NuMessiah och alla som ryggdunkar honom : Ni har en poäng, som jag gjort ganska tydligt att jag håller med om. Men jag misstänker att TS inte skulle kunna ändra på ert sätt att tänka ändå, eftersom ni tillhör de här 99% som aldrig kommer att lyckas. Sjuka är att ni försvarar era misslyckade karriärer i bästa svenska anda, med att mer eller mindre säga att det är så ni vill att det ska vara. Och det låter inte ens särskilt övertygande heller. Jag vet inte vem jag slösar min energi på för att vara ärlig. Fortsätt ni och ha max 1500 lyssnare på Myspace, bomba trådar på Whoa med era nya låtar som får 80 kommentarer varav 20 inlägg är inlägg du själv skrivit 40 är från dina egna vänner och 10 orelaterade till dig som säger att du suger och de 10 sista från dina vänner som säger att man ska sluta hata. Någonstans inne i den här djungeln av förnekelse och inbillningen att du är en "äkta artist" bara för att du inte sålt ut dig, så tror jag inte på 5 öre att du inte hade bytt ut det mot att kunna leva på din musik.
At the gates of Eternity...
Redaktionen
2010-08-16 09:23
NuMessiah for the win.. Nu känns det som att allt jag har att säga redan är sagt.. Men självklart hade jag inte haft något emot att kunna leva på min musik. Men behöver jag göra sånt jag inte själv tycker om att göra är det inte värt det. Då kan jag lika gärna vara vaktmästare på dagarna och ha kvar musiken som en hobby och något kul. Sen har jag noll intresse vad gäller marknadsföring. Så jag vill helst slippa det helt och hållet. Tror inte jag kommer att leva på min musik. Men tjäna lite pengar på sidan av gör jag och jag har aldrig tackat nej till det.
Moderator - Som en lokalvårdare, fast i cyberrymden..
http://www.martypatches.com http://www.danielmeyer.se
Akin : Men tråden är ju inte riktad för sådana som dig.
BC99 P27 haha, då är jag den sista procenten ;) jag fattar inte heller varför mitt inlägg nedanför fortfarande ligger där...
http://www.myspace.com/akinonline
Sjuka är att ni försvarar era misslyckade karriärer i bästa svenska anda, med att mer eller mindre säga att det är så ni vill att det ska vara. Och det låter inte ens särskilt övertygande heller Jag hade inte valt att kalla det för misslyckade karriärer. Om man räknar med att slå igenom, då är det ju ett uppenbart misslyckande om man inte kommer någon vart, men om man bara kör och känner att man lever livets glada dagar är det väl fan inget misslyckande...
I sommar har jag vart förband åt några av dom större hiphopakterna vi har i Sverige och hade jag inte kommit längre än så här hade jag ändå vart fett nöjd med den tiden jag haft... Jag hade inte alls blitt chockad om jag såg mig själv rappandes om 10 år, förhoppningsvis lite mer mature bara.. haha
Vad är man för musiker om man lägger sitt instrument åt sidan bara för att man inte hörs högst? usch
http://www.myspace.com/akinonline
NuMessiah och alla som ryggdunkar honom: Ni har en poäng, som jag gjort ganska tydligt att jag håller med om. Men jag misstänker att TS inte skulle kunna ändra på ert sätt att tänka ändå Jag gillar fetstilen på 'ryggdunkar'. Mycket effektivt retoriskt grepp att byta ut neutrala begrepp mot negativt laddade synonymer för att få läsaren att uppfatta hur FEL det är att folk håller med mig. Och det är väl klart som fan att TS inte kan ändra mitt sätt att tänka, hur jävla fattig vore inte världen om en halv A4-sida ogenomtänkt propaganda på ett internetforum ändrade folks sätt att tänka? Geez.
Sjuka är att ni försvarar era misslyckade karriärer i bästa svenska anda, med att mer eller mindre säga att det är så ni vill att det ska vara. Och det låter inte ens särskilt övertygande heller. Varför tror du att det faktum att jag rappar själv är relevant till denna diskussionen? Även om jag bara hade varit ett fan hade jag liksom inte suttit hemma och pumpat Lazee bara för att "han grindar så fett", sannolikheten är nog nära 107% att jag fortfarande hade tyckt Roffe Ruff är Sveriges just nu bästa MC. Roffe Ruff som släpper sina grejer gratis och får 55 kommentarer här på whoa. Roffe Ruff som skiter på allt du har att säga genom att vara en bättre artist än NÅGOT av de grindande stolpskott du skulle kunna få för dig att nämna någonsin kommer bli.
Hollah at me when you're finished dick riding Roffe Ruff...
Roffe Ruff som skiter på allt du har att säga genom att vara en bättre artist än NÅGOT av de grindande stolpskott du skulle kunna få för dig att nämna någonsin kommer bli. allting är subjektivt..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Hollah at me when you're finished dick riding Roffe Ruff... Återigen mycket imponerande retorik, att helt undvika att svara på vad folk säger och istället bara kasta irrelevant trams omkring sig för att ge sken av att att ha överhanden är ett knep som fungerat fantastiskt för politiker jorden runt i årtionden. Fortsätter du i den här takten så skulle du kunna bli en nästan medioker internetdebattör nån gång i framtiden.
Varför jag tog upp Roffe Ruff som exempel är för att den snubben passar så väl in på eran beskrivning av en "misslyckad karriär"; han har hållit på i en massa år, men sitter fortfarande och pumpar ut gratismusik fullständigt okänd för alla som inte följer scenen.
allting är subjektivt.. Ja, och det var
exakt det som var poängen. BC88 snackar om att jag "bortförklarar en misslyckad karriär", men det han inte förstår är just det du skrev;
ALLTING ÄR SUBJEKTIVT.
Om man ska snacka om misslyckade karriärer så måste man först definiera vad som är 1) ett misslyckande, och 2) en karriär.
Gällande #1 så vill JAG hävda att man har misslyckats när man inte når sina mål inom den tidsram man satt upp. BC88 däremot verkar tycka att det finns en rent lexikalisk definition på vad som är ett misslyckande och inte, där alla som inte spelats X antal gånger på MTV eller tjänat X antal kronor på sin musik har misslyckats.
