I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Den "typiska" svenskheten?

Övrigt - Blandat

2009-10-07 23:17
Hock

Det är inget fel på dig förutom att du lider av lite taskigt självförtroende, skit i vad andra eventuellt ska tro om dig och hur du pratar. Ska du leva ett rikt liv genom att träffa många olika livsöden får du börja nu, senare sitter du nog fast i beteendet för gott. Fan, folk bryr sig så jävla mkt här uppe om vad andra tycker och tänker och hur man "ska vara" för att vara "normal" osv. Jante = stick inte ut, tro inte att du är ngt eller bra på ngt. Nej, var dig själv och prata med dem du vill prata med, var på ett sätt som du vill, spela roll vad nån fucking loser på gatan, jobbet eller skolan som säkert inte har ett liv själv eventuellt tycker eller inte om att du lever ut.

//Paz

2009-10-07 23:49
Jo givetvis kan man så klart fantisera ihop en nationalkaraktär som egentligen inte har mycket giltighet i riktiga livet, och jag uppskattar det lika mycket som näste man! Men jag känner verkligen inte igen någon av grejerna som jag tog upp i mitt inlägg... framför allt INTE den med brölloppet, och då har jag ändå hunnit med en hel del sådana i mitt liv :)
Look with your own eyes - See with your own mind

2009-10-08 00:05
Det absolut svenskaste som finns är att säga att något är typiskt svenskt..
Boyz n the wood
Moderator

2009-10-08 10:45
Att få vänta på rummet medan polarens familj äter middag har jag aldrig varit med om. Era kompisars föräldrar kanske inte gillade er?

Att man får betala för spriten på ett bröllop har jag förståelse för, med tanke på hur dyrt allt annat runt bröllopet är kan man dra in lite på kostnaderna genom att låta folk betala om de vill bli fulla. Inte direkt som att det brukar vara krogpriser ändå.
Fast jag har bara varit på ett bröllop så jag vet egentligen inte alls vad som är brukligt på sådana. Men det jag var på fick vi betala typ en tia för ölen eller något sådant.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2009-10-08 11:44
haha vänta i polarens rum, när dem äter middag är väldigt svenskt! har varit med om många gånger speciellt när man var yngre. Annars är väll det svenskt att vara rädd för konflikter och bråk, men efter några bärs tro att man är någon form av huligan. Väldigt vanligt fenomen i villakvarteren.

2009-10-08 12:43
Bör väl iofs betona att jag är från södern (nej, inte Skåne), läget närmare kontinenten kanske är vad som gör att jag inte känner igen något av det ni beskriver ^^

2009-10-08 13:05
Efter den här tråden tror jag att det är mest svenskt att säga att det är mest svenskt att säga att saker är typiskt svenska.
Poet

2009-10-08 14:18
PenDragon: Eller att du bara ar annorlunda? Bara for att du inte kanner igen det vi snackar om, sa betyder inte att dem flesta svenskar ar pa ett visst satt eller har vissa karaktarsdrag.
At the gates of Eternity...

2009-10-08 15:38
Ett annat snålhetsexempel är när den som ska betala restaurangnotan med sitt visa-kort räknar ihop pengarna som lagts av övriga vänner för att sedan se hur mycket som måste dras från kortet för att komma upp till slutsumman. Känns jävligt trist då man lagt dricks åt personalen. Men man får lära sig att antingen begära en egen slutnota (vilket är larvigt om man sitter i ett sällskap) eller alltid ha jämna pengar till den gemensamma notan och personligen ge personalen dricks.

Eller när ett par som har ett seriöst förhållande lånar ut 20kr till varandra. :D

2009-10-08 16:21
CapKillah P31 Var det ett exempel på "typiskt svenskt" eller snålhet i allmänhet?

Ett tips: Byt kompisar. Din umgängeskrets verkar ju helt fucked up, och då kommer jag ändå från Småland.

I övrigt tycker jag UncleSam haft flest poänger i denhär tråden, förutom biten med passitivitet som jag inte riktigt håller med om.
Boyz n the wood

2009-10-08 19:12
Arttack: Det var exempel på snålhet bland mina svenska vänner och min svenska släkt, som jag tror bara existerar i Sverige. Men jag vill även tillägga att dom har många andra sidor (som även innefattar givmildhet) som kompenserar ett snålt beteende. Sen umgås jag såklart med blandat folk, vissa är generösa, andra inte. Själv brukar jag bli som dom jag umgås med. Men jag slutar aldrig att förvånas.

