I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

SOS fortsätter att neka ambulans?!

Övrigt - Blandat

2011-05-19 23:10

SOS fortsätter att neka ambulans?!

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13053013.ab

Återigen stöter man på en artikel om hur bra SOS alarm sköter sitt jobb. Jag antar att jag inte är den enda som på senaste tid har läst massa nyheter om hur människor nekats ambulans. Jag trodde att det skulle ta slut efter misstaget med Emil Linnell men det känns som att det bara var en början.

Hur långt ska det behöva gå och varför reagerar inte fler människor på detta? Att anhöriga skriver klagomål till Socialstyrelsen tror jag inte räcker för att SOS ska skärpa sig OMEDELBART. Vi kommer att läsa fler artiklar om andra offer inom snar framtid. Varför blir detta en pyttenyhet som inte uppmärksammas tillräckligt mycket?! Eller är det jag som missar all prat kring problemet? Ingen protest? Ingenting? Kom igen?! Måste vi alla falla offer för att börja se ändringar? Det är galet hur sånt händer i Sverige idag!

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Manager

2011-05-19 23:39
Det var väl så Seedy i Alby dog? Han blev skjuten i ryggen och förblödde för att ambulansen tog 40 minuter. Från Huddinge sjukhus, som ligger ett stenkast ifrån Alby.

Det är vad jag hört, men det kanske inte stämmer.
Redline!
Redaktionen

2011-05-20 09:52
URL:en är ogiltig och kan inte öppnas.

Och jag hörde att det var en man som hade hostat så mycket att hans fruga ringde SOS, men dom sa i princip "det är ju förkylningstider, gå till apoteket" - och efter 2 sådana samtal hade dom kopplat henne till sjukvårdsupplysningen, som skickade en ambulans direkt. men den kom för sent och det visade sig vara en hjärtattack som mannen dog utav.

Helt galet! Är det en vanlig jävla kundtjänst på ett antal trötta 20-åringar vi talar om eller är det S O S A L A R M ?
vem fan ringer SOS för att ens man sen 20+ år hostar lite? känns ju som att man borde ha viss förståelse för dom som ringer in.
namaste

2011-05-20 10:37
Ojj. Här är länken: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13053013.ab

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Producent

2011-05-20 11:07
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13053013.ab

heja sveriges ambulanser :/ verkligen..
Admin

2011-05-20 11:12
Dr.Octagon:

Ambulanserna utgår inte från sjukhusen. Det är en tjänst som sköts av Falck (kanske fler inblandade) och de har en del centraler runt om i stan. Så ambulansen som tog sån tid att komma till Seedy kan ha varit var som helst, men det ska förstås gå snabbare att ta sig fram.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?

2011-05-20 12:22
Om jag förstått det rätt, så väljer olika landsting själva vem som ska ta samtalen som går till 112. Och vissa av dessa företag som tar samtalen, har inte alltid utbildad personal, sjuksköterskor eller läkare, som kan göra en korrekt bedömning.

Ett av dessa företag i skåne har dessutom jobbat med lite tveksamma metoder där de anställda belönades när de tog många samtal, eller hade korta samtalstider ...

.. känns väl inte helt tryggt.

2011-05-20 12:27
exakt de utgår inte från sjukhusen, finns ett antal "aktörer" som har stationer runt om i länet. problemet är att det inte finns tillräckligt många pga. profitsträvanden, besparingar osv., anledningen till att det tog 40 min för en ambulans att komma när den killen blev skjuten berodde nog snarast på att det inte fanns någon bil ledig pga att det inte finns tillräckligt många bilar, de kostar ju pengar som sagt.

2011-05-20 12:31
conspicious
vet inte om det där stämmer helt, det är sjuksköterskor som ska ta emot dessa samtal och vanligtvis har man anställt de med mkt erfarenhet, ingen vidareutbildning alltså, om det var det du menade. med larmcentralen är det precis som i sjukvården i övrigt, det är på väg åt helvete, vågar inte ens fantisera om hur det kommer att se ut om säg 20 år.

2011-05-20 12:35
fel av mej, vet inte exakt vilken utb som krävs för personalen hos SOSalarm, tänkte på sjukv.upplysningen.

