I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[video] kartellen ft jacco - prOGramrebeller

Svensk Hiphop - Audio & Video

2009-01-13 18:15

[video] kartellen ft jacco - prOGramrebeller

2009-01-13 18:24
Tung video, skön reff!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-13 18:25
btw, först haha
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-01-13 18:28
Dom kommer släppa en video till som ska vara "flashigare" och mer påkostad

2009-01-13 18:33
Najs, hoppas den blir bättre, gilla inte random folket som förstörde känslan... men men dom representerar ju gatan så de e väl meningen----

2009-01-13 19:45
Är inte så värst insatt i Kartellen. Någon som kan förklara Ken-grejen?

Anywayz, Anyhow, Anywho, jag ser fram emot den andra videon.

2009-01-13 20:51
tung video

2009-01-13 21:33
Videon känns lika mycket gangster som 042 - unit, men låten är helt okej.
Can't break necks in boxes
Hangaround

2009-01-13 21:39
Jag tyckte väll att jag kände igen konceptet (though!).
Hade varit roligt att se några göra en originell video så fort det kommer till svensk gatu-hip hop. Men som ovan sagt, helt okej låt.

2009-01-13 23:07
Whosa tog ordet från min mun.

Kan inte riktigt släppa att han är svensk men har ett uttal som om han kom hit förra veckan. Sen ett tips rent utseendemässigt så är uppvikt skjortkrage ganska ocharmigt. Beatet och refrängen var sjukt nice dock.
http://www.goteborg.se

2009-01-13 23:18
hmr-
Kan inte riktigt släppa att han är svensk men har ett uttal som om han kom hit förra veckan. Sen ett tips rent utseendemässigt så är uppvikt skjortkrage ganska ocharmigt. Beatet och refrängen var sjukt nice dock.

Jag vet inte vilken sten du har valt att gömma dig under, visst Sebbe har inte ett "rent" uttal, men att säga att han kom hit förra veckan? Är det verkligen så illa? Om så är fallet kan jag säga att merparten av personerna jag av olika anledningar samtalat med här ute i orten fortfarande är kvar där de kom ifrån (sverige i många fall?).

Men jag måste även hålla med dig angående den uppvikta kragen, inte speciellt presentabelt, i mina ögon, men har man haft råd att köpa en mer exklusiv skjorta med en ordentlig krage vill man kanske visa det och inte vara tvungen att vika ned sin H&M-krage för att dölja sitt budgetköp?

2009-01-14 01:02
kodasaur jag menade inte ordagrant när det gällde dialekten direkt =)

2009-01-14 02:04
tung låt
Producent

2009-01-14 02:06
fet video som fan!
Level 8 Studio - www.level8studio.se
Norra Botkyrka - Svensk rap's födelseplats!

2009-01-14 02:10
tung låt, lite tradig video :( fattar inte det snakket om att han bryter? vad jag vet så kalals det dialekt eller?

peeys
Pleassure
Du fyller ingen mening i dagen, som en fästing//

2009-01-14 07:27
Undra om Ken svarar på något sätt!

2009-01-14 08:58
Har läst att att Ken ring blivit dissad förr av Kartellen men han "vågade" inte svara. Iaf vad jag läst i kartellen tråden under Svensk Hiphop

2009-01-14 09:31
riktigt fet låt
SKU - SKU - SKULASON!

2009-01-14 10:29
den är FET!!!!!!!!
http://www.youtube.com/user/TheMeccaMusic

2009-01-14 10:59
Så sjukt tung skit!

Äntligen grabbar som gör riktig hiphop på svenska!
It´s all about Don W Miami!

2009-01-14 11:13
Ken gömde sig hos MC gänget choosen ones när kartellen var på honom, kinesen känner ledaren i choosen ones så han fick komma fram ändå.

2009-01-14 13:12
Värdelös rap, tung hook, varför i helvete lägger Masse på beats på sånt här?
MAGNUM OPUS MIXTAPE VOL. 2 in the making! Gästas av Öris, Calle P, Marke, George Kaplan m.fl.

