I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Cross-casting över de entiska gränserna, stör det dig?

Övrigt - Blandat

   
Poet

2010-12-01 14:27

Cross-casting över de entiska gränserna, stör det dig?

Läste den här artikeln idag och fick mig en funderare....

För mörk för att spela hobbit

Seriöst? Vad är grejen? Det är fiktiv karaktär, fiktiv jävla story, fiktivt ALLT! Hade de gjort en film om John F Kennedy och castat en svart snubbe så hade det varit en annan femma, men att det inte får finnas ett endaste svart plyte i en värld som Lord of the Ring? Ramaskri när folk fick höra att Marlon Wayans skulle spela Robin i "Batman Forever" (slutade med att Marlon fick betalt för rollen, men vart ersatt av Chris O'Donell i filmen), folk blev dumma i huvudet av att se att Kingpin plötsligt var svart i "Dare Devil" eller att Samuel L Jackson spelade Nick Fury i "Iron Man" och liknande diskussioner uppstod när det blev spekulationer om att Eddie Murphy skulle spela The Riddler i nästa Batman film. Att "Prince of Persia" spelades av Jake Gyllenhaal's vita arsle, var tydligen lugnt för alla.

Nu har trenden sakta men säkert vänt (vilket jag glädjer mig åt) i Marvel filmen "Thor" så kommer två vikingar spelas av en svart snubbe (Idris Elba) respektive en japan. Och Jamie Foxx kommer spela Lynch (en vit karaktär) från tv-spelet "Kane & Lynch".

Summan av kardemumman:

Nu är det ju ganska uppenbart att nordamerikaner är ett släkte för sig, men vad tycker du som svensk eller kanske LOTR/Marvel/DC mm, fan? Stör det här dig att man cross-castar över etniciteterna? Spelar det någon roll?


Love

At the gates of Eternity...