Den "typiska" svenskheten?
Länge har man ju hört om hur svenskar "är". Vi är tillbakadragna, måttliga, konflikträdda och tystlåtna! Det känns som att den här stereotypen inte längre finns, utan att det var mer så här förr. Vad tror annat folk? Är ni såna människor, är folk omkring er det? För jag vet att varken jag (eller någon jag känner) är på det här viset. Tycker inte man ser det mycket ute heller. Kan det vara så att det bara är så oerhört häftigt att som svensk hata svenskars sätt, och att man därför håller liv i "myten"? woffr
Signatur får rum här
tillbakadragna, måttliga, konflikträdda och tystlåtna... jag är ungefär så. men jag är typ den enda jag känner som är så faktiskt
"life's a garden, dig it."
konflikträdd är jag. Men inte tillbakadragen,måttlig eller tystlåten. Däremot är svenska staten en jävla klass för sig. Men jag känner ingen som gillar dom
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."
pröva å köpa en tårta å se om det e någon längr paus innan sista biten ryker gubbe !
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Den typiska svenskheten för mig är tveklöst jantelagen. Små människor som sitter och dömer andra, framför allt folk som har mage att vara bättre än dem på något och inte skämmas över det. Hur vågar dem?!
Look with your own eyes - See with your own mind
Att vara svensk innebär att alltid veta bäst i alla situationer, aldrig göra fel. Den där jantelagen är ju bara en myt för folk som ser sig själv som bättre än alla andra, som inbillar sig att folk verkligen bryr sig om vad dem gör. Det är status dock att kunna hata på myten jantelagen för då har man blivit så stor och bra att hela Sverige ser upp till en med mörka ögon. Respect! Kan man sen vara SÅ stor att man kan kalla andra människor för SMÅ, ja då jävlar är man fan kung, och självinsikten ser man fan inte från den höga hästen man sitter på.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Den där jantelagen är ju bara en myt för folk som ser sig själv som bättre än alla andra, som inbillar sig att folk verkligen bryr sig om vad dem gör. Det är status dock att kunna hata på myten jantelagen för då har man blivit så stor och bra att hela Sverige ser upp till en med mörka ögon. Respect! Kan man sen vara SÅ stor att man kan kalla andra människor för SMÅ, ja då jävlar är man fan kung, och självinsikten ser man fan inte från den höga hästen man sitter på. Tror du behöver gå och plugga in betydelsen av några begrepp.
tänkte också att det lät lite snöigt
Jag märkte stor skillnad när jag var på min fasters bröllop. Hon gifte sig med en svensk man. Min släkt är från Chile och vi satt vid ett långbord. Hans släkt satt vid ett annat. Och man hörde verkligen skillnaden. Vid mitt bord hörde man skratt och gap hela tiden. Vid deras bord var det mycket lugnare och de pratade med varandra i lugn och ro. Sen var det dansgolv, inte en enda svensk dansade. Medan alla latinamerikaner dansa och festa loss. Jag tycker svenskar är allmänt lugnare, lite tillbakadragna och trygga. Det gillar jag.
erorone bjucka mig på tårtkalaset så lovar jag att den där sista tårtbiten slinker ner i min mage ;) jag äter alltid upp det sista som folk inte vill/inte vågar ta i min släkt.pereZosOo Gud så tråkigt att inte blanda sällskapen vid borden!
pereZosOo: Det har väl snarare med att din faster har gift sig med en tråkig släkt. har du aldrig sett svenskar gapa och skråla eller dansa på en fest? Herre gud skaffa nya polare
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."
Men det klart mina kompisar inte är så. Men jag tror den äldre generationen är mer reserverade.
