I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Övrigt] Varför kollar du på svenska battles?

Svensk Hiphop - Battles

2012-02-23 17:01

[Övrigt] Varför kollar du på svenska battles?

Varför kollar du på svenska battles?

Ja denna fråga är riktad till brb2009, och gaia aka machete aka cypher loco.

Jag vill verkligen ha ett ärligt svar på frågan för det ligger väl ungefär en 180 svenska battles ute nu. Om man säger att varje klipp är ca 15 min långt så ger det 2700 vilket blir ca 45 timmar. Nu kanske 45 timmar inte verkar vara så mycket på en livstid. Men 45 timmar av besvikelse och besvikelse och åter igen besvikelse samt alla timmar du lagt ner på att försvara dig i formumen måste juh ta på krafterna någonstans.

Hade det varit 45 timmar av Shakira dansandes framför en så kunde man juh dö sen. Så jag undrar genuint varför?

Tacksam för svar.

MVH/ Iman

2012-02-23 17:21
Du lyckades inte lista ut hur man skickar ett PM?
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Poet

2012-02-23 17:28
Det kanske finns fler som vill se varför dessa gubbar gör sig dryga svanspelle.

Jag menar, varför se på bögporr när man inte gillar kuk?
Jag har ätit pannkaka!

2012-02-23 17:31
Svanspelle, det är väl bättre att göra en egen tråd av det så slipper de smutsa ned varje battle.

Rappare

2012-02-23 19:16
Hade det varit 45 timmar av Shakira dansandes framför en så kunde man juh dö sen. Så jag undrar genuint varför?

insinuerar du att Shakira skulle vara en dålig dansare?
Ja
Moderator

2012-02-23 19:18
Nej snarare att det är nice och att man kan dö lycklig efter det väl?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2012-02-23 21:57

- True story.
dom kallar mig Käääz. www.znapmusic.com/kaaaz

2012-02-23 22:12
Det är väl inte särskilt svårt att lista ut? De är fans av battles sedan lång tid tillbaka. De hoppas självfallet att den svenska scenen ska blomma ut och uppnå i deras ögon acceptabel nivå?
Wazaaaa

2012-02-23 22:37
Det är väl inte särskilt svårt att lista ut? De är fans av battles sedan lång tid tillbaka. De hoppas självfallet att den svenska scenen ska blomma ut och uppnå i deras ögon acceptabel nivå?

Kommer dock aldrig inträffa när "kraven" som ställs är så extremt låga, folk kommer undan med att choka 2-3x i en battle och skall fortfarande ha en vinst?

Enda anledningen det utvecklats i övriga länder är för att man ej cosignat och propsat sådant som en bra dag är att se som mediokert.

Jag hoppas innerligt att dom tre som är bokad för lördag samtliga tagit det på allvar och faktiskt skrivit, och ej åker hit för en gratis semester, så kanske folk kan börja få upp ögonen för hur milsvid klyftan faktiskt är.

2012-02-23 23:11
brb2009 P33

Vilka krav exakt är det du snackar om? Det finns mkt whacka som kör men jag har inget problem att se det positiva i det med?-I slutändan kommer det fram fler duktiga.

Fan, jag har aldrig riktigt orkat sätta mig in i de amerikanska ligorna och tycker Bowers bodybagat det motstånd han fått från andra länder också... Kan du inte länka dina top 3 favoritmatcher of all time?

Iman

Hehe, jag vet att det ligger väldigt mkt jobb bakom battle-grejen och battleinsatta verkar reagera mkt starkare på "haters" än andra, men nu är det så få som är totalt anti och jag tycker faktiskt det är lite konstigt att ni verkar lägga sådant enormt krut på att "hata tillbaka".

För mig är nog battle vad för andra kan vara fotboll...
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.

2012-02-24 00:14
Vilka krav exakt är det du snackar om?

