|
|
|
|
|
[Audio] Kartellen & Alpis - Dom säger
(Inlägget ändrat av Oracle 2010-02-07 20:16:31)
Shuu
|
Moneymaker
Daterat:
Idag 11:27
|
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlem och loggar så slipper du denna reklam.
|
|
|
Det är ju lättare att gnälla om vad som är fel än att göra något åt saken. Ärligt talat, Sverige är inte ett så hemskt land som de här snubbarna vill få det till.
|
|
|
Svenskt mörker! Tung låt!
|
Supporter
2010-02-08 06:10
|
Hehe, det är kul att Sebbe felciterar TLK :D
Vilket fall, jävligt fet låt. Alpis tape kommer säkert bli murder.
Redline!
|
Supporter
2010-02-08 09:54
|
Sverige är inte ett så hemskt land som de här snubbarna vill få det till. Nope, men det är inte ett så bra land som de flesta svenskar vill få det till heller.
I got M16's attached to my metallic ribs and I'm blastin'
|
|
|
Det är lite som Johannes skrev. Samma personer som gör brott, kastar sten mot polisen jämrar sig över polisvåld. Förnekar inte att många har det svårt och att klyftorna speglar orättvisa, men taggarna utåt är nog snarast en destruktiv metod att uppmärksamma problemet...
Bästa låten jag hört med Kartellen so far.
http://www.johnlemon.se - varje dag
|
|
|
Sverige är världens mest demokratiska land. Behöver jag säga mer? Visst, Sverige är inte perfekt, men vilket land är det?
|
|
|
Sverige är världens mest demokratiska land. Att majoriteten av invånarna är nöjda med att minoriteten behandlas orättvist gör det inte rätt.
|
|
|
Att majoriteten av invånarna är nöjda med att minoriteten behandlas orättvist gör det inte rätt. Det stämmer väl inte riktigt eller?
www.ahat.se
|
|
|
Riktigt jävla bra låt. Politikerna har knullat upp det här landet duktigt.
"IT'S AN OLD GAME, MY LOVE..."
|
|
|
Sverige är världens mest demokratiska land.
Så en tjej får inte klaga på att bli kallad hora för att sverige är "världens mest jämstälda land"?
Fuck det säger jag
|
|
|
R0feman: Du bor i Danmark (?) men påstår att Sverige har dåliga politiker? Hahaha...
|
Supporter
2010-02-08 19:02
|
Första gången jag diggar en Kartellen låt
Why go to highschool when you can go to school high?
|
|
|
"Sverige - världens mest demokratiska land"? Vad vill du säga med det? Bara en insnöad och indoktrinerad svensk kan påstå nåt sånt. Vår högerregeringen drar fram i sin retorik att de försvarar "demokratin" (så alla kan rösta på dom) MEN samma regering rustar ner den välfärd som andra har byggt upp sen 40-talet! Och vad händer då? Vad händer när makten skattesänker till dom rikaste så fattiga kommuner måste dra ner på verksamheter för ungdomar i förorten? Vad gör ungdomarna då? Kravaller och brända bilar är inget svenskt fenomen. Eller när de höjer hyrorna och ombildar hyresrätter till bostadsrätter så unga människor blir utan bostad? Eller när den senaste rapporten från 2009 om polisens "insatser i utsatta förorter" (Rosengården och Gottsunda): där gjorde polisen 500 kroppsvisiteringar på ungdomar - och vad hittade man? 2 knivar. Har man blivit oskyldigt kroppsvisiterad av en polis så inte fan blir man välvillig inställd till denna statsmakt! När polisen gjör "fel" (läs: brott! ) så utreds det av den samma stadsmakt och i 9 fall av 10 så blir ingen polis dömd. Inte ens i den den sjuka historien om 24-åringen Johan Liljekvist som blev dödat efter ett ingripande av flera poliser för att han "sparkade på en bil." Nej, Alpis och Sebbe "gnäller "inte! De beskriver en verklighet som också finns i denna "världens bästa demokrati". Man kan välja att se den - eller låta bli. Tack för låten!
|
|
|
arbetaren: Några måste ju falla för att andra skall kunna utvecklas?
|
|
|
Bra låt btw.
|
|
|
R0feman: Du bor i Danmark (?) men påstår att Sverige har dåliga politiker? Hahaha...