R0feman, så där beter sig FULLA svenskar och det finns inget hedervärt i det.
testie Håller med dig där. Min släkt är rätt lugn när folk är nyktra, men på t ex midsommar så blir det dans, för då är det tradition att supa till. Själv dansar jag inte för att jag är en hård hiphopare, jag står bara och nickar med huvudet längst bak i lokalen.
testie hehe sant Det vissa fenomen speciellt i sthlm som jag inte förstår mig på. Folk pressar sig in i tbanan när folk inte ens kommit ut. Vad är grejen med att rusa in i tunnelbanan och sätta sig på en "fyra" själv? Brukar sätta mig vid personer som sitter själva även fast det finns lediga platser. Minst tre gånger har jag varit med om att folk har då rest på sig och gått och satt sig själva igen.
Det vissa fenomen speciellt i sthlm som jag inte förstår mig på. Folk pressar sig in i tbanan när folk inte ens kommit ut. Efterblivet och ociviliserat beteende :) Det var en aspekt jag älskade med Japan, folk ställde sig fint och prydligt i kö för att komma in, och givetvis gick man inte på förrän de som skulle av gått av.
I sverige (speciellt i storstäderna) tar man normalt inte kontakt med främlingar. Per definition betyder det att den som tar kontakt med någon (även om det bara handlar om att sätta sig bredvid någon på lokaltrafiken, när det finns tomma säten) är onormal. Onormala människor är skrämmande. Sen är det ju tyvärr så att nästan alla fall (enligt mina egna observationer) där någon främmande människa söker kontakt så vill personen ha pengar, berätta om Jeeeeesus(eller någon annan ideologi), förklara hur samhället förstört deras liv (och sen ha pengar), eller så är de kraftigt berusade/drogpåverkade. Ofta kombineras något av ovanstående med psykisk sjukdom. Tro fan att man drar sig undan! Svenskar är, jämfört med många andra kulturer, tystlåtna, måttliga, konflikträdda och reserverade. Det varierar naturligtvis från person till person, men på det stora hela tycker jag vi passar rätt bra in i den mallen. Jag tycker inte att det behöver vara dåliga egenskaper, men eftersom vi överkompenserar så grovt när vi dricker så kanske vi har lite undertryckta sociala tendenser. En utav grejerna med svensonkulturen är ju faktiskt att man inte tror man är en svenson själv. "Jag är ju inte konflikträdd och reserverad; om någon tar min tvättid så sätter jag upp arga lappar, och jag pratar ju med folk på krogen!"
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.
Det är ganska lustigt att det inte sällan är samma personer som gnäller på "svenskheten"/"jantelagen" som också gnäller på invandrare som inte gör som "vi svenskar". Hela idén om jantelagen känns som ett gammalt retoriskt knep. Ännu lustigare blir det när det är helt öppet att fylla jantelagen med innehåll. Det är inte en slump att jantelagen är Anna Ankas favoritämne att gnälla på.
Negative, negative. Our destination is Gaza.
Kan vara rätt konflikt rädd ibland.
Pendragon Antar att du inte åker under rush hour? ;)
För övrigt undrar jag var exakt effekterna av jantelagen kan märkas av? Jag tycker att vi är rätt bra på att se upp till kända, förmögna och framgångsrika människor även i Sverige. Sen tror jag nog att hela den här "inte snacka med främlingar på bussen"-mentaliteten finns i många storstäder.
Walking the street of dreams
Min subjektiva uppfattning som svenne, grova generaliseringar Negativa saker: Oartiga, eller ouppfostrade framförallt ungdomar(gäller då ofta bemötandet av främlingar), arroganta, konflikträdda(snack bakom ryggen), många har rätt osofistikerad matkultur dvs ketchup på det mesta hehe Positiva: Allmänbildade, flitiga("arbetsmoral"), hjälpsamma när det kommer till kritan, beresta behöver inte vara positivt men lugna Vad som är bra eller dåligt med en kultur är ofta i betraktarens ögon...
haha wtf, folk borde ju kvävas
Naizo P20 Jodå, visst gjorde jag det, på tok för ofta ;) Men faktum kvarstår att man släpper ut folk innan man går in, att man sen måste trycka på utifrån för att alla ska få plats är en annan femma :D Sobu Line (den i filmen i fråga) åkte jag dessutom rätt frekvent ^^ Det där är dock ett extremfall, även om det inte händer allt för sällan.
