|
|
|
|
|
ADL tänker lägga av!
Läste igår på ADLs myspace att han har planer att lägga ned musiken och gå Allahs väg, vilket gjorde mig ruskigt deprimerad. Han måste väl inte sluta göra musik helt och hållet hoppas jag? Jag menar, personligen så tycker jag att han är en av de bästa både nationellt och internationellt genom tiderna. Antar att han har ledsnat på att inte slå igenom ordentligt, och det är tråkigt, för han förtjänar verkligen att få mer uppmärksamhet. Kanske onödigt att skapa en tråd om detta, men jag tycker fanimej att detta bör uppmärksammas. Det blir ett hårt slag och en stor förlust för svensk hiphop, dagen då ADL lägger av. Nuff said!
Om ni vill höra hans musik (om ni inte redan har gjort det) och läsa vad han har skrivit om hans musik och så vidare, besök hans myspace här!
Yeah, you know..
|
|
|
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir
medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.
|
|
|
I praktiken (bortsett från en Pettersingel och nån Blacknusslåt för några år sedan och ett teveprogram hos SVT:s livsåskådningsredaktion) har han väl ändå knappt gjort något väsen av sig sedan Absent Minded?
Check yourself and I'm out.
|
Producent
2007-01-30 17:50
|
Han har bl.a varit med på We-skivan, "No One Beats The Beats" skivan (någon dansk "mixtape"), Up Hygh´s skiva. Jag tror han har sagt hur länge som helst att han ska lägga av men att han skulle göra en sista skiva. Jag trodde han hade klippt av sig skägget & blivit mindre religiös?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
|
|
|
Har aldrig fattat mej på dealen med ADL så jag lär knappast lägga mej gråtfärdig ikväll.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
|
|
ohhfan var ju en intervju med honom i nått nummer av Rocky för inte så länge sen,där snackade han ju om att släppa ett album...tråkigt som fan om det inte blir nått
|
|
|
Säger precis som Klockan12...
En del av Skåne Massiv. http://www.myspace.com/skanemassiv http://www.myspace.com/feffe
|
|
|
Men å andra sidan så är han väl en av dom mest aktiva live MCsen..
NO SELL OUT!!! REGGAE: SVENSK HIP HOP'S "R&B PROBLEM"!!! Hip hop, inte hip hop/R&B/reggae/soul. FATTA. ELECTRO ÄR HIP HOP. INGEN läser din blog.
|
|
|
haha han ska göra en Seron. Aja, jag tycker det är synd.. "Hiphop som adam den lille" är det inte så? Men jag har sett han ett par ggr i götet.. han är duktig och ger sköna vibbar ifrån sig.
Jag kanske inte alltid har rätt, men jag har då fan aldrig fel!
|
|
|
178 plays today. han verkar populär.
han är grym
lära utan att tänka är meningslöst, att tänka utan att lära är farligt. (Kung Fu Tse, Kina)
|
|
|
Rebelia Äum, nu sade jag ju inte att jag inte hört något med ADL sedan Absent Minded? Har allt du skriver om plus flera outgivna demos - bland annat en grym 4-spårsdemo från 98 med Black Moses-muskerna som backup - men jag menar att ADL ju inte direkt har orsakat någon stor medial eller kommersiell hysteri sedan Absent Minded-tiden.
Skillnaden mellan att släppa ungefär en låt varannat år i genomsnitt och att sedan göra ingen låt alls känns inte så stor. ADL:s karriär tappade styrfarten för länge sedan hur tragiskt det än är, det är min poäng.
Check yourself and I'm out.
|
|
|
Hoppas det där omtalade albumet hinner sippra ut innan han lägger av.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
|
|
ruskigt överskattad snubbe som levt på nån sorts hype ifrån mitten av nittiotalet.
"ooh, han är så grym på att freestyla" "åååh, han är så jävla bra live"
är två fraser man ofta hör, men när det kommer till kritan är det väl inte många som kan nämna fler låtar än t.ex "love trippin" på rak arm.