2009-01-14 13:21
Herregud vafan e d här?.. Detta ska föreställa hip hop tror jag? eller bara ett kriminellt gäng med ett rop på hjälp.. Jag hoppas VERKLIGEN! att grabbar och tjejer inte ser upp till detta, det är sånt här som skapar oro och en negativ framtidsbild. visste ni att man tjänar jävligt bra med pengar om man orkar plugga och jobba sig fram.. Snabba pengar är för veklingar samt att jag hatar att dom skryter med sina jävla vapen. Vafan gör ni!!! ni ska inte äga sånt där, tror ni att det är krig NEJ det e krig i gaza inte i jordbro och rinkeby. Fan om ni endå har samlat ihop massa cash på att förstöra för andra kan ni väl starta en positiv verksamhet för alla kids runt omkring er som behöver den stöd som staten inte ger dom , om ni säger att staten inte fungerar gör ngt, förstör den inte mer, det resulterar i att fler av er dör och vi får en polissamhälle som inte gynnar ngn av oss. Staten, politiker kommer alltid att bazza oss det är dom som bestämmer, men du kan bli en av dom ta dig in i deras krets och utnyttja deras system för att sprida kunskap och sträva efter en bättre värld. Men sån där strunt lyssnar ju inte ni på ni e fast eller hur? Fast i en bubbla av osäkerhet och brist på kärlek. Jag hoppas att ngn av er som läst detta fattar vad jag menar..

Vänligen
Superhabitstylish!

P.s Skaffa en utbildning och bättre flow.

2009-01-14 13:45
McHabit

skojare
FUCK A BLOG DAWG CAUSE ONE DAY WE GON MEET

2009-01-14 13:49
essge.

Tack för kommentaren hehehe. . .
bra att du läste.

2009-01-14 14:38
Jag förstår inte hur folk kan moralisera över detta i dagens samhällsklimat. Kartellen talar för alla Sveriges utsatta områden. Plötsligt har Sveriges miljonprojekt fått en röst som länge saknats. En röst som reflekterar mångas vardag, vägrar tystas och provocerar av den anledning att det är en röst som under årtionden tystats ned i massmedia av politiskt rävspel. Det är en rå ocensurerad sanning som förmedlas. För mig är det vad riktig hiphop handlar om.

Artister som NWA, Scarface, Biggie, Snoop anses i dagsläget av majoriteten musikkunniga som hiphoplegender. Grupper och personer som genom sin musik öppnade dörren till en vardag som dom flesta i USA inte hade en aning om att det ens existerade, alternativt blundade för. Verkligheten är smärtsam och underminerar man Kartellens betydelse för 100 000-tals människor och hänvisar till "dåligt flow", "konstigt uttal" så kan man ju återgå till sin ordbajsrap, för då har man ändå inte greppat vad det handlar om i mångas ögon och öron.

2009-01-14 15:16
Miami

Det e klart man måste säga ifrån när folk snackar skit, även om det återspeglar vissa förorters problem. Jag tror inte att man kommer att ändra något om man bara snackar negativt rakt igenom. Man måste komma på lite lösningar också och HUR FAN kan du jämnföra Nwa och biggie med dom här killarna, det är och var en helt annan klimat i amerika. Men du kan forsätta klappa händerna till masses toner jag förstår. Men säg fan inte att detta leder till ngt bra vi kommer bara se ännu mer grabbar ifrån förorter som tror att detta är vägen att gå och fuck det world konceptet kommer att ta livet av våra egna. Fuck that!

"dåligt flow", "konstigt uttal" så kan man ju återgå till sin ordbajsrap,

Yes we will..Eminem here i come!

Stay gangsta.

2009-01-14 15:56
Jag vill helst inte ödsla tid på en internetdiskussion jag vet inte kommer leda någon vart. Jag förstår var du kommer ifrån och accepterar din åsikt men om du tror att det är musik från kartellen som gör att ungdomar från "utsatta områden" i högre drag drar sig till ett mindre laglydigt leverne än ungdomar från exempelvis Lidingö tycker jag du är ignorant.

Sen jämför jag inte Kartellen med artisterna jag nämnde i inlägget på det sätt du verkar tro. Handlar snarare om att se likheter i musikens betydelse för mottagaren. Att det rådde ett annat klimat under den eran förstår vem som helst, även om det finns likheter i dagens Sverige.

