I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Cross-casting över de entiska gränserna, stör det dig?

Övrigt - Blandat

2010-12-02 15:51
BC: Nä, jag skrev ju varken att det var jobbigt eller störigt, jag undrade bara :)

Kom själv just hem från en längre vistelse i USA, och talar med min amerikanska flickvän på engelska över skype dagligen, så jag förstår vad du menar. Men för mig har mitt ökade bruk av engelska fått effekten att jag är mer mån om min svenska, att jag försöker att inte blanda in för mycket engelska uttryck där det finns svenska motsvarigheter, osv. Inte för att jag tycker att det är principiellt fel utan bara för att jag själv tycker att jag låter löjligt när jag pratar svengelska. Jag har verkligen blivit uppmärksam på hur influerat av engelska det vardagliga svenska språket är.

Fru i Toronto alltså... Är det jobbigt med långdistans? Har du visum i Kanada?

Sorry för off topic (svengelska ;)

Smash the show, glas on the go, geezers like whoa!
jewelheist.tumblr.com

2010-12-02 16:32
Och att Will Smith ska spela Anne Frank i filmen om hennes liv.

word..

förstår inte varför man har något emot att en vit person i en serietidning ska spelas av en vit på riktigt. Lite enklare att relatera osv. Varför inte göra person så lik som möjligt om det nu är möjligt?
Get Random!
Poet

2010-12-02 17:11
King: Ingen i den här tråden har sagt att man skulle ha något emot att casta en vit snubbe till en roll. Fokuset är snarare tvärtom, varför är folk emot att en skådespelare av annan färg skulle få chansen?

Och lägg ner era kassa, fattiga exempel, de är inte roliga någonstans och dessutom inte ens jämförbara i sammanhanget.
At the gates of Eternity...
Poet

2010-12-02 17:30
BC99 P27: Jamie foxx är fortfarande fel färg och jag hade ingen aning om att han var 43 :D

Det enda man märker är att du inte spelat kane and lynch spelen, är snubben vit från början och gjord vit ska han väl för fan spelas av en vit i filmatiseringen allt annat är ett fiasko.

Gör man ett homage ska man hålla sig sann till orginalet,
I.C.T.W
Ill be heading out soon

2010-12-02 17:54
Jag tycker att det alltid är bra om en re-make movie/game/bok adaptation är så trogen till källmaterialet som möjligt. Det blir lite distraherande annars, speciellt om teamet bakom verket påstår att detta är samma IP.

Herr Gyllenhaal som Prince of Persia gjorde inte mig så mycket då protagonisten i de senare PoP spelen såg inte så mycket mer "persisk" ut än vad Jake gjorde i filmen. Sen ändrar prinsen utseende så jävla mycket från spel till spel att det är omöjligt att verkligen beskylla Jake's utseende eller valet att casta honom.

Foxx som Lynch verkar ju riktigt onödigt. Lynch är en white trash, pillpopping, degenerate psykopat. Dessutom har Lynch samma utseende i bägge spelen som släppts. Hans utseende är set in stone. Nu har jag ingen tvekan om att Foxx kan spela en riktigt bra Lynch som är trogen källmaterialet men kan han se ut och låta som Lynch? Ja kanske det, de kan säkert sminka honom och ändra hans röst men känns inte det lite onödigt? Varför inte ta en duktig vit skådis som är lite simplare att göra lik Lynch och som är enklare att "köpa" som Lynch? Nu ska vi inte heller låtsas som att de ens kommer försöka få Foxx att se vit ut. Han kommer med allra största säkerhet spela en svart version av Lynch. Onödigt tycker jag då jag föredrar att saker och ting håller sig så troget källmaterialet som möjligt.

Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.

2010-12-02 18:31
Men alla ni som har invändningar. Låt oss säga att man beslutar göra en remake på en klassisk film ( kan nu inte komma på något bra exempel) och man vänder ut och in på varenda sten för att hitta en bra skådis till huvudrollen ( som är en vit karaktär) och man inte hittar någon. Då skulle ni alltså föredra att man hellre lägger ner hela projektet eller kanske möljigtvis eventuellt vidgar sökfältet något och öppnar för att en ickevit skådespelare kan göra rollen. ?
Poet

2010-12-02 19:04
Dogson: Haha guy, vad sa jag om att sluta snacka ur din röv? Jag har spelat bägge Kane & Lynch spelen, tackar som frågar. Lägg ner nu :P Tyckte det första spelet sög röv medan det andra vart helt ok.

