I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Nedladdning och samvetskval

Övrigt - Blandat

2008-11-28 09:17
elitz P20

hahaha
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2008-11-28 10:52
Hade det varit billigare med musik hade jag köpt, nu händer det att jag köper någon enstaka vinyl lite då och då men där tar det stopp och resten tankar jag för jag tycker att 200 för en cd är för saftigt pris.
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2008-11-28 10:57
UncleSam said it!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-11-28 12:15
d-beck P20

en skiva kostar 90 spänn på itunes.
det är f-ö löljigt att säga att det är för dyrt, därför tankar jag. om det så kostade 10 spänn för en skiva skulle du ju knappast köpa den när det finns ett gratis alternativ :P

2008-11-28 12:21
De 6-7 artister jag lyssnar mest på har jag börjat gilla genom att ladda ner deras album och lyssna.

Nu har jag gått på 1-2 konserter per artist, köpt 1-2 skivor o någon tröja per artist. Kan garantera att jag aldrig hört talas om 40-50% av den musik jag lyssnar på idag om jag bara lyssnade på musik jag köper.

2008-11-28 12:32
Det är ett faktum att musik är för dyrt i Sverige, det behöver man inte ens diskutera. Nysläpp i USA säljs för $9.99, här kostar det mellan 149-199:-. Det är ett stort problem här, men ändå går skivförsäljningen uppåt i Sverige till skillnad från andra länder.
•pave paradise•

2008-11-28 12:55
lhabia

läs vad jag skrev. du har fel!

2008-11-28 12:58
Nej, läs vad jag skrev istället. Jag säger inte att det på något sätt kommer att lösa nedladdningsproblemet eller att det är därför folk laddar ner musik olagligt utan påpekade att musik visst är för dyrt i Sverige i jämförelse med andra länder. Det är löjligt att det är billigare för mig att beställa CD+t-shirt från USA än vad det är att köpa enbart skivan här hemma. Även med frakt inräknat är det billigare att beställa från USA.
•pave paradise•

2008-11-28 12:59
scrotum: jo precis, det är olagligt att publicera precis som bilder.
Det är ju dock fortfarande så att om en video läggs upp utan tillstånd på YouTube är den olaglig - tittar du på videon stödjer du detta. Tror dock att de som är såå hårda med upphovsrättsskyddat material inte direkt bryr sig om det.

lhabia: angående bilder så måste du inte alls hävda att det är din bild för att det ska vara olagligt. se vad som hände med ex. Dagens Media och Blondinbella. Hon la upp bilder på sig själv, som Dagens Media tagit varpå de skickade henne en faktura på ett par tusen.
Sålänge du inte har tillstånd av fotografen eller har tagit bilden själv är det olagligt att publicera. Samma sak gäller ju videos, men då är det Youtubes skyldighet att se till så att det som läggs upp inte är upphovsrättsskyddat. Vad jag menar är att folk ändå tittar på upphovsrättskyddat material fastän att de anser att det är fel när det gäller musik.

2008-11-28 13:11
azziz:

Beror helt på vem som står bakom bilden och om de väljer att hantera den otillåtna publiceringen av bilden på diverse bloggar etc. Helst ska man alltid nämna vem bilderna tillhör om man publicerar något som inte är ens eget, givetvis, men det har blivit en enorm gråzon som väldigt många av fotograferna jag jobbar med fortfarande klurar över. Men visst är det så, det är allt som oftast olagligt att kasta upp bilder på sin blogg utan vidare. Jag köper däremot inte jämförelsen av bilder/videos på youtube och musik. Det är en viss skillnad på att kolla på bilder som publicerats på en blogg (bloggskaparens ansvar) och kolla videor på youtube (youtubes ansvar) och ladda ner musik (ditt ansvar). Ärendena är rätt långt ifrån varandra då fildelning blivit en sån grej som börjar närma sig något man kan få fängelsestraff för medan bild/video-grejen är mer fakturering/borttagning av material/böter.
•pave paradise•

2008-11-28 13:26
lhabia

är väl inte så jävla konstigt när skivan tillverkas där borta?

och på itunes är skivorna som sagt lika billiga??? skrev det igen eftersom du inte kunde scrolla uppåt

2008-11-28 13:31
yessir:

De flesta skivor som säljs i Sverige tillverkas i Tyskland eller Holland.
En enskild låt i svenska iTunes går på 9:-, i USA går det på $0.99 som är 8:-.
Q-Tip - The Renaissance kostar 90:- i den svenska. Den kostar $9.99 i den amerikanska, som är 80:-.

