I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Petter släpper samlingsskiva + jubileumssajt

Svensk Hiphop - Allmänt

Redaktionschef

2008-11-17 17:29

Petter släpper samlingsskiva + jubileumssajt

Från Whoa-bloggen

2008 är året då Petter firar tio år som artist. Det var som bekant 1998 som rapparen skivdebuterade med Mitt Sjätte Sinne och banade vägen för mycket annan svensk hiphop. Detta jublieum firas med releasen av samlingsskivan X (som den romerska siffran, inte bokstaven) den 3 december. En platta som utöver mängder av hitsinglar även kommer att bära på fyra nya spår som är exklusiva för albumet. Bland annat tolkar The Hives Petters Repa Skivan och döper om den till Repa CDn, och houseproducenten DJ Stonebridge gör även en remix på Det Går Bra Nu.

Idag, den 17 november, hade även mtv.se premiär för en helt ny sida tillägnad artisten. Adressen www.mtv.se/petter kommer att hållas öppen i drygt en månad framöver och bjuder på mängder av sedan tidigare opublicerat material och icke visade videoklipp. Under samma tidsperiod kommer även Majestic Flow att ha en blogg på sidan, där denne kommer att hjälpa till att sätta ytterligare svenska hiphop i fokus.

Adressen till sidan: www.mtv.se/petter

Ganska mycket kul faktiskt :)

Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!
Groupie

2008-11-17 19:51
Grym sida måste jag säga, grymt initiativ! Ska bli grymt spännande att se vad som kommer att hända på sidan!

Dock undrar jag vad det är för jävel som gjort bakgrundsbilden till MF's blogg, den ser ju eeeh inte så jävla rolig ut
Redaktionschef

2008-11-17 19:57
När petter, sleepy och eye n i pratar gamla minnen är det klart underhållande :D
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2008-11-17 23:06
Fett fett!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-11-18 00:34
shiiiiit fett

2008-11-18 15:08
Vill inte vara någon hatare eller något, tyckte faktiskt att sidan var underhållande, eye n i är ju för jävla skön.

Men jag har aldrig riktigt förstått varför petter har blivit så stor. Och får så mycket uppmärksamhet. Har många gånger försökt att förstå detta men det går bara inte. Enligt mig så har han gjort några bra låtar. Som inte är några underverk. Men utöver det så tycker jag inte att han har gjort så mycket mer.

Jämnfört med andra rappare så som t.ex MBMA, Looptroop, och många många fler (orkar inte name-droppa) så tycker jag inte ens att petter är värd att jämnföra.

Dock så verkar Petter ha respekt och upskattas i hiphopsverige även ibland den icke komersiella hiphop publiken, hur kommer det sig?

2008-11-18 19:10
Tommyboy P19 rent tekniskt sätt så är han faktiskt ingen höjdare, men jag får alltid en viss känsla av äkthet när jag lyssnar på honom, skön känsla och bra röst.
http://www.goteborg.se

2008-11-18 19:43
Ger faktiskt fullständigt fan i teknik, rimscheman och sådant. Petter gör bra musik. Punkt. Därför gillar jag att lyssna på honom. Därmed inte sagt att jag inte gillar akter som Looptroop Rockers, men det ena behöver väl knappast utesluta det andra...? Diskussioner om smak blir ändå aldrig konstruktiva eftersom två människor med olika smak ändå aldrig kommer att komma fram till något och enas... Har faktiskt aldrig riktigt fattat grejen med att gå in i en tråd som handlar om en artist eller grupp som man inte gillar och ställa frågan "Hur fan kan ni gilla Petter/Org12/Dogge/Ken/Insert Name Here? Han är ju skitdålig." Vad förväntar ni er för slags svar? "Eeehh... ja, just det... jag glömde att Petter inte kör med 16-staviga rim... fel av mig och rätt av dig... han är dålig." Det är väl bara att acceptera att folk tycker olika...

Jämnfört med andra rappare så som t.ex MBMA, Looptroop, och många många fler (orkar inte name-droppa) så tycker jag inte ens att petter är värd att jämnföra.