Den enda i sverige hitills som hajat att detta är en PERFORMANCE baserad konstform är Henry Bowers, är helt irrelevant om du skriver som en gud om du helt saknar förmågan att framföra ditt material på ett vis som tilltalar din publik (som sagt plocka bort alkoholen helt från events så lovar jag det att det kommer bli markant skillnad i hur reaktioner och dyl ser ut)

(Du förstår det är det som SÄRSKILJER dessa mc's från varandra, att dom lägger till en bit av sig själva till sitt framförande och ger det en personlig prägel)

Just nu är det ett snäpp över att stå och läsa innantill från papper, och väldigt många försöker desperat överföra cadances och mannerisms från utländska mc's till sina svenska CV's.

Och nej, Bowers "bodybaggade" varken Dirtbag,Chedda eller Stowaway han vann dom.

En "bodybag" är Soul Khan vs Deacon Frost

TRE ronder ren och skär VÅLDTÄKT.

2012-02-24 00:45
Och nej, Bowers "bodybaggade" varken Dirtbag,Chedda eller Stowaway han vann dom.

En "bodybag" är Soul Khan vs Deacon Frost

Du har rätt här.

Men tycker inte battlescenen är så pinsamt dålig som du försöker den att framstå som. Givetvis kan den inte jämföras med Smack, KOTD eller Don't Flop. Den har höga dalar menockså höga toppar. Henry Bowers är grym t.ex.

2012-02-24 00:49
Hehe ok bodybag va kanske att ta i, dock så måste du medge att Stowaway blev slarvsylta? Och Dbd imponerade iaf inte nämnvärt på mig...

Även om de inte ligger på samma nivå så tycker jag alltid rappare som Nomad, Mr Cool, Shazaam, Spakur och Nicko Mack levererar en "föreställning", det är de jag sett och imponerats av live bortsett från textinnehållet... Sen tycker jag det är en konstant positiv utveckling, jämför Pzis sista nu mot hans första tex. Finns liksom ingen anledning att vara så galet negativ till det hehe, det är ju inte la liga utan allsvenskan som sagt... Men det är klart det krävs hård kritik för att gå frammåt och tydligen så verkar ju folk ta åt sig av det du skriver... Man ska alltid försöka göra något så bra det går, argumenterar inte emot dig där men still, blir lite svårt att ta dig på alvar när du verkar avguda den amerikanska scenen och vägrar se till de många faktiskt sevärda battles som kommit här...

MEN jag tycker "dåliga" battles kan vara sjukt underhållande också med konstiga chokes/freestyles etc, det är ju underhållning, att folk som inte är top notch ändå får chansen att köra gör också att fler vågar ta steget...

2012-02-24 01:01
Jag tycker att det är nog gnällt om den här snubben nu.

Om han fortsätter kolla svenska battles för att i princip enbart komma med keff feedback på varenda en, trots att han inte ser nån framtid i sveriges battlescen, så borde väl alla bara luta sig tillbaka och garva åt hans återkommande inlägg om det är så han väljer att spendera sin tid.

Folk borde sluta bry sig så mycket.
As I walk through the valley of the shadow of death, I can't sleep like i'm battling meth, the reaper creeps while i'm gasping for breath. I ask the lord to forgive me for debt, when death comes and my soul leaves my body to rest.

2012-02-24 01:13

Här är en bodybag jag rekomenderar annars hehe

2012-02-24 01:21
Om han fortsätter kolla svenska battles för att i princip enbart komma med keff feedback på varenda en

Gör din research förslagsvis, och generalisera inte bara för att det passar dig för stunden.

2012-02-24 01:51

2012-02-24 03:27
jag gillar hela grejen med att börja posta bilder som trollen på RM gör, ehm..

2012-02-24 09:51
sotarpojken skrev:

HAHAHAHAHAHAHAH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

brb, du måste vara gravt superstenad och/eller packad och lida av minnesförlust efter varje gång du varit och skrivit i battles om du påstår att de jag och andra skriver här inte stämmer angående din attityd mot svensk battlescen.

Det är inte generalisering någonstans, de positiva grejer du skrivit om svenska battles kan räknas på EN hand!

Men somsagt, jag lutar mig tillbaka och garvar åt det man faktiskt ser dig skriva dagligen och uppmanar resten av whoa till att göra det också.

