Polisrelaterad fråga
Blev gripen för misstanke om narkotikabrott igår kväll. allt gick väl "rätt" till, eller vad vi ska kalla det, bortsett ifrån att det var 3 poliser som trängde in mej i ett hörn, frågade varför mina ögon var glansiga och började tafsa på mej efter droger, från absolut ingenstans, man får tydligen inte vara trött o ha en allmänt dålig dag längre, men till min fråga. jag reagerade på att ena idioten till polis under visiteringen utan förvarning plockade upp min mobil och gick igenom mina typ 300 sms ja hade i inkorgen, får dom verkligen göra så?! kändes rätt fel iaf. dom hitta ju inget, mer än privat shit som inte har med olagligheter att göra.
www.myspace.com/melvinjunkyard
hänt massa polare till mig, så tror dom får det. tömmer alltid inkorgen så fort man skrivit om det minsta lilla hemligt.
Ingen är Perfekt ...Jag är ingen!!
Dom får typ göra så hehe! har man konstiga sakerpå mobilen raderar man sina mess annars e det väl inget att bry sig om!
Tog dom in dig på pissprov eller fick du lov att gå efter att de inte hittat något?
fast gripen ar val lite att ta i om du bara gick igenom en visitering.. ?
Ganska säker på att de intefår göra så, krävs motsvarande husrannsakan för att gå igenom en mobiltelefon som anses vara privat. Sen att de gör det ändå.... de är snutar, de skiter i lagen. Att stanna och visitera nån rent spontant är också nånstans i en gråzon. De kan förstås alla ursäkter för att få göra det, och med rätt motiv har de rätt att visitera folk utan egentlig brottsmisstanke.
Negative, negative. Our destination is Gaza.
Hände mig förra året, jag vill minnas att de sa att de hade en husrannsakan men inte fan visade de någon sådan. De behöll min mobil i två veckor i alla fall för jag hade ett mess där en kompis skrivit "Har du en spruta?" Jävligt otur för vad hon menade var att fråga om jag hade en kanyl hon kunde pierca sig i örat med.
exhale F20 Gripen är lite väl för att bara gå igenom en visitering, jag skulle inte kallat det gripen om det bara var en visitering. jag har inte beskrivit hela händelseförloppet, och hur det slutade osv. utan jag stälde en fråga angående visiteringen i ett gripande som skedde.. jeeeze, är det nåt människor måste lära sej e det att inte underskatta en annan människas intelligens. jag vet inte om du menade det lika illa som du fick det att låta men jag vet vad skillnaden på ett gripande och en misstanke som leder till en visitation på plats är. det tror jag alla fattar. jag är inte orolig, jag hade inte rökt.då till hela sms skiten. ja ringde och frågade. och grisen kunde inte svara så hon bad mej vänta så skulle hon fråga nån överordnad. hon sa inte rakt ut att idioten hade gjort fel, men hon sa att ja borde gå till närmsta polisstation och anmäla händelsen, så ja antog att det inte var okej, hon sa att det var nån form av gråzon. som jag förstod det får dom läsa sms på plats om man är gripen på bar gärning för shit, och dom vill stärka bevisen emot en, men att läsa ens sms och kommentera vad jag och min kvinna skrivit om i förbifarten när hon e allmänt sugen på att gripa en ensam hiphoppare på gatan verkade inte helt okej.
www.myspace.com/melvinjunkyard
dom gör mycket såna där smågrejer man stör sig på. skönt att du inte rökt, men det gör en bara ännu mer irriterad utav deras agerande.
dom gör typ alltid så, så är det bara. radera om du är rädd för något,
Ni som inte sett papper på husrannsakan ; ni har inte tittat lite för mycket på amerikanska filmer? här i sverige så får en polis söka igenom dig, din bil, och ditt hem UTAN att ens prata med åklagare först ifall det finns misstanke om brott som kan ge fängelse (vilket det i deras ögon alltid finns) mobilen är classic att dom tittar igenom, har du sms som är privata så går det att dra över dom till datorn och spara där. men ha aldrig kvar sms på telefonen. smartaste är att inte skicka sms alls, då smsen lagras på en databas i ett visst antal år. Och det räcker med att du står på fel gata så kan polisen få för sig att jävlas med dig hur mycket som helst, utan att man som privatperson kommer kunna göra något åt det.
