I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad är en svensk?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-09-27 22:27

Vad är en svensk?

Bortse från etnicitet. Det är så mycket snack om vad man är och vem som är svensk, men om man vänder på allt och frågar en svensk varför just den personen är svensk, vad får man för svar? Går etniskt svenska omkring och tänker "jag är svensk, jag är svensk" hela tiden?

Asså fattar ni? Vi lägger så stor fokus på invandrare och på hur vi ska få dem att känna sig som svenskar, men hur många etniskt svenska känner att de är just svenska och inget annat? Är det verkligen något folk går och tänker på?

2007-09-27 22:30
Är väl rätt viktigt att påpeka att..ja, JAG känner inga etniska svenskar alls. Alltså, jag känner ju självklart människor som har svenska föräldrar, men..det är aningen svårt att förklara ju..alla de har utländska rötter, även om rötterna ligger hundratals år bakom oss idag.
Så..jag har ingen aning..men bra topic! Ska bli kul att se vad man kommer fram till.
•pave paradise•

2007-09-27 22:38

Demigod

För att det är värt att tänka på.
Och för att jag är nyfiken.

2007-09-27 22:41
Nationalitet för mig är vad som står på ditt pass. Gränser är något människan hittat på. Är du medborgare i ett land och betalar skatt där så kvittar det hur du ser ut. Iaf i mina ögon. Jag kanske inte hade tyckt så för 50 år sen men idag är en stor del av befolkningen invandrad och det går liksom inte längre att säga att en typisk svensk är blond, blåögd och heter Erik. Lika lite som i ett land som USA, påstå att en amerikan är en blond, blåögd person som heter Bob. En svensk kan se ut hur som helst med andra ord. Men jag är nog inte representativ för den åsikten, vare sig bland invandrare eller svenskar. De flesta vill nog se sig som antingen eller vilket jag bara finner fånigt och ökar till en polarisering. Istället för EN befolkning i ett land blir det flera befolkningar i ett land och grupperingar uppstår med alla efterföljande problem som rasism t.ex. Det är möjligt att en ytterst liten minoritet i Sverige är svenskar sen typ 1000-talet men de flesta är invandrade genom århundradena från alla möjliga länder, mestadels från övriga Europa.

2007-09-27 22:41
Jag går på SCBs linje. Svensk är den som är född i Sverige med minst en svenskfödd förälder.

Sen anser jag att skillnaden mellan att vara svensk och svensk medborgare är extremt liten. Har du fått svenskt medborgarskap har du samma plikter, skyldigheter och rättigheter som jag som är född i Sverige med två svenska föräldrar.

Dock är det skillnad på svensk och svensk medborgare. Svenskar behöver exempelvis inte ha svenskt medborgarskap utan kommer dö som svensk, oavsett hur mycket avstånd man valt att ta från landet.
Jeux d'Hiver! untzuntzuntz
"Kan graffarna SNALLA halla sig till limm och sina egna forum."
-QanA

2007-09-27 22:43
Ska väl påpeka att jag i vardagligt tal inte gör skillnad på svenskar och svenska medborgare, utan för mig är alla svenskar. Men skillnaden finns och det är ett faktum som är lika oviktigt som om jag har ljusbrunt eller mörkblont hår.
-QanA

2007-09-27 22:45
Jo fast jag menade ur en mer personlig vinkel. Känner sig en svensk verkligen svensk? Och i så fall hur ofta och i vilka sammanhang?

2007-09-27 22:50
Nutz F23 : Personligen tänker jag bara på det när det kommer på tal, typ vid idrottsevenemang av typen EM, VM eller OS, diskussioner som denna och så vidare.

