I början av Januari 2014 låstes Whoa. Du kan fortfarande logga in i några månader. Forumen kommer vara tillgängliga på obestämd framtid. Läs Mer »

[Audio] Netplay: Ess & Ess (Subdominant & Sircuz) - Grund & botten

Svensk Hiphop - Audio & Video

Admin

2010-08-11 16:35

[Audio] Netplay: Ess & Ess (Subdominant & Sircuz) - Grund & botten

Ess & Ess består av rapparna Subdominant och Sircuz. Två rappare som nyligen var med i battletävlingen Whoa 60 sekunder där Subdominant vann hela tävlingen och Sircuz tog sig till semifinal. Nu har vännerna tillsammans gjort en skiva på sju spår som i grund och botten är en ganska cynisk och ledsam historia. Men vi på whoa önskar er ändå en trevlig lyssning samtidigt som vi ber er hålla utkik efter höstens kommande Tag Team-turnering här på Whoa. Kanske får ni då möjligheten att battla dessa två killar som duo?

Ladda ner skivan här: Netplay: Ess & Ess (Subdominant & Sircuz) - Grund & botten

Användaren är inloggad Bling
Moneymaker
Detta är lite reklam för att finansiera driften av whoa. Om du blir medlemoch loggar in så slipper du denna reklam.

2010-08-11 16:45
Netplayen är fet även om bilden är så jävla keff:D

2010-08-11 21:05
Stolt över mina boys! Hoppas detta får den uppmärksamhet det förtjänar!

Och hoppas vi ses snart grabbar!
soundcloud.com/brormusk/sets

2010-08-11 21:36
Hade för mig dealen var att denna skulle sitta som sticker i vår hiphop - audio & video?

Aja skitsamma.. Sitter och lyssnar på netplayen nu & det låter riktigt fint. Subdominant har utvecklats något enormt & Sircuz levererar som vanligt.

Sen hoppas jag se er tillsammans i tag team i höst. Kommer bli kul!

/freddah
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-08-11 23:09
Riktigt soft
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2010-08-12 00:52
Det får bli att spana in detta ändå

2010-08-12 08:23
Riktigt fet! skulle vara kul om våran låt, "slutar aldrig" va med! :)
 http://www.myspace.com/wiseenmusic

2010-08-12 11:39
Riktigt bra grabbar tungt som fan.. nästan alla beats är helt sjukt feta och ni tillsamans är bra som fan.
-RuD-

2010-08-12 17:15
tyckte den var skit tråkig, sircuz clown tape var 10ggr bättre.

2010-08-12 18:51
Wiseen.

Haha. Den var ju med på vårt förra släpp!

Nollettfemsju

Trodde fan jag med! Kul att den släpptes här. Såhär långt har det ju vart mindre liv än när vi släpper i "vår hiphop", dock.

Salomon

Ptja. Detta är ju betydligt mörkare.

Ös på lite nu, whoa!

2010-08-12 19:31
Alltså, jag är ofta fett skeptisk till sådana här texter eftersom jag sällan förvånas längre, men är det någon som jag faktiskt tycker hanterar området med råge, gång på gång, så är det fan Subdominant. Versen han river av i Introduktion är ju Jupiterlik till omkretsen, och nu när jag kommit till sista låten känner jag att jag inte orkar påpeka att varje vers är en höjdare i sig.

Har inte hört Sircuz sådär supermycket, men tycker absolut han låter mycket bättre ihop med Subban då dom kompleterar varandra förvånansvärt bra.

Landet är efterblivet om det sover på Subdominant, och nu också Ess O Ess.

Om man skulle nämna något som inte var lika tajt så var det isåfall refrängen på Uppskjutarbeteende, lät lite väl gnällig. Men, ja, annars så är fan det här tip-top, kommer att spelas mer än en gång, belee' dat!

/ Dödsdoktorn

2010-08-12 20:02
Inte lyssnat igenom allt än, men det jag har hört hittils låter tungt!
Gillar faktiskt när det låter så här mörkt, blir en skön känsla över det hela.

Kul att du gjorde något bra av första priset Sub ;)

2010-08-12 22:47
Tack som fan!

Ni som är här! Om ni lämnar en kommentar så inte tråden dör så är ni hjältar!

btw!