"grym 4-spårsdemo" lol
|
|
|
Varierande synpunkter om ADL/Adam verkligen!!! Han va med riktigt tidigt på den svenska scenen o har stått på scen med en del STOR heter som gästat svedal redan för 20år sedan!!!!! (Om jag inte minns fel bla public enemy) o redan då som en ung liten kille va han en grym freestylare / rapare med massor av energi på scenen. Att sedan en MC inte jobbar med "rätt" producenter eller DJ`s o bla därför inte når ut är inget konstigt men förtar INTE hans kvaliteter som MC anser jag!! Han "hostade" senast i helgen streetstar eventet i rinkeby även detta år med stor framgång. En riktig MC även utan större låtar på listorna just NU!!! Låtar på listor är inte samma sak som en bra MC. Piz!!
First Move -82, Crazy Moves -83, Double M Crew -84-85<br> IC-Rockers 85-89, Popping & DJ Comeback -06.
|
|
|
Helt sjukt att folk inte kan uppskatta de få bra rappare vi har i Sverige...
Hoppas verkligen vi får höra mer av Adam.
|
|
|
Som någon nämnde i tråden så är Love Trippin en riktigt skön låt som man borde försöka få tag i på ett eller annat sätt. Hookade på hans musik för ett par år sedan och har alltid varit förvånad över att det inte är fler som upptäckt honom.
Som Hörstedt skrev, det är sjukt att folk inte kan uppskatta de få rappare vi har i Sverige. Det är utan tvekan en anledning till att det är så tyst om vår kära lilla hiphop, vi uppskattar inte riktigt det lilla vi har. Kommer förmodligen bli ett "man inser inte vad man har, förrän det är för sent" tillslut. Håller tummarna för ADL!
Yeah, you know..
|
|
|
Kolla in Freddie Crugers skiva "Soul search". Galet fet skiva där ADL gästar på två låtar.
http://soundcloud.com/relicbeats
|
|
|
hur kul är det att vara "bra för att vara svensk"? han har aldrig slagit för att han inte har något speciellt i sin rapp. ok flow, halvtrista rhymes, bra live. thats it
|
|
|
Han är bättre än 99,9 % av rapparna i Sverige...vore väldigt synd om han la av. Varför inte muslimsk rap?
Trapped in the 90s hit och trapped in the 90s dit. Vad har 80-talet gjort för ont?
|
|
|
Hörstedt P20
Har väl förmodligen med att göra att dom flesta helt enkelt inte diggar hans musik (även om den objektivt sett ÄR bra), för min egen del så är det inte min typ av hiphop för fem öre, samtidigt tänker jag inte sitta och lyssna på hans grejer för den sakens skull.
|
|
|
|
|
|
178 plays today. han verkar populär.
man får plays automatiskt om man går in på någons myspace sida så det återspeglar ej antal "LYSSNADE" låtar, vill bara påpeka detta så folk vet
adl since days soldado...
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se
|
|
|
såg honom live som förband till KRS i malmö han är en riktigt riktigt grym MC, hoppas verkligen det där albumet kommer... men vad jag har hört så har han sagt i många år nu att ett album är på väg, men men det är på scen som han är som bäst
"Hurry up and bring me my space bass, i got ta play before i cum on myself like, Ah Ah!"
|
|
|
Dumheter, typ att Chuck D stod & bugade för ADL på scnen när dom var här för ett år sedan säger väl en del..
NO SELL OUT!!! REGGAE: SVENSK HIP HOP'S "R&B PROBLEM"!!! Hip hop, inte hip hop/R&B/reggae/soul. FATTA. ELECTRO ÄR HIP HOP. INGEN läser din blog.
|
Producent
2007-01-31 22:35
|
Critical Tack, jag var osäker på vad skivan hette.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
|
|
|
Dopeness P26
:) Alltså, deras kollektiv med DJ Typhoon i spetsen heter NBBTB. Dem har gjort massor av saker.. klubbar, låtar, videos osv.. men nån skiva vet jag inte om dem släppt.
