Cross-casting över de entiska gränserna, stör det dig?
Läste den här artikeln idag och fick mig en funderare....För mörk för att spela hobbit Seriöst? Vad är grejen? Det är fiktiv karaktär, fiktiv jävla story, fiktivt ALLT! Hade de gjort en film om John F Kennedy och castat en svart snubbe så hade det varit en annan femma, men att det inte får finnas ett endaste svart plyte i en värld som Lord of the Ring? Ramaskri när folk fick höra att Marlon Wayans skulle spela Robin i "Batman Forever" (slutade med att Marlon fick betalt för rollen, men vart ersatt av Chris O'Donell i filmen), folk blev dumma i huvudet av att se att Kingpin plötsligt var svart i "Dare Devil" eller att Samuel L Jackson spelade Nick Fury i "Iron Man" och liknande diskussioner uppstod när det blev spekulationer om att Eddie Murphy skulle spela The Riddler i nästa Batman film. Att "Prince of Persia" spelades av Jake Gyllenhaal's vita arsle, var tydligen lugnt för alla. Nu har trenden sakta men säkert vänt (vilket jag glädjer mig åt) i Marvel filmen "Thor" så kommer två vikingar spelas av en svart snubbe (Idris Elba) respektive en japan. Och Jamie Foxx kommer spela Lynch (en vit karaktär) från tv-spelet "Kane & Lynch". Summan av kardemumman: Nu är det ju ganska uppenbart att nordamerikaner är ett släkte för sig, men vad tycker du som svensk eller kanske LOTR/Marvel/DC mm, fan? Stör det här dig att man cross-castar över etniciteterna? Spelar det någon roll?Love
At the gates of Eternity...
Vad sägs om en ny version av Roots med en vit Kunta Kinte?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
BC99 Så med andra ord hade du inte haft några som helst problem om man gör en omfilmatisering av någon "svart film" och ersätter huvudskådisarna/nyckelroller med vita människor (vita män)? a la Shaft, eller ghettorullar som Menace to society. Fatta Nicolas Cage som Shaft, glida runt, sätta på svarta kvinnor, vara fett mycket manligare än alla snubbar i hela stan etc. Ohh yeaah.
Est. 1984 "Fo sheezy, keep my girl nice and sleazy, with a gun tattoo on her ass that say squeaze me"
Funkenteller : Nu är jag ganska säker på att "Roots" är baserad på Alex Haley's släkthistoria, vilket hade blivit ganska svårt då att byta ut allt det "svarta".Kane : Ganska uppenbart att Shaft ska vara svart, då det är en typisk blaxploatation rulle. Hade inte varit särskilt logiskt i sitt sammanhang att en vit snubbe springer omkring i ett helsvart ghetto och gökar med svarta kvinnor. Hade någon lyckats pull that off, så är jag game, men det är ganska uppenbart att det skulle bli ett fiasko. Ett mer relevant exempel hade varit om det blir en vit snubbe som spelar Spawn, (Spawn har alltid varit svart i serietidningarna och i filmen). Men jag kan ärligt säga att det inte hade stört mig särskilt mycket om det blivit en vit snubbe istället för Spawn.
Toastare
2010-12-01 16:05
Alltså, vad är det så konstigt att filmer som bygger på serietidningar där karaktärerna är vita också då har vita skådespelare. haha, spot on med både Rötter och Shaft..
Jag skyller allt på Emma!
Bounty : Inte konstigt alls... om nu regeln hade varit sådan och det efterföljdes.
BC99 P27 Bajsnödigaste inlägget någonsin.
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress "Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"
Toastare
2010-12-01 16:45
BC99, vaddå om reglen varit sådan?.. så det är inte ok bara för att några valt att casta t.ex jamie foxx som lynch? Så länge man castar till något som redan finns, en bok, en serietidning så ska man casta efter hur karaktären ser ut.
Jag skyller allt på Emma!
