I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

På fredag ska det vara dags :)

Övrigt - Blandat

2013-04-24 22:39

På fredag ska det vara dags :)

Jag är inte muslim men....

jag ska nog ändå infinna mig i moskéens närhet för att få vara med om en, minst sagt, historisk händelse.
jag har aldrig hört ett böneutrop och känner att det faktiskt skulle vara värt att få vara lite speciell och vara på plats när det första "riktiga" utropet sker på svensk mark.

samtidigt tror jag att det kan samlas lite SD-nissar och liknande patrask. skulle vara kul att få kasta lite blommor på dom också :)

jag hoppas på bra väder och en trevlig publik.

jag skulle vilja filma men har så keff mobilkamera att det säkert inte blir nå bra alls.

http://www.dn.se/sthlm/ljudkablar-dras-for-forsta-boneutropet

"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2013-04-24 23:51
Kul för dem :D, och för dig. Men när och var kommer första staden med hip hop beats spelandes varje dag att vara? SKulle vara nice :D komma i mode lite oftare.
 -? ? ? ? ? ?- {@[email protected]} -? ? ? ? ? ?-

2013-04-24 23:58
det borde ju faktiskt bara vara att söka tillstånd.
man borde ju ta och utnyttja tillfället och starta en rörelse och söka tillstånd för sånt.

nu kan kyrkan och moskéerna gala så varför skulle inte ett hiphop-kollektiv kunna göra detsamma :)

-Mark Twain

2013-04-25 00:19
exakt, det är bara ibland korta sekvenser. Bass, kl är 16.20

2013-04-25 09:51
Bass, kl är 16.20

hiphopens morgontimme :P

-Mark Twain

2013-04-25 13:21
Riktigt sjukt att folk som inte änns bor i samma stad har överklagat beslutet.

Synd att det är i sthlm och inte gbg, hade gärna varit med om detta historiska ögonblick (hade säkert inte kunnat gå pga jobb ändå iof)

Vi får hoppas att fler moskeer får rätt att göra ordentliga böneutrop.

Grattis alla musilmer är väll allt man kan säga. Hoppas tillståndet förlängs sen när det går ut.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-04-25 15:41
Hade också velat vara där, tråkigt att man inte bor i Stockholm (trodde _aldrig_ att jag skulle yttra dom orden!).

Hoppas också att det förlängs! Är verkligen glad att dom har fått igenom det!
"If I had a heart, it might be breaking right now"
- Dexter Morgan

2013-04-25 15:48
Jasså, så det gick igenom. Islamiseringens framfart har tagit kraft =)

Kul att du tänker ta dig dit. Filma iaf så man får se tillställningen utanför!=)

2013-04-25 18:20
sthlm is the place to be ;)

diggi, du visste inte?!
nästan att jag blir lite besviken på dig nu ;)

jag kan filma lite men jag har en mycket dålig kamera så hoppas inte på för bra bild eller ljud.

-Mark Twain

2013-04-25 18:55
Med all rätt!=)

Jag visste att det var i görningen. Men inte att det hade fått sista tillståndet och ännu mindre att det redan skulle utföras imorn.

Testa gärna, kanske funkar att lägga upp. Du kan ju skriva en rapport ala Blweria efter iaf, du brukar har roliga sätt att formulera dig (med positiv konnotation på 'roliga').

2013-04-25 19:08
diggi, ibland måste foliehatten av så att "dom vanliga" tidningarna kan granskas ;)

det har stått rätt mycket om detta. samma dag som beslutet kom var det , iaf på stockholms radio, rapporteringar hela dagen om det.
men tyvär dröjde det att annordna för dom hade ingen ljudanlägning. men det ska vara inställerad nu och förhoppningsvis så blir det utrop imorgon om planerna håller i sig.

jag är rätt exalterad, jag trodde inte att jag skulle få höra nåt liknande på svensk mark. och jag har inte haft någon plan att besöka något "muslimskt" land så...