Jag har bott i danmark (bor nu i malmö och kan se vad politiker gör) men jag kan inte riktigt förstå varför jag inte skulle hänga med i svenskpolitik bara för att jag bodde där? Jag har bott i sverige i 22 år, har familj och vänner där. Nej höj nivån lite nu om det ska vara värt att disskutera
|
|
|
Några måste ju falla för att andra skall kunna utvecklas Men det betyder inte att vi måste acceptera det - eller hur?
|
|
|
Men att säga att Sverige inte är demokratiskt det är väl lite som att skjuta sig själv i foten? Även dom som har det svårt har det ganska bra här, stödjer verkligen inte den blåa regeringen eller något sådant. Är lika röd som blodet. MEN att kriminella gnäller om hur dessa blir behandlade så känns det lite väl hm..
www.ahat.se
|
|
|
|
|
|
Du har bott i Danmark men du har inte märkt hu segregerat landet är? Märkligt... Jag bodde i Köpenhamn i ett år och Aarhus i 6 månader och invandrarna hatar "native" danskarna. Dem stöter bort dem och hånar dem ständigt. Läs ett ex av Jylland Post och du fattar exakt av vad jag menar. Dem har också väldigt udda lagar t.ex. förbjöd man ägande av "kamphundar" för ett tag sen. Vilket skämt det landet är egentligen. Poängen var att du hade bott i Danmark men du sitter och gnäller på Sverige som är så långt ifrån Danmark.
Du är ju dum på riktigt så bara för att något är värre så får man inte klaga på det? Sen med "native" danskarna och invandrarna stämmer inte alls. Jag har för fan mer utlandsdanska vänner än natives. Men visst har du en poäng. Men i saudarabien blir din hand avhuggen om du snor bröd!!! HELT SJUKT!!! Så är det ju inte så farligt i danmark vad klagar du på?
|
|
|
Zoom - vem har påstått att Sverige inte är ett demokratiskt land? Ingen vad jag kan se. Det var bara utrycket "världens mest demokratiska land" jag och några andra reagerade på. "Även dom som har det svårt har det ganska bra här." Ingen kommentar! Och till Johannes; vilken "undersökning" är det du syftar på? Har du hittat den också i Jyllandposten? Saxa skit från "Fria Nyheter" med sin skrämselpropaganda vad gäller invandringen och "det muslimska hotet" säger en hel del om dig och dina åsikter. Så självklart tycker DU att Sveariket är "värdens mest demokratiska land". Fattas bara annat!
|
Moderator
2010-02-09 00:45
|
Riktigt tung låt! Fett tung låt, dem som inte kan relatera, kan lyssna på något annat!
Det var en gång en rappare som ville vara som alla andra, och plötsligt var han unik.
|
|
|
Johannes...Kul att du vill dra upp om muslimer som inte vill skaka hand men inget säger nåt om "buddisten" som inte heller skakar hand men det skriver inte folk om eftersom buddisten är helig och andlig eller hur...kul att det mest jämställda landet i världen har högst våldtäksfall i Europa också...tung låt Alpis!! Big up
|
|
|
Kul att den här låten startade debatt.
Personligen tycker jag att passar det inte att bo i Sverige, ett land där "dom säger" saker istället för att skjuta efter dig så kan man alltid flytta tillbaka.
Jag kommer från Chile, där gjorde folket uppror pga att den nu döde diktatorn Pinochet jagade folk.
Där fanns det en verklig anledning till uppror.
Den dagen Reinfeldt beter sig likadant kommer jag att kunna relatera till den här låten.
Tills dess, så är det bäst att vi gör det bästa av situationen - vi vill väl inte ha ett nytt Danmark eller?
Att tända eld på saker minskar inte den risken heller.
