I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Brukar du sno saker från dina nära och kära?

Övrigt - Blandat

2010-08-11 17:23

Brukar du sno saker från dina nära och kära?

Sannolikheten för att denna tråd spårar ut och att vi får två diametralt motsatta etik-läger är enorm. Vi snackar alltså om ett odds så lågt, att du måste satsa sexsiffrigt för att ens fundera över en eventuell investering. Med den obligatoriska brasklappen avklarad, kastar vi oss in i dagens frågeställning: Är det okej att sno saker från sina nära och kära?

Till en början verkar frågan enkel. "Nej" är det enda rimliga svaret och bara det faktum att du sneglar åt andra alternativ bör rendera i en självrannsakan av sällan skådat slag. Men om man är som mig, fungerar det inte så. Visst, jag kan absolut se det moraliskt tvivelaktiga med att sno en tjugolapp där, en snickers där, men innerst inne bryr jag mig inte för fem öre. Min västerländska och därmed kristna uppfostran sätter några galler i hjärnan på mig, men jag vet att det snart går över.

Varför jag fungerar på detta sätt är svårt att säga. Men skulle jag ge mig på en liten gissning tror jag det blir ett hopkok av följande tre faktorer. Jag gillar inte den rådande materialistiska tillvaron. Jag är jävligt generös. Jag tror ändå bara att allt är på låtsas.

Skulle det hända mig - att mina vänner och bekanta snor saker från mig (och det har givetvis hänt) bryr jag mig inte nämnvärt utan studsar vidare i min tillvaro av skratt och umgänge. Och bara för att förtydliga. Femhundra spänn är maxgränsen (mina rika föräldrar) och aldrig av någon fattigare än mig.

Vill ni kommentera min inställning - jättekul.
Vill ni lämna ett eget bidrag - bautafett!

Battlerappare

2010-08-11 17:30
Fuckyea, robin hood yo.

Ne men de är fittigt såklart

2010-08-11 17:41
Man ska kunna lita på sina vänner och stjäl dina vänner av dig är dom inget att lita på och är således inget att ha i sin närhet. En cigg av brorsan är det längsta jag kan gå men ser det inte riktigt som stöld då vi tar av varandra när den andra inte har helt enkelt.

Men att sno nått oavsett vad och av vilket värde är att svika en vänskap, hoppas dina vänner får reda på vilket as du är.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2010-08-11 17:50
Co-signar på Jeffi.
At the gates of Eternity...

2010-08-11 18:58
max tändaren.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-08-11 19:24
Det handlar inte bara om värdet av det som stjäls, utan även om tillit och respekt.
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...

2010-08-11 19:31
Jag hade bekanta och vänner under min uppväxt som ständigt stal saker från sina föräldrar. Mest pengar, cigaretter, kondomer och sprit.

Tyckte alltid att de var enorma cunts och litade inte på dem för fem öre. Bodde i en väldigt liten ort så man kunde inte vara kräsen med umgänget.

Du väcker en intressant fråga här, men det är inte den du siktar in dig på.

Det jag blir mer nyfiken på är: Kan man verkligen använda "anti-materialism"-kortet för att rättfärdiga att man snor saker och pengar från vänner och bekanta?
Förstår att tankegången här är att saker och pengar är egentligen så obetydliga att det inte spelar någon roll om man tar dem utan lov från andra. Jag ser det mer så här: tydligen så är saker och pengar tillräckligt viktiga för ditt materialistiska hycklar-arsle att du är villig att förräda den pålitan och överrenskommelse som du har med dina vänner och stjäla från dem. Tydligen så är saker och pengar viktigare än ärlighet och vänskap.

Undrar om detta enorma hyckleri stämmer lika bra på alla andra coola "anti-materialistiska" slackers på whoa.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2010-08-11 20:02
Stjäla från vänner är pissigt i alla lägen.
Be för fan om tjugan eller godisen, stjäl man är man inte i närheten av anti-materialist på något sätt..
Det ska isf va om man stjäl mat för att överleva.
Du är antagligen en fitta,
ska du stjäla småsaker gå på stora företag som COOP eller ICA.. inte dina vänner..
((MAAD))

2010-08-11 20:13
Jag stjäl aldrig pengar, däremot kan jag sno godis av mina päron då och då. Det är inte så allvarligt, dom vet ju ändå att det händer liksom. Om dom vill behålla något så lägger dom det inte så att jag ser det, får då vet dom att risken finns att deras snickers bara är halv eller inte längre kvar när dom tittar (vilket i vissa fall är typ 2-3 veckor efter inköpet, så kan man ju ändå inte ha det...).