rapport kommer säkerligen i denna tråd och kanske en länkad filmsnutt via fäzzbook ;)

btw, vore det ofint att ta med solstol och ett par kalla breeeews?
....det är ändå en fin plats vid vattnet och solen kanske tittar ner... and I be dammed om jag inte nyttjar vädret och platsen till fullo! :p

-Mark Twain

2013-04-25 19:23
Hur länge varar ens ett böneutrop? Verkar som att du laddar inför en veckas lång festival.
Intressepenisen hårdnar!
Graffare

2013-04-25 19:42
Blweria du kan få köpa en iPhone 3GS av mig för fyra hundra, den kan du filma med ;)
My stomach got young dead orphans in it
I eat from trash cans at abortion clinics
-Jus Allah

2013-04-25 20:02
diggi, ibland måste foliehatten av så att "dom vanliga" tidningarna kan granskas ;)

Haha touche'!

Men jag tror det var DN eller någon annan tidning faktiskt. Det var någon som länkade i en islam-grupp på Facebook.

jag är rätt exalterad, jag trodde inte att jag skulle få höra nåt liknande på svensk mark.

Det är rätt så spännande. Dock kommer det (förutom i början kanske) bara vara icke-muslimer som hör det, för dem ropar ju ut precis innan 'khutban' (predikan) börjar, så dem flesta muslimer BORDE iaf infinna sig innanför redan.

Men kan tänka mig att dem flesta kommer stå utanför imorn för att skåda spektaklet. Vilket jag också skulle gjort om jag kom dit, det är ju faktiskt ganska kul att det gick igenom.

och jag har inte haft någon plan att besöka något "muslimskt" land så...

Jag kan varmt rekommendera Malaysia och Indonesien. Mycket fina länder med mycket trevliga människor, fantastisk miljö och väder=)

2013-04-25 20:09
Hur länge varar ens ett böneutrop? Verkar som att du laddar inför en veckas lång festival.

haha=) Det varar mellan 2-5 minuter.

Spoiler
Producent

2013-04-25 20:14
Jag gillar inledningen "Jag är inte muslim men..."

Den ska jag börja använda.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2013-04-25 20:16
waste; det kan väl handla om max fem minuter...men det är historia så det spelar ingen roll att det är över på ett ögonblick.

stayB; om det inte hade varit en mobil med större iq än jag så hade slagit till på den ;)

diggi; så som jag har uppfattat det så verkar det vara SD-svansen som reagerat och väsnats mest över det här.
har roat mig med lite läsning på avpixlat den senaste tiden och där "vet" dom allt ;p

båda dom där länderna har lvarit lite väl brutala i modern tid(om inte fram tills idag) för min smak.
jag vill gärna att ett land ska varit utan massmord och lämlästning dom senaste 20-30 åren iaf innan jag lägger mig på stranden och med parasoldrinkar och tänder jannen.
men jag tvekar inte på att människorna är trevliga och vädret lär vara som i ett paradis:)

-Mark Twain

2013-04-25 20:18
dope, do it ;)
lite progression bland uttrycken är aldrig fel.

vilket leder mig till en ny tanke. skulle man kunna få egna önskemål utropade i en minaret? :p

typ, `blwerias genital är störst´ :p

borde kanske väntat med såna skämt tills efter jag kommit hem imorgon...:)

-Mark Twain

2013-04-25 21:27
btw, vore det ofint att ta med solstol och ett par kalla breeeews?
....det är ändå en fin plats vid vattnet och solen kanske tittar ner... and I be dammed om jag inte nyttjar vädret och platsen till fullo! :p

Ganska opassande, med tanke på att muslimer inte får inta något som helst rusningsmedel. Såatteeeh ;) hehe.
Men jag "kräver" filmning och rapport imorgon! :)
"If I had a heart, it might be breaking right now"
- Dexter Morgan
Admin

2013-04-25 21:31
Polisens tillståndsbeslut har fram till dags dato överklagats av två privatpersoner. Ingen av dem bor dock i närheten av Botkyrka – utan i Hovås respektive Örebro – varför förvaltningsrätten med största sannolikhet kommer att bedöma att de som överklagat inte är behöriga att göra det.