Så nej, de är inte lika billiga.
•pave paradise•

2008-11-28 13:50
lhabia

men är du trög?
skvian spelas in och produceras i ett annat land, den är billigare där?

kronan är starkare än dollarn, not?

btw, rättfärdigar det här din nedladdning på något sätt eller är det bara en köksbordsteori för att få dig att sova bättre?

Du bor dessutom i Sverige så det är väl egentligen bara att acceptera? Det gör jag :)

2008-11-28 13:58
yessir:

Öh..vad har det med saken att göra? Svenska artister som spelar in sina album i Sverige säljer OCKSÅ sina skivor för 149-199 förutom när bandet har någon snitsig deal med skivbutiken som säljer skivorna, som oftast är Bengans.

Kronan kanske är starkare än dollarn för tillfället men skivorna har ändå alltid kostat så mycket här, och de har alltid kostat så lite där. Visst var det dyrare när dollarn var starkare, men då såldes skivorna oftast för $7.99 och $8.99. Det var 10 år sen USA kunde matcha Sverige i skivpriser.

Jag skrev för läääängesen att ingenting rättfärdigar min nedladdning och att jag köper skivor om det jag har laddat ner är i mitt tycke bra nog att köpa.

Varför ska jag acceptera det? Jag kan som sagt köpa skivorna från USA eftersom det är billigare. Åtminstone tills priserna här hemma sänks. Det finns företag som tillverkar skivor i Sverige, jag kan bokstavligen promenera till ett.
•pave paradise•

2008-11-28 14:00
yessir
Hade det vart billigare hade jag köpt mer än vad jag gör, utan tvekan. Hade jag inte tankat min musik hade jag inte tagit del av musiken som artisten i fråga hade gjort alls.
Sen att det är helt rätt att stödja artister genom att köpa håller jag med om, men jag tycker inte att det är helt fel att tanka.
Sen musiken som säljs på itunes, är inte det i elektronisk form då? Ska jag köpa en skiva vill jag ha just en skiva.

- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2008-11-28 15:40
lhabia
nja det stämmer inte riktigt tyvärr, och du talar ju emot dig dessutom när du säger att "vissa band har en snitsig deal med skivbutiken och säljer skivorna billigare".

d-beck P20
ok jag passar på skivor, lever inte längre i 90 talet.

2008-11-28 15:42
yessir:

Jaha, det stämmer alltså inte. Vilket du bevisar genom att ställa fram...ingenting.
Hur säger jag emot mig själv? Genom att visa undantaget som bevisar regeln? Nej, knappast. Svenska artister som spelar in skivor i Sverige säljer mer ofta än inte sina skivor för lika mycket pengar som amerikanska artister som spelar in sina skivor i USA gör.
•pave paradise•

2008-11-28 15:45
lhabia

well vi e rätt offtopic och jag har ingen lust att diskutera dina skibköp från usa :P

2008-11-28 15:52
yessir:

Det tycker jag inte alls att vi är då diskussioner skivhandel och nedladdning av väldigt uppenbara skäl går hand i hand. Men jag förstår att du inte vill diskutera något när du inte kan backa upp vissa påståenden du gjort och blir överbevisad. Som sagt så har platsen av inspelningen väldigt lite med saken att göra, vilket jag redan har påpekat ett antal gånger. Skivor är dyrare i Sverige, även det har bevisats.
•pave paradise•

2008-11-28 15:54
lhabia

du har inte heller bevisat ett skit. kommit med teorier hit och teorier dit. över 10 år sen kanske osv.

2008-11-28 15:58
yessir:

Läs igen då. Allting står där, väldigt tydligt. Inga teorier, bara fakta. Återkom när du kan mer om ämnet eller har något att tillföra förutom skrattretande kommenterar om hur skivor hör hemma på 90-talet osv. Bara tröttsamt när inte ens ett enda av påståendena du radat upp visat sig stämma, inte ens iTunes-priserna liksom.
•pave paradise•

2008-11-28 16:10
lhabia

köpte nyss en skiva. stämmer hur bra som helst. bara för att du säger det e fakta 10 ggr betyder det INTE att det är sant :)

2008-11-28 16:11
var f.ö ärligt självironisk med skivor och 90 tal om du tog det hårt ;(

2008-11-28 16:13
yessir:

"Ok".
Gäsp.
Lögn och prepubertalt dravel.
Hoppas du är klar snart.
•pave paradise•

2008-11-28 16:20
haha så sänker vi nivån.

