I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Anledningen till varför 99% av er aldrig kommer lyckas med musiken...

Svensk Hiphop - Allmänt

Manager

2010-08-07 18:59

Anledningen till varför 99% av er aldrig kommer lyckas med musiken...

(Börjar med att säga att jag själv inte sysslar med musik. Orkar inte och har inget intresse av att rappa t ex... Så allt jag skriver är utifrån en 'outsiders' perspektiv och bör betraktas som konstruktiv kritik och synpunkter och alltså inget i stil med 'Jag vet bäst'-typ av attityd.
Jag har andra talanger och musik är inte en av dom. Men om jag hade fått gåvan att kunna rappa och verkligen ha intresse av att rappa så hade jag pushat min musik hååååårt)

Till skillnad från många andra genrer så hänger inte det absolut avgörande alltid på själva musiken när det kommer till hiphop. Det har bevisats flera gånger att man som rappare inte behöver vara bäst för att få ut sitt namn eller för att slå igenom och kanske i slutändan t o m tjäna pengar på sin musik. Allt handlar om att "grinda" och sälja sig själv som om du sålde en produkt. Många av dom bästa teknik-mässigt får inte shine vilket är synd. Men å andra sidan så är det många gånger för att dom är så värdelösa på just detta. Marknadsföring is king.

Hur kommer det sig att vi i Sverige t ex känns så ohungriga i jämförelse med rappare och hiphop-musiker i andra länder? Har allting att göra med jantelagen som gjort oss fega och bekväma och rädda att ta risker?

Ni som har ett intresse av att rappa och verkligen vill slå igenom inom hiphopen.. Vad stoppar er från att försöka synas ännu mer och få ut er musik till en större massa?
Vill ni inte det?
Jag förstår er som nyss har kommit igång med musiken och försöker få upp sitt namn, det här är inte riktiat till er; Det här är riktat till "gamla rävarna" som år efter år harvar på internetforum med sina keffa mixtapes och klagar på allt möjligt.
Ni som är seriösa med ert musikskapande. Varför nöjer ni er med att släppa ett halvfärdigt mixtape på internet?
"buhuu det kostar för mycket att trycka album, art covers, hemsida och trycka stickers *snyft snyft*". Get a fucking job, then. Haha.
.....Jobba på sidan om och skär ner på alkoholen så ni har pengar kvar till er grind om ni nu verkligen brinner för det ni gör och VILL slå igenom.

Att jämföra New York och Stockholm/GBG/Malmö(Har inte varit i Malmö mycket alls, men i can only assume även om mentaliteten där verkar lite mer 'sydeuropeisk' på nåt sätt) är visserligen rätt absurt (men ändå inte med tanke på hur stort hiphop är och hur sjukt många utövare det finns i Sverige, det är nog fler än man tror..) men en sak jag har lagt märke till gångerna jag har åkt till t ex New York är att folk är hungrigare.

Folk står i gatuhörnen och prackar på en sina mixtapes. Tänk er hur ni beter er på era servicejobb så som kundservice, försäljning osv.. Så beter sig vanliga rappande ungdomar på gatorna i andra länder.. Rappare som jag när jag lyssnade på deras musik inte ens är bättre än många av er.. Många av er är bra som fan och har grym talang... Men av någon anledning får deras "hunger" och självförtroende mig att hellre vilja lyssna på deras musik än er, eftersom ni presenterar er själva på ett så jävla tråkigt sätt.

Och detta är inte något USA har monopol på eller nåt speciellt med dem.. Jag har även märkt samma saker i Barcelona, Madrid, Frankrike, Ja till och med Köpenhamn...
Varför är det ingen som gör sånt i Stockholm?
Diggar folk som Mofeta & Jerre t ex som har hittat ett bra sätt att pusha sin musik på t ex.

Är rappare i Sverige för rädda att ta risker, eller är det hela den här "socialdemokrats-eran" med bra socialt skyddsnät (inget fel på det måste jag påpeka, men om man vill slå igenom stort måste man komma ut från den mentaliteten) och allt det där som genomsyrar hela hiphopscenen?

