I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Flytta Hemmifrån vid 17 års åldern

Övrigt - Blandat

2009-02-03 14:01

Flytta Hemmifrån vid 17 års åldern

Hej.
Jag vet inte riktigt om detta är rätt forum?..
Isf så kanske moderator eller nån kan flytta min tråd till rätt forum.

Jag har en kort fråga.
Om jag vill flytta hemmifrån innan jag fyllt 18 dvs när jag är 17.
Finns det möjlighet att jag kan göra det?.
Vem kontaktar jag? Socialen?. Hur går jag tillväga?

Svara seriöst snälla

(Inlägget ändrat av greggan 2009-02-03 16:38:24)

www.myspace.com/bigsir1

www.myspace.com/rapsyndrome

2009-02-03 15:00
Asså va? Tror du Socialen hjälper dig bara för att du har lust att flytta hemifrån?
Har du något jobb? Vem fan ska betala hyran?
Du får nog vackert bo hemma tills du fyllt 18 eller övertala dina föräldrar att hyra en lägenhet åt dig.

Jag ville ungefär samma sak som du när jag var i din ålder eller lite yngre, men det gick ju INTE, så jag fick flytta in tillsammans med flickvännen i en lägenhet som stod på hennes föräldrar.
Singeln och videon ute nu!
Www.move-enter.com & www.movebloggen.com

2009-02-03 15:07
Vadå vem man kontaktar? Man kontaktar en hyrsevärd...

2009-02-03 15:13
problem hemma glömmde jag visst skriva.. trivs inte hemma jag och mina föräldrar bråkar rätt ofta och det börjar spåra ut nu
www.myspace.com/bigsir1

2009-02-03 15:45
Tror tyvärr inte det räcker som anledning för att socialen ska betala en lägenhet för dig, jag antar att det är det du vill..

Säg att det skulle gå att ordna ett hyreskontrakt åt dig, har du cash att betala det då?
Singeln och videon ute nu!
Www.move-enter.com & www.movebloggen.com

2009-02-03 15:53
det beror helt och hållet på vad hyran ligger på
www.myspace.com/bigsir1

2009-02-03 15:59
du får väl räkna med 1500-2500 om du ska ha en etta, beror ju på hur höga krav du har, men det är rätt svårt att fixa en bostad överlag, särskillt då om man är 17 o inte har ngn inkomst, sen ska du ju ha internet, käk, el, etc o hur har du tänkt finansiera det? du kan ju söka bostad o sen försöka styra bostadsbidrag o ev socialbidrag eller nått? men förmodligen kommer du behöva att dina föräldrar går i borgen för dig om du ska ha ngn chans att få en lägenhet.

2009-02-03 16:27
finns ju bidrag om du studerar
bara att packa och dra om du har cash ;D
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-02-03 16:33
prova att kontakta familje- och individomsorg där du bor. du verkar bo i malmö, så du kan ju klicka på länken under och kolla runt. det finns en "kontakt"-ruta till höger.

Länk till http://www.malmo.se/individfamilj/stodochradgivning.4.7e45ceb511c52b7cf07800067065.html
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-02-03 16:46
flytta in i ett kollektiv.
jag har bott i ett par st i korta perioder å det kan va helt cool ! tills dom blåser dig dvs. för det gör dom...
men om du e riktigt riktigt ekonomisk så delar du rum med nån, jag fick t.om dela säng ett tag för det va för dyrt med en säng till. no homo.

2009-02-03 16:49
Det är väl bara att flytta?

Är det inte så att man får lov att bo vart man vill efter man fyllt typ, 13 om man sköter skolan och inte knasar något? Har för mig det, rätta mig om jag har fel.
Jag har Looptroop att tacka / de lärde mig betydelsen av att racka / What goes around comes around / så jag stack ut och snodde deras platta

2009-02-03 16:56
om du kontaktar socialen kommer dom nog i första hand försöka få in dig i ett stödboende där du ofta delar kök med andra men du får nåt litet för dig själv. går du i skolan? om inte så kan du få försörjningsstöd. Om du nu kontaktar socialen så kom ihåg att vara jävligt bestämd och påtryckande.

jag skulle inte rekommendera ett stödboende om det inte nu är så att du verkligen inte kan bo hemma och inte kan få tag i något annat eget.
www.myspace.com/dressyourself
www.myspace.com/chessurect

2009-02-03 16:59
Min brossa lever med min knark/alkoholiserade morsa, Soc hooka han lägenhet och betalar skiten.. Fast detta är ett extremt fall då min morsa är dum i huvudet och typ skjuter sil framför han.
The News called it crack, i called it diet coke..