2008-11-28 16:26
Ja. Precis. Jag svarar igen när du tillför något till diskussionen eller faktiskt säger något som är åtminstone delvis sant.
•pave paradise•

2008-11-28 18:16
Kul att det blev så mycket diskussion kring det här, men nu verkar ni, lhabia och yessir, inte komma så mycket längre så tack för att ni slutade :)

2008-11-28 18:22
Jag laddar hem musik.. det gör så att jag kan känna mig gangsta! En hustla!

2008-11-28 18:26
Scripta P17

:D

2008-11-28 19:10
HampaaH P18

i princip endast svensk hiphop ja, men 95 % på looptroop, timbuk, fjärde världen, afasi, fattaru. det jag lyssnat på i 5-6 år.

chana_masala: haha TOY!

haha Word på MrSalesman!
Word up, G!

:O
shupp shupp! pilliwillie!

2008-11-28 23:35
Köper min musik på vinyl. Tankar mixtapes på sin höjd.

Rappare

2008-11-29 13:37
Det har hänt en hel del sen jag kollade in i tråden, men jag måste bara tycka till lite.

lhabia
Att inte stödja de för att de signas av Universal är i mina ögon precis som att överge en polare för att han/hon fått ett bättre jobb, bättre möjligheter etc.
Det där är ju inte riktigt samma sak. Det är ju snarare som att fortfarande hänga med polaren (för man lyssnar fortfarande på artisten och går på dess spelningar) men inte betala företaget för att de tillåter en att hänga med polaren. Om din polare t.ex. jobbar i en affär du inte stödjer så behöver du ju inte handla där, du kan ju helt enkelt umgås med polaren på fritiden.

2008-11-29 16:09
köper inte cd längre. Bara vinyl saker som är omöjliga att finna rippat på mp3 eller reissue till mig själv. Annars saker jag kan sälja vidare på vinyl

2008-11-29 17:26
scrotum:

Nej, så tycker jag verkligen inte att det är. Men det spelar ingen roll, eftersom det är två olika åsikter.
•pave paradise•

2008-11-29 17:29
"People who illegally share music files online are also big spenders on legal music downloads, research suggests. Digital music research firm The Leading Question found that they spent four and a half times more on paid-for music downloads than average fans. "

Något off-topic, men det är intressant att industrin jagar de personer som till viss del står för kalaset. Har själv inga samvetskval med att tanka ner musik. Det handlar främst om tillgänglighet. Piratmarknaden har fortfarande ett större utbud, därav det naturliga valet. Drar mig för den sakens skull inte från att köpa musik genom iTunes eller prenumerera på Spotify. Ge mig det jag vill ha och erbjud mig en smidig distribution av materialet and I'm all yours.

Och vi avslutar med ett citat:

"Get over it, get on with it, figure it out. Or end up in the dustbin of history with sheet music publishers"

Tjing!
I drop one verse - other cats be rhyming for weeks.

2008-11-29 18:28
Omen22

Om folk hade kunnat skriva ut en tårta på sin skrivare hade självklart ingen betalt pengar för en tårta. Detta är dock fiktion. Musik är verklighet.

Anledningen till att folk inte köper musik är att det finns ett lätt och moraliskt förkastligt sätt att få tag på musiken. Det rättfärdigar inte att man inte betalar för en vara man utnyttjar. Tänk på att de är de små bolagen som gör den bästa musiken som drabbas hårdast av din nedladdning. Storbolagen kommer alltid få sin musik spelad i rätt sammanhang och därför ligga på rätt listor och håva in cash. Småbolagen lever på sin skiv och merchförsäljning.

Troligtvis vet du inte ett skit om vilka små gage mindre artister kan ha, det täcker resor och leverne för ett tag framöver. De behöver verkligen pengarna från skivförsäljningen för att ha råd att fortsätta göra musik. Skulle gagen motsvara timmarnas jobb som har lagts ner skulle du troligtvis aldrig ha råd att gå på konserter.