Man kastar inte mer bensin över en redan brinnande eld, man njuter av de befintliga eldsvådorna. =)
As I walk through the valley of the shadow of death, I can't sleep like i'm battling meth, the reaper creeps while i'm gasping for breath. I ask the lord to forgive me for debt, when death comes and my soul leaves my body to rest.

2012-02-24 11:26

Jag cosignar hellre en vinst trots en choke än ger den till någon bara för att den andra har chokeat. Handlar om vad man får ut och inte vad man inte får ut i min bok.
Hon checkar in mig från andra sidan baren.
Du checkar in dig och uppdaterar status raden.
Rappare

2012-02-24 17:10

Då tar jag tillbaks mitt uttalande. :)

Jag cosignar hellre en vinst trots en choke än ger den till någon bara för att den andra har chokeat. Handlar om vad man får ut och inte vad man inte får ut i min bok.

Jag håller med.
Vad spelar det för roll om snubben chokear om allt som sägs ändå är eld och lågor och flera nivåer över den som inte choka.

Annars skulle ju lika gärna jag kunna vinna mot R-Man om han chokar 2ggr trots att jag bara rabblar på med en massa skräp som rimmar.

Många här verkar ju vilja ha kvantitet istället för kvalitet.
Ja
Producent

2012-02-24 21:41
Varför kollar du på svenska battles?

Ja denna fråga är riktad till brb2009, och gaia aka machete aka cypher loco.

Jag vill verkligen ha ett ärligt svar på frågan för det ligger väl ungefär en 180 svenska battles ute nu. Om man säger att varje klipp är ca 15 min långt så ger det 2700 vilket blir ca 45 timmar. Nu kanske 45 timmar inte verkar vara så mycket på en livstid. Men 45 timmar av besvikelse och besvikelse och åter igen besvikelse samt alla timmar du lagt ner på att försvara dig i formumen måste juh ta på krafterna någonstans.

Tacksam för svar.

MVH/ Iman

Haha din keffa hobbyturk, varför ska du fråga mig något? Är du helt jävla efter eller? Jag postar nästan inte på detta forumet öht? Om du följt med på YouTube det senaste året vad gäller svenska battles så hade du sett att jag nästan uteslutande är väldigt supportive och positiv. Jag tror de flesta användare på detta forum vet det då jag haft oräkneliga djuplodande och positiva kommentarer som top comments på så många svenska battles att jag tappat räkningen. Också privat mellan mig och andra inklusive battlerappare av olika anledningar så har jag alltid haft en öppen och trevlig ton med mycket props. Jag vet inte vilken värld du lever i mannen. Ska jag sammanfatta allt negativt jag någonsin uttryckt eller? Det är typ 3 saker av kanske 1000 totalt varav resten varit långt mer positiva än vad de flesta andra sagt.

1. Mr. Cool är en keff skämtrappare som bara drar skämt och är äcklig. Kan inte rappa för fem öre. Är sjukt dryg och andra battlerappare irriterar sig som fan på honom.

2. Spakur är en keff liten människa som tar sig själv på för stort allvar och gråter ut som en jävla dramaqueen. Faggot.

3. PziClone och alla andra snorungar som står bakom The Ring Battles och snackar skit, dvs han skulle slå ner mig sa han och sno min mobil vilket jag gladeligen låter honom försöka med och hamna på sjukhuset efteråt för. Keff liga för barn.

Kan vara nån mer liten enstaka grej men that's it. Det är de grejerna jag sagt. Det är inte mitt problem att ni blir så butthurt och ska grina som småbarn.

Folk som känner mig eller vet vem jag är vet snarare att jag konsekvent annars är väldigt supportive och sprider, propsar och diggar den svenska scenen. Snälla, snacka inte till mig när du knappt är torr bakom öronen och har helt fel info. Stick och smöra dig en messmörsmacka och dra på skidtur i skogen istället suedi.

//
Rappare

2012-02-25 00:09
Frågan är varför ni bryr er om varför de tittar på svenskabattles? Man får väl tycka vad i helvete man vill..Visste inte att kommentarsfunktioner endast var till för positiva kommentarer..

www.twitter.com/addthissss

www.addthismusic.com
Rappare

2012-02-25 18:06
Machete

Vilken jävla tönt du är.
Att du även använder faggot som skällsord visar ju bara vilken fjant du är.
Homofobin släppte dom flesta efter högstadiet.