2011-05-20 14:11
Tydligen krävs det inte särskilt mycket

2011-05-20 14:14
Utbildning och utbildning, om jag hör h*n flåsa i telefon och får ut sig att man behöver hjälp, då tar man fan inga risker. Snarare att man gör allt man kan, det behöver man ingen utbildning till, bara lite vett och förstånd.
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker

2011-05-20 14:36
Jag tror inte heller att man kan bedöma sånt via telefon. Skicka ut en ambulans bara! Är det inte våra skattepengar ändå? Det är inte så att sköterskan ska betala ur egen ficka. Svinet som nekade Emil ambulans hade fått varningar tidigare för sin attityd. Han skulle ut på första eller andra! Folk som jobbar inom vård ska för f*n inte ha dålig attityd mot patienterna!

2011-05-20 17:03
När jag ringde efter en ambulans åt en 89-årig man som hade ramlat och blödde kraftig från ansiktet (pga glasögon och is) så tog det drygt 45 min för ambulansen att komma.. :/
Fuckin' OG! Shiznahmutherfukk!
Moderator

2011-05-20 17:45
Det lär väl bero på en brist på ambulanser. Hörde nyligen av en sjuksköterska att det i Umeå tar ca 45 minuter innan en ambulans kommer när man ringer, det beror nog till stor del på att det bara finns två ambulanser i hela stan. Samma person sa även att det bara finns fem (kan minnas siffran fel) ambulanser i Göteborg. Så fler ambulanser känns ju lite som en prioritering...
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2011-05-22 11:41
1. Ju lägre utbildning personalen har, desto lägre löner kan man betala ut.
2. Ju färre ambulanser som behöver skickas ut, desto färre ambulanser (med personal och utrustning) behöver man ha beredda.
3. Ju högre vinstkrav man har, desto mindre vill man spendera.

Kombinera ovanstånde 3 som ni känner för. Och ja, SOS Alarm har nuförtiden vinstkrav.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2011-05-22 21:09
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13063674.ab

Samtidigt rapporterar DN att det är stor brist på utbildade sjuksköterskor som tjänstgör hos SOS Alarm. I Stockholm kan det tjänstgöra så lite som tre sjuksköterskor under dagtid – med ansvar för över två miljoner invånare.
Det känns så tryggt!
Redaktionen

2011-05-22 21:43
vems fel är det då? di blå? är det sämre nu än förr? hur mycket sämre är det nu än förr? varför är det så? varför får det vara så?
namaste

2011-05-22 22:02
När jag fick kraftiga värker i bröstet som en följd av en fotbollsskada kom ambulans cirka 20 minuter efter samtal. Andsvårigheter, chocktillstånd, och värk runt hjärtat dög inte för att jag skulle få åka med ambulansen till sjukhus eftersom jag hade tillräckligt bra värden. Ambulansen for vidare till nästa plats och jag väntade på plats på att mina kompisar som spelade vidare kunde skjutsa mig. Sex timmar senare lades jag in på sjukhuset med en punkterad lunga...

Förhoppningsvis åkte ambulansen till någon som behövde den mer än mig. Men felet är att de ska behöva prioritera. Vi kan väll hoppas att den senaste tidens händelser (ämnet var uppe i debatt redan i december) kanske en förändring kan ske. Förslagsvis satsa skattepengar på detta istället för ännu ett jobbskatteavdrag. För vad gör det om vi har pengar i fickan när sjukvården inte finns när vi behöver den?
 biffko to di world

2011-05-23 11:01
Tycker Mabande förklarade ypperligt varför vård inte bör privatiseras egentligen.

Redaktionen

2011-06-01 01:41

2011-06-01 13:54
Pinsamt

2011-06-01 16:41
tidningar ljuger ju aldrig.....

vad vet vi om området? Kan ju hända att polisen var tvungen invänta polis som hade andra ärenden före innan dom kunde ställa sig in hos ambulansen.... som man bäddar får man ligga.
Dra åt helvete

2011-06-01 18:47
A jo..det är ju första gången sånt här händer:)

2011-06-02 00:47
CSG_HUNKEN - Ja, tidningar är definitivt minre pålitliga än nån random internethjälte som tror att Höganäs är määd thugged out gangsta.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda
Redaktionen

