Cipramil, atarax och Imovane, berätta för mig!

Övrigt - Blandat

Cipramil, atarax och Imovane, berätta för mig!

Hallå i stugan!
Var idag hos läkaren och blev sjukskriven i 3 veckor pga allvarlig deppression.
Fick mediciner och en tid hos kurator (tror jag de var..).
Det jag undrar över är era erfarenheter av Cipramil, Atarax och Imovane?
Är det någon som vet hur mycket medicinerna kostar? Anledningen till att jag frågar är för jag har jävligt kort om pengar och får inte lön förens måndag.

Atarax har jag provat förut av en vän, men kände inte direkt att det gjorde någon större skillnad! Kunde lika gärna låtit bli känns det som, men det kanske funkar denna gång.. vem vet?

Snälla be mig inte att googla eller liknande, det enda jag vill höra är era erfarenheter av dessa mediciner.

Tacksam för svar.

If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language
Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
Priser kan du få kolla själv i Fass. :) Men Cipramilen borde kosta en 50-60 kr eftersom jag gissar att det finns generiska kopior.

Cipramil - anti-depp. Tänk en och två gånger innan du börjar om det verkligen är det som felar. Det är en del nasty biverkningar, och de kan vara svåra att bli av med sen. Om du inte ligger 24/7 och planerar ditt självmord kan det finnas lämpligare åtgärder...

Atarax. Bra mot allergi. :)

Imovane. Funkar, men man bygger tolerans, så inget som går att äta konstant under långa perioder. Se till att ta det så att du verkligen får sova en hel natt så ska du inte märka några andra bieffekter än en djävligt konstig smak i munnen. Kan bli dåsig dagen efter också, men det är inget jag märkt av om jag fått sova så länge jag ska.
"jag har fin hår. som en waterfall."
Atarax = mot kliningar ska fungera bra om du tagit något opiat som gör att det kliar

Imovane = sömnmedel men som man blir soft på

Cipramil = ingen anning
This is some Cody Vernon shit
atarax är även för klåda, överdoserar man detta så blir det "anti-depresiv" men de e riktig, RIKTIG jävla skit av egen erfarenhet . ciparmil vet ja inte va det är. imovane är en insomningstablett, som också används mot ångest/deprision.

så du fick alltså alla de 3 ? som sagt e imovane ända ja vet säkert e bra mot ångest o så, fast de e ändå ganska svaga piller ja har aldrig använt imovnane för annat än chilla/sova. en ja tycker e jävligt bra e iktrovil men de lär du inte få.

börja inte me massa ssri anti depp skit .. fyfan säger ja de tar död på dig. har en polare som gått åp de sen han va typ 14 nu e han 24 eller nåt, han har mååånga bieffekter, t.ex äter han knappt, ingen sexlust, typ alltid deppig osv osv...

Imovane används inte mot ångest och depression på dagtid på det sätt som låter innan. Det kan bli bra flummigt. Det är en sömntablett.
"jag har fin hår. som en waterfall."
Ataraxen vet jag är en allergitablett, därför är jag jävligt skeptisk till det.. Har ju som sagt provat innan...

Alla bieffekter som nämns på cipramilen har jag redan utan att ha käkat dom, kommer prova och funkar det inte eller blir värre så får jag strunta i dom helt enkelt. :) Blir dock lite skeptisk..
If you smile at me you know I will understand Cause that is something everybody everywhere does In the same language
det är en insomningstablett men används även i vissa fall mot akut ångest/deprision (snabblindrande snabb effekt) vet själv att en polares mamma har dom mot ångest

och av egen erfanrenhet funkar dom som ångestablett, men visst kan de lätt hända att du äter upp allt o virrrar omrkring.

emieli: tro mig skippa ssri som ja sa, min kompis e fast på dom där han äter ca 1 skål nudlar om dagen, e nästan konstant deprimerad (man ser de på han också) och skulle han inte ha sina antidepp skulle han nog ta livet av sig... de e ond cirkel.

då skulle ja hellre självmedicinera me imovanen bara o kasta resten, äta en halv imovane på morgon o halv på kvällen.

Hur vet man att man har diagnosen depression?
prinsen i hundkostym.
HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!
då skulle ja hellre självmedicinera me imovanen bara o kasta resten, äta en halv imovane på morgon o halv på kvällen.