Sedan när är man mindre rappare för att man rappar om humor?
Det är fan mycket svårare att få folk att skratta med rapp en att sjunga om pistoler och gatan igen.

Spakur är inte keff. Mer en så behövs inte sägas då han är en utav Sveriges bästa ordkonstnärer.

Ja
Producent

2012-02-25 18:22
Jag sitter vanligtvis inte och häver ur mig skit. Min respons är delvis baserad på skitsnack från ovannämnda personer och jag är knappast den som började snacka skit, oftast är det tvärtom. Precis som den där Iman snubben som nu sitter och leker lustig på whoa. Har jag någonsin sagt ett ord om honom? Skiten han påstår är så långt ifrån sanningen att han bara gör bort sig, haha..

Rappa skämtsamt är en sak. Stå-upp-komik utan någon som helst tillstymmelse till rap, flow och hiphop är något helt annat. Mina svar till Cool är för att han själv tyckte det var lustigt att sitta och skriva sarkasmer till mig.

Spakur är keff, looool, skojar du med mig? Måhända är han inte homosexuell men en faggot är han fortfarande. Sitta och gnälla och gråta, lägga upp långa videor där han står och skriker in i kameran. Hota att sluta om inte domarna röstar på honom osv. That shit is wack son.

Sen gillar jag inte heller direkt att sitta och snacka såhär på internet. Dessa personer som uppenbarligen vill mig något kan komma och hälsa på nästa event i Oslo. Säg vad ni vill ha sagt, jag bits inte. Allt för många små nördfjollor på den svenska battlescenen som bara snackar stort när de tror de kommer undan med det. Som PziClone t.ex. Jag sitter inte och säger att jag ska misshandla någon och jacka deras grejer under ett event på "skämt" eller för att leka tuff, säger jag något så menar jag det också.

//
Rappare

2012-02-25 19:18
Stå-upp-komik utan någon som helst tillstymmelse till rap, flow och hiphop

Då är min fråga till dig.. Vad är hiphop?
Vet du ens vad stå-upp är? Du ser alltså ingen skillnad på Cools rap och ett stand-up numer?

Måhända är han inte homosexuell men en faggot är han fortfarande.

Va? Vad betyder det där? Menar du att han är ett blås-instrument?
Om du menar det så stavas det Fagott.

Hota att sluta om inte domarna röstar på honom osv.

Nu har jag inte sett videon ifråga men du tror inte att han kanske gör det med glimten i ögat?
Nej han är inte keff.

Jag sitter inte och säger att jag ska misshandla någon och jacka deras grejer under ett event på "skämt" eller för att leka tuff, säger jag något så menar jag det också.

Måste vara tråkigt att alltid vara gravallvarlig.

Men men jag märker att den här tråden mer verkar vara en personlig tråd för dom nämnda och inblandade så jag drar mig ur den nu.

Ha en bra kväll dude och lycka till med produktionerna. Det låter fett! Sry för OT.
Ja

2012-02-26 14:50
Iman

Hehe, jag vet att det ligger väldigt mkt jobb bakom battle-grejen och battleinsatta verkar reagera mkt starkare på "haters" än andra, men nu är det så få som är totalt anti och jag tycker faktiskt det är lite konstigt att ni verkar lägga sådant enormt krut på att "hata tillbaka".

För mig är nog battle vad för andra kan vara fotboll...

Nu uppfattades inlägget som lite hatiskt kanske, och det var inte meningen.

Jag tycker att jag personligen lagt väldigt lite krut på att hata tillbaks. Åtminstone i forumen och så. Brukar inte skriva så mycket överhuvudtaget faktiskt. Det var väl en gång när det klottrades på ett av våra events som jag hatade lite.

Däremot så blir det alltid så himla mycket irrelevant snack i match-trådarna så jag försökte bara flytta på det.