|
Producent
2007-02-01 10:45
|
Dj Typhoon släpppte för drygt två år sedan en samlingskiva eller "mixtape". Det var en video med Linn, Timbuktu & ADL som rullade ganska ofta på Ztv & Mtv då. Jag visste inte om att det var namnet på ett danskt crew.
|
|
|
Jag pratade med honom för ett tag sen och han sa att han har ett nytt projekt på gång med ett live-band från göteborg. Lär bli nåt i stil med Blacknuss-grejerna han gjorde.
|
|
|
Som sagts, han har länge sagt att han ska lägga av när han släppt sitt album. Tills dess gästar han ju en del, och kör en del liv i sthlm... kanske därför han drar ut på skivan lite. så han kan hinna med lite mer
|
Producent
2007-02-01 17:30
|
Klockan12 Har väl förmodligen med att göra att dom flesta helt enkelt inte diggar hans musik Seriöst nästan alla som har någorlunda koll på hiphop diggar och respekterar ADL. Tror inte jag stött på nån som inte diggar honom förutom vissa gamla dåliga grejer han gjort. Så han är väldigt älskad för att vara så ojämn med sina släpp
|
|
|
Tycker det vore väldigt synd om han la av helt och hållet. Man måste väl inte sluta med musiken för att gå Allahs väg? :/
Yeah, you know..
|
|
|
Diggar, njae. Respekterar, definitivt.
Not all alien reptilians are of a negative spiritual orientation.
|
|
|
Som sagt så bär man mkt blandande känslor om ADL, klart mkt duktig emcee, synd att han har aldrig har kommit nån vart med sin talang... Tror lite beror på hans attityd, att istället för för att styras av jäntelagen så har han kört sitt race o varit mer som jänkare... Har sett honom många ggr live och hört honom snacka i diverse intervjuer genom åren och kan bara komma på två tillfällen då han har snackat svenska. Nåt som inte borde ha nån stor betydelse egentligen men vad jag tror så har det bidragit till hans icke framgång tyvärr... Lägger han micken på hyllan så förlorar vi en stor rappare till men om det är Allahs vilja så önskar jag han all framgång i sin sökan efter indre frid.
Bless Up!
/CalmOne
...One Of Many, GBG'z...
|
|
|
Varför diggar inte Allah hiphop? :)
|
|
|
Är det någon som sitter på osläppta låten Should I Stay Or Should I Go? från 92?? Mats Nileskär körde den en gång på Rap Attack och det är enda gången någonsin den spelats för allmänheten. Det är den bästa ADL låt jag hört.
Fuck That Serato MP3 shit! Keep It Dusty!!! THD KREW<br> http://www.myspace.com/dj_grass
|
|
|
det var ju härligt att höra honom på up hygh-plattan. dom borde verkligen göra ett helt album tillsammans
skriv kort, helst inte alls
|
Producent
2007-02-02 15:05
|
|
|
|
Enda sedan jag hörde honom lägga freestyles över beatbox i Def Fm, så har jag följt han med åren. Jag personligen har alltid tyckt att han varit ett riktigt boy genius. Och gamla klassiker som "Unity" (Solid Posse) och "Thats What Im Here For" (TimeBomb) samt "Daddy" spelas forfarande flitigt, bland mycket mer. Det var en fröjd att se han på det dära musikprogrammet på 1:an? 2:an? Skulle vara fett trist om han lägger ner helt, det finns alldeles för mycket talang för det. Inge rövslickand här, bara så jag känner...Peace!
U wanna war, Ill take U to war!
|
|
|
hoppas han lägger ner så jag kan ta namnet :( jag har alltid varit Adam den lille! <3
Skulle inte stjäla pengar från folk om jag så fick en miljon och fri lejd utifrån snutstation!
|
|
|
Eternal P16
Det roliga e att han hette så innan du föddes haha
http://www.myspace.com/deadlykanha
|
|
|
Till er som undrar så är det så att de flesta lärda inom Islam är överens om att musik är förbjudet. Detta är med största sannolikhet anledningen till att ADL kämpar med att sluta med musiken. Men det är inte alltid lätt då man sysslat med musik största delen av sitt liv.
