I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

Pundar under eller pundarrundor? (Latin Kings - De e knas)

Svensk Hiphop - Allmänt

2013-07-10 07:13
Är ordet pundare lite som N-ordet? De som tar droger får lov att kalla sig själva pundare, men när någon utifrån gör det så är det förolämpande?

jag tror snarare folk ogillar att felaktigt bli kallade något.
en cannabisrökare vill nog tex inte bli kallad för pundare då pundare= tjackis.
skulle jorden översvämmas om man skar sönder ögonen på alla människor?
Manager

2013-07-10 13:39
Mix skivor i Hallunda...fanns det en sån? Fan, jag minns bara att Expert hade skivor back in the day. Jag åkte till Mix i Skärholmen för att handla skivor.

Jag kallar mig själv pundare ibland och jag är inte tjackis.
Redline!

2013-07-10 13:48
ok, det tycker jag är underligt av dig, men får det din båt att flyta så visst.
jag tror ändå det är en anledning till att vissa inte uppskattar att bli kallade för pundare.

2013-07-10 15:49
Misery

Nu var det inte riktigt de som var frågan. Frågan var om det var lite som N-ordet, det vill säga att det är okej för folk som röker att kalla sig själva pundare men att de är förolämpande om någon som inte röker gör det. Det verkar som att d är så.

Dr.Octagon är inte underlig, han har bara något som kallas självdistans :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-07-10 16:06
jag förstod vad du undrade, var inte ute efter att svara på exakt det utan mer påpeka att det finns flera anledningar till varför man inte vill kallas pundare.

och jag har inte påstått att doc oc är underlig.

2013-07-10 16:11
jag förstod vad du undrade, var inte ute efter att svara på exakt det utan mer påpeka att det finns flera anledningar till varför man inte vill kallas pundare.

De anledningar du nämnde ingick i mina funderingar, så du behöver inte oroa dig hjärtat.

och jag har inte påstått att doc oc är underlig.

Jag syftade på att du tyckte det var underligt att han kallade sig själv för det.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2013-07-10 16:17
seriöst, skippa den nedlåtande härskartonen, det är dåligt bordsskick.

2013-07-10 16:28
Har precis skrivit två inlägg som jag sedan tog bort eftersom jag insåg att du ändå kommer tolka allt jag skriver som nedlåtande. Jag säger iallafall inte hjärtat till människor för att vara nedlåtande. Jag säger det eftersom jag gillar folk.

2013-07-10 18:44
För det första, hur kan man inte få det till att Dogge säger pundarrundor?

SofiaBayo
Det låter nedlåtande när man avslutar en mening med "hjärtat" och att låsas att du inte hade den tanken när du skrev det är en efterkonstruktion. Stå för vad du skriver.

2013-07-10 19:13
Fredrik P32

Jag står för vad jag säger faktiskt. Jag hade inga onda baktankar. Men som sagt så spelar det ingen roll vad jag säger till Misery, hon tolkar det tvärtom och läser in allt som nedlåtande. Men både du och hon hade säkert mått bättre om jag ljög och sa att det fanns en ond baktanke med det och att jag sitter här bakom skärmen och skrattar ett elakt skratt med en stor hårig finne på näsan ( för jag kan riktigt se att iaf hon har den bilden av mig )
Producent

2013-07-10 19:20
Dr.Octagon skrev:
Mix skivor i Hallunda...fanns det en sån? Fan, jag minns bara att Expert hade skivor back in the day. Jag åkte till Mix i Skärholmen för att handla skivor.