----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ur Lazee intervju med Ametist:

Vad skiljer dig från andra rappare?
- Jag är en go getter. Dom andra bara tar det lugnt. Varför sitter ni och väntar? saker och ting kommer inte till dig, du måste ut och ta det själv.. Det är den mentaliteten vi haft sen dag ett.. När folk läser om hiphophistorien i Europa i framtiden så vill jag att mitt namn finns med.
"

Vart är han nu? Jo han spelar in feta videos i Los Angeles med Quincy Jones och är på god väg att leva det livet han drömt om..

Bucc (Thomas Gunnarsson?) kommer jag ihåg när han pushade på folk sitt mixtape på Recordnet(recordhunter?) i Karlsberg, Sthlm. När man köpte en skiva där så fick man hans mixtape med i samma påse ifall man la till en 20-lapp. Sånt diggar jag.

Nu är Bucc i USA med Adam Tensta som har liveshows varje helg och driver Sveriges kanske största hiphoplabel samt blogg har jag för mig.

Get my point? Har jag rätt eller har jag rätt?

Och för att skapa en diskussion av det hela, Vilka rappare i Sverige tycker ni hustlar/marknadsför sig på bra respektive dåligt sätt?
.... Och om ni rannsakar er själva, hur stor påverkan har image, bra reklam och stil (osv) på er när det kommer till musiker? Det är ett helt paket man köper när man börjar digga en musiker oftast - inte bra musiken - och inom hiphopen är det mer än någonsin så..

/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit
Manager

2010-08-07 19:05
Om ni vill kasta skit på mig under dolt namn istället kan ni göra det här if u prefer =)http://digitalhustle.blogg.se/
/ Deedz.

2010-08-07 19:39
jag tänkte skriva "skaffa en blogg istället" men ändrar mig till ´skaffa ett skivbolag"
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE
Poet

2010-08-07 20:28
Detta är en svensk mentalitet i allmänhet. Never try, never fail. Sikta mot stjärnorna, worst case scenario så landar man på månen, har alltid varit min mentalitet. Men i Sverige så siktar man mot trädtopparna, hamnar vid rötterna och blir sur och börjar skylla på andra faktorer att man inte lyckas.

Som TS skrev så har talang inte ett skit med saken att göra. Vi kan kritisera hur många rappare som helst där ute (svenska som internationella) som lyckats, att de suger, men jag respekterar deras grind, för tydligen gör de något rätt. Och de som väl lyckas blir ett hatobjekt utan dess like, avundsjuka många gånger.

En till sak jag också märkte när jag bodde i Nord Amerika, är att folk som älskar hip hop, inte alltid inriktar sig på att bli rappare eller försöka vara i rampljuset själv, utan tar gärna andra roller som promoter, driver hemsidor, skriver tidningar, skapar ett entrepenörskap som senare öppnar dörrar för andra talanger. Svenska rappare har inget sinne för entrepenörskap alls. Så klart ingen supportar andra rappare när man alla är i konkurrens med varandra. Folk fattar ganska snabbt där borta att de inte är menade till att rappa, vilket inte är fallet i Sverige eftersom jag ser samma skitrappare i 8 år, släppa det ena skitalbumet efter det andra. Seriöst, om man som rappare släppt 11 album, 14 mixtapes och fortfarande inte lyckats bli något, börja spela på lotto eller något istället. Där man i utomlands blir utbuad och får flaskor slängda på sig på scen, om man suger, så får man snälla applåder i Sverige. Vet du vilka balls det krävs för en människa att bli totalt utbuad av hundratals människor och sen våga sig upp på scen igen? Har man talang eller något som är appealing to the crowd, så kommer du förr eller senare bli belönad.

Sen en till punkt innan jag måste dra. I många andra länder har man en gemenskaphet som vi saknar i Sverige. Man stödjer folk från sina städer och områden. Här börjar man istället hata på folk, bara för att de råkar vara från samma stället som en själv. Och man gör till en angelägenhet att man inte kommer gå på dennes konsert eller köpa dennes skiva. Oavsett om rapparen är bra eller dålig.