Producent

2009-10-08 21:04
jag håller inte med om att svenskar är snåla eller giriga. Jag tycker de inte är speciellt tillbaka dragna eller tystlåtna heller, men det kanske är för att jag är finsk. Konflikt rädda kan jag hålla med om kanske-men vem fan pallar med massa tjafs?
En grej som jag kan tycka kan vara svenskt är att är man i sällskap med en kompis och han träffar någon bekant och han (som det oftast är) stannar och pratar och inte presenterar mig.
Eller om man är på en fest och man träffar någon som man pratar med hela kvällen och han har sagt att vi kan träffas igen, ska hjälpa en med jobb eller en skiva eller musik program eller vad som helst och ger sitt nr. så ringer man någon dag senare och så blir han förvånad av att man ringer??
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2009-10-09 09:46
BC99 P26

Nationalkaraktär som en källa till något annat än GROVA generaliseringar finns inte på kartan, det har etablerats otroligt många gånger. Klart det finns folk som känner igen sig också, men det betyder knappast att dessa på något vis skulle utgöra en majoritet, eller att detta egentligen skulle säga ett dugg :) Att påstå att "de flesta svenskar" skulle vara på ett visst sätt säger mest att man inte förstår att begreppet nationalkaraktär saknar giltighet i verkliga livet.

2009-10-09 10:43
Nu när vi ändå har börjat kan vi väl diskutera varför alla från Irak är lojala mot sin Gud och sedan spränger sig själva, men bara för en person är dum och spränger sig så gör säkert alla det! Med tanke på att vi här i Sverige inte spränger oss själva så måste vi därför vara mycket smartare än hela Irak, inte sant?
Poet

2009-10-09 15:04
Kokos: Den ratta fragan ar. Ar svenskar mer sekulariserade an Irakier? Ja. Inget kontroversiellt med det. Aven om det finns manga Irakier som ar sekulariserade.

PenDragon: Jag ser inget fel med att finna karaktarsdrag hos folk. Betyder inte att hela befolkning besitter sadana egenskaper, men en hel del.

Jag menar det hela ar ju inget pahitt.

2009-10-09 17:30
Att påstå att det INTE finns en nationalkaraktär blir ju bara löjeväckande för vem som helst som varit utanför Svea rikes gränser. Annars skulle inte kulturkrockar uppstå. Och det skulle inte vara något kontroversiellt över det om folk förstod begreppet generaliseringar, och vilket värde de har använda på rätt sätt. Ingen sitter och påstår att 100% av alla svenskar faller in i mallen...

Däremot är svenskar, för att bara komma på några saker, generellt sett något tillbakadragna och tystlåtna, diplomatiska - eller "konflikträdda om ni så vill, arbetssamma, har en i jämförelse hög tilltro till staten m.m. m.m.

De flesta dragen går ju att spåra tillbaka i tiden och spekulera i hur de uppstått. Tilltron till staten beror ju populärt på att den i Sverige tidigt inkluderade hela folket, minns att det bara var här uppe bönderna bildade ett eget stånd. I de flesta andra länder var staten till de för det högre stående folket och jobbade mot istället för för det vanliga folket. I förlängningen har det fött en fortfarande väldigt väl fungerande och ickekorrupt byråkrati.

Tillbakadragenheten... Ja, Sverige är kallt, isolerat och glesbefolkat. I modern tid har vi sedan haft ekonomi och fört en politik som gett människor fortsatt möjlighet att isolera sig. Stockholm, världens ensammaste stad liksom.

Vari ligger det konstiga att sådana saker skulle forma hur vi är som folk?

PenDragon P25: Du kanske helt enkelt är och har ett umgänge som är ganska osvenskt? Sen kan det ju helt klart påverka varifrån i landet du kommer ifrån. Svenskheten är ju en ganska grov generalisering där man försöker täcka in drag som så stor del som möjligt av befolkningen delar mer eller mindre. Man kan ju om man vill börja prata om skillnader i landet också, en en norrlänning skiljer sig rätt ofta i beteende från en skåning, en göteborgare från en stockholmare o.s.v.
"jag har fin hår. som en waterfall."

