I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Veckans MP3] Toffer - Svenne guss (häll den upp!)

Svensk Hiphop - Audio & Video

Redaktionschef

2009-05-21 11:30

[Veckans MP3] Toffer - Svenne guss (häll den upp!)

Ny torsdag vilket innebär att vi lagt upp en ny mp3 för nedladdning på Whoa. Kolla in!

Från Whoa-bloggen

Toffer är en 24 årig talang från Haninge som började spotta rhymes strax innan millennieskiftet i gruppen MicSlick. De flesta av oss hörde honom dock först ett par år senare i gruppen Smötsiga Höndar och framförallt låten Smötsig jul, vilken - utan någon som helst konkurrens - är den mest nedladdade mp3n på Whoa genom tiderna. Sedan ett tag tillbaka kickar Toffer dock solo och nu tyder det mesta på att 2009 blir året då han presenterar sig på allvar för alla musikälskare där ute.

På senare år har det varit ganska tyst från artistens håll med diverse låtar på Internet såsom 2005 års Godisaffär och gästningen på Organismens mixtape Versioner Vol.2 år 2007. Sedan en tid tillbaka har glöden emellertid varit på topp hos Toffer och ambitionen är även den stor. Häromveckan släpptes netplayen Snart kommer musiken! och redan till den 1 juni kommer vi att få ta del Hur går det med musiken?, ett 30 spår långt mixtape (med gäster som M.Zamora, Allyawan, Shazaam, Kid Colt, Nicko McFish m.fl) som delas ut gratis både på fysisk skiva och Internet (på toffer.se). Därefter kommer ytterligare en EP efter sommaren samt en EP och ett mixtape med M.Zamora till hösten.

Veckans mp3, Svenne guss (häll den upp!), är en sprillans ny låt från Toffer, hämtad från det kommande Hur går det med musiken?. Produktionen står LL.COOL.BEE för.

Mediaspelare och länk för nedladdning finns på Whoa-Bloggen (klicka här)

Oracle aka HipHop-Oraklet | Whoa-Crew 2000-2013|
I januari 2014 lägger vi ned Whoa. Tack för de här åren!

2009-05-21 11:33
Det här är helt ärligt uselt. För mig är det oförståeligt hur denna kunde bli veckans mp3.
Blunted in stockholm

2009-05-21 11:38
håller med föregående

beatet va det värsta jag har hört... ont i huvudet
Checka in min blogg på min myspace sida! www.myspace.com/maqsmusic

2009-05-21 11:43
Är det bara för mig som det ligger som en störning genom hela låten?
Om det nu är meningen så fattar jag inte vad fan som är bra med det?
låter ju skit...

låten i helhet är ju riktigt kass också...
fanns nog bättre bidrag att slänga upp som Veckans Mp3.
mok vurban

2009-05-21 11:52
SKITFET BEAT!
www.swinginhut.com

2009-05-21 11:53
Fyfan.
x(
Not a follower, so Twitter has never been an option.

2009-05-21 12:00
gillar skiten endå!
Attityd Crew 2006-09
Lofstrand.tk | http://myspace.com/lvsmusk

2009-05-21 12:21
Tycker Toffer alltid är grym, typ ordvrängare från förorten! Feting beat! Bara färskingar som får ont i huvudet av det.
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.

2009-05-21 12:30
fan klagar folk på beatet det var ju toksoft. Diggar denna!
du är lika värd som bubblorna i min spottloska

2009-05-21 13:05
beatet var ju skitcoolt, i övrigt vettefan
 http://www.rocbattle.com/JakkDaVinci

2009-05-21 13:12
Beatet svek.. =/
det finns en chat! missa inte den...

2009-05-21 13:18
Jag tycker mixen sänker hans låtar för det mesta.. en fet mix på denna och den skulle vara 50% fetare. Dock är den redan fet, så det spelar ingen roll :) Beatet är chill.

2009-05-21 13:19
Toffer du e tung alltså, du levererar bra skit nästan alltid.
Men beatet hade jag proddat bättre själv. ;)
Ingen hatare, ser fram imot netplayen man!
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-05-21 13:29
Att "Smötsig jul" tankats hem flest gånger har väl att göra med att den varit veckans mp3a två gånger? Rätta mig om jag har fel...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2009-05-21 13:40
skitfet! toffer har tagit över whoa just nu haha
www.twitter.com/mzamora036

2009-05-21 13:52
absolut inget fel på låten, fet shit. kunde valt ett annat beat det e nog enda felet. men toffer är grym, and thats it

2009-05-21 14:01
jag gillade inte beatet alls, men texten e överfet.

