I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

TLK splittrades?

Svensk Hiphop - Allmänt

2009-09-02 18:51
Men ni kan relatera till cash,bitches och bilar på ett bättre sett?

2009-09-02 18:53
I hela mitt liv har jag trott att jag gillade hiphop, men så nu idag visade det sig att jag hade helt fel. Fan ska jag lyssna på nu? Vem är jag? Varför är jag är? Var ska jag?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-02 18:58

TLK är feta, enligt min mening är det endast looptroop av alla svenska rapgrupper som kan mäta sig med dem.

Sen att det finns en mängd förståndshandikapade medelklass svin som inte fattar nånting, det är en helt annan femma!!!
Producent

2009-09-02 19:19
olyckliga måste dom vara om dom är förståndshandikapade.. haha

2009-09-02 19:21

dom är ytterst olyckliga, därav all denna negativitet

2009-09-02 19:41
Vikktorius P22
Vem har sagt det?

2009-09-02 20:46
florless: Ska en 16-åring påpeka det till mig? Jösses... Att TLK är upphovsmän och en del av den svenska hiphopen är ju helt klart rätt, jag har ju själv Välkommen till Förorten i skivhyllan. Men det är ju inte bra. Det är skitdåligt.

Kan säga rakt på sak att mitt inlägg var ganska OT, eftersom jag inte riktigt läste allt som skrivits i tråden men det har ingenting med min ålder att göra.

2009-09-02 21:37
jaojao_ P19: Ingen, jag plockar argument ur tomma luften, det är så man ska arbeta när man diskuterar har jag hört.

2009-09-02 23:06
Jag är inte från någon förort, så vad kan jag relatera med dem? Det hade kanske varit lättare för en kille från förorten att relatera till trots att det låter skit. Sen låtar som handlar om röka grönt, kan jag lika gärna lyssna på Org 12 och Öris för dem kan jag relatera till i deras andra låtar istället.

Tycker nästan att det är lika bra att du inte lyssnar på dem, en person som du vill tydligen inte utveklas och ha förståelse för hur samhållet som du bor i ser ut. annars skulle du inte blunda eller hålla för öronen för de/det du inte förstår....

pinsamt att du kan kasta ur dig en sån sak och stå för det, för du framställer dig själv som väldigt väldigt trångsynt. många är som du tyvärr, därför e världen så efterbliven :)

fridens!

2009-09-03 10:24
Tycker du ska droppa ett mail till dina favoriter i MBMA o fråga hur dom känner för TLK.
Om dom läser dina inlägg här skäms dom. Vet du varför?

Alla vet hur mycket TLK gjort för scenen, vid sidan av sina 4 album, varenda svensk rappare av betydelse gjorde sina första låtar i redline. Alla har TLK att tacka för något.
MBMA spelade in en av sina första posselåtar i redline på ett Salla&Chepe-beat.
Org12 o Seron skulle just signa till redline när seron blev frälst.
Halva org12s första platta är proddad av Masse.
Leo släppte en tolva med loose cannons-projektet, helt proddad av Masse.
Alla ville rappa på TLK-beats, så du är nog väldigt ensam om att tycka att musiken är skit.

Man kan tycka vad man vill om det Dogge gör idag, men han var typ 17-18 år när Välkommen till förorten spelades in. På skuggan av betongen 1996 var han on top of his game.Det är fortfarande sällan man hör någon svensk som rappar med sån hunger, självsäkerhet och delivery som Dogge på den plattan.
Det man måste hålla i åtanke är att de enda referensramarna som fanns då var justD och deras svenneparty-rap, samt Ayo i viss mån. Alla andra "äkta" hiphoppare rappade på engelska eftersom det var fake att kicka på svenska. På så sätt la Dogge grunden för hur man kan rappa på svenska utan att låta som en tönt.

2009-09-03 12:14
TLK som grupp/crew har gjort sjukt mycket för svenska scenen och gör det fortfarande. Finns inte så mycket att diskutera kring det, men de är nog mer viktiga i "andra hand" så att säga explosionen kom med vågen som följde Ken och Petter... Hade "Mitt kvarter" kommit utan den explosionen? Tvivlar faktiskt.