2011-06-24 12:35
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sos-vagrade-skicka-ambulans-till-elvaaring-som-fatt-sax-i-brostet_6270902.svd

En 11-årig flicka stod i stallet och klippte manen på sin häst.
När hästen ryckte till med huvudet råkade hon köra in en smutsig sax i bröstet på sig.
Trots att flickan skakade av smärta vägrade SOS Alarm skicka en ambulans.
namaste
Redaktionen

2011-07-28 14:04
http://www.dn.se/nyheter/sverige/jag-behover-en-ambulans-snalla

Vid det första samtalet med SOS Alarm berättar Emil att han tagit ett par smärtstillande tabletter, att han knappt kan röra sig och att han inte känner sig bra. Samtalet bryts plötsligt vilket SOS Alarms operatör uppfattar som att Emil slängde på luren. En kort stund senare ringer de upp Emil som säger att han svimmat. Operatören undrar om han har druckit alkohol:

Emil Linnell: Nej, jag är sjuk också. Jag har feber.

SOS: Ja, du har feber. Mm. Hur mycket feber har du?

Emil Linnell: Väldigt flämtande andning och en duns.

SOS: Hallå? Hallå?

Emil Linnell: Mycket tung och häftig andning hörs.

SOS: Ropar Emils namn två gånger.

Emil Linnell: Tungt stönande och pustande hörs samt en del hårda ljud. Sluddrar ”Hallå” i rummet.

SOS: SOS 112. Vad har (ohörbart)?

Emil Linnell: (ohörbart) ambulans.

SOS: Vad sa du?

Emil Linnell: Var är min ambulans?

SOS: Behöver du en ambulans?

Samtalet fortsätter med att Emil för andra gången lämnar sin adress och SOS operatör kopplar till den manliga sköterskan som svarar med sitt namn.

Sköterskan: Jag får inte riktigt klart för mig vad det är som du vill ha hjälp med för du springer ju omkring i lägenheten eller vad det är och du har … andas utan problem och du pratar utan problem.

Emil Linnell: Jag kan knappt andas nu.

Sköterskan: Jag vet, jag har suttit och lyssnat på dig. Du andas utan problem.

Emil Linnell: Nej, jag svimmar! Jag svimmar!

Emil frågar om ambulansen är på väg och får till svar ”nej”. Han upprepar då att han behöver en ambulans.

Sköterskan: Ja, men jag förstår inte liksom varför att du springer omkring i lägenheten och säger…

Emil Linnell: Jag tappade ju mobilen. Snälla, jag kan inte andas!

Sköterskan: Ja, men du andas utan problem just nu. Har du haft sådana här attacker förut?

Emil Linnell: Nej.

Sköterskan: Nej.

Emil Linnell: Jag behöver en ambulans, snälla.

Sköterskan: Ja, men jag…

Emil Linnell: Jag kan inte andas!

Sköterskan: Kan du ta ett djupt andetag.

Emil Linnell: Nej.

Sköterskan: Men försök ta ett djupt andetag medan jag är med.

Emil Linnell: (Flämtar) Jag kan inte.

Sköterskan: Ja, men ta ett djupt andetag nu!

Emil Linnell: Jag kan inte!! Hjälp mig då! Snälla! Hjälp mig!

Sköterskan: Ja, men nu, du pratar ju utan problem och du andas utan problem just nu när jag lyssnar på dig.

Emil Linnell: Jag får ta i allt vad jag har här.

Sköterskan: Vad sa du?

Emil Linnell: Jag tar i allt vad jag har. Snälla.

Sköterskan: Ja, men jag … jag liksom hör inte att du har andingsproblem. Så jag förstår liksom inte, är det något annat? Har du ont någonstans?

Emil Linnell: Ja, i hela kroppen.

Sköterskan: Ja, har du gjort någonting de sista dagarna eller dagar.

Emil Linnell: Jag har varit sjuk hela veckan.

Sköterskan: Ja, på vilket sätt … på vilket sätt har du varit sjuk då?

Emil Linnell: Nej men. Nu domnar hela min kropp bort. Åh.

Sköterskan: Har du varit förkyld?

Emil Linnell: Ja, och nu kan inte jag andas. (Ohörbart)

Sköterskan: Ja, men du pratar utan problem och för mig så hör jag inte att du har några andningsproblem.