En mörkhyad jävla Hobbit, det går ju såklart fetbort. Alla vet ju att hobbits är typ irländare. Runda, korta goa' mjöddrickande, dansande, totiming, håriga irländare..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Bounty :
Så länge man castar till något som redan finns, en bok, en serietidning så ska man casta efter hur karaktären ser ut. Exakt det jag syftar på, om nu regeln är så, varför byter de ut karaktärer av färg mot helvita människor? Varför höjer ingen på ögonbrynen när de castar en helvit snubbe att spela Prince of Persia. I "13'e Krigaren" så änsträngde de sig åtminstone och fick tag i en spanjor att spela Ibn Fadlan. Eller Spawn, där Spawn's bästa polare i serietidningen är svart, men i filmen är han vit osv.
var det en ordvits att du skrev "entiska gränserna? Kan man tänka sig en svart lavskägge menar du?
http://soundcloud.com/80scrackpolo
TheMatt : Gissa vad? JRR Tolkiens värld finns inte på riktigt! Lika lite som Star Wars galaxen finns i verkligheten. So who gives a rat's ass om det finns mörkhyade hobbits?
Författaren JRR Tolkien anger inte vilken hudfärg hobbitar har. I "The Complete Guide to Middle-earth" kan man dock läsa att den vanligaste typen av hobbitar är mörkare i hyn än de andra typerna. Står det i samma artikel. Elijah Wood mörkhyad? Ok...
mörkare i hyn står det ju bara, det innebär ju inte att de ska vara svärta utan lite mörkare och smutsiga nästan kanske... så uppfattar jag det... men detta är ju inget nytt, det blev ju kaos när James Bond blev blond, han ska ha svart hår... det är bara så!
Get Random!
Det är fortfarande fuckat om dom släpper en film baserat på ett spel där båda karaktärerna i huvudrollen är vita, kolla hur lynch ser ut i videos etc och så tänker du på Jamie foxx... Vem vet kanske fanns nån svart viking
I.C.T.W Ill be heading out soon
det handlar ju inte bara om hudfärg, om en fiktiv karaktär ser ut på ett sätt och det ska göras en film om honom ska han se ut så. Dumbledore hade ju aldrig kunnat spelats av Terry Crews... lol
Get Random!
"So who gives a rat's ass om det finns mörkhyade hobbits?" Well, det var du som startade tråden..
King : Visserligen sant, men sägs det någonstans vilken etnicitet de har? En skintone är inte vad som avgör ens etnicitet. Finns asiater som är blekare än de flesta svenskar, betyder det då att asiater är vita? Min åsikt är denna, om det är bundet till det till en så pass grad, så börs det givetvis inte fifflas med. Därav att jag tycker att liknelsen med Roots (som förövrigt bara var ett fattig försök till att göra sig lustig över) inte fungerar då det är baserat på riktiga händelser, ej heller fungerar det med Shaft då det är som bekant en blaxploitaion film.
TheMatt : Läs tråden igen i så fall, min åsikt är den att jag tycker det är chill att de cross-castar, så varför skulle man bry sig att en jävla hobbit råkar var mörkare än de andra?
We want some brothas up on the wall!
Dagens Nyheter 15/11 1987: En hip-hopkonsert innebär en eller flera negrer som pratar rytmiskt och snabbt till ett komp av trummaskiner, stulna musikfragment och skivspelare som används som rytm-instrument. (Man "scratchar" med nålen fram och tillbaka över ett skivspår.)
Doggsson : By the way...
He can do the transformation! :)
Isofu : Haha classic movie!
Har inte läst era teorier. Tror inte det handlar om rasim, BRUNT kan vara fel för storyn, är det svårt eller!? Är folk så jävla bräna helt allmänt eller vafan e grejjen?Vit, brun, röd, gul eller ful, vem bryr sig, sålänge jag trvis med filmen, helt ärligt! /My niggah
Jag har visserligen inte heller snackat något om rasism, så jag hoppas folk inte försöker leda in tråden på det spåret.
Ja, egentligen är det ganska löjligt. Det står trots allt, vad jag kan minnas, ingenstans i böckerna att hoberna är ljushyade till att börja med. Det är ändå en barnbok... Och även om det hade stått i boken att "hoberna är inte pakistaner" så är det inte som att Peter Jackson ansträngt sig för att tolka böckerna ordagrant ändå...
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...
"min åsikt är den att jag tycker det är chill att de cross-castar," Men alltså. Den enda logiska slutsatsen man kan komma till är väl att det beror på från fall till fall.? Om det nu vore så att Tolkien specifikt beskrev hobbiten som en vit liten kille så ska han väl naturligtvis vara en vit liten kille. Jag kan definitivt tänka mig att i de flesta historier så har författaren tänkt på hur karaktärerna ser ut och beskrivit dessa. Och då ska man såklart följa beskrivningarna. Det är väl inte så mycket svårare än att försöka vara så hängiven till orgnialet som möjligt. I den utsträckning det går. Jag ser inte hur det blir bättre om man "cross-castar" bara för sakens skull. Om man ser specifikt på det här fallet så vet man ju inte hur "mörk" personen var. så det är svårt att avgöra huruvida det var ett smart beslut eller inte som dom gjorde.