Mix av Sircuz

Beats av Anno Domini

2010-08-12 22:59
Ni är sjukt duktiga båda två.. Varje låt blir intressant och det är genomarbetat! Min favorit är "Omformatering" och "Din hunger, din ångest"

"Omformatering" älskar jag bara reffen. Sjukt bra David! Samma med "Din hunger, din ångest"

Har inte hunnit lyssna så noga än, har ju hört några litegranna sen innan! Men ska lyssna bättre imorgon.. Det jag kan säga är att båda ni har sån grym talang!

Och, jag hoppas att ni vill ha med mig på en låt snart :D

Hoppas vi ses snart också, long time no see!

Take care!

Rappare

2010-08-13 11:36
Alright, nu har jag dragit igenom släppet ett par gånger. Helhetsintrycket är väldigt bra, allt känns väldigt genomarbetat och har hög kvalitét, samtidigt som den är tematisk utan att vara tråkig eller att ni upprepar er själva.
Favoritspåren tror jag bestämt är Introduktionen och Ropet, som känns extra vasst genomförda.
Fuskbygget tror jag har bästa refrängen på skivan, och jag gillar även kontrasten som skapas från resten av skivan i Murphys lag.

Enda spåret jag egentligen inte gillar är Din Hunger, Din Ångest.

Hursomhelst, sjukt fett tape och ser fram emot mer material från er i den här konstellationen! Tills dess har Grund & Botten många spelningar kvar innan den hamnar i arkivet.
Rappare

2010-08-13 12:46
har lite halvbråttom, så har skummat igenom netplayen men tycker att de e välskrivet som fan i första intrycket! diggar den här typen av textar och beats, helt min stil! sircus e så feeet på reffar! så grymt skön röst! omformatering och uppskjutarbeteende är favoriterna! skjut tunga beats och bra lyric med riktigt feta hooks... murphys lag va rolig som fan, riktigt igenkännande där! ni presenterar den riktigt shysst med lite mörk komik..

inspirerande som fan... big up

Music makes me feel...
Moderator

2010-08-13 13:05
Ska fixa hem det nu och lyssna under dagen och helgen, lär återkomma med kommentar!
time isn't wasted when you're getting wasted .

2010-08-13 14:40
Fetting bra alltså (Y) Publiken jubblar :D.. hoppas ni får signa snart :) kunde inte göra det bättre :)

Peace Love

2010-08-13 14:53
Låter fett.. mixning, mastring kunde ha varit bra mycket bättre..

Text och rap är riktigt bra. Sången håller oftast också, men ibland låter det mindre bra.
Producent

2010-08-13 15:30
tungt de här. blir irriterad som fan på hur underskattad subban är, som förtjänar mer shine än mååååååånga andra på den svenska scenen
People believe what they want to believe, and I want to believe you're a smart man.
Producent

2010-08-13 15:47
... och sircuz är jävligt duktig oxå
People believe what they want to believe, and I want to believe you're a smart man.
Rappare

2010-08-13 16:08
detta är fan bra asså
Hör av dig om du vill få sin singel/skiva på Spotify!
Rappare

2010-08-13 16:16
fick en egen spellista på spotify =)

2010-08-13 18:43
Damn! Tackar som fan! Smickrande läsning!

2010-08-13 19:56
Detta är väldigt välarbetat, big up sircuz och sub!
Bra text, delivery, beats och sköna reffar. KLOCKRENT!

2010-08-13 22:39
Fet skit
-: BlasterDesign :-

Säljer billiga hemsidor. Checka in www.BlasterDesign.se

2010-08-14 00:23
Tungt som bly boys. Lyssnat genom det många gånger och kommer spelas fler där till.

2010-08-14 02:22
bara medd att min kritik kommer antagligen upp under lördagen! :D goooood night!
http://blog.whoa.nu/2011/08/18/anxious-feat-dizzy-enough
www.youtube.com/user/DizzyEntertainment89

2010-08-14 12:04
riktigt riktigt bra!
hets, stress, fest!

2010-08-14 13:23
Netplayen är fet även om bilden är så jävla keff:D

Galet fett! Välskrivna texter, bra levererat & Feta beats!