Bra tråd förresten!
At the gates of Eternity...
Manager

2010-08-07 20:32
Thanks BC99, håller med dig som vanligt.
Och Osvensktiger: Jag har knappt loggat in på 2 år eller nåt skulle jag gissa på, så tar ut allt i ett o samma inlägg istället, hehe.
/ Deedz.

2010-08-07 21:57
Riktigt bra läsning faktiskt! Från både Yun_DI och BC99! Dock, varför alla börjar rappa istället för att syssla med entrepenörskapet som du pratar om BC99, är nog för att det är så lätt nuförtiden att göra det. Jag tror även att allas dröm egentligen är att bli den superstjärnan, tvivlar på att någon sitter och drömmer om att bli en bra webdesigner åt någon annan.

2010-08-07 22:51
när jag sålt skivor på stan har det främst varit för att betala räkningar.. det är mest random folk, turister och kids som köpt, men det klart det går hand i hand och att jag träffat folk där som lett till saker... skulle dock inte ha det som mitt "tips" till folk som vill lyckas, det kan man ta flera av dem snubbarna på Times Square som levande bevis på hahaha
Manager

2010-08-07 23:03
Well just stå på gatan ala New York kanske inte är det första som bör göras. Jag tog det mer som ett exempel för att man måste ta sin "hustle" (finner inte nåt bra svenskt ord) utanför internet och kanske bli lite mer kreativ. Har sett ett par videos när du stått på plattan eller whatever dock, haha. Och oavsett om det gick hem eller inte så är det jävligt kul att se att det finns folk som brinner för sin grej på det viset.
/ Deedz.
Producent

2010-08-08 01:31
Håller med verkligen. Men sen tycker jag ändå att ska man gå 100% så ska man ändå vara självkritisk nog att kunna se på vilken nivå man ligger. Annars blir det D4L - Laffy Taffy.
http://www.youtube.com/watch?v=6LxpYUTfHZA

2010-08-10 00:58
Om nån promotar sina grejer, postar överallt i alla forum, står o skriker KOM O KÖP, i o varje radiointervju eller liknande hajpar upp sin blogg, myspace o allt vad det nu kan vara så får det motsatt effekt på mig.
Fan om jag vill få tag i nåns grejer eller få kontakt med personen i fråga så kan jag söka upp det själv.
Dessutom känns det även då som att de gör musik för pengarna och inte för hjärtat, vilket jag starkt ogillar
Poet

2010-08-10 12:17
Känns som om Yun DI's poäng bara cementerades med din kommentar jaojao.

Varför hata på någon som vill leva på sin musik?
Manager

2010-08-10 12:38
Ett stort problem i Sverige är att hiphop är relativt litet i jämförelse med många andra genres som pop och hårdrock. Med andra ord, det finns en väldigt begränsad plats hos de stora kanalerna, platser som oftast bestäms av en väldigt liten grupp människor vilket resulterar i att det blir deras smak som styr väldigt mycket av det som syns utanför de vanliga hiphop-kanalerna.

Just nu råder det inflation på rappare i Sverige.
Redline!

2010-08-10 14:45
Sen gäller det också att göra sin egen grej (så länge man inte gör för smal musik). Det är som sagt inflation på rappare i Sverige och då krävs det att man står ut. Ta Timbuktu, Snook eller Adam Tensta som exempel. När dom körde den gamla vanliga visan fick dom måttligt med uppmärksamhet, men när dom bytte upp sin stil och gjorde något nytt så exploderade det.
Well it ain't no use to sit and wonder why babe, given you don't know by now...