Lite på samma sätt som jag inte går runt och tänker på att jag är kille hela tiden...
-QanA

2007-09-27 22:55
jumpcut 

Men de e de som e så kul för så tänker de flesta invandrare. De reagerar ju när Sverige är med i nån sport och så. Jag är själv utländsk och till och med mina släktingar som inte ens bor här reagerar när de ser Sverige i nåt idrottsevenemang på TV.
Man försöker integrera en hel grupp med en massa olika människor och försöker få dem att känna sig som svenskar, men utan att fråga de svenska hur de känner sig som svenska, förstår du min poäng? Jag e trött.

2007-09-27 23:04
Nutz F23 : Jag tror att det handlar mer om att inte känna sig som en främling i landet än att försöka definiera en svenskhetskänsla i sig själv. Förstår du hur jag menar? :)
-QanA

2007-09-28 02:20
jag har flera gånger fått höra att jag ser ut som en portugis, därför har jag börjat heja på portugal och tycka att deras flagga är grymt snygg.

Jag känner mig bara svensk när jag läser det jag nyss skrev :)

fast jag är ju å andra sidan galen.

2007-09-28 02:24
Johnny

Haha.. ;)

2007-09-28 14:35

Etnicitet är inte enbart pigment och hårfärg.

Ett svenskt etniskt medvetande skapas när den svenska etniska gruppen stöter ihop med en annan etnisk grupp. Innan dessa etniska grupper träffat på varandra så är de isolerade stammar. Tänk så här: Hur vet vi att vi är svenska innan vi träffat på någonting annat än svenskar? Vi blir medvetna om att vi är annorlunda när vi observerar de etniska "gränser" som skapas när vi träffar på andra etniska grupper. Dessa "gränser" är de områden där "vi" skiljer oss som mest från "dem" t.ex. språk, matkultur och religiösa värderingar. Det kallas för interaktionalism.

En annan teori är att vi "föds" med det etniska medvetandet inom oss och att vi, vad vi än gör, alltid kommer att tillhöra den etniska gruppen. Den teorin kallas för essentialism.

Instrumentalismen däremot menar att av vi "plockar fram" vår etniska tillhörighet när vi kan tjäna på det. Exempel på det är de som invandrat från Finland och i alla sammanhang kallar sig för svenska, förutom när Finland vinner över Sverige i hockey, då är de helt plötsligt finska.

Vi "svenskar" anser oss vara just "svenska" eftersom vi kategoriserar in andra människor som "icke-svenskar".

Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2007-09-28 14:36
Johnny-V8

Snyggt exempel på en form av instrumentalism där
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2007-09-28 14:56
jag är en aktiv anhängare av jantelagen som, enligt mig, är ursvensk! därför borde vi inte införa språktest utan åsiktstest i jantelagsfrågan för folk som söker svenskt medborgarskap!!
vadå? jag dyster?

2007-09-30 17:03
jag e statslös. haha.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-09-30 20:05
Skulle vilja påstå att "en svensk" ær ett tudelat begrepp. Det førsta "en svensk"-et innebær en medborgare i nationen Sverige och det andra en etnisk svensk. En etnisk svensk ær i stort sætt samma sak som en etnisk norrman eller dansk men urskiljs enkelt på modersmålet.
Att den etniska svensken skulle vara så jævla mycket mer urvattnad æn något annat folk på jorden tror jag ær definitiv tjurskit. FØrvisso så har væl så gott som alla en finne eller valon eller liknande någonstans tillbaka i slækten men detta gør inte att "folkslaget" svenskar førsvinner. Jag skulle definera svenskar som: En skandinavier med svenska som modersmål. Finnar och samer ær då inte skandinaver i detta resonemang, de ær finnar och samer.
mera msz!

2007-09-30 20:24
bra fråga som är svår att svara på. men jag tror att de som känner sig som mest svenska är de som när ett osunt intresse i att påpeka vilka som inte är det. alltså oftast killar runt 20-40 på landsbygden som går omkring och är rädda för allt som inte är "svenskt" för att det hotar deras världsbild. jag vet att det låter väldigt fördomsfullt och jag väl förmodligen är en lika god kålsupare då jag dömer dessa personer men det är jag väldigt medveten om.