Fortsätt såhär!

2010-08-14 22:18
Äntligen! äntligen får svensk hipphopp precis det som det behöver!
texterna är fett levererade,
båda kompletterar varandra super och diggade mixningen O.o
hört på tok för mycket skit det senaste så, äntligen ^^

NS

2010-08-15 11:16
Riktigt fet tape!!! Diggade alla låtar, men tyckte murphys lag låg lite lägre än dom andra. Tycker helt seriöst att ni borde göra en hel låt av introduktionen. Beatet var överfett och texten likaså
Lögner blir sanna när du väljer att tro på dom

2010-08-15 12:00
Senaste 5 åren har jag bara laddat ner netplays lite då och då för det har aldrig varit speciellt bra, men denna blåser mig verkligen rakt av stolen! Så jävla bra!

2010-08-15 12:01
Det är inte min stil. Inget som får mig att nicka med huvudet eller stampa med i takten. Men det är välskrivet och med lite eftertanke så gör ni det riktigt bra.

Fortsätt med det ni gör!
www.Wizdom.se - www.myspace.com/wizdomrap

2010-08-15 12:11
soooooooft!! :)

2010-08-15 14:32
let's just get right into it!

Introduktionen;
Subban öppnar upp tapet med en bra vers, skönt röstläge och som vanligt riktigt bra lyrik!
mellan snacket diggar jag "eh din vers din vers!" haha låter layed back ^^
Sircuz kommer även du in och öppnar med en grym vers, precis som subban så har du en riktigt nice röst och lyrik!

Fuskbygget;
Denna låten älska jag från första lyssningen, riktigt soft och annorlunda refräng, du är proffs på det Sircuz! Subban lägger 2 riktigt feta verser med grym inlevelse och ett tight flow!
Sircuz, även du har en riktigt bra vers, gillar hur ni båda skriver, ni lyckas liksom klämma in väldigt annorlunda fraser och det låter riktigt fett! grym låt!

Omformatering;
riktigt soft intro på denna, sen kommer subban in och droppar en riiiktigt djup vers med en ruskig inlevelse!
refrängen som Sircuz lägger är soft, simpel och behaglig!
sircuz, denna versen diggar jag mycket, man hör liksom ångest i din röst, grym inlevelse! även här är en djup vers! gillar för många rader av er båda i denna för att plocka ut enstaka!

uppskjutarbeteende;
Här är det Sircuz som öppnar låten, bra ni varierade lite! lyriken e grym, och flowet är tight som en mutter på en skruv, detsamma gäller sista versen du lägger!
denna låten älskar jag Refrängen på, gillar känslan du får till, din röst e guld värd!!
Subban kommer in med en bra och väldigt relaterbar vers, inget att klaga på här inte!!

Ropet;
Sircuz öppnar åter igen med en bra vers, åter igen måste jag ge er stor props på er lyrik. ni lyckas skriva riktigt bra, feta metaforer och liknelser ect. refrängen här är helt okej, inte favoriten, men den funkar! Subbans attityd i denna låten är soft, grym inlevelse & lyrik som vanligt!

Murphys Lag;
Detta är nog favorit låten för mig, älskar hur den är skriven.
ni säger såna saker som nog alla kan känna igen sig i på ett eller annat sätt, det är riktigt grymt! flowet ni båda har e riktigt grym, och som sagt riktigt grym lyrik ni fått till! Även måste jag säga att de är kul att höra Subban på refrängen, som är riktigt soft!

Din hunger;
din ångest; Denna låten är som sagt förut riktigt bra, grymma verser av båda två och sircuz på refrängen är bara pricken över i;et! finns inte mkt mer att säga, grym låt!

Övrigt;
Kul att allting är Proddat av Anno Domini Beats, en av mina favoriter! i överlag så gillar jag ljudbilden ni har på skivan, kan nog tyckas va lite väl mörk o dyster, Men jag gillar iaf det väldigt mycket sålänge lyriken och allt därtill är bra gjort! vilket det är.
Detta ska ni va stolta över, tycker ni går ihop med varann riktigt bra. ser redan fram emot nya släpp ifrån er båda, tillsammans eller enskilt!

det tog lite längre tid för mitt inlägg att komma upp, men här hade ni det iaf! hoppas de va trevlig läsning!