Och så kan vi väl låta folket i Botkyrka få avgöra om de störs eller ej? Jävla örebroare och var nu Hovås ligger.
The president has been kidnapped by ninjas. Are you a bad enough dude to rescue the president?
Moderator

2013-04-25 21:58
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2013-04-25 21:59
nej, ingen öl vid moskén men dom följer ändå med i min mycket läckra väska för att senare avnjutas om solen lér :)

säkert gnällbälte det(hovås) också ;)
tror beslutsfattaren avslog överklagandet rätt snabbt. läste iaf att dom troligtvis kommer göra det pga personerna omöjligt kan bli störda av ljudet då dom befinner sig i en helt annan del av landet.

har läst på lite olika platser om utropet och det finns så sjukt mycket omogna kommentarer kring det hela.

t ex, vill vissa vill starta en biltutar-religion och köra dit och tuta med sina bilar för att störa...dom motiverar det med att det råder religionsfrihet.
jag kan tycka att det borde finnas ett kommentatorskörkort ibland. ett idotiskt inlägg och man får en varning. skriver man ett till sen så kölhalas man under finlandsfärgan!
http://sv.wikipedia.org/wiki/K%C3%B6lhalning_(bestraffning)

-Mark Twain

2013-04-25 22:00
kapten; tufft! saknas en imam-utbildning dock men det lär väl vara på gång...(?)

-Mark Twain

2013-04-25 22:28
Du har inte lust att ta en promenad från Fittja ner till mosken tillsammams?:-) Denna tråd gjorde mig hypad att höra det live också, men har ej bestämt om jag ska dit riktigt. Men om så skulle jag inte banga att hälsa på dig på väg ner.

2013-04-25 22:29
Tror imam utb är på väg på Kista folkhögskola. Med svenska sufi-imamen Imam Muslim.
Moderator

2013-04-25 22:32
Heter hen faktiskt Imam Muslim?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2013-04-25 22:37
Muhammed Muslim tror jag. Men tror han kallas Imam Muslim. Svt hade ngt program förut där dem träffade olika religiösa personer. Eller olika troende. Råkade va hos en kompis och se avsnittet som handlade om honom.

2013-04-25 22:38
Hade varit fett om de körde på svenska oxå :) eller e de någon regel på vilket språk utropen ska vara på?

2013-04-25 22:52
Cribbe:

Tror det är en regel att de körs på arabiska då koranen är på arabiska.

Men kan så klart ha fel. Vi får hoppas att någon som faktiskt är muslim kan komma in och upplysa oss här i tråden.

Ps. Hade varit kul om Ayo kom dit och rappade böneutropet.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-04-25 22:55
diggi, det skulle vara på ett villkor att ingen religion diskuteras ;)

Imam Muslim

ledsen men det låter för kul. lol är det inte riktigt men jag fnissade rakt ut :p

cribbe, jag är rätt säker på att det måste vara på arabiska iom att det räknas som det heliga språket. fast det där har diggi bättre koll på.
men jag kan tycka att det ska vara på ett för många obegriåligt språk då det på det sättet blir mer likt en kyrkoklocka.

det blir ett ljud mer än ord...typ

-Mark Twain

2013-04-25 22:56
Det stämmer att det ska göras på arabiska. Det hade nog inte heller klingat lika bra på svenska.

2013-04-25 22:58
Det kan jag gå med på:-) Vi får se imorn då. Nu måste jag lägga mig.

2013-04-25 23:10
cool ;)
dyk upp i fittja mellan kvart 12 och 12 då ;)
du vet hur jag ser ut...
två små råttsvansar och en zlatan-toffs.
ska väl ändå inte ropas nåt innan typ 12:55 va?

kan bli ett whoa-event av det här ju...

fittja centrum(typ tunnebanan) kvart i 12!