Machete Har inte läst allt då det alltid är så jävla mycket. Men det var kanske dumt att dra in ditt namn där. Jag gjorde det nog mest på impuls och för att ditt namn fanns med i bakhuvudet sen andra inlägg man läst. Ber hursomhelst om ursäkt för det.

Tycker dock att hobbyturk och snorunge är lite harsh när min fråga bara var missriktad och ganska harmlös egentligen =P

P.S Shakira-dans är helt sinnes och ja, jag menar att man dör lyckligt efteråt. D.S
Producent

2012-02-26 15:47
Iman

Ett förslag, ta reda på bakgrundsfakta innan du hoppar på tåget nästa gång. De flesta vet hur mycket jag propsar, försöker sprida och hjälpa till på många sätt, att sitta och säga "cypher loco" som konsekvent hatar i alla trådar när inget av det är sant är lite av ett bitch move. Därför svarade jag som gjorde. Hur som helst, ursäkten mottagen, sorry för att jag själv var ganska harsh som du säger i denna tråden. Jag har inte ngt otalt öht med dig. Sen att jag är som jag är och svarar som jag gör beror på runt 1000 andra saker i mitt liv. Man formas som människa av sina personliga erfarenheter, tragedier etc (vilka bara är rent helvete de senaste åren för mig) och det är inte alltid att jag tänker på hur jag uttrycker mig om någon ska snacka skit.

//Paz

2012-02-27 10:09
Machete

Det är kanske för tidigt att säga det här, men jag tror att jag älskar dig. Jag önskar att jag kunde lära mig av dina djuplodande analyser istället för att vara en jävla faggot som tar sig själv på för stort allvar. Just sayin´

Klart som fan att det är mer fresh att pumpa in kärlek än hat i en pryl som förenar så många, även om just battlescenen blir lite mer spännande om det är lite sting i den. Men tycker jag nån är dålig slutar jag helt enkelt ta del av va den personen gör istället för att ladda ner varende låt eller whatever å såga allt personen gör.
Såklart får man tycka va man vill å säga i stort sett va man vill, men då får man räkna med å få åsikter tillbaka å inte bli för ledsen av det.

Nu kanske gaia tycker att jag sprider förkastliga värderingar eller har tagit åt sig jättemycket på ett personligt plan av nåt jag sagt, isåfall ber jag om ursäkt. Om du vill kan jag göra en video till där jag säger att jag skojade å att jag respekterar dig jättemycket.
Ridå

2012-02-27 10:20
Hehe, har lite svårt att se hur man kan hata på Spakur, sen är ju Yngve-battlen en modern klassiker...

Whoa har alltid varit whoa och som yngre va man nog jvligt bra på att vara "ärlig" på nätet, precis som många blir ärliga på fyllan, inte alltid en good look, kan man linda in saker och försöka komma med konstruktiv kritik tycker jag ändå det är nått man kan sträva efter...

MEN jag tycker helt ärligt att det är kul med lite riktiga "haters" folk som säger att man är whack och "get back in the booth" etc, det är ju uppenbarligen sånna kommentarer artister reagerar på och motiverar en att jobba hårdare. I slutändan så är liksom internet internet

Att Gaia fick ett massivt påhopp va nog mkt för att han mer skrek efter freestyles och inte så mkt skämtbars i början right...? Sen verkar det ha spårat ur rätt ordentligt

2012-02-27 10:27
Men tycker jag nån är dålig slutar jag helt enkelt ta del av va den personen gör istället för att ladda ner varende låt eller whatever å såga allt personen gör.

Mjo men när saker får hype som man tycker suger så blir det för många rätt svårt att hålla inne med sin åsikt... Nu verkar ju de flesta uppenbarligen hålla käften om de inte gillar nått, tom på whoa som annars varit lite haters paradise hehe, lite trist ju...