2010-08-11 21:19
jag stjäl inte av mina vänner för jag vill inte att mina vänner ska stjäla från mig. jag frågar ofta om jag kan få saker och jag erbjuder ofta saker men jag förväntar mig att jag ska kunna lita på att mina vänner inte t.ex. äter upp något jag skulle haft till middag eller tar med sig en av mina serier eller figuriner hem bara för att de kände för det. det handlar om tillit och skulle jag upptäcka att en vän stulit något från mig, även något så litet som en tjugolapp så skulle den vännen kanske inte ryka men den skulle aldrig få komma hem till mig igen iaf.

2010-08-11 21:26
Enda jag brukar göra är när jag blir full & är på fester är att jag alltid brukar komma hem med ca 10-15 tändare. Har väll någon förmåga när jag är full att jag lånar tändare å lägger dom i fickan efter jag tänt en cigarett.. Men annars har jag aldrig tagit något från någon polare.

2010-08-11 21:42
Har inte läst igenom alla inlägg men är det de moraliska som sätter stopp eller tycker ni verkligen att det är fel dvs ni får dåligt samvete utav gärningen?
AIK
ARSENAL
"Det finns elitserie i innebandy alltså? Där ser man, undra om kurragömma har en elitserie också... "

2010-08-11 21:53
Lollarn

de jag stulit av i mitt liv (mestadels bekantas syskon och liknande medan jag var i tonåren) har jag inte haft dåligt samvete över nej. och då är det ändå ett par böcker, någon parfym och säkert andra relativt saknade saker som jag stal. får sällan dåligt samvete så för mig handlar det nog enbart om hur jag själv vill bli behandlad.
Toastare

2010-08-11 22:52
Att stjäla av vänner är lågt.. och ja, stjäla över huvudtaget från folk. Jag hade aldrig gjort det nu. När jag var 14-18 snodde jag pengar av min mamma. Hon visste väl om det och idag tycker jag det var jävligt lågt, men jag var en annan person då och har vuxit upp.
Sen finns det inget som jag vill ha så pass snabbt att jag skulle behöva stjäla det...
Jag skyller allt på Emma!
Producent

2010-08-11 23:12
Att stjäla från sina nära och kära är bara helt jävla fucked up!
Support A2K a.k.a. Azrael Kalashnikov & Wize Guyz Global Ent.

2010-08-12 00:11
Jag snodde småpengar ett antal gånger från matkassan när jag var ung och dum (till cigg) och snodde en vinflarra till avslutningen i nian. Det första var i desperation, det andra mer för spänningen och passa in. Det är det enda jag snott i mitt liv. Om jag kunde vrida tiden tillbaka skulle jag aldrig snott småpengarna, så jäkla dumt och onödigt. Även om tanken först var att "jag betalar igen sen" så blev det ju aldrig så. Det andra har jag på något sätt mer förståelse för att jag gjorde pga situationen, även om jag då också kände att det var fel. Idag skulle jag aldrig göra något sådant. Att stjäla av en vän eller någon annan har annars aldrig fallit mig in ens.

Att man snor saker från varandra känner jag är okej om man har en öppen sådan deal. Men att sno saker från sina vänner för att man själv känner sig generös, inte gillar den materialistiska tillvaron eller tror att allt är på låtsas är rätt skevt. Det är hänsynslöst och respektlöst gentemot vännernas vilja och person.
Delam tange barat

2010-08-12 01:15
jag stjäl pengar och andra värdesaker så jag kan ha råd och köpa mitt horse, vem fan behöver vänner eller familj?! NEJ PRECIS
 graffiti är som bäst, olagligt.. på en snutbil.

2010-08-12 02:08
fel Fel FEL!