//Dizzy

2010-08-15 17:18
Tack som fan, Alles! Coolt att det uppskattas så! Sprid det, lyssna med öppna fönster, spela det för släkten på julafton och sånt!

Ett extra tack till Dizzy! Kul läsning!

2010-08-15 17:42
Tack som fan, Alles! Coolt att det uppskattas så! Sprid det, lyssna med öppna fönster, spela det för släkten på julafton och sånt!

Ett extra tack till Dizzy! Kul läsning!

haha spela med öppna fönster gör jag ibland, dock bor jag på 6e våningen så har kanske inte så stort inflytande trots allt ^^ haha och no offence men detta är inte riktigt julafton material i de flestas öron xD dock tycker jag de är bättre än de traditionella skiten som spelas ^^

och ingen fara! tack själva för en grym lista av låtar! :D

2010-08-15 22:45
Grymt kul att den uppskattas tack för alla fina komentarer.
 www.myspace.com/thesircuz

2010-08-16 13:34
Nu hoppas jag verkligen inte att den här tråden dör.

2010-08-17 07:04
Tror nog att det kan vara så...

Rappare

2010-08-17 18:46
Skiten ska hållas vid liv ett litet tag till, har helt missat det här släppet pga lite inaktivitet, men Sircuz hade skrivit till mig så får tacka för påminnelsen! :) För detta låter riktigt grymt, riktigt feta låtar! Håller med andra i tråden om att ni kompletterar varandra på ett riktigt inspirerande sätt, nånting som ni verkligen ska köra på, för ni gör det felfritt.

Hamnar i mp3an och kommer spelas mkt de närmaste joggingturerna! ;)

Fortsätt droppa!

/Spiken

2010-08-18 13:31
Jag hade tänkt skriva en recension i versform, men beatet tog precis slut och pennan bröts. Men Uppskjutarbeteende och Murphys Lag är bästa låtarna. Hög nivå rakt igenom, ingen dålig låt. Är nån hook jag inte alls gillar, Ropet tror jag.

Släpp mer.

Rappare

2010-08-19 17:43
Omformatering är jäkligt bra, diggar reffen så inåthelvete!

2010-08-20 16:36
Tack folk!

2010-08-23 00:32
........

2010-08-23 02:00
01 Introduktionen
Subdominant
: Din kvalitet i acapellan (delivery, mixning osv) var betydligt bättre i denna än det mesta jag hört med dig, vilket får din del av ljudbilden att bli mycket bättre än normalt. Du flowar bra som vanligt dessutom. Jag gillar texten. Budskapet är bra och du är duktig på att formulera dig. Jag gillar rimstrukturen i raden "Att vad som bruka va täppt förut ser ut som en fotbollsmål", u-stavelserna lät sköna i den raden. "På grund av vinstintresse som genomsyrar allt vi gör / Går emot ett kollektivt självmord, nu stiger Ragnarök" samt "Och jag står mitt i smeten, och skriker ut min ilska / Och vill du skrika med mig kan vi skapa konst!" var nog raderna jag gillade mest med dig i denna, även fast jag gillade hela texten. Den sistciterade raden stärktes intrycket av raden av hur du levererade den.
Sircuz: Du har en väldigt skön röst och vet hur man använder den. Flowet är bra som vanligt och ljudbilden i allmänhet är bra. Texten är bra från din sida med. Innehållet är bra och en del rim är fina. "När deras murar som består av ignorans ger vika" var snyggt formulerad. "Finns ingen stolthet att hämta i slott och skyskrapor / Som rasar utan hjälp från en enda vindpust / Deras hakor hänger ända ner till Jordens mittpunkt" var raderna som jag gillade mest ur din del. Jag gillar även rimstrukturen i "Ljuger tills han rasar med en värld han demolerat".

Gillar även ert lilla mellansnack mellan verserna. "Ey din vers, din vers, din vers" var rätt charmigt.