Gällande #2 så vill ju JAG hävda att ens karriär är antingen det man livnär sig på, eller försöker eller vill livnära sig på. Med det sagt så anser jag alltså inte att jag själv över huvud taget har en karriär inom musiken. Jag skulle nog föredra att kalla det en passion, ett kall, eller helt enkelt bara ett intresse. Av någon outgrundlig anledning så verkar BC88 dock ha fått för sig att alla som på något vis sysslar med rap EGENTLIGEN är ute efter att livnära sig på det, och därmed har alltså alla i t.ex. audioforumet pågående rapkarriärer (som dom givetvis misslyckas med eftersom dom inte håvar in the big bucks.)
Ni får själva välja vems tolkningar som låter mest sansade och realistiska.
NuMessiah : Wow du använder stora ord, imponerande. Jag hade faktiskt ingen aning om vem Roffe Ruff var innan du började name droppa honom (ökade din credibility som Whoa rappare där, förresten?), så jag gjorde min research och insåg ganska snabbt att till och med han har fattat något du inte har. Han har en image , vilket du och de rappare du försvarar, inte har. Så du kanske inte var helt ute och cyklade när du tog han som exempel. Du har missuppfattat TS from the get go. För Roffe Ruff grindar också. Han har inte bytt stil (om jag har förstått det rätt) men han är relevant, 149 881 hits ijämfört (i brist på någon annan Whoa rappare) 11225. Om du tror hela den här imagen Roffe Ruff har att inte visa ansiktet och göra (genialiska photo shoppade) bilder med sitt maskerade ansikte istället för diverse kändisar, är en tillfällighet, så skriv till han omedelbart. Han har tänkt a game winning plan. Han vill inte byta still, men han har sina fans. Jag tyckte personligen inte var särskilt grym att lyssna på, men i och med att han tror uppmärksamhet, så kommer jag definitivt hålla ett öga på han framöver. Han är intressant . Så nej, han är inte "misslyckad", han grindar bara på ett annorlunda sätt.
And by the way, it's either BC99 or just BC.
bc du kan ta detta som ett svar till dig eller bara allmänt filosoferande kring tråden, välj själv.. saken e ju att lazee som blev mitt permanenta exempel i denna tråden tills ja behövde semester kommer bli så jävla bortglömd när han inte e "inne" längre.. du kan inte "lyckas" om du satsar på musik som passar mallen just nu eftersom mallen ändras konstant.. lagom till när lazee själv börjar tro på de han skryter om i sin musik blir de dags för honom å byta livsstil igen, tror inte vi får se honom göra reklam för MQ fler gånger direkt, vi får se vem som är "lyckad" om 10 år.. enda sättet å lyckas mä musik e å satsa långsiktigt, de finns 3 saker ja letar efter - kreativitet, tekniska färdigheter och textmässigt innehåll.. om en artist eller låt inte har minst 2 av dessa kommer ja dissa oavsett vem de är, ni ekonomer har självklart inte samma krav på musiken ni lyssnar på som en MUSIKER.. förstår att man isåfall räknar in fame som en positiv sak, ni får tycka som ni vill, ja känner inte bc men tror inte ja vill att hon/han/du ska gilla min musik.. som sagt, när lazee e sveriges största rappare och black eyed peas världens största band skiter iaf jag i att slå igenom, change the game eller va underground , ja tänker inte ändra mina krav på musiken bara för att industrin sänkt ribban.. ibland önskar man att hiphop/musik i allmänhet vore mer som en sport, finns mycke bullshit i fotbollsvärlden men i slutändan handlar de om va du gör på planen.. ingen försöker påstå att kakha kaladze e en bra spelare även om han tjänar feta stålar.. ja gör inte min musik för att folk ska betala mig, inte för att så många som möjligt ska höra å älska mig(in fact tänker ja vara the best kept secret tills de e dags).. just nu jobbar ja på att skapa de perfekta soundet å göra dendär plattan som ja önskar någon annan kunde göra så ja slapp all smärta, ja har alltid varit perfektionist till den gräns att ja ser ALLA andra som slarviga, tror att den ultimata plattan inte har gjorts å ja e rätt person att göra den.. du har aldrig sett ett större självförtroende å om du påstår annat e de för att ja inte visat tillräckligt.. ja skulle kunna "slå" imorron om ja ville för ja genomskådar deras geniala recept för en hit, dessutom e ja snygg vilket spelar lika stor roll som att du e moraliskt och själsligt flexibel, finns säkert någon homosexuell skivbolagssnubbe ja skulle kunna suga av om ja ville bli känd, när "karriären" börjar tappa fart kan ja utpressa honom också så där har ja löst en hög inkomst under typ 6-7 år iaf.. då blir bc fett impad!! ja gillar inte pengar hur konstigt de än låter för nån som håller sig ständigt uppdaterad om dom senaste apparna till sin mobil, blir hellre en lyckad gatumusikant(som får mat på tallriken och kush i pipan att spela MIN musik för riktiga människor) än sitta i radio å kalla mig själv för "go getter" för att ja ljuger bäst å gapar högst efter den största påsen.. bc tycker att lazee har förtjänat att vara artist eftersom han jobbat så hårt på att bli känd!! trots att han själv indirekt säger att lazee e ganska kass tycker han att snubben har gjort sig förtjänt av någonting??? shet, han kanske hade vart en grym promotor åt en riktig rappare men att han förtjänar ett skit som ARTIST kommer ja aldrig agree to disagree om.. ART-ist, art betyer konst vettu, självklart kan ja hata dålig musik hur hårt ja vill, du kan försöka påstå att ja e offer för jantelagen eller e avundsjuk om du tror de e nån ide.. enda anledningen att man respekterar ekonomiskt lyckade artister från början e ju för bilden av den kompromisslösa konstnären som inte bryr sig om någon annan men ändå lever som en kung för att folk inte kan få nog av musiken.. men här har vi snubbar som anstränger sig så in i helvete för å få vara populära, bara jävligt pinsamt i mina ögon egentligen kan man aldrig tro att nån som e kapitalist to the core ska hålla mä en "naiv" konstnär om något, men nu pratar vi just musik, damn om nån jävla försäljare ska försöka undervisa mig när ja lever skiten.. för dig e de bara något som dränker den pinsamma stämningen på krogen eller när du samåker till jobbet/ett sätt att uppnå en livsstil du avundas andra för..