Låter onekligen väldigt idiotiskt då det är sömntabletter det rör sig om.

Låter onekligen väldigt idiotiskt då det är sömntabletter det rör sig om.

jaha ? experten kommer in eller? ja har haft de utskrivet och även ätit för o må bra. har du ätit imovane? eller har du bara kikat in på fass och sett att de e en insomningstablett?

imovane e mer åt ångest/depp hållet än stilnoct t.ex , typ som roppar e mer åt må bra hållet (fast de oxå är insomingstablett) så snacka inte massa skit.

Att starta varje morgon med sömntabletter låter ju inte som det mest effektiva man kan göra. Skiter fullständigt i om du gjort det, finns många bättre lösningar.
tabletter e en av de senare lösningarna, eftersom hon är deprimerad så vill hon nog ha något som funkar, och då... säger jag....som själv ätit dessa ett tag.... och även massa andra att jämföra med...och av vänners erfarenheter, så skiter ja fullständigt i vad du tror att det "låter som"för du vet ingenting du bara sitter och gissar.

annars kan du ju fixa stessolid eller sobril . om du inte tror att de funkar att äta imovane på dagtid

Ja, din hjärndöda vän som sitter hemma och äter ett nudelpaket om dagen för det är så synd om honom är ju det ultimata beviset på att sömntabletter på morgonen är den bästa lösningen.
Imovane är insomning inte sömn, den är inte effektiv mer än några timmar, se det som en lugnande eller ångestdämpande i små mängder.
mama said knock you out
psyko_slusk
Jag gick till läkaren för att jag kände att allt bara har blivit för mkt, att inte sova, äta eller ha lust till någonting var nog för mig. På mitt sjukintyg står det "Allvarlig deppression". Det räcker väl?

Lyssnar mer på de personer som faktiskt har erfarenhet stället för de som går in och skriver saker som dom tror sig veta.
Jag fick inte så många utskrivna nu, men får se om det funkar ens. :)
Annars får jag väl be om nått annat!

din hjärndöda vän som sitter hemma och äter ett nudelpaket om dagen för det är så synd om honom är ju det ultimata beviset på att sömntabletter på morgonen är den bästa lösningen.

Det var ju inte Imovane han blev sån av, utan av ssri-preparatet, dvs antideppen.
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.
Råkade skriva från fel användare... Emelie som skriver. :)
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.
d-beck/emelie

Ok.. Ja jag undrade bara för känner mig ofta nere, men när det är dags för läkare kanske man känner det?
prinsen i hundkostym.
imovane är en insomningstablett, cipramil e inte o leka me, atarax skiver dom ut mot allt möjligt.

rök gräs..
saaaru..
sälj/byt dom mot gräs..
saaaru..
Någon som behöver en pillerdealer?
Jag ommöblerar dig som knog-itivt beteende, Freud har blivit tapetserare"
Intressant tråd.. kommer också börja käka piller och snacka med kurator. Dock inte mot deppression utan panikångest (ytterst lite deppression KANSKE, har inte vart hos läkare ännu bara snackat över telefon med psykolog). Ska bli sjukt skönt.

Hoppas det löser sig.

Tombombadilla är civvare :O
prinsen i hundkostym.
Vad får dig att tro det?
Du är ju o fiskar i ett öppet forum? och väntar på att någon ska trilla dit
prinsen i hundkostym.
imovane funkar hur bra som helst att käka dagtid.
hjälper mot ångest och livet känns lätt.

du blir absolut inte trött av dom, långt ifrån. det är inte roppar vi snackar om här...
Wisdom is wonder
Det var ju inte Imovane han blev sån av, utan av ssri-preparatet, dvs antideppen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sarkasm
Du kan vara något på spåret :)
jeppehehe P20

imovane funkar hur bra som helst att käka dagtid.
hjälper mot ångest och livet känns lätt.

du blir absolut inte trött av dom, långt ifrån. det är inte roppar vi snackar om här...