äcklig o sne. vänerns-öl-stars
Nja, riktigt så enkelt är de ju inte göra en husrannsakan. I de flesta fall så går ju en husrannaskningsorder via åklagare, de är bara om fallet är akut som en polis själv kan fatta beslutet. men att få se några papper kan du ju som sagt glömma att få se
folk borde lära sig. "får de göra så?" och "du borde anmäla dem!" vafan, det är snuten. vill de kolla dig så gör de det. vill de misshandla dig i häktet gör de det. vill de trakassera dig, då gör de det. får de för sig att vara trevlig mot dig, förvänta dig inte det nästa gång du träffar snutar. du hade tur en gång. anmäler du händer inget. och nej, de får antagligen inte göra så. men vad spelar det för roll? välkommen till våldsmonopolets verklighet.
socials anmäler han blir det iaf en statistik som kan användas. anmäler han inte så händer absolut ingenting.
anmäler han blir det iaf en statistik som kan användas. anmäler han inte så händer absolut ingenting. bra skrivet.. haru ju rätt i!
anmäler han blir det iaf en statistik som kan användas. anmäler han inte så händer absolut ingenting. ja, statistik över anmälda "våld mot tjänsteman" ja
http://www.kommandot.se/wp/
bperb va? om HAN anmäler det så blir det väl ändå anmält som att polisen har gjort fel, varför skulle HAN anmäla våld mot tjänsteman???
aldrig riktigt förstått vem statistiken skulle vara intressant för när ändå inga döms för något. alltid snack om att det skulle vara bra för statistiken. för att göra vadå, bevisa för sig själv att snuten är så illa som man alltid trott? eller skriva namnlistor till rikspolisstyrelsen och hoppas på att de antar en vara-snäll-mot-pöbeln-policy. jag håller tummarna.
socials P26 Om inte annat så blir det lite extra jobb för dom. I övrigt skulle jag slänga in en JO anmälan också.
If you can take a dick in your ass, you can damn sure take a joke!
jag har blivit gripen runt 15-20 gånger och har aldrig stött på en dålig snut... däremot häktespersonal och vårdare.. ojojoj vilka jävla äckelpäckelsvin alltså.. USCH!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent
2009-11-17 22:04
tyvärr är det vardagsmat. Iaf för oss som bor i orten. Anledningen är väl oftast för att se om du har haft kontakt med nån becknare så dom kan spåra upp honom och få en till guldstjärna på tavlan på stationen att skryta med. Som nån sa tidigare, se till att ha en ren inbox/utbox och samtalslistor cleaned out too så får dom jack shit. Då går dom igenom telefonboken och frågar om alla som har ett smeknamn typ. Även om dom gör fel så vet dom att det aldrig skulle hålla eftersom dom alltid är fler än du. FTP!
Level 8 Studio - www.level8studio.se Norra Botkyrka - Svensk rap's födelseplats!
phatie anmäler han så kommer det som ett brev på posten en motanmälan, det kan jag nästan garantera
http://www.kommandot.se/wp/
Producent
2009-11-18 14:20
motanmälan eller så läggs det ner. Det spelar inte så stor roll ifall man anmäler och statistiken går upp för antalet anmälda grisar. Dom kommer bara plocka 5-10 pers på piss och få upp sin statistik mer. Pinnjakten är ju knappast ett nytt fenomen..
Level 8 Studio - www.level8studio.se Norra Botkyrka - Svensk rap's födelseplats!
