I början av Januari 2014 låstes Whoa. Du kan fortfarande logga in i några månader. Forumen kommer vara tillgängliga på obestämd framtid. Läs Mer »

Matte B - Statistisk Undersökning (Cannabis)

Övrigt - Blandat

2009-09-13 13:53

Matte B - Statistisk Undersökning (Cannabis)

Har i uppgift i Matematik B att göra en statistisk undersökning. Så jag undrar om några på whoa skulle kunna bidra?

Tycker du att cannabis borde vara lagligt?

Varför/varför inte?

Borde tobak vara lagligt?

Fyll gärna i med ålder om du inte har det i ditt namn. Tack så jättemycket till de som svarar! Undersökningen ska vara klar på tisdag.

Wazaaaa
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.

2009-09-13 14:12

Ja.

Varför/varför inte?

Det är mycket ofarligare än alkohol, tobak och andra droger. Det bidrar inte till ökad brottslighet, och det är ingen inkörsport till tyngre droger. Även om det uppenbarligen inte är helt ofarligt så måste människor få bestämma över sina egna kroppar precis som det inte är kriminellt med skräpmat.

Nej.
Beat the odds like an abusive freak show owner

2009-09-13 14:13
Jag är 17 btw.
Skivsamlare

2009-09-13 14:14
Nej

Varför/varför inte?
Därför.

Nej.

2009-09-13 14:19
så måste människor få bestämma över sina egna kroppar precis som det inte är kriminellt med skräpmat.

Nej.

hmm
No cake for the impurity!

2009-09-13 14:20
Ja.

Varför/varför inte?
Av många anledningar, en anledning är att det är mycket mindre skadligt än både alkohol och tobak, det är en drog som skulle underkätta för väldigt många i samhället, bidra till ekonomin,öppna upp arbetstillfällen. Listan är väldigt lång.
Det finns bara possitiva saker med det.
Jag stannar där då det finns för mycket att säga.

Nej, varför? bidrar bara med ohälsa och är dessutom fysiskt beroende framkallande.

Jag är 22 bast.
"Vet du hur man ser att det är en sverigedemokrat som skapat tråden?
* Särskrivningar och allmänt illa vårdat skriftspråk.
* Ovidkommande babbel om pöbel, svartingar, negrer, hasch, och kommunister."

2009-09-13 14:21
Var berädd på att bli skickad på pissprov när du lämnat in uppgiften.
Tror dina lärare kommer se på dig lite nedlåtande pga. ämnet du valde att forska i.
mok vurban

2009-09-13 14:24
Tack Qnivigast och Fatcaesar

krossad_anka
Vill du ge en anledning till varför inte? Vill fylla i med argument både för och emot cannabis. Vet att du är emot sånt, vill inte trycka på att det är bra och grejer. Bara undersöka.

Mok
Min lärare verkade inte ha emot när jag sa vad jag skulle undersöka. Förresten så är jag ren IFALL jag nu skulle få pissprov.
Wazaaaa

2009-09-13 14:28
hmm

Tobak är ju skadligt för icke-rökare också ;)
Skivsamlare

2009-09-13 14:30
Varför/Varför inte
tänker på ALLA dem som INTE vill bli påverkade, för antar att folk skulle gå runt på stan utan hänsyn och röker spliff så folk andas in det (om det skulle vara lagligt).. med alkohol är det en annan sak, där bestämmer man själv, det gör inte så andra blir påverkade om man är i deras omgivning.

2009-09-13 14:32
Tack så mycket krossad_anka! Hur gammal är du?
Wazaaaa
Skivsamlare

2009-09-13 14:33
chub: 20.

2009-09-13 14:41

Ja.

Varför/varför inte?

Det är ett väldigt trevligt berusningsmedel (även mycket bra som medicin m.m.) med relativt få och ofarliga bieffekter.

Nej.

2009-09-13 14:54
Ta upp i din redovisning att urvalet inte var kontrollerat, så får du pluspoäng. Det är väldigt relevant i en så polariserad åsiktsfråga som det här.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2009-09-13 15:12
Tackar jeppehehe!

Refused
Jo, det vet jag. Frågar inte enbart på whoa heller, men ska ta med det. Tack ändå för att du vill hjälpa! Du vill inte svara på frågorna med?
Wazaaaa

2009-09-13 15:46
ja.