2010-08-10 15:13
nonono, tycker ni har rätt i vissa aspekter men ni glömmer att just dom ni pratar om har större passion för å håva in cash än dom har för sin musik..
lazee å adam tensta får gärna stanna i usa bara dom inte säger att dom kommer från sverige, fucking hell..

citat från lazees musik, skiter i hans intervjuer:
"in tha club with tommy lee and paris hilton"

hungrig och driftig?? eller bara skamlös pengahora??

de som säljer e dom som e villiga att sälja sig själva, sätt på radion å fatta att ALLT du hör är POP, men för att just vissa av dom har pösiga byxor kallar man de för "Hiphop/RnB" precis som de plötsligt blir hårdrock för att någon har svart nagellack i videon eller har lärt sig spela refrängen till sin låt på en elgitarr (e grymt roligt när nån står mä gitarren hängande utan å spela medans dom sjunger sina verser när dom dessutom redan har 8 gitarrister i bandet)..

alla borde jobba hårdare, men hunger för mig handlar inte om å släppa sina principer och bli en produkt utan om å sitta mä penna å papper å skapa något UNIKT och NYTT, eller e de inte de musik handlar om??
för hiphop är väl fortfarande musik även om några få rötägg behandlar den som en hora??
om du gett lite bättre exempel hade ja kanske hållt med men som industrin ser ut idag ger ja sällan någon cred för att dom slår igenom då de snarare e en indikation att en artist inte e något vidare.. när lazee e sveriges största rappare å black eyed peas e världens största band liksom..

ja vill ändra hela industrin eller vara fattig, men ja e outbildad idealist, ni låter typ som ni pluggar biz eller nått..

tyvärr faller ju hela ditt resonemang för mig på exemplen du gav, kan inte hålla med om att dessa snubbar gjort något positivt men nämn gärna någon annan som gör vettig musik också..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2010-08-10 15:26
Det där handlar om att skivbranschen går dåligt. Därav att skivbolagen satsar på säkra kort och poppigare typ av musik. Det är inte bara hip hop som blivit poppigare.

2010-08-10 15:54
mobbatbarn

Ordet pop känns lite fel det låter mer som att du stör dig på att beatsen ligger runt 100bpm? Ngn som lyssnar på pop vill nog förknippa sig med ex. "Mohombi" lika lite som du som "riktig hiphopare" vill.

Och jag förstår inte hur ditt citat från lazee gör honom till vad du kallar honom
~ http://www.dubcnn.se ~
~ [email protected] ~ Tipsa oss om nyheter
~ [email protected] ~ Tipsa oss om spelningar & klubb

2010-08-10 16:29
dubCNN - handlar inte om beatsen alls i detta fallet för mig utan om syftet med musiken..
och när lazee namedroppar folk som inte vet vad han heter som dessutom är ikoner för idioti och skryter mä de är de en ren imagegrej, "va ska ja göra för å få in lite cash på denna låten??" inte hans musikaliska visioner som bara måste komma ut direkt..

han har gjort en ansträngning för att verka vara någon annan än han är på ett sätt som han vet kommer generera pengar.. mjölka den mest lättmanipulerade delen av marknaden - vita flickor som tycker paris hilton got it right när de gäller livsstil..

kanske inte definitionen av hora men skamlöst for sure
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-08-10 16:43
BC99 -

håller med, använde ju även hårdrock som exempel för å poängtera det..
problemet i sig e inte hiphop utan industrin som inte hittar något sätt/har viljan å ta sig ur den onda spiralen..
de lönar sig att göra musiken så korkad som möjligt för att alla ska kunna lyssna och därför ser ja inte framgång idag som en indikation på något positivt(ur ett rent musikaliskt perspektiv) utan snarare tvärt om..

håller med om att passionerade musiker ska våga ta för sig mer, men håller inte med om att DET är anledningen att vissa lyckas och andra inte även om de självklart spelar roll..
Manager

2010-08-10 16:45
mobbatbarn: Å andra sidan kan ju du omöjligt veta (såvida du inte känner honom personligen? Då ber jag om ursäkt) vad Lazee's syfte med musiken är?
Han är en MC = entertainer, och som den "master of ceremony" han är så namedroppar han folk som han vet att publiken "går igång" på. För om vi ska gå heeelt tillbaka till rötterna så handlar MCing till stor del om att "move the crowd".
/ Deedz.