Angående sellout-grejjen, kickade inte TLK ut Boastin för att han agerat sellout med band som Mio? Rätta mig om jag har fel eller smaka på ironin
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-09-03 12:20
Enligt Dogge själv slutade han hänga med Daddy Boastin för att hans andedräkt var äcklig :)

Sen är Dogge själv fan ingen sell out? Han är en hardworking man så att säga.
Blunted in stockholm

2009-09-03 12:56
utan TLK skulle hiphopen se helt annorlunda ut... kanske helt förjävlig ut... de e TLK som har byggt grunden till den här genren... att dogge drar vissa konstiga beslut har ingenting med musiken o göra,, isf skulle ingen digga michael jackson heller om ni tänker efter.. de e musiken som räknas o de han gjorde för svensk hiphop borde respekteras av alla som säger att dom lyssnar på hiphop... han kanske inte va lika skicklig i flowet eller röstläget som era rapidoler är idag, men fan han hade den där lilla grejen som gör att man inte äns tänker på hur flowet är..
Ibancito <-- | where. Rythm Is Life, And Life Is Rythm ! checka dom senaste låtarna --> www.myspace.com/ibancito
Producent

2009-09-03 15:40
bara för att dogge gör reklam för elgiganten, gör detta inte honom till en företagsmarionett...som vissa verkar tro. han behöver pengar till att försörja sin familj, precis som vilken annan människa som helst.
Stressin' how hardcore & real she is, but she was really the realest before she got into showbiz

2009-09-03 15:55
Man kan inte hata..

2009-09-03 16:03
Dogge gör ju dom sköna grejerna som jag också skulle gjort. Fan gratis resor i reseprogram, åka till japan ocjh hänga där. spela lite fotboll osv. Och kan försörja sig samtidigt. han har alltid varit en glidare samtidigt som han krigar. därför jag aldrig kommer sluta digga honom trots att den musiken han gör nu är inget jag gillar.

2009-09-03 16:11
den musik han gör nu är ju fortfarande galen?! :D

Doggelito Ft. Eak-A-Mouse - Bad Boy

nu verkar dock musens vers vara bortklippt av någon outgrundlig anledning..
Blunted in stockholm

2009-09-03 17:16
TLK e den bästa gruppen i Sverige LÄTT. Men ni bortskämda snorungar som får allt serverat på ett silverfat, förstår inte budskapet, fortsätt lyssna på basshunter grabbar
www.myspace.com/loniiproductions
www.lonii.se
http://www.youtube.com/user/Pacslife7196#p/a/u/1/lUHsa-HgMbk

2009-09-03 17:31
Men ni bortskämda snorungar som får allt serverat på ett silverfat hahahah, tyckte det lät jävligt kul att just den raden kom från en 15 åring :D mad respect för TLK, de flesta här ovan har redan sagt det som behöver sägas. Man behöver ju inte älska TLK om man inte vill liksom, men att dom är legender i svensk hip hop kan man inte hoppa över tycker jag. Och dom borde respekteras för det dom gjort, oavsett om man kan "relatera" till deras musik eller inte.. Och är man bara en aning inlyssnad på deras material så räcker det gott och väl för att man inte ska kunna säga att det är ren "skitmusik".. Tycker det bara är så grymt synd att folk ska vara så äckligt "tävlingsinriktade" när det gäller hip hop.. det handlar inte om känsla, flow och delivery med bra budskap längre, man ska rappa snabbast och mest avancerat också.. Fan sluta kategorisera er och ta musiken för vad det är.. Mindre hat, mera kärlek !
As I walk through the valley of the shadow of death, I can't sleep like i'm battling meth, the reaper creeps while i'm gasping for breath. I ask the lord to forgive me for debt, when death comes and my soul leaves my body to rest.
Producent

2009-09-03 17:31
TLK e den bästa gruppen i Sverige LÄTT. Men ni bortskämda snorungar som får allt serverat på ett silverfat, förstår inte budskapet, fortsätt lyssna på basshunter grabbar

haha baaaaaaaaaarn!...

2009-09-03 17:36
Ursäkta men är du helt svängd? Gillar man inte TLK gillar man inte hiphop, cold facts.

HAHA...
Beat the odds like an abusive freak show owner

2009-09-03 19:26
FreddE

vilket jävla barn du e.