2010-08-12 10:21
Det jag blir mer nyfiken på är: Kan man verkligen använda "anti-materialism"-kortet för att rättfärdiga att man snor saker och pengar från vänner och bekanta?
Förstår att tankegången här är att saker och pengar är egentligen så obetydliga att det inte spelar någon roll om man tar dem utan lov från andra. Jag ser det mer så här: tydligen så är saker och pengar tillräckligt viktiga för ditt materialistiska hycklar-arsle att du är villig att förräda den pålitan och överrenskommelse som du har med dina vänner och stjäla från dem. Tydligen så är saker och pengar viktigare än ärlighet och vänskap.

Precis så funderade jag också när jag läste huvudinlägget :D

Sen funderade jag också, som följer, ang "anledningarna":

Jag gillar inte den rådande materialistiska tillvaron. = iom att du stjäl bevisar du att du definitivt är besatt av den matrealistiska tillvaron. (se inlägget ovan + det som skrevs av davve_d)

Jag är jävligt generös. =Det är inte generöst att stjäla, det är "ha-galenskap".

Jag tror ändå bara att allt är på låtsas = Då är du ju dum i huvudet.

//Yde - så va de me det.

www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
Admin

2010-08-12 11:52
Jag är inne på marvingayes spår; du är ju en hycklare. Du gillar inte det materialistiska samhället men ändå stjäl du saker av dina vänner?

Det kan iofs handla om att du inte har lyckats reda ut begreppen, eller har en annan tolkning av materialism som mer handlar om ägande än att ha.

Hur som helst, det är respektlöst eftersom du inte bryr dig om huruvida dina vänner värdesätter saker mer än du gör. Även om du bara tar nåt litet som en cigg så är det säkert okej, men säg ändå till. Jag tror inte någon bryr sig. Kanske om det var den sista, men är ni polare så är det ingen stor grej.

Är det så svårt att fråga om lov? "Kan jag ta den här?". Vem vet, personen kanske säger "ja".
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2010-08-12 11:52
dessutom, bara för att man själv råkar vara generös behöver det inte betyda att alla är det eller ens bör vara det. jag är generös som fan men skulle aldrig förutsätta att det gör det ok att ta av andras saker eftersom generositet är ett personligt val av mig att dela med mig av det jag har och inte något jäkla "världen är min sandlåda"-argument enligt mig. jag ser lån upp till 500 pix som gåvor folk får betala tillbaka om de vill men skulle aldrig drömma om att det gäller när jag själv lånar av någon annan. vansinnigt arrogant synsätt.

2010-08-12 11:54
sno från mina vänner och familj? nej fy, skulle jag verkligen inte göra!
kan hända att jag tar en cigg av farsan om han sover och jag har helt slut.
hur svårt är det att fråga om man vill ha nåt liksom?

nej du pundaren, jag låter helst bli att lära känna dig
- Vad händer om ljuset kastas i fyrtiofem graders vinkel mot en vattenyta?
- Det släcks.
Rappare

2010-08-12 16:02
Jag tror ändå bara att allt är på låtsas = Då är du ju dum i huvudet.
Fast det var ett jävligt dåligt argument faktiskt. Det är väl lika troligt att allt är på låtsas som att allt är på riktigt?

Själv har man väl snott någon öl av sin polare (som ändå var fullare än jag), men det kändes ändå fett fittigt. Har även snott en hel del alkohol av mina föräldrar när jag var yngre, självklart ångrar man det också. Har dock aldrig snott några stora mängder pengar, möjligtvis någon tia ur ett bilsäte eller något sånt.

Självklart är det inte okej att sno från polare och familj.

2010-08-12 16:07
Javisst har man snott av sina föräldrar och så när jag var yngre, ångrar dock inte ett skit av det jag gjort. Lärt mig utav det och skulle inte sno av mina nära längre.
- Det släcks.

2010-08-12 16:15
jag lär vara den enda i min vänkrets som aldrig snott sprit av sina päron och så vägrade de tro mig när de upptäckte att någon varit och nallat. sjukt irriterande.

2010-08-12 16:58
Hm, inget jag kan dra mig till minnes, men jag har säkert tagit någon småsak hit eller dit, en tia som ligger hemma eller ett par godisbitar eller nåt sånt.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2010-08-12 17:39
Jag snodde en toarulle av min syrra igår för jag hade slut på toapapper hemma!

När jag var yngre brukade jag sno coca cola av min brorsa när han köpte de. Han märkte att jag gjorde de så han började skruva åt korken så hårt att jag inte kunde skruva upp den (ja jag var klen).