2009-10-09 22:40
I sverige (speciellt i storstäderna) tar man normalt inte kontakt med främlingar. Per definition betyder det att den som tar kontakt med någon (även om det bara handlar om att sätta sig bredvid någon på lokaltrafiken, när det finns tomma säten) är onormal. Onormala människor är skrämmande.

Klockrent.

Jag har aldrig sett mig som särskilt "svensk" då jag alltför ofta (på både gott och ont) skiter fullständigt i vad folk tycker om mig och hur jag framstår hos bekanta. Dessutom är jag väldigt social så det kom som en överaskning när jag en dag insåg att jag blivit påverkad av att bo i Sverige i snart 20 år. Jag satt på bussen när en bekant till mig steg in. Ni vet, halv bra bekant som man känner igen men inte sådär jättemycket. Vad gjorde jag? Istället för att möta dennes blick drog jag på mig luvan, vände blicken och lät han gå förbi mig utan att hälsa. Jag tyckte de skulle va för jobbigt, obehagligt. Orkade inte hälsa.. Orka inte med kallprat.. det är typiskt svensk enligt mig.. också de där med snålheten känner jag igen jävligt mycket, tyvärr
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-10-10 00:08
Att påstå att det INTE finns en nationalkaraktär blir ju bara löjeväckande för vem som helst som varit utanför Svea rikes gränser.

Jag har bott i Japan de senaste 2 åren, flyttade tillbaka till Sverige rätt nyligen. Missförstå mig inte nu, jag säger inte att vissa svenska inte är på ett visst sätt. Men som sagt, att sitta och försöka styra upp någon slags nationalkaraktär som "stämmer på de flesta" är bara extremt ovetenskapligt. Jag tycker det är precis lika kul som näste man, men att inbilla sig att det är något annat än en extrem generalisering, och försöka använda det som fakta, känns mest ignorant. Som sagt, jag säger inte att generaliserandet i sig behöver vara fel, bara att man inte ska inbilla sig att man sitter på någon absolut sanning (eller ens något i närheten av det). Givetvis kan det mycket väl vara så att jag umgås med mer internationella människor (ja, det där lät extremt töntigt) än gemene man. Men vad exakt får dig att tro att det ni säger är rätt? Kan det inte mycket väl vara så att NI umgås med extremt tråkiga människor som inte har någon egen vilja utan mest följer flocken? Varför är det så självklart att det är JAG och min bekantskapskrets som är undantaget?

2009-10-10 01:17
jag känner många som är de. men de är för att de lever upp till sitt rykte. jag antar att om man kanske känner sig osäker å inte vet vilken väg man ska ta så går man efter de man förväntas. själv är jag varken tillbakadragen eller konflikträdd.

om vi skulle sluta komma upp med massa fördomar så skulle de nog vara annorlunda. killar och tjejer vore inte så olika dem heller.
Snow / "If you don't understand the music, you'll never understand the dance"/Tyron the Bone proctor

2009-10-10 16:16
Jag tycker det är precis lika kul som näste man, men att inbilla sig att det är något annat än en extrem generalisering, och försöka använda det som fakta, känns mest ignorant. Som sagt, jag säger inte att generaliserandet i sig behöver vara fel, bara att man inte ska inbilla sig att man sitter på någon absolut sanning (eller ens något i närheten av det).

Ingen, eller iallafall inte jag, har påstått annat än att det är grova generaliseringar. Vissa drag är ju dock så vanliga att de är värt att prata om kulturskillnader, vilket kan vara väldigt användbart i all form av kontakt med folk från andra kulturer. Och vi pratar inte om negativa fördomar, utan om att du inte kan bete dig på samma sätt och förvänta dig samma reaktioner i USA, som i Sverige, som i Italien, som i Japan, som i Afghanistan...

Men vad exakt får dig att tro att det ni säger är rätt? Kan det inte mycket väl vara så att NI umgås med extremt tråkiga människor som inte har någon egen vilja utan mest följer flocken? Varför är det så självklart att det är JAG och min bekantskapskrets som är undantaget?

