I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

På fredag ska det vara dags :)

Övrigt - Blandat

Producent

2013-04-26 09:28
Första bönutropet är bara en halvsanning, som ett konstprojekt lät någon böneutropen skalla i sölvesborg för typ tio år sen. Vilket kanske förklarar Jimmie Åkessons antipatier mot både muslimer och konst.
Give my regards to King Tut, asshole

2013-04-26 09:31
Näää... jag vill inte störa i ert bondande. Jag nöjer mig med att ni berättar hur det gick ;)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-04-26 09:32
sveriges radio sänder från moskén. vet inte om det är med bild...men det skulle vara möjligt via nätet iaf.
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain

2013-04-26 09:34
som ett konstprojekt

men det var ju inte något riktigt. det var väl inspelat?

och om det var inspelat så har nästan varenda filmälskare haft ett eller fklera böneutrop hemma i sina stugor ;)

-Mark Twain

2013-04-26 09:35
sofia, ställ dig framför en spegel och gör kycklingljud och fladdra med "vingarna" till dig själv! :p

-Mark Twain

2013-04-26 09:40
hahaha.... jag hade kommit om jag inte bodde 60 mil bort. Att ni två ska träffas är nästan en större händelse än böneutropet. Du har ju mitt nummer, ni kan ringa mig och sätta på högtalaren så kan jag joina er för en liten stund ;)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-04-26 09:46
det är ett oasnnolikt möte, kan jag verkligen hålla med om.
men dessa kan bli intressanta.
och om sanningen ska fram så finns det nog ingen i min vänskapskrets som hade varit bättre att traska till en moské med. jag skulle ju åkt dit själv...
ingen är så pass troende eller så påläst om islam som han.

trodde faktiskt att han bodde 60 mil bort också...

-Mark Twain

2013-04-26 13:52
Hoppas dom slopar böneuppropen illa kvickt

2013-04-26 14:41
Varför? böneutrop en gång i veckan är väl knappast jobbigt:)

2013-04-26 15:32
jag fick höra utropet i mitt hemland utan att det kostade en krona. utan att behöva söka visum eller betala för en flygstol. ingen spruta för tropiska sjukdomar eller varningar om politiska motsättningar.
jag kunde svära och skämta om olika gudar på platsen. jag fick det här gratis. och jag känner mig stolt över att det finns i mitt hemland.
jag lägger ingen vikt av vad religionen predikar i det här sammanhanget. det som spelar roll är att yttrandefriheten äntligen nåt ut i en gränd som länge mest sett ut som en återvändsgränd i sverige.

dagen kunde blivit belönad med mer sol, det hade den förtjänat. men historien är skriven och fittja kommer för alltid vara orternas ort efter detta. lite rikare än resten av riket.
och det kom folk!
en del stod säkert hundra meter bort för att se eller försöka höra (jag tror inte dom hörde nåt dock)
ljudet var mycket lägre än vad jag hade förväntat mig. men det räckte gott och väl till för att höras på området för moskén samt parkeringen som hör till.

jag kan tänka mig att hälften av publiken inte alls var troende på nåt sätt och bara ville vara med. dessa såg väldigt glada ut och, om man får säga det, sjukt etniskt svenska ut.(fuck it, svennar uppskattade skiten!!!)
jag uppskattade det!

jag får ursäkta om någon får nackspärr av videon men jag har inte kunskap, ork eller program för att fixa till videon :p

från fittja idag:)

finns en risk att jag fångas på bild i slutet...but don´t mind that!

-Mark Twain
Poet

2013-04-26 15:42
Ingen av dem bor dock i närheten av Botkyrka – utan i Hovås respektive Örebro – varför förvaltningsrätten med största sannolikhet kommer att bedöma att de som överklagat inte är behöriga att göra det.

Jävla stolpskott...
At the gates of Eternity...

