I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Manager

2008-04-07 09:57

Fyrkanter

Jag såg Lucky People Center häromdagen och har snöat in på en sak. Det är ett ställe i filmen där en indian (?) säger något i stil med:

"Look around you. What do you see? Squares".

Och visst, ser jag mig omkring så består majoriteten av det jag ser av fyrkanter eller rektanglar.

Nu har jag tänkt ett steg längre och kommit fram till att det såklart är saker gjorda av människan som har de här formerna. Det sjuka är att jag kan inte komma på något som vi inte skapat som har den formen. Finns det ens?

Nu är frågan, har allt det här någon betydelse? Menar indianen att det är något negativt med fyrkanter? Är fyrkanter onda? Har de någon effekt på oss över huvudtaget?

Och varför har indianerna trekantiga bostäder och eldar?

Redline!
Poet

2008-04-07 09:59
Det är väl lättare att resa ett tält som är trekantigt en fyrkantigt?

Måste komma på något som är fyrkantigt av naturen!
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop
http://arspedia.org/wiki/Babylon
http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb

2008-04-07 10:08
Min hatt den har tre kanter.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-07 11:31
Naturen nöter av alla kanter.

2008-04-07 15:30
min snusdosa är rund, min skål jag äter i just nu är också rund, min lampa är rund,
RekFoto

2008-04-07 16:11
klippformationer kan ju vara rätt fyrkantiga här och var, men helt geometriska former överhuvudtaget är väl rätt ovanliga i naturen, särskillt då raka linjer..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-04-07 16:19
Betyder inte Squares kvinnor... eller det kanske är nått liknande ord jag läste i nån lucky luke tidning...

2008-04-07 17:28
hiccory: haha! squaw? vet iförsig inte om det stavas riktigt så men det ordet uttalas rätt annorlunda från square..

square - skwär

squaw - skwåå

typ

2008-04-07 17:30
Tärningar är väl gjorda av naturen? Nej, skämt åsido, vilken jävla fråga! Du är vis.
I tego arcana dei!

2008-04-07 17:33
Hur gör man för att se fyrkanterna??????????? :O

2008-04-07 17:35
fyrkanter är faktiskt rätt läskiga, kan få en obahagskänsla som fan av ställen med för mycket fyrkantiga och räta former.. typ inredningen på stora färjor, brukar vara nånslags mönster fraktaler av fyrkanter och liknande, mår sjukt dåligt av det.. så onaturligt det kan bli.. men samtidigt tycker jag det är lite coolt med såna mönster.. all ren geometri egentligen får mig att bli lite illa till mods.. så jävla artificiellt..

2008-04-07 17:41
vad larvig jag känner mig nu, men jag måste ändå: under barocken så ansåg man att symmetri var det naturliga. Man tyckte vildvuxen natur (som vi sen romantiken skulle kalla för naturlig) var rent äcklig. Därför gjorder man stora symmetriska parker med perfekta rader klippta trän och sånt. Dom var jävligt inne på fyrkanter dvs.

2008-04-07 17:44
Joel413 P24  hehe tack för att du klarade ut det... Men skaparen av tråden kanske hörde fel också...

2008-04-07 19:35

nej: att symetri var det naturliga? låter ju rätt skumt.. du tror inte det handlade mer om att folk var jävligt nöjda med att kunna sätta sig över naturen.. "ha! så här cleant kan inte naturen bygga saker och ting".. eller menar du att när de gled ut i skogen så tyckte de "shit vad fan är detta, sjukt onaturligt, var fan kommer det här ifrån? konstigt att allt är så knöligt, känns sjukt onaturligt"

hiccory: ja fan man har väl varit insnöad på indianer i sina dar.. var jävligt cleant med indianer när man vad grabb under en period..

Manager

2008-04-07 19:59
Haha, det var inte squaws.
Redline!

2008-04-07 20:38
Joel413 P24 Exakt aå menar jag ja! :D roligt va? Eller det är väl snarare att synen på naturen har förändrats. Dom valde att se det symmetriska som höjden av naturligt och vi väljer att se den yviga mörka urskogen som det naturligaste av naturliga.

2008-04-07 22:46
Trekanter har bra vridstyvhet, fyrkanter är praktiska. Jag älskar fyrkanter på sätt och vis, tex containrar. Containrar är nog det bästa jag vet. Vidare tror jag inte att fyrkanter är onda, de är bara missförstådda och får mycket skit för att vara tråkiga och banala. Används de rätt så är de underbara. Dock tror jag att geometriska former trivs bäst med varandra och inte separerade, även om cirkeln (ja) faktiskt är perfekt.
Göteborg på låtsas.