Hur svarar man på det? Om det nu är så att vi umgås med människor som följer flocken är det ju fortfarande din bekantskapskrets som är undantaget?

Men för det första talar jag inte specifikt om min umgängeskrets, det är en ganska brokig skara. För det andra försöker jag undvika att lägga någon sorts värdering i egenskaperna, om t.ex. det något tillbakadragna beteendet är något positivt eller negativt handlar ju om preferenser.

Om jag ändå ska tala om vad jag själv tycker så önskar jag att det var lite lättare att ta kontakt med folk spontant i Sverige, och tro mig jag försöker ibland, men folk är onekligen djävligt reserverade för det mesta... Sen har jag ingen som helst vilja till att ändra på det ganska sävliga tempot när man väl umgås med folk, där människor emellanåt glider ner i eftertänksam tystnad. Sen är det fortfarande ingen som påstår att det inte finns folk som pladdrar på även i Sverige, men sannolikheten att ett helt sällskap tystnar är bra mycket högre här än i Spanien.

2009-10-10 16:35
boogey P25

Så länge man är medveten om att det är extremt grova generaliseringar som egentligen inte har något användningsområde annat än humor är det helt ok som sagt, kändes dock som om somliga var helt övertygade om att det var så "de flesta" var, vilket inte stämmer inte speciellt väl på varken min bekantskapskrets eller svenskar jag sett generellt :) Värt att betona är väl att hälften jag skrev inte var riktat direkt till dig ^^

2009-10-10 17:46
Nidbilder av dumsnåla svenskar som sitter hemma och pratar skit är väl inte användbara på något vis. Men vissa kunskaper i kulturella skillnader kan ju tvärtom inte bara vara användbara utan nödvändiga för att fungera tillfredsställande i ett samhälle.

Själv tycker jag att de allra flesta faller ganska väl in i mallen, men det har ju bara ett värde om man sätter det i relation till andra länder. Jag undrar bara om de som inte alls är tillbakadragna och försynta här i tråden ofta eldar igång en kö på 40 pers till att teatraliskt och väldigt högljutt i samspel klanka ner på den undermåliga servicen? Hugger ni ofta av folk mitt i meningar, och tar ni det faktum att folk inte hugger av er mitt i meningar utan nickar instämmande som ett tecken på att de inte har förstått och upprepar det ni sagt ett par gånger till?

Min gissning är inte så ofta, eftersom jag upplever att man i regel inte gör så i Sverige medan det på andra ställen är det normala och fullt accepterade beteendet.

2009-10-10 22:05
Pendragon att du bor söderut har nog inget me de att göra. Jag kommer från södern södern(nästan danmark) och jag upplevde det me maten ungefär varje gång hos de flesta av mina kompisar, ofta blev jag hemskickad för de skulle äta.
--

Dock tror jag inte man kan sätta exakt "Detdär är svenskt" Då jag har svenska kompisar som inte kan bjuda en på en macka, o svenska kompisar som öppnar kylen o säger "ta för dig".

Dock kan jag nämna massa saker som är typiskt i det samhället jag växte upp i, Där allt var ungefär som de flesta säger. + mycket dold rasism(och öppen såklart), Men jag tror inte på det me att dra hela sverige över en kam. Dock så har jag ju gjort det själv många gåger i mitt liv.

Peace out
Whoa kontroll - vi gör det vi gör vanligtvis fast lagligt

2009-10-11 00:48
Vi är tillbakadragna, måttliga, konflikträdda och tystlåtna!