Jomenvisst, fanns mellan 2000-2002. Expert hade signering med Latin Kings när vi öppnade mix skivor butiken samtidigt som de släppte sin skiva "Mitt Kvarter". Men både Salla & Dogge gick lite fel och kom först in till oss och signerade.
Det var annars ganska lugnt i den butiken, en dag sålde de för 0 kr.
Jag tror att det ligger en spelaffär där nu, EB Games eller något. I Skärholmen låg också mix huvudkontor.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2013-10-24 23:00
fan nu ska whoa läggas ner också. jag bestämmer att Dogge sa och säger pundarrundor.

nu har vi fått det avklarat. hej då!
Producent

2013-10-24 23:03
Manager

2013-10-25 11:51
EB-games stängde för tusen år sedan. Relevant information.
Redline!
Producent

2013-10-25 17:18
Dr.Octagon skrev:
EB-games stängde för tusen år sedan. Relevant information.

Det kan ju omöjligt stämma om Mix Skivor la ned 2002 i Hallunda och då fanns inte EB Games. Vad är det där nu bakom fiket och pelaren?
Eller fiket kanske inte finns kvar heller?
Den på "torget" typ vid scenen.
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2013-10-26 11:13
EB Games heter väl Gamestop nuförtiden?
Producent

2013-10-26 12:10
Jaha, finns Gamestop i Hallunda centrum?
Manager

2013-10-27 04:54
Har för mig att EB Games stängde innan Gamestop tog över.

Jag går igenom centrum nästan varje dag, har ingen aning om vad som finns där nu. Säkert nån väskaffär eller annat ointressant.

Cafét har blivit en liten food court. Eller ja, typ två-tre restauranger brdvid varandra.
De hade ett ställe som hette JEFC ett tag, där JE såg ut som ett K. Bra kyckling, kassa sides. Saknar den ändå. Ägaren vägrade berätta vad JE stod för.
Redline!
Producent

2013-10-27 12:52
Tack för ditt svar
Rappare

2013-11-12 23:15
pundarrundor säger han ju
http://www.youtube.com/playlist?list=PLxo6wzioVzMidlafLRQaxqtlu-_DPG7_0&feature=mh_lolz

2013-11-14 10:35
"för många pundar under"
för många dör....ffs!
"It is the prohibition that makes anything precious"

-Mark Twain
Poet

2013-11-19 23:02
Hahahahaha! Vet ej fan om det är jazztobaken, men bara jag som tycker "pundar runder" låter överballt hahaha? Liksom vad fan är en pundar runda haha? Jag bara ser Tyrone Biggums framför mig som springer runt stan och pundar runt hahahaha

Förövrigt så har jag själv alltid trott att Dogge sagt "pundar under" = Dukar under. Men jag kan ha fel. Och yes, jag är föredetta 08, så jag har rätt att "rösta" i den här debatten

Pundar runder hahaha :D
At the gates of Eternity...
Poet

2013-11-19 23:03
OT, säger man "katter" eller "kattor"? :S

2013-11-20 00:26
OT, säger man "katter" eller "kattor"? :S

och du ska vara fd 08.... *gömmer huvet i handen* :p

nästan att jag måste diskvalisifera dig i debatten nu...

-Mark Twain
Manager

2013-11-20 09:59
Det här är ingen diskussion, han säger pundar-runder och menar pundar-rundor.

Ingen pundar under.

Jävla lantisar och jävla Dogge.
Redline!
Poet

2013-11-20 11:02
Blweria: Ja men vi 08:or snackar inte korrekt vi heller :P Keka istället för käka mm :P Jag har alltid sagt katter. Men en panna är inte panner i plural. En runda är inte runder heller haha. Men en katt blir flera katter av någon anledning.

Jag tror Dogge trollar med oss alla...
Manager

2013-11-20 11:40
Fan, det är nästan så att jag drar till Alby och letar upp Dogge och frågar. Och filmar hela händelsen.
Redline!

2013-11-20 15:14
nja, tråden är en diskussion...

bc ghar en bra poäng men samtidigt som tidigare sagts så har dogge uppfunnit nya ord och sträckt grammatiken till nya marker.

asså, det där é-ljudet är lite söder. men det pågår en en slags ä-ifiering av språket här i staden.

tycker du ska göra det octagon. skulle vara skönt med eTT punkt i diskussionen.

har för övrigt aldrig hört uttrycket "pundar runder" och då tillhör jag gamla gardet som hämtat flum i hela 08-området.