Alla ni som håller med FreddE för ni kan inte relatera till TLK för ni inte e från förorten

Asså SKOJJAR ni?!
hur fan lyssnar ni på alla från usa? ja e inte heller från nåt miljonprogram, men empati är ju nåt som är ganska utmärkande för oss människor, så ja kan uppskatta den musiken ändå (hör å häpna!), å d e ju en utav de bästa effekterna av hiphop - att folk från andra bakgrunder hör dessa röster, vad de har att säga, å lär sig förstå dem.
att förortsmusik bara är för förortsmänniskor e d absolut dummaste ja har hört!
hela vitsen me MUSIK i allmänhet e ju att föra människor närmare varandra!

för dom som bara lyssnat på modern hiphop kan d va svårt att gilla oldschool-rap (för d e ju typ d dogge håller på me), många av dom gamla legenderna från usa låter ju egentligen ganska brunkiga dom me - men d e ju lite d som e charmen!
å sen får man för fan ta å ha lite respekt för pionjärerna i gemet.
L. van Daahl

2009-09-03 22:14
visst, jag e yngre än er men jag verkar ju iaf veta mer också.
www.myspace.com/loniiproductions
www.lonii.se
http://www.youtube.com/user/Pacslife7196#p/a/u/1/lUHsa-HgMbk

2009-09-03 22:40
Antar att bröderna Salazar insåg att det var bättre att prodda rappare som faktiskt kan rappa

Haha, ja. Precis.
http://arealdope.blogspot.com
http://youtube.com/PG023

2009-09-03 22:43
TLK är för svensk hip hop vad Roots tv serien är för svarta, bra budskap men böööring.
http://www.aktivdemokrati.se/

2009-09-03 23:21
Att säga att utan TLK skulle inte Mohammed Ali, Stor osv finnas håller inte tycker jag....Hade inte TLK kommit hade någon annan gjort det.
MAGNUM OPUS MIXTAPE VOL. 2 in the making! Gästas av Öris, Calle P, Marke, George Kaplan m.fl.

2009-09-04 00:20
Men hade det sett likadant ut idag ? självklart inte så det var nog den dummaste frågan ikväll.
Respekt till TLK i vilket fall som helst.

godnatt
mhm

2009-09-04 00:37
Vafan. Jag har sett mycket skit på whoa, men det här tar alla priser. Vad håller ni på med? Fan skärp er. Seriöst, det är inte ens kul när människor beter sig som dagisbarn.

"JAG HAR RÄTT!"

"NEJ JAG HAR RÄTT!"

"DU MÅSTE TYCKA SOM JAG!"

"NEJ, JAG KAN TYCKA SJÄLV!"

Riksförbundet för diskussionshandikappade har årsmöte

2009-09-04 01:06
Men hade det sett likadant ut idag ? självklart inte så det var nog den dummaste frågan ikväll.
Respekt till TLK i vilket fall som helst.

Absolut, TLK har gjort mycket bra back in the days. Respekt till TLK! Säger bara att Salazar bröderna gjorde mycket av TLK. En jämförelse man ungefär kan göra med Gang Starr. Premo gjorde den gruppen. Guru var aldrig en speciellt duktig rappare, man kan göra samma jämförelse med Dogge.

Godnatt.

2009-09-04 01:13
Vafan. Jag har sett mycket skit på whoa, men det här tar alla priser. Vad håller ni på med? Fan skärp er. Seriöst, det är inte ens kul när människor beter sig som dagisbarn.

"JAG HAR RÄTT!"

"NEJ JAG HAR RÄTT!"

"DU MÅSTE TYCKA SOM JAG!"

"NEJ, JAG KAN TYCKA SJÄLV!"

Riksförbundet för diskussionshandikappade har årsmöte

Självklart vill folk yttra sina åsikter och det är självklart att alla har olika smak. Vad är ditt problem egentligen? Jag kan iofs förstå en liten frustrationen hos dig eftersom denna tråd inte handlade om Dogge var en dålig rappare eller inte, men ha i åtanke att trådar 99% kommer in på ett annat spår när svaret är sagt.

Sen att detta forum har mycket kids är en annan sak, men att säga att det är ett "årsmöte för diskussionshandikappade" är kanske lite fel. Men du kanske tyckte du var rolig? Jag vet inte.

Ska alla hitta EN person och hålla med den personen eller hur tänker du? Jag håller med om att vissa personer i detta forum inte har någon koll alls, men det är en annan sak.

2009-09-04 01:29
vem bestämmer vad hiphop är? Hur roligt skulle det vara om alla lät exakt likadant, då kunde det lika bra bara finnas en enda grupp inom hela genren. Precis som att om vetenskapsmän hela tiden skulle följt samma mallar skulle man aldrig kommit fram till nya teorier. Hiphop är vad man gör det till, att försöka bestämma hur hiphop ska låta är enligt mig som att försöka övertyga folk om att jorden är platt.
För att det är ute med forumsignaturer.