"Humilty is the outcome of knowledge" Imamul Awliya 'Ali ibn Abi Talib(alaihis salaam)
|
Producent
2007-02-04 12:34
|
Ok. Med det finns ju massor med artister som är muslimer. Inom hip hop har vi bl.a Brand Nubian, Q-Tip, Ali Shaheed, Lupe Fiasco.
|
|
|
Tyvärr, Musik är inte förbjudet. Musik tilläts under profetens tid, varför skulle d vara förbjudet nu plötsligt? Vem säger det? Varför? Musik tillåts även i Iran, där extremister styr.
Sen har jag hört ett o annat från folk, speciellt från sunniter som blivit påverkade av Salafi-sekten.
Kanske är anledningen till att ADL vill sluta e för att han vill kunna satsa 110 % på ett andligt liv, och han anser säkert att det inte går ihop med hiphop? Ni får fråga honom själva helt enkelt.
Dopeness P26
Brand Nubian är 5%.
Även Mos Def är muslim.
|
|
|
Vinnie Paz = Den ultimata muslimen!
Not all alien reptilians are of a negative spiritual orientation.
|
Producent
2007-02-04 12:59
|
Är inte Everlast muslim också?
|
|
|
Dopeness
Bara för att det finns Muslimer som gör musik så gör itne det musik tillåtet. Många av de svarta Amerikanska 'muslimerna' tillhör Nation of Islam, och dom följer inte Islams lagar. Dom tror att Allah blev människa i Fard Muhammad och att Elijah Muhammad är en Profet, men Koranen är väldigt tydlig att Muhammad Mustafa är den sista Profeten. NOI tror vidare att en svart forskare vid namn Yaqub skapade den vita mannen för 6,600 år sedan, och att den vita mannen är djävulen. Detta går strikt emot allt var Koranen och Profeten Muhammad Mustafa har lärt oss.
Same-Old
Profeten Muhammad Mustafa har sagt att i framtiden kommer folk att tillåta musik, men att det är förbjudet. Detta talar för sig själv till stor del. Att sjunga var tillåtet på Profetens tid, och daff var åtminstånde tillåtet under speciella tillfällen. Men utöver det så väntar jag på dina bevis. Eftersom de allra flesta som har faktisk kunskap på området förbjuder musik, och detta är ingen ny syn. Dock så har somliga lärda tvistat om vare sig alla instrument är förbjudna eller bara vissa.
Musik är lagligt i Iran, och de flesta lärda inom Ithna Ashari(Shi'a) tillåter musik i dagsläget. Men även där är det väldigt strikta gränser, och jag kan garantera dig att Lupe Fiasco, Brand Nubian etc inte anses som lagligt av de lärda. Dock så har inte landet Shari'a till fullo. Men det finns ett flertal hadither i Shi'a böckerna som påstår att musik är förbjudet.
Sen en annan sak, det finns ingenting som heter 'Salafi-sekten'. De som kallas Salafiyya gör detta pga att dom påstår sig följa de tre första generationernas Muslimer, eftersom Profeten har sagt att dessa tre generationer kommer att vara de bästa av Muslimer.
Anledningen till att ADL vill sluta är jag inte medveten om. Allah vet bäst. Men det är absolut inte något konstigt om det är pga synen att det är föbjudet. Om det inte är så, varför skulle man inte kunna vara MC samtidigt som man är andlig. Allah vet bäst.
"Humilty is the outcome of knowledge" Imamul Awliya 'Ali ibn Abi Talib(alaihis salaam)
|
|
|
Same-old
Förstod nästan det :)jag är iaf adl, lite trist att da realest ADL slutar ;(
Skulle inte stjäla pengar från folk om jag så fick en miljon och fri lejd utifrån snutstation!
|
|
|
Isa_al-Talib
Sen en annan sak, det finns ingenting som heter 'Salafi-sekten'. De som kallas Salafiyya gör detta pga att dom påstår sig följa de tre första generationernas Muslimer, eftersom Profeten har sagt att dessa tre generationer kommer att vara de bästa av Muslimer.