2009-02-03 17:01
Philip P23

plus med allt det du skrev

Du ska städa, diska. Låter inte som mycket med, om du vill ha det RENT så får du diska 2-3 gånger om dagen & om du inte vill samla disk.

städa, jovisst! lätt va? HAHA är du skev pojk, det blir så smutsigt så lätt & toan ska vi inte snacka om........

bo hemma

2009-02-03 17:02
kan tillägga, lägenheten jag har nu betalade socialen åt mig under det första halvåret som jag hade den. jag fick ut runt 6000 i månaden om jag inte kommer ihåg helt fel. Grejen är väl att dom inte hjälper till med pengar om du går i skolan eftersom du då kan ta studielån osv för att lösa ekonomiska problem, fast jag vet inte man kanske måste vara över 18 för att få studielån?

kommer inte ihåg mycket alls av vad som gäller riktigt, jag försökte mest att ha så lite kontakt som möjligt med de förbannade grinrövarna.

2009-02-03 17:04
tical, ungdomar som har svåra problem hemma brukar oftast vara mer mogna och ansvarsfulla än andra i samma ålder

2009-02-03 17:47
dustydress
Så bara för du är mer mogen är det roligare att städa toan?

eller va snackar du om? Att jag som 20 åring inte är ansvarsfull? För det ser du ju direkt genom whoa profilen.

förstår inte vad du menar bara.

2009-02-03 18:16
nja jag tänkte mer om du menade att han inte var tillräckligt gammal för att ha ett sådant ansvar. Menade verkligen inte att jag är mer mogen, det är jag knappast

det jag vill komma fram till är alltså att bara för att han är 17 så behöver det inte vara så att han inte klarar av det. tog kanske för givet att det var de du menade

2009-02-03 18:16
word up kompis, hade gärna bytt med dig.. haft gapiga föräldra i utbyte mot städning, gratis mat, tvättade kläder osv. är snart 17 och bor själv ,har gjort det i snart 1 år. .. lägenheten är betald och jag får 2,5papp plus studie bidrag.. inte mycket alls .. som sagt.. hade gärna bytt men kan inte bo hemma atm ..

BO KVAR SÅ LÄNGE DU KAN!
Get Random!

2009-02-03 18:23
nej men det Tical mena var nog att det är mkt man tar för givet när man bor hemma som man först upptäcker när man flyttar hemifrån. om det skulle va så att han itne kan bo hemma för det är för mkt bråk kanske de inte är så sugna att bidra med pengar för allt som man måste ha för att leva ett drägligt liv och som 17åring har man kanske inte koll på allt ska ha koll på.

2009-02-03 18:24
dustydress
Nä, menade att det är sjukt tråkigt/jobbigt att göra allt sånt. Man ser mamma/pappa gör detta typ varje dag när man bodde hemma & då va det typ; jaja? Lungt förfan

Flyttade hemifrån i början av förra året, rätt lungt i början, tills jag kom på att man måste städa toan 2 gånger i veckan för att brudar inte ska tycka man är rälig.

Bo hemma är sjukt bekvämt. Men bor hellre själv. Gillar friheten man har :)

2009-02-03 18:27
sen måste jag tillägga att om jag hade haft mer cash hade det varit mycket mycket bättre
Get Random!

2009-02-03 18:31
KinG-PhiL

ja det tycker jag också. Det jag har märkt sen jag flyttade hemifrån, hur folk verkligen är när det gäller pengar. Själv sitter man på typ femti kronor förtillfället. Riktigt tråkigt..

sen har man ju sina ups-n-downs i ena stunden kan jag står med 20tusen & i andra kan jag har 5 tusen.

men ändå lär man aldrig sig

2009-02-03 18:38
Tical P20

word .. fast jag ser aldrig mer än 2papp i månaden ..

en gång fick jag prioretara lite gran.. i ena handen hade jag god och mycke mat, i andra handen hade jag Gears of War 2 .. det blev gow och jag ångrade mig när det knep till i magen och jag fick klara mig på nudlar :)
Get Random!

2009-02-03 18:40
KinG-PhiL

HAHA! det med gow2, exakt samma för mig.

Sen har man ju stått med kortet på krogen & lekt kung för en kväll, vaknat på morgonen & inte haft något hemma alls...

Skoja kan man :) Men när man sitter där är det inte så kul.
Redaktionen

2009-02-03 19:26
Säger som dom andra.. Stanna hemma så länge du bara kan och spara pengar..

Jag har bott själv sen jag var 17 och nu är jag baaarskrapad och har levt på +-0 de senaste åren.
Man tröttnar efter ett halvår.
namaste

2009-02-03 19:40
jag lever som en jävla kyrkråtta nästan varenda månad, men hellre det än att bo hemma hos morsan o hennes snubbe. jag trivs själv och får det att gå runt även fast det är lite knapert.

Har du ett rent helvete hemma så föreslår jag starkt att försöka fixa eget, men om det funkar så måste jag hålla med de andra om att stanna hemma
Redaktionen

2009-02-03 19:56
fast iofs hade jag inte orkat med varken mig själv, min familj eller någon annan om jag bodde kvar.
namaste

2009-02-03 20:59
Shit tack som F*n till alla! verkligen schysst att ni försöker förklara lite grejer osv.. Fast.. let me tell ya..

