I början av Januari 2014 låstes Whoa och du kan alltså ej logga in eller skriva något nytt i forumen. Innehåll i forum osv kommer finnas tillgängligt. Läs Mer »

[Video Battle] Sebbe Staxx (Kartellen) vs Allyawan **Major League Battle** @ Gulan Store

Svensk Hiphop - Battles

2012-05-24 13:02

[Video Battle] Sebbe Staxx (Kartellen) vs Allyawan **Major League Battle** @ Gulan Store

2012-05-24 13:05
Jag får känslan av att Allyawan är typ...rädd? Vet inte riktigt vem som vann faktiskt. Allyawan känns bra rent textmässigt och Sebbe får till en bra battle men jag vet fan inte.
Admin

2012-05-24 13:39
Så sjukt grymt att ha snubbar som står bakom ens rygg och ser tuffa ut när man battlar. Sjukt smart grej. Fattar inte varför fler kör på den stilen. Lär ju öka choke-frekvensen avsevärt.

Jag gillade eftersnacket!

2012-05-24 13:48
haha jävligt skum stämning =D allywan verkade inte riktigt våga gå på

Rätt kass battle imo

Va var grejen med eftersnacket ?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence or insanity to anyone, but they've always worked for me.

2012-05-24 14:08
diggade inte denna bortsett från invandrarföräldrarna-raden som lyfte taket.
Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rappare

2012-05-24 14:10
Jag skrattade som fan åt Förortsbetongen-raden. "Getter, hästar, höns och kor". Helt fantastiskt.

Blev faktiskt förvånad över att Sebbe presterade så bra som han gjorde. Men Allyawan tog det ju.
Moderator

2012-05-24 16:00
Jag gillade den här battlen jävligt mycket, den var till och med bättre än jag hade trott. Som Allyawan sa i eftersnacket hade jag inte så mycket förväntningar på Sebbe, men jag tyckte han gjorde riktigt bra ifrån sig om man bortser från chokes. Bra rebuttles från båda sidor och flera bra grejer.

Mina favoriter var nog Allyawans grej om att det är en massa ungdomar som gillar låtar om vapen och Sebbes inledning. Men det var fan grymma grejer i varje rond.

Big up till BMB och battlarna!

Nu är frågan bara vem som vågar ställa upp om Sebbe är sugen på att battla igen, och vågar någon vara domare i den battlen?
Nu när whoa till slut ska lägga ned kan det vara dags att sammanfatta allt jag har lärt mig här genom åren: WORD! på Misery_chick

2012-05-24 16:27
fan Sebbe imponerade ju...

Uppfriskande battle generellt, bra jobbat av båda trots lite stumbles osv...

Vore nice att se Sebbe i fler battles men risken finns väl att det kan urrarta om han blev ställd mot tex Arman...

Denna användare har skrivit alla inlägg där användaren har tagits bort från whoa.
Rappare

2012-05-24 16:27
coola typer som snackar en massa bakom sebbe.
Hör av dig om du vill få sin singel/skiva på Spotify!

2012-05-24 16:33
Endast i sthlm kan den här typen av svenskar existera.....

2012-05-24 16:45
Har nu sett klart hela battlen, herregud var ska man börja. Att eftersnacket är på 10minuter bevisar bara vilken fucked up grej detta var att arrangera. Och sen tycker jag att sebbe o hans vänner har ingen respekt för allt vad battle innebär. Har aldrig diggat allyawans musik så det är inte att jag "supportar" han eller nått. Men han vann denna med skottlängder!

2012-05-24 16:50
MtotheJ

Förstår inte riktigt vad du syftar på, de flesta brukar ju ha med sig nån form av backup... Sen att dom är "thugs" är väl på intet sätt en chock..

Varför har de ingen respekt för vad battle innebär?

2012-05-24 16:56
Lätt vinst för allywan.

Sebbe... precis som man trodde innan. Bara samma gangsterrader.

Spännande att se vad Sebbe hittar på för klurigt till nästa battle... gangstervinklar?

2012-05-24 17:20
Äntligen en sån här battle.. det är exakt vad den svenska scenen behöver. Shout-outs till Sebbe Staxx främst för det är han som kommer dra in potentiella nya battlerappers.

2-1 till Allyawan, tyckte Sebbe tog andra ronden men tredje och första går till Allyawan även om man bortser chokesen.

Sebbes andra rond och Allyawans tredje mmmmmmmm

2012-05-24 18:16
Denna var sjukt fet på plats, det låg en fet spänning i luften då. Sebbe har fett delivery och sjukt skön aggressivitet men tycker Allyawan vann den overall även om han var lite avvaktande och så på vissa rader.

Overall sjukt fett! Hoppas bägge fortsätter!
www.twitter.com/rossandeross

2012-05-24 19:51
så fet rebuttle om ken!! Riktigt tung, sebbe ska lätt battla mer

2012-05-24 20:38
"jag vet att jag är bäst på det jag gör"- kartellen
höll på ramla av stol jäveln, vilken skämt!
"I don't hate women - they just make me mad sometimes" - Marshall Mathers

2012-05-24 20:41
grymt battle. riktigt grymt av sebbe att ställa upp på en sån här grej. han presterade högt över förväntan faktiskt.
battlescenen behövde den här matchen. folk kommer få upp ögonen mer för battlescenen efter denna battle.
du är lika värd som bubblorna i min spottloska

2012-05-24 21:43
Snacka om att inte leva upp till hypen.

