I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Vad är en svensk?

Övrigt - Vardagsfilosofi

2007-10-12 18:21

Människor strävar efter att effektivisera sitt språk, att börja säga "människor från Iran" blir ju lite tokigt. Men jag förstår vad du talar om...

Intressepenisen hårdnar!

2007-10-12 18:22

Det handlar ju mer om vilka värderingar man lägger i att säga "iranier", "svensk" o.s.v.

Intressepenisen hårdnar!

2007-10-12 18:23
Jag själv ser mig själv som en svensk men lägger itne mycket större värde i det. Det bara blev så.
Intressepenisen hårdnar!

2007-10-12 18:27

Jag ser exakt ut så som resten av världen tänker sig en svensk så "svensk" passar rätt bra.

Intressepenisen hårdnar!

2007-10-12 22:14
Definitionen man hör andra ge en, är den man blir till slut, fast på ett negativt sätt ses den från sin egen sida.
Definitionen från en själv, från sin släkt är den som gör en stolt, o de är den man ska bedömma sig efter. Ja är svensk 2 generationer bakåt annars rysk o fransk, så om nån frågar säger ja svensk, men om de undrar vf ja inte ser svensk ut svarar ja va ja härstammar ifrån. How hard can it be.. DU är svensk om du ser svensk ut, och om du härstammar helt från sverige.. annars är Zigo haha..
"what we do echoes in eternity"<br>"Man lever för att bli ihågkommen//Akilles.."

2007-10-14 23:32

vad om svenskiranier då?

2007-10-14 23:32
ist. för människor från iran eller iranier... nu hänger jag inte med i diskussionen riktigt heller så detta jag skriver nu är lite onödigt men jag är skittrött.

2007-10-15 16:37
I en hur bra værld som helst så skulle jag fortfarande tycka att det var viktigt att se mig sjælv som svensk. Bejakar gærna mina små genetiska skillnader och framførallt det kulturella arvet. Detta gør inte att jag ser ned på någon med ett annat arv.

Och vad skulle vara felet med att vara iranier? "Mænniska som bor i Iran" innefattar inte "mænniska som bor i Iran men har flyttat till Sverige"... det blir bara dumt. Etnicitet ær nice och ingenting att klaga på. Mænniskan kommer Alltid att vara uppdelad i grupper. Om detta beteende pløtsligt skulle avslutas så skulle vi bli vældigt fuckade allihop och sjælvmordsstatistiken skulle flyga till månen och stanna dær.
mera msz!

2007-10-15 16:39
Oavsett om det finns nationsgrænser eller inte - jag tror inte heller på nationer - så kommer det finnas etniska grupper. Alltid. Alltid. Mænniskan har anpassat sig till olika førhållanden på vårt vackra klot och så kommer det førbli. Ænda sættet att motverka det vore att inføra kontrollerad avel och det går jag fan inte med på...
mera msz!

2007-12-09 03:54
Inte en blatte
"Good deeds arent remembered in the heartz of men" / Jr Gong

2007-12-09 13:28
jag är svensk för jag föddes i sverige av föräldrar som föddes i sverige av föräldrar som föddes i sverige,jag pratar svenska och är svensk medborgare!
ja har en polare som är svensk för han adopterades av svenska föräldrar som föddes i sverige av föräldrar som föddes i sverige.Han snackar oxå svenska å är svensk medborgare.
har en annan polare som är svensk för att han föddes i sverige av föräldrar som föddes i iran av föräldrar som föddes i iran,han pratar oxå svenska och är svensk medborgare.
En annan polare ja har föddes i libanon men kom hit som 7 åring efter ca 2 år i tyskland. Han pratar svenska,är svensk medborgare men jag tror han kallar sig libanes i första hand,men ja vet inte säkert,vi pratar sällan om sånt där...de känns så oviktigt!

2007-12-09 13:34
Obzervah P24
det är bara de att vart man är född och/eller har växt upp inte definierar Dig! De talar bara om vart du spenderat dina dagar,inte hur eller varför!

2007-12-09 14:02
ifs 

Så du säger att lilla "Johan" som är adobpterad från indien, men inte kan ett skit om sitt språk, kultur eller nåt sådant är en indier?

2007-12-09 14:02
adopterad

2007-12-09 14:05

Jag ser det så här: 
En människa blir i 90% av fallen en produkt av sin omgivning/erfarenheter, och definieras därför av stället man är född och växt upp.

2007-12-09 14:10
jag säger ingenting...

tror dokk du läste lite för fort!

2007-12-09 14:12
Jag citerar ödmjukt mig själv från tidigare i tråden.

Tänk så här: Hur vet vi att vi är svenska innan vi träffat på någonting annat än svenskar? Vi blir medvetna om att vi är annorlunda när vi observerar de etniska "gränser" som skapas när vi träffar på andra etniska grupper. Dessa "gränser" är de områden där "vi" skiljer oss som mest från "dem" t.ex. språk, matkultur och religiösa värderingar. Det kallas för interaktionalism.
Illumination is not reached by visualizing the light, but by exploring the darkness.

2007-12-10 08:41
jag håller med om att nationaliteten är vad som står i ens pass .. men språkfärdigheter spelar också in en roll. jag har en vaktmästare på jobbet som har vart här i typ 10 år och aldrig fattar nå´t jag säger, där vet jag inte hur mycket svensk jag tycker att han hunnit bli på dom tio åren han vart här faktiskt... likadant om jag skulle åka till rumänien får medborgaskap där men inte kunna prata med lokalbefolkningen, jag skulle fatta om dom inte såg mig som rumän..
Hip-hop is still cool at a party. But to me, hip-hop has never been strictly a party; it is also there to elevate consciousness. -Saul Williams

2007-12-14 20:37
en svenne äter köttbullar med sylt

2007-12-14 22:01
gör som USA!
e man svensk medborgare e man svensk!
E man inte det slängs man ut!

2007-12-14 22:10
En svensk är någon som ser livrädd ut när han inte är ensam vid busshållplatsen!
Arguing over the internet is like competing in the special olympics; Even if you win, you're still a fucking retard!