Marvin: Du har en poäng med att PoP ändrar utseende, men namnet är fortfarande Prince of PERSIA hehe. Ska vi köra på principen som de flesta snackar om i tråden, så är det väl orimligt att en australienare ska spela Thor i den nya "Thor" filmen?

2010-12-02 19:33
Marvin: Du har en poäng med att PoP ändrar utseende, men namnet är fortfarande Prince of PERSIA hehe. Ska vi köra på principen som de flesta snackar om i tråden, så är det väl orimligt att en australienare ska spela Thor i den nya "Thor" filmen?

Ja namnet är Prince Of Persia men prinsen har sett ut på alla sätt och vis för varje iteration som har släppts och har ofta inte sett såvärst stereotypiskt persisk ut i flertalet av dem. Å andra sidan har jag träffat en och annan Iranie som ser väldigt västerländsk ut, bara för att skiten utspelar sig i persien så är det inte så jättenoga med alla måste se ut som persiska stereotyper.

Om denna australienaren kan se ut som en "Thor", så som han beskrivits i mytologin och avbildats i populärkultur så ser jag väl inget problem med det. Det kommer dock vara löjligt om han snackar australienska men å andra sidan kommer det känns precis lika löjligt för oss svenskar att Thor kommer snacka ENGELSKA överhuvudtaget. Jag tycker hela idén om att göra en Thor film är smått löjlig from the get-go.

Men alla ni som har invändningar. Låt oss säga att man beslutar göra en remake på en klassisk film ( kan nu inte komma på något bra exempel) och man vänder ut och in på varenda sten för att hitta en bra skådis till huvudrollen ( som är en vit karaktär) och man inte hittar någon. Då skulle ni alltså föredra att man hellre lägger ner hela projektet eller kanske möljigtvis eventuellt vidgar sökfältet något och öppnar för att en ickevit skådespelare kan göra rollen. ?

Jag tycker remakes på klassiska filmer är onödiga i 9/10 fall. Men för att underhålla ditt extrema exempel om att man inte lyckas hitta en enda vettig VIT skådespelare i hela hollywood/världen så ja, varför gå vidare med en film om man inte har lyckats casta skådisar som passar för rollerna av olika anledningar? Speciellt om det är en remake och risken är stor att fans av originalet redan kommer hata på projektet. Fast sånt här har väl aldrig hindrat hollywood tidigare.

För att förtydliga så brukar jag bara ha invändningar om det är ett projekt jag faktiskt bryr mig om, det vill säga om originalet ligger mig nära och är något jag gillar. Prince Of Persia som story har alltid varit stenlöjligt så jag bryr mig inte vad de än gör med den franchisen, spelen var kul men det var ju knappast tack vare karaktärerna och storyn. Samma med en Thor film. Jag har nog aldrig brytt mig om Nordisk mytologi så för min del kan de lika gärna sätta Angelina Jolie i huvudrollen med en hammare och enormt skägg.

Kane & Lynch däremot tycker jag har intressanta karaktärer(men otroligt mediokra spel överlag). Jag ser potentialen i att göra en mer grimey Heat med dessa två anti-heros från spelet i huvudrollen. Skulle även vara trevligt om karaktärerna i filmen inte är helt annorlunda mot de i spelen både vad gäller dialoger, röster och utseende.

2010-12-02 19:45
medoria F28
"har du erfarenhet av skådespelande eller teater? det är en process som är väldigt komplex och handlar om kemi mellan såväl medspelare som regissör och skådespelare."
Jag har erfarenhet av hur man berättar historier o skapar karaktärer för film och spel. Det är väl självklart att det är en komplex relation mellan regissör och skådespelare osv. Det säger dock inte att man inte kan hitta bra skådespelare som har rätt etnicitet.
Och Teater är väldigt annorlunda från film dessutom..
Men det är fortfarande samma sak, har man en historia man vill berätta så vill man ofta ha rätt karaktär för den historien för att det ska vara en trovärdig historia, i teater är det dock annorlunda då man inte söker realism på samma sätt...