2007-10-02 13:49
Såa som äter korv och potatis..

2007-10-02 14:17
Vem är svensk! Alla som känner sig som svensk enligt mig! Men sen om man ska se på det etniska så känner jag EN som är det... Hon heter Karin Kruse och har släktforskat och sett att (så långt hon kommit) att hennes förfäder är svenskar! Då tycker ni inte att Kruse är svenskt men det är hennes efternamn som hon fått när hon gifte sig...
Det är bättre att fråga och verka okunnig än att inte fråga och förbli det.

2007-10-02 19:05
Vad kul då räknas jag som svensk enligt SCB =)
shimmy shimmy yo

2007-10-03 04:38
en svensson svensk tycker det är lite fult att vara nationalist, 

kanske bara en av mina fördomar,.. Men jag tror inte att jag skulle få svaret "Jag är en stolt svenskmedborgare" om frågan löd : "är du nöjd i sverige? eller skulle du tänka dig att emigrera? "

™™™™™

2007-10-03 13:14
Arier är från indien// Magnus Betner..
att vara svensk svensk enligt mig, är att vara lång o ha de där ansiktet utseende man ser på en del.. elr vara blond mörkblond.. ;) haha
"what we do echoes in eternity"<br>"Man lever för att bli ihågkommen//Akilles.."
Poet

2007-10-04 10:14
Finns inget som heter arier, det var ett påfund som Hitler myntade ihop, där han även blandade in nästintill alla "vita folkslag" med undantag för slaviska folk och typ kelter.

Rätta benämningen är indo-arier, vilket som bekant omfattar många indiska folkslag, afghaner, perser, kurder (meder rättare sagt) och ett gäng andra folkslag.
At the gates of Eternity...
Poet

2007-10-04 10:25
Sen det här med svenskheten... ja du. Jag som kom hit vid 10 månaders ålder har aldrig varit i mitt "hemland", men vet att om jag åker dit så betraktas jag som "svensk". Här i Sverige är jag en blatte, oavsett hur svensk jag känner mig. Ingen betraktar mig som svensk i Sverige. Här jag växt upp, här jag trivs och i ärlighetens namn, hade det varit en landskamp mellan Sverige och Kurdistan, så hade jag hejjat på Sverige.

Invandrare i min situation blir endast svenskar när vi når kändisskap. Gör vi något bra, då är vi svenskar. Gör vi något dumt, så är vi "en man med brytning" på Efterlyst respektive statistik på SCB på kriminella ungdomar med invandrarbakgrund.

Väldigt lätt att säga att om man känner sig svensk, så är man svensk. Det är en fin tanke, men tyvärr inte så det fungerar i praktiken. När en svart man som heter Ahmed Al-Janabi, som dessutom talar med brytning, kan säga att han är svensk och ingen höjer på ögonbrynen, då kan vi snacka om lyckad integration.

Men i dagens läge, där en person som jag talar utmärkt svenska, utbildar mig på högskolenivå, är svensk medborgare, föredrar att äta potatis med mos istället för kurdiska kåldolmar, ostraffad och dessutom inte ens har en "konstig" religion som islam och fortfarande bemöter konstiga blickar och fördomar. Ja då är jag långt ifrån svensk.

Så nej, det räcker inte med att bara känna sig svensk.
Poet

2007-10-04 10:26
Menade självklart korv med mos, haha jag har inte riktigt vaknat än :)

2007-10-04 11:25
BC99

Finns inget som heter arier

Arier (aryas) kallas de indoiranska stammar som någon gång mellan 2000 f.Kr. och 1500 f.Kr. invandrade till Afghanistan, norra Indien, Iranska högplatån, och Kaukasus från sitt urhem.