Varför/varför inte?

jag gillar tanken om att man ska fa gora som man behagar med sin kropp.
tror inte att man hjalper folk genom att begransa och valja at de. sunt fornuft ar det som haller i langden.
dessutom tror jag att det kan gora gott for ekonomi och miljo.

ja. (men man borde inte bruka det. ;))

2009-09-13 16:11
Daddy-dan
Förstår. Kan dock vara lite tråkigt för henne att svara på en fråga och få en motfråga som känns lite "du är dum som säger så". Men men, du skulle möjligtvis inte vilja svara på frågorna?

exhale
Tackar tackar!
Wazaaaa

2009-09-13 16:12
du lär inte få ett särskillt representativt urval med denna undersökningen, men det kanske inte heller behövs?
Tror du mej inte? Fråga min mamma!

2009-09-13 16:24
friktion
Nej, lär jag förmodligen inte få. Borde dessutom ha börjat med undersökningen mycket tidigare. Ska fråga runt lite mer också, hoppas bara på en relativt duglig undersökning faktiskt. Självklart kommer det med i informationen om "vad jag skulle gjort bättre". Du har inte lust att svara på frågorna du med?
Wazaaaa
Moderator

2009-09-13 16:27
NEJ

Varför/varför inte?
För att folk skulle va så tröga i huvvet hela tiden, o massa ungdomar skulle röka på skoltid=inte lära sig nått...

Nej
//TW

2009-09-13 16:33
Tackar shitmannen! Ålder?
Wazaaaa

2009-09-13 16:36
Kan dock vara lite tråkigt för henne att svara på en fråga och få en motfråga som känns lite "du är dum som säger så".

det var ju det dumheten i påståendet som var min poäng =)
men skit samma jag ska inte pajja tråden, här kommer mina svar!

kanske
(vid folkomrödtning skulle jag dock rösta ja)

Varför/varför inte?

beror på hur det görs men det vore onekligen intressant hur svenska samhället/omvärlden skulle reagera både kortsiktigt och långsiktigt

egentligen inte men ser inte någon anledning till att kriminalisera det i dagens läge
Mabuhay!

2009-09-13 16:47
Tackar för svaren Daddy-dan!
Wazaaaa

2009-09-13 17:16
Ja

Varför/varför inte?
Förbudet betalas av skattebetalarna
Förbudet stödjer kriminella nätverk
Förbudet innebär att cannabisrökare bestraffas
Förbudet infördes utan kunskap om cannabis

Cannabis Hjälper mot:

HIV/AIDS
Cancer
Grön Starr (glaukom)
Multipel Skleros (MS)
Epilepsi
Kronisk Smärta
Migrän
Astma
Ledinflammation/fibromyalgi...
Herpes/gonorré
Lungrening och slemlösning
Emfysem
Stress
Sömn och avkoppling
Depression och andra känslomässiga störningar
Alzheimer
Högt blodtryck
Hepatit C
mm

ser ingen anledning att krimnalisera det. men hellre cannabis än tobak
From delusion lead me to truth
From darkness lead me to light
From death lead me to immortality

2009-09-13 17:36
Tackar Salvador! Där fick du in mycket på frågan om varför!
Wazaaaa

2009-09-13 18:48
Wow, det är faktist ganska coolt o läsa alla svaren här! Lärde mig MYCKET nytt,

Kanske ska dela med mig kort av vad jag tycker.
Jag tycker JA på de frågorna.

Man bör få bestämma över vad man ska göra med sin kropp när det kommer till hälsa.
I detta område så påverkas folk i ens omgivning inte så mkt, men lite, men då skulle vi tex inte kunna ha bilar eller något i denna värld om man skulle gå o tjura om vad som påverkar än negativt ? Right?

så visst, finns ju dock en baksida med det hela, tyvär, men som med allt annat.

Min åsikt, hoppas ja får ha den ifred utan o behöva dra iugång något negativt i denna seriösa tråd.

Lycka till me arbetet !

P17
glömde alla målare norrgående linjen eller vad?

2009-09-13 18:51
Tack sthlmboy. Jo, kan vara trevligt att lära sig lite mer i ämnet samtidigt!
Wazaaaa

2009-09-13 19:30
1. nej, däremot avkriminaliserat.

2. jag vill inte att staten ska ha monopol på skiten som med alkohol, men vill kunna softa utan att torska på det.

3. ja

jag är 20 år

2009-09-13 20:10

Ja
Varför/varför inte?
Istället för att staten ska lägga massa pengar på att få fast folk, borde legaliseras så tjänar de pengar istället för att kosta. Och finns ju inga vidare bieffekter, mycket värre med alkohol...
Borde tobak vara lagligt
Ja

2009-09-13 20:13
ja

Varför/varför inte?
på samma sätt som att medecin med morfin är lagligt och brukas friskt bör det vara fritt att använda vid sjukdom. skulle även fungera som ett berusningsmedel dock vill jag trycka på att det ska absolut endast få användas vid angivet område.
Finns många personer som skulle ta illa upp om det blev fritt.

absolut. alla ska få göra vad dom vill med sina kroppar till en viss mån. ska vi förbjuda tobak bör vi förbjuda kaffe i samma veva.