Oavsett om detta gäller Kartellen, en författare eller en filmregissör tycker jag vidare att det per automatik absolut inte medföljer något sjäkvskrivet förebildansvarstagande enbart för att man når ut med sitt alster till en bredare massa. Även om detta givetvis är bra.

2009-01-14 16:23
asså, vafan. Det här är ju bara komiskt. Töntigaste skiten jag sett..
Högt liv

2009-01-14 17:06
Miami29 Jag tror inte riktigt att du förstått poängen. Det är inte direkt så att de killarna som är på videon har "hamnat på gatan". Vad jag hört gick Sebbe i en vanlig skola och blev retad. Osäkerhet och utanförskap gör att de söker sig till en annan umgänges krets för att skapa sig en status någonstans. På dem låter de som att de växte upp i slummen i Afrika och att polisen är total korrumperad. Som att de måste råna för att överleva. Sån jävla bullshit. Och dessutom skryter de om sina häftiga vapen..vafan kom igen liksom? vem blir imponerad?

2009-01-14 17:20
I stora städer kan man inte se det som händer men i den här lilla staden så vet alla nästan allt. så med det sagt vill jag påpeka att det som dessa grabbar gör direkt påverkar oss i den här lilla staden förstår du det. Att någons morsa ska behöva vara rädd p,g,a skottlossningen runt hörnet är inget vi vill stödja inte heller att lill grabben ska börja ladda kola för att en vuxen man ska få sitt levebröd. Grabbarna i förorten är värre än ungarna i lidingö det kan du ge dig fan på och jag vet att dom påverkas negativt av kartellens musik. Jag hör och ser hur dom snackar och jag blir bara besviken.Ungarna ifrån finare områden har oftast en större trygghet och relaterar inte sin världsbild till denna typ av musik, men grabbar i förorten lever i den här hårda falska och jobbiga atmosfär så självklart tar dom till sig vad dom här vuxna människorna säger..iallafall jag respekterar din åsikt.
Anledningen till att jag skriver om detta är att jag är less på den här typen av inställning hos människor, har vänner som åker in och ut ur kåken men lär sig inte. Kommer bara på nya sätt att fucka upp för sig själva..att denna gäng får luft i media e inte bra, dom kommer bara att värva fler idioter som vill vara gangsters... dom borde göra nytta.

men respekt till er för eran beslutsamhet.

peace.
Manager

2009-01-14 17:25
som jag har sagt tidigare så gillar jag kartellen och jag gillar att dom rör om lite i den här sekten som kallas för sveriges hiphop-scen..

däremot tycker jag inte att adam gissleman verkar vara en bra videomaker.. har kollat igenom hans tidigare videos, och jag har inte gillat någon..
kontakta någon annan kartellen. ruben sznajder-whatever his name is- passar nog bättre för er.
/ Deedz.
http://www.facebook.com/jewoit

2009-01-14 17:28
Fan vad ni snackar skit, snackar som om ni vet något utan att själva sett eller ha upplevt det.

stick tillbaka till era villor ni kom ifrån och var tysta bara.

2009-01-14 18:01
McHabit du har självklart rätt, men det e ju i slutändan bara tung musik, så ja ser det ialafall, lite sorligt med folk som tar MUSIK för seriöst.

dajjes: vad fan vet du om vad folk vet eller upplevt? du e den ända som verkar snacka.

2009-01-14 18:02
McHabit

Småungar snackar alltid skit, blir imponerade av våld etc, vuxna också, sitter o läser om våldtäckt o mord med läsglasögonen på nästippen i östersund. Småungar i byhålorna sniffar också suddgummi o låtsas det är ladd liksom.

Samma debatt som alltid, om GTA o våldsfilmer till Kartellen, va samma debatt om Gangstarappen som sagt när den kom i USA också.

Men nu är det på svenska, o sånt här finns väl inte i trygga sverige, jo det gör ju uppenbarligen det, o sveriges gator är inte lika trygga som dom va på 50-talet, tror folk fattat det. Det är bra mkt bättre än i amerikanska getton kan jag tänka mig men jag tror verkligen inte det är bra för det. Dom reflekterar den här bilden, men det e lika mkt reflekterande över dom "dåliga" sidorna av det livet som glorifiering av vapen av det jag hört.