2010-08-10 17:08
hahahaha säg inte att du försvarar dom raderna???

du säger att han vill få igång headsen i publiken genom å namedroppa paris hilton å snacka om "rockstar-swagger", ja tror nog mer att han vill att låten ska bli en klubbhit och radiofluga för dom i samhället som konsumerar mest och är lättast att komma åt..

tycker min teori makes a little more sence rent strategiskt menmen..

oavsett om han vill move the crowd eller tjäna pengar förvränger han sig själv å hittar på massa skryt(när din 1a hit handlar om hur känd du är) för framgång, min åsikt står fast..
Poet

2010-08-10 17:27
Mobbat: Man kan ju inte klandra Lazee (eller någon annan för den delen) för att de vill leva på sin musik, oavsett vad för musik de gör. Sen huruvida du tycker de är bra eller dåliga rappare, är ju en helt annan sak.

Jag som producent, hade gjort ett pop beat till Britney Spears vilken söndag som helst om jag visste att det skulle generera pengar så att jag skulle kunna göra den sortens musik jag egentligen vill göra. Uppoffring kallas det. Precis som man går till sitt 9-5 jobb varje dag för att kunna köpa utrustningen till det du egentligen vill hålla på med.

Sen (precis som Yun DI påpekade) om man kollar på hip hopens historia, så är den sortens hip hop idag som säljer i Europa egentligen bara en modern version av den tidigaste hip hopen som kom ut på sent 70 och 80-tal. Nästan varenda hip hop låt från tiden var ju mer eller mindre ett disco eller rock beat som man bara rappade över.

Men återigen, jag och ingen annan, bör hata på någon rappare som måste göra sitt sound lite "poppigare" bara för att kunna betala räkningar bara för att göra det han/hon egentligen vill göra. Alltså att vara en underhållare, en artist.

2010-08-10 17:42
mobbatbarn

Man kan ha olika inställning till populärkultur, IT girls osv. och jag vågar nog säga att Paris främst är modeikon för många idag.

Men då vill jag sammanfatta det som att de är Lazee du inte gillar då ingen av de andra nämnda här snackar Paris eller rockswag?

~ http://www.dubcnn.se ~
~ [email protected] ~ Tipsa oss om nyheter
~ [email protected] ~ Tipsa oss om spelningar & klubb
Manager

2010-08-10 17:59
du säger att han vill få igång headsen i publiken genom å namedroppa paris hilton å snacka om "rockstar-swagger", ja tror nog mer att han vill att låten ska bli en klubbhit och radiofluga för dom i samhället som konsumerar mest och är lättast att komma åt..

Det sista har du en poäng i. Även fast jag inte vill tro att det endast är pga det han gör det.
Och angående "rock star swagger" räcker det med att nämna 2 av hiphops genom tiderna mest inflytelserika grupper: Beastie Boys och Run DMC. Run DMC som till och med gjorde en skiva med namnet "King of rock" och en låt med Aerosmith bl a .

Jag håller med om att det finns och bör finnas gränser när det kommer vad som bör kallas hip hop och vad som inte bör det, dock.
/ Deedz.

2010-08-10 23:37
Jag ser det som att det finns två typer av artister

1: Artisten som sitter timme efter timme hela dagarna och skapar musik som han själv tycker om. Musik som han brinner för. Som skiter i vad andra tycker och gör vad han vill. Målet är att skapa och bli erkänd som en sann artist.

Sen har vi den andra typen. Artister som lazee (för att han kommit upp i diskussionen). Han grindar. Han vill bli känd. Han vill tjäna pengar. Så det är vad han jobbar för: att bli känd och rik. Och precis som att det finns artister som skiter i vad som är modernt just nu och vad som spelas på radio, finns det artister som skiter i vad som skrivs på forum som det här. Han har inte samma mål som det dom flesta på whoa verkar ha: att bli bäst. Han vill bli störst. Förstår ni skillnaden?

Det finns inte många som har båda de målen, att bli både störst och bäst. Som vill få lika mycket respekt bland hiphop-skallar som bratsen.

För övrigt. Det där med att göra sig till en produkt. Det är ju bara lågt. Och det funkar inte heller. Då glömms man bort efter ett år när nästa trend kommer. Vem fan lyssnar på Souljah boy nu för tiden?