22

2009-09-13 20:26
Hade vart jävligt skoj att se vad resultatet blev sen ^^

2009-09-13 21:27
1. Borde Cannabis vara lagligt: Nej
2. Varför: Rusmedel har vi nog av, dessutom är cannabis giftigt. (Hur ska du få med kommentarer i den statistiska undersökningen?)
3. Rökning är redan lagligt. Men jag ser gärna ett förbud, då det kostar samhället massa pengar och inte tillför någon egentlig nytta, för någon.
Gillar: http://www.slagskottfilm.com/

2009-09-13 21:43
Ja.

Varför/varför inte?
Håller helt och hållet med Qnivqast

Ja, det är klart. Det är coolt att röka/snusa! (Y)
Oringatality-Battles brooooooooooooooooor!

http://www.whoa.nu/forum/svensk-hiphop/battles/716525/1.aspx

2009-09-13 22:03
Chub P17

Whoa är kanske inte bästa stället att göra en undersökning om drogvanor.
Det är som att gå in på en boxningsklubb och fråga medlemmarna om boxning borde vara förbjudet...

Och vad du än gör i din uppsats - ge en objektiv bild, inte utifrån vad du tycker. Och för guds skull, dra inte upp kortet om att alkohol skulle vara farligare, det är det typiska pundarargumentet och ingen (vettig) kommer ta dig på allvar.

Jag har själv inget emot cannabis, tycker bara det är löjligt att romantisera det.
Signatur får rum här

2009-09-13 22:12
Nej, men rök det gärna i smyg!

Varför/varför inte?
Om det skulle bli lagligt skulle fler personer testa det, i och med att det blir mer lättöverkomligt, och då skulle fler personer få psykiska svårigheter av olika sorter. (Nej, jag har inga källor.)
Känner däremot folk med psykiska sjukdomar som mår åt helvete när de rökt hasch, till exempel. En depression kan även bli värre av hasch.

Har ju funkar hittills, och det knullar inte med din verklighetsuppfattning, reaktionstid osv.

Och jag har ingenting emot gräs eller hasch.

Alla coola betongskids som har blivit matade med skitsnack från sina pundarpolare kan bespara mig sina kommentarer.
Signatur får rum här

2009-09-13 22:24

Osäker (Små mängder för bruk borde eventuellt vara lagligt)

Varför/varför inte?

Det är ingen lätt fråga och den förtjänar inte att bli sedd svart på vitt.

Först och främst tycker jag att straffet för bruk ska revideras. Enligt mig finns det ingen anledning att sätta dit den lilla människan för narkotikabrott och markera i belastningsregistret för en petitess som cannabis.

Däremot tror jag inte att en avkriminalisering av cannabis skulle leda till att "marockaners huvuden skulle sluta rulla" eller att folk skulle sluta smuggla i största allmänhet. Det smugglas alkohol och tobak pga beskattning och ransoner redan idag, och så hade det troligtvis blivit med cannabis med. Antalet brukare hade ju definitivt ökat, vilket skulle göra att en svart marknad gynnades.

Jag vill inte heller romantisera effekterna av cannabis, det finns många läkemedel som är bra mot massor av saker men det innebär inte att man ska släppa dem fria. Cannabis är ju cancerframkallande, men det är väl det enda man har kunnat hitta? (Vissa hävdar att det botar cancer men troligtvis botar och förebygger Cb olika typer av cancer).

Ja, särskilt om man nu tycker att cannabis borde vara det.
http://www.earforcefm.blogspot.com

2009-09-13 22:26

Ja

Varför/varför inte?

Min kropp mitt val. skadar ju ingen annan.

mjo, inte på offentlig plats dock. förbjud det på gatorna, buskurer, utanför krogar osv. oavsätt vad man röker kan man röka hemma / hos vänner, snus dock upp till var och en, det drabbar inte omgivningen ett dugg på samma sätt.
www.myspace.com/melvinjunkyard

2009-09-13 22:54
Ja
Varför/varför inte?
bättre att sitta hemma o softa med sina polare än att va ute på stan o misshandla/våldta/köra rattfull osv.
Staten skulle tjäna massa pengar
Listan kan göras lång
snus borde va lagligt, inte cigg

2009-09-13 23:27
Självklart

Varför/varför inte?
Varför förbjuda en oskuldsfull planta? :)
Socker kan lika gärna vara olagligt, i sverige är synen på cannabis väldigt vriden.
Folk har blivit matade med lögner och blivit felinformerade om cannabis, det finns hur mycket fakta som helst om cannabis men de flesta blundar för den här informationen.