2009-05-21 14:04
Jag gillade beatet fan.. men det kanske bara är Toffer!
don have it all upstairs but who the fuck cares
4-20 24-7
TRAINSPOTTERS.SE / RANDOMBASTARDS.COM
Groupie

2009-05-21 14:25
nice låt toff!

o LL.COOL.BEE e f.ö fett tung producent. shu
http://www.diggidave.blogspot.com

2009-05-21 14:38
de 'är fheett

Producent

2009-05-21 15:34
Sjukt tung! fan klagar folk over beatet for? Maste handla mer om att vara ovan vid san har stil.. riktigt orginellt och skumt beat - pa ett bra satt! onekligen valproducerat ocksa. rappen var fet.

ljudet var riktigt krassligt i spelaren for mig dock.. lat cleant nar jag laddade ner, sa jag hoppas inte det ar det folk hakar upp sig pa..

2009-05-21 16:15
Haha skön slacker rap!
Redaktionschef

2009-05-21 16:32
Jag tycker också beatet är nice, speciellt i samband med refrängen. Sen är Toffer alltid Toffer, så kan förstå att vissa har svårt, men personligen gillar jag honom mycket pga texterna.

hiccory> Du har rätt i att den varit veckans mp3 två gånger men den laddades inte särskilt mycket under dessa gånger utan det är först på senare år som den börjat laddas mycket. Skriver i din gästbok så slipper vi ta diskussionen här.

2009-05-21 17:18
Tycker låten var väldigt tråkig.. Och nej, texten är absolut inget vidare bra.

2009-05-21 17:25
ljudet är helt fuckat i spelaren.. laddar man ner så låter det inte alls likadant :S

dags att fixa??

Redaktionschef

2009-05-21 17:30
jag sitter och jämför nu och jag hör ingen skillnad. Skumt. Hur många upplever problem med spelaren?

2009-05-21 17:42
en del verkar ha knas med låten när man lyssnar i spelaren, när man tankar den är det dock ok.
Groupie

2009-05-21 17:51
jag e en av dom... LADDA NER LÅTEN ISTÄLLET FÖR STREAMA DEN! för bästa kvalite!
http://www.diggidave.blogspot.com
Redaktionschef

2009-05-21 17:57
Lät bra i firefox för mig men dåligt i explorer. För en annan lät det dåligt i firefox men bra i explorer. Snurrigt. Måste vara något knas med mediaspelaren så tar bort den temporärt.

2009-05-21 18:52
den va fan fett nice de här! älskar attityden som fan, fett najs text YO!

TUMMEN UPP FÖR HUR GÅR DET MED MUSIKEN! (Y)
www.DekanMusik.se www.DekanMusik.se www.DekanMusik.se

2009-05-21 19:48
kommer alltid finnas hatare, jag gillar beatet och skitet
Moderator

2009-05-22 02:41
Låten var ju helt totalt jävla överfet!? Förstår inte vad folk klagar på. Låter sjukt bra i mina öron! :)
time isn't wasted when you're getting wasted .

2009-05-22 02:58
det verkar gå bra med musiken
Jag är jointen

2009-05-22 10:14
gillade inte beatet så mkt
däremot texten va grym

2009-05-22 10:19
Satan vad jag hatar folk som nyttjar sån äcklig jävla slang, det är som att hänga en skylt runt halsen där det står "jag är mentalt retarderad och indoktrinerad att tro mig vara nigga from the hood trots att jag heter emil, yoyo guzz"
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2009-05-22 10:56
och jag hatar folk som tror andra använder slang för att spela coola.
fan vad toffer startar såna diskussioner om slang hit slang dit! delar sverige mer än snook haha
damn, what's wrong with my generation?
we was the cream of the crop but it seems we've been robbed
that's what happens when you trade in all your dreams for a job

2009-05-22 11:12
Jag bryr mig inte ett förbannat dugg om folk tror att de är "coola" eller inte, den sortens slang stinker av ointelligens.
Redaktionschef

2009-05-22 11:43
eller så har du bara väldigt mycket fördomar :)

2009-05-22 13:10
App P20

jag har antagligen fler högskolepåäng än vad hela din inavlade bondesläkt har, kom inte o snacka om ointelligens, du spottar på en stor del av sverige o bevisar att det är du som är den mest ointelligenta idioten med fördomar hära.

gitta jao

tack för all kärlek!