Emil Linnell: Jag ringer för att jag inte kan andas. Jag kan inte andas längre.

Sköterskan: Men du andas jättebra. Jag hör inte annat än att du andas.

Emil Linnell: Hjälp!

Sköterskan: Utan problem.

Emil Linnell: Snälla! Skicka en ambulans!

Sköterskan: Ja, men jag kan inte bedöma att du … vi behöver skicka för att jag hör att du andas och att du står och går.

Emil Linnell: Jag ligger på golvet!

Sköterskan: Ligger du på golvet?

Emil Linnell: Ja.

Sköterskan: Mm.

Samtalet fortsätter med att sköterskan undrar hur de ska kunna ta sig in i lägenheten och Emil svarar att han har öppnat ytterdörren. Detta får sköterskan att ifrågasätta att Emil verkligen ligger på golvet.

Sköterskan: Sätt dig upp nu!

Emil Linnell: Jag ramlar bara ihop.

Sköterskan: Nej. Sätt dig upp nu! Du kan håll i dig i toaletten, eller i handfatet eller vad det nu är som finns i närheten. Så kan du hålla i dig. Sätt dig upp nu!

Emil Linnell: Jag kan inte andas. Oj.

Sköterskan: Ja, men du andas jättebra. Jag lovar dig.

Emil Linnell: Rosslande ljud och en duns.

Sköterskan för ett samtal med en kollega. Emil Linnell upprepar att han behöver en ambulans och att han inte kan andas. Sköterskan ifrågasätter detta och säger att han kanske kan kontakta en jourläkare. När sköterskan börjar fråga efter personuppgifter minns inte Emil Linnell när han är född. Till slut hörs bara ett stönande och ett gurglande. Det är det sista livstecknet från honom.
namaste
Rappare

2011-07-28 18:20
Sånt här är så jävla äckligt. När jag gick i mellanstadiet fick vi lära oss att det första vi skulle göra när vi ringde SOS var att säga vem man är och var man befinner sig innan man ens berättar om problemet. Detta för att personen som tar emot samtalet ska kunna skicka ambulansen direkt medan han/hon tar reda på mer information om vad som hänt och kan vidarebefordra detta till förarna när medan de är påväg.
Man får väl helt enkelt hoppas att man inte hamnar i en situation där man i behov av akut hjälp.

2011-07-28 20:45
Jag har blivit nekad ambulans och det finns säkerligen fler med mig här på whoa som också har blivit det. Systemet funkar inte när personalen misstror den som ringer. Det är bättre att de skickar ut en ambulans och det visar sig vara "ej akut" än att neka som i fallet med Emil.

Jag fick en gång svaret; "Jag hör inte att du har ett astmaanfall. Och du kan prata bra så då kan du ju inte ha några andningssvårigheter", när jag uppgav att jag hade andningssvårigheter. Det är äckligt egentligen att någon -vågar- göra en sådan bedömning per telefon. Som om man kan höra att en person inte har andningssvårigheter. Yeah right...
Admin

2011-07-29 10:25
Sköterskan blir f ö åtalad nu. Generellt sett tycker jag det ska mycket till för att sjukvårdspersonal ska kunna bli åtalad. Annars är risken stor att ingen vågar vårda någon med risk för att bli stämd om det skulle gå dåligt. Men i det här fallet verkar det vara ett sånt uppenbart grovt tjänstefel och försummelse att åtal känns rimligt.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Rappare

2011-07-29 11:05
Jag och ett gäng polare hittade en annan polare liggandes över en bänk helt borta, dregglandes, kunde inte prata och verkade ha problem med att andas. Vi ringde SOS Alarm men eftersom vi inte hade någon direktadress så påstod de att de inte kunde skicka ut en bil. Vi har ETT torg, hur svårt kan det vara? Vi beskrev även vilka butiker vi stod vid. Det slutade iaf väl och vi fick igång honom, han var antagligen bara väldigt väldigt onykter.