2013-04-26 15:47
tyckte mig se en sån där sd-blomma på ett kavajslag på plats också...kan kanske ha varit nåt annat men min manliga intuition säger att han var sd-dude.
han hade en cowboy-liknande hatt också vilket cementerar min misstanke lite.
cowboyhatt har bara white trash (och jag har ingen fördom mot dessa :p)

Jävla stolpskott

eller hur! hade någon bott i tält på moskéområdet och jobbat natt så skulle ett klagomål varit befogat....

men fucking gnällbältet..!?
...fast å andra sidan, det säger sig självt. gnällbältet...and I rest my case ;)

-Mark Twain

2013-04-26 15:52
Säker på att det inte var en majblomma personen hade på sig?

Annars rätt modigt att gå dit med en sd-pin.

2013-04-26 15:57
Jag kan tycka att arabiska kanske inte är det vackraste språket när det talas, men helvete vad fint det är när det böneutropas (kan man säga sjungs?).

Tack för videon.
Vi får hoppas vi får uppleva detta i gbg med snart.

2013-04-26 16:04
njae, en majblomma brukar väl vara liksom "rakt" framifrån. sd-symbolen är lite sne och det var denna. ville inte göra annat än notera det iom att jag inte ville börja vibrera av dålig energi. vilket jag hade börjat göra om jag gått fram och tittat noga på mannens bröst... :p

ja, jag skulle säga att det sjungs. i andra sammanhang med annat eko i omgivningen så är det nödvändigt att sjunga på vissa sätt för att ord ska kunna urskiljas. på den här platsen är det inte lika nödvändigt på så sätt. men jag skulle ändå säga att det är nödvändigt för att inte göra utropet "fejk" så att säga...

jag är övertygad om att flera samfund nu kommer söka tillstånd iaf. många vill ju inte och jag förstår det.
fick det förklarat att dom inte vill störa och så. och jag kan tänka mig att det finns fler orsaker än så.
40% av alla moskér i sverige har utsatts för vandalisering i olika stora skalor. hörde det på en föreläsning på svt för ett par veckor sen.
sånt kan ju skrämma församlingar, tyvär.

-Mark Twain

2013-04-26 16:05
aningen bättre video...men bara aningen.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/premiar-for-boneutrop

-Mark Twain

2013-04-26 16:10
Verkade faktiskt rätt mysigt på nått sätt... Egentligen mysigare än klockringningen "ding dong-det är ljudet av ditt liv som tickar iväg"

Annars tycker jag det är för lite olika byggnader och skojerier runt religion, hade varit fett med lite asa-gud tempel att kika på...

Jag ser det just som ett kulturellt smycke mer än nått annat....

2013-04-26 16:13
Det är så fint med böneutrop. Förstår inte vad folk klagar på! Religionsfrihet, någon?
"If I had a heart, it might be breaking right now"
- Dexter Morgan

2013-04-26 16:16

2013-04-26 16:39
Jag ser det just som ett kulturellt smycke mer än nått annat

som taget från min vokabulärt infantila vikingahjärna ;)

Det är så fint med böneutrop

det är en verklig konst både för ateister och religionister(kan man säga så?)

-Mark Twain

2013-04-26 16:51
"Inte vill störa"
Mig skulle det inte störa alls, precis som kyrkklockor inte stör nämnvärt.
Båda två är trevliga inslag i stadens ljudmiljö.
Fast jag gillar iof tom testen av krigsalarmet så jag är kanske inte den som störs så lätt.

Jag tror det är helt andra orsaker, tex inte dra till sig mer uppmärksamhet från muslimhatarna (eller islamofober som man säger för att det inte skall låta så illa). Tror tyvärr att moskeer som gör "mycket väsen av sig" och ansöker om tillstånd för böneutrop riskerar att bli mer utsatta för vandalism.

Jag undrar hur många av de i Fittja som inte viste om att detta skulle ske som änns märkte av det.