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
ja gör inte min musik för att folk ska betala mig, inte för att så många som möjligt ska höra å älska mig(in fact tänker ja vara the best kept secret tills de e dags ).. just nu jobbar ja på att skapa de perfekta soundet å göra dendär plattan som ja önskar någon annan kunde göra så ja slapp all smärta, ja har alltid varit perfektionist till den gräns att ja ser ALLA andra som slarviga, tror att den ultimata plattan inte har gjorts å ja e rätt person att göra den.. du har aldrig sett ett större självförtroende å om du påstår annat e de för att ja inte visat tillräckligt.. Vill du att din platta ska bli en klassiker inom underground-världen och hoppas du att folk som vanligtvis gillar musik utan vinst-syfte ska digga det? Cool, jag diggar också underground och tvärtom mot vad det kanske låter så är jag inte någon "the voice"-fan. Jag är rätt insatt i underground hiphop osv, också.
Med det sagt tycker jag det är tråkigt att din "perfekta platta med det perfekta soundet" inte kommer få den cred den antagligen förtjänar. Och anledningen till att den inte kommer få det är för att folk idag är för lata för att själva leta upp musik och hitta nya artister. Det är just därför det här med marknadsföring är så viktigt i mina ögon.
Med Spotify och hela internet överhuvudtaget så är folk helt enkelt alldeles för bekväma av sig och man vill ha "det perfekta soundet" där på sitt skrivbord/framför sitt ansikte.
Jag älskar musik, men om din reklam slutar vid en banner, en myspace och en tråd på whoa så skiter jag oftast helt och hållet att kolla upp den artisten. Det är möjligt att jag har missat tusen guldkorn pga av detta, men precis som resten av Sveriges befolkning har jag inte tid att plöja igenom mängder av rappare som alla ser likadana ut och
pratar på samma sätt.
Jag vill höra ditt perfekta sound och hoppas få ta del av det. Men ska jag behöva 'råka stöta på dig' på stan under en av dina gatumusikant-sessions för att få göra det? Ska jag leta upp dig i någon obskyr bakgata? Nej då skiter jag gärna i det, om du vill få min och många andras uppmärksamhet får du helt enkelt bjuda på dig lite, annars kan du räkna med att din skiva inte uppmärksammas tillräckligt (vilket annars hade kunnat leda till andra musikaliska äventyr, som för tex Prop Dylan som fick äran att bli producerad av Dj Premier)
bc tycker att lazee har förtjänat att vara artist eftersom han jobbat så hårt på att bli känd!! trots att han själv indirekt säger att lazee e ganska kass tycker han att snubben har gjort sig förtjänt av någonting??? shet, han kanske hade vart en grym promotor åt en riktig rappare men att han förtjänar ett skit som ARTIST kommer ja aldrig agree to disagree om.. ART-ist, art betyer konst vettu, självklart kan ja hata dålig musik hur hårt ja vill, du kan försöka påstå att ja e offer för jantelagen eller e avundsjuk om du tror de e nån ide.. Återigen så definerar du "artisteri" och "bra musik" helt enligt ditt egna tycke och smak.
Jag tycker att Lazee är en bra artist och han har det mesta jag söker när det kommer till Live-musik först och främst. Sen finns det så klart alltid folk jag tycker är bättre och musikmässigt förtjänar det minst lika mycket...
/ Deedz. http://www.facebook.com/jewoit
Mobbat : Jag har ganska bråttom just nu, men jag vill inte lämna dig helt tomhänt.Yun får gärna korrigera mig om jag har fel nu, men nu snackade vi om grind. Beroende på vilken sorts musik du vill göra, så finns ett ett tak (stjärnorna vs trädtopparna). Rappar du till exempel på svenska (vilket det är absolut inget fel med) så är man begränsad inom hur mycket man kan expandera sin horisont. Jag menar bara på så här, om du är bra, underground eller inte, grind for fuck sakes. Promote your self. Du behöver inte ändra ditt sound. Men var åtminstone on top of your game. Roffe Ruff var ju ett bra exempel, nu har jag olyckligtvis (eller lyckligtvis, beroende på hur man se på det) tappat koll på Sveriges hip hop scen efter en längre vistelse utomlands, men som jag nämnde innan, Roffe verkar vara en intressant snubbe som jag gärna komma hålla ett öga på from now on, tyckte inte hans musik var en höjdare, men han är en karaktär, han väcker intresse. Jämför det med MC Perkelfjånka som spottat ut ett nytt mixtape varje halvår sen 2001 och inte har kommit längre än grannkommunen när det gäller uppträdanden och "fame". Så lägg ner det hela med kvalitet, för det är inte det vi snackar om. Vi snackar om "drive" (vad det nu än heter på svenska) och entusiasm. Om man verkligen har så jävla mycket passion för sin musik, så kan man promota, om man vill. If there's a will, there's a way. And the way the majority of all Swedish hip hop artists are acting, I just can't get any other impression that they are lacking the will. Återigen... never try, never fail.
Korrekt.
BC: Alltså wow, menar du att lägga ut bilder med ens logotype/gimmick/whatever på sin myspace är grindande nu? Jag har ingen aning om vad du pratar om längre, tror vi kan lägga ner det här. Dock känner jag att jag måste fråga (eftersom antalet hits nu enligt dig är viktigt på något sätt) vilket är det magiska antalet views på myspace som man måste passera för att få kalla sig "relevant"? Någonstans, uppenbarligen mellan 1 1225 och 149 881, så slutar man tydligen vara en misslyckad artist och blir istället en lyckad, relevant artist. Är det 50 000? 100 000? 86 829?
NuMessiah leder just nu 10 - 0
Svensk&Utländsk Hiphop På Vinyl:
WWW.COULISSE.SE
OsvenskTiger : Om man lever i förnekelse, så leder han med 1000-0 till och med. Har du tillfört något vettigt i tråden? NuMessiah : Han gör sig själv synlig. Han marknadsför sig på andra nivåer än bara Whoa. Så visst grindar han. Hoppas din värld inte gick under nu. Nej, man blir inte lyckad eller misslyckad beroende på hur många hits. Men om man inte säljer skivor, utan vill ge ut sin musik gratis så att alla kan höra den, så är antalet views och hits jävligt relevant. Fattar du inte det själv, så dummar du dig medvetet. Men som sagt, kanske den här tråden inte är ämnad för dig trots allt, eftersom du verkar inte ens ha försökt from the get go att bli en etablerad artist, vare sig underground eller mainstream. So why are you catching feelings?