02 Fuskbygget
Subdominant
: Stör mig på några uttal du har i den här låten faktiskt. Sättet du uttalar "storsta-den" lät skevt när du sa det, "vässade armbågar" likaså. Men för att inte haka upp sig på petitesser så är texten bra. Rimstrukturen är bra, innehåll likaså. "Ingen tid för att stanna, analyserar situationen / Han följer den ledande religionen - mammon" var riktigt snyggt tyckte jag, både i struktur och formulering. Raderna jag gillade mest från din sida var ändå "Sover med lampan tänd varje kväll / För samvetet lurar där i alla mörka vråer / Så jag pratar om nåt annat varje gång jag stöter på det / Men jag vägrar imponera, ställa frågor, jag vill inte veta". Mörka men samtidigt relaterbara för väldigt många. Ljudbilden från din sida är bra.
Sircuz: Flowet och känslan är bra. Texten är bra med, både i struktur och innehåll. Gillar raderna "Sopar dammet under mattan, skryter inför sina vänner / Se på mitt företag, se på mitt övertag / Men överlag är det en putsad, hög fasad". En sak jag fastnade för i din text var refrängen. Hål och fuskbyggen är bra metaforer tycker jag, bra formulerat. Refrängen är även skön, gillar oftast dina refränger.

03 Omformatering
Subdominant
: Av alla låtar jag hört med dig är detta fördmodligen den jag hört mest känsla i. Inlevelsen till beatet i kombination med de mer melodiska delarna och den välskrivna texten blir en väldigt bra helhet. Det är faktiskt svårt att dra ut det jag gillar mest jag jag fastnar för hela texten. Men om jag måste ta ut något så gillade jag raderna "Mitt liv är inte mer en hopp kontra uppgivenhet / Men om sunkig poet föds om som munk i Tibet / Hade han då sluppit alla sina unkna problem / Hade jag då sluppit alla mina unkna problem". Snyggt med en hänvisning till en äldre låt. Denna låt är kanske det bästa jag hört med dig.
Sircuz: Även du har en skön inlevelse i denna låt, men det jag tycker som skiner mer från dig i denna låt är texten. Jag tycker verkligen om när någon kan skriva på det sätt du gör. Hade velat citera hela din text med. "Se på mig som min mor när hon såg mig för första gången / Låt mitt namn kedjas fast i alla bortglömda sånger / Stanna vid min sida tills att jag släpper mina bördor / Och låt mig blomma ut, jag vill växa i dina ögon" var väldigt snyggt skrivet. "För mig till en plats där ingen känner mig bättre än jag / Försvinna in i natten, bli ett blankt papper / Så det blir lättare för alla omkring mig att vända blad / Låt mig gå vidare utan ett fotspår i sanden / Utan en tanke på mig som om jag aldrig existerat / Utan att stanna och säga hej, utan att reagera" gillade jag med. De rader du har som inte är snygga metaforer är bra formulerade känslosamma rader.

Omformatering är absolut en av favoriterna på netplayen. Ni lyckades verkligen med texten i denna låt.
Wazaaaa

2010-08-23 02:01
05 Ropet
Sircuz
: Skön inlevelse och bra flow. Texten var bra och jag tyckte strukturen utmärkte sig lite i denna, rimmen och dylikt. Gillade "I våra kroppar som har hundra biljoner av celler / Har vi svårt för att hitta en gnutta empati / För idag struntar du i att Jordens barn svälter / När du badar i ditt eget pumpande endorfin" även om sista ordet känns lite manipulerat för att rimma. Gillade även "För alla offer har vi fullt upp med att göra nummer av människoliv / Ska jag behöva lära vuxna äta med bestick". Jag gillar innebörden, även om det säkert finns mycket mer imponerande i versen som drunknar lite i rimmen. I så fall lär jag upptäcka det senare. Refrängen var skön med.
Subdominant: Bra delivery och flow. Texten var bra med. Tyckte först att "Så jag har insett att jag måste va från en annan planet" lät lite fult, men den förstärktes sedan av "Finns ingen medmänsklighet med er mänsklighet / Så snälla, kan någon peka på min hemplanet". Känns lite som att det inte finns något speciellt att peka ut i din text, som att det är helheten som är bra. Tyckte att penga-grejen var rätt kul. Fick en rolig bild framför mig när du sa "gapar av förvåning, rullar mina ögonlock" av någon anledning.