2012-02-27 11:08
Hahahaha sant.
Det jag stör mig på är väl hängivenheten vissa har. Ta till exempel Micke Cederberg som programleder förmiddagsversionen av Musikgiuden i P3. Han är en fullkomligt värdelös programledare som låter som en halvpaj Rix FM-robot. Han fösöker ha en sexig radiopratarröst, men det gör att allt han säger går i samma tonläge. Om han
har Broder Daniel som gäster å frågar hur det kändes att när AFC hustlade dom på hulstfred låter han exakt likadant som när han presenterar Madonnas rykande färska singel med Nicky Minague å MIA. Jag irriterar mig oerhört mycket bara jag hör hans röst, men det räcker nånstans att bara stänga av radion.
Sen borde dom garanterat byta ut honom, eller ännu hellre slopa hela programmet å slänga tillbaka P3 Hiphop.

jag tycker hängivenhet är skitbra, men att vara gränslöst hängiven till uppdraget att få alla att veta att man tycker nån är dålig förstår jag inte.
Ridå

2012-02-27 13:42
Jo, precis vissa är sjukt hängivna, men frågan är om du hade steppat upp så mkt om det inte vore för alla haters. Liten anekdot, hade en riktigt hater förut som följde min musik i flera år och skrev hur whack och toyig jag va till den punkten att han kom fram till mig på krogen och uttryckte sitt genuina missnöje med hur dålig jag var. Istället för att bli sur (som jag trodde jag skulle bli) kom det mest ett flin på mina läppar och jag blev snudd på imponerad att det va nån som brydde sig mer om min musik än jag själv och verkligen ville jag skulle bli bäst. Har haft många som kommit fram o proppsat mig men ingen har varit så engagerad som denne hehe...

Nu uppmanar jag inte haters att gå ut o facea sina hatobjekt för det kan nog inte alltid vara helt hundra, min poäng va väl att dessa haters har en funktion och behövs lika mkt som folk som propsar, ibland har de faktiskt en poäng också... Jag är verkligen av åsikten att alla som bidrar och gör nått för scenen är bättre än de som bara sitter och hatar men hatarna är ju bättre än de som ignorerar allt fullständigt, känns som färre och färre bryr sig över huvudtaget, undviker att diskutera osv...

Därför är det kul att ändå du (Spakur) med flera också är aktiva och tjafsar lite på nätet etc, din callout-video till hatare va också underhållande

2012-02-27 16:11
Stick och smöra dig en messmörsmacka och dra på skidtur i skogen istället suedi.

Nuff said!

2012-02-27 19:17
VRGNHNS skrev:
J
Därför är det kul att ändå du (Spakur) med flera också är aktiva och tjafsar lite på nätet etc, din callout-video till hatare va också underhållande

Vad har jag nu missat?
Hon checkar in mig från andra sidan baren.
Du checkar in dig och uppdaterar status raden.
Producent

2012-02-27 19:28
Spakur

Asså, du är en sån nörd.. Du tror säkert jag är skitförbannad och sitter och har nån vendetta mot dig men icke, så är det inte alls. Kolla, ska du göra publika videos och snacka så får du tåla lite mothugg också. Jag är inte person som går runt med silkesvantar och är rädd för att trampa folk på tårna. Snacka skit går fint även om det bara blir wack när det ska föregå över whoa och youtube.

Att sitta och påstå att jag konsekvent hatar överallt är ganska kraftig överdrift eller vad säger du? Kan räkna allt skitprat senaste åren på en hand and that's it.

Men den dagen någon uttryckligen säger att han ska göra ditt eller datt eller börja dra in andra saker i diskussionen, ljuga och framförallt sprida osann skit istället för åsikter så får de mothugg, så är det bara. Skulle älska att träffa på dig på ett event och skulle du häva ur dig all möjlig dynga så skulle det snarare bara vara intressant (så länge du inte började snacka om fysiska hot och veva med armarna osv för då blir det ngt annat av det). Finns inget bättre än personer som står raka i ryggen och snackar ur skägget oavsett vad det gäller. Det samma gäller för de andra undantaget då kanske PziClone eftersom han seriöst menar att han ska slå ner mig och sno min telefon? Det blir hans förlust dock och jag tänker inte betala sjukhusräkningarna efter att han försökt.

Internet beef var inne för 10 år sen med personer som Fronda.