Den här tråden kan väl sammanfattas ungefär såhär: NuMessiah mm. gör musik för sig sjäva. De skiter i publiken, och alltså kommer publiken skita i dem. Fair enough. BC mm gör musik för ett annat mål än bara självuppfyllande. De vill ha en karriär. Då måste man promota, annars kommer publiken skita i dem också. Promotion ger ingen garanterad penga-succé, men bristande promotion garanterar att du inte får någon succé. Ska man kalla sig "artist" då gör man vad man gör för publiken, inte sig själv. Annars är man bara någon hobby-musiker som tycker det är kul att rappa.
Nej, man blir inte lyckad eller misslyckad beroende på hur många hits. Ändå så ställde du mina 1 1225 mot Roffes 149 881, och konstaterade att han (trots att du aldrig hört talas om honom innan) är relevant (i motsats till mig, får man anta). Det enda jag vill veta är var gränsen går.
den här tråden inte är ämnad för dig trots allt, eftersom du verkar inte ens ha försökt from the get go att bli en etablerad artist, vare sig underground eller mainstream. So why are you catching feelings? Please. Jag gillar inte erat sätt att snacka om hiphop som en jävla produkt som bara är till för att säljas. Jag gillar inte erat sätt att nedvärdera bra artister för att de, enligt er, "gör fel" och är "misslyckade" för att de inte har satsat på att marknadsföra sig. Jag gillar inte erat sätt att hitta på nya definitioner och innebörder av ord. Det betyder dock inte att jag "catchat feelings", hade jag gjort det hade den här tråden varit låst för länge sen.
Ska man kalla sig "artist" då gör man vad man gör för publiken, inte sig själv. Som sagt, sluta hitta på en massa nonsens för helvete. Artist betyder konstnär, och definitionen av konstnär är "en person som utövar konst". Att ni vill eller tycker att ett ord ska betyda en viss sak betyder inte att ni kan bestämma det. Det är inte ni som avgör varken vem som är eller inte är en "artist", ni avgör inte huruvida han är "misslyckad" etc etc.
Hejdå.
NuMessiah, du vill ju uppenbarligen inte slå. Vad är problemet?
NuMessiah, du vill ju uppenbarligen inte slå. Vad är problemet? Tyckte jag skrev det ganska jävla utförligt i min förra post, men vi kan ta det igen:
"Jag gillar inte erat sätt att snacka om hiphop som en jävla produkt som bara är till för att säljas. Jag gillar inte erat sätt att nedvärdera bra artister för att de, enligt er, "gör fel" och är "misslyckade" för att de inte har satsat på att marknadsföra sig. Jag gillar inte erat sätt att hitta på nya definitioner och innebörder av ord." Och om det inte räcker så kan jag omformulera mig:
Jag gillar inte att du, bc och ett gäng snubbar till i den här tråden sitter och snackar hutlösa mängder ren jävla skit som om ni vore nån slags marknadsförandet och musikskapandets gudar. Ni är varken eller. Så vitt jag kan avgöra så är ni inget mer än fans med kass attityd.
yun - min beef i denna tråden e knappast att ja tycker artister inte ska marknadsföra sig, utan kort och gott att musiken faktist e relevant också vilket bc inte håller med om.. om du gillar lazee e de no skin of my nose, ja själv tycker de e skämmigt å se folk hålla på å göra sig till sådär menmen.. hater-effekten har ju fantastisk effekt mot sånna som mig än idag så toplist hiphopare lär fortsätta bete sig ganska lång tid fram över.. som sagt föll hela resonemanget på att lazee fanns med som exempel, hade du nämnt prop direkt eller någon liknande hade ja antagligen bara co-signat direkt.. min fråga löd därför - varför ska ja pusha bajs?? min granne säljer bajs för 120 spänn grammet å de går inge vidare för honom va ja vet, han får lite snabba cash av nya kunder då och då men han vet själv att de inte kommer hålla.. lazee är inte lyckad för mig, vi får se vart han e om 3 år, kan ha fel men ser inget i honom som känns de minsta hållbart, han kanske kommer mä något helt nytt nästa gång, han kanske som bc sa tidigare kör sellout reverse som vissa smarta artister - etablera ett namn först å sen göra äkta skit när publiken redan finns där.. men ja tror inte de.. sen e de väl lite av en överdrift att säga att ja omdefinierar ordet artist genom å direktöversätta det till konstnär?? och bra musik innehåller enligt mig och miljoner kritiker minst 2 av mina 3 byggstenar.. kreativitet - något unikt och nytt som inte vem som helst kan bajsa ur sig när som helst skills - förmåga att göra avancerade saker med instrument/röst/ord som inte vem som helst kan bajsa ur sig när som helst innehåll - text/melodi med en tanke som inte VEM SOM HELST KAN.. ja du fattar.. tycker detta e ganska logiskt ställda krav på någon som lever på att göra musik, betyder inte att du måste plugga universitet i 20 år eller va professor i ordstäv, men du måste brinna för musiken du gör, ser inget negativt i att begära de av en professionell ART-ist.. man kan definiera va som e bra/bättre än något annat, de e enkelt å säga att jimi hendrix var skickligare än clapton, lika lätt å säga att de finns 400 rappare som e mer av allt positivt än lazee.. men så kommer massa typer som inte vet om musik utan bara har de i bakgrunden å påstår på bästa disneydags vis att "ingen kan säga va som e bra för de handlar bara om smak".. yeah right, alla har rätt till en åsikt men begreppen bra och dåligt existerar i musik också, sen styr inte de din åsikt: ja gillar mycke dålig kultur, sett maaassa kassa filmer som ja kommer se/har sett flera gånger för att ja tycker de e underhållande, men ja får aldrig för mig å säga att rock n rolla är en bra film, man måste kunna va lite kritisk om man ska uttala sig.. däremot tål ja inte dålig musik, kan aldrig finnas underhållningsfaktor i dålig musik för mig, de e som å trycka käften full mä hamburgare på en bakbunden kock.. MEN ja fördömer alltså inte alla som lyssnar på dålig musik eftersom ja mycke väl förstår, men ja tar varje changs ja får å dissa skiten å ja kommer fortsätta påpeka att rock away e en riktigt usel låt oavsett om du tycker den e skön å dansa till eller inte.. ja kommer fortsätta spotta på selloutsen som gör musiken precis som dom flesta kockar lär HATA fettot bakom mcdonalds, precis som coppola nog himlade rätt hårt mä ögonen när han såg rock n rolla - en usel film som ja njöt av å garva åt ändå.. till ämmnet nu, som ja nämnde snabbt där uppe e ja inte mot marknadsföring, men när de e dags för mig å pusha kommer ja inte springa till whoa å ladda upp eller göra en fucking myspace, yeah börja twittra.. ja kommer bränna upp 10 000 skivor och åka på luff-turne, stå på ett torg nära dig 2 dagar å ge bort skiten gratis till alla som reagerar på mitt framträdande.. knacka på varenda bolag ja tror passar mig och kan ta mig nånstans å låta musiken tala.. min poäng är vilket ja har för mig att du själv höll med någon annan om tidigare att MUSIKEN KOMMER FÖRST, sen marknadsföring.. ja vill leva på min musik i framtiden, men ja e inte girig å ja har inte bråttom för de handlar om konst och inget annat.. en attityd som skulle va väldigt hälsosam för många artister idag att anamma, vanliga människor också för den delen..