-Mark Twain
Manager

2013-11-21 09:02
Som Stayblack skrev i början:

"Jag gick genom centrum och tog en pundarrunda, hittade inget så jag tog tuben till Hallunda."

Dogge myntade alltså ordet "pundarrunda" redan på första plattan. Vi från Botkyrka har sagt pundarrundor sedan den tiden.

Dogge pratar förövrigt som en blandning av en botkyrkakid och en söderkis.
Redline!

2013-11-21 10:35

2013-11-21 17:01
haha, en person har skickat en text till någon hemsida, någon har kopierat den o skickat till fler sidor som har lyrics. och då är det fan så det är!!!! blweria löste skiten.......
Jag vet när han ljuger! så fort han rör på munnen
Manager

2013-11-21 17:10
Från samma källa:

"Träffa shunon på en ny-baxad kiosk
Han fråga om jag ska ha skjuts, å bjussa på ett bloss"

Redline!
Manager

2013-11-21 17:11
För att klargöra. Det ska vara cross, inte kiosk.
Redline!

2013-11-21 19:05
ja, octagon har en bra poäng....googlar man så finns båda alternativen. dock så är majoriteten av uppfattningen att "pundar under" är det korrekta.
och där latin kings namn står som författare stod det "pundar under"

men mysteriet är inte löst än då det inte är utom alla tvivel rätt på nåt sätt.
internet kan bjuda på feta fakes...

-Mark Twain

2013-11-21 19:05
Från samma källa

fanns ju tre källor

-Mark Twain

2013-11-21 19:13
ska man ta det demokratiskt så känns det som att "pundar under" är det korrekta...
men nu får fan dogge sluta laga mat i tv och berätta vad han menar!

http://www.sweetslyrics.com/514761.Latin%20Kings%20-%20De%20E%20Knas.html

http://artists.letssingit.com/latin-kings-lyrics-de-e-knas-csf9gk3

-Mark Twain
Manager

2013-11-21 19:16
ja, octagon har en bra poäng....googlar man så finns båda alternativen. dock så är majoriteten av uppfattningen att "pundar under" är det korrekta.

Majoriteten av kids som sitter och skriver ner rappares texter på internet är säkert svennar.

och där latin kings namn står som författare stod det "pundar under"

Nu är det inte Latin Kings som skrivit texten utan Dogge.

fanns ju tre källor

Och alla tre källor tror att man kan få skjuts på en kiosk.
Redline!

2013-11-21 19:20
Han säger iaf "öppna lampan för den är släkt"

2013-11-21 19:28
Majoriteten av kids som sitter och skriver ner rappares texter på internet är säkert svennar

hahahaha mongo. var i världen sitter vi å snackar om textjäveln?

om du inte menar "svennar" som någon form av rasistisk menig....men då är du bara en idiiiiit

-Mark Twain
Manager

2013-11-21 19:32
Svennar som i icke-förortshunnar.

Hehe, kolla mitt namn på min profil ang. idiiiiit.

Men hursom, jag har lagt fram flera vettiga belägg. Du har bara kommit med texter skrivna av svennar (som ändå är fulla av vanliga stavfel, haha) som uppenbarligen är fel på flera ställen. C'mon son.
Redline!

2013-11-21 19:38
nja, du har lagt titeln "svennar" på textkopiatörerna<--inte bara dogga kan uppfinna ord.

dina belägg är personliga och en bit ifrån sakliga.
och av egen erfarenhet som visar på det motsatta så faller din personliga erfarenhet.

då återstår yttre omständigheter så som texten!

man hittar ditt förslag på ett alternativ på första google-söket. resten visar på "pundar under".

vill du släppa din egen "tro" och se på saken objektivt kanske?