Kan tillägga att mina föräldrar kommer att flytta tillbaka (för att de saknar sitt hemland). Personligen delar jag på 3 st olika nationer. Hem för mig är ganska abstrakt.
I dagsläget känns Sverige som ett riktigt bra "hem".
Paz!
|
|
|
Tack som fan alla ni som diggar låten!
j.esteban81 P28
Förstår vad du menar, MEN, det är alltid något ställe som är värre än det andra. Bara för Sverige tex inte har värre ghetton än USA så ska man väll ändå kunna skriva texter om skiten som faktiskt finns? Annars kan man dra ut på det riktigt långt tex: Usas ghetton e värre än Sveriges, så ingen svensk rappare får klaga? Ja visst men Latinamerikas ghetton är värre än Usas, så då får inte amerikanska rappare klaga heller? Och Sydafrikas ghetton är värre än latin amerikas, så alla latinamerikanska ghetto rappare får oxå vara tysta eller? Detta var bara ett exempel, men är det så du menar? Nej det funkar inte riktigt så!
Alla länder har olika problem, och i denna låten är det just Sveriges PROBLEM vi tar upp. Ni som lever i en drömvärld och tror att Sverige är världens bästa land borde vakna!
Jag älskar Sverige men det finns väldigt mycket vi kan göra åt vårat korrupta system!
Tack igen och håll ögonen öppna efter mixtapet!!!
//Alpis
|
|
|
arbetaren
du kan inte kommentera det därför att?
ALPIS
Självklart kan man skriva om det, jag kommer också från en förort och har sett en hel del skit. Men sedan om man är kriminell och folk gnäller över hur systemet behandlar då tycker jag det är lite emotsägande. Men självklart finns det ju ställen som är dåliga i Sverige också.
Men jag tänker fortfarande tycka att Sverige är ett utav världens bästa länder, för faktiskt så är det. Men det betyder inte att det inte finns skit här heller. Det är just den skiten vi måste få bort.
www.ahat.se
|
|
|
För övrigt, jävligt bra låt
www.ahat.se
|
|
|
APLIS; Jag tror de flesta vet att Sverige inte är ett perfekt land. Det har väl t ex "Uppdrag Granskning" bevisat ett flertal gånger (typ varje program). Men samtidigt är det precis som Zoom-Zoom säger - speciellt Men jag tänker fortfarande tycka att Sverige är ett utav världens bästa länder, för faktiskt så är det.
* Det viktiga i den här frågan för dem som bor i Sveirges "ghetton" är att fråga sig vad det är ni vill och hur ni bäst uppnår det. Det är väldigt lätt att frustrationen inom er tar uttryck i former där ert budskap om vad ni tycker är orättvist istället slår tillbaka och ni framstår som ett gäng kriminella som borde skickas tillbaka och ni därmed behandlas sämre. *
Till att börja med så borde alla invandrare känna tacksamhet i första hand INNAN man börjar gnälla och använda det som utgångspunkt. För det är väl där allting började eller?
Sen efter det, hoppa upp till *.
Jag stöttar dock idén om att skriva texter om samhällets orättvisor fullt ut. Det viktiga som sagt om man vill uppfattas på rätt sätt och få sitt budskap framfört är att göra det på rätt sätt.
Rätt i det här fallet skulle alltså vara att göra det på ett konstruktivt sätt.
Något som alltid funkat bäst i sådana här diskussioner är att förutom att lägga fram vad som är fel - även lägga fram exempel på hur vi skulle kunna få samhället att fungera bättre och pusha för det.
|
|
|
Fet låt, sebbe lägger de riktigt bra också...Men beatet? sjukt bra, tänk Game, dre, snoop eller nån annan west coast custöööööm artist på detta beat =))
BAHA!
|
|
|
Det är klart som fan Sverige är en tickande bomb när vi smäller in krigskadade människor här, och samlar alla på samma plats... och ingen får hjälp eller arbeten. Sverige är Europas dumpnings station nummer 1, det finns mörka krafter inom eliten som vill försämra Sverige och skapa kaos här medvetet. Det är ett bra land att växa upp i, men vi Sverige har sina brister och goda sidor som allt annat. Det finns skurkar här med.