2009-09-04 01:30
P__

Om jag (rent hypotetiskt) inte gillar Dogge så skiter väl jag i vad någon annan säger? Och om den personen som då gillar Dogge säger "Du måste ju gilla Dogge!" så spelar ju inte det någon roll, eller hur? Det är inte så konstruktivt att stå stilla på samma punkter (eftersom båda parterna redan bestämt sig) och säga att man har rätt. Sen att det ens är en diskussion om huruvida man måste gilla TLK eller inte är ju helt absurt. Det är väl helt självklart att alla inte gillar samma saker? Dagisnivån på det här är för mig uppenbar, hur många människor över 12 (jag vet att man inte går på dagis tills man är 12) förstår inte att alla inte kan tycka lika? Helt sjukt att folk i tråden aktivt försöker bevisa att de har rätt när det inte ens finns något som är rätt eller fel. Det är musik, rätt och fel finns inte inom musik.

Och baserat på det så tycker jag att det är idiotiskt att hålla på och prata om något irrelevant som inte leder någonstans i en tråd om något annat. Starta en tråd om huruvida TLK är bra eller inte så får ni hålla på hur mycket ni vill (men jag är övertygad om att ni inte kommer någonstans, det är ju en smakfråga).

Alla ska inte hitta EN person och hålla med den personen. Förstår inte ens vart du får det ifrån. Inom just musik, där vad som är rätt eller fel är byggt på individens egna åsikter (jag tycker att jag har rätt i att ARTIST är bra, men det tycker inte alla andra), så får alla tycka precis som de vill. Och därför är det ju lite larvigt att försöka övertala alla till att tycka likadant.

Jag ser Dogge som en bra artist som har gjort mycket för hiphopsverige, men samtidigt så förstår jag om folk (särskilt något/några år yngre än mig) inte tycker om musiken. Alla tycker inte om allt, så är det bara.

2009-09-04 01:33
Och nej, jag tyckte inte att jag var rolig, jag tyckte och tycker att nivån på diskussionerna i tråden är sorgliga. Inte för att jag vill att alla ska sitta som om det var debatt mellan Socialdemokraterna och Moderaterna med fackspråk och hela grejen, men...läs inlägget ovan.

2009-09-04 14:17
DOM E BÄÄÄÄÄÄÄÄST
Alla barnen gjorde wholecars utom Hussein, han gjorde ett wholetrain.

Det regnar i ragnars rabarber rabatt, det är farbror rabalder med spruta och tjack!
Skivsamlare

2009-09-04 15:21
TLK är och kommer alltid förbli legender inom svensk hiphop!

this is a part of history man n' I think you better recognize / Method man
http://soundcloud.com/majestictwelve
Ask beavis i get nothing but head.

2009-09-04 18:50
ISTÄLLET EN FET TEXT!
FÖR HELA NITTON NITTI SEX!

PASSA MICKEN!
DIIIF

2009-09-04 23:08
yo yo cykel på köpet, thats dope shit
www.samyprod.com

2009-09-05 00:10
Tycker nästan att det är lika bra att du inte lyssnar på dem, en person som du vill tydligen inte utveklas och ha förståelse för hur samhållet som du bor i ser ut. annars skulle du inte blunda eller hålla för öronen för de/det du inte förstår....

pinsamt att du kan kasta ur dig en sån sak och stå för det, för du framställer dig själv som väldigt väldigt trångsynt. många är som du tyvärr, därför e världen så efterbliven :)

Oh the irony...
Whoa.nu - När Du Vill Få Dig Ett Gott Skratt
Hundsim@MySpace | Jag är smartare än du.

2009-09-05 17:13
Word på Narkimic! TLK är det viktigaste som hänt svensk hiphop!

Mitt kvarter, De e knas. you name it! TLK e legender helt utan tvekan.
Suburban Who?

2009-09-06 13:22
Jävligt feta live alltså.

2009-09-07 09:40
Mina två cents:

Jag gillar inte TLK. Jag tycker att ett par-tre låtar är skitbra och kan loopas i evighet, men resten känns ju mest som skit. Att man inte gillar hiphop om man inte gillar/respekterar TLK känns ju som kvalificerat skitsnack, då TLK inte är representativa för all svensk hiphop. Det är som att säga att man kasserar all svensk hiphop om man tycker att MC Tim var annat än Gud Fader själv!

Och någon sade att om man inte kan relatera till TLK, hur kan man då lyssna på folk från staterna? Jo;

1) Personen ifråga sade väl inte att han lyssnade på amerikansk hiphop?
2) Den enda gruppen jag lyssnar på från staterna är Jedi Mind Tricks, kan man inte gilla det om man inte relaterar till TLK?

Som sagt, jag tycker om några få av TLKs låtar, men jag tycker inte att de är jämförbara med Mobbade Barn, rimtekniskt sett och så vidare. Det är nämligen två grupper som rörde sig i helt olika subgenrer inom hiphopen.