Jag stör mig nog lite på det. I sagan om ringen känns det inte som att det hade passat in så bra med tanke på klimatet borde det inte finnas så många mörka där och med tanke på hur homogena och territoriella dom olika grupperna är så borde invandring inte vara särskilt vanligt,glöm inte att det redan finns en konflikt mellan dvärgar och alver och att då ta in Martin Luther King,shaft och gänget? Nej det skulle inte funka. Det hade kanske gått med en svart orch men en hobbit eller alv? nee du,hobbits ska se ut som irländare som någon skrev och alver ska antingen vara blonda och väldigt ljusa eller ha korpsvart hår och vara vita. Hela minoritetstjafset inom filmindustrin börjar bli lite påfrestande nu,George Lucas anklagades för rasism och antisemitism för att afroamerikanska uppfattade Jar Jar Binks som en nidbild av afroamerikaner som gav en dålig bild av nämnda folkgrupp och vissa judiska organisationer ansåg att Watto var en nidbild av den klassiska judiska affärsmannen. Sånt här känns bara löjligt,man skulle lika gärna kunna ställa krav på att det ska vara mer tjocka människor i Star Trek eller mer flintskalliga i Indiana Jones osv. Det hade varit en sak om t.ex. Tolkien såg hobbits som svarta när han skrev boken och det var en del av hans vision men om det var så då hade antagligen dom som nekades rollen pga sin hudfärg kunnat få rollen och det hade inte funnits ett "problem". Dom som tillsätter roller måste ju ha möjligheten att neka någon för att man inte anser att den har ett passande utseende eller ska det vara omöjligt att säga till en tjej att hon är för vit för att spela t.ex. Aretha Franklin?
http://mutualism.blogg.se/ https://vitsvart.wordpress.com/
p-m : Ha i åtanke på att det är en värld som inte existerar och dessutom med orcher, stora spindlar, "oliphants", Gandalf som brottas med eldmonster, Golum och annat trams. Att ha lite folk med annan etnisk bakgrund låter väl inte så far fetched då, eller hur? Och återigen, du blandar ihop historisk sanning (Aretha Franklin som faktiskt är svart och faktiskt finns) med fictional bullshit. Det står visserligen inte hur mörka hobbitsarna nu var, men det står heller inte vilken etnicitet de har, så det är upp till varje människa att tolka det som de vill. Så att anta att han gjorde hobbits till vita, bara för att hans omgivning består av vita människor, känns ju inte helt farfetched, men det behöver fortfarande inte betyda att det skulle vara sanningen för det. Men att det inte skulle finnas mer än en endaste jävla hudfärg i en värld full med allt det tramset som jag beskrev ovanför, det är helt och hållet ologiskt. Och som sagt, inte så att Peter Jackson följt böckerna till punkt och pricka. Kakmonstret : Min åsikt är den att whoever does the job well, borde få jobbet och därmed ser jag cross-casting som ett minimalt problem. Men återigen, att Shaft är svart, är orubbligt eftersom det hela kommer falla samman om han får någon annan hudfärg. Att Batman skulle vara svart, eller Peter Parker/Spiderman är inget annat än en kosmetisk skillnad. Lika mycket med en japan respektive svart snubbe som spelar vikinga gudar (återigen, påhittade karaktärer).
Cookie Monster : Så här ser tjejen ut som blev nekad rollen.
Irrelevant egentligen hur pass mörk hon är, då det inte ska spela någon roll.
Ain't nuttin wrong wit no brotha playin hobbit! Zupwitdat?
Intressepenisen hårdnar!
Jag såg ett inslag på TV4 nyheter om nån tomtetävling. Det var en kvinna med i tävlingen, helt sjukt. En kvinna kan ju inte vara jultomte. Tomten är ju man. Ungefär som att hobbitar är vita, fast mörka i hyn.
"Damfotboll är som V75 med kossor" - Gert Fylking. Jag väntar på din ursäkt till kossorna.
Som jag förstått det fick också personen i castingen som dismissade hobbitkvinnan senare sparken just för denna händelse. Snipp-snapp-snut!