Nu : Jag använde hitsen som ett exempel på exponering, där du saknar en image och är helt och hållet ointressant som artist och för att tillägga att du inte exponerar dig annat än på internetsfärer, så resulterar det i så många hits du som du i nuläget har. Huruvida du är misslyckad eller inte, är upp till dig själv att avgöra. För mig och många andra, så är du så underground att du inte ens finns.
Please på dig själv, ta på dig glasögonen och läs tråden igen. Har jag brytt om vad du tycker om eller inte? Så böla du hur mycket du vill. Alla dina resonemang och alla som ryggdunkat dig hittills i tråden, styrker bara
Yun DI's påstående ännu mer. Och det är ingen här som har bestämt vad ord ska betyda utifrån vår definition. It is what is, and you're just not.
Jag gillar inte att du, bc och ett gäng snubbar till i den här tråden sitter och snackar hutlösa mängder ren jävla skit som om ni vore nån slags marknadsförandet och musikskapandets gudar. Du vet
ingenting om vem jag är.
Om man lever i förnekelse, så leder han med 1000-0 till och med. Har du tillfört något vettigt i tråden? Ja men nu lever vi inte i förnekelse så jag ser inte relevansen (kanske den hungrige tänker på brödet?) och här leder han 11-0 just nu.
Behöver säga skit,Messiah säger allt (oj! nu riddar jag säkert hans dick)
WWW.COULISSE.SE
Ok, men lägg du till 20 poäng på din sida eftersom du är så äkta och adda NuMessiah som vän på Whoa, så kan ni bägge sova gott i natt eftersom ni verkar vara på samma våglängd. Jag frågade inte om Messiah har sagt något vettigt, jag frågade dig .
jag håller med bc99 och yun till stor del.. ursäktar mitt eget artisteri med att jag e lat och är pappaledig..
it aint hard doin right, its just hard 2 succeed i wanna live but its hard 2 breathe
Ok, men lägg du till 20 poäng på din sida eftersom du är så äkta och adda NuMessiah som vän på Whoa, så kan ni bägge sova gott i natt eftersom ni verkar vara på samma våglängd. Jag frågade inte om Messiah har sagt något vettigt, jag frågade dig. Jag tror att ni har lite mer gemensamt. Marknadsförningen av din argumentation och intelligent innehåll suger lika mkt som marknadsförningen av hans musik
Lägg 20cm till omkretsen av din mun och hals och svälj din stolthet
WWW.COULISSE.SE
BC sorry, hade ett inlägg till dig som försvann, e inne i en "skriva böcker på whoa" period så ja kan inte skriva igen nu utan att de blir löjligt, kanske poppar in ikväll eller imon.. men tills vidare får mitt senaste inlägg till yun gälla som svar till dig också, förklarar de mesta ja hade tänkt skriva till dig och en massa massa mer.. om du orkar, tror de kan va whoa historia i längst inlägg..
Haha, asså SVERIGES problem inom HIPHOP är att folk ska va så jävla underground kåta och REAL. Är inte jag REAL för att jag kickar på mainstream beat? Känns som om detta land som har grymt mycket utövare gör det bara för kul, inte för att komma nån vart. Lazee gör sin grej oavsett om det är på en rocklåt, Pop, Hiphop, techno whatever, han har kommit GRYMT mycket längre än många här men som sann whoa anda är folk grymt duktiga på att klaga över andra eftersom ni själv ska sitta och åma er över er egna karriär. Tycker dock ni har rätt om att musikbranschen är ganska wierd atm. Finns många som är högt upp som i vissas åsikter inte ska va där, OFC så har ju alla egna åsikter men återigen är han for UNREAL för att diggas, men om vi säger såhär, en artist blir signad för ett skivbolag och jag ska definera som vissa här gjort, ''säljer sig'' men ändå skriver artisten låtar som spelas på radio, personen får uppträda på stora festivaler och tjänar grymt mycket cash.. Ni som verkligen satsar vill inte ni ha det så? Man kanske får göra en poplåt blandat med Hiphop etc, för att kunna slå igenom lixom, det är så musikvärlden är nu, folk vill festa till eller ballader oftast, då menar jag sång inte rappkärlekslåtar för det är inte ofta en sån lyckas! Jag tycker ni borde ta orden trådskaparen skriver i första inlägget, det mesta han säger är faktiskt sant, jag tycker iallafall det är värt att ''sälja mig'' för att få jobba med musiken på heltid, för om man nu vill göra det måste man ju faktiskt få pengar för det. Men jag tror nog dom flesta som älskar musik vill jobba med det på heltid, o då måste man slå igenom, man måste tjäna pengar för att kunna leva, that's the way it is!