-Mark Twain

2013-04-25 23:17
Misstänkte det.. Tråkigt för en suedi som inte kan arrabic :(

2013-04-25 23:21
jo, det kan nog vara lite tråkigt.
men denna lila svenne gillar inte ord så jag föredrar att inte kunna urskilja dom. jag vill höra ljudet, hur det låter. kommer spela in det och kanske bygga en låt av det:)

-Mark Twain
Poet

2013-04-26 01:41
Haha detta ledr väl till mer kaos och SD propaganda

Ska iaf bli kul att se folks reaktioner, dock så får vi väl akta oss nu när vi kanske kommer upp i 2% muslimer
I.C.T.W
Ill be heading out soon

2013-04-26 07:45
Har hört folk som tycker att man verkligen borde spela sveriges nationalsång över stora regioner med speakers, för detta är motsvarande enligt dessa. Finns en grupp på fejjan också, eller om det är något sånt här inlägg som share-as omkring som "borttappade människor"-inläggen. Det bygger tydligen på att det ska få invandrare att känna sig välkomna, med en ganska vass sarkastisk underton.

Jag bor oavsett så långt ut på landet att det inte bekymrar mig. Så länge någon blir glad av det så tycker jag att det är en bra sak.

2013-04-26 08:04
Uppdatera efter!
Vill gärna veta om hur det var,min far är på plats.
 http://www.inminds.co.uk/boycott-israel-2012.php

2013-04-26 08:13
Vi får hoppas att detta kommer på nyheterna i dag. För oss som missar det.
Manager

2013-04-26 08:15
samtidigt tror jag att det kan samlas lite SD-nissar och liknande patrask.

Inte så troligt i Fittja. Däremot har en del kristna Fittja-bor gnällt i lokaltidningar och liknande, de kanske samlas och protesterar. Men antagligen inte.

Förövrigt kul att den moskén som tagit rekordlång tid att bygga (lätt över 10 år) är den första som får böneutrop.
Redline!

2013-04-26 08:55
Åker du trots vädret eller?

2013-04-26 09:03
detta ledr väl till mer kaos och SD propaganda

nja...inför den här dagen har det nog gnällts lite mer än vanligt. men efter tror jag att folk inser hur larvigt det gnället låter och så kanske den onda trenden vänder...
hoppas jag på iaf.

spela sveriges nationalsång över stora regioner

hehe...sånt visar ju verkligen iq-nivån på hatet typ...:)
egentligen inget att skratta åt men jag inavlade mongon framför mig...

Vi får hoppas att detta kommer på nyheterna i dag

hoppas jag med....vill bli intevjuad åzzå...:p

att kristna har mage att gnälla....

-Mark Twain

2013-04-26 09:03
diggi; självklart! :)

-Mark Twain

2013-04-26 09:05
I will see you there then! InshaAllah=)

2013-04-26 09:05
dggi; dyker du upp i fittja vid 12?
har du något att filma med?

-Mark Twain

2013-04-26 09:14
11.49 eller 11.59. Måste åka förbi söder och lämna av min dotter till mamma först.

Min kamerafunktion är inte så hype heller. Och jag kommer nog ställa mig så när jag kan till ingångarna så jag kommer in i moskén direkt efter. Lär bli fullt med folk.

2013-04-26 09:21
ok. jag kan tänka mig att det kanske blir rätt mycket folk...men ja, jag kan nog filma lite själv fast med riktigt dålig kvalité.
men jag skulle typ vilja ha någon sorts startsignal innan. typ någon radiopratarröst som sjukt överdrivet räknar ner från hundra eller nåt ;p

bara så du vet så har jag ingen aning om hur du ser ut så om du ser ett lufthuvud som viskar "diggiridoo" till folk så avbryt mig gärna så att jag inte gör bort mig inför heeela botkyrka ;)

-Mark Twain

2013-04-26 09:23
Haha, will do! Jag har grön jacka med ett rakat glasögonhuvud.

2013-04-26 09:25
Jag vill ha en uppdatering på hur Blwerias och DiggeriDoos dejt gick också :D

2013-04-26 09:27
cool,
jag bär svart skinnjacka, jeans (lite bondock saint typ)

kliver av tuben 11:59 sa sl.se.

-Mark Twain

2013-04-26 09:27
sofia, come join us ;)

-Mark Twain