Crime Pays, ask the Rothschilds!
|
|
|
Det som Dirty-Dave nyss tog upp är en väldigt "kontroversiell" - sanning. Faktum är att frustrationen som lätt skapas hos människor som flytt från "stressade" länder används för att skapa kaos av en viss anledning. Crime Pays, ask the Rothschilds! är en del av själva grunden i det hela. Hur många utav er här på Whoa vet om vad Bilderberger gruppen är? Hur många utav er vet att Reinfeldt och Mona Sahlin är med i den? En sak är definitivt säkert vid det här laget i denna tråd, samhällskritiska låtar har definitivt sitt mål i det stora hela av just själva lösningen. Vifta inte med vapen bara - då har de er precis där de vill ha er för att lättast kunna motivera ett kontrollsamhälle.
|
|
|
Ärligt talat så tog jag jag den från Fria Nyheter för att de var första resultatet. Läste inte särskilt noga om hur vinklad den var. Ärligt talat skit i min kommentar från igår, ser idag att den var väldigt dålig...
|
|
|
johannes: du vet inte riktigt vad du tycker ? eller det kanske kommer och går dina åsikter?
Shuu
|
|
|
skulle va kul om nån slängde upp sebbes text. skittung låt förövrigt...
|
|
|
Verkar som en del här inne skulle behöva lära sig granska statlig fakta asså.. Sverige har till stor del lika fucked up politik som USA har, även om det inte syns lika mycket på ytan.. än.
j.esteban81 Vi kan lägga till Carl Bildt på listan också!
www.myspace.com/danigmuzik
|
|
|
arbetaren: Så du tycker vi ska strunta i att utvecklas eller?
j.esteban81: Skulle du "chockera" eller något med det där? Är väll rätt allmänt känt?
Visst finns det en elit som vill tjäna pengar, men varför skulle de vilja göra jorden till en sämre plats att leva på? Är "eliten" verkligen rakt igenom onda?
Sorry för offtopic, någon mod kanske kan göra en ny tråd?
|
|
|
lurkstyle P16; Det kan vi göra...
MoffaCurry1; Inte chocka, utvecklade Dirty-Daves inlägg bara. Varför de vill göra jorden till en sämre plats att leva på? Kontrollsamhälle uppnår man snabbast genom behov.
Varför vill de kontrollera då? Den av er som tillhör den skaran av folk som känner till Bilderberger gruppen borde veta det.
Håller med om att den här tråden börjar bli något off-topic men ändå inte, en ny tråd under politik skulle vara på sin plats kanske.
Paz peeps!
|
|
|
MoffaCurry1 Det handlar om mer än att tjäna pengar, Dem följer lagar från Lucifer himself. 9/11, chip i armen, tredje världskriget etc etc..
www.myspace.com/danigmuzik
|
|
|
Hahaha...take it easy lurkstyle P16. För er som vill följa upp dessa mer kontroversiella sanningar som tagits upp här kan jag länka er vidare till en ny tråd där jag hoppas vi får många nya intressanta inlägg. Vaken.se - Sanning eller inte?On-topic; Beatet är riktigt tungt förresten - diggar pianot grymt mycket, texterna...ja, det var väl det diskussionen handlade om ett tag.
|
|
|
du kan inte kommentera det därför att? detta märkliga påstående är för dumt: "Även dom som har det svårt har det ganska bra här" Jag stöttar dock idén om att skriva texter om samhällets orättvisor fullt ut. Det viktiga som sagt om man vill uppfattas på rätt sätt och få sitt budskap framfört är att göra det på rätt sätt.