Tycker själva budskapet i denna är bra. De flesta verkar inte bry sig om de som har det sämre ställd, delvis är jag en av dem. Men jag tycker att fler borde ta upp det eller göra något, även jag själv.

06 Murphys Lag
Subdominant
: Skön känsla på rappen och bra flow. Lustiga scenarion i din vers, en del man känner igen sig i. Det med att glömma sätta väckarklockan är en riktig bitch, likaså det med att komma på något bra som sedan försvinner direkt. Rustningdelen var rätt smart. Refrängen var rätt nice, men inte så speciell. Den säger det den ska men jag brukar vilja ha lite mer kraft i refrängen, något utstickande.
Sircuz: Även du hade skön känsla och bra flow. "En idé försvinner lätt bland rökiga utekvällar / Grubblar på en rad tills jag bröt en redan bruten penna" gillade jag nog mest. Inte så mycket jag känner igen mig i i din vers men säkert många andra som gör. Det där med att ta jackan eller inte är däremot en jobbig grej.

07 Din Hunger, Din Ångest
Denna har jag lyssnat på en hel del sedan den släpptes som "teaser". Den sjunker inte efter att jag lyssnat på den ett tag heller. Tycker Sircuz del är grymt bra skriven. Refrängen är skön med. Subdominants del är bra med. Redan gett denna en rätt massiv kommentar i dess egna tråd så det får räcka såhär.

Känns som att jag upprepat mig en hel del med "bra delivery och flow. Bra text" men så blir det när alla låtar håller bra klass. Introduktionen, Omformatering, Uppskjutarbeteende och Din Hunger, Din Ångest gillade jag lite mer. Ni är en bra, passande duo. Rösterna och stilarna går ihop bra och ni förstärker varandra i låtar. Kör på, hoppas på många fler samarbeten mellan er två.
Wazaaaa

2010-08-24 07:38
Chub Tack så jätte mycket för du tog dig tid o säga vad du tyckte blev dock sugen på å veta vad du tyckte om Uppskjutarbeteende. Du missa den säkert inte med avsikt men tack skit kul läsning! =)

2010-08-24 12:09
Haha, oj.

04 Uppskjutarbeteende
Sircuz
: Din röst passar bra på beatet i denna låt. Bra delivery och flow. Texten är bra skriven som vanligt. Refrängen var rätt skön fast du hade kunnat göra den bättre tror jag. "Ser allt som ska bli gjort uppgift efter uppgift / Bägaren rinner över trots allt jag har druckit" gillade jag mest i första versen, bägareraden var nice. Din sista vers är galen märkte jag när jag lyssnade mer ingående, något av det absolut bästa jag hört med dig. "Vänner finner lycka men det enda det föder är avund" var bra, något de flesta säkert känner igen. "Ingen hör dig i din avgrund du ramlat ner i så tyst / Fruktan för att misslyckas hemsöker din själ / Och intalar dig att bron inte håller mot ett grönare gräs / Hjärtat galopperar, träffar som hästhovar i bröstet / Din smärta kamouflerar sig och den ropande rösten / Laborerar med din hjärna och får dig tro att du drömmer / Rösten ingen hör, du hör när du ber din aftonbön / Djävulen får dig att synda för att leva glamoröst" var imponerande. Vill verkligen se fler artister ta efter din skrivförmåga eller se dig släppa mer såhär välskrivet.
Subdominant: Din vers var bre med. Skön känsla, bra flow. Texten var bra. Gillade "Startar på nytt i kväll, stadiet har kommit / När jag måste släppa pappas hand och våga cykla själv / Ger mig ut, hoppas på en lyckoträff / Men kan kännas lite som att satsa allt på rysk roulette" och "Men om någon tar min plats, den jag lever för att ta / Kan jag lika gärna rulla över, lägga mig ner och dö idag". Det sista jag citerade hörde jag inte riktigt om det var det du sa, men jag förutsätter att det är snarlikt.

Sircuz briljerade på denna. Temat är bra med. Något jag, och säkert många fler, känner igen mig väl i.
Wazaaaa

2010-08-24 12:53
Tyckte det va ett riiiktigt bra släpp faktiskt! Kul med ny musik (för mig iaf) som verkligen håller måttet!