Producent
2011-08-12 09:12
Släpp patriotism och var internationell
Att älska alla typer av hörn i denna värld och dess mat och vad dess kultur har att erbjuda är det något fel på det? "Sluta nu vi bor faktiskt i Sverige" Lägg av nu, vi bor på JORDEN, vi är alla delaktiga i vad som händer på vår planet, jag tycker att det är dags för alla att enas och dela på allt som finns på denna jord. Jag undrar när vi alla äntligen kan dela med oss av resurser och komma överens, vad krävs för att uppnå detta?
Since 1984 @realgizlee // twitter
Patriotism har alltid framstått som rätt efterblivet i mina ögon, har svårt att se att det finns något att vinna med att bygga upp ett "vi-och-dem"-förhållande. Vad som krävs för att uppnå det du säger? Ett mirakel? Tyvärr tycks människor på det stora hela vara egocentriska och i mångt och mycket etnocentriska individer.
Look with your own eyes - See with your own mind
vad krävs för att uppnå detta? Någon slags mega-laser som tar bort girighet.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Stolt och reppa vad man kommer ifrån, stolt över sina rötter osv. är aldrig fel, tvärtom. Inget med inskränkthet, otolerans m.m. att göra. Bara i Sverige man skämms för den man är. Kolla Amerikaner, Afrikaner, Jamaikaner, Indier, Japanare, Kineser, Tyskar, Finländare, Ryssar, Polacker m.m. m.m. Superstolta, vifta med flaggan och representerar liksom. Inte som t.ex. i Sverige, viftas d med flaggor o liknande är man rasse nazze liksom, sjukt. En Rasist, Nazist o liknande är inte patrioter, även om d tror d själva... Vi och dom, vi mot dom har inget med patriotism att göra som t.ex. bl.a. SD försöker sig på men det är ett billigt trick och dom fick ju flera tusen att rösta på dom...
micKillah: Du får steppa upp dina argument om du vill övertala en patriot att släppa sin ideologi.
Redline!
personligen, tror jag på att det är bättre om vi finner ett mål här i Sverige som alla kan sträva efter, ett mål som ger oss en gemenskap. Oavsett hur olika alla är måste vi ha en riktning som vi vill att vårat land ska till. Som det ser ut nu är det alla mot alla i en dog eats dog world. Man letar i historien men glömmer bort sin kärlek till nuet och framtiden.
-? ? ? ? ? ?- {@L_@} -? ? ? ? ? ?-
Håller med Forward. Varför ska man inte vara stolt över sitt ursprung och sin historia?
personligen, tror jag på att det är bättre om vi finner ett mål här i Sverige som alla kan sträva efter, ett mål som ger oss en gemenskap. Oavsett hur olika alla är måste vi ha en riktning som vi vill att vårat land ska till. Som det ser ut nu är det alla mot alla i en dog eats dog world. Man letar i historien men glömmer bort sin kärlek till nuet och framtiden. Bra där, så ser äkta riktig patriotism ut.
CRIBBE: Om vi ska ha ett gemensamt mål så behövs en riktig ledare som folk lyssnar på.
Redline!
PenDragon P27 Jag nämnde kontinenten men ett land med USA story kan inte räknas in i sammanhanget. En kontinent som döper sig till USA efter utrotning, exploatering och fri marknad får inte vara med i disskusionen!
Jag själv orkar inte ens se saker internationellt(även om det är ett bättre synsätt än patriotism) .. egentligen, jorden är bara en liten del av allt.. orkar man bry sig om att man kommer från Libyen, Sverige, Ryssland etc så ja.. gör det då :)
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Man behöver ju inte läsa särskilt mycket historia för att inse att nationalstater, nationalism och så vidare är skrivbordspodukter från 1800-talet. Om det inte vore för att de är så effektiva medel i att få folk dit man vill politiskt, t.ex. gå ut i krig, acceptera repression och klassklyftor osv skulle denna påhittade "gemenskap" som idé aldrig slagit rot hos folk. Det här med nationalstater är ett påhitt och ett sentida påhitt. Man måste vara rejält dum i huvudet för att inte fatta det / alternativt hjärntvättad sen barnsben. Ursäkta en gammal klyscha, men man behöver ju bara titta på ett foto av jorden taget från rymden för att se att det inte finns några gränser annat än på papper och i folks huvuden. Dock verkar denna vidskepelse att vi skulle ha mer "gemensamt" med folk som råkar bo/vara födda inom vissa tänkta streck på kartan än med andra vara otroligt seglivad. Och det är ju inte direkt bara "extremister" som utgår från denna vidskepelse i sitt dagliga tänk. Inget riksdagsparti förespråkar fri invandring t.ex. Vad de de facto säger är att du har olika medborgerliga rättigheter beroende på vilken sida om ett tänkt, påhittat streck du är född. Sen klagar folk på religion och kallar t.ex. Islam eller Kristendomen "vidskepelse", men jämfört med den av nästan alla accepterade nationalismen verkar religion inte så godtyckligt och vidskepligt längre. "Folksjälen"? - Please, astrologi är mer trovärdigt. Jag kan känna gemenskap med folk som tillhör samma klass, vänner, folk som bor/bott i samma trakt, delar kulturella intressen, håller på samma fotbollslag osv osv. Finns tusen bättre anledningar att känna gemenskap än "XX är också född innanför de streck som drogs upp av några jeppar i nån fredsförhandling för några hundra år sen". Det är helt bananas ju.