Producent
2009-11-18 22:04
haha, shit. Intressant att se en artikel om det.. Operation gåsen har visserligen funnits i över tio år i mina trakter, det intressanta är att dom utökat ännu mer uptowm..
bperb well. eftersom jag tänkte att han var/är ren (då han poängterat detta ganska tydligt i sin historia) så tänkte jag väl också att det inte skulle vara några problem OM han nu skulle bli intagen för att pissa. sen det där med att det nästan per automatik ramlar in en motanmälan - alltså... hur vet du det? jag har då aldrig hört talas om det och fine, nu har jag personligen aldrig blivit utsatt för något sånt här för jag sysslar inte med sånt som någon kan bli misstänkt över men jag har ju minst en handfull vänner som råkar ut för snuten av olika anledningar (och ibland ingen anledning) titt som tätt. så förklara snälla. socials ok, om vi nu leker med tanken att en motanmälan INTE görs för våld mot tjänsteman och att vi räknar med att det flyter på (som det ju ska eller borde göra) så kommer statistiken visa på ett mönster istället för att folk ska gissa på ett mörkertal. precis som vid våltäkter så vet man hur många som anmäls men man kan bara gissa hur många som INTE anmäls - men eftersom ingen statistik finns på detta så kan man ju inte heller då räkna ut exakt hur mycket resurser som krävs för att få bukt med problemet. är det bara 2 snutar som blir anmälda fastän det i verkligheten varit kanske 22 st som faktiskt har betett sig riktigt illa så kommer man ju aldrig kunna göra något åt det om man inte får reda på det. och när det gäller polisen så kommer dom ju ALDRIG gissa i överkant så då kanske dom säger "vi tror att mörkertalet är 7" fastän det är långt fler än så. är du med på mitt resonemang?
socials och för att förtydliga så är dessa exempel endast exempel, inte en exakt redogörelse för hur det precis går till i verkligheten.
Det är väl bra att Sverige sätter hårt mot droger. Vill man röka flyttar man till Holland, vill man dra linor flyttar man till UK, och vill man pyssla med annat är väl Portugal ett bra val. Tycker det är bra med lagar och poliser som visar att vi inte vill ha droger här!
shyffert Givet att det är bra med lagar och förordningar, bara just att de slösar skattemedel med att jaga ett par stackars gräsrökare som i många fall sköter ett normalt liv och pröjsar lika mycket skatt som vilken medelsvensson som helst. Skulle de haffa varenda jävel som tror sig någonsin druckit alkohol?.. Skulle den här lätta drogen avkriminaliseras så skulle kanske få tid att jaga grovt kriminella istället för att slösa rättegångstid och omkostnader på att döma dagsböter till halva sveriges ungdomar.
mama said knock you out
DegenereraD P29 Jo mycket möjligt, men de statuerar exempel och ser till att det inte går ner i åldrarna...
shyffert Nej, för ner i åldrarna så är ungdomar inte straffmyndiga. Det skulle lika väl kunna genomföras med ordentligare information i skolan, där det informeras hårdare om tex alkoholen som inkörsporten. Mindre av ett förmyndarsamhälle där storebror tydligen alltid vet bäst. Att åka dit för ett par fyllor som ung är inget större problem, men åker du dit för ringa narkotikabrott så är du i princip stämplad knarkare av samhället resten av ditt liv. Nu förespråkar jag inte direkt droger överlag, det är aldrig hälsosamt att missbruka något, men den här organiserade brottsligheten bakom tex smuggling av rökat skulle kunna försvinna helt om bara den här lätta drogen legaliserades.
mama said knock you out
DegenereraD P29 jag orkar inte ge mig in i legaliseringsfrågan men där står vi inte lika hör jag.
Välkommen till klubben
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
ska dock bege mig till ett annat forum och ställa frågan om varför debatten kring depressioner och självmord hos regelbundna ganja rökare är så tyst...