I övrigt tycker jag att det är förjävligt att de tar så lång tid på sig oavsett vad det gäller. Jag anmälde en pågående misshandel häromveckan och det tog minst tjugo minuter innan polisen var på plats.
Moderator

2011-07-29 16:57
La_Latina, mina bröder fick ringa ambulans när jag fick andningsproblem som ledde till att jag började hosta som vidare ledde till att jag höll på att svimma, försökte hålla tillbaka hostan för att höra vad hon sa, fick svaret att det inte alls lät som jag hade andningsproblem och att jag skulle gå ut och ta frisk luft, sen la hon på. Tills min mor kom hem och hon var redigt förbannad och ringde ambulans som anlände 10 minuter efter.
Fick du tag i ambulans sen? Eller hjälp?

Andra gånger har det funkat bra att få ambulans dock, kan bero på att de inte haft något annat val än att skicka en oavsett om de ansåg att det skulle vara "nödvändigt" eller ej.
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?

2011-07-29 18:22
Trixig-person3

Usch, vad hemskt. :S Tur att allt gick bra.

Jo, jag fick höra av bitchen att jag skulle ringa efter en sjuktransport då jag inte hade rätt att få en ambulans skickad (trots att jag har dokumenterad astma) Alltså ringa efter en vanlig taxi, men den åker runt och hämtar upp fler folk ibland - så är det riktig akut som i mitt fall är detta ingen bra alternativ - åkte tack o lov själv i min) Dock tänkte inte jag på att ta med min plånbok i all stress (kan ju knappt andas). Så när taxi-snubben stannar till vid akuten och säger "åttio kr", flämtar jag fram att jag inte har på mig min plånbok. Då vill han vända om och köra mig hem igen. Jag får riktig panik då, eftersom min andning har försämrats avsevärt av all stress också (min astma förvärras då jag blir upprörd). Men efter jag tagit mina sista krafter och skrikigt "Jag är vid akuten för att få vård, ej besöka någon. Du vet vart jag bor, du skall få dina jävla pengar" typ - släppte han av mig. Sedan vågade jag inte ringa ambulans vid två astmaanfall och sista gången jag fick ett akut sådant gick jag ner till akuten (tjugo minuter) och höll på att svimma vid flera tilfällen på vägen ner. Efter sköterskan skällt ut mig (gulligt :)) och sagt att jag har rätt att ringa ambulans har jag inte känt mig lika rädd.

(btw, låter som jag jämt åker ambulans men har "bara" gjort det vid sex tillfällen - eftersom jag har astma och allergier ( jag har aldrig någonsin ringt i onödan bör tilläggas).
Moderator

2011-07-29 21:04
La_Latina, åhfan, skönt att du kunde ta dig dit iaf! Jävlig stil dock att inte skicka en ambulans till någon med ett astmaanfall oavsett om DE tycker att det låter som du har ett eller inte.
Åker inte heller ambulans i onödan, bara vid de tillfällen då min mor och far ansett att det är nödvändigt att få mig till sjukhus och hjälp snabbt.
And I was better where I was miserable, why didn't you leave me there?

2011-07-29 23:23
Trixig

Precis, och vid det tillfället var halva min familia i Tyskland. :S Alltså ingen närstående som kunde köra mig.
Poet

2011-07-29 23:30
Läste utdraget ur samtalet häromdagen på Sydsvenskan.se riktigt hemskt att bli nekad hjälp.

Jag är också av den övertygelsen att det är bättre att skicka en ambulans för mycket än för lite.
At the gates of Eternity...
Producent

2011-07-29 23:34
Eller hur, hellre betala skatt som vi gjorde förr än att vi har kvar mer pengar på lönen så att folk inte kan få ambulans.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Poet

2011-07-30 00:01
Jag har ändå inte sett av den där extra tusenlappen som Reinfeldt snackade om för 5 år sedan. Letat överallt efter den. I mina gamla byxor, bakom kylskåpet, under soffdynan... jag "offrar" den gärna för att rädda människoliv. Nästa gång kan det ju vara en själv som blir nekad ambulans.
At the gates of Eternity...

2011-07-30 12:23
En av anledningarna till att de idag är mer restriktiva med att skicka ut ambulans är att väldigt många av samtalen de får faktiskt kommer från människor som inte HAR akuta problem eller som kan/borde kunna ta sig till närmsta vårdcentral eller sjukhus på egen hand eller med hjälp av vänner eller familj.