Rätt i det här fallet skulle alltså vara att göra det på ett konstruktivt sätt. Esteban; vem ska då bestämma vad som är "rätt sätt"? Och vem - om inte artisterna och låtskrivarna i det här fallet - ska avgöra vad som är ett "konstruktivt sätt"? MoffaCurry: var har du det ifrån att vi ska strunta i att utvecklas? Du tycker att någon måste falla för att andra ska utvecklas. Så resonerade Hitler också när han talade om de "svaga grupperna".
|
|
|
arbetaren; Konstruktivt för Hitler i det här fallet var att "ta hand om" de svaga grupperna. Du uppfattar det som en allmänt konstruktiv åsikt som kan tyckas generellt rätt? Jag vet att du inte delar Hitlers uppfattning om konstruktivitet och vad jag menar med rätt är att inte tända eld på saker och bilda beväpnade gäng.
Senare kan du alltid hälsa Kapten Krok från mig.
Ursäkta men jag är ganska trött på den här diskussionen just nu...
|
|
|
Kan lägga till oxå att tråden jag nyss skapade togs bort så jag skapade en ny här.
|
|
|
www.swedishiphop.blogg.se http://twitter.com/swedishiphop
|
|
|
vad jag menar med rätt är att inte tända eld på saker och bilda beväpnade gäng . Nej du Esteban - jag uppfattar det inte som "rätt" att tända eld på saker o ting etc. Vad jag ser är att det finns ORSAKER till att det uppstår kravaller i många förorter i många länder. Vårt svenska samhället är ingen svart/vit uppenbarelse. Vårt Sverige är både rättvist OCH orättvist och om några artister som t.ex. Alpis och Kartellen väljer att göra låtar om det DOM upplever som orättvist och fel i vårt samhälle så kommer det - pang - som ett svar på posten - några som tycker att "dom har fel" och "hur kan dom tycka så"? Hur kan någon med "ett kriminellt förflutet" tycka nåt överhuvudtaget?! Har man blivit trakasserat eller trampat på tillräckligt i sitt liv så förstår jag mycket väl att man slår tillbaks - med vilka jävla medel som helst - även om det inte "känns konstruktivt" för dom som tittar på. På tal om "gängen". Dom ersätter familjen som antigen inte finns där eller inte orkar bry sig. Det är en "dålig ersättning", säger dom flesta. Ja, säkert. Men vad gör man om ingen annan vill ha en? Eller för att citera Hjalmar Söderberg; ”Man vill bli älskad, i brist därpå beundrad, i brist därpå fruktad, i brist därpå avskydd och föraktad. Man vill ingiva människorna någon slags känsla. Själen ryser inför tomrummet och vill kontakt till vad pris som helst.”
|
|
|
arbetaren; Jag förstår vad du menar. Båda har rätt från sin synvinkel och samtidigt fel från den andres. Min huvudpoäng är att sluta vara självblind och se det stora hela - bara där kan vi undvika en krock vi gärna vill undvika.
|
|
|
den här låten va nicee första snubben har feta texter i sina verser reffrengen va fett gee, sebbe lägger de lite under sin standard på denna tycker jag menmen big up fifääään
Ibancito <-- | where. Rythm Is Life, And Life Is Rythm ! checka dom senaste låtarna --> www.myspace.com/ibancito
|
|
|
j.esteban81 P28: Berätta gärna varför de vill kontrollera. Dålig uppväxt? Bekräftelsebehov?
Tror inte lurkstyle P16 är seriös...
arbetaren: Lät så på dig. Det är väll en sådan värld vi lever i? Jämför Sydamerikas och Afrikas ekonomi med Nordamerika eller Europa så ser du att jag har rätt. Var likadant på 1600-talet.
|
|
|
j.esteban81 P28: Är också borttagen, vi får väll hålla oss i den här tråden...
|
|
|
Moffa-Curry: Förklara gärna vad du menar med at jag skulle strunta i att vi ska "utvecklas"? Det jag reagerade på var ditt påstående:" "Att några måste falla för att andra ska utvecklas". Säger vem ?
|
|
|
MoffaCurry1; Nej kanske inte - lät roligt i alla fall. Mina båda trådar jag startade har tagits bort av Mabande (Admin) av diverse anledningar. Så jag startade denna nu istället. I den tråden hittar du länkar till de kontroversiella påståenden du ville ha svar på. PaZ!
|