När jag var liten så var de en unge på min gård som snodde en leksak av mig och jag konfrontera honom men han tvär nekade, efter de litade jag aldrig mer på honom. Jag kom ihåg att jag inte förstod hur han kunde sno min leksak för så gjorde man ju inte.

Så summan av kardemumman, jag skulle aldrig sno något av en privatperson för jag har något som heter samvete.
my name is xelly smelly
Rappare

2010-08-12 18:50
Klart man har stulit, common... vem gick inte in i affären som liten och snodde tuggummin? Många i denna tråden låter helt oskyldiga som små lamm, har stulit så det räcker i mitt liv o blir över. Som liten snodde jag farsans "roliga" pengar som var till vår familj, för att köpa cigg, två tior varje dag för ett nytt 10-pack.
Dåligt samvete fick jag inte förens den stora näven slog.
Har inte dåligt samvete för något jag stulit förutom farsans kassa då, alltså snodde jag aldrig från föräldrarna eller kompisar, för det gör man inte (dubbelmoral).
Tears of Liquor EP
https://soundcloud.com/nicoelrico/sets/tears-of-liquor-ep

2010-08-12 19:06
Maaayn

du missförstår. jag är övertygad om att de flesta har stulit saker i sina liv, men nu handlade det om ifall man stjäl av sina nära och kära. själv har jag stulit väldigt mycket under mitt liv, fattig barndom + fina byxor utan märkning = ner med dem i väskan, tidning som verkar kul = lägg in i en metro och knata ut ur affären etc etc
men, liksom du själv, anser ag att man helt enkelt inte stjäl från sina nära och kära.

...och det är inte dubbelmoral, det är moral. att stjäla av en privatperson som litar på dig förstör tilliten om det upptäcks, att stjäla från en affär skadar knappt ägaren, i synnerhet inte om det handlar om ica eller H&M eller liknande stora kedjor.
Rappare

2010-08-12 19:22
jo men mitt inlägg blev dubbelmoral-aktigt, sa att jag inte stjäl från nära o kära fast jag hade snott utav farsan i tidigare dar =)
Tears of Liquor EP

2010-08-12 19:30
Maaayn

ah, då var det jag som missförstod. sorry. ^_^
Producent

2010-08-12 20:34
är ju ett fail att bara starta tråden ens. usch för er människor.

2010-08-12 22:01
Konstigt

det är ju i princip enbart TS som stjäl av sina nära och kära? så "er"?
Rappare

2010-08-12 22:14
har du inget vettigt att säga och inte vill medverka i diskussionen Konstigt? gå o gör en fet beat istället, för de vet jag att du kan
Tears of Liquor EP

2010-08-13 01:40
Scrotum: det är lite av en annan diskussion men empiriska studier (;P) tyder på att det som uppfattas som verkligheten är på riktigt. sen finns det så klart den filosofiska diskussionen om hur vida detta verkligen är verkligheten. Men jag har inte sett några bevis för att det inte skulle vara det under mina 20 år. således anser jag att man är dum i huvet om man tycker att man kan använda "på låtsas"-kortet som en ursäkt för att stjäla från sina vänner.

//Yde - typ..
www.myspace.com/ydetobbe

"En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba

2010-08-13 01:42
Fast du kan inte komma med några som helst oomkullrunkeliga(yes!) argument för att alltihopa bara är i ditt huvud.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2010-08-13 02:34
App: men å andra sidan så är det verkligt efter som det är per perception verkligheten skapas. det man uppfattar som verkligt är ens verklighet. sedan finns de de som inte uppfattar detta som samma sak som andra osv etc blablabla ni vet va jag menar och det är helt irrelevant förr diskussionen.

//Yde - ge fan i å stjäla bara ;)
www.myspace.com/ydetobbe

2010-08-13 11:24
rättelse: ge fan i att stjäla från privatpersoner?
- Det släcks.

2010-08-13 13:51
Vem fan snor från sina nära och kära? Exakt dom man inte ska stjäla saker av.

Kan ta lite alkohol o sånt i smyg av mina föräldrar ibland, men det är bara för att jag vill vara lite hemlig med mitt drickande, inte för att jag anser att jag stjäl på något sätt..
när jag skriver ända, menar jag troligtvis enda

2010-08-13 14:30
Fan sno ur affärer istället! eller är det för riskabelt?