Lepra
"Att Gyllenhaal var prince of persia är det nog ingen som störs sig på då har i filmen ser rätt "arabig" ut. Det är nog lättare att göra en vit mörkare än tvärtom."
Att Gyllenhaal inte var mörkhyad var väl också det minsta problemet med den filmen. =)

BC99 P27
" Som jag nämnt innan, så är det inte det yttre som inger den känslan en karaktär ska ge en. "
Då vet du tydligen inte vad du pratar om. Det yttre är en stor del av den karaktär man vill porträttera, det är inte allt, men en stor del.

2010-12-02 19:53
BC99 P27
" Ingen i den här tråden har sagt att man skulle ha något emot att casta en vit snubbe till en roll."
huh? Det finns GOTT om filmer som verkligen inte skulle passa med att ha vita skådespelare..

"Du har en poäng med att PoP ändrar utseende, men namnet är fortfarande Prince of PERSIA hehe. Ska vi köra på principen som de flesta snackar om i tråden, så är det väl orimligt att en australienare ska spela Thor i den nya "Thor" filmen? "
Vilket land personen kommer från spelar väl knappast någon roll?
Men som sagt man får ta det från fall till fall. Och vilket land en person kommer från spelar knappast någon roll. Utan det är hur denne person porträtterar karaktären. Och då spelar hudfärgen roll.

medoria F28
"Låt oss säga att man beslutar göra en remake på en klassisk film ( kan nu inte komma på något bra exempel) och man vänder ut och in på varenda sten för att hitta en bra skådis till huvudrollen ( som är en vit karaktär) och man inte hittar någon. Då skulle ni alltså föredra att man hellre lägger ner hela projektet eller kanske möljigtvis eventuellt vidgar sökfältet något och öppnar för att en ickevit skådespelare kan göra rollen. ?"
Extremt dåligt exempel. Om du läser det första jag skrev i tråden, Så är det alldeles uppenbart att man får ta det från fall till fall. Man kan inte göra några universella regler om vad som funkar och vad som inte funkar.

Poet

2010-12-02 20:36
Marvin: Så det handlar enbart om utseendet då? Jag håller med dig delvis, som sagt så tyckte jag att Antonio Banderas var duktig som Ibn Fadlan. Men om det enbart handlar om det yttre, vad hindrar det, för att ta ett väldigt grovt exempel, vita skådespelare att slänga på sig lite färg och porträttera andra etniciteter i äkta "black face" anda?

Kakmonster: En riktigt duktig skådespelare förlitar sig inte på enbart det yttre och rekvisita. Så kan en skådespelare, oavsett etnicitet, ge mig samma känsla som original karaktären, så är jag game. Så droppa gärna snacket om jag inte vet vad jag pratar om.

2010-12-02 21:17
Så det handlar enbart om utseendet då? Jag håller med dig delvis, som sagt så tyckte jag att Antonio Banderas var duktig som Ibn Fadlan.

Inte enbart, men klart att utseende är en stor grej i movie adaptions. Man vill att skådisen ska se, låta och föra sig såpass likt källmaterialet som möjligt så klart. Anledningen till att det ibland castas skådisar som inte ALLS är lika karaktärerna från källmaterialet är för att studion lyckades få ett stort namn och sen kör de på det. Att ha Jamie Foxx och Bruce Willis namn knutna till Kane & Lynch filmen är tyvärr viktigare än att vara trogna källmaterialet. Big names sell more tickets. Det finns ju knappast en brist på schyssta skådisar i hollywood med alla olika sorters utseenden.

Men om det enbart handlar om det yttre, vad hindrar det, för att ta ett väldigt grovt exempel, vita skådespelare att slänga på sig lite färg och porträttera andra etniciteter i äkta "black face" anda?

Ja, förutom att det är onödigt och distraherande för tittarna som vet om det så man lika gärna kan casta en duktig svart skådis. Dessutom ser det väldigt komiskt ut.

2010-12-02 22:06
BC99 P27
"En riktigt duktig skådespelare förlitar sig inte på enbart det yttre och rekvisita. Så kan en skådespelare, oavsett etnicitet, ge mig samma känsla som original karaktären, så är jag game. Så droppa gärna snacket om jag inte vet vad jag pratar om."
Eftersom du fortfarande inte tycks förstå att det är mer än enbart det "yttre". Etniciteten speglar vilken kultur man kommer från osv osv.
Dvs själva huvudpoängen är att Etnicitet är mer än bara yta. Så länge som du inte förstår det så vet du ju inte vad du pratar om.