Jag trodde japsarna var ett lika säkerhetstokigt folk som oss svenskar. Tänk er en brand som utbryter i den där vagnen.
Intressepenisen hårdnar!
Det där med lappar som typiskt svenskt känns överspelat, jag brukar läsa "passive aggressive notes" och det är ju från staterna. Annars tycker jag att det typsikt svenska är ganska fina kvalitéer.
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög. (itsclive.blogspot.com)
Jantelagen är dansk, präntades ner av Aksel Sandemose i en bok där han gjorde upp med sin uppväxtort. Det som folk i allmänhet brukar kalla jantelag är helt enkelt samma sak som sägs i ordstävet "ingen blir profet i sin egen stad " - d.v.s. att de sociala spelreglerna i ens etablerade sociala krets inte alltid tillåter att man sticker ut, men flyttar man till en ny umgängeskrets kan man forma den kring sin önskade personlighet.wasteapa01 - Tror du verkligen det finns syre nog för att en brand ska kunna bryta ut? ;) 10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;) Mabande In The Park - once in a lifetime, baby Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Det svenskaste jag vet är att klaga på svenskars sätt, att göra sig lustig över svenskars beteende och att hävda att man själv inte är sån -men alla andra-
Tror du mej inte? Fråga min mamma!
wasteapa01 P22 Tror du underskattar japaners förmåga att utrymma en vagn ;)
En typisk svensk grej är väl ändå att man älskar att prata om sig själv, svensken; man älskar att höra hur jänkare och annat häftigt folk ser på Sverige och vi vill gärna att alla ska veta. Fredrik Lindström lever loppan på att resa landet runt med sina föreställningar om svenskhet och vad den egentligen är (jag gillar han som fan också iofs). Uppenbarligen är vi inte helt bekväma med att vara världsmedborgare riktigt än utan gottar oss gärna vidare i våra egna små egenheter och det faktum att vi nog uppfattas som lite udda av andra européer.
Intressepenisen hårdnar!
Jag verkar onekligen ha hel om hela tunnelbanegrejen, japsarna är fasen en klass för sig. Kan inte japan och USA byta plats här i världen? Skräniga jänkare VS försynta japaner.
Intressepenisen hårdnar!
fördomsfulla o tråkiga.. generellt sätt då alltså.. finns ju såklart några undantag..
vafan.. skit i de du!
wasteapa01 P22 Är det något japanerna lyckats med bättre än någon annanstans i världen är det då kollektivtrafiken, den är verkligen guld :) Nu ska vi nog sluta gå off-topic dock ^^
Hans_ P24 Det där var ju bara en tråkig fördom
ae vi är bra som vi är :)
Om jag skulle beskriva svenskar skulle jag säga att vi är subtila, individualistiska, passiva och informella. Svenskar identifierar sig främst som individer. Vi är inte svenskar eller stockholmare eller kristna eller Anderson eller Svensson; vi ser oss själva (och förhoppningsvis varandra) som individer först och främst. Vi har inte särskilt starka familjeband; jag upplever det som rätt ovanligt att man har någon kontakt ens med nära vänners familjer, om inte medlemmar i familjen rör sig i samma kretsar ändå. Vi verkar göra ett väldigt aktivt val att skilja familjeliv från socialt liv i övrigt. Traditionellt sett har svenskar flyttat hemifrån väldigt tidigt, och det som hindrar det är främst ekonomiska skäl, inte sociala. Jag tror att individualismen är en stor anledning till att det är så populärt att skämta om 'svenskheten'; vi gillar tanken att vi inte är som alla andra. Svenskar är ganska subtila. Vi säger sällan rätt ut vad vi tycker, utan försöker uttrycka oss diplomatiskt och försiktigt. Vi lämnar gärna en utväg genom att använda uttryck som "antagligen", "för det mesta" och "kanske". Svenskar tar sällan konflikter direkt utan föredrar att släta över det för tillfället och snacka skit senare. Den svenska passiviteten är nog det jag ogillar mest med det här landet. Vi kan ignorera nästan vad som helst. Grannarna bråkar varje natt? "Det är ju inte min sak." Tre killar hoppar på en fjärde? "De löser