Dem senaste åren har jag och mina föräldrar bråkat typ... VARJE dag och det har gått sååå långt att jag flyttat hem till min flickvän i ca 2-3 månader..men nu som sagt så har aaaallt spårat ut helt, mina päron bråkar med varandra och jagg sätts emellan dom vilket är skit trist.. jag går i gymnasiet IV men jag sköter mig o skolan, Jag känner mig tillräckligt mogen för att klara mig själv.
Men jag är inte helt säker på att soc hjälper mig med en lägenhet, men med hyran och så så kommer dom göra det KANSKE.. jag är inte helt säker.. Ser att vissa har bott själva innan 18 och att dom fick hjälp.. Men det vore skit schysst om någon kunde adda mig på msn eller något och berätta lite grann kring detta!..

TACK FÖR ALLA SVAR uppskattar verkligen det! // David
www.myspace.com/bigsir1

2009-02-03 21:59
jag e fan 15 och jag ska flytta 20 jävla mil ifrån mamma o pappa.. got damn hur fn ska jag klara de ?

2009-02-03 22:36
Att dina föräldrar bråkar ofta är knappast något ovanligt scenario, nu vet jag inte situationen men är det inte värre än att dom bråkar tror jag inte socialen direkt kommer fixa något boende åt dig. För att få stå på ett hyreskontrakt måste man ju vara 18 vilket du säkert vet, flytta ihop med en äldre kompis kanske? Du frågar om det går, och självklart går det. Du får väl skaffa jobb och knega ihop ditt leverne. Bo inneboende kan du göra. Osv osv.

2009-02-03 23:02
Dem kmr inte ge dig en lägenhet, men säger dina föräldrar till soc att du inte får bo hemma längre, så kmr dem ge dig ekonomiskt bistånd, men du får fixa lägenheten själv med hjälp av sökande på olika boplatser, sedan går soc gärna i borgen för dig... flyttade själv när jag va 17.
Rappare

2009-02-03 23:26
jag flyttade hemmifrån vid 16 års ålder till egen lägenhet betalad av svenska staten.

2009-02-03 23:32
sen måste man ju också tillägga att även om man flyttar hemifrån så har man sina föräldrar kvar när det blir lågt om cash som man kan käka hos! :) .. dom försvinner inte!

sen måste jag fråga, har du pratat med dina föräldrar att du känner så här?
Get Random!

2009-02-04 02:33
flyttade när jag var 17,sökte ett gymnasium som låg en bit bort och fick skolan att betala hyran istället för tågkortet, så kunde man göra förrut iaf, men de var typ 7-8 år sedan, ingen aning om de funkar så nu
Agony High Fihttp://www.myspace.com/agonyhifiDancehall, Reggae, HipHop, Grime, Funk, Dubstep

2009-02-04 08:17
Jo alltså detta är ju en ganska allvarlig fråga i en sådan ung persons liv. Att flytta innan man fyllt 18 kan idag faktist ses som olagligt. Socialen kopplas självklart in och antagligen även era lokala psykologer för en skaplig utvärdering. Har du problem ta gärna kontakt med min på PM så kan vi gå igenom detta då jag själv hade stora problem med detta då jag som ganska missuppfattad tonåring försökte flytta hemifrån.
Peace out.

2009-02-04 09:21
flyttade när jag var 17,sökte ett gymnasium som låg en bit bort och fick skolan att betala hyran istället för tågkortet, så kunde man göra förrut iaf, men de var typ 7-8 år sedan, ingen aning om de funkar så nu

Förr var det väl så att om den utbildningen man ville gå, inte fanns i ens hemort kunde man få inackorderings bidrag eller något sånt?
Rock out with your cock out!

2009-02-04 09:41
Vafan.. alla som skriver att det är såååå mycket att göra och att han ska bo hemma.. vilken jävla myt.. jag använder 30 min effektiv städning/diskning osv varje dag och det är rent som fan i mitt hem. Har du cashen är det klart du ska flytta om du inte vill bo hemma. Skaffa ett extrakneg.. det är inte så svårt att få jobb som alla lata jävlar får det att låta.

2009-02-04 09:56
Även om socialtjänsten hjälper dig så kommer det ta tid och det får du vara beredd på. Det kommer se utredningar som tar tid, eftersom det här inte verkar vara ett akut ärende om man säger så. Om de sen skulle bevilja din önskan så kommer du förmodligen ställas på kö eftersom lägenheter inte växer på träd.

Ibland tror jag att folk missförstår socialtjänsten. De är inte där bara för att du "vill ha en ny lägenhet", de finns där för dem som behöver en ny lägenhet. Och har andra problem såklart.

2009-02-04 10:54
Om det är mkt bråk hemma så räcker det som andledning, du säger typ att du inte trivs eller vafan det nu är...

2009-02-04 20:21
two_grand P27: så vare, inackorderings bidrag.. täckte hyran iaf.. men som du sa, man måste söka nått program som inte finns på den ort man bor..
Agony High Fihttp://www.myspace.com/agonyhifiDancehall, Reggae, HipHop, Grime, Funk, Dubstep