Ja, det hade blivit ett jävla liv om det skulle blivit olagligt idag.
Men om tobak hade kommit idag hade det förmodligen varit olagligt.
Puzzle Productions / puzzleprod.com
soundcloud.com/iloice

2009-09-13 23:52

- Ja.

Varför/Varför inte?

- Cigaretter tar kål på oss, alkohol tar kål på oss, listan är lång på vad som kan ta kål på oss, så vf inte låta cannabis ta kål på oss?

- Ja, vad ska man annars rulla med? Hö?

P21

2009-09-14 00:29
Borde det vara lagligt?

Ja

Varför?

Jag säger bara kolla filmen: The Union

ja, det fåre väl vara.. snuset är ju dock nyttigare än ciggen..
något som inte borde vara lagligt är ju alkohol.
Fucka ur!

2009-09-14 00:30
ålder: 20
Fucka ur!
Producent

2009-09-14 01:15
nej

Varför/varför inte?
för att jag vill att alla sådana som säger "jah" ska flytta till amsterdam så jag slipper dom.

nej
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
Producent

2009-09-14 01:20
Självklart

Varför/varför inte?
18 Argument

I alla aspekter, mesta dels för medicinering och kläd industri (hampa)
Dagens lag om industri hampa är löjlig också, släpp allt cannabis fritt säger jag.

Nej

Jag är såklart 25
Since 1984
@realgizlee // twitter

2009-09-14 01:22
ja
Varför/varför inte?
För att varje människa har rätt att göra vad dem vill med sin egen kropp
Ja
http://mutualism.blogg.se/
https://vitsvart.wordpress.com/

2009-09-14 01:24
jag är 18 btw
http://mutualism.blogg.se/
https://vitsvart.wordpress.com/

2009-09-14 11:00

Ja

Varför/varför inte?

För att jag tycker man ska få välja själv vad man stoppar i sin egen kropp.

Ja
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.

2009-09-14 17:45
Nej!

Varför/varför inte?
Tror att det skulle leda till storre antal missbrukare, fler sjuka och fler olyckor. Misstanker ocksa att det kan leda till mer organiserad brottslighet, beroende pa hur en legaliserng skulle gatt till.

(i amsterdam ar det fortfarande olagligt for coffeshops att kopa in sin maruijana, sa brottsligheten har i princip bara flyttats. forutom det sa ar har anda massor av gatulangare som ar ganska framfusiga och jobbiga, i hela stan, inte bara pa redlight. sverige klarar sig bra utan det.)

Nej, leder till missbrukare och sjukdomar osv.

Jag ar 23, roker bade tobak och maruijana ratt ofta. Bor i amsterdam och tycker inte dom har lost det sa himla bra egentligen.
"varför ska alltid dom vuxna bestämma, varför kan inte barn få vara stora, och välja föräldrar"

2009-09-14 19:25
Borde det vara lagligt?
Tycker det ska vara dekrimnaliserat.

Varför?
My body, my choice.

Jaapp

Jag är 19 år :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-14 19:41

Ja, under kontrollerade former med straff vid gatuförsäljning så som alkohol har idag, bruk på allmän plats, ansöka om tillstånd vid utskänkning och åldersgränser osv. Med styrkekontroll på produkten skulle den bland annat kunna få bort de rökmixer och andra farligare icke testade kemiska cannabinoider från marknaden.

Varför/varför inte?

Folk har behov av att kunna berusa sig, har varit så i alla tider och kommer inte förändras hur mycket propaganda som än släpps om hur hemskt det är för kroppen. Cannabis är en såpass mild drog att det går att hålla bruket i schack och skulle göra ett bakslag mot organiserad brottslighet vid legalisering. Även de medicinska aspekterna tåls att forskas i.

Det är upp till var och en vad man stoppar i sig anser jag, cigg/snus och kaffe är alla droger som tillhandahållits så länge att det är nog i princip omöjligt att få bort från marknaden, även om skadorna jämfört med ruset de ger är oerhört större. Ska vi förbjuda tobaken så måste vi nog dra sträcket vid förbud av allt som kan göra dig beroende och ger skador på kroppen. I ett fritt land borde tobaken vara laglig, vad som dock skulle förbjudas är all reklam om dessa produkter. Sen utöka informationen om vilken skada det ger.

mama said knock you out

2009-09-14 19:52
Tycker du att cannabis borde vara lagligt? Ja

Varför/varför inte? Nice å röka en å softa

Borde tobak vara lagligt? Ja

19 år.