Ja, exakt, de påstår sig som du själv säger, många säger mycket min broder.
Profeten Muhammad Mustafa har sagt att i framtiden kommer folk att tillåta musik, men att det är förbjudet. Detta talar för sig själv till stor del. Att sjunga var tillåtet på Profetens tid, och daff var åtminstånde tillåtet under speciella tillfällen.
Det är jag som väntar på dina bevis, vart har du läst att Profeten Muhammed förbjöd musik? Jag skulle uppskatta ifall du avslöjar din källa.
Jag har då ingen aning att poesi var förbjuden inom Islam, för Rap är inte sång direkt (även sång tilläts säger du ju i profetens tid), utan om man ska prata grundligt, så är det poesi, där man pratar i takt med trummor, om inte trummor, så kan vi kalla d "spoken word".
Hiphop/musik för mig är konst och ett sätt att uttrycka sig, det är ett verktyg, det beror på hur man använder det. Hur kan musik vara förbjudet när hela existensen fungerar med takt och toner??
Uppskattar om du ger mig nåra källor till ditt.
Peace!
|
|
|
Same-Old
Situationen med Salafiyya är att de försöker följa de tre första generationerna. Dvs att inte tvunget följa en av de fyra rättskolorna. Många från Ahlus Sunnah påstår att det är obligatoriskt att följa en av de fyra rättskolorna, det skulle jag isådanafall se bevis på. För det första så har jag itne sagt att min ståndpunkt är att musik är haram. Men jag kan inte på något som helst sätt förneka att de som anser musik vara haram har en väldigt stark ståndpunkt. I hadithen nedan nämns musik bland många av de strikt föbjudna sakerna. Narrated Abu 'Amir or Abu Malik Al-Ash'ari that he heard the Prophet saying, "From among my followers there will be some people who will consider illegal sexual intercourse, the wearing of silk, the drinking of alcoholic drinks and the use of musical instruments, as lawful.
Det är väldigt få lärda som anser att sång är förbjudet. Eftersom allt talar för att det är lagligt, vilket jag höll med om ovan. Likaså är poesi lagligt. Men det som de allra flesta lärda menar är förbjudet är musikinstrument. Somliga lärda tillåter endast daff(handtrumma), medans andra tillåter alla sorters trummor. Men det är väldigt få lärda som säger att musikinstrument är tillåtna. De som väl tillåter det har som sagt väldigt strikta gränser, eftersom det inte på något sätt får gå emot Islam, om man nu utgår ifrån att instrument i sig är tillåtna. Att du anser HipHop musik konst är en annan femma. Jag förstår dig, då jag själv gillar musik, annars hade jag inte varit här. Men bara för att jag gillar musik, så tänker jag inte säga att Allah tillåter musik. Som du säger så existerar takt och toner i alla olika former här i världen, men som sagt så dömms människan efter sina avsikter och sin kunskap. Om toner skapas när du gör något, så är det utan tvekan tillåtet om det inte är så att du gör det med vilje. Men jag förstår inte hur du kan säga att musik är tillåtet och gå emot mer eller mindre alla med ordentlig kunskap om Islam. Om du ska göra det så måste du ju ha ett bra argument för att motbevisa de lärda. Jag menar hur kan det komma sig att nästan alla med kunskap delar den åsikten? Men du eller jag skulle ha rätt?
|
|
|
allah gillar musik PUNKT allah är jag och jag är allah och jag gillar musik
lyssna på ditt hjärta och ej bara skrifterna
www.illizit.com www.myspace.com/mayornas http://youtube.com/v/ww.youtube. www.dj-silence.com www.obnoxiuz.com www.ricowon.com www.hoova.se www.liveammo.se
|
|
|
Moget skrivet av Pojke 33.
|
|
|
Förstår inte hur musik kan vara förbjudet på något sätt, det är ju liksom liv i en av sina vackraste former! :/
Yeah, you know..
|