//

2012-02-28 12:20
Bobban P24

Jag uttryckte mig lite klumpigt, callout till NickoMack var det:

2012-02-28 13:12
Jag tittar personligen inte på battles för jag får ingenting ut av det men jag kan tänka mig att folk som gillar det sitter och tittar på det av samma anledning som andra gillar att titta på skräckfilmer. Jag läste någonstans att man ofta dras omedvetet till olika form av underhållning eftersom det är ett kontrollerat sätt att uppleva olika känslor som man har inom sig och vill få utlopp för. ( Sen om detta är sant eller inte vet jag inte, men jag tyckte de lät vettigt )

När man tittar på en skräckfilm så är man tillåten att vara rädd på ett tryggt sätt för du vet att inget farligt kommer hända i verkligheten. När man tittar på ett battle så kan man på ett tryggt sätt sitta och njuta av att andra blir dissade och nertryckta och leva ut dom känslorna utan att något kommer hända dig.

Jag kan oxå se det som waist of time men samtidigt så tror jag det här med att dissa är ett spektrum som vissa har inom sig mer än andra ( de kanske har en massa obearbetad aggression inom sig till exempel ) och därav att de behöver lägga så mycket tid på att få utlopp för det på ett sätt som inte skadar någon.

2012-02-28 13:22
AneekDivine F27

Tro mig, det är mer som att kolla på MMA... Vem fan kollar på skräckfilm?

Jag kan oxå se det som waist of time men samtidigt så tror jag det här med att dissa är ett spektrum som vissa har inom sig mer än andra ( de kanske har en massa obearbetad aggression inom sig till exempel ) och därav att de behöver lägga så mycket tid på att få utlopp för det på ett sätt som inte skadar någon.

Det är nog lite en manlig ceremoni, det här med att "mäta krafter" och säger inte att alla tjejer inte fattar grejen men de flesta kan nog omöjligt se vad charmen i det här ligger... Man lever sig in i battles och många tar också steget att gå upp i ringen, det är liksom en kick att se vad man själv och andra går för.

2012-02-28 13:31
Oj, ska förtydliga att det kommer in ett nördperspektiv också för har nog aldrig sett några så tävlingssugna som mina högstadieelever av kvinnligt kön... Man måste vara lite insatt i formatet, i hiphop generellt, ändå ha suttit och plitat rim nån gång osv för att fatta grejen tror jag. Fotboll är tex för mig ofta som att kolla på en mikrovågsugn, man väntar på att det ska ta slut... För jag är inte insatt och har aldrig haft något större intresse för det...

2012-02-28 13:36
De har du rätt i, jag kan inte förstå just battles.

Nu går jag egentligen emot hela hip hop-kulturen för jag vet att battles är en del av det, men att mäta manliga krafter kan man väl göra på fler sätt som oxå leder till positiv energi kan jag tycka? Varför kan man inte få kickar av att göra andra saker som inte innebär att man står och kastar paj på varandra? Min enda förklaring har varit just det som jag nämnde ovan, att man har en massa obearbetad aggressivitet inom sig, men du får gärna överbevisa mig!

2012-02-28 13:44
AneekDivine F27

Jo, har nog lite med testosteronet att göra, battles kom ju fram som en lösning istället för våld (jag vill iaf tro på den versionen). Det finns ju battles i breaking, graffitti och Dj-ing också men det känns ju inte lika mkt och tror aldrig det kan nå samma popularitet av just den anledningen som rapbattle. Skräckfilm känns för mig som en avlägsen jämförelse, men det är klart att det ska ha lite NERV... Men folk kollar ju tydligen på WipeOut också och lyckas få ut någonting av det, vet iofs inte om det är tävlingsmomentet eller sandlåde-komiken...

Du kanske mest hör "knulla din mamma" men för de flesta som kollar är det just HUR saker levereras, vilka vinklar man hittar, om nått är snyggt framför eller om det verkligen träffar osv, inte just att "kasta paj"

2012-02-28 13:55
Det är det som är lite synd, hade verkligen varit kul att se en tjej som kunde gå "all in" i det här formatet, men är väl få som kan se någon riktigt prestige i att lägga ner tid på det...