Poet

2010-12-02 22:11
Haha

"I'm a dude, playing a dude, disguised as another dude!"

Nu låg ju hela komiken i att hans karaktär i den filmen var en method actor som gick in så hårt i sin roll och vägrade släppa den mellan tagningarna. Det hade ju inte kunnats göra med en svart skådespelare, då en svart skådespelare faktiskt är svart.

Jag syftar mer på till exempel Laurence Olivier i Othello som gick i den här charmiga munderingen, för tydligen gick det inte att få tag i en endaste svart/mörk britt år 1965, i England som kunde spela en svart karaktär.

Inga klagomål där (tvärtom, 3 Oscar nomineringar och Laurence blev adlad också senare). Nu riktar jag inte det här mot dig, Marvin, och jag förstår att det har med popularitet att göra att de castar vissa namn till vissa filmer. Men tror du Jamie hade kunnat komma undan med att måla ansiktet vitt?

White Chicks exempel undanbedes...
Poet

2010-12-02 22:17
Kakmonstret: Du fattar väl att du motsäger dig själv ganska kraftigt i så gott som vartenda en av dina inlägg?

I fall där etnicitet aldrig spelat någon roll för ursprungskaraktären, varför skulle den spela roll senare? Det har aldrig varit någon fokus på Bruce Wayne's etnicitet, så vad hade egentligen ändrats om han var en svart miljardär plötsligt till nästa film? Samma sak kan appliceras på många andra karaktärer bland annat Spawn som ursprungligen (och fortfarande) är en svart karaktär. Det har ingen betydelse om han plötsligt skulle bli gestaltad av en vit skådespelare till nästa film.

Shaft (som tidigare exempel) däremot, talar ju för sig självt. Samma sak gäller Othello, då etnicitetskillnaden mellan Othello och hans fru i historien är nyckelkomponenterna.

Förstår du nu eller ska du säga emot mig enbart för sakens skull?

2010-12-02 22:45
Nu låg ju hela komiken i att hans karaktär i den filmen var en method actor som gick in så hårt i sin roll och vägrade släppa den mellan tagningarna. Det hade ju inte kunnats göra med en svart skådespelare, då en svart skådespelare faktiskt är svart.

Ja, jag har sett filmen och det var inte min poäng. Jag tycker alltid att blackface är komiskt, oavsett om det är menat för karaktären eller inte :) Om det inte är inbakat i scriptet så ser jag absolut ingen mening med att vita actors ska gestalta svarta karaktärer och bära blackface. Helt onödigt.

Men tror du Jamie hade kunnat komma undan med att måla ansiktet vitt?

Beror på vad du menar med "komma undan" med det. Hade jag "köpt" Foxx som Lynch om jag sett filmen och vetat att det är Jamie Foxx med vitt smink jag tittar på? Nej det hade jag inte och det hade ju varit alldeles för distraherande och löjligt att ha det i bakhuvudet. Då hade jag hellre viljat att han spelar en svart Lynch.

Om det är en franchise jag bryr mig om så gillar jag inte när studios miscastar karaktärerna, speciellt om anledningen är att de vill ha stora namn på affischerna. Det är inte ens enbart en etnicitetsgrej. Det är lika illa om de valt en skådis som är för gammal, för fet eller för smal. Det spelar ingen roll hur bra skådisen är om han/hon varken låter eller ser ut som karaktären från källmaterialet.

Du gillar RE, vad skulle du tycka om de för en gångs skulle försöker göra en riktig RE film baserad på t ex RE4 och castar Will Smith som Leon och Lucy Liu som Ashley. Svara ärligt. haha

Poet

2010-12-02 23:02
Så klart man har en bild i huvudet om vilken skådis man tycker hade gjort bäst ifrån sig. Hitman filmen (som förövrigt sög åsneröv) tyckte jag de borde ha castat Jason Statham, då jag var ganska övertygad om att han hade passat bäst som Agent 47. Men killen som var Agent 47, gjorde trots allt ett bra jobb i filmen (skådespelarmässigt). Sämst är ju ändå Jean Claude Van Damme och Arnold Schwarzenegger som ska spela jänkare i många filmer men ändå bryter värre än isbrytare när de öppnar käften och ska snacka engelska. Det stör jag mig rejält på. Skiter i att de är belgare respektive österrikare, men trovärdigheten försvinner när de ska spela helylle amerikaner men snackar som om de precis stigit av båten. Och detta leder till det jag alltid snackat om, kan en skådespelare ge mig rätt känsla (undantag finns alltid) så är jag game.