Jag har väldigt mkt mer gemensamt med en kommunist som älskar hiphop i New York eller Moskva än med nån moderat i Skara som lyssnar på hårdrock och dansband. Nationell gemenskap? Vilket jävla skämt...
Klart att ens ursprung är en del av ens identitet, men det är ju bara relevant till hur man förhåller sig till den. "Stolt att vara (homogen grupp)" är ju bara ett sätt att säga hur stolt man är att man är lik en viss typ av människor till skillnad från en annan, och då är nationalitet och genetik är i grunden en onyttig sak att tillskriva sig kvalitéer ifrån.
Producent
2011-08-12 14:06
Ser inte riktigt grejen i det hela. Man hade ju lika gärna kunnat vara född i nåt annat land. Inte precis som att Du gjorde valet att födas i Sverige.
When Life Gives You Lemons You Paint That Shit Gold
Producent
2011-08-12 14:08
Soul_Survivor_II P33: Det är samma spår jag är riktigt inne på, det som förenar oss idag är intressen och jämnlikhet och inte nationalitet
Forward Nu gällde det ju knappast bara USA, utan konceptet överlag.Soul_Survivor_II P33 Hi5 på i princip allt.
vad krävs för att uppnå detta? En alien invasion.
Face it, folk älskar grupptillhörighet och det kommer alltid finnas ett vi-och-dom tänk. Det enda sättet "vi":et kan komma att betyda
alla på hela jorden är om "dom":et är några andra stollar från ett annat ställe, förslagsvis en annan planet.
Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
För jag föredrar den svenska naturen framför Grönlands natur eller för jag föredrar den svenska naturen framför Afrikas natur - betyder det då att jag är en patriot och inte får föredra Sverige på ett sådant sätt för andra länder skall vara lika värda? För jag föredrar svenska traditioner som att sjunga nationalsången och en blomster tid nu kommen på nationaldagen tillsammans med hela skolan i kör och känna att nu är det äntligen sommarlov, det vill säga en tradition jag är uppvuxen med och kopplar till något positivt som frihet, landet, sommar och glädje - betyder det då att jag är en patriot som inte borde sjunga nationalsången för folk från andra länder kan ta illa upp, har inte de också en nationalsång förresten som de sjunger på sin dag? För jag föredrar midsommar framför thanks givning och njurpaj är jag då en patriot för jag föredrar sill, potatis o nubbe o dansa runt en stång o leka av mig o tramsa? Egentligen så får det fasen vara nog på allt detta snack om patriotism tycker jag. kan vi inte bara få säga att vi alla gillar olika????