Word ese, fan är det för mesar som baxar från vänner?
prinsen i hundkostym.
HUNDEN SOM TALAR MED HÄSTAR!
Groupie

2010-08-13 15:29
Om man ger bland sina vänner får man också tillbaka och behöver därför inte sno av varanndra.............

Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2010-08-13 16:37
När min ekonomi var sämre än den är idag så hände det till och från att morsans plånbok fick besök. Gjorde jag väl iofs redan som liten, men i regel var det väl inte direkt några stora belopp. 20 spänn här, 40 spänn där. Ju äldre man blev desto smartare blev man väl antar jag. Är ju inte så man kan ta vadsomhelst hursomhelst utan att det märks.

Vidare snor jag alltid saker ur deras kylskåp/frys om jag är på besök. Men det ser jag inte som stöld, sådant är fairgame.

Har ärligt talat inga direkta skuldkänslor, lär väl betala igen på ett eller annat sätt förr eller senare - om jag inte redan har gjort det.
cry me a river!
--> thcrew

2010-08-13 21:01
Bara riktigt smutsfolk som stjäl från vänner och familj. Definitionen av en vän är väl att man inte stjäl av dem? Att sno från sin familj är lika äckligt det med. Familjen ska få saker, inte bli bestulna.

Ta växelmynt hemma, äta ur sin kompis kyl, eller sno en flaska sprit hemma (så länge det inte är sista flaskan) räknas såklart inte. Man får ge och ta där.

Att överlagt leta upp sin mammas plånbok, kolla igenom den, och ta det som inte kommer märkas, är fan katastrof. Morsan kan inte ha gjort ett bra jobb med uppfostran om ni kan kolla henne i ögonen efter det...

Groupie

2010-08-13 23:11
frågan är väl snarare vad man definerar som stöld..
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!

2010-08-14 02:38
Ser väl iofs inte riktigt den tydliga moraliska skiljelinjen mellan att stjäla från de man känner och de man inte känner? Många gangstazzz här som verkar tycka det är jävligt coolt att snatta fortfarande, trots att de uppenbarligen redan fyllt femton.

För att svara på TS fråga: självklart kan man tänka sig extrema situationer där det skulle vara rättfärdigat att stjäla från någon man känner. Men att göra det enbart för att berika sig själv känns ju bara för fittigt.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2010-08-14 07:38
Refused: Nu tycker jag ju inte att man ska sno från obekanta heller, men visst är skillnaden rätt stor. Snor du från en bekant bryter du ett förtroende vilket kan ta hårdare än själva förlusten i sig.

Jämför att få din nya fräscha telefon stulen på krogen med att få din nya fräscha telefon stulen på krogen för att två dagar senare upptäcka att det var en av dina närmsta vänner som snodde den.
"jag har fin hår. som en waterfall."

2010-08-14 10:06
boogey:

Du har rätt såklart. Men jag reagerade ändå på attityden att det var hemskt att stjäla från vänner men nästan lite tufft att stjäla från andra (bara vissa som uttryckte den, naturligtvis).
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Moderator

2010-08-14 11:04
I mina yngre tonår så tog man väl nån cigg av morsan ;p hon har aldrig haft speciellt mycket alkohol hemma så blev aldrig att man kunde ta det^^ Men en del polare tog alkohol hemifrån lite då och då^^

Sen tror jag inte att jag kan komma på nått mer
//TW

2010-08-14 15:02
shitmannen
men att ta lite alkohol i smyg är väl är väl ändå standard :p?
när jag skriver ända, menar jag troligtvis enda
Moderator

2010-08-14 17:30
jag är en apa Ja i 14-års ålderna så känns det nästan som att det var det, inget att brinna i helvetet för^^
//TW
Rappare

2010-08-14 20:47
Bjäär
Självklart är det en jävligt dålig ursäkt för att stjäla, det håller jag fullkomligt med dig om. Men jag kan verkligen inte förstå hur man kan få fram att det är mer sannolikt att verkligheten är "på riktigt" än att den inte är det. Jag tror varken det ena eller det andra, men jag tycker att det verkar lika troligt bådadera.