det nog bäst själva." Jag slå vad att om ett gäng kannibaler sprang fram till en barnvagn, slet tag i barnet och började äta upp det skulle det stå ett gäng svenskar runt omkring och utbyta bekymrade blickar medan de tänker "Någon borde ju säga något!" Vi är ett folk av ombudsmän. Vi föredrar nästan alltid att låta en tredje part lösa våra problem; vi betalar skyhöga skatter och hoppas att staten ska ta hand om oss i gengäld. Vi outsourcar vården av våra barn och gamla. Vi förlitar oss på regelverk- iallafall när det finns en risk att vi måste stå till svars för våra handlingar. Ett resultat av subtiliteten och passiviteten är att svenskar tenderar att hantera konflikter genom att distansera sig från dem istället för att försöka lösa dem. Den informella attityden de flesta svenskar har är rätt välkänd. Vi titulerar de flesta med förnamn och lägger rätt lite vikt vid titlar. Antagligen beror det på att vi under en rätt lång tid har haft en väldigt god ekonomi, och att skillnaden mellan över och underklass inte varit så stor- även arbetarklassen har haft en hög materiell standard. Vi får se om det ändras i och med den fallande ekonomin. Sen vette fan om det här är positivt eller negativt.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.
Jag är snarare motsatsen till det folk påstår att svenskar är.. :P
Dra åt helvete!
UncleSam
Jag var med dig hyfsat fram till:
Den svenska passiviteten är nog det jag ogillar mest med det här landet. Vi kan ignorera nästan vad som helst. Grannarna bråkar varje natt? "Det är ju inte min sak." Tre killar hoppar på en fjärde? "De löser det nog bäst själva." Jag slå vad att om ett gäng kannibaler sprang fram till en barnvagn, slet tag i barnet och började äta upp det skulle det stå ett gäng svenskar runt omkring och utbyta bekymrade blickar medan de tänker "Någon borde ju säga något!"Det är där en vanlig uppfattning att svenskar saknar civilkurage, men flera undersökningar tyder på att så det inte är fallet. Framförallt svenska kvinnor är internationellt sätt mer aktiva i att stoppa pågående misshandlar och liknande. Vi har en stor respekt för den personliga sfären, och vi vill vara säkra på att vi har på fötterna innan vi kommer med anklagelser om hustrumisshandel etc. Men svenskar är även ganska bra på att anmäla sina misstankar och oro för exempelvis barn- och hustrumisshandel, missbruk och andra sociala problem.
Vi har en väldigt stor tilltro till byråkratin i Sverige, och det beror inte minst på att vi har haft en väldigt väl fungerande byråkrati, utan korruption och annat.
Vi är tillbakadragna, måttliga, konflikträdda och tystlåtna! Tycker det var en klockren beskrivning av en typisk svensk, skulle bara vilja lägga till snåla och giriga också, sen är listan komplett. Det gäller givetvis inte alla, finns massvis med undantag.
snåla och giriga Skulle jag verkligen inte hålla med om
Varför sitter en tredjedel i tråden och säger att de är konflikträdda? Vad är ni rädda för? Sen så finns det absolut en svensk kultur som är fett tråkig (en smakfråga). Men det har inget med att göra om du heter Ahmed och är brun eller om du heter Erik och är kritvit att göra. En stor del av befolkningen har ett svennigt beteende, oavsett om de är etniska svenskar eller invandrare. Dvs, *insert alla typiska klassiska fördomar som kunde fylla ett A4*, men de är kanske inte en majoritet så kan det då kallas svenskt per sè? Oavsett, det är bara en smakfråga. Vissa gillar en kultur, andra gillar en annan, finns inget rätt eller fel. Personligen är jag inget fan när det gäller mycket av svensk kultur för fem öre men det har inget med sverige eller svenskar att göra direkt. Jag är bara uttråkad av hur många personer lever sina liv här uppe och hur de är som personer. Speglar klimatet på många sätt. //
Den beskrivningen stämmer in rätt bra på mig, fast konflikträdd är jag väl inte precis. Men jag är extremt osocial, pratar aldrig med folk jag inte känner.