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Det har redan nämnts lite, men jag vill ändå säga det igen. - Folk har mer gemensamt (och icke gemensamt) med folk beroende på klass och intressen än nationalitet och etnicitet.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
Producent
2011-08-12 19:13
Jag är Islänning liksom, men firar i stort sett inga högtider eftersom nästan alla högtider eller ja alla högtider där borta är knytet till kristen tro vilket jag inte finner roligt alls. Det enda fornnordiska jag diggar är när man äter torkad haj och massa sådant tillsammans med äkta islänskt brännvin (Svarta döden) Annars är jag såpass inte patriotisk, älskar däremot kulturen där jag kommer ifrån, men jag älskar även annan kultur från andra länder. Det krävs som sagt mycket arbete för att hela jorden skall enas, ett världspråk skulle vara dunder, folk måste bli mer civiliserade om man skulle avskaffa gränser osv också. Alla världens rika måste ge upp sina rikedomar för att balansera ut klyftorna som finns idag osv, men jag ser inte så positivt på att detta skulle ske såvidare folket inte revolterar mot rika, men rika kan som sagt alltid köpa sig makt och mota bort pöblar, detta ser man i England JUST NU
Jag tycker det verkar vara litegrann som så att patriotism anses bara vara fult/tramsigt/gammeldags när det är västerlänningar hemmahörande i länder som aldrig varit koloniserade under modern tid som står för den. Det är väl kanske lite av det postkoloniala arvet vi dras med här i väst. Min bild av det hela är litegrann den att många människor som kritiserar eller tråkar, i detta fall, somliga svenskar för att hänge sig åt patriotism samtidigt ser det som självklart att människor i andra länder, i andra delar av världen (i stort sett valfritt U-land), ska få bilda egna områden och enklaver som i dessas tycke bättre korrelerar med deras upplevda samhörighet genom exempelvis etnicitet eller religion (något som dock givetvis ofta går hand i hand med förtryck). Tankar från en icke-patriot som nyfiket följer diskussionen.
Intressepenisen hårdnar!
Producent
2011-08-12 20:03
Nationer är bara illusioner.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Moderator
2011-08-12 21:09
Sverige har kanske den svagaste patrioismen i hela världen, pga att samhället har målat upp en bild av en patriot som en invadrarfientlig typ. Tyvärr.
//TW
micKillah P27 Svarta döden låter ju helt awesome?! :D
Producent
2011-08-13 02:51
nationer är för nationalister.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Producent
2011-08-13 11:33
PenDragon P27: Det är det också ;) inget för veklingar heller, hehe Kom på en annan sak, det finns ju folk i vissa delar av världen som adopterar andra kulturer osv, Japaner är speciellt kända för sådant, även Kineser. Man ska liksom inte vara främmande för o släppa in intryck nu för tiden, det som Sverige Demokraterna gör är som och gå tillbaka i tiden. Att släppa in intryck från hela världen är vad jag kallar för evolution, på så sätt kommer vi alla blandas som lever på denna jord, det kommer som sagt ta tid. Men i dagens ljus ser jag inte så positivt, det som krävs som någon sa tidigare i tråden är då ett stort världskrig eller en alien invasion
Trådskaparen kombinerar två helt olika koncept: patriotism och skyddande av egna intressen på bekostnad av andras. Patriotism är för mig den lägsta formen av stolthet. Kan du inte vara stolt över något annat så kan du hurra för "ditt" land. Kan du inte vara stolt över vad du gör eller den du är så får du väl hylla marken du bor på. Det är kanske okej, det är inte alla som har det lätt, och även de som är födda dumma, själviska och lata kanske behöver få vara stolta över något. Men det känns ganska ihåligt. "Ditt" land hade inte sett annorlunda ut om du fötts någon annan stans. Det hade inte kallat på dig. Hade du fötts på andra sidan gränsen hade du viftat med en annan flagga och varit lika glad för det. Att vara stolt över "sin" historia är fullständigt uppåt väggarna. DU VAR INTE FÖDD DÅ! Vafan har du att vara stolt över? Det är bara ett billigt sätt att ta credit för någon annans bedrifter. Att sen de flesta länders historia mest består utav att en härskarklass slog ihjäl folk (har man tur så var det folk som tjänade under en annan härskarklass, men de flesta var rätt villiga att ha ihjäl sina egna undersåtar också - direkt eller indirekt) är en annan sak. Däremot tycker jag att man ska vara tacksam över det som är bra med landet man råkar födas i. Jag är jävligt glad över att bo i ett land där jag kunnat studera på universitetet (jag är däremot inte STOLT över det, och inte särskilt stolt över betygen jag fick heller :P). Jag är tacksam för att jag bor i ett land där jag kan gå ut på gatan och säga att "Kungen är en fitta, Anders Borg borde klippa sig och skaffa ett jobb, och alla kommunister är dumma i huvudet!" utan att riskera att bli straffad för det (utom kanske av kommunisterna, de verkar ju gilla stenkastning). På det stora hela är jag rätt nöjd med att kunna äta mig mätt varje dag också, och alla som inte tycker det är en stor grej kan ju pröva att leva som svältande flyktingar på Afrikas horn ett tag. Är det här något jag är stolt över? Så fan heller! Vad har jag gjort för att möjliggöra fri högre utbildning? Om jag lyckas förbättra något i landet, eller bevara något bra som vi riskerar att förlora, så kommer jag vara stolt över det. I övrigt så skippar jag flaggviftandet. Att skydda sina egna intressen på bekostnad av andras (till exempel genom att inte vilja dela med sig av sina resurser) är tyvärr väldigt naturligt. Det finns en biologisk drift att skydda sin egen flock, och i viss mån att se till att den är starkare än andra flockar. Det är inget konstigt med det, det är så naturen fungerar. Tävlan om begränsade resurser, är det lönar sig att slå ut konkurrenterna (speciellt om konkurrenterna är väldigt annorlunda, och därmed svårare att kommunicera eller samarbeta med). Det är ganska mycket som ska övervinnas innan man kommer förbi den mänskliga naturen. Tyvärr.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.