Jag är en 2pac-hatande flerstavsonanist, får jag inte vara med i er jättetuffa keepingitrealhiphopklubb?
Ja jilar tjåka katter!

2009-09-07 09:55
TLK e legender inom Svensk Hip Hop, men alla behover inte gilla dom for det! Jag tycker dom e nog den fetaste gruppen som nagon sin har funnits i Sverige, men man kan inte saga till nagon "gillar du inte somebody gillar man inte hip hop"... Hip Hop e mer an TLK, det e mer an 2pac, mer an Bigge, Wu-Tang eller vem som helst... Det e en kultur o alla har sin smak om vem man gillar eller inte!
Dom jag gillar kanske inte nasta person gillar, NOW THAT RIGHT THERE IS COLD FACTS!

BY THE WAY MAKAVELI THE DON WAS AND WILL ALLWAYS BE THE BEST RAPPER TO EVER TOUCH THE MIC.... (THAT'S MY OPPINION THOUGH)
SUPPORT MR. LOCO<br>WWW.MYSPACE.COM/MRLOCO

2009-09-07 11:17
Antikrist P18

Det är som att säga att man kasserar all svensk hiphop om man tycker att MC Tim var annat än Gud Fader själv!

Nej varför är det samma sak? För att han också var "tidig"? Det är ju som sagt inte det som är poängen. Sen är heller inte poängen att du måste relatera, men om du inte kan relatera så kan du åtminstone förstå och respektera. Så om du inte förstår eller respekterar Latin Kings så förstår du och respekterar inte hiphop. Latin Kings ÄR hiphop. Det var vad jag skrev tidigare. Sen är det upp till dig om du vill känna dig träffad.

Jag är en 2pac-hatande flerstavsonanist, får jag inte vara med i er jättetuffa keepingitrealhiphopklubb?

Nej det får du inte.

2009-09-07 12:37
Haha fan va löjligt när folk säger att man inte respektera hip hop för att man inte diggar TLK? Visst jag gör de men alla har väll för fan sin smak god damnit!
BAHA!

2009-09-07 15:00

hah satsa på att bli grammatik-lärare eller nåt isåntfall, hip-hop verkar inte vara din grej!

2009-09-07 16:29
Trött på att allt ska vara så jääävla äkta

2009-09-07 16:48
"Jag är trött på att alla ska vara så jääävla falska..." Men geléhallon-rapen över discobeats har väl snart hipstersarna tröttnat på och gått över till att lyssna på bazzhunter på heltid så man behöver nog inte oroa sig

2009-09-09 08:18
JuvanileRuckaSz P25:

Jo, det finns ju hiphop som är exakt min grej, så då måste det ju vara åtminstone delvis min grej. För övrigt gör jag ju hiphop själv, och älskar det, så då finns det väl något i det för mig. Sedan att jag tycker att enkelrim låter som skit, och att 2pac är jävligt överskattad, har väl ingen påverkan på huruvida jag kan gilla hiphop eller ej? Det finns ju gott om musik som passar mig bättre inom genren.

Narkimic:

Visst kan jag förstå TLK, och respektera musiken de gjorde, men det var någon tidigare i tråden som skrev att om man inte gillade TLK så gillade man inte hiphop. Därav min upprördhet.

Och det är väl samma sak, TLK ges en särställning för att de var tidiga och byggde upp hiphop i Sverige, precis som MC Tim?
Ja jilar tjåka katter!

2009-09-09 21:58
Antikrist P18

var någon tidigare i tråden som skrev att om man inte gillade TLK så gillade man inte hiphop. Därav min upprördhet.

Det var jag som skrev och det står jag fast vid. Däremot gillar du kanske den bilden av hiphop som på senare tid "äktifierats". Men TLK är den sanna essänsen av hur hiphop går ner och gillar man inte det så gillar man inte den sanna essänsen av hur hiphop går ner. Så i stora drag gillar du i så fall inte hiphop. Ledsen om det var några som fick ett chockat uppvaknande men...

TLK ges en särställning för att de var tidiga och byggde upp hiphop i Sverige, precis som MC Tim?

Neeeeej! För VEM bryr sig om MC Tim? Han var först och han kanske gjorde det med samma äkthet som Latin Kings men var inte i närheten av att göra lika bra musik av det. Än en gång, där är skillnaden.

2009-09-09 22:13
Hela idén att om man inte respekterar TLK så respekterar man inte hip-hop/rap är så jävla dum att det är ofattbart..