Intressepenisen hårdnar!
Candide : Kommer väl ändras förr eller senare också. Lucia ska ju egentligen vara brunette och blåögd eller något, har sett Lucior av various ethnicities.
BC99 P27"Min åsikt är den att whoever does the job well, borde få jobbet och därmed ser jag cross-casting som ett minimalt problem. " Det är ett väldigt konstigt sätt att tänka när man har en specifik historia att berätta. Om man har en historia man vill berätta, då vill man ha en speciell person som porträtterar den karaktären man vill visa upp. Om man går fullt ut med cross casting så skulle ju i princip alla kill roller ersättas av tjej skådespelerskor. Lixom, whoever does the job well? Spelar ingen roll om skådisen inte på något sätt passar in i rollen? Ska man ta samma sak med ålder också? Ta gamla tanter att spela 15 åriga high school tjejer? De skulle troligen kunna utrycka rollen rätt så väl, däremot skulle ingen köpa det. "Att Batman skulle vara svart, eller Peter Parker/Spiderman är inget annat än en kosmetisk skillnad. " Fast det är det ju inte... Skulle det vara menat att stålmannen eller peter parker skulle vara svart så skulle han väl vara det i berättelsen. Då skulle han också troligtvis komma från en annan kultur och ha en annan umgängeskrets i serierna. När peter parker och batman skapades så hade dom en specifik karaktär i åtanke. Det går inte bara att ersätta den personen med någon från en annan hudfärg hur som haver. Så det är betydligt mer än en kostmetisk förändring. "Ha i åtanke på att det är en värld som inte existerar och dessutom med orcher, stora spindlar, "oliphants", Gandalf som brottas med eldmonster, Golum och annat trams. Att ha lite folk med annan etnisk bakgrund låter väl inte så far fetched då, eller hur?" Att det är en värld som inte existerar spelar inte speciellt stor roll. Även om den är påhittad så har den som hittat på världen troligen satt sig ner och tänkt igenom karaktärerna rätt så noga.
att Jamie Foxx ska spela Lynch var ju galet... han är en duktig skådis men han är så långt ifrån honom man kan komma. Även åldersmässigt.... sen förstår jag inte riktigt vad du vill få fram. I de flesta serietidningar är det bilder som man kan se hur karaktärerna ser ut. Om det nu är en vit person varför kan inte en vit spela honom, likadant som en svart spelar en svart. Man kan ju inte göra en film om Nalle Puh och göra honom till en Isbjörn?
Get Random!
Kakmonstret : Men det är ju narrow thinking, man måste ju se det djupare än bara det yttre. Och du fattar väl att när jag säger att den som gör jobbet bäst, även ska kunna fylla kriteriet att passa in i rollen. Och jag tycker inte etnicitet är vad som avgör om någon kan/ska passa en roll. Jag blev faktiskt glad att höra ryktena (även om det bara var bullshit) att Eddie Murphy skulle kanske få spela The Riddler, Eddie är ju fan lite av ett nutjob och kan du med handen på hjärtat säga att han inte hade passat, enbart för att han inte är vit? Jag tror du faktiskt förstår vad jag menar med den som gör jobbet bäst. Så dina andra överdrivna exempel med kön och ålder känns lite befängda i det här sammanhanget.
Skulle det vara menat att stålmannen eller peter parker skulle vara svart så skulle han väl vara det i berättelsen. Ja och i en perfekt värld så hade Prince of Persia spelats av en iranier och inte en helvit kille, vad är din poäng? Hela den här trådens existens är ju för att saker och inte är som det "ska" vara. Nu har jag inte sett "Prince of Persia" filmen, men jag har sett Jake Gyllenhaal's många andra filmer och jag tycker han är en duktig skådis. Visst var min spontana reaktion "han passar inte" när jag fick höra det, inte för att han är vit, utan enbart för att jag inte kunde tänka mig han i den rollen. Några månader senare har han buffat upp sig och skaffat långt hår, så ger jag det the benefit of the doubt.
King Phil : Det jag vill komma fram till är att cross-casting är här för att stanna, vilket jag är cool med (och dessutom uppmuntrar), så länge det är fiktiva karaktärer.
Om det nu är en vit person varför kan inte en vit spela honom, likadant som en svart spelar en svart. Bra fråga, det är ju inte jag som castar skådisarna till Hollywood filmerna. Stör det dig verkligen så mycket? Att en vit får spela en svart och tvärtom?
