|
|
|
Redaktionschef
2008-11-20 15:55
|
Veckans MP3: Shazaam - En Smäll
Idag är det torsdag, vilket innebär att vi har lagt upp en ny mp3 från en svensk hiphopartist på Whoa. Ni hittar den i vanlig ordning på bloggen samt i den här tråden.
En inte helt traditionell hiphoplåt :)
Shazaam (tidigare Beväpnad Tjockis) är en rappare från Stockholm som under början av 2000-talet kickade tillsammans med Vigge, Heavy Indo, Anel, Niprone, Flummish, Gymark och Makkan under det gemensamma namnet C.R. Idag är han en del utav gruppen Ri-Fa, tillsammans med Tay Tay Dat Dude och FreezyLocc (f.d. Heavy Indo), samtidigt som han satsar på den egna solokarriären.
John Landenfelt, som han egentligen heter, fick sin första riktiga uppmärksamhet i samband med 2003 års release av låten Vi Ses I Sommar. En veckans mp3 här på Whoa som nu, fem år senare, är en av de mest nedladdade mp3orna i vår historia. Runt samma tid började John också att freestyla och battla, vilket - efter flera vinster och framgångar i tävlingar - har gjort honom till ett aktat namn i såväl Sverige som Norge.
Efter de tre solomixtapesen The Hype Is Real (2003), Hungrig (2005) och Sulten (2007) har tiden nu börjat närma sig för den sedan länge framemotsedda solodebuten, i form av dubbelalbumet I Huvudet På John Landenfelt. Det nya materialet kommer - precis som titeln avslöjar - att vara en djupdykning i Shazaams inre. Redan i våras hörde vi förstasingeln FlygbolagsJohn och inom en snar framtid har även andrasingeln Här Står Ingen Still premiär. Redan idag kan man dock ta del av ett annat smakprov, exklusivt hos oss på Whoa.
Veckans mp3, En Smäll, är tagen från det kommande dubbelalbumet, och är - liksom samtliga 24 låtar - producerad av RLS (Resolution Beats). Nedan finner du såväl mediaspelare som länk för lyssning och nedladdning. Direktlänk för nedladdningBlogginlägget
Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew | Nytt skivtips: Johan Alander - Punkt | Nytt låttips: RMK feat. Toppen - Sluta stressa mig |
|
|
|
|
|
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir
medlem och loggar in så slipper du denna reklam.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nja, jag brukar verkligen digga Shazaams låtar men denna låter totalt ointressant :/
I got more kicks than Jackie Chan.
|
|
|
Jag tror inte jag gillande den tyvärr.. en sådan slow låt ska måste ju ha riktigt bra text, och temat kunde han ju gjort mycket med... dock känns det inte som han når hela vägen i denna låten..
|
|
|
haha, fan vad ful låt...
den var dålig.
"frihet magrar som magar när den hårda skolan ringer in man blir vad man äter säger dom.. så hungriga är ingenting?" - Grioa
|
|
|
Irriterande skratt i låten. Som en dålig komedisåpa med pålagda skratt.
Stora variga K.
|
|
|
helt galet fet enligt mig!
|
|
|
hahahahaha FET
www.myspace.com/040anel<br>
|
|
|
tycker att det var nice som fan!! :)
http://www.goteborg.se
|
|
|
|
|
|
shazaam hade nog gjort en bättre refräng, den kändes oseriös på något sätt.. men låten i helhet riktigt skön!
|
|
|
Tycker texten & temat är för tamt för ett såhär bra beat.
.
|
|
|
inte snyggt att sno aphex twin låten sådär...
lyssna på originalet så förstår ni vad jag menar ... vissa låtar är inte till för att samplas..
men detta är bara en åsikt ..haha
|
|
|
|
|
|
ärlig rap är nice, laid back
"Jag hatar inte mycket, men när någon uttalar whoa fel, börjar jag hata den personen." - Dr.Octagon
|
|
|
svensk hiphops framtid har gjort det igen..
smo
|
|
|
Lär dig uttala ORD och sluta låt som du är född på stureplan
FAU
|
|
|
jävlar vad klassiskt med vi ses i sommar, den gick varmt den där sommaren här i göteborg, helt otroligt o höra den igen, haha, gött tjockis
Alles ausser Hamburg ist scheisse!!!
Maria, många år och mil från här
|
|
|
shazaam kan han. Kmr d nå mer rifa material? många som suktar efter det.
Det var inte jag, det var han som sprang!
|
|
|
fyfan, future of sweden! töngt!