-Mark Twain

2013-11-21 19:39
"öppna lampan för den är släkt"

haha...ja, finns några såna formuleringar men det är rätt medvetet skrivet, skulle jag tro.
fanns, precis som nu, en hel del bulor att peta i ögonen.
fast nu heter dom inte bulor nu kallar dom sig SD

-Mark Twain

2013-11-21 19:41
Jiddelito - lilltjaffs....ganska sött Dr octagon.

-Mark Twain
Manager

2013-11-21 19:49
Ok.

Men oavsett om det är "svennar" eller vadsomhelst som skrivit texterna så finns det andra fel som visar på att de inte är tillförlitliga.

Att Dogge rimmat på Pundarrunda/Hallunda tidigare är inte ett personligt belägg utan en yttre omständighet så som texten.

Ok, testa göra en google-sökning på enbart pundarrundor och pundar under. Pundarrundor är ett använt begrepp medan "pundar under" inte används en enda gång. Förutom i texterna du redan länkat.

Haha, tro. Jag är fortfarande uppväxt i samma förort som Dogge och har själv använt pundarrundor och hört många andra använda samma ord. Däremot har jag aldrig hört pundar under.

Ett ytterligare tillägg.

Det e knas, själar i förorten tar mig under
Inga lugna stunder, för många pundar-runder

Skulle det vara pundar under skulle Dogge rimma under på under. Visst, det är Dogge vi snackar om, men inte ens han lägger ribban så lågt att han rimmar på samma ord i en hook.
Redline!
Manager

2013-11-21 19:50
Jiddelito - lilltjaffs....ganska sött Dr octagon.

Jag fick det namnet av Skizz här på whoa för några år sedan. Jag tyckte liksom du att det var ganska sött och anammade det.
Redline!

2013-11-21 20:09
granskar man sökresultaten så finns det bara substans under "pundar under"

http://https://www.google.se/#q=pundar+under

http://https://www.google.se/#q=pundar+runder

nu har jag inte full koll på hela biblioteket med dogge-texter men att han inte skulle kunna sätta ribban så lågt känns inte främmande för mig då hans rap överlag inte har någon speciell finess någonstans. det är egentligen bara beatsen han rappar på som är bra.

men asså, jag har hängt en hel del på röda ända ut till norsborg i mina dagar. (mycket unga år dock) och som sagt, aldrig hört uttrycket.

men fortfarande, flest skriver "pundar under"

och den som skulle vara rätt då, enligt dig har en rad
Trött på kärringarna som hänger upp mig på soc
hur väl stämmer den raden med doggisen rappar?

-Mark Twain

2013-11-21 20:11
fler fel...

Träffa shunon på en ny-baxad cross

shune, ska det va :)

och i andra versen skriver "den korrekta"
??? familjen kan man inte svika

vilket bevisar att han inte har öra för fem öre ;)

-Mark Twain

2013-11-21 20:11
Det är nog dags att tända dörren för den är stängd

2013-11-21 20:12
så man kan väl anta att det är generellt sett bara mongon som skriver texterna och langar upp dom på nätet...

vilket gör att vi kan radera argumentet "det är svennar som skriver texterna och därför har jag rätt"

-Mark Twain
Manager

2013-11-21 20:16
granskar man sökresultaten så finns det bara substans under "pundar under"

Sök på pundarrundor, alltså den korrekta stavningen och inte Dogges talspråk.

De enda resultaten på pundar under är texter där båda ord finns med men inte under den kontexten vi är ute efter.

men asså, jag har hängt en hel del på röda ända ut till norsborg i mina dagar. (mycket unga år dock) och som sagt, aldrig hört uttrycket.

Att du inte hört uttrycket väger inte lika mycket som att jag både hört och använt det. Vilka hängde du med i Norsborg? Alla därute pratar ju inte likadant, speciellt inte back in the day.

och den som skulle vara rätt då, enligt dig har en rad
Trött på kärringarna som hänger upp mig på soc
hur väl stämmer den raden med doggisen rappar?

Jag har inte påstått att nån text på internet är rätt.
Redline!