Och ni som ser ner på lazee och tycker han sålt sig. Tänk på att även om han snackar mycket skit så är han ändå en jävligt skillad rappare. En av dom bättre i landet.

Det var väl allt. Vet inte om jag hamnade lite off-topic, men skit samma.

Poet

2010-08-11 01:34
Nu snackar vi inte om kvalitet, utan grind. För någon som bodde i Malmö då Lazee började bubbla som artist, så måste jag säga att den snubben vet hur man grindar. Han förtjänar sin fame, för han har lagt ner mycket arbete på det.

2010-08-11 01:46
Bra sagt Ferdii
Producent

2010-08-11 08:41
Intressant diskussion...
Support A2K a.k.a. Azrael Kalashnikov & Wize Guyz Global Ent.

2010-08-11 10:08
kvalité eller grind? jag vill se någon som kan kombinera båda dom grejerna. DET mina barn är nåt man inte ser ofta inom svensk hiphop
http://soundcloud.com/jasthesupacat
Manager

2010-08-11 17:35
Givetvis. Man ska vara bra också, det är en förutsättning..
/ Deedz.

2010-08-12 00:47
JastheCat P24
Afasi & Filthy

2010-08-12 03:33
Seriöst, om man som rappare släppt 11 album, 14 mixtapes och fortfarande inte lyckats bli något, börja spela på lotto eller något istället.

måste det handla om att slå igenom?? för det kommer ju i princip ingen att göra och det tror jag i princip alla är medvetna om.. det handlar om passionen :)
http://www.myspace.com/akinonline
Poet

2010-08-12 12:08

måste det handla om att slå igenom?? för det kommer ju i princip ingen att göra och det tror jag i princip alla är medvetna om.. det handlar om passionen :)

Sikta mot trädtopparna...

2010-08-12 12:53
Sikta mot trädtopparna...

VEMS trädtoppar? För att kändisskap och monetärt överflöd är DIN måttstock på framgång så behöver det inte vara alla andras. Jag som artist är hellre respekterad av en enda människa som jag själv respekterar, än av tusentals idioter som sitter och runkar till någons "grind". Alla ni som värderar grind så jävla högt är bara manliga varianter av de tjejer som för något år sedan satt och hypade upp BlondinBella. De använde inte samma ord och de tillhörde inte samma scen, men liksom ni satt de och försvarade en fullkomligt talanglös sopa som inte åstadkommit ett jävla skit med resonemanget att "hon har gjort nåt av sig själv, ni är bara avundsjuka, hon har jobbat hårt för det här" etc.

Jag fattar heller inte varför det är något positivt när någon lägger all sin tid och energi på att marknadsföra sig själv, men något negativt om man lägger all sin tid på att skriva och spela in 11 album och 14 mixtapes av musiken som man älskar?

Dagens rappare är Kejsare, och grinden är deras Nya Kläder.

Poet

2010-08-12 14:07
NuMessiah: Om du nu gör så bra musik så är väl ändå syftet att komma ut med den för så många som möjligt, eller hur? Om du släppt 11 album och 14 mixtapes, och fortfarande har ett hundratals fans, så är det lugnt för mig. Det är gnället jag inte orkar med. Gnäll från artister som fortfarande undrar varför de inte kan komma "to the next level". Gnäll när artisten i sig gör musik för en liten massa och säljer för en liten summa.

Så klart framgång är subjektivt för vem man än talar med. Där dina stjärnor är trädtoppar för mig, så accepterar jag det. Men som sagt, vill du vara en Whoa rappare där majoriteten av dina fans är dina vänner, cool with me brother. Men hata inte på de som siktar högre än dig och dessutom lyckas.

2010-08-12 14:21
Jag tycker det är mycket egoistikst och själviskt av artister att inte lägga ner någon möda på att marknadsföra sig. Rappare som inte marknadsför sin musik ger inte publiken någon chans att höra dem.

Vem fan har tid att sitta och leta musik hela dagarna? Vi vanliga människor har jobb att sköta.
Poet

2010-08-12 14:24
c.g.b.h: För många tror fortfarande att "bra musik säljer sig själv".