Peace out, get laid !<br><br>
|
|
|
|
|
|
Någon som vet vilka rappare han snackar om i vers 2 ? har väl me crewbattle att göra ;)
Peace out, get laid !<br><br>
|
Producent
2008-11-20 20:55
|
Lär dig uttala ORD och sluta låt som du är född på stureplan sen när fan blev "r" ett ord? snacka om att man måste hata på något... fet låt, första versen är rolig.
|
|
|
|
|
|
så mkt för en smäll? folk som blir skjutna nämner de på en rad o han gör en hel låt om en smäll.. soundet e soft så som flowet men beatet va för tungt asså, reffen oxo om den bara skulle handla om nåt mer seriös asså, kunde blivit en skön track som skulle lyssnas på mer än bara en gång i mina speakers.. pz
Ibancito <-- | where. Rythm Is Life, And Life Is Rythm ! checka dom senaste låtarna --> www.myspace.com/ibancito
|
|
|
Blev förvånad över hur många som inte verkar gilla den, ärligt talat så tycker jag det här var helt jävla underbart bra! Kungen av delivery, refrängen kunde ni dock gjort lite mer avancerad kanske, men den var mysig ändå!
DP
|
Producent
2008-11-20 21:00
|
har du lyssnat på låten ens? den handlar inte om en smäll :) det är 3 stycken "historier"
|
|
|
gillar inte att hata men det här var verkligen kasst.. refrängen känns oseriös och hans instickare på engelska var så enormt töntiga.
Västkust Rockerz
|
|
|
Jag älskar hans flummiga typ av rap, låten var väl inte den textmässigt o så.. men men, han är heltklart top5 av mina favoriter iallafall..
be the change
|
|
|
hahahahahahaha... tung brushan.... remenissin
http://www.myspace.com/vigge
|
|
|
hahah!
awesome fan
Oringatality-Battles brooooooooooooooooor!
http://www.whoa.nu/forum/svensk-hiphop/battles/716525/1.aspx
|
|
|
Schysst!
Snäppet bättre än s. s.
|
|
|
haha, det här kan du asså, så jävla gött!
Fucks your life up crew Tjabo!
|
|
|
ang. handlingen i vers2.
var det Frispråkarn som jiddrade?
www.litanol.se || info@litanol.se
|
|
|
konstig: jag lyssnade på låten, den heter en smäll, handlar om 3 smällar.. ska den heta 3 smällar då ? kommentera om låten inte om min kommentar din hater
Ibancito <-- | where. Rythm Is Life, And Life Is Rythm ! checka dom senaste låtarna --> www.myspace.com/ibancito
|
|
|
kul att folk diggar! visst hade jag kunnat gjort en rad om att någon blir skjuten, men hur orginellt hade det varit? :) det är en ärlig låt gjord för att underhålla och kanske även vara lite ironisk över hur gangsta alla är nuförtiden .. hehe .. hojta på din pojke, och håll koll efter nya låtar & kommande skivan!
|
|
|
Shazaam/John Du chockar alltid :P
|
|
|
Shazaam är lite tung som alltid !! <3
*host host*"ahh..broshan tog liite haschis" xD
|
|
|
Mighty saken är den att folk kan nog inte ta in det riktigt, för det är nytt o annorlunda men ändå inte..
men adam tensta kan dom ta in... jävla piss.. det här var riktigt roande, den går på repeat nu.. haha riktigt bra "berättat" ...
Fucks your life up crew Tjabo!
|
|
|
Riktigt skönt beat och rappen behöver man väll inte ens kommentera? Den är som shazaam, den där kännslan ni vet.
One day we all gon' die. But when I die, I'ma be so high
|
|
|
Nä diggade faktiskt inte alls. För det första gillar jag inte r:en. Sen va det en trist och medioker refräng tycker jag. Blev tjatigt med allt "skrattande" också... Flowmässigt var det väl sjysst i övrigt inte mycket mer än så i mina öron, tyvärr!
|
|
|
alltså, den är grymt utförd.. men.. nej jag har större förväntningar på den här plattan.
http://www.youtube.com/meeyeer/
|
|
|
soft faktiskt
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
|
|
Zelay, haha, tror inte det är om Hubler, Toppen, Estet? Kan väll vara, Tomas gunnarsson aka Bucc?
B
|
|
|
Virtual_Sexuality P21 - ord!
för det första gillar jag r:en. det här är ärligt, snyggt och nytt.
|
|
|
haha, soft! :)
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
|
|
|
Fan va alla gnäller, ska han göra till rösten istället för att låta som han gör?
Hatar efterblivna rappare som bryter i onödan och låter som om de sitter på dass hela tiden. Ett par smällar borde fixa till problemet.
Not all alien reptilians are of a negative spiritual orientation.
|
|
|
Hehe Mysig låt!
42 muskler för att göra en sur min medan det bara krävs 4 stycken för att sträcka ut armen och nita idioten...
|
|
|
Fan va alla gnäller, ska han göra till rösten istället för att låta som han gör?
Hatar efterblivna rappare som bryter i onödan och låter som om de sitter på dass hela tiden. Ett par smällar borde fixa till problemet. haha, word!
Oringatality-Battles brooooooooooooooooor!
http://www.whoa.nu/forum/svensk-hiphop/battles/716525/1.aspx
|
|
|
true story på alla?
"Jag trodde bögar skulle vara välklädda"
- the shit
|