Förövrigt har Nalle Puh fått genomgå lite kosmetiska förändringar han också. Så här såg han ut från början.
Glömde säga en sak, argumentet att man ska stick to the original idea till 100% fungerar inte i de här sammanhangen. Alla som läst original LOTR böckerna, vet att filmerna har en hel del stora skillnader. Samma gäller Marvel, DC mm. Tror ni Smallville följer samma mal/historia/bakgrund som de övriga Superman filmerna/serietidningarna? Eller X-Men till exempel, kan nämna 1000 olika saker som finns med i filmerna som är helt olika i serierna. Som sagt, att göra en film baserad på verkliga saker/personer (Roots till exempel) och fucka upp den, är en helt annan femma. En fiktiv värld är alltid öppen för förändringar.
BC99 P27"Och du fattar väl att när jag säger att den som gör jobbet bäst, även ska kunna fylla kriteriet att passa in i rollen. Och jag tycker inte etnicitet är vad som avgör om någon kan/ska passa en roll. " Men då är det väl så att de som gör jobbet bäst? Dvs som bäst fyller kriteriet att passa i rollen, är den som har den etnicitet som karaktären har? Inte mycket mer än så? Etnicitet spelar ofta en roll för vad för typ av karaktär det är. I vissa fall är karaktären inte speciellt beroende av etnicitet, tex om det är en biroll etc. Då spelar etniciteten på skådespelaren inte speciellt stor roll. Men när det gäller viktiga karaktärer så har de ofta en speciell roll att spela i historien, och karaktärens bakgrundshistoria spelar då roll. Där spelar etnicitet stor roll. "Jag tror du faktiskt förstår vad jag menar med den som gör jobbet bäst. Så dina andra överdrivna exempel med kön och ålder känns lite befängda i det här sammanhanget." Nej jag förstår inte vad du menar. Om en karaktär ska vara en viss karaktär så ingår ofta etnicitetn i den karaktären. Då spelar etnicitet roll för valet av skådespelare."a och i en perfekt värld så hade Prince of Persia spelats av en iranier och inte en helvit kille, vad är din poäng?" Poängen är att det inte bara går att ändra hudfärg på karaktären utan att det får implikationer på historien som karaktären ingår i. Och hela sammanhanget. Det blir helt enkelt inte samma historia som det var innan, man får göra om den. Och i vissa fall får kanske en filmregissör den artistiska friheten att göra om. "Förövrigt har Nalle Puh fått genomgå lite kosmetiska förändringar han också. Så här såg han ut från början. " Fast du verkar ju inte förstå att det handlar om mycket mer än bara kosmetiska förändringar.? hade nalle puh tidigare sett ut som en panda eller en koala på bilden du visar. Då hade den varit mer fungerande.. Förstår du poängen? "Glömde säga en sak, argumentet att man ska stick to the original idea till 100% fungerar inte i de här sammanhangen. " Det är ingen som sagt att man ska följa orginalet till 100%. Men att ändra etnicitet på huvudkaraktärerna är en stor grejj. "Som sagt, att göra en film baserad på verkliga saker/personer (Roots till exempel) och fucka upp den, är en helt annan femma. En fiktiv värld är alltid öppen för förändringar." Detta är störtlöjligt. Om vi skulle skriva en fiktig historia om en vit president som gör en massa dumma saker. Bara en fiktiv historia som jag kommit på. Då kan man inte bara hipp som happ ersätta den med en svart person.
Kakmonstret: så du ser hellre en dålig vit skådis än en bra svart skådis göra en roll bara av ren princip? För jag förstår inte vad eller hur du menar och då har jag läst dina inlägg både en och två och tre gånger.
Tänkte skriva ett långt inlägg, men Medoria sammanfattade allt det jag tänkte säga i tre rader. Fattar inte heller vad du menar, Kakmonster .
medoria F28 Fast nu försöker du väl bara spela dum? Det finns gott om bra både svarta och vita skådisar, det lär inte va något problem att hitta varken eller. Om en film har dåliga skådisar beror det snarare på att man har en dålig person som screenar o anställer skådisar, än vad det handlar om att det är svårt att finna bra skådisar inom den etniska gruppen man letar efter.