där har vi en till med erfarenhet, håll din käft stängd om saker du inte vet ett skit om. emelie ge fan i ssri och testa dig fram med imovanen! ta aldrig mer en 7.5 per dag kommer bara gå åt helvete då

lite förvirrad...men kan nämna den ssri jag fått:

zoloft- var svindyrt för student, jag tog de dock aldrig så länge att jag gick över kostnadsskyddet
fick massa biverkningar, sov typ 12 timmar varje dag (från 3-4) och mådde allmänt hemskt.
min "läkare" var fruktansvärd och jag ströp helt medicineringen samma dag som jag blev kallad lögnare när jag beskrev mina biverkningar. borde ha fått pröva ngn annan medicin men fick det ej.

de bästa för mig är kbt och atarax vid depp.
atarax (har inte läst tråden men ngn har säkert nämnt de redan) är använt för panikångest likväl som allergiska besvär.
fungerar helt sjukt bra för mig när jag har panikångest (vilket iofs inte skett på typ 4 år) iom att jag mer eller mindre slutar sova när jag har allmän panikångest syndrom och atarax gör att jag blir sjukt trött efter en panikångestattack.

det är ju normalt att bli trött efter en panikångestattack, men jag kunde ha 7-8 om dagen.....och då är de inte så bra att sova endast 4 timmar på de och sedan börja om igen... generellt panikångestsyndrom+insomnia.....no good.

numera har jag bara panikångest vid flygresor, men ska införskaffa atarax igen nu inför långresa i sommar just så att jag kan sova på flight ist för att sitta och få repeterade panikångestattacker under resorna....

har inte haft några biverkning på de för övrigt. och såååå billigt. och beprövat. har inget negativt att säga om atarax om det används rätt.
"God, give us the serenity to accept what cannot be changed,the courage to change what should be changed, and the wisdom to distinguish one from the other."
Producent

2010-01-22 22:45
lol
Toastare

2010-01-22 23:25
Tre veckor för allvarlig depression? Då har du ju inte ens din medicin hunnit börja verka.. samtidigt som det är bra att du inte blir långtidssjukskriven.

Jag har Atarax som jag tar när jag har svårt att sova eller om jag skulle få en svår panikångestattack. Jag blev rätt slagen av den ibörjan men nu tar jag två om jag ska sova. Tar de inte alls ofta, dels vill jag ju sova av mig själv och dels vänjer man sig lätt vid dem vid regelbunden användning. Bra att de inte är beroendeframkallande.. och att man slipper myrkrypningarna som jag får dagen efter om jag tagit sömntabletter.
Atarax är billigt..

Skulle dock aldrig ta det i förebyggande syfte för min panikångest då jag som sagt blir groggy. Som tur är har jag på nytt gått i terpi för den och fått slutgiltig hjälp för att ta itu med den, utan skit som andas i fyrkant.

Jag äter Citalopram som SSRI som jag gillar för bieffekterna är obefintliga efter ett par månader och jag får lov att äta dem när jag kör tåg, nu när jag ska bli lokförare. De reagerar dessutom inte med alkohol som t.ex Zoloft som jag åt i början (vilket fick mig att nästan må som jag hade borderline) Eftersom man äter sitt SSRI preparat hela livet för det mesta (eller tills man fött barn för många kvinnor) så vill jag ju kunna dricka utan att bli koko nu när jag inte är i min depression längre. De är dessutom sjukt billiga.

Tror alltid på KBT är det bästa, tillsammans med medicin som gör en mottaglig för det hela.
Jag gör dessutom avslappningsövningar varje dag och ska börja träna. Att äta bra är också viktigt.. så att man liksom inte börjar med kroppen på minus, vilket gör en mer deprimerad.

..och håll dig borta från alkohol, då det inte gör dig något gott när du är deprimerad.

(Inlägget ändrat av BountyBoo 2010-01-22 23:36:18)
Jag skyller allt på Emma!
Toastare

2010-01-22 23:27
Roligt också med olika läkare.. jag hade samma symptom som dig +panikångest för ett par år sen. Som tur var klassades det bara som nedstämdhet. Dock var jag sjukskriven i några månader för att komma igång med medicinering och terapi.

Det roliga är också att Imovane och Atarax är bägge två insomningstabletter. Min pappa har Imovane och jag Atarax. När jag pratade med min läkare sa hon att jag kunde få Imovane istället, men jag ville testa med Atarax.