Visst alla små band lägger ner massor av gratis timmar för att få ett namn och lyssnare men det kommer stanna vid demoband om alla tänker som du.

Folket här vet inte vad de pratar om och slänger fram massa argument tagna ur luften.

Tänk på att det är jag och de andra som köper skivor som betalar för ditt musiklyssnande.
http://www.earforcefm.blogspot.com

2008-11-29 18:32
Just det, i priset för din konsertbiljett tillkommer löner för alla som jobbar på konserthuset och alla merkostnander som en spelning innebär, hur mycket av din biljett tror du artisten får i fickan? Och tror du att enbart denna summa får artisten att forsätta vilja göra musik?

Ditt tankesätt gynnar de stora artisterna som säljer slut på sina spelningar, alla mindre upcoming band och folk som är kontroversiella kommer få problem.

2008-11-29 19:09
Jag anser att dom som gör musiken har rätt till betalning för sin vara, det är ganska självklart.
Men å andra sidan så köper jag aldrig musik av två skäl, jag har inte råd och jag vägrar stödja den gigantiska musikbranchen.

Vi alla vet hur jävla stora vissa skivbolag är och det är löjligt..Jag köper ofta vinyler (när jag har råd) av mindre bolag och musik jag känner är värd det.

Jag är villig att betala för min musik.. men inget att feta bossar ska kunna torka sig i arslet med sedlar varje dag.
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."
Rappare

2008-11-30 00:10
ASUL

Först, sen när handlar det här om mig personligen? Jag gillar inte hur du vind för våg klistrar en massa värderingar på mig, som jag inte förstår var du har fått ifrån.
Jag beskrev bara hur försäljningsbranschen fungerar, och förklarade att det är någonting som även gäller för skivbranschen.

Alltså, anledningen att folk inte köper skivor är för att de inte anser produkten värd investeringen. Vill man ha musik, speciellt från mindre grupper och artister, så kan man antingen ta sig till en skivaffär och leta igenom deras register för att kanske hitta den skiva man letar efter, sen (om man hittar den) tar man den till disken och hostar upp 200:-, eller så kan man hitta en skiva på någon onlinebutik, beställa en skiva för 200:- som dyker upp mellan 2-10 dagar senare, och då får man kanske 120 minuters musik som man bara kan använda sig av hemma, då majoriteten av alla skivor har skydd som gör det omöjligt för gemene man att lyssna på musiken på sina ipods och mp3 spelare de redan betalat några tusenlappar för. Eller, så kan man utan några konstnader, med omkring en timmes väntetid få hela artistens diskografi i ett format som fungerar i princip alla mediaspelare. Även att det kanske bara är två specifika låtar av artisten man är intresserad av, som man ändå måste betala hela skivan för att få tag på.

Sen, även om man inte laddar ner någonting olagligt finns det massor av sätt att få tag på i nästan vilken musik som helst helt lagligt. Tjänster som spotify, last FM och Pandora kopplar in en till enorma kataloger av musik i alla genrer, och ger en möjlighet att hitta ny musik av den typ man tycker är intressant. Även om nu fildelningen skulle stoppas helt finns det få anledningar för en storkonsument av musik att köpa några skivor.

Och du har mycket rätt i att jag inte har någon aning om vad små artister tjänar i gage på spelningar (även om jag har fått uppfattningen om att de oftast bara får en bråkdel av deras inkomst genom skivförsäljningen) men jag är av uppfattningen att fildelningen är av största intresse för just de minsta musikerna. Fildelning sprider ordet om artister, och ju fler som gillar artisten desto större efterfrågan blir det. Ju större efterfrågan, desto mer är artisten värd. Basshunter i sverige är väl ett ganska klockrent exempel på hur fildelning kan gynna en artist. Här är vad Leather Nun säger om saken artikel.

Slutligen, bara för att en skiva laddats ner behöver det inte betyda att skivan skulle ha köpts om personen inte hade möjlighet till att ladda ner någon skiva.
Nedladdning är inte lika med inkomstbortfall. (Faktum är att inga studier som gjorts har lyckats koppla fildelning till inkomstbortfall, och studier som utförts både på KTH och Harvard hävdar motsatsen.)