Skillz
Tycker det var en klockren beskrivning av en typisk svensk, skulle bara vilja lägga till snåla och giriga också, sen är listan komplett. Det gäller givetvis inte alla, finns massvis med undantag.

och vad deffinerar ni som svenskar? stockholmare eller?

en person kan få en hel grupp att framstå som idioter. å en person kan få en grupp att hålla sig bakom kulisserna.

de gäller att tänka i ett helhets perspektiv.
Snow / "If you don't understand the music, you'll never understand the dance"/Tyron the Bone proctor

2009-10-11 00:54
vidar

Jag var väl inte riktigt så seriös med att min geografiska position skulle spela någon större roll :)

2009-10-11 01:10
snow

I vanliga fall definierar jag alla i Sverige som svenskar och de som känner sig så.
Men i det här fallet gissar att de flesta anser att man bör vara född i Sverige för att riktigt kunna anamma "svenskheten" från födseln. Med utländska föräldrar eller ej.
Signatur får rum här

2009-10-11 02:55
åffer:

I brist på ork att skriva själv så saxar jag den halvbra definitionen av nation från wikipedia: En nation är ett kollektiv av människor som förenas av gemensamma faktorer såsom språk, religion, etnicitet, historia, kultur, traditioner och sociala normer.

Jag skulle mest vilja trycka på kultur och sociala normer, vilket jag anser är det som gör en nation. Resten är ju något som i mindre eller högre grad kan bidra till att en nation bildas.

2009-10-11 03:27
Något som verkligen kittlar fantasin är ju att tänka sig hur Sverige sett ut om inte den s.k. tvångsförsvenskningen skett av t. ex. både de gamla danskterritorierna som Skåne, Halland o.s.v. och Jämtland/Härjedalen, kanske även Tornedalen och Gotland. "Svenskheten" är en konstruktion och inget annat.
Intressepenisen hårdnar!

2009-10-11 03:54
wasteapa01:

Du har helt rätt, kulturella skillnader är bara en konstruktion. Kortkort i Kabul eller Niger möts på samma sätt som i Stockholm. Och ja, jag hårdrar för att illustrera en poäng.

2009-10-11 12:05
åffer, boogey

iallafall de personer jag känner utifrån stockholm skiljer sig enormt ifrån oss (menar inte överallt utifrån stockholm). där blir de kulturkrock. de personerna brukar vara väldigt närgående när de pratar, använder mer kroppspråk, är sociala, inte rädd för kroppkontakt som att ta den andre på axeln när de pratar, å kan prata med vem som hellst utan att känna personen.

jag tror att de inte spelar direkt roll när de kommer till att vara tillbakadragen, tystlåten etc. för de är sånt som oftast byggs upp i storstäder eller mindre städer. då folk samlas på de sättet.

sen finns de personer som inte hittat sin "egna väg" eller vad man nu ska kalla de. en slags egen osäkerhet. så om jag säger åt den personen att hålla in sina åsikter, vara tillbakadragen etc. så kommer den personen anpassa sig efter de jag sagt.

så om vi lägger ner alla fördomar behöver inte frågan dyka upp igen.

2009-10-11 13:21
Det väsentliga är väl egentligen inte om man är rädd eller inte utan hur man handlar.
jag är jävligt konflikträdd men om jag har en konflikt så tar jag den,
man behöver ju dock inte ha bråttom utan tänka i genom saker så att man kan uttrycka sig konstruktivt men man behöver ju inte dra ut på det i åratal heller.

Jag upplever nog de flesta svenskar undviker konflikt en del för att de är rädda ofta de med mindre status och makt men den värsta konfliktundvikndet begås av de som undviker konflikt för att behålla sin status och utöva makt och försöka vara opåverkad av hur deras skit drabbar andra.

bästa ex på att undvika kritik är väl att
"ja vi är i alla fall bättre än länder i tredje världen."
jag som trodde att det gällde att var så bra som möjligt i förhållande till sina möjligheter inte att tävla med folk som har mindre möjligheter.

jag gillar inte uttrycket "the privacy of your own home".
Det verkar vara den nya sidan av svenskhet som görs reklam av bla Anna Anka.
Det verkar ge folk rätten att slå sina barn och stänga in dem i källaren.
Och föra sverige tillbaka till 1800-talet och återinföra slaveri öppet i välfärdsländer med pigor och drängar och livegna. (vi har ju hehela tiden haft slavar i andra länder men att göra slaveri lagligt här är ju inte lösningen på problemet)

Är det någonting som bör diskuteras och kritiseras så är det just saker som som sker i folks "privacy of their own homes"
tex vad är jämställdhet? vad är pedagogik?
om nu FN ska ha rätt att gå in i andra länder och förhindra krig och förtryck
då ska vi fan gå in och förhindra krig och förtryck i folks hem också.