Ordet har bevarats som egenbeteckningen för ett antal indoiranska folk som alaner och iranier (Eran šahr betyder "ariernas land", därav namnet Iran). I Indien är arya en hederstitel, och betyder ungefär "ädel", "ren".
(http://sv.wikipedia.org/wiki/Arier)

det var ett påfund som Hitler myntade ihop

Det var väl ändå Gobineau och Chamberlain som myntade begreppet "den ariska rasen"? De menade att "den ariska rasen" var överlägsen de andra "raserna". Hitler lånade ju bara "sin" ideologi från lite olika källor. 

Invandrare i min situation blir endast svenskar när vi når kändisskap.

Är det så pass viktigt att bli "svensk" då? Är det värt att assimileras i det svenska samhället på bekostnad av din identitet? När invandraren sen blivit "svensk" genom att förkasta sina tidigare värderingar och kultur, ska man då se det som ett välgörande eller som ett förtryck av staten?

2007-10-04 12:50
Vad är en svensk?

=

En människa som är född i sverige.

låst.
work some magic

2007-10-04 12:55
"Är det så pass viktigt att bli "svensk" då? Är det värt att assimileras i det svenska samhället på bekostnad av din identitet? När invandraren sen blivit "svensk" genom att förkasta sina tidigare värderingar och kultur, ska man då se det som ett välgörande eller som ett förtryck av staten?"
"what we do echoes in eternity"<br>"Man lever för att bli ihågkommen//Akilles.."

2007-10-04 13:20

Bra Timon_B, det var exakt vad jag sa..

Poet

2007-10-04 14:40
Ingen som har sagt något om assimilering, skillnad på integrering och assimilering. Jag har intigrerat mig så pass som det går, men är ändå betraktad som en andra klassens medborgare.

Jag sa ju det, när en svart snubbe med ett "konstigt namn" som dessutom bryter kan säga att han är svensk, så är det ju en lyckad integration.

Nu talar jag bara ur min synpunkt, men tro inte fel nu och tro att jag har förkastat något bara för att jag anser Sverige "mitt" land också. Jag har inte varit i mitt "hemland" mer än att föddes där, så det är väl ganska självklart att jag känner mer för Sverige än Kurdistan och därmed önskar att bli accepterad för den jag är. Inte så svårt att förstå väl?

2007-10-04 16:02
Ingen som har sagt något om assimilering, skillnad på integrering och assimilering. Jag sa ju det, när en svart snubbe med ett "konstigt namn" som dessutom bryter kan säga att han är svensk, så är det ju en lyckad integration.

För att bli betraktad som "svensk" av "alla" så räcker det knappast med integration. Då gäller det att till fullo anamma den "svenska" kulturen och på så sätt sudda ut de etniska "gränser" som särskiljer "svenskar" från "icke-svenskar". När folk inte upptäcker vad som skiljer den invandrade "svensken" från den infödda "svensken" i förhållande till språk-, matkultur m.m då tyder det ju även på att invandraren inte längre har några särdrag som härrör till dennes ursprungliga etniska grupp.
  Blev många citationstecken där men det jag menar med det är att det inte är speciellt relevant att dela in folk i etniska kategorier. Personligen så försöker jag att inte sätta etniska etiketter på de människor jag möter.

Jag har inte varit i mitt "hemland" mer än att föddes där, så det är väl ganska självklart att jag känner mer för Sverige än Kurdistan och därmed önskar att bli accepterad för den jag är. Inte så svårt att förstå väl?

Jag har absolut inga problem att förstå det, däremot så finns det folk som endast ser till ytan och sedan dömer.

2007-10-04 18:37
En svensk är en som gör vad den vill har inga grenser, föräldrarna gör vad som helst framför sina barn utan att dom bryr sig text bäääzz och andra saker sen finns det mycket annat som e typiskt svenskt...

hhahahaha orka fan jag orkar itne skriva seriöst fan men det jag sa e sant iaf... men somsakt orkar inte skriva seriöst
The only way to stop me is to motha fucking knock me or pop me !!

2007-10-05 00:42
flow, då förstår ja ju anledningen till att skämmas för svenskarna nu då, tack..