Med det sagt anser även jag att de måste se över sin verksamhet. Såhär får det fan inte fortgå.
Man kan tycka att de skulle blivit lite mer noggranna efter de senaste årens alla dödsfall pga av deras felsteg ( ja det är ganska många som dött då de nekats ambulans inte bara ovanstående )
Ad astra per aspera

2011-07-30 14:36
Aggrobaggro

En av anledningarna till att de idag är mer restriktiva med att skicka ut ambulans är att väldigt många av samtalen de får faktiskt kommer från människor som inte HAR akuta problem eller som kan/borde kunna ta sig till närmsta vårdcentral eller sjukhus på egen hand eller med hjälp av vänner eller familj.

Ja, men man kan inte förutsätta att en person -inte- har akuta problem som de har gjort vid flera tillfällen - de skall förutsätta att det är akut - all tha time. Jag har vänner som har anhöriga som även de har blivit nekade. Riktiga skräckhistorier. Det är ej heller säkert att transportera en anhörig till akuten, eftersom man ej blir en uppmärksam förare i en sådan situation. Sedan att de som du säger blir kritiska till om det skulle vara akut eller inte - är ännu mer konstigt OM man har dokumenterad sjukdom, eller hur? De får inte neka en astmatiker, exempelvis, men gör det ändå. Det visar ju på att de inte heller följer praxis.

2011-07-30 17:59
För att vara lite djävulens advokat: om alla som bad om det fick ambulans skulle systemet vara rejält snett. Precis på samma sätt som inte alla som går till akuten tas in, eller alla som ber om metadon på vårdcentralen ska ha det. Det är en medicinsk bedömning av behovet.

Och varje gång de görs medicinska bedömningar kommer ALLTID risken för misstag finnas. När det då görs hundratusentals bedömningar ang behovet av ambulans är det helt ofrånkomligt att det kommer att fattas felaktiga beslut - ibland med katastrofala följder.

Det betyder inte att det inte finns en hel del som kan förbättras, eller att vissa verkligen inte bör jobba med sina nuvarande uppgifter. Men snälla snälla, tänk er för innan ni greppar högaffeln och joinar den mordiska mobben.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår

2011-07-30 21:22
refused

Självklart, skall de göra en bedömning av läget. Men man kan inte försvara/förklara det jag sade i ovanstående inlägg. OM man har dokumenterad (livshotande) sjukdom har man -ALLTID- rätt till en ambulans. punkt. Angående det andra, så är det bättre att de skickar en (som i fallet med Emil) när någon hävdar att den har andningsbesvär. Men om jag har ont i magen och inga andra symtom så kan de självklart göra den bedömningen att det inte är akut. Dock vid plötsliga (oförklarliga) magsmärtor kan det tyda på något livshotande. Så du förenklar ett STORT problem känns det som. Man kan inte misstro någon som ringer till 112 då funkar inte systemet.
Producent

2011-07-31 02:31
Jag har ändå inte sett av den där extra tusenlappen som Reinfeldt snackade om för 5 år sedan. Letat överallt efter den. I mina gamla byxor, bakom kylskåpet, under soffdynan... jag "offrar" den gärna för att rädda människoliv. Nästa gång kan det ju vara en själv som blir nekad ambulans.

Eller hur, livet som man räddar kan vara ens eget.

Nej, börja skära ner på vården det första man gör.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2011-07-31 09:18
La latina:

Hur menar du att jag förenklar? Jag anser ju att det är en komplicerad bedömning i varje läge. Och jag håller helt med dig om att man inte kan misstro de som ringer, däremot kan (och ibland måste) man neka den ambulans mot dennes vilja, annars kan inte systemet fungera.

2011-07-31 09:19
Refused

om alla som bad om det fick ambulans skulle systemet vara rejält snett.

Det låter på dig som du har någon insyn eller statistik på hur många som ringer i "onödan" (det hade isåfall varit intressant att få ta del av) och att pengarna man tjänar på att inte skicka x antal ambulanser i "onödan" skulle väga upp för de liven man riskerar ifall det faktiskt är livshotande.