2008-11-30 18:03
ASUL
Hur mycket tjänar små band i gage?
Jag har alltid undrat över hur mycket dem drar in egentligen och jag vet att det har funnits trådar på whoa som har tagit upp det och där fick jag intrycket av att halvstora svenska grupper (tror att Lootroop fanns med i tråden) drar in mer än jag trodde.
Moderator

2008-11-30 18:21
Jag har för mig att Fronda under sina större år fick ungefär 10 000 per spelning. Med en eller två spelningar i veckan är det ju en helt ok lön, även om han så inte säljer en enda skiva.

Fast det var ju bara vad jag hörde, så huruvida det är sant eller inte kan jag inte säga.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
Rappare

2008-11-30 19:35
Jag betalar gärna pengar för musik till artister, i synnerhet små artister.

Om man som artist inte är benägen att fortsätta försöka sprida sin musik pga att man inte får drösvis med pengar för det så vill jag ändå inte ha med den artisten att göra.

2008-11-30 19:45
KaptenKrok P23

han fick givetvis mer per spelning. har du aldrig haft ett jobb?

Moderator

2008-11-30 19:53
Jag har haft flera jobb. Inget av dem har gett mig en timlön på tio papp.

Och om det är självklart att man får mer än så per spelning förstår jag verkligen inte vad artister gnäller över. Ut och turnera så har du råd med en Lexus snart.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2008-11-30 20:12
KaptenKrok P23

10 000 är inte så jävla stort gage om du tänker hur många som delar på det och vad skatten ligger på. klart som fan man får mer om man är en etablerad artist.

Rappare

2008-11-30 20:15
yessir

Delar på det? Vi pratar väl om pengarna som Fronda får, eller är det något som jag har missat?
Oavsett skatt så är 10 000 en ganska schysst timlön?

Sen att det faktiskt inte blir så himla mycket pengar om han bara har ett fåtal spelningar i månaden är en annan femma.
Moderator

2008-11-30 20:23
Som scrotum sa syftade jag på vad Fronda fick, inte vad klubben betalade för att han skulle komma dit.

Men som sagt har jag ju ingen aning om det här stämmer eller inte, så det är väl lite meningslöst.

2008-11-30 23:31
Varken Looptroop eller fronda är särskilt små artister. Loopstroop spelar i tyskland för fullsatta hus och har inte fronda varit med i melodifestivalen t.o.m.??

10 000 är ingenting om du tar skatt, samtliga medverkande och resor t.ex. Dessutom har Fronda inte två spelningar i veckan (Hoppas jag :) ).

Omen22

Okej, nu bortser jag om allt skitsnack du skrev utan någon grund om hur du tycker att försäljning och artisters inkomster går ihop. osv.

Om du inte vill vänta på en fysisk skiva ska du köpa den på internet, då slipper du ge dina pengar till skivpressare och distributionsföretag. Jag anser att det finns ett stort värde i en fysisk vinyl men kan fullt ut respektera om man inte gör det. Det viktiga är att alla från bolag som satsar pengar till artister och mastrare som alla gör ett bra jobb för dina öron ska få betalt. Enligt din ideologi ska tydligen bara artisterna få betalt, om du hade vetat hur musik och musikbranch fungerar och vilka steg en artist går igenom innan den når dina öron hade du inte haft dina åsikter.

Det intressanta var det du skrev i slutet, om dina undersökningar.

Nedladdning ökar - - - - - - > Musikförsäljning minskar.

Sambandet finns tydligen inte enligt dig.

Människan är ett simpelt djur som trivs med sin lathet, så länge det finns enkla alternativ att få tag på musik olagligt kommer det fortgå och därefter kommer vi få konsekvenser...

2008-11-30 23:33
hehe jo men kallar du det nice timlön kan man ju likväl säga usel månadslön om han har 1 spelning inbokad på 4 veckor :P

Rappare

2008-11-30 23:39
ASUL

Det viktiga är att alla från bolag som satsar pengar till artister och mastrare som alla gör ett bra jobb för dina öron ska få betalt. Enligt din ideologi ska tydligen bara artisterna få betalt, om du hade vetat hur musik och musikbranch fungerar och vilka steg en artist går igenom innan den når dina öron hade du inte haft dina åsikter.
Mastrare får väl inte provision? De får väl betalt i förskott? Eller är jag ute och cyklar...?

Iaf så handlar det ju (iaf för mig) om att stödja mindre bolag/artister. Jag lyssnar ju faktiskt inte så jättemycket på storbolagsmusik men när jag gör det så laddar jag ner det.