådare i Scandinavium och miljontals tv-tittare. Äntligen fick Skellefteå AIK sitt första SM-guld i ishockey!
jag ser endast fördelar med fildelning...
lifeforms > Polisens uppgift är att försvara den privata äganderätten och hindra arbetskraften från att slå ihjäl varandra på fyllan.
Jag, likt andra i tråden, laddar ner all musik, eller lyssnar i Spotify. Ibland köper jag skivor för att stödja artisterna. Tycker inte att det är någonting fel med det, och står på piraternas sida i de flesta debatter. Tycker det hela med IPRED är helt vidrigt dock.
Laddar ner väldigt mycket musik. Är en skiva bra rakt igenom köper jag det och raderar de nedladdade filerna. Är bara vissa låtar riktigt bra brukar jag behålla filerna och köpa de enstaka ögonblick av kvalitativ musik som jag funnit från iTunes. Och eftersom jag snittar en obscent hög siffra konserter per år är min garderob naturligtvis allt som oftast full av bandtees. Jag jobbar kontinuerligt med att försöka brainstorma ihop en sorts lösningsliknande grej för industrins problem, och tycker att mitt system funkar finfint. Spotify lär underlätta en hel del i arbetet.
•pave paradise•
Försöker, likt de flesta, stödja små artister som antingen är osignade eller ligger på indiebolag. Annars struntar jag ganska rejält om artisterna wajnar över det. Fuck 'em.
köper skivor för min egen skull, kul att ha när man är gammal
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Typ om man lyssnar mycket på svensk musik bör man stödja, men de i usa skryter om sin pengar så jag tänker varför ska jag ge dom mina pengar om dom redan har såååå mycket. Känns inte så logiskt för mig. Lyssnar mest på hiphop, visst finns det artister behöver support oxå. Finns alltid någon annan som köper, annars säljer ju de inte 1 000 000 på en vecka, ha? Känns naturligt att ladda ner nuförtiden.
Jag har ingen personlighet
Kan köpa om skivan är riktigt bra o jag tycker att artisten förtjänar stödet annars kunde jag inte brytt mig mindre...
jag köper bara svenskt, lyssnar bara på det..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
chana_masala Lyssnar du bara på svenskt?
chana_masala Fick sjuuukt sköna bilder med dig (eller ja, snarare en Promoeliknande snubbe) i huvudrollen. Dansbandskampen och Lill Lindfors är såklart inblandade i mina fantasier.
HampaaH P18 i princip endast svensk hiphop ja, men 95 % på looptroop, timbuk, fjärde världen, afasi, fattaru. det jag lyssnat på i 5-6 år. scrotum P18 haha den bilden får du gärna ha kvar.
Jag tankar som en galning. Köper album från "mindre kända" artister om det jag tankat är bra. Jag skulle alltså till exempel aldrig köpa en skiva med RHCP även om den är dunderbra. De har så det räcker och blir över även om jag, eller någon annan ger dem fler dollars. Typ så.
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.
Senast jag köpte en skiva var typ 1998 - Americana med The Offsprings tror jag. Jag får inte dåligt samvete när jag tankar filmer, spel eller musik. Sen kan det gynna vissa artister/band att man laddar ner dess musik. Självklart gäller inte detta det stora artisterna osv. Men musik sprids snabbt och enkelt över nätet och speciellt när det är gratis.
You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.
Jag anser att skivbolagen måste dö, och därför köper jag inga skivor. Skivbolagen har konstant antingen vägrat att ta till sig den nya tekniken, eller gjort allt de kan för att göra den svårare att använda. De tar ut samma överpriser för digitalt distribuerad (lagligt nedladdad) musik, trots att tekniken är billigare (inga lagringskostnader, inga transportkostnader) och medför mindre risker (du behöver inte ligga ute med pengar för skivtryck, och riskera att förlora dem om inte alla skivor säljer). Om skivbolagen hade hoppat på den digitala trenden direkt (köp napster och börja ta ut avgifter) istället för att stämma skiten ut tonåringar så hade vi haft en generation som tyckte att det mest naturliga i världen är att KÖPA musik elektroniskt. De fuckade upp. Låt dem betala för det.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.