2008-04-07 22:50
Men containrar, hatar när dom skär in en kant och förstör den rena matematiska skönheten i dess form. SKA DET BEHÖVA VARA SÅ?

2008-04-07 22:59
nej. Jag är inte helt säker på vad du menar, men det låter förjävligt!
Göteborg på låtsas.

2008-04-07 23:05
Jag menar sånna de ställer utanför ens hus som man kan springa ner till på natten och slänga diverse skit man inte orkar åka till soptippen med.

Bilden “http://mias.blogg.se/images/container_1193682368.jpg” kan inte visas, då den innehåller fel.

nej det är du inte, din asymetriska styggelse

2008-04-08 14:46
look aroud you, wherever you at, what do you see? SQUARES!!!!!!
Now shall I proceed to blow ya head up of ya spinalchord..Cuz playas that fuck around wit my click is known to come up short

2008-04-08 20:32
Sjukt bra film! Men jag tror inte han menar att det skulle vara något negativt med just formen fyrkant. Snarare att fyrkanten står för indelning, såsom landsgränser osv.

Hoppas att du fattar vad jag menar :)
Vad är det du vägrar att berätta / Grabben jag ska nog få dig att berätta med hjälp av en stor jävla beretta - Organism 12
Manager

2008-04-09 08:39
Papalagi: Det är vad han menar kanske, men det är inte det vi diskuterar här.
Redline!

2008-04-09 08:52
nej. Hehe, jag tyckte nästan lite synd om den stackaren. :/

Fyrkanter påverkar väl kanske oss på så sätt att vi har svårt att tänka förbi dem, för att de är just överallt. Kanske därifrån 'think outside the box'-uttrycket kommer ifrån, om ingen nu redan sagt det.
Göteborg på låtsas.
Manager

2008-04-09 09:08
Man kanske ska börja säga "Think outside the square" istället?
Redline!

2008-04-09 19:06
finns det inte fyrkanter i "mönstret" på krokodilers skinn?
Så länge nu har jag varit sövd i en sekund så var jag hög.
(itsclive.blogspot.com)
Poet

2008-04-09 20:57
Enola: Krokodiler har lite blandat, på ovansidan är det fyrkanter och oktagoner som verkar dominera, men på undersidan är det rätt fyrkantigt!
http://arspedia.org/wiki/Hip_Hop
http://arspedia.org/wiki/Babylon
http://arspedia.org/wiki/Vapen#Bananbomb

2008-04-09 22:50
Jag tror att symetrin "skapades" och spreds av en grupp människor som tyckte att dom var riktigt fyndiga. Som ni säger, så är det inte mycket i naturen som är symetriskt. Därför tyckte människan sig se "intelligens" och "skönhet" i saker som var som trianglar, rektanglar.. liknande.. Något som bara människan med dess stora hjärna kan hitta på. Matematik. Själv tycker jag tvärtemot, att osymetri är vackrare.. Kanske för att jag vill vara annorlunda och speciell, vad vet jag.

2008-04-10 00:13
det har ingen betydelse, shit vilket skit ni tänker på här på whoa
CC#

2008-04-10 00:21
Inte mycket i naturen som är symmetriskt? Snarare tvärtom. Alla levade varelser är ju spegelsymmetriska, kom på nån som INTE är det? Sen även löv, vattendroppar, blommor (rotationssymmetri), hell även molekyler är ju oftast symmetriska. Tror nån missförstår begreppet här..

Räta vinklar, raka linjer och plana ytor finns däremot inte i naturen. Att det mesta "man made" dock är linjärt och geometriskt beror på våra produktions- och materialbearbetningsmetoder, samt en vilja att skapa rationella och effektiva produkter.

2008-04-11 15:48
Squares är gammal slang för tråkmånsar; folk som 'passar in i mallen'. Mycket troligt att det är det han menar.
Jag var whoa-fri i över ett år, men sen blev kommentarerna i blandat-forumet så korkade att jag var tvungen att logga in och driva med dem.

2008-04-11 16:34
Fyrkanter dyker upp i naturen i bl.a. kristallstrukturer (med mer eller mindre kubisk form).

En orsak till att kvadraten (fyrkanten -> kuben, rätblocket) är en så bra form at tillverka grejer i är att den är ytmaximerande och stapelbar - ett cirkulärt hus är ju f.ö. ruggigt svårt att möblera :)
Om det gäller att maximera volymen så är dock sfären teh $hit :)

babbe - Tusenfotingar är inte spegelsymmetriska (har för mig att de har ett jämnt antal ben på ena sidan och ett ojämnt på andra), inte heller sjöstjärnor. Ryggradsdjuren har dock en tendens att vara spegelsymmetriska.