Petter har (snart) släppt sju album och betytt otroligt mycket för den svenska hiphop-scenen så visst är han värd sin plats i "hiphopens finrum". (Sen fattar jag inte varför man måste jämföra Petter med MBMA eller Looptroop... de gör olika grejer och gör dem bra. Menar du det rent tekniska så tänker jag lämna den diskussionen därhän... alla attraheras inte av flerstaviga rim och avancerade scheman.)
Fan mannen, du är fett med ful// Ey, kolla din tand den är fett med gul

2008-11-18 20:18
Det är just skillnaden på "Jag tycker om" och "det här är bra" som folk, däribland du, inte fattar.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2008-11-18 20:25
Unrealistic P30: Meningen med mitt inlägg var inte på någosätt att försöka ta ifrån petter hans storhet, eller på någotsätt idiotförklara någon som gillar han, jag undrade bara VAD det är som gör honom så stor som han har blivit, vilket jag tycker är intressant med tanke på att han kanske inte är den skickligaste rapparen i sverige.

Svaret verkar ju dock vara
rent tekniskt sätt så är han faktiskt ingen höjdare, men jag får alltid en viss känsla av äkthet när jag lyssnar på honom, skön känsla och bra röst.
vilket var ett ganska väntat svar, så jag kan hålla med dig om att mitt inlägg kanske var ganska onödigt i slutändan ändå.

2008-11-19 19:04
Den hamnar i brevlådan 3 dec, signad!

2008-11-19 19:20
Petter är duktig på att leverera en känsla, precis som Ken. Petter har pondus i rösten, teman som kan beröra de flesta, bra produktioner o han gjorde rap på svenska stort utan att låta corny för första gången. De som säger atte va TLK eller Just D kan ju bara jämföra klasskillnaden:

beastie boys på svenska gone wrong

Nej, det va inte speciellt bra, alltid diggat TLKs produktioner dock...

Delivery spelar väldigt stor roll, särskilt på svenska som är svårt att rappa på. MBMA o Looptroop är "tekniskt" duktiga i jämföelse om det just skulle handla om rim... Det finns så otroligt mkt mer än rim som är teknik i rap. Dock har aldrig MBMA eller Looptroop lyckats beröra mig speciellt, särskilt inte på svenska...

Men återigen smaken är som baken, jag tycker lika gärna Ken eller tom Ayo om han hade haft mer flyt hade kunnat gjort hiphop stort i sverige men nu blev det Petter
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2008-11-20 15:07
Alltså jag har alltid köpt alla petters skivor, singlar, t-shirt, signade ex etc, gått på konserter etc. Men, denna och alla skivor framöver tänkte jag medvetet skippa. Jag har bara kärlek för P, men efter tredje skivan så är det en påtaglig nedförsbacke med avseende albumkvalitet. Mitt sjätte sinne, bananrepubliken och petter skivan hade kanske 80-100 % BRA låtar, Ronin skivan kanske 40 % och senaste knappt 2 låtar som jag anser bra.

Är det bara jag som känner så? Att hans album (som helhet) blir sämre och sämre även om enstaka låtar på nyare skivor också kan vara bra?

Not all alien reptilians are of a negative spiritual orientation.

2008-11-20 15:51
Är det bara jag som känner så? Att hans album (som helhet) blir sämre och sämre även om enstaka låtar på nyare skivor också kan vara bra?

Nej, du är säkerligen inte ensam om att känna så... Själv tycker jag dock att God Damn It är hans bästa platta någonsin (möjligtvis med undantag för Mitt Sjätte Sinne), och att P var en ganska helgjuten platta, med ett fåtal undantag. Gillade verkligen Rusiaks produktioner och Kaah-låten kan nog vara Petters bästa. Ronin är nog den platta jag gillar minst, även om den också innehåller en del riktigt bra låtar. Kändes dock lite för spretig för min smak.
Fan mannen, du är fett med ful// Ey, kolla din tand den är fett med gul

2008-11-24 11:49
tngsten P25

Håller med, förutom att jag inte köpt ett släpp av honom sedan ronin. Bara nedförsbacke från första skivan och Mikrofånkåt som antagligen e den bästa låten han släppt med beatet som e med på Mitt sjätte sinne. Nostalgi.