Haha, så ballt att du tog upp RE (och att du ens kommer ihåg att jag älskar RE) för jag tänkte just ta det som exempel. Jag störde mig extremt jävla mycket på att de tog in en karaktär som inte ens finns i spelen, Alice. Men ganska snart (och fyra filmer senare) så är Alice det minsta problemet. Problemet är att filmerna är helt enkelt inte bra, oavsett hur mycket de håller sig till spelen. Alice hade gärna fått vara kvar om de hade gjort filmerna bättre, men det är ju försent för det.

Och för att svara på din fråga, nej. Inte för att Will Smith är svart och Lucy Liu är asiat. Nej för att jag ser helt enkelt inte att de kan inge den känslan i mig som jag associerar till Leon och Ashley.

2010-12-02 23:05
Eftersom du fortfarande inte tycks förstå att det är mer än enbart det "yttre". Etniciteten speglar vilken kultur man kommer från osv osv.
Dvs själva huvudpoängen är att Etnicitet är mer än bara yta. Så länge som du inte förstår det så vet du ju inte vad du pratar om.

Så allt utom etnicitet kan man alltså använda sin föreställningsförmåga till att försöka gestalta? Det finns med andra ord inga unversiella livserfarenheter som vi människor, oavsett kulturell bakgrund kan anses dela? Livserfarenheter och hur man tar sig an dem bygger alltså på vilken kultur man har, inte hur man är som person eller individ?

2010-12-03 00:49
ah men tagga ner för helvete.. det där var väl inte så farligt?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-12-03 21:16
medoria F28
"Så allt utom etnicitet kan man alltså använda sin föreställningsförmåga till att försöka gestalta?"
Nej verkligen inte. Ålder o kön är också väldigt svårt att använda sin föreställningsförmåga till att gestalta. Det finns kanske mer om jag tänker.

"Det finns med andra ord inga unversiella livserfarenheter som vi människor, oavsett kulturell bakgrund kan anses dela? "
Såklart det finns.. Men vad har det med saken att göra? Det är såklart en skådespelare kan porträttera de erfarenheter som en person med en annan hudfärg har. Det är inte det det handlar om. Det handlar inte endast om vad exakt det är som skådespelaren poträtterar, utan även sammanhanget som karakatären befinner sig i.

Groupie

2010-12-03 21:59
BC99 P27

Lepra: Som jag nämnt innan, så är det inte det yttre som inger den känslan en karaktär ska ge en. Många som argumenterade emot Heath Ledger (eftersom han ansågs vara någon sorts pretty boy skådis) när de fick höra att han skulle spela the Joker. The rest is history.

Du avgör ju inte vad jag tycker är den rätta känslan. Jag tycker att om man ska köra samma karaktär från t.ex ett tv-spel eller uppföljare av något slag... en fortsättning eller en remake på samma karaktärer (eller miljöer) så vill ju jag att de ska träffa känslan som jag tycker är den som stämmer överens med hur jag känner och ser på dom från förr.

Och när prince of persia ändå blivit klagad på i tråden kan jag ju visa den här bilden så kan ni ju avgöra om gyllenhall har rätt utseende för filmen eller inte.

Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Poet

2010-12-03 23:50
Lepra: Känslan en film ger mig, är väl ändå jag som avgör hehe?

Så du tycker inte någonstans att en skådespelares agerande i rollen, kan inge den känsla man söker?

Klassiskt spel förresten hehe, hade det på min dator för längesedan

2010-12-04 03:30
kakmonstret: ja att spela utomjording och robot borde vara två andra grejer som borde vara ganska svåra eller låt oss säga, utmanade att gestalta.

2010-12-04 03:52
BC99: Du tycker alltså att en svart Robin är OK, för det är en fiktiv karaktär, men Shaft är inte OK, eftersom det ... bygger på en verklig historia?

