I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

   

2007-11-13 20:23

Moral/Etik

Tycker att detta forum faktiskt har de mesta trådar, men något jag saknade var Moral/Etik dilemman. Skulle vara skoj att höra andra personers synpunkter och vart deras moralika punkter ligger. Jag startar tråden med ett moraliskt problem, när det blir uttjatat postas det ett nytt. Jag vill att ni ska svara så seriöst som möjligt och verkligen tänka er in i situationen.

Du ser en människa som ligger på en trottoar. Det visar sig vara en uteliggare. Du passerar uteliggaren. Längre fram ser du ennu en uteliggare och det visar sig vara en gammal vän till dig. Vad gör du, stannar och hjälper den gamla vännen, hjälper båda eller går du bara förbi?

Ni ska nu ta ställning till problemet, och fatta ett beslut. Du ska beskriva hur du gör, varför du gör det och du ska försöka övertala mig och alla andra att det du gör är rätt val.

För er som vill ha överkurs så ska ni även svara på vad en sann pliktetiker hade gjort och vad en sann konsekvensetiker hade gjort.

Inge skitsnack i tråden tack, vill ni inte ägna er tid åt detta så skippa kommentarer, good luck. Mvh Puckos

Softa koftan !