2009-05-22 14:29
Troligtvis har du inte det, nej, och det bevisas ganska väl då du på en låt skriker "HÄLL DEN UPPP1111". Fast det kanske du gör för att få raderna att rimma? Ungefär som när folk hittar på ord, eller?
Blunted in stockholm

2009-05-22 14:40
Gussti, det räcker nu.

2009-05-22 14:40
Detta var svinfett! Har sovit helt på den här snubben men riktigt grym style. Jävligt mycket gata, props!

2009-05-22 15:13
Klart fet låt, och slang berikar ju dessutom språket, jag har ju sjukt svårt att tro att toffer inte vet att guzz på rikssvenska heter tjej. Har dessutom inte SAOL tagit in guzz och liknande numer "vedertagna" slanguttryck?

App du är ju uppenbart efterbliven.
HMOR

2009-05-22 15:20
beatet va sjukt nice

digga inte rappen, men första låten jag hört med honom!

2009-05-22 15:32
Gillar det inte alls, inte någonstans tyvärr. Tyckte beatet lät fett i början och sen när dom andra ljuden kom in i reffen sjönk det i kvalitet.
- grind or die -

2009-05-22 15:50
Njae inget speciellt.
haha App är rolig

2009-05-22 17:16
fånigt av en vuxen man att använda sig av sånt vokabulär. särskilt om han har bättre egentligen...
http://www.goteborg.se

2009-05-22 19:22
vadå bättre, är det dåligt att använda slang nu? är alla människor som använder slang sämre på att prata än dom som inte gör det eller?

jag skulle kunna kicka rap på akademiker svenska om ja skulle vilja, o röra mig med ord som postmodern och a priori. men då skulle ni inte fatta det för ni skulle va för dumma för det. Man rappar ju med det språket man använder.

tack till alla som diggar!

2009-05-22 20:01
Toffer, mycket trevligt och moget vis att bemöta det där på, din oerhörda utbildning och intelligens lyser verkligen igenom.

Jag anser att "guzz" och dylika ord är en indikation på ett fattigt vokabulär och en lägre intelligens, oavsett vem som nu säger det (något som måste tilläggas för att inte någon skitnödig jävel ska komma och skrika rasist)

dj_josh, slang KAN berika språket, men det är mycket närmare undantag än regel.
För övrigt spelar det väl ingen roll om SAOL accepterar ordet, det får en fortfarande att låta stendum.

2009-05-22 20:16
Jag anser att "guzz" och dylika ord är en indikation på ett fattigt vokabulär och en lägre intelligens, oavsett vem som nu säger det (något som måste tilläggas för att inte någon skitnödig jävel ska komma och skrika rasist)

detta bevisar väll snarare din ointelligens eller fördom eller va man nu väljer kalla det. Det är väll snarare du som har ett fattigt ordföråd om du inte kan ta till dig ett språk som en ganska stor del av sveriges befolkning faktiskt pratar. Sen att du vill ställa dig över SAOD e oxå lite smått skrattretande, om självaste stelarslet Horace Engdahl kan acceptera ordet "guss" tycker man ju att nån snubbe på ett hiphop forum inte ska ha problem med det. men tydligen.

jag har f.ö ingen "oerhörd" utbildning, jag har en utbildning, så ja tar åt mig när folk kallar mig för "ointelligent" , inte för jag menar att jag är den smartaste av alla snubbar, inte heller för att alla som läst på högskola är det, men ni fattar nog va ja menar.

shu jao

2009-05-22 20:23
Var längesen jag såg nån som är ute och cyklar så mkt som App. Slang uttrycker personlig stil och karaktär. Dvs. definitionen av karismatisk rap enligt majoriteten. Helt sjukt att dra paralleller mellan språk och intelligens...

Jag har en 5-årig civilingenjörs-master från KTH och tro mig, en fredag som den här häller jag upp med min svenneguss!=)

Big up Toffer!