2009-01-14 18:03
ps, dajjes. allt du har "snackat" om, är sånt kartellen gått ut med på sina hemsidor, vad vet du, du vet.. på RIKTIGT.. tyst mannen

2009-01-14 18:05
shit, sluta tjabba, dom rappar väll om de dom lever, gillar dom de så gör dom de, vem fan bry sig de e juh fett, gillar du o läsa böcker och rappar om de komme ni klaga på att rapparen är bög och inte hård...got damn it....
Pandilla AOTS
www.soundcloud.com/akopalips
www.sideeffectzmusic.com

2009-01-14 18:15
Miami29 Jag tror inte riktigt att du förstått poängen. Det är inte direkt så att de killarna som är på videon har "hamnat på gatan". Vad jag hört gick Sebbe i en vanlig skola och blev retad. Osäkerhet och utanförskap gör att de söker sig till en annan umgänges krets för att skapa sig en status någonstans. På dem låter de som att de växte upp i slummen i Afrika och att polisen är total korrumperad. Som att de måste råna för att överleva. Sån jävla bullshit. Och dessutom skryter de om sina häftiga vapen..vafan kom igen liksom? vem blir imponerad?

Det finns olika typer av utanförskap även här i "trygga sverige", ibland leder mobbning etc till att en person tar självmord. Jämför självmord med attu hittar en plats där du känner samhörighet även om det kretsar kring negativa saker som våld o droger så ter sig den sammhöigheten bättre än total desperation.

2009-01-14 18:41
ah, detta är ju inte bra. säger som andra, varför lägger masse beats åt dessa?

2009-01-14 20:45
säger som alla andra? okej de är du och en till som sagt det..

kan det inte va så här: masse är en av de få svenska producenterna som är rikigt jävla bra och det säger ganska mycket om han väljer att prodda till kartellen..

men du kanske e efterbliven som inte kan tänka på två olika sätt?

2009-01-14 20:55
Fet video och låt, trokigt att det ska finnas moralkärringar överallt dock.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

2009-01-14 21:05
För att det är nytt och uppmärksammas?

2009-01-14 21:10
beeerra
gå till den andra kantarellen tråden så finns det en hel del mer.

2009-01-14 21:33
Tjyvis:

Asså hållkäften horunge!!!!!11111ettett!!!11

/ironi off

ord upp.
Blunted in stockholm
Producent

2009-01-14 23:21
det är sånt här som skapar oro och en negativ framtidsbild.

visste ni att man tjänar jävligt bra med pengar om man orkar plugga och jobba sig fram..

Snabba pengar är för veklingar samt att jag hatar att dom skryter med sina jävla vapen. Vafan gör ni!!! ni ska inte äga sånt där, tror ni att det är krig NEJ det e krig i gaza inte i jordbro och rinkeby.

Fan om ni endå har samlat ihop massa cash på att förstöra för andra kan ni väl starta en positiv verksamhet för alla kids runt omkring er som behöver den stöd som staten inte ger dom

1. Din maktapparat skapar en negativ framtidsbild, kartellen lever i bilden.

2. Att du ens yttrar dig på det sättet visar att du inte riktigt vet hur det går till för dom människorna som kartellen rappar "om/för"

3. Ja det är krig i Gaza (även om jag hellre kallar det holocaust än krig)
Men betyder det att det inte finns vapen i orten? Betyder det att det inte finns människor som löser sina konflikter med handeldvapen och gevär?

4. Är det upp till Kartellen att ta hand om de hundra (eller tusen?)-tals ungar som växer upp i miljonprogrammen?

Kartellen ger kidsen i orten helt rätt stöd enligt mig.

2009-01-14 23:23
change P24

på vilket sätt är det stödet rätt? och vad är det för stöd?
Producent

2009-01-14 23:25
jag orkar faktiskt inte förklara det för dig.

2009-01-14 23:31
Förklara för mig då, blir lite nyfiken nu.
Producent

2009-01-14 23:33
Du är precis anledning till att jag inte orkar eller vill förklara nåt.

Så fort du försöker förklara nåt för någon på denna sidan kommer nästa och ställer en dum fråga.

2009-01-14 23:51

"Kartellen ger kidsen i orten helt rätt stöd enligt mig"

Javisst, våld och negativt tänkande är precis vad som behövs...

2009-01-15 00:15
Change

Nope. du e inte värdig mina ord.
Sorry:(