Har inte för avsikt att ge några pengar till 50 cent eller metallica. Men jag tycker det är jävligt snett att fildelarfantasterna börjar prata om kultur som något man ska göra ideelt. Och angående det där med tårtan, visst om du kopierar tårtan så har bagaren kvar den, och det är ju härligt om han är sugen på tårta, men hans avsikt var ju inte att käka tårta utan att sälja den så han kan köpa något annat istället.
http://soundcloud.com/80scrackpolo
Som jag skrev i Ipred-tråden så både köper jag och laddar ner musik.. Stödjer främst mindre independent-labels och artister. Är en skiva släppt på Sony BMG, Universal eller dylikt så laddar jag gärna ner. Det är dom stora bolagen som lider tack vare fildelning, inte artisterna. Många artister har gynnats av det. Lättillgängligheten gör att band når ut till en betydligt bredare publik än vad dom annars hade gjort. Skivbolagen känner sig rädda eftersom artister genom internet har bevisat att skivbolagen inte längre behövs i samma utsträckning. Sen köper jag inte enbart från små band/labels. Annat köper jag för att jag helt enkelt vill ha det i min samling. Jag tycker om att samla på skivor och gillar att äga en skiva i fysisk form.
I've got it now... a thorn in my side the size of a Cadillac
Sen köper jag inte enbart från små band/labels. Annat köper jag för att jag helt enkelt vill ha det i min samling. Jag tycker om att samla på skivor och gillar att äga en skiva i fysisk form. Har ungefär samma tanke. Rör mig egentligen inte i ryggen om skivan är från Universal. Om jag känner något överhuvudtaget om att den kommer från ett major label så köper jag skivan från en butik jag gärna stödjer.
•pave paradise•
Jag fattar inte vad problemet är, när folk började bygga bilar så var det skitjobbigt för dom som byggde vagnar (häst och vagn vagnar menar jag) och alla kuskar som blev utan jobb. Så fungerar det med ny teknik. Det borde vara upp till alla tillverkare av mp3spelare och alla bredbandsbolag att rädda musikbranschen. Best entreprenör vinner som vanligt på marknaden. Skivbolagen ska dö!
Jag laddar hem, men om jag tycker att det är bra(Gäller både film & musik) så köper jag det när pengarna kommer. Och i födelsedagspresenter och liknande så önskar jag mig vinyl, cd och dvd. (Lever, som du, på 1050 kr) Men jag har inget samvete över huvudtaget så jag bryr mig inte...
Men jag har inget samvete över huvudtaget så jag bryr mig inte... Man är bara dum i huvudet om man har dåligt samvete över att sno litegrann från t.ex. Universal.
Jag använder mig utav nedladdning som ett slags öppet köp. Provar om jag gillar det och då går jag och köper skivan. Vissa saker är inte lönt att betala för heller...
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög. (itsclive.blogspot.com)
Det skivbolagen borde anamma är idén om "illegal nedladdning" som provexemplar av musiken. De som fortfarande köper skivor testar allt som oftast musiken genom att ladda ner den.
•pave paradise•
Ångrar bara egentligen att jag tankat ågrens skivor, hans musik är värd att betala för men blir lite svårt då jag lever på 0kr om året. Enda artisten jag sponsrat med köp på senaste är Fjärde världen, men det är väl egentligen bara för att dom är värda det hela tiden. Aldrig i helvetet att jag tankar en fjärde världen skiva
fuck that, jag är hardcore. jag kan ligga hur länge som helst i min egen avföring och vänta på nån Dieallot
Oj vad mycket svar det blev, men det är ju förstås ett aktuellt ämne. Förutom pengar så känns det ju sjukt opraktiskt med fysiska cd-skivor (eller vinyl för den delen). Jag hade nämligen ändå tryckt in dem i datorn, enda skillnaden hade varit att jag hade behövt nånstans att förvara en massa skivfodral som inte tar lite plats. Dessutom är ju musiken mycket mer svårtillgänglig när man har dem på cd-skivor och inte samlade på datorn. Samtidigt vill jag inte att skivan ska försvinna för det är ju faktiskt mycket trevligare med ett fodral och en booklet och allt. Dubbelmoral som ni hör :)
Jag köper skivor om det är något litet band som jag inte hittar på intzeernetzz, skiter fullständigt i vem jag snuvar på pengar. Dåligt samvete över det har aldrig slagit mig.