2010-08-12 15:31
BC
Jo, bland 15-18 åringar på MySpace så kan det vara fallet. Sist jag hade tid att aktivt "leta" musik kommer jag knappt ihåg. Många musiker verkar ha för sig att de gör musik för andra musiker, och inte männiksor som lyssnar på musik på bussen på väg till jobbet.
Poet

2010-08-12 16:25
c.g.b.h: Just det som är problemet också. Man köper oftast inte sina konkurrenters verk. Just för att man är i konkurrens med varandra.

Men det är redan konstaterat att svenska musiker inte har något sinne för business, därav ingen marknadsföring.

2010-08-12 16:39
Soft tråd. Blev fett taggad på att göra musik nu hehe

2010-08-13 01:17
Åh, jag lider med Messias.

Kan inte BC99 läsa först och svara efteråt, kanske?

2010-08-13 01:26
Till trådskaparen

Du är upprörd över att folk vill skapa konst, istället för att "sälja sig själva som man säljer en produkt"?

Det är inget unikt inom hiphop, för övrigt. Tror du Britney Spears är en av de mest talangfulla artisterna som finns?

2010-08-13 01:35
Om du nu gör så bra musik så är väl ändå syftet att komma ut med den för så många som möjligt, eller hur?

Va? Varför skulle det vara det? Jag tvivlar inte på att syftet är just det för väldigt många artister, men generaliserade antaganden som det där är helt meningslösa i en diskussion. Tror du verkligen att alla eller ens en stor majoritet av alla som är duktiga på att spela något instrument sysslar med det för att dom har en högre ambition i form av kändisskap etc? Jag vill nog tro att de flesta människor som sysslar med musik, oavsett genre, gör det bara för att dom TYCKER OM att hålla på med det.

Om du släppt 11 album och 14 mixtapes, och fortfarande har ett hundratals fans, så är det lugnt för mig. Det är gnället jag inte orkar med. Gnäll från artister som fortfarande undrar varför de inte kan komma "to the next level". Gnäll när artisten i sig gör musik för en liten massa och säljer för en liten summa.

Asså, jag fattar faktiskt inte, var ser eller hör du det här gnället? Bortsett från privata konversationer så har jag inte, så vitt jag kan minnas, NÅGONSIN hört en seriös svensk rappare "gnälla" om att han själv får för lite shine.

Men hata inte på de som siktar högre än dig och dessutom lyckas.

Varför tror du att "hatandet" måste vara kopplat till deras mål eller framgång? Varför I HELA HELVETES JÄVLAR är det så omöjligt för folk att dra simpla logiska slutsatser och komma fram till att de människor som hellre lägger sin tid och själ i att perfektera sin musik än att marknadsföra den TROLIGTVIS också har mycket högre krav på ANDRAS musik, och därför helt enkelt "hatar" deras MUSIK? Inte deras mål, inte deras framgång, inte deras person. Deras MUSIK. Men nej, logik ska man inte syssla med, det är mycket bättre att instinktivt börja skrika om avundsjuka och hat och skriva "pre-emptive" foruminlägg om att ANDRA inte ska klaga på saker.

Ge mig styrka.

2010-08-13 01:43
Trippelpost suger.. men jag måste tillägga:

Vare sig vi pratar om Blondinbella, Rapartister eller företagaspampar som blir snorrika på att utnyttja andra människor så är jag så trött på att man ska se upp till alla som "har lyckats". Att man hörs eller syns mycket gör inte att man får min respekt iallafall. Jag tycker Messias är en tusen gånger större artist än vad Lazee är.

Jag skulle inte känna att jag hade "lyckats" dagen jag lade ner alla mina konstnärliga ambitioner, började låta som Mange Schmidt, Markoolio, Lorentz eller någon annan av era förebilder och kunde leva på musiken.

Manager

2010-08-13 07:54
Att "marknadsföra sig själv som om att du marknadsför en produkt". Det behöver inte vara nödvändigtvis för att sälja din musik för pengar... Jag syftade inte endast på kändisskap och pengar i min trådstart, jag menade även att marknadsföring och att bygga upp en hype utanför musiken är nödvändigt för att nå till andra höjder med sin musik.