2012-02-28 13:58
Jo på det sättet kan det ju oxå vara något positivt, man kanaliserar ut ilskan utan att använda fysiskt våld. De är väl mer att de enda battlet jag varit på ledde till att några killar började ta saker personligt och sen blev det bråk utanför. Även om man går in för att inte ta det personligt så tror jag det är lätt hänt i och med att d flesta som står däruppe är mänskliga, och att de inte direkt står där och kastar kärlek på varandra :P

Nja jag tycker inte det är en så dålig jämförelse. De är bara olika sätt att få utlopp för olika känslor :)

2012-02-28 14:02
Nej, jag tror faktiskt att tjejer inte dras till battles på grund av just den anledningen att vi inte har det behovet av att få ut aggressioner. Hade battles däremot mer gått ut på delivery och framförande och mindre att stå och dissa någon så tror jag fler tjejer gått in för det och faktiskt klassat ut de flesta killar.

2012-02-28 14:06
AneekDivine F27

Nja, det har skett att folk tar det väldigt personlig i battles och det är ofta de battles som det ligger mest nerv och känslor i... Dessa battles är mest underhållande då det kommer in ett till lager av engagemang... MEN det är inte där fokus ligger utan det är i ord och showen som man kommer med.

Battles har lett till slagsmål och det är inte alltid lätt att se var "gränsen" går, jag är väl lite av åsikten att det inte ska va nån gräns och ger man sig in i battles får man helt enkelt va beredd att ge allt tillbaka verbalt istället för att det ska leda till handgemäng.

DOCK kan jag förstå att folk tar det längre när man börjar blanda in flickvänner, familj etc. men de som är absolut bäst i det här formatet verkar väldigt införstådda i att "inget är heligt" och kan ta det med en klackspark i slutändan. Kan sätta rätt mkt då det blir mer slagsmål i fotbollsmatcher/hockey än i battles

2012-02-28 14:11
Nej, jag tror faktiskt att tjejer inte dras till battles på grund av just den anledningen att vi inte har det behovet av att få ut aggressioner. Hade battles däremot mer gått ut på delivery och framförande och mindre att stå och dissa någon så tror jag fler tjejer gått in för det och faktiskt klassat ut de flesta killar.

Av erfarenhet är ju ni mest revir-känsliga och duktiga på att snacka ner folk bara det att det sker bakom ryggen, har OFTA sett brudar ryka ihop på krogen osv... Ni måste bara börja digga rim och punches så kommer det lossna .

Sen handlar det mest om delivery och framförande, det ska SE aggressivt ut. Även om det leder till tjafs så verkar det aldrig hålla i sig speciellt länge då det mesta kommer ut där och då...

2012-02-28 14:12
Absolut. Men så är det med allt egentligen med allt. Vissa människor som går på fotboll går ju inte dit för fotbollens skull utan mest eftersom dom vill ställa till med bråk, jag tror den typen kan dras till battles också. Därav så ser man inte av majoritet tjejer där eftersom vi får lära oss att hantera ilska annorlunda än killar ( för i grund och botten så tror jag dessa beteenden har med hur vi uppfostras att göra och inte biologi )

2012-02-28 14:16
Ni måste bara börja digga rim och punches så kommer det lossna .

Nja. Jag tror att om killar vill ha mer tjejer i battles så behöver battlescenen anpassa sig lite till tjejer oxå. Där tror jag det största problemet ligger. De kan inte bara vara en väg.

2012-02-28 14:16
Absolut. Men så är det med allt egentligen med allt. Vissa människor som går på fotboll går ju inte dit för fotbollens skull utan mest eftersom dom vill ställa till med bråk, jag tror den typen kan dras till battles också. Därav så ser man inte av majoritet tjejer där eftersom vi får lära oss att hantera ilska annorlunda än killar ( för i grund och botten så tror jag dessa beteenden har med hur vi uppfostras att göra och inte biologi )

Kan inte låta bli att skratta.

2012-02-28 14:19

Nja. Jag tror att om killar vill ha mer tjejer i battles så behöver battlescenen anpassa sig lite till tjejer oxå. Där tror jag det största problemet ligger. De kan inte bara vara en väg.

Förslag?