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2008-04-11 17:29
Ett uttav världens äldsta problem: "How to Square a Circle"... alkemisterna sitter än idag och nöter frågan. det är kopplat till De Vises Sten & Graalen och en hel del grejjer. intressant hur som helst
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "

2008-04-11 17:58
Sen så var ju alkemi kanske inte den mest verklighetsförankrade hobbyn heller...

10-4, over...

2008-04-11 18:19
Förutom om man räknar fission och fusion som alkemi. :P

2008-04-11 18:39
...och varför skulle man göra det?

10-4, over...

2008-04-11 18:45
Av humorista skäl. Jag tänker på att man kan omvandla grundämnen till andra grundämnen. Vilket har varit ett av målen för alkemister. Men ja, nu dödade du det lilla skämtet.

2008-04-11 18:52
...och det gjorde jag med glädje.

10-4, over...

2008-04-11 18:56
du är hyvens du

2008-04-12 10:05
Alkemi är dagens kemi bland annat, så verklighetsförankrat? helt klart, du har helt enkelt inte tillräcklig koll. viftar bort dagens vetenskap samt filosofi och religion, snyggt där. vart har du ditt verklighets ankare själv egentligen? ;)
sen om det delvis gick ut på att hitta "de vises sten" som "skulle förvandla vad som helst till guld" så har du förmodligen aldrig ens tänkt för en sekund att det är en metafor för något annat? shove ur head in a book instead pls
" Everyone interprets everything in terms of his own experience. If you say anything which does not touch a precisely similar spot in another man's brain, he either misunderstand you, or doesn't understand you at all. "
Manager

2008-04-12 12:24
Mabande: ett cirkulärt hus är ju f.ö. ruggigt svårt att möblera

Ja, om du har fyrkantiga och rektangulära möbler.
Redline!

2008-04-12 14:18
Pusherman - Alkemi och kemi är väsensskilda. Att en verklighetsförankrad vetenskap vuxit ur pseudogröten alkemi gör inte att alkemi i sig är en fungerande vetenskap.
Att läsa böcker är inte en lösning, att läsa rätt böcker är det.
Du kan läsa hur många skrifter som helst författade av foliehattar och religiösa fundamentalister, men så länge de inte håller sig till bevisbara påståenden (det som vanligtvis brukar kallas fakta) och du inte ifrågasätter vad som är rimligt så är det bättre om du inte läser någonting alls.

Doc Ock - Jupp, men även om du vill få så mycket fria ytor som möjligt kombinerat med schysst lagringsutrymme :)

10-4, over...

2008-04-12 14:19
Haha tror det här måste vara en av dom flummigaste trådarna på länge...

2008-04-12 15:12
Pusherman X11 snälla, kan du inte bara säga vad det är en metafor för då? stamceller?

2008-04-12 15:14
oj. Mabande, jag försöker inte klargöra din ståndpunkt.. obs!

2008-04-12 16:07
nej P26, hahaha, mycket möjligt, det har jag aldrig tänkt på själv. det visar väll sig i framtiden :) svaret finns där ute för den som verkligen vill veta, tillsammans med "meningen med livet" och allt annat filosofi trams. om jag nu vet eller inte är rätt ovesäntligt, men skulle jag dela med mig av sån information till folk på ett sånt här ställe då? vad skulle det vara för mening öht? när ingen skulle förstå skiten endå? :) lol

2008-04-12 16:12
Mabande P31,
Så fort nån använder Pseudo räknar man med att diskussionen ska vara över. som att yttra "Konspiration" ungefär... rena dagis betéendet.
Har aldrig sagt att Alkemi är en vetenskap, det har det aldrig varit öht. Vad jag sa däremot var att Kemi ÄR en Vetenskap, som råkar har utvecklat sig från Alkemin. Som idag i sig självt är en helt egen gren i sig. Och som handlar om bra mycket mer än att sjunga hinduistiska mantran på vatten molekyler och undersöka dom under mikroskop..

2008-04-12 16:13
push: :)

2008-04-12 19:44
Pusherman - Du skrev "Alkemi är dagens kemi bland annat", inte "alkemi är föregångaren till dagens kemi". Klart markant skillnad.
På vilket sätt är det fel att yttra "pseudo" när det de facto handlar om en pseudovetenskap?
Fortfarande - alkemi är inte en vetenskap.

10-4, over...

2008-04-12 23:45
Det är verkligen en seg diskussionsstil att dra upp gamla formuleringar när någon redan har förtydligat sig. Vet ni ens vad ni diskuterar här? Tala i sådana fall ur skägget för bövelen, för nu är ni helt obegripliga, och jag vill veta mer.

2008-04-14 15:32
alekemi ligger i samma nivå som healing, synska och medium
CC#