Ta bort sms direkt när du läst den, eller töm i alla fall alla mappar när du går ut på stan. Ska du hålla på och knarka får du helt enkelt göra så
Polisen har inte rätt att visitera dig om du inte är misstänkt för något brott. De kan fråga om det är okej att genomsöka dig men säger du nej så är det nej. Tills de hittar en anledning förstås... Inte för att det kommer betyda något vid tillfället - möjligen att polisen anser att du är stöddig vilket inte är till gagn för dig - så kan du ha för vana att alltid få be att se deras legitimation, anteckna namn, nummer och tid. Polisen ska visa sin legitimation, men vi vet nog alla att majoriteten kommer ta det personligt och försöka göra livet surare för dig. Du råkade ut för en rutinkontroll. Har själv blivit stoppad ett par gånger. Extremt obehaglig upplevelse. Första gången var en tisdagkväll utanför pendeltåget. Var på väg hem efter att ha pluggat hela dagen och tränat på kvällen. Polisen motade mig mot väggen och ställde sig ungefär två decimeter från mitt ansikte, stirrade mig i ögonen och ställde frågor om huruvida jag använde droger eller hade något på mig. Kanske inte var så smart att svara "bara rostade sojabönor. Rätt gott som snacks. Vill du ha?" för jag blev stående där i minst 15-20 minuter. De kollade leg, frågade om jag kände någon som höll på droger, kanske någon som säljer, om jag själv har testat. Svarade genomgående nej, varpå jag fick ett neddömande "aldrig? När så många här omkring använder droger?" som svar. För att bygga på dumheten (jag var ju trött) så svarade jag "nej, det tror jag väl inte" när polisen frågade om han skulle hitta något olagligt i min väska om han genomsökte den. Nåväl, mitt redan låga förtroende för polisen blev ännu lägre. Det kändes fel men givetvis gjorde jag inget av situationen. Inte för att det hade lett till något, de gjorde förmodligen inget fel förutom att vara extremt otrevliga, men man borde kanske ha anmält det bara för sakens skull. Finns ingen anledning att hålla kvar folk så pass länge när man inte hittar något vare sig vid legkoll eller utfrågningen.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
För övrigt är det skillnad på husrannsakan och att gå in i någons hem vid misstanke om brott. Om en misstänkt gömmer sig hemma hos någon eller om ett brott begås kan polisen storma in hur som helst. Men att helt genomsöka någons hem bara sådär är inte tillåtet.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
hahaha shyffert, vad händer din jävla civvare haha kommenterar alla trådar som handlar om polisen
AIK ARSENAL "Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "
Lollarn Förstår inte vad du menar. Vem är du? Vad vill du mig? Du ser lite torr ut i munnen
Evolution P26 Jag har iof inget emot att dom stoppar en för ofta än för sällan om de nu tar fast någon brottsling, knarkare eller vandal vid enstaka tillfällen. Så bråttom har jag aldrig, och jag har heller ingenting att dölja, så tycker de att det är viktigt att kolla igenom min väska får dom väl göra det. Säkerthet kostar.
phatie - kontrafaktiska argument tycker jag inte är särskilt intressanta. de som i störst utsträckning blir "felbehandlade" av polisen är de med mindre socialt och kulturellt kapital än de som faktiskt anmäler brott. skulle man lägga ner sin energi på att få folk att anmäla skulle det med största sannolikhet leda till att polisen gör motanmälan och fler blir dömda för ohörsamhet, våldsamt motstånd, kränkning, förtal eller våld mot tjänsteman. jag säger absolut inte att man inte bör agera, men att anmäla poliser till polisen är inte lösningen på problemet.
Asså, civvare som inte legitimerar sig som man får höra titt som tätt. Då får också herr snuthora skylla sig själv om han får en knytnäve rätt i fejjan. Skoja att jag iaf skulle noja om 2 snubbar i 25-års åldern joggade fram till mig och hundrade min väg eller trycker upp mig mot vägen. Skulle tänka rån eller misshandel direkt och slå först. Undrar hur domstolen skulle döma där, självförsvar?
GAIA P28 Så fientlig. Vad är du rädd för egentligen?
shyffert Köp en till donut vettja, ^^
shyffert Inte fientlig, men om det kommer fram ett par snubbar och hindrar min väg eller spontant tar tag i mig eller trycker upp mig mot en vägg så får närmsta person en knäckt näsa. Tror du någon annan här i tråden skulle agera annorlunda? Jag syftar på dessa civvare som springer runt och inte legitimerar sig. Skulle tro direkt att det var några wannabe 90's kickers, pundare eller folk som skulle jacka din shit.
Moderator
2010-02-16 22:11
Haha ja visar man inte legitimation och kommer fram och är jävligt påträngande bör man ju inte bli förvånad om man åker på en smäll.
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick
GAIA P28 javisst, men jag utgick från att dom legitimerade sig alltid? konstigt annars och jag tror dom e medvetna om att dom inte direkt kan göra så. Common sense ffs.
faktiskt, köp en donut. skönt sagt. hahaha
... inte förrän du köpt den där donuten.