I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Det svenska hiphop-året 2009

Svensk Hiphop - Allmänt

Moderator

2009-11-29 19:07

Det svenska hiphop-året 2009

Ännu ett år börjar lida mot sitt slut, och i vanlig ordning tycker jag att vi tjuvstartar lite smått och börjar summera årets svenska hiphop. Visst har året bjudit på en hel del höjdpunkter så som Organismens efterlängtade platta Om Gud Vill och Vädret Tillåter och Promoe som än en gång rappar på modersmålet. Men har år tvåtusennio levererat vad det skulle i hiphopväg? Några positiva överaskningar? Vilka plattor levde upp till förväntningarna och vilka hann inte riktigt ända fram?

Jag lämnar här med över ordet till er, kära Whoaiter tyck till! :)

Så här tyckte vi förra året: Det svenska hiphop-året 2008.

"Förrsten så håller jag med om att squirtle är väldigt lik killen i calvin klein - reklamerna. Och det är inte fy och skam. =)" - katt_

2009-11-29 19:12
Jag tycker att året har varit riktigt bra!
Plattor värda att nämna är "Kråksången", "Om gud vill och vädret tillåter", "Boys II Men", "A.D.H.D", "Näääk vem?" och sist men inte minst årets bästa platta (som det kanske är förbjudet att prata om) "Visst är det vackert" med Zacke.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-11-29 19:49
Max Peezay - Boven I Dramat är nog den jag pumpat mest i år. Grymma beats och grymma texter, finns inte en enda dålig låt på skivan.

Promoe - Kråksången är också värd att nämnas!
ch

2009-11-29 19:52
Guerilla War Tactix gjorde nog årets indie släpp.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-11-30 01:10
Dubbel Trubbel - Capre Demi LP är väl det enda som sticker ut ur fjortiselectro err... svensk hiphop detta år.
/Detta meddelande sponsrades av: Testify. Ditt finger i ögat
Moderator

2009-11-30 09:23
Mohammed Ali och Stor fick slå igenom på riktigt kändes det som också.
time isn't wasted when you're getting wasted .
Redaktionen

2009-11-30 13:42
Näääk och Organismens plattor, Mohammed Ali lyckades etablera sig på den svenska scenen på riktigt, oavsett vad man tycker om dom.

Annars tycker jag nog Guerilla War Tactix var det mest spännande i år!
niggaz want me to rhyme? $3,99!

2009-11-30 14:39
Processen
Nya Skolans Ledare
Kråksången
Blue Duck Tales Vol. 3
Om Gud Vill Och Vädret Tillåter
Boven I Dramat

2009-12-01 00:46
Det går nog inte att prata svensk hiphop 09 utan att nämna Mohammed Ali. Processen är lätt den bästa plattan 2009, enligt mig en av de bästa genom tiderna.
Rappare

2009-12-01 13:21
Näääk - Näääk vem?
Organsimen - Om gud vill och vädret tillåter det
Allyawan - Blu Duck tales 3
Stor - Nya Skolans ledare

Är enligt mig 2009 bästa släpp. Givetvis är alla bra. Men dessa är mina klara favoriter.
Konrad Krut - twitter.com/konradkrut - soundcloud.com/konradkrut - mixtape in progress

"Start your own shit and you'll have bitches in the doggystyle position attached to each other like train cabines from the LA to the Bay"

2009-12-01 13:23
stors debutplatta var jävligt fet!!

2009-12-01 19:44
Maskinen - BoysIIMen
Allyawan - Blu Duck tales 3
Gorillismen - Din bästa vän
Organismen - Om gud vill och vädret tillåter
Promoe - Kråksången
Stockholm boogie - God Morgon Sverige:P

Riktigt bra skit:)
 Boogie Bounce 4 Ever

2009-12-01 20:14
Testify

Dubbel Trubbel - Capre Demi LP är väl det enda som sticker ut ur fjortiselectro err... svensk hiphop detta år.

Kul inställning, du tror att det är "fjortiselectro" eller Dubbel Trubbel alltså? Är du allvarlig?

Organismen - Om Gud vill och vädret tillåter

börjar även förstå Mohammed Ali - Processen, som är tung. That's ze it.

2009-12-02 13:53
Stor, MohammedAli och framförallt Organismen är ju helt klart höjdpunkter.

Nääk, Promoe och Maskinen var lite av besvikelser alla tre.

Max Peezay sov jag lite på när den kom men den håller bra nivå rakt igenom.

Och Daltones inhopppsplatta var ju en glad överraskning.

Tills vidare...
Blowin smoke - goin broke...

2009-12-02 15:02
Roffe Ruff - Ormar i gräset , sönderspelad men fortfarande lika tung!!
Organismen - Om gud vill...
Näääk vem?
Promoes skiva var bra men ska jag vara ärlig har jag bara lyssnat på den en gång när den släpptes så vette fan vad jag tycker.
SKÅNE plattan gillade jag som fan med!

Inte lyssnat på varken Stor eller Mohammed Alis skivor men dom låtar jag hört lät bra.
Mohammed Ali var dock jävligt bra live och det gillar jag.

2009-12-28 02:05
först och främst max peezay, vilket jävla släpp! helt underbart. Sen har vi självklart både stor och mohammed ali. både promoes och organismens släpp diggade jag men dom hamnar ett pinnhål under de ovannämnda.
tankefoda.wordpress.com
365citat.wordpress.com
Rappare

2009-12-28 02:33
"Om Gud vill och vädret tillåter", "näääk, vem?" "Visst är det vackert"( om den räknas ) "processen", "Din bästa vän", O "boombox of kost and found", är de fetaste släppen enligt mig
Sångare

2009-12-28 16:32
Dubbel Trubbel-plattan var sämre än både Hits Mot Folkgrupp (2007) och The Dubbel EP (2006) men den var ändå topp 5 släpp i Sverige i år. Andra som bör nämnas är Organismens och Stor. Hypade men gillades inte: Promoe, Maskinen, Mohammed Ali, mfl.
"Jag har tyvärr en tendens att impulsköpa marsvin".
Carin Götblad - länspolismästare för polismyndigheten i Stockholms län
Sångare

2009-12-28 16:33
Och just det Näääk var okej, om än ganska repetativ. Hade räckt med en låt på det albumet och man hade inte märkt någon skillnad.
"Jag har tyvärr en tendens att impulsköpa marsvin".
Carin Götblad - länspolismästare för polismyndigheten i Stockholms län

2009-12-28 17:16
glömde helt nämna prop dylans crossing the bridge, den är så otroligt fet!

jag menar, lyssna bara på den här:

tankefoda.wordpress.com
365citat.wordpress.com

2009-12-28 18:04
Organismen, Promoe, Mange Myt & Näääk har alla släppt riktigt bra skivor.
Maskinen får väl en hedersplats även om jag inte direkt skulle kalla det en hiphopplatta.