dom flesta hip hop heads här på whoa har ingen kärlek för musiken dom har kärlek för 90 tals hip hop stilen och är rädda för nytt sound just därför hatar dom på de som är nytt..... håller med om att brinner man för de man gör så vill man visa resultatet för så många som möjligt. har man kärlek för just musiken och inte bara hip hop så är man öppen för aaalllt soul jazz pop rock osv man får ideer till melodier och texter till aaaalllt man hör behöver inte endast vara trummer med nån sampling på de blir ju fan tråkigt som fan i längden... kan säga att lazee är jävligt duktig musiker och kan mycke bättre än de han har släppt men varför släpper han det jo för att det är de som är inne just nu och slår , och slår det så innebär det massa spelningar , massa spelningar innebär att han får in cash för att sedan kunna fortsätta skapa musik som han älskar att göra utan att behöva bry sig om att ha ett jobb vid sidan om vem skulle inte vilja ha de så? tänk er dag in dag ut i studion, helger har man några spelningar.. tror nog att det är många här inne som skulle vilja ha de så.. nu använde jag lazee som ett exempel eftersom många här inne va inne på just han... för många hatare finns det här i sverige just därför kommer folk ingenvart...
Det jag personligen tror är problemet är saknaden av förståelse för andras åsikter. Jag tror att man måste acceptera att det finns olika sätt att definiera uttrycket "att lyckas". En definition kan vara den som BC och Yun_DI för fram, alltså att man lyckas kommersiellt, når ut med sin musik till så många som möjligt och tjänar så mycket pengar som möjligt. MEN, det kan också vara så att någon annan anser att de har "lyckats" då de själva är nöjda med det de skapar, de kanske inte har några visioner om pengar eller kändisskap utan helt enkelt rappar för nöjets eller för skapandets skull, de kanske är nöjda med att nå ut till en liten skara människor då de helt enkelt inte bryr sig särskilt mycket om hur många de når ut till eller hur mycket pengar de tjänar på sin musik. Allt handlar om vilka mål personer ifråga har med musiken och jag tycker det nästan är skrämmande att läsa inlägg där folk helt fanatiskt lägger fram åsikter utan minsta respekt för vad andra kan tyckas tänka. Om folk inte kan förstå, eller i alla fall överväga, att det kan finnas olika definitioner, infallsvinklar och åsikter rörande "att lyckas" så tycker jag personligen att dessa personer är fullständigt ute och cyklar. Och DÄRFÖR tycker jag att det är helt vansinnigt att döpa en tråd till "anledningen till att 99% av er aldrig kommer lyckas med musiken..." Men som sagt, detta är min personliga åsikt. Som ett litet tillägg vill jag bara säga att jag personligen tycker att NuMessiahs musik är mycket mer intressant än t.ex. Lazees, DOCK kan jag förstå varför folk tycker att Lazee är så pass bra och får så pass mycket uppmärksamhet som han i nuläget får.
sen e de väl lite av en överdrift att säga att ja omdefinierar ordet artist genom å direktöversätta det till konstnär?? och bra musik innehåller enligt mig och miljoner kritiker minst 2 av mina 3 byggstenar.. kreativitet - något unikt och nytt som inte vem som helst kan bajsa ur sig när som helst Vad fan är det som är originellt med "riktig hip hop" då? Med tanke på att så många klagar på "techno-rap" och liknande och påstår att det inte är originellt.
Boombap rap t ex bygger ju bara vidare på ett koncept som funnits i hur många år som helst..
Fuck it, hip hop rakt av bygger oftast på samples som andra artister kommit på. Vad fan är originellt med det?
ps. Jag gillar "äkta hiphop" lika mycket som all annan hiphop.. Är det bra så är det bra i mina öron..
äkta hiphop Äkta hiphop, det förändras hela tiden man.. lixom vad är äkta hiphop?
Bra skrivet. Jag måste komma in här. Jag är en gammal räv. Jag har hållt på med detta i ett par år nu och passar bra in i många beskrivningar. Speciellt BC99:s rad där om 78 mixtapes, 1948234 m3:or och 73 albums och 70 singlar. Jag har inte läst hela tråden men kan tänka mig att alla har hållt sig till verkligheten. Just nu sitter jag på Csmos Mastering och mastrar en ny platta, tillsammans med min första skiva som jag aldrig fick släppa. Kostnad? 12 000 kronor. Bara för mastering. Totalsumman för hela plattan överstiger lätt 50 000 kronor. Du behöver inte vara ett geni för att lista ut att sådana pengar kräver slit. Så varför fortsätter man pusha musik när "man aldrig lyckas". Jo för att man älskar detta. Jag gör musik. Jag är kreativ. Jag får ut mitt budskap. Jag brinner för något. Jag är lycklig. Kanske är det svårt att förstå för en konsument och även för någon som bara räknar lycka i pengar. Vad är framgång? Jag tycker de flesta i Sverige gör det bra. Det finns ett par bitterfittor men överlag är det bra anda. Personligen är jag min egen A&R och tror att jag är den enda som gör ALLt själv. Från ax till limpa utan hjälp av någon som nätverkar åt mig. Det här är ett litet land. Att kränga mixtapes på gatan fungerar inte längre. Vi har stigit in i info-eran där lyssnarna har blivit kräsnare och kräsnare. En mp3:a är som en cheesburgare, snabbmat. Om ens det. Tänk efter. Klickar du ens på nya låtar om dem inte har rörliga bilder i form av ett YouTube-klipp? Jag klagar inte eller så. Jag accepterar verkligheten. Att jämföra Swe med USA är bara löjligt. 99,9% av Sveriges befolkning har bredband. Vi är 5-10 år före i utveckling och detta har "gynnat" konsumentarna som nu har större valfrihet. Snabbar och snabbare går det. Vilka jag tycker är grymma på de dem gör? Som verkligen gör det mesta själv? Det finns knappt några. Alla har hjälp på något sätt. Petter har en assistent. Timbuk har Juju. Stor har Redline, Näääk har Slang Musik osv... Men vem vinner ensam i den stora stygga världen? Ja jag kan räkna mig själv, Allywan och Pato Pooh som de enda jag vet just nu. A förresten jag heter Houman Sebghati. Hållt på i ca 13 år. Hoppas det inte blev drygt eller otrevligt. Med varma hälsningar/Peace
http://www.houman.nu
true that houman. Och precis som allyawan och pato pooh så är du några av få som man verkligen känner brinner för hiphop och verkligen sliter och lägger ner din själ i det. big up för det, det lyser igenom i din musik att du fortfarande är hungrig.... ... Och det är just det trådstarten handlar om först och främst, att svenska rappare inte visar någon hunger och vilja.. Sen att folk jobbar på olika sätt och på olika nivåer penga/mediamässigt är en annan sak. Alla har olika mål. Så länge folk kämpar och verkligen visar att de vill ha mitt och många andras intresse så kommer jag ge dem chanser till detta oavsett vilken nivå dessa är på. Jag känner ingen hunger, motivation eller driv hos många rappare och det lyser verkligen igenom. Istället ser jag framför mig slackers som sitter och klagar på att "techno-rappare" slår igenom och att dessa inte "är hiphop". Gå ut och visa upp att din musik är bättre då.