Har inte dåligt samvete alls, jag går mer än gärna på konserter och betalar pengar för det om jag tycker att en artist är bra. Har inte köpt en skiva på typ 10 år och tänker inte börja göra det nu heller. Dels har jag inte ens en skivspelare (förutom datorn) dels tar skivor bara upp onödig plats i bokhyllan. Hade jag dåligt samvete när jag spelade in en skiva till ett kassettband när jag var liten? Nej, så varför börja? Jag tycker att skivindustrin får börja anpassa sig efter ny teknik, inser de inte att det är större spridning om musik är gratis? Större spridning= fler fans = fler konsertinkomser och fler merchandiseinkomster. Det är ju inte direkt så att Per Gessle eller någon annan gnällfis har gått och vänt på varje krona sedan Napster kom.
Ni borde ha dåligt samvete, Går ni på konserter betalar ni för en vara i realtid, allt det jobb som artisten lägger ner innan bör ju också bli betalt. Nedladning är stöld och ungefär jämförbört med att planka in på en konsert i mina ögon. Köper musik för alla pengar jag har över p.ga. känslan i att hålla i nypressat vax med grym musik, för att jag gillar att stödja artister och bolag (ja ni läste rätt fuckers), samt att jag helt enkelt gillar att betala för något jag utnyttjar. Dessutom tar jag till mig ett album mer när jag har köpt det.
http://www.earforcefm.blogspot.com
Jag lyssnar inte på radioskval och storbolagsmusik öht, kan vara värt att tillägga. Jag känner mycket för det små artisterna och skivbolagen och dom lider av ert nedladdande. EN annan sak, Dj's som kör nedladdade mp3or är nog det mest petetiska som finns, ryggskott på hela scenen.
Jag har inte dåligt samvete, dock försöker jag stödja up and comer-artister genom att köpa deras prylar och gå på deras tillställningar som någon nämnde tidigare i tråden. Skivbolagen och resten av folket borde sluta weina och inse att utvecklingen går framåt, kan man inte längre sälja musik så får man satsa på att tjäna pengar på kringaktiviteter alt. göra den köpta skivan mer attraktiv. Det är bara bra att folk i musikbranschen tvingas till kreativa processer som förhoppningsvis leder till nya vägar och lösningar som för branschen framåt. Jag köper en skiva om jag får något mer än bara själva låtarna på köpet. Det kan vara allt ifrån en schysst design till gratisgrejer eller fina erbjudanden.
THE LAST BOUNCE Stockholms Globe Arena April 23 - 25, I samarbete med Blixten & co. Comviq, LG, Monster.se
Det roliga med alla som klagar på att man laddar ner är att de förmodligen gör minst lika dumma saker någon annanstans. Lägger ut bilder t.ex. som de inte har rätt att publicera. ALLA bilder som någon annan har tagit ska man betala för om man använder sig av, hur många gör det? Jag tänker på bloggar, hemsidor etc. Även Youtube - kollar ni in kortfilmer och musikvideos bara om artisten själv lagt ut det eller? Annars är det ju olagligt.
ASUL "Går ni på konserter betalar ni för en vara i realtid, allt det jobb som artisten lägger ner innan bör ju också bli betalt." Det finns ingenting som säger att en artist ska ha betalt för tiden han eller hon lägger ner innan produkten är färdig. En artist som gör en skiva är ju en försäljare av en produkt, och sålänge publiken inte vill betala för produkten spelar det ingen roll om innehållet tagit två veckor eller två år att göra.
ASUL Ni borde ha dåligt samvete, Jag känner inget dåligt samvete. Jag tänker inte börja med det för att du tycker det heller. Du och jag har olika moraliska värderingar, vi får helt enkelt leva med det. Köp du dina skivor så laddar jag ner mina.
Azziz Även Youtube - kollar ni in kortfilmer och musikvideos bara om artisten själv lagt ut det eller? Annars är det ju olagligt .Det är väl inte olagligt att
kolla på upphovsrättsskyddade filmer på Youtube, det är väl bara olagligt att publicera dem? Eller är jag helt ute och cyklar? Det är ju framförallt Youtubes skyldighet att ta bort upphovsrättsskyddade videos.
Omen22 Artisten får inte betalt innan produkten är färdig, artisten får betalt när skivan finns i handeln. Det fungerar precis som alla andra yrken, bara att det är mer lättillgängligt att snatta musik än ett kylskåp. Alla som har varit med och lagt ner sin tid på en produkt får betalt, det är så vårat samhälle fungerar. Det finns inga bra argument för nedladdning. Folk är snikna helt enkelt.