Det känns rätt skevt och får mig att tänka på risk-kalkyleringsprogrammet dem pratar om i "Yes men fix the world" haha

http://svt.se/2.129759/1.2154854/yes_men_fix_the_world

2011-07-31 12:10
Critical:

Hur många som faktiskt begär ambulans men blir nekade tvivlar jag på att det finns siffror på. Däremot kan man ju kolla antalet samtal kontra ambulansutryckningar:

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fler-akuta-ambulansutryckningar_6193353.svd

10000 samtal och 2700 utryckningar per dygn - det känns inte som ett orimligt antagande att antalet utryckningar (och därmed kostnaderna) minst skulle dubblas (till 5400 utryckningar per 10000 samtal - känns lågt räknat) om folk själva fick välja fritt huruvida det skulle skickas en ambulans.

Hur är det skevt att räkna på kostnad för räddade liv? Det görs hela tiden, och måste göras. Varje trafiksäkerhetsinvestering t ex (bygge av mitträcke osv) är en kalkyl på hur många kronor varje räddat liv skulle kosta, och sen beslut om att satsa där man räddar flest liv per krona. Till sist konkurrerar alla områden om skattepengarna, och då är det självklart att man måste prioritera - t ex genom att inte skicka ambulans när det inte behövs.

Yes men är roliga men tyvärr helt bortkomna.

2011-07-31 15:18
Refused

Antal samtal och faktiska utryckningar skiljer såklart, men jag har svårt att tro att det är pga av att folk ljuger i så stor utsträckning som du verkar tro. Det är tex flera/många som ringer om samma sak/olycka, och det är inte heller alla som är ute efter en ambulans, många ringer för att dem vill ha polis och ärendet kanske inte är akut, dvs någon har blivit bestulen eller fått inbrott, eller så ringer den för den har en skada som kanske inte heller är akut, det behöver inte vara så att personen kräver en ambulans, den kanske inte visste att 112 bara är för nödsamtal, eller så ber dem om en ambulans men känner inte till att dem inte är till för det ändamålet som hänt... det är skillnad på det och på att begära att få en ambulans när personen själv hävdar att den är i så dåligt tillstånd att den behöver det.
Du verkar tro att det är ett stort antal som jävlas eller som vill ha ambulans för skavsår :)

2011-07-31 15:23
Jag tror verkligen inte folk ljuger, jag tror bara inte de har den medicinska kompetens som krävs för att avgöra om ambulans är nödvändigt. På samma sätt har vi ju receptbelagda läkemedel som kräver läkares bedömning - det är knappast heller för att folk skulle ljuga.
Rappare

2011-07-31 15:41
För att vara lite djävulens advokat: om alla som bad om det fick ambulans skulle systemet vara rejält snett. Precis på samma sätt som inte alla som går till akuten tas in, eller alla som ber om metadon på vårdcentralen ska ha det. Det är en medicinsk bedömning av behovet.
Fast alla som går till akuten tas väl in? Det är bara det att de ligger längre bak i prioriteringskön och möjligtvis uppmanas att gå till sin vårdcentral istället. Det sjuka är att vissa verkar tro att de får bättre vård på akuten och därför betalar dubbla priset för att gå dit. Riktigt idiotiskt med tanke på att de får vård av allmänläkare på vårdcentralen och oftast AT-läkare på akuten.

2011-07-31 16:46
Refused

Och jag håller helt med dig om att man inte kan misstro de som ringer, däremot kan (och ibland måste) man neka den ambulans mot dennes vilja, annars kan inte systemet fungera

Jag kan tyvärr inte tycka så då det går emot min andra åsikt "att man ej kan bedöma vissa sjukdomstillstånd per telefon". Vad säger du om det jag nämnde då - att neka ambulans till en astmatiker med orden "Jag -hör- inte att du har andningsbesvär"? Tror du att man kan -höra- detta? Då det faktiskt är så att vi alla har olika lungkapacitet (min är sjukt bra). Dock sitter ju sjukdomen EJ i lungorna vilket en utbildad sjuksköterska bör veta. Min poäng är att jag tycker att det låter "förenklat" att "vifta" bort problemet med att säga det du säger i ovanstående citat. Det är inte ett fungerande system då människoliv skördas av felbedömningar när den drabbade har turen att var -frisk nog- att kontakta 112.

2011-07-31 17:00
Läs under "5 kap. Larmcentraler och prioriteringar"

http://www.socialstyrelsen.se/sosfs/2009-10#anchor_4