"Maybe i could get mjältbrand" "jag har ½ gram jag ska rulla fram blatte jag fick det av david (david)"
Hock Varför inte? Låter ju helt sjukt? =S Vill du inte lära känna nya människor? Vad är du rädd för eller är du bara ointresserad?
Tycker att beskrivning stämmer delvis. Tillbakadragna och tystlåtna, kan man väl säga men jag anser att man är observant vilket leder till att man tar bättre beslut. Konflikträdd, antar att du menar att bemöta en konflikt för de vore dumdristigt att försöka skapa en, men...
Moderator
2009-10-07 10:59
Jag tycker skitbra om Sverige och svenskhet. Och när jag har varit utomlands har jag aldrig sett den här öppenheten som ska vara så frånvarande i Sverige men väldigt framträdande Utomlands. Jag tycker att människor verkar vara ganska lika på de flesta ställen, förutom att Utomlands pratar de konstigt.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
GAIA Ja lite sjukt kanske det låter. Har ärligt talat ingen aning om varför jag är så, du skulle förstå hur jag var om du träffade mig men det är svårt att förklara över internet. Klart jag skulle vilja lära känna nya människor, men jag har en konstig inställning, jag tror alltid att folk tycker jag är dum i huvudet så jag tänker alltid att folk är dåliga människor. Sen är jag jävligt dålig på att prata, folk som inte känner mig förstår nog knappt vad jag säger för jag säger allting i fel ordning så det är bara folk jag känner som förstår vad jag säger ungefär.
"Maybe i could get mjältbrand" "jag har ½ gram jag ska rulla fram blatte jag fick det av david (david)"
snåla och giriga Håller jag verkligen med om! Satt precis och funderade över när någon skulle nämna det. Vilka andra länder bjuder man till fest och ber gästerna ta med sig mat och dryck? Är väl bara i Sverige man låter sällskapet betala för spriten på bröllop? Att prata löner är tabu, däremot kan man gå in på detalj kring sexlivet. :)
De är väl fan mer intressant att prata om sex än lön eller?=)
Att be sin van att vanta pa sitt rum nar man ska ata middag. Aldrig hort talats om eller ens upplevt nagot sadant an i Sverige. Men det har med konfliktradd kanns mer som white people in general for att vara arlig. Dem vita har i Canada ar ocksa generellt valdigt radda for att "speak up". Samma sak har jag upplevt med vita danskar, tyskar mm. Dem enda white folks jag kanner till som inte ar konfliktradda ar osteuropeer och medelhavsfolk.
At the gates of Eternity...
BC99 P26 Det tänkte jag också säga. Kom ihåg när jag var liten och var hos kompisar, så fick man sitta och vänta på rummet medan kompisen åt med sin familj.
Är väl bara i Sverige man låter sällskapet betala för spriten på bröllop? Det har jag aldrig någonsin varit med om, vafan rör du dig i för kretsar egentligen? :D
Att be sin van att vanta pa sitt rum nar man ska ata middag. Aldrig hort talats om eller ens upplevt nagot sadant an i Sverige. Har jag inte heller varit med om någonsin :) Mina föräldrar har alltid bjudit vänner som varit på besök och jag har alltid blivit bjuden när jag varit på besök någonstans. Känns som en självklarhet.
PenDragon: Det har jag varit med om. Men som tur var körde jag till det bröllopet och höll mig då såklart nykter. Det var bara ett exempel på den svenska snålheten, finns många fler. Men självklart gäller inte detta alla svenskar. Finns en del givmilda personer också såklart.