Jag vet inte...jag älskar verkligen inte alla typer av hörn på denna jorden och verkligen inte alla kulturer. Dessutom är vår natur som människor tyvärr inte lagd åt det fina hållet du talar om. Men det är ju en utomordentligt trevlig tanke som allt annat som har med mänskligheten att göra. Jag tror faktist att vi får vänta tills vi förgör oss själva, sen får vi se vad som händer. Lite förbättringar lär väl komma med tiden men det är nog allt. Med handen på hjärtat så har jag inte empati nog att bry mig om alla människor i hela världen, det räcker nätt o jämnt till min familj/vänner, katastrofer jag anser viktiga, all djurmisshandel/industri....jag pallar inte tänka på allt hur jävligt det än må låta.
Producent
2011-08-13 16:28
Jag är också emot nationalism. Det är därför jag har hela världen tatuerad på min arm.
Patriotism är (jag vet att jag inte är först nu) efterblivet av den enkla anledningen att man är stolt över att vara från en bit mark. Stolt svensk? Stolt över vadå? Sverige som land har väl saker att vara stolta över (vi är en relativt bra nation både ekonomiskt och rent allmänt) men det är inte något jag anser att man kan vara stolt över. Jag vet i alla fall att jag inte bidragit mycket till att Sverige är vad Sverige är, och jag har inte sett till att bli född här heller. Sen är det väl extra efterblivet att vara stolt över att vara svensk (om man nu är det), med tanke på andra världskriget. Att vara stolt över någon som släpper in ondska hos grannen känns ju inte särskilt värdigt.
Människor som rankar nationalism och patriotism som något gott är samma människor anser att det finns övermänniskor. Det kan vara på ett speciellt sätt att vara uppvuxen på ett speciellt ställe, men det är tamejfan inte bättre än något annat.
Sverige, detta jordklotets undantag.
Vi blir aldrig som dom från stan!
"Att älska alla typer av hörn i denna värld och dess mat och vad dess kultur har att erbjuda är det något fel på det?" Du förespråkar alltså etnopluralism? Eller menar du att man bevarar afghansk, somalisk och irakisk kultur genom att tvinga Sverige och svenskar anamma dessa seder (samtidigt som det även finns kvar i deras hemländer)? Varenda individ här inne som frågar sig hur man kan vara stolt över sitt eget land och sina gelikar är svagsinta människor som spottar på sina förfäder som slitit för att ni ens ska ha ett land och historia att smutskasta. "Man ska liksom inte vara främmande för o släppa in intryck nu för tiden, det som Sverige Demokraterna gör är som och gå tillbaka i tiden. Att släppa in intryck från hela världen är vad jag kallar för evolution, på så sätt kommer vi alla blandas som lever på denna jord, det kommer som sagt ta tid. Men i dagens ljus ser jag inte så positivt, det som krävs som någon sa tidigare i tråden är då ett stort världskrig eller en alien invasion " Om man inte vill det då? Har man inte rätten att säga ifrån och få bevara sitt eget folk, kultur, historia och gemenskap? Sedermera är mångkultur och kulturellt inflytande två olika saker. Personligen har jag inget emot tacos och enchiladas, det betyder inte att man för den sakens skull behöver ta in 1 miljon mexikanare i landet för att kunna avnjuta dessa saker. Om du sedan är allvarligen med att du "älska alla typer av hörn i denna värld" betyder det exempelvis att du gillar systematisk könsstympning av kvinnor i Egypten, häxbränning i kristna afrikanska länder etc. Behöver jag påpeka att du är en sjuk människa? :D
"Nationer är bara illusioner. " Ja, vi har ju sett hur bra det fungerat när man tvingat ihop olika folkgrupper.. Jugoslavien och Sovjet var ju väldigt välmående och trygga länder med enorm samhörighet liksom. ;) "Sen är det väl extra efterblivet att vara stolt över att vara svensk (om man nu är det), med tanke på andra världskriget. Att vara stolt över någon som släpper in ondska hos grannen känns ju inte särskilt värdigt." Du är alltså bekymrad över att du är svensk? Sedermera har kommunismen skördat många fler offer än nazismen så man bör snarare skämmas över hur stort inflytande vänstern har haft här.