Houman : Du är du lyckad. Du grindar, du kanske inte ser på det så själv. Men du är on top of your own game. Vi snackar inte om artister som du som gör allt de kan för att nå ut med sin musik, vi snackar om folk som bara släpper bullshit MP3'or på Whoa och tror någonstans att de gör dem äkta. Du är ju uppenbarligen hungrig och det hörs i din musik. Det du har slitit och jobbat hårt för, resulterar i något. Du siktar högt i min bok. Det var inte mot dig (eller folk i samma kategori som dig) som tråden var riktad mot.
Jag känner ingen hunger, motivation eller driv hos många rappare och det lyser verkligen igenom. Istället ser jag framför mig slackers som sitter och klagar på att "techno-rappare" slår igenom och att dessa inte "är hiphop". Gå ut och visa upp att din musik är bättre då. Co-signar på den.
Så varför fortsätter man pusha musik när "man aldrig lyckas". Jo för att man älskar detta. Jag gör musik. Jag är kreativ. Jag får ut mitt budskap. Jag brinner för något. Jag är lycklig. Kanske är det svårt att förstå för en konsument och även för någon som bara räknar lycka i pengar. Vad är framgång? Co-sign på detta.
Sen att folk jobbar på olika sätt och på olika nivåer penga/mediamässigt är en annan sak. Alla har olika mål. Så länge folk kämpar och verkligen visar att de vill ha mitt och många andras intresse så kommer jag ge dem chanser till detta oavsett vilken nivå dessa är på. Exakt detta jag menar, dock tycker jag att du sagt emot detta under dina tidigare inlägg...
Ringström, citera när jag har sagt emot mig själv.
Så här skrev jag i första inlägget:
"Rappare som när jag lyssnade på deras musik (insåg) inte ens är bättre än många av er.. Många av er är bra som fan och har grym talang... Men av någon anledning får deras "hunger" och självförtroende mig att hellre vilja lyssna på deras musik än er, eftersom ni presenterar er själva på ett så jävla tråkigt sätt." = Dem visar hunger och vilja, så därför ger jag dem en chans även fast dem kanske rapmässigt är bäst i världen.
Men varför måste personerna ifråga kämpa för att få så mångas intresse som möjligt, det kanske inte ligger i deras intresse att nå ut till så många som möjligt? Som sagt, olika mål med musiken...
Ringström: Nej det måste man inte, det har jag inte sagt. Men det måste väl ändå ligga i seriösa rappares intresse att bli bäst på det dem gör? (=visa driv, hunger). Precis som det ligger i fotbollsspelares intresse att bli bäst. Finns väl inga seriösa fotbollsspelare som inte kämpar hem under matcher, och sen klagar på att dem inte blir uppköpta av Real Madrid och får en fet lön? Om det inte ligger i ens intresse att få ut sin musik till så många som möjligt så tycker jag inte heller att man är i position att klaga på folk som faktiskt vill få ut sin musik och få ett erkännande för den... Dessa borde ju inte blockera vägen för dig hur som helst (med tanke på att ni inte konkurrerar om samma publik) precis som att Zlatan inte står i vägen för någon talangfull korpen-spelare. Vill inte en författare att folk ska läsa hans bok? Vill inte en filmregissör att folk ska se hans film? Vill inte en student att läraren ska läsa dennes uppsats och sätta ett högt betyg? Samma sak i mina ögon.
Om det inte ligger i ens intresse att få ut sin musik till så många som möjligt så tycker jag inte heller att man är i position att klaga på folk som faktiskt vill få ut sin musik och få ett erkännande för den... Dessa borde ju inte blockera vägen för dig hur som helst (med tanke på att ni inte konkurrerar om samma publik) precis som att Zlatan inte står i vägen för någon talangfull korpen-spelare. Co-sign and amen, för nu är vi tillbaks på det jag nämnde innan. Klagande och gnäll och självklart huruvida vad som är äkta eller inte.
Att påstå att dessa Whoa-rappare inte letar efter något erkännande är bara ren hyckleri från deras sida då de samtliga har Myspace konton och bombar sönder audio-forumet på Whoa med sina låtar.
Jo, jag håller med om vikten av att visa driv och hunger, oavsett nivå.
Nej det måste man inte, det har jag inte sagt. Men det måste väl ändå ligga i seriösa rappares intresse att bli bäst på det dem gör? (=visa driv, hunger). Men, i alla fall för mig, så är inte "bäst på det de gör" samma sak som att nå ut till så många som möjligt. Jag är väl medveten om att många tycker så, alltså att desto fler som har hört dig, desto fler "hits" du har på youtube o.s.v. desto bättre är du. Dock tycker inte jag alls att detta hör ihop men som sagt, detta lämnar jag öppet då alla har sin syn på vad som definierar en bra rappare.
Jag håller med om att klagandet ibland kan vara störande men jag kan också förstå orsaken som ligger bakom allt missnöje. Dock tycker jag Messiah har beskrivit det rätt bra och hela problemet med "den kommersiella hiphopen" och att lyrik och talang sätts åt sidan för "swagger" och image är något som diskuterats tusentals gånger, alla har sin syn på saken.