2013-04-26 16:52
hade varit fett med lite asa-gud tempel att kika på

det hade jag diggat stenhårt!
med tillhörande hornsignaler vid midvinterblotet och midsommarfesten :)

-Mark Twain

2013-04-26 16:53
Hur många % av sveriges befolkning är muslimer föresten?
Vi borde ju ha lika hög % av böneutrop i förhållande till kyrkklockor som det är muslimer i förhållande till kristna (nu räknat troende)

2013-04-26 16:58
krigsalarmet

jag tänker direkt på flyglarm ala andra världskriget ;)

jag tror det var ganska många som inte brydde sig. och med tanke på mängden klagomål som inkommit från botkyrka(inga alls) så var nog dom flesta glada över att en religiös grupp fick sin identitet erkännd från samhället.
och nej, den sitter inte i böneutropet men det var sista pusselbiten som samhället med regler förordningar kan göra något åt.
idioter (läs; SD) får lära sig med tiden. man ska akta sig för att göra lagar mot attityder.

-Mark Twain

2013-04-26 16:59
det hade jag diggat stenhårt!
med tillhörande hornsignaler vid midvinterblotet och midsommarfesten :)

Hos oss läser vi både Julgillet ur Röde Orm och Lukasevangeliet på julafton... Charlie Cristensen-biten gillas mest

2013-04-26 17:00
med tanke på att "alla" muslimer röstade sosse och att det varit kring 1-2% av deras röster så har du iaf en början på en summa.
men det finns ju ingen registrering av vilken tro folk har(tack och lov)

men jag skulle kunna tänka mig att det ska till några hundra minareter med utrop för att matcha rättvist...

-Mark Twain

2013-04-26 17:02
VRGNHNS

DET är respekt!

och när dom en gång i tiden (94) sjöng "nu drar vi västeruuuuuuut...till alla dom som korsat atlanten" osvosvosv
då tog ni och snidade till en drakbåt och begav er ut en resa i västerled för att ta hem rikedomar och trälar? ;)

-Mark Twain

2013-04-26 17:04
då tog ni och snidade till en drakbåt och begav er ut en resa i västerled för att ta hem rikedomar och trälar? ;)

Nej men jag drog till Spanien 2003

2013-04-26 17:19
blir det inte mer accepterat att som ickemuslim skämta om muslimer om islam i sig är helt accepterat av samhället...?
det blir inte längre som att sparka på en liggande typ...

-Mark Twain

2013-04-26 17:24
Blweria , nja det blir alltid en fråga om vem du frågar, Jehiovas med flera har noll humor och lär knappast ändra på sig... Egentligen har nog politiker etc "humor" bara för att dom är tvingade att ha det... Kungahuset tål inte speciellt mkt heller

2013-04-26 17:28
men kungahuset kan bokstavligen smaka min egenproducerade ost gjord på ohygien och svett!
har ingen respekt för dessa högfärdiga mongon.

jag tänker på massan, summan av samhället. det är där saker och ting får sin legitimitet.
att en muslim eller en politiker är humorlös ser jag nog mest som dennes problem och förlust :)

-Mark Twain

2013-04-26 17:29

-Mark Twain

2013-04-26 17:33
Blweria haha kungahuset är ett kulturellt smycke ;)... Bara ecce-homo a väl rejält kontroversiellt och då är vi ju ändå ett "kristet land" i stort...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ecce_Homo_%28utst%C3%A4llning%29

2013-04-26 17:51
ja, jag är förlikad med att det finns flest kristna i det här landet och landet i sig är väldigt format efter kristna ideal. men jag skulle aldrig kalla sverige kristet, muslimskt eller judiskt eller någon annan religion för den delen.

vad det gäller kungahuset så kan det i sin historia få fungera som en form av smycke, en blodsdiamant.
inget jag bär med stolthet direkt. men visst, den är värd sin slant på marknaden ändå...