(medelklassmänniskor) många privilligierade, chefer, politiker, många föräldrar och många lärare mfl
som tror på antipedagogik (som i nanny programmen varför förklara för barn när man kan få dem att skämmas och ignorera dem till lydnad istället) som bra metod

de undviker ofta konflikter för det är det bästa sättet att behålla sitt överläge och dominans i de flesta fall. Sen att resultatet blir uselt det ger de fan i
bara de har kvar sin dominans och auktoritet. Kan jämföras med polis istället för fritidsgårdar.
"Jag skiter i om det leder till fattigdom, kriminalitet och våld, det är jag jag jag som bestämmer"

När politiker började uttala sig om de apatiska flyktingbarnen började folk gnissla om svensk inhuman flykting politik men så länge de undvek att diskutera det så var det lättare att komma undan med det.

Det enda sammanhang som tysta ner saker och vägra diskutera har "misslyckats"
är väl med sverigedemokraterna, men jag tror nog det var planerat för de flesta partier vill ha en mer rasistisk och inhuman politik så varför inte skaffa en syndabock man kan slå på samtidigt som förändra politiken i vidrig riktning och komma undan med det.

som exemplet nedan (videon) en del av arbetarklassen/ utdefinierade människor har lätt att röra upp konflikter genom att vara provokativa och att förstärka sitt utanförskap genom att vara "stolt" över det för att förstärka sin gemenskap och stå starka mot yttre hot precis som andra utdefinierade grupper tex hbtq.
(det är nämligen inte bara minoriteter som känner sig hotade sluter sig samman för skydd även svenskhet är blivit ett smallare begrepp för att många upplever ett yttre hot, sen om att det inte finns något yttre hot det är ju annan sak.)

medan andra i arbetarklassen hanterar det genom att smälta in och gör the american dream till lag, lid nu bli lycklig i himmelriket men bara om du vinner på lotto, startar ett företag som skövlar regnskog eller startar ett dataföretag och snor open souce grejer och tar patent på det och kallar open source för tjuveri, eller ett företag som skapar inhuman sjukvård och tjänar storkovan. eller kan du ju alltid fly din klass genom att försöka tvinga din son att spela fotboll.

Länk till http://www.youtube.com/watch?v=0i2kw3Kwa94&feature=player_embedded
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-10-11 13:36

2009-10-13 13:01
Lagom är alltid bäst... jantelagen... visa inte att du har flurre...
http://www.finest.se/drzamani

Varje andetag! Varje natt och dag! Varje slag jag slog var för AIK, stolta AIK!

2009-10-14 18:17
allt måste helatiden vara LAGOMT, man får inte sticka ut för mycket.
man får verkligen inte tycka bra om sig själv, nej då är man tydligen osvensk.
Man bryr sig bara om sig själv och sina egna behov. Snåla jävlar helt enkelt.
Sen tycker man att Björn Gustavsson är den roligaste någonsin.

2009-10-14 18:19
Sen tycker man att Björn Gustavsson är den roligaste någonsin.

Vilket i regel inte stämmer om personen i fråga är över 17 år gammal.

2009-10-14 18:53
Om man bor i Sverige så märker man ju inte av det, men far till något sydligare land så kommer du märka skillnaden!!! :O :O :O!!!!! Folk är som tokiga i utlanne!
prinsen i hundkostym.
HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!

2009-10-14 19:08
Den "typiska" mänskligheten skulle jag säga. Finns folk till allt oavsett vart man kommer ifrån.

2009-10-14 19:12
Den "typiska" mänskligheten skulle jag säga. Finns folk till allt oavsett vart man kommer ifrån.

Well put :)

2009-10-19 21:54
något jag tycker är typiskt bland svenska tjejer är 1. att de allra flesta vill ifrån sverige. 2. att de blir sjukligt imponerade av folk som kommer från andra i-länder och pratar engelska med dem.

annars är det mest typiskt svenska med mig är att jag är helgalkis, men det är väl bättre än att vara helalkis som i frankrike, spaninen, ryssland och hela balkan :)
Hej, vi har aldrig träffats. Kommer du ihåg mig?