Allt behöver som sagt inte handla om att bygga en mainstream-hype.
Ett exempel på det är ju t ex Kashal Tee och Prop Dylan. För inte tror ni väl att Primo råkade ramla in på www.whoa.nu och slumpmässigt valde Prop Dylan att producera till? Jag tror att antingen han eller någon/några andra har jobbat hårt även utanför själva musikskapandet och på så sätt fått ut hans namn.
/ Deedz.

2010-08-14 10:26
Tänkte skriva ett långt inlägg här men upptäckte att NuMessiah redan sagt allt. Helt orden ur min mun. Tamejfan bland det vettigaste jag läst på det här forumet...

Anledningen till varför 99% av er aldrig kommer lyckas med att göra bra musik är för att ni resonerar som Yun_DI.

I slutändan handlar allt om syfte. Varför man gör det man gör.

2010-08-15 00:13
Jag har inte loggat in på whoa på jag vet inte hur länge. Den här tråden tar mig tillbaks till gamla goda whoa, med vettiga inlägg och de där tydliga känslan att det är tjafs. Jag älskar det!

Yun Di har givetvis en poäng i det han säger - det händer inget om du inte pushar skiten. Vi släppte ett mixtape vid årskiftet, har ni hört det? Nä, jag tänkte väl det. Jag fick barn i en mån ad innan släppet, sen började jag jobba på heltid. Musiken hamnade på hyllan. Alla som fick chansen att lyssna tyckte om det, men de som fick chansen var få.

Nåväl, vårt syfte är dock, precis som NuMessiah säger, att vi gör det vi gör för att vi älskar det. För mig handlar det om själslig överlevnad, inte om att betala räkningar. Men precis som alla som skapar något, vill man ju att så många som möjligt ska få chansen att ta del av sina verk. Och precis som c.g.b.h, så vill jag som konsument hitta den musik som jag diggar enklare. Redan där har vi ett problem: potentiellt kan c.g.b.h digga vår musik som fan, men vet troligen inte ens att vi finns... och det är vårt eget fel.

Yun di och BC har rätt i att marknadsföringen är viktig, men tyvärr så generaliserar båda över syftet hos utövaren. Men en sak som BC säger kan vara nyckeln till svaret. Om man börjar pusha varandra, istället för att se alla emcees i vårt lilla land som konkurrenter, så kanske musiken blir mer lättillgänglig. Man kan som lyssna på det som man diggar mest, utan att hata på andra.

Unionen är namnet... tanka hem vårt mixtape, EP på väg och en platta jobbas på. Men säg inte till nån...

Vill även tillägga att jag helt och fullt delar mobbatbarns syn på korrelationen mellan framgång och kvalitén på musiken.

Tack för en fet tråd, grabbar!
Unionen är namnet, mannen! http://myspace.com/unionen

2010-08-15 13:34
Har inte läst en hel tråd på whoa NÅGONSIN tror jag. Förrän nu då, sägs mkt bra saker.

2010-08-15 16:41
Jag älskar NuMessiah
http://www.myspace.com/akinonline

2010-08-16 08:45
Håller med NuMessiah fullt ut. Och TS, snälla, sluta blanda in engelska när du skriver. Det får dig att framstå som en arrogant tönt. Vilket du är, meeeen ändå.
Vila i frid, Andrés 'Grioa'.

2010-08-16 08:47
Dessutom jävligt tragiskt att du tar upp Lazee då han troligtvis är den sämsta skit som någonsin hänt hiphop-sverige. Så jävla ofattbart kass är han. Bra att suga kuk på skivbolag må hända, men på att göra bra musik? Nej.
Vila i frid, Andrés 'Grioa'.
Poet

2010-08-16 08:58
Och du behöver skaffa dig ett par glasögon, för inte nog med att ditt jävla nick här på Whoa är en blandning av engelska och svenska (skriva engelska med åäö, är förövrigt så jävla retarderat) så har TS inte skrivit att Lazee skulle vara bra. Han har inte nämnt kvalitet.