2007-10-05 17:35
firefox suger ?? isf annvänder svenskar firefox istället för internet explorer..tror du alla svenskar har råd me villa? tss

2007-10-05 19:34
En svensk är en svensk, jag är svensk, är född i sverige med svenska föräldrar och sånt shit och så långt bak som ja vet i min släkt är alla svenskar, men sen heter jag Hock i efternamn och det är förmodligen inte svenskt, vilket gör mig till svensk så långt jag vet, en person född i sverige med svenskt medborgarskap men med t.ex finska föräldrar är enligt mig finsk, och tycker ni att det är fel av mig att tycka så så kan ni dra helvete va.
"Maybe i could get mjältbrand"
"jag har ½ gram jag ska rulla fram blatte jag fick det av david (david)"

2007-10-06 14:16
VERY much indeed HOCKER..

2007-10-06 14:49
De måste självklart vara vita, blonda, blåögda, rika och smartare och bättre än alla andra i världen. Det är ju givet. ^^
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2007-10-06 20:48
en svensk är en person oavsett bakgrund som har svenskt medborgarskap
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2007-10-07 01:15
Så du går runt och tänker "jag är svensk, jag är svensk"?
"I Sverige talar man Svenska, i Finland Finska och i Ryssland Ryska... Det blir lätt så!" / En lodis på stan som hade nåt klokt att säga :P | Ååh, jag bara älskar att klappa händerna!

2007-10-07 14:13
Och här trodde jag att jag var den enda... :$
Poet

2007-10-08 08:20
Hehe eller hur? Jag började också snacka med Mackan när han var omkring 14-15 år gammal, and now he's 20 years old :')

2007-10-08 09:36
Svensk hit och dit.. aaarghh Vi från SKÅNE DÅ? Vad fan är vi??? saken blir inte lättare när min mamma är amerikan, hennes mamma tysk, hennes föräldrar är irländare. Min morfar är från usa, hans föräldrar är från österrike. Och min pappa är svensk.. men den här plätten med land ägdes ju av danskarna för inte allt för länge sen.

Jag går och tänker: "Jag är en genhög, jag är en rumpnisse"
Hey

2007-10-08 14:52
En svensk.på ett ungefär.

En typisk svensk är den som hellre sätter sig på det tuggummi-nerkladdade bussätet,istället för bredvid en främling man kanske riskerar och inleda en konversation med.
En typisk svensk är den som sitter och klagar på sina invandrar-grannar och deras "djungelmusik" som stör deras kvällsömn,men som alltid ger just de grannarna ett trevligt hej istället för att konfrontera dem.
En typisk svensk är den som flyger på telefonen snabbare än en kolibri på amfetamin,när den får höra lite skvaller som man egentligen innerst inne vet är skitsnack.

2007-10-08 14:52

Är inte bara skåningar som "slitits" mellan två länder genom historien, jämtar och härjedalingar har t. ex. tillhört Norge längre än de tillhört Sverige.

Intressepenisen hårdnar!

2007-10-08 14:53
Ett typiskt svensk beteende är väl att sitta och berätta vad en svensk är, som att det skulle tålas att tänka på.
Intressepenisen hårdnar!

2007-10-08 15:47
Heartwall X1

Haha ja jävlar, time does fly by :) Jag har just kommit tillbaka till whoa lite smått. Även fast jag inte ser mig som aktiv precis x)

BC99 P24
jajamän, och du var fan yngre än jag är nu då vi snackade först :D Whoa liksom.

2007-10-11 20:45
jag tycker en svensk e en som bilda detta land... altså är det typ inga svenskar kvar. jag kan fan va arab !! alla svenskar har väl dött ut. men världen måste förendras så är det bara.
life most go on

2007-10-12 01:34
Heartwall X1

Icke! Jag minns back in the days då han var 19 :)

2007-10-12 12:39

Jag är svensk. Fuck alla andra.

Intressepenisen hårdnar!

2007-10-12 18:18
En människor från Iran = Iranier?
Intressepenisen hårdnar!