Det finns inga bra argument för nedladdning. Folk är snikna helt enkelt. Det finns absolut bra argument för nedladdning, däremot kanske du inte håller med de argumenten. Men det har med (jag säger det igen) moraliska värderingar att göra.
Håller med ASUL till det mesta egentligen, men jag har nog gett upp kampen mer än vad han har. Hela tjafset om att inte stödja storbolagen är klart jämförbart med att man slutar hänga med en viss polare för att han får en befordran. Stödjer du ett band ska du stödja bandet oavsett arbetsgivare i min mening. Att inte stödja de för att de signas av Universal är i mina ögon precis som att överge en polare för att han/hon fått ett bättre jobb, bättre möjligheter etc. Angående bilder och videor så kan jag bara tala för mig själv. Jag lägger inte upp upphovsrättsskyddade bilder ägda av andra på hemsidor jag jobbar med och lägger bara upp videor jag själv filmat på YouTube. Det är YouTube's skyldighet att ta bort videor som lagts upp där olagligt. Jag är bara skyldig om jag hävdar att videon är mitt verk om så inte är fallet, samma sak gäller för bilder, och om jag vägrar att ta bort saker jag blivit tillsagd att ta bort.
•pave paradise•
hur ska jag kunna börja digga nått som inte går på radio om jag inte får tanka det?
www.myspace.com www.purevolume.com www.imeem.com www.songerize.com Bland andra.
•pave paradise•
Well, jag tjänar pengar och köper musik. Tankar en hel jävla del, men köper det jag gillar och framförallt svenskt. Kan tilläggas att jag inte köpt en fysisk skiva sedan 2004, men köper via Itunes hela tiden. Så känn ingen skuld som fattig student att du måste köpa artisters skivor när det finns såna som mig med jobb, bara du följer mina spår :) Sen om du går på konsterter räcker väl det? Det kostar ju och vad jag förstår tjänar artister bäst på spelningar och inte royalty, och så har det väl alltid varit?
En annan liten aspekt jag lagt märke till är att jag laddade ner mindre från det år Myspace introducerades och jag började lyssna på webbradio, så man kan väl skylla på de faktorerna om man vill konstatera varför skivköpen minskat :P Och det är inte ens olagligt :)
Jag laddar ner och försöker inte rättfärdiga det heller. Det är fel, jag tycker att det är fel, men jag gör det ändå. Överraskande nog så kan jag kan leva med mig själv och jag spenderar inte många tankar åt att reflektera över mitt "hemska" beteende :) Det är egentligen samma sak med flera andra saker i livet med. Alkohol, cigaretter(har dock slutat röka nu), lätta droger, onyttig mat, vara uppe sent på natten innan en tenta när jag egentligen borde gå och lägga mig så att jag är uppvilad på morgonen. Det finns massa saker som jag tycker är fel och som jag egentligen inte borde göra men jag gör det ändå och jag kan leva med mig själv utan att behöva rättfärdiga dessa saker genom att ljuga för mig själv och folk omkring mig. Ingen dömer mig ändå, jag är omtyckt av massa! höhö
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
håller med marvingaye helt och hållet! han sa det så bra så jag slipper formulera ett helt inlägg med så gott som samma sak. dock kan jag lägga till tunga droger också, som om det öht finns ett sånt begrepp ens lol..
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
ASUL Artisten får inte betalt innan produkten är färdig, artisten får betalt när skivan finns i handeln. Det fungerar precis som alla andra yrken... Ja, det fungerar precis som alla andra yrken. Artisten får inte betalt innan produkten är färdig, artisten får betalt när produkten säljer. Säljer inte produkten får inte artisten betalt alls.
Jämför med en bagare som gör tårtor som ingen vill betala för. Det spelar ingen roll om han har skrivit på receptet i 15 år och investerat tusentals kronor i ingredienser; Är ingen villig att betala för tårtan får inte bagaren betalt.
Är ingen beredd att betala för musiken får inte artisten betalt.
Även Youtube - kollar ni in kortfilmer och musikvideos bara om artisten själv lagt ut det eller? Annars är det ju olagligt Jag brukar ringa polisen när jag är på fest.
"hej jag en på en fest och dem spelar musik från en ipod, jag misstänker att dessa spår är upphovsrättsskyddat material"
You, me, or nobody is gonna hit as hard as life.