2009-10-19 22:03
Vem fan orkar ens bry sig om hur folk är och inte är? bry er om er själva enbart så har ni inga problem med hur folk i olika länder är.. det låter ju tom efterblivet när man säger det högt.

Folk snackar inte om någonting vettigt endå.. alltid samma jävla snack och samma jävla torra skämt.. så ligger det nån typ av förväntning att man ska vara rolig hela tiden bara för att man drar ett skämt någongång.. löjligt..

Sen det här med mobiltelefonen.. att man alltid ska ha den på för att folk ska få tag i en hela tiden och veta exakt vart man är.. tacka vet jag 80-talet(vilken frihet)

När folk vill ta kontakt med mig så brukar jag inte svara alls eller markera tydligt att jag inte bryr mig. Att jag inte vill vara deras kompis och att jag hatar dem.

Fuck alla.. snacka inte med nån.. ha inget socialt liv överhuvudtaget.. träffa knappt familjen.. gå inte på begravningar, bröllop, släktträffar det är totalt meningslöst endå.

Utbilda dig, Res mycket, se världen, träna hårt och ditt liv kommer att ha en helt ny mening.

Blev nog jävigt offtopic men jag va bara tvungen.

2009-10-19 22:11
Vem fan orkar ens bry sig om hur folk är och inte är? bry er om er själva enbart så har ni inga problem med hur folk i olika länder är.. det låter ju tom efterblivet när man säger det högt.

Folk snackar inte om någonting vettigt endå.. alltid samma jävla snack och samma jävla torra skämt.. så ligger det nån typ av förväntning att man ska vara rolig hela tiden bara för att man drar ett skämt någongång.. löjligt..

Sen det här med mobiltelefonen.. att man alltid ska ha den på för att folk ska få tag i en hela tiden och veta exakt vart man är.. tacka vet jag 80-talet(vilken frihet)

När folk vill ta kontakt med mig så brukar jag inte svara alls eller markera tydligt att jag inte bryr mig. Att jag inte vill vara deras kompis och att jag hatar dem.

Fuck alla.. snacka inte med nån.. ha inget socialt liv överhuvudtaget.. träffa knappt familjen.. gå inte på begravningar, bröllop, släktträffar det är totalt meningslöst endå.

Utbilda dig, Res mycket, se världen, träna hårt och ditt liv kommer att ha en helt ny mening.

Blev nog jävigt offtopic men jag va bara tvungen.

Moderator

2009-10-19 22:52
Helt ny mening eller väldigt tråkigt, beroende på hur man ser på saken.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2009-10-20 13:57
Jag tycker de flesta svenssons lider av problemet att de tror att generaliseringar alltid är fakta.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

2009-10-20 23:15
Fuck svenskar, egoistiska o trångsynta. Glad o att inte vara helsvensk
http://www.myspace.com/twoismagic
zuzpeqt.narkotikaroteln.org

2009-10-21 12:52
Fuck svenskar, egoistiska o trångsynta. Glad o att inte vara helsvensk

nsp0240

Okej. Antar att du pratar om dig själv? bara att du är omedveten om de.

Jag tycker de flesta svenssons lider av problemet att de tror att generaliseringar alltid är fakta.

Mvh P20

Här över har du en person som anser att han inte är helsvensk som generaliserar till 100% (nsp0240)

2009-10-21 12:54

Bra sagt!
Poet

2009-10-21 15:21
Pseudostoltheten som ar representerad i den har traden ar typisk svenskt. Man papekar garna lite smafel och brister sjalv, men sa fort folk (svensk som osvensk) verkligen tar tag i det och forsoker analysera det, sa kommer argument som " det finns ingen nationalkaraktar" eller "jag vet inte vad du snackar om, for jag ar inte san!"

Sveeeeeeenskt :)

2009-10-21 15:38
BC99 P26 Men hur vet man att dom inte gör likadant i tex Island, eller Brasilien då???

2009-10-21 17:07
BC99
Ja, tråden fullkomligt översvämmar av träffsäkra analyser. En riktig fallstudie i "Den typiska svenskheten".
Walking the street of dreams

2009-10-21 18:16
ffs, Det är ju det tråden handlar om, kul att filosofera ju :)..

100ade inlägget också, jag pwnar!
prinsen i hundkostym.
HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!