Även om användingsområdet är för klåda vid allerig så används det vid panikångest och insomningssvårigheter. Imovane kan också användas vid panikångest dagtid.

SSRI preparatet är självklart att du ska ta.. det är det som tar upp dig till normal nivå och kommer efter någon månad ge dig det du behöver för att ta åt dig av din terapi. Atarax och Imovane kommer ju få dig att känna dig orkeslös och lite mer "avtrubbad".. så de ska du bara ta om du verkligen får ångest eller inte kan sova.

Sen ska du se till att komma upp på morgonen, se till att du gör något under dagen.. som något ärende.. se till att träffa folk en bestämd tid, gå och klipp dig.. vad som helst som gör att du MÅSTE göra nått. Gå ut och gå en timmes promenad. Skaffa rutiner och lägg dig i tid.

Toastare

2010-01-22 23:35
och jag tar tillbaka vad jag skrev om Imovane.. för jag menade Propavan kom jag på nu. Imovane är ju en sömntablett, inte en insomningstablett som vissa skrivit här. Insomnsingstablett gör inte att man somnar...utan är bara avslappnande.

och den som fått Imovane mot depression ska nog börja gå till en annan läkare.
atarax är typ ångestdämpande ungefär som panodil är smärtstillande. funkar bara för väldigt lätt ångest. läs: nervös inför prov. typ
har du deppis som inte har gått över eller haft depressionssymptom en längre tid (behöver inte var att du känner dig nedstämd. kan likaväl vara att du blir t.ex aggressiv eller whatever) så rekomenderar jag antidepressiva medel. men det är inget som du ska ta en längre tid, utan bara så du pallar med dig själv till du har löst problemet som får dig att vara deppig.
--
knatcha sluta låtsas som du vet allt och be din kompis byta mediciner.
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
Toastare

2010-01-22 23:41
fyra, atarax hjälper mot panikångest då det ger en lägre puls då de är ett antihistamin (mot allergi) En snabb hjärtrytm är ju början för många av oss med panikångest.. alltså vi känner den och så rinner tankarna iväg och panikångestattacken kommer.
Men ångestdämpande är det ju inte som du skriver..
bb, skriver ju att det inte är speciellt ångestdämpande. men det är utskrivet som det. och andra sidan VET jag inte, eftersom dom aldrig har funkat på mig. har också fått dom utskriven mot panikångest.

och dom skrivs ut som lugnande aka ångestdämpade
"Men i dessa tider är ju våld vardagsmat. På den tiden hade polisen Volvo 740 och var allmänt frånvarande."
Producent

2010-01-22 23:45
min polare käkar atarax mot ångest iaf.
och bör understryka att ångest och panikångest är inte samma grej

knatcha sluta låtsas som du vet allt och be din kompis byta mediciner.

jag vet vad ja snackar om iaf. vad är det ja leker? ja de e skitlätt o byta medicin efter 10 år... du tror inte att han e hooked på dom där? sen har ja inte snackat me han på länge hörde att han börjat käka benz. och den vägen e ju typ samma som ssri ... fast ja skulle hellre gå på bens än ssri.

sen så skriver mycket läkare ut saker förhastat, till folk som egentligen inte har så stora problem... bästa lösningen...inga droger alls....de vet ju allla

att säga att han är hooked på ssri visar ju att du faktiskt inte vet ett skit om det.
att säga att din vän mår dåligt pga ssri visar också att du inte vet ett skit.

kan du förklara den neurologiska processen som händer då man tar sertralin? och vad det är som gör en deppression samt vad sertralin gör med det. om du nu mot all förmodan googlar fram svaren, så kommer du faktiskt lära dig någonting. hoppas du även lär dig att sluta spela smart och generalisera.
av ALLA ja känner som äter/ätit ssri har de gått åt helvete för, psykiskt och socialt. att säga att han inte e hooked på sssri visar att du e fan helt trasig i skallen.......

knatcha ok? personligt påhopp? moget? och förklara för mig varför dom började ta ssri från första början. knappast så att det är något man får om man mår bra.
finns inget i ssri som är beroendeframkallande förresten.

