I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Chords & Movits! vinnare på manifestgalan 2009

Svensk Hiphop - Allmänt

Redaktionschef

2009-02-07 19:44

Chords & Movits! vinnare på manifestgalan 2009

Från Whoa-bloggen:

Under gårdagskvällen gick Manifest 2009 av stapeln på Nalen i Stockholm och Whoa var givetvis på plats för att kolla in galan. Efter en jämn strid med Afasi & Filthy (vinnare av P3 Guld och Grammis) tog till slut en glad och lycklig Chords hem vinsten i hiphop/soul/RnB-kategorin, med juryns motivering:

"Årets hiphop/soul/RnB 2009 tilldelas en artist som skickligt hanterar både det engelska och svenska språket. En artist som under åren inte tillåtit sig själv att stanna upp i sin musikalitet. En artist som utvecklats från gangstarap, till boom-bap för att på sin andra fullängdare utveckla sitt sound mot flera musikaliska traditioner, utan att någonsin glömma essensen av hiphop. För snygga flows, välproducerade stycken med väl utförda texter, utan att förlora verklighetsförankring, tilldelas priset skånepågen Chords."

Missade du Chords album Things We Do For Things (Juju/Playground) så är det alltså läge att du kollar upp den nu. Glid in på bengans.se och lägg en beställning!

Utöver Chords vann dessutom luleågruppen Movits! pris för bästa “Rytm”. Även det ett välförtjänt pris, då Äppelknyckarjazz (BD Pop/Universal) utan tvekan var en av 2008 års mest svängiga och trevliga bekantskaper.

Vad är Manifestgalan?
Manifestgalan är öppen för allmänheten och bjuder på DJs, prisutdelning och livemusik. Den har skapats för att uppmärksamma och premiera artister kontrakterade på oberoende skivbolag, i syfte att visa på all fantastisk musik som görs på oberoende bolag och få publiken att göra nya musikaliska upptäckter. Priser i 14 olika kategorier delas ut, där vinnarna röstas fram av jurygrupper bestående av press, radiojournalister samt arrangörer. Galan arrangeras av Fritz’s Corner och SOM.

Nu till frågan: Var nånstans var alla hiphopare? Av de nominerade till hiphop/soul/rnb-priset (chords, afasi & filthy, masse och allyawan) så var det - vad jag kunde se - enbart Chords (med Timbuktu och resten i JuJu-stallet) som var på plats denna kväll. Är inte det lite konstigt?

Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2009-02-07 19:51
Jag tar risken och länkar till min blogg om det här ämnet...

Bloggen

så vi får snurr på det hela.
Ametist - http://www.ametistazordegan.com

2009-02-07 20:17
Jag va antagligen på en engelska lektion... Dom flesta drack antagligen öl eller satt på facebook
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Redaktionschef

2009-02-07 20:22
Jo, men man kunde ju dricka öl där inne också. Vad tror du jag gjorde? :)

2009-02-07 20:30
hiccory - Frågan gällde nog mer de nominerade än random Whoa-snubbe :)

10-4, over...
"Not so funny now, funny man..." - Å, jo, totally worth it! ;)
Mabande In The Park - once in a lifetime, baby
Thugz 4 hugZ - kärlek istället för gangsterpropaganda

2009-02-07 20:34
Ja men det e nog snare än random whoa-snubbe som kollar i en random-whoa tråd på whoa... Men förutom att jag svarade vart jag själv var så vare dom nominerade jag tror satt o öla framför facebook eller dylik aktivitet...

hehe fan nu ska jag öla, det här håller inte
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-02-07 20:56
Drick nånting gott och håll dig borta från facebook :)

10-4, over...

2009-02-07 21:00
Öl e gott, har inte facebook, räcker väl med en apa på ryggen... eller va ungdommarna säger nu förtiden

2009-02-07 21:15
Håller f.ö. med Ametist om att det behövs mer PR-tänkande kring Manifest. Nog för att det per defintion är en mindre gala, men den behöver inte vara "okänd" för det.
Med lite mer engagemang kring publik- och musikerkontakt så skulle det nog snabbt gå från att vara en "lökig" tillställning till att vara musiksveriges version av *klistra in något hippt modemärke som jag inte har koll på här*

Sen så är det nog inte bara hiphop som är eftersatt inom Manifest, för det måste ju finnas fler independentfolkmusiker som släppt nånting än de fyra nominerade?

Men i alla fall: Manifest är behövt och det är riktigt kul att den finns :)

10-4, over...

2009-02-08 01:27
Oracle
Sci-Fi & Hands var där... men vann tyvärr inte.
"Den tjocka killen i Trippel Ett"
Redaktionschef

2009-02-08 01:48
Det var nog ingen som hade förväntat sig att dom skulle vinna det där priset. Men kul att dom var nominerade :)

2009-02-08 01:52
Nej emogäng har alltid en fördel när det gäller "folkets röst" känns det som...
Sen var ju Movits där också men hiphop kanske det inte är direkt.

Jag träffade dig igår förresten. Bara så att du vet :)
"Den tjocka killen i Trippel Ett"

2009-02-08 11:23
Tycker för övrigt att chords borde fått pris för årets rim (livet är en balansgång och jag vill ligga i det gröna som en salladstång).
Din forumsignatur är rätt irriterande när man läser i trådarna du skriver i. Ändra till vanliga textrader är du snäll.
Groupie

2009-02-08 20:01
Jävligt stort grattis till både Chords och Movits! välförtjänt enligt mig!

Lite konstigt är det att fler inte befann sig på galan, men samtidigt så kan jag väl någonstans förstå det. För att ha funnits i 6 år gör galan otroligt lite väsen av sig, jag hörde talas om den för första gången för 3 år sen. Manifest har helt klart potential att bli/vara något riktigt fett som kan lyfta fram den musik som kanske inte syns på Grammis eller P3-guld galorna.

Men för att nå fram tid måste de promota sig själv hårdare, det känns inte som de lyckas skapa ett såpass medialt intresse så att det är en särskilt stor grej att vinna det priset för det är bara de riktiga nördarna och branschfolk som ens känner till det.

Jag menar självklart inte att det är ovesäntligt att man vinner ett pris från Manifest eller att galan i sig är dålig. Men så länge Manifest fortsätter att vara såhär okänd kommer de nog aldrig kunna locka till sig alla artister som är nominerad då det inte direkt är ett pris som man kan "visa upp" för allmänheten utan att de ser på en som man hade en skruv lös.