är rollen att spela en vit man så passar väl en vit man bäst för detta? //Yde - skum diskussion
www.myspace.com/ydetobbe "En misantrop är ju trots allt bara ett annat ord för en upplyst person. :P " -Simba
Producent
2010-12-02 13:05
vadå, ska dom göra en kane & lynch film ?:D:D
I "13'e Krigaren" så änsträngde de sig åtminstone och fick tag i en spanjor att spela Ibn Fadlan. haha ibn fadlan,. kommer ihåg när vi hade religion i högstadiet, tyckte det namnet var fett coolt. döpte våran första skatefilm The Fadlan Brand.
kom o tänka på när Bruce Lee spelar Kato i The Green Hornet, dom gav han masken för att man inte skulle se lika lätt att han var asiat.
off topic
Haters gon' hate...
BC99 P27: Nej det kan han garanterat inte pga det faktum: HAN ÄR INTE VIT OCH FLINT PÅ HUVUDET! Han är typ 30 och svart medans lynch ser ut som en 45 årig vit psykpatient... Dom kan göra en film med jesus som svart eftersom såvitt jag vet har jag bara sett bilder på hur kan kunde se ut, men om jag nu sett karaktären så som han är skapad så ska han se ut så. Gör om gör rätt
I.C.T.W Ill be heading out soon
Jag kräver en asiatisk hobbit i rullstol NU! Och att Will Smith ska spela Anne Frank i filmen om hennes liv.
kakmonstret: har du erfarenhet av skådespelande eller teater? det är en process som är väldigt komplex och handlar om kemi mellan såväl medspelare som regissör och skådespelare. Rimligtvis borde det vara den som funkar bäst i gruppen/teamet som får rollen, oavsett hudfärg, såvida det inte finns tydliga ramverk om att ett visst kön eller etnicitet inte ska få rollen. Bond kommer av förklarliga själ aldrig spelas av en svart man. Vilket fått Hollywood att kontra med en lönnfet Ice Cube i rollen som Trippel X. Vidare kommer vi aldrig få se en kvinna i rollen som vare sig Vladimir eller Estragon därför att Beckett utförligt skrivit att rollerna ska gestaltas av män.
Dogson : Du behöver göra dig själv en tjänst och sluta snacka ur din röv. Jamie Foxx är 43 år gammal och han kan mycket väl spela ett psykfall, att han fortfarande kommer vara svart kommer inte påverka hans prestation.Kaal : Ja och för att inte nämna alla de underbara vita skådespelare som målade på sig ett svart ansikte och röda läppar för att gestalta svarta människor, så sent som i typ varje Othello pjäs, även i nutid.
Man vill ju känna igen karaktärerna från där man känner igen dom. Man kan ju inte förvandla de till något helt nytt oavsett om det är från vit till svart eller tvärtom. Att Gyllenhaal var prince of persia är det nog ingen som störs sig på då har i filmen ser rätt "arabig" ut. Det är nog lättare att göra en vit mörkare än tvärtom. En blond bond? hell no! en mörk hobbigt? hell no! en mörk lynch? hell no! en vit shaft? hell no! osv..
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
har inga problem med enter i regel. men när man ser Lavskägge i en romantisk komedi så tycker även jag att det har gått lite långt.
Lepra : Som jag nämnt innan, så är det inte det yttre som inger den känslan en karaktär ska ge en. Många som argumenterade emot Heath Ledger (eftersom han ansågs vara någon sorts pretty boy skådis) när de fick höra att han skulle spela the Joker. The rest is history.
BC, varför blandar du alltid engelska och svenska?
Smash the show, glas on the go, geezers like whoa! jewelheist.tumblr.com
Antonq : Jag har alltid vuxit upp i en anglo-talande atmosfär, haft vänner som varit direkt importerade från USA/UK, som inte kunde svenska i början. Min fru är kanandensare och jag talar med henne över telefon på daglig basis, jag bodde själv i Toronto och ska flytta tillbaks dit snart. Jag talar engelska med min syrra hela tiden. Det har helt enkelt gått till den graden att jag tänker på engelska och ibland står jag skitlänge med ett ord på engelska och inte har en bra motsats till det på svenska. Vissa uttryck tycker jag ändå man kan förbehålla sig rätten att få använda. Men typ "cross-casting" har jag inte en endaste aning om vad det kan heta på svenska. Förlåt om det är störigt, men är det verkligen så jobbigt? Du förstår väl ändå vad jag skriver?