och att du "känner" några som mår dåligt. som du DESSUTOM uppenbarligen inte vet varför dom mår dåligt gör dig inte kvalificerad att kunna ge bra råd till någon som behöver ta ssri. dina "smarta" påståenden handlar om mer än att bara få rätt i denna tråden. skulle tjejen lyssna på dig så skulle det innebära att hon mår dåligt en lång tid utan anledning eftersom det finns hjälp. du leker med folks liv, så lägg av.
men jävla idioter!! varför ge henne information om mediciner som ni inte vet vad de är till för!? har ni utbildning på området eller, vad, vad vad!? jääävla miffon..

emelie
förklarade inte psykiatern/läkaren vad det var för läkemedel?

cipramil
Länk till http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19921023000083&DocTypeID=7&UserTypeID=2

imovane
Länk till http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19910816000058&DocTypeID=7&UserTypeID=2

atarax
Länk till http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19570405000014&DocTypeID=7&UserTypeID=2

baldur, hon ville ju veta vad folk hade för erfarenhet av medicinerna

Snälla be mig inte att googla eller liknande, det enda jag vill höra är era erfarenheter av dessa mediciner.

kanske är du som är miffo eller :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
knatcha
ssri är inte beroendeframkallande, att påstå att det är pga ssri det har gått åt helvete för den å den är minst sagt korkat..

däremot drabbas man oftast av utsättningssymtom när man slutar med ssri, vilka kan vara obehagliga. dessa går att undvika om man trappar ner dosen successivt.

jag menade såklart inte det peppis eller bounty skrev.. snarare knatcha o dyl men såna lyssnar förhoppningsvis ingen på..

Att något inte är fysiskt bereondeframkallande är inte samma sak som att det inte är psykist beroendeframkallande :/.
Det kan vara svårt att vänja sig av med ssris.
Men det är ju klart bättre än att bli en benzozombie.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.
Skissen
cipramil e inte o leka me utveckla gärna. :)

Sen vart det någon som skrev att

Jag tänker inte skita i att äta min antidepp, finns en anledning till att jag fick dom! Får prova mig fram helt enkelt, för såhär går det inte att må längre! :(
Jag vill bara att allt ska bli bra.

Ataraxen funkar inte alls på mig, provade att ta imovane igår när ångesten var som värst, fick sjuka trycket över bröstet och svårt att andas.
Står att jag ska ta 1 tabelett 1-3 ggr dagligen, men EN? seriöst, det är som att äta sockerpiller. Jag provade 5st istället och det funkade inte heller! inte ens lite.

Borde kanske inte ändra dosen till mig själv, men en atarax hjälper inte, inte heller 5 som sagt!
Vill inte heller käka för mkt imovane, då jag bara fick 10st utskrivet för prov. phu och suck.

psyko_slusk
jo, du lär märka när det är dags att uppsöka läkare!
Jag är på totala bristningsgränsen hela tiden, gråter, kan inte äta, sover dåligt, ingen lust att hänga med folk.. Känner mer eller mindre för att lägga ner allt och sjukskriva mig från livet i sig. Det går ju dock inte!
Du kan ju alltid gå till din läkare och snacka med henne/honom, dom kan hjälpa dig mer! :)

BountyBoo
Vi skulle börja med 3 veckor, sen skulle vi se hur jag mådde! :)
Antingen om jag börjar jobba heltid igen (inte så troligt!) eller om jag ska börja med deltid.. Hoppas dock på att få något längre sjukskrivning, då jag vill komma in i medicineringen innan jag går tillbaks till jobbet! Jobbar med småbarn, så inte läge att vara instabil.

Nu blev detta långt, men så får det bli! :)
tack för alla svar.
just ja, glömde. negativt med atarax var att jag sååå snabbt fick gå upp i dos för att jag skulle lugnas/somna av det.
vet att det till slut handlade om 6 tabletter..men finns säkert olika doser så vet inte hur starka mina tabletter var.
och de är inte optimalt om man mellanlandar och som jag använder det vid flygresor. vi mellanlandade på island på väg till usa och jag var totallt borta. i sommar flygger jag direkt till usa och då funkar de bättre.
"God, give us the serenity to accept what cannot be changed,the courage to change what should be changed, and the wisdom to distinguish one from the other."