Du är alltså bekymrad över att du är svensk? Sedermera har kommunismen skördat många fler offer än nazismen så man bör snarare skämmas över hur stort inflytande vänstern har haft här. Kapitalismen har väl isf skördat flest offer. Det är inte det som det handlar om. Det hela handlar om att nazismen är en ideologi som bygger på hat. Visst finns det kommunister som använder hat för att kanalisera sin frustration, men det är inte det som ideologin i slutändan går ut på. Svenskar är ofta stolta över att vara svenskar, men de glömmer i nästan alla fall bort om att vi under andra världskriget hjälpte tyskarna på många sätt och vis. Detta gjordes inte heller motvilligt utan svenskarna tipsade mer än gärna hur tyskarnas taktik kunde förbättras. Om man är stolt över Sverige och dess historia så är man stolt över nazism.
Om du sedan är allvarligen med att du "älska alla typer av hörn i denna värld" betyder det exempelvis att du gillar systematisk könsstympning av kvinnor i Egypten, häxbränning i kristna afrikanska länder etc. Behöver jag påpeka att du är en sjuk människa? :D Hehe, idiot?
Det finns helt enkelt inga positiva aspekter med nationalism, om man bortser från auktoritära sådana, men bara för att jag är av denna åsikten så betyder inte det att jag inte kan känna stänk av den ibland. Men att faktiskt anse att nationalism är något bra är bara korkat.
Varenda individ här inne som frågar sig hur man kan vara stolt över sitt eget land och sina gelikar är svagsinta människor som spottar på sina förfäder som slitit för att ni ens ska ha ett land och historia att smutskasta. Det är inte "Sverige" som slitit för att vi ska ha det bra. Det är individer som, i många fall inte var nöjda med hur landet såg ut, som jobbat för förbättringar. Vi har det bra just för att folk har klagat på orättvisor, istället för att "älska sitt godtyckliga markområde".
Man ska vara tacksam för de (relativt goda) förutsättningar andra har slitit för att ge oss, men att baka ihop deras slit och uppoffringar i "patriotism" tycker jag är att spotta på dem. Hedra dem som hedras bör, och det är fan inte den abstrakta symbolen som en nation och en flagga utgör.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.
Det hela handlar om att nazismen är en ideologi som bygger på hat. Nej, ideologin utgår ifrån det naturliga. Anser du att planeten och universum i sig är hatisk är det din egna åsikt.
"Visst finns det kommunister som använder hat för att kanalisera sin frustration, men det är inte det som ideologin i slutändan går ut på."
Antingen har du inte läst Karl Marx verk eller så är du bara så dum att du inte förstått innebörden. Kommunismen bygger (tvärtemot nationalsocialismen) på att bygga upp hat och skapa splittringar mellan samhällsklasser och kön. Man ställer fattiga mot rika, kvinnor mot män etc.
"Svenskar är ofta stolta över att vara svenskar, men de glömmer i nästan alla fall bort om att vi under andra världskriget hjälpte tyskarna på många sätt och vis. Detta gjordes inte heller motvilligt utan svenskarna tipsade mer än gärna hur tyskarnas taktik kunde förbättras. Om man är stolt över Sverige och dess historia så är man stolt över nazism."
Ett väldigt konstigt guilt by association-argument tyvärr. Det finns nog väldigt få som menar att ens historia är felfri.
"Det är inte "Sverige" som slitit för att vi ska ha det bra. Det är individer som, i många fall inte var nöjda med hur landet såg ut, som jobbat för förbättringar."
Nej, men det är etniska svenskar i Sverige. De som nu styr media, riksdagen och myndigheter är verkligen inga som ska hyllas på något sätt.
Nej, ideologin utgår ifrån det naturliga. Anser du att planeten och universum i sig är hatisk är det din egna åsikt. Vad exakt menar du med detta?
En kantstött pelare som inte pallar trycket Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker
Detta eviga ältandet av vad Sverige, vi , företog sig under Andra Världskriget. Det är på ren svenska dålig stil att försöka plocka poäng genom att lasta vanliga svenskar för politiska beslut som fattades under krigsåren.