Förövrigt finns det mer mörkhyade personer i sagan om ringen. De är, inte helt otippat när en vit professor på tiden när man fortfarande tyckte att svarta mest trummade hela dagarna, barbarer söderifrån riket som beskrivs i trilogin.

Förövrigt. Den 13:e krigaren - skitfilm. Prince of Persia med Jake Gyllenhaal i rollen. Visste inte ens om att den fanns. Antagligen skitfilm. Kommer det en Batman med en svart Robin - skitfilm...
"jag har fin hår. som en waterfall."

2010-12-04 11:36
BC99 En Mortal Kombat film där Jax är vit, Liu Kang är svensk och Johnny Cage är svart då?

2010-12-04 11:52
BC99:

Varför höjer ingen på ögonbrynen när de castar en helvit snubbe att spela Prince of Persia.

Den karaktären har ju alltid varit vit. Finns det egentligen särskilt många bra exempel på "cross-casting" åt det hållet på senare tid?
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Poet

2010-12-04 12:57
Boogey: När har jag sagt att Shaft skulle ha varit en historisk person i form av en verklig historia? :S

Jag tycker att en svart Robin är ok, för det hade kunnat finnas en svart Robin. Gotham City är ett multikulturellt samhälle, så jag ser inga problem med att Robins öde skulle kunna hända med en afro-amerikansk familj.

2010-12-04 13:10
Älskar att det handlar om sagan om ringen och du stavar fel på "etniska" så det blir "entiska".

Epic
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."
Poet

2010-12-04 13:19
Hahaha! Så ball, märkte det inte själv fören du sa det nu :)

2010-12-04 13:27
Och dom fuckar ju upp asmycket, slänger in LUDACRIS som bravura i max payne tex?

GAMMAL VIT MAN blir RAPPERN LUDACRIS YO.

Nej, man ska casta SÅ LIKT originalkaraktären som möjligt, gyllenhaal tex är ju tämligen LIK tvspelskaraktären i prince of persia, hade det var STONE COLD STEVE AUSTIN eller nåt sånt hade det inte varit bra, KE?
Poet

2010-12-04 14:20
Max Payne filmens största problem var att den sög hästkuk och det hade inte så mycket med Luda att göra hehe

2010-12-04 14:22
Nej, men poängen är densamma.
Poet

2010-12-04 14:58
Uh... nej :S

2010-12-05 11:07
Största problemet med Max Payne filmen var väl att den knappt hade något med spelet att göra. En rad händelser, löst baserade på händelserna från första spelet och bland acting. Film-noir viben från spelen var inte riktigt där på samma sätt heller. Sen berättade MarkyMark i en intervju att han inte ens spelat spelen, han bad sin assistent spela dem och berätta för han om hur de var. Filmen var dömd att gurgla babiankukar oavsett etnisk cross-casting.

Jag går tillbaks till det jag sa innan. Etnisk cross-casting är sällan mitt största problem med remakes eller game/book-to-film adaptations. Det är snarare det faktum att filmerna ofta inte borde ha gjorts över huvudtaget och den enda anledningen till att såna här projekt görs är för att ett par blekfeta suits på Universal eller WB tror att de kan tjäna lite stålar på att göra en film och använda en titel som redan har en existerande fanbase. Filmens fanbase och internet hypar upp den och sedan för att seal-the-deal och även locka gemene mainstream bio-tittare så försöker de fixa ett par stora namn som de sätter i huvudrollerna. Dessa namn har sällan någonting med karaktärerna i källmaterialet att göra och är bara där eftersom Joe Schmoe och hans fru vill åka och se senaste filmen med Actor McActorson.

Det är därför de gör en Uncharted film nu med MarkyMark som Drake och De Niro som hans farsa (en karaktär som inte ens finns eller har nämnts i något av spelen, förmodligen hittade de på den här karaktären bara för att de kanske ska lyckas få De Niro att ställa upp och behöver en roll för honom).

2010-12-05 15:23
medoria F28
ja det är svårt att spela utomjording och robot?

2010-12-05 15:47
Påtal om max payne fattar jag inte hur man inte kunde casta Monica Bellucci som Mona Sax

2010-12-05 15:50
Liksom hello

Groupie

2010-12-05 16:10
BC99

Så du tycker inte någonstans att en skådespelares agerande i rollen, kan inge den känsla man söker?