Vill inte en författare att folk ska läsa hans bok? Vill inte en filmregissör att folk ska se hans film? Vill inte en student att läraren ska läsa dennes uppsats och sätta ett högt betyg? Samma sak i mina ögon. Jag vet inte om du följer Entourage men för de som gör det så finns det ett perfekt exempel. För de som sett serien så tror jag alla kommer ihåg då de äntligen blivit klara med "Queens Boulevard" och de börjar planera hur de ska visa filmen, hur många biografer, hur de ska nå ut med filmen o.s.v. Då säger Billy Walsh, regissören, att han inte skulle bry sig det minsta om ingen i hela världen någonsin kom att se filmen, så länge som han själv anser sig ha gjort ett mästerverk så bryr han sig inte om hur många andra som ser filmen eller vad de tycker om den.
Jag vet inte om du följer Entourage men för de som gör det så finns det ett perfekt exempel. För de som sett serien så tror jag alla kommer ihåg då de äntligen blivit klara med "Queens Boulevard" och de börjar planera hur de ska visa filmen, hur många biografer, hur de ska nå ut med filmen o.s.v. Då säger Billy Walsh, regissören, att han inte skulle bry sig det minsta om ingen i hela världen någonsin kom att se filmen, så länge som han själv anser sig ha gjort ett mästerverk så bryr han sig inte om hur många andra som ser filmen eller vad de tycker om den. Bra poäng, helt klart. Jag diggar såna människor!
Skillnaden mellan "Billy Walsh" och svenska rappare är att Billy Walsh hade sjuk drivkraft att bli den bästa inom sitt område och han levde för sin film. Han ville skapa något sjukt bra och han tog inte en sekund ledigt för att uppnå sin dröm.
Hur många rappare i Sverige är ens nära att vara lika hungriga som Billy Walsh? Finns en del, och det är även dessa som vi oftast anser är pionjärer och stora inom Svensk hiphop. Coincidence? i think not.
Det finns bättre rappare än Ken både text och artist-mässigt, men trots det är han nummer ett på min lista och kanske den mest omtyckta rapparen. Coincidence? I think not. Han går all in platta efter platta, han lägger ner sin själ i det.
Lämnar whoa ett tag nu, borde göra andra saker men fastnar här eftersom det är ett sånt intressant ämne, hehe. Peace.
Jag känner ingen hunger, motivation eller driv hos många rappare och det lyser verkligen igenom. Istället ser jag framför mig slackers som sitter och klagar på att "techno-rappare" slår igenom och att dessa inte "är hiphop". Gå ut och visa upp att din musik är bättre då. Men de klagar väl inte på tex. Houman Sebghati utan de klagar på tex. Lazee som tidigare nämnts, just för att det är techbo el. liknande.
recis som det ligger i fotbollsspelares intresse att bli bäst. Finns väl inga seriösa fotbollsspelare som inte kämpar hem under matcher, och sen klagar på att dem inte blir uppköpta av Real Madrid och får en fet lön? Zlatandivan är ett bra exempel på det.
Vill inte en student att läraren ska läsa dennes uppsats och sätta ett högt betyg? Samma sak i mina ögon. sjukt dålig jämförelse
Jag vet inte om du följer Entourage men för de som gör det så finns det ett perfekt exempel. För de som sett serien så tror jag alla kommer ihåg då de äntligen blivit klara med "Queens Boulevard" och de börjar planera hur de ska visa filmen, hur många biografer, hur de ska nå ut med filmen o.s.v. Då säger Billy Walsh, regissören, att han inte skulle bry sig det minsta om ingen i hela världen någonsin kom att se filmen, så länge som han själv anser sig ha gjort ett mästerverk så bryr han sig inte om hur många andra som ser filmen eller vad de tycker om den.Motherfreakin word på den.
Det finns bättre rappare än Ken både text och artist-mässigt, men trots det är han nummer ett på min lista och kanske den mest omtyckta rapparen. Coincidence? I think not. Han går all in platta efter platta, han lägger ner sin själ i det. Även om han är älskad av många så är han minst lika hatad
ni försvarar era misslyckade karriärer i bästa svenska anda 22 kommentarer senare
Huruvida du är misslyckad eller inte, är upp till dig själv att avgöra. Case closed. Och nej, jag vet inte vem du är, var lite därför jag skrev "så vitt jag kan avgöra". Men du får gärna berätta, klart att din åsikt skulle få lite mer tyngd om det visade sig att du du egentligen är Dr Dre t.ex.
Gillar att hela tråden var misslyckad redan i rubriken. Vem har överhuvudtaget påstått att man måste "lyckas" med sin musik? Det är som att fråga alla farbröder som golfar, och aldrig blir bättre utan möjligen sämre med åldern, varför dom fortsätter när dom ändå aldrig lyckas. Antagligen så fyller musiken/golfen ett syfte för musikern/golfaren trots att pengar inte är inblandade. Egentligen är allt annat sjukt, för vad är pengar? Det är ju en annan diskussion, men det är bisarrt att mäta hur lyckad/misslyckad någon är i pengar. Jag lyckas med min musik när jag tycker att jag gör bra musik. Det som driver mig vidare är en blandning av kärlek till musik, skaparglädje och ren jävla envishet för att jag vill skapa en perfekt låt/skiva.
Nu : Ja exakt, jag är Dr. Dre. Tänker inte sitta här på Whoa och berätta vem jag är. Huruvida jag är someone eller ett "fan" så är jag, precis som vem som helst, berättigad till att ha en åsikt. Ja i mina ögon är det ett misslyckande, sen om du tycker det är ett misslyckande är (som redan konstaterat) en helt annan sak. Så svårt att förstå? Case opened...
Yun - nej, nu får du faktist gå tillbaks och läsa igen, knappast att mitt resonemang stod å vägde på orden du hängde upp dig på å dessutom drog fel slutsats av, fett barnsligt.. har nämnt electro eller boombap eller vad som är äkta hiphop(äkta musik däremot och äkta musiker).. ska också hoppa av whoa tåget ett tag, skriver aldeles för långt, kan använda de till nått mycke vettigare.. här på whoa får man mer sagt om man bara skriver 3 ord, för så fort man e i en diskussion å lyckas kläcka nått smart hakar nån jävel upp sig på ett ordval eller ens namn eller nått annat irrelevant för å undvika att svara.. peace!!