Nej, ideologin utgår ifrån det naturliga. Anser du att planeten och universum i sig är hatisk är det din egna åsikt. Det naturliga? Plz. Hela nationalsocialismens ideologi handlar om övermänniskan. Tron på övermänniskan är helt klart inte naturlig utan ett av kulturen skapat monster.
Socialismen däremot handlar i slutändan om att ena människor, det handlar om att sträva mot ett klasslöst samhälle. Om du anser det negativt är det din sak, men att jämföra det med nazismen är bara dumt.
Ett väldigt konstigt guilt by association-argument tyvärr. Det finns nog väldigt få som menar att ens historia är felfri. Inte guilt by association, åtminstone inte om du inte missförstått mig. Patrioter lägger väldigt stor tyngd på det positiva med sin kultur, istället för att bara se den för vad den är. Den existerar, den har präglat dig, men det finns ingenting positivt i det.
Nej, men det är etniska svenskar i Sverige. De som nu styr media, riksdagen och myndigheter är verkligen inga som ska hyllas på något sätt. Vad menar du med detta? Menar du att dessa individer inte är bra för att de inte är etniskt svenska men ändå figurerar i Sverige? Du får nog förklara dig fort innan den nya rasistregeln tar dig.
Detta eviga ältandet av vad Sverige, vi, företog sig under Andra Världskriget. Det är på ren svenska dålig stil att försöka plocka poäng genom att lasta vanliga svenskar för politiska beslut som fattades under krigsåren. Lika klandervärt är det att vara stolt över att vara svensk, det är det jag försöker nå fram till. Om man ska vara stolt över sin kultur så ska man fan vara stolt över hela kulturen. Det fattas beslut på alla möjliga ställen runt om i landet, du kan omöjligt stå positiv till alla dessa.
Svensk kultur gned knappast händerna när grannländerna föll i brand, det är väl litegrann det jag reagerar på men jag ska inte skriva mer OT. Fortsätt ni.
Nej, självklart inte, och gemene man stöder ju knappast politikers beslut under denna tid. Därför borde de inte ta på sig ansvaret heller, lika lite som de borde ta ansvar för något positivt de själva inte presterat. Vi ska inte behöva skämmas för att Sverige hjälpte tyskarna under andra världskriget, men vi bör vara medvetna och inte sudda ut landets feltramp ur historieboken och på så vis måla upp en bild av en svensk som något klanderfritt.
"Sen är det väl extra efterblivet att vara stolt över att vara svensk (om man nu är det), med tanke på andra världskriget. Att vara stolt över någon som släpper in ondska hos grannen känns ju inte särskilt värdigt." Du är alltså bekymrad över att du är svensk? Sedermera har kommunismen skördat många fler offer än nazismen så man bör snarare skämmas över hur stort inflytande vänstern har haft här. Vart sa jag att jag är bekymrad över att vara svensk? Visst har kommunismen det, men Sverige sa inte åt kommunisterna att trampa över "våran" mark för att rövknulla grannlandet.
Grymt bra!
Stolt är man över det man själv har åstadkommit, inte vad som skett av en freak accident eller vad andra (som man aldrig ens träffat) har åstadkommit.
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Sliten: Nej, men det är etniska svenskar i Sverige. Inga invandrare alltså?
De som nu styr media, riksdagen och myndigheter är verkligen inga som ska hyllas på något sätt. Är inte de etniska svenskar till en oerhört stor del?
Här är polisen som mitt i gatan står, niger och säger att nu är det vår
Alltså, kan inte nån admin bara banna och slänga ut idioter som skriver att nazismen är naturlig osv. Är det här flashback eller nåt annat forum för fårskallar? Och ni andra, snälla sluta diskutera med dårarna, det drar dem bara hit och får nazism att framstå som nån jävla "åsikt" man kan "diskutera" istället för en förbrytelse.
Svenskar är ofta stolta över att vara svenskar, men de glömmer i nästan alla fall bort om att vi under andra världskriget hjälpte tyskarna på många sätt och vis. Detta gjordes inte heller motvilligt utan svenskarna tipsade mer än gärna hur tyskarnas taktik kunde förbättras. Om man är stolt över Sverige och dess historia så är man stolt över nazism. Kan passa på att flika in med, något som många glömmer, att Sverige även tog in, gömde och skyddade tusentals judiska och anti-fascistiska flyktingar under kriget, något som varit omöjligt om Sverige inte hade en officiellt neutral ställning till det.