-Mark Twain

2013-04-26 17:55
Nej, därav citationstecknen... Kristendomen är ju en import rakt av, nått som SD aldrig reflekterat kring, så jvla kassa, när ska dom protestera mot mc-donalds egentligen? I länken om runstenen kan man också se ett inslag om böneutropet btw

2013-04-26 18:02
jo, jag såg ju -->" " med glädje. men det tåls att förtydliga ;)

jag länkade den lite högre upp om böneutropet.
ja, sd...men med handen på hjärtat så har dom aldrig blivit beskylda för att vara genomtänkta.
jag tror till och med att asa-tron är en förlängning av vad dom gamla grekerna hade som religion. likheterna är slående. finns liksom inte mycket alls när det kommer till kultur i sverige som inte är import.
tycker att blandgodispåsen borde öppnas och fyllas på mera. ser för lite av kinesisk "konfusius" elelr vad han heter i svensk kulturliv.
men det kanske skulle få sd-hjärnor att få syntax error eller helt enkelt kollapsa av för invecklade tankar.... :p

-Mark Twain

2013-04-26 18:11
Jo romerska och grekiska mytologin liksom den nordiska har mycket liknande inslag, folk har alltid vandrat fram och tillbaka kulturer har bildats och kulturer har försvunnit...

Vad SDarna vill är ju beskriva MENA som i likhet med europeiska kolonisatörer kommer till det nya landet där vi nativa svenskar blir utrotade, men som tur är står den siste mohikanen Åkesson rakryggad i stormen. Ah blir trött på att ens se mig skriva det men det funkar ju, det här ger väl bara SD lite fler röster:

http://www.metro.se/nyheter/sd-man-satans-javla-aphelveten/EVHmdy!rwIMVjv2g0c/

2013-04-26 18:28
eller hur...
klockans uppdelning i 12 härstammar väl från staden Ur i mellanöstern.
jobbigt det hade varit att inte imprtera det liksom.
sverige det enda land utan klocka. fatta lacka världen hade varit på oss!

-Mark Twain

2013-04-26 19:42
Blweria

Ja men dom eju sjukt inkonsekventa även i sitt "bevarande" av det Astrid Lindgren-land de vill måla upp, det eju i princip fram till ett visst datum de tycker Sverige va idealt... Annars hade de just protesterat mot USAs kulturkolonisering av Sverige vilket de inte gör... Nu kan ju inte Åkesson svänga av o hugga en ärtsoppa längs med E20 längre utan det blir donken med en blaskig cola på sidan.

2013-04-26 21:06
Jag är så glad över att detta har gått igenom. :)

När jag bodde i Turkiet så var min lägenhet bredvid en moské och jag stördes inte av böneutropen (utom vid ett tillfälle då det var fel på högtalaren för då lät det verkligen otäckt). Jag tyckte att det var mysigt.

I Beirut finns en kyrka och en moské som står bredvid varandra och sådant är så fint. Religionsfrihet är något man skall värna om.

2013-04-26 23:14
ja, hela sd gör en stor grej av att värna det svenska men vad dom värnar är toffstrumpor och "amerikansk" kultur.
så sjukt att han kan komma undan utan brutna ben med uttryck som "vi måste bevara vår majoritetskultur".

I Beirut finns en kyrka och en moské som står bredvid varandra

asså, religionsfrihet i all ära men vi behöver kanske inte ha någon slags inflation av religiösa byggnader ;)

först hyrelägenheter sen heliga tempel...

men att få rätt att ha sin tro och inte behöva ursäkta sig för den är mycket viktigt för en idenditet, kan jag tänka mig.

jag skulle vilja att samhället började acceptera att vissa vill dansa några dagar i sträck i skogen ibland. eller för den delen på en vanlig krog.
typ en krog med mindre plats för att sitta och till största delen dansgolv.
...den dagen kommer väl kanske nångång men tills dess så blir det sneaky

-Mark Twain

2013-04-27 01:50
först hyrelägenheter sen heliga tempel...

Hear, hear!

2013-04-27 16:11
Åh så trevligt..
En kantstött pelare som inte pallar trycket
Har tankar om nåt större skiter i vad alla tycker