Jo det kan den göra, men jag vill inte sitta en hel film och försöka övertala mig själv om att karaktären är nytänkt eller att jag får använda fantasin för att skådespelare ska passa in. Filmer ska ju ge en genuin känsla och lyckas de inte med det utan att jag ska sitta och övertala mig själv så blir det fel. Därmed inte sagt att andra skådespelare är säkert minst lika duktiga.. Kan jag bli övertygad om att en svart karaktär ska vara vit eller tvärtom så är det ju bara bra, men hitils har det aldrig lyckats för mig.

. De har getts många exempel här i tråden, men Max Payne filmen är inte ett bra exempel. Den filmen sög rejält på alla plan..

2010-12-05 16:21
App P21

Håller med.

Enda anledningen till att de inte tog skådisarna som de använde i spelet är för att de helt enkelt inte är några big-names.

Hade mycket hellre sett Kathy Tong som Mona Sax.

Poet

2010-12-05 16:29
Lepra: Återigen så är det för att filmerna suger balle. Marvin gav den bästa anledningen till varför.
Groupie

2010-12-05 19:02
Men snackar vi om samma sak här eller?

2010-12-09 23:57
- Kakmonstret

Måste faktiskt hålla med dig där. Jag är ett fan av Avatar: The Last Airbender och i serien så kan du se vilka nationer serien speglar. Firebenders är klart japaner med deras kultur. Allt ifrån maten, kläderna utseendet och den hårda militära kulturen och seden med heder. Men i filmen så har den där jävla hoben M Night Shymalmalmalmalma bestämt sig för att huxflux ändra det till indier. Å ena sidan så tycker jag att det är bra att han får in en minoritet som indier i en stor amerikansk produktion men det blev så jävla fel. Jag trodde hela tiden alla skulle brista ut i sång och dans, bollywood style. Och firebenders är ju iskalla krigare som har krigat i hundra år. Det gick bara inte. Sen valde han vita amerikaner i alla stora roller men valde alla statister efter serien vilket också blev helt fel. Exempelvis Waterbenders som är ett eskimåliknande folk, de få huvudkaraktärerna som Katara och Sokka blev vita amerikanska teens medans resten såg ut som eskimåer.

Minns ni Disneys pkversion av Askungen, det där fiaskot med Brandy?

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-12-10 00:03
Alltså låt mig friska upp minnet angående Askungen. Prinsen var asiat, kungen var vit och drottningen var svart. De hade lika gärna kunnat slängt in Hitler som Agustus och Jango Fett som Gudmodern. Den är så dålig att den blir bra. Hahaha. Hmm, blev lite sugen på att se den och röka en fet :S
Poet

2010-12-10 00:29
Alla filmer som nämns där cross-casting inte funkat är ju filmer som suger röv hehe.

2010-12-10 01:04
Niobe
Precis. Håller med dig.

BC99 P27
Och anledningen till att de sög röv var för att de cross castat. ?

Poet

2010-12-10 01:56
Om du fick bestämma så är det för att de cross-castade...

2010-12-10 12:11
Finns det några exempel på filmer där det cross-castats som faktiskt är bra?
Poet

2010-12-10 13:18
Det är ju redan konstaterat i tråden att filmerna suger kuk för att det oftast rör sig om comics och tv-spel som de gjort om till film. Sällan sådana filmer blir bra, oavsett om det cross-castats eller inte.

Men några exempel där det faktiskt gick bra, går ändå att hitta.

I Am Legend var bra ända tills slutet.

Iron Man 2 där Sam Jackson porträtterar Nick Fury.

Pete Ross i Smallville.

Agent Zero i X-Men Origins.
Groupie

2010-12-10 15:41
Har I am Legend ett ursprung förutom filmen självt?
Poet

2010-12-10 16:13
Yes, baserad på en boken I Am Legend, skriven av Richard Matheson. I boken så utspelar sig det hela i Los Angeles istället för New York, Robert Neville är vit, blond och blåögd (vilket som bekant, Will Smith inte är), Neville super sig full varje natt för kunna sova pga av vampyrernas (zombier i filmen) ylande mm

Med andra ord en drös med stora skillnader från originalet.