Ganska dålig battle, var väl någon rad av Allyawan som var fet, men overall ett riktigt sömnpiller.

Kul att se hur många som fortfarande tycker det är häftigt med gangstrar, trodde det dog ut för 10 år sen.

Inte i Stockholm tydligen...

2012-05-24 22:10
Ser hellre en smart och rolig battle än sånt här. Men antar att detta anses mer som riktig "battle". Båda la några rader som var nice men saknar riktiga punchlines som publiken jublar åt. Overall en helt OK battle.

Mickelito Vs Kalle Balik ser man fram emot riktigt mycket.

2012-05-24 23:09
Tyckte sebbe vann första och andra faktiskt, han var fet
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2012-05-24 23:21
App

Han chokade i första?

2012-05-24 23:50
Sebbe ,Allyawan Blev nog homies på slutet av battlen , men var hett under tidens gång sebbe gjorde sjukt bra ifrån sig och Allyawan me men jag diggade sebbe för folk hade låga tankar om hans battle men alliywan erkände ju sen att sebbe var grymt feet då han kanske underskattat sebbes taktik och kännsla vilket man såg tydligt i battlen så jag ger den här vinsten till sebbe stax men att bägge körde sjukt bra mvh GazReal.
Rappare

2012-05-24 23:58
Jag hade velat se en rebuttle på Sebbes lugerrader. Allyawan hade ju redan snackat om att han såg ut som en nynazist, det hade passat perfekt. Satt bara och väntade på det.
Poet

2012-05-25 00:29
Jag håller med ZyKe, det kändes inte som att Allyawan gick fullt ut. Battlen i sig var grym och som många tidigare sagt så överraskade Sebbe mig positivt. Men jag tyckte nog att Allyawan tog den, jag gillade raderna om att han i alla fall försöker göra något bra för scenen och inte kör på gangster-grejen.

Jodå...
Jag har ätit pannkaka!

2012-05-25 00:40
Hahahahahaha, ska man gråta eller skratta? sebbe från kartellen är ett jävla skämt. sån fucking skådespelare han är alltså. måste ha sina grabbar bakom sig och grejer, skämtar om pistoler och skit. Jävla tönt. Det här är sverige, vi lever inte i USA. dags och växa upp kanske? allyawan knullade dig upp och ner din horunge! det är vad jag tycker.

2012-05-25 01:05
khaledanka, det var inte direkt så att han inte fick ut nåt material direkt.
"Jag var också rap när jag var fjorton år man."

2012-05-25 01:18
Djupt, djupt besviken!
Det här måste vara "Major League" för knattar. Min mamma har bättre rader.

2012-05-25 01:21
FÖRHELVETE
Rappare

2012-05-25 01:25
Inte ett fan av nån av dom, men gillade Allyawans del om att det handlade om battlerap och inte om vapen och skit. Annars inte så mycket att prata om. Har lite svårt för när man ska prata om hur man skjuter någon och samtidigt framstå som seriös. Då är det bättre att bara snacka skit för battlandets skull, tycker jag.

Skulle vilja se Sebbe mot Armann eller Nomad. Det hade han nog inte kunnat hantera.
Det var jag som la BMX-cykel-raden.

2012-05-25 01:40
Kan inte Sebbe starta en URL-liga snääälla =)

2012-05-25 01:51
Allyawan vågar ju inte ens titta på Sebbe när han kör.. Fast okej, jag målar också upp bilden att han kan snea på bars. Han hade dock vissa moments som var riktigt bra trotts rädslan. Det han säger ~14-16:30 är för övrigt jävligt värt att nån tar upp. Han får fram poängen sjukt bra.

Fast jag tycker nog sebbe var bättre i battle än i låtarna, dom klarar jag inte ens av att lyssna på. Men hans ronder spolades inte förbi iallafall.

Men Allyawan tog hem denna.

2012-05-25 02:08
Helt ok va det ändå. Tycker helt klart att Allyawan tog det, även om jag räknar bort Sebbes chokar. Några få grymma rader av Sebbe, men annars va det Allyawan genom hela battlen.

Jag förstår inte heller personerna bakom Sebbe... Det är som att titta på en skitdålig 90-tals gangstafilm.
Married to the money, fuck the world, that's adultery

2012-05-25 02:09
Imponerad av båda. Tråkigt att publiken jublade åt det mesta av Sebbe men var tysta för Allyawan. Tycker båda fick in bra vinklar ändå. Enligt mig klar vinst för Allyawan.

Hade varit underhållande att se Sebbe mot Armann/Cool/Kalle eller någon.
Wazaaaa

2012-05-25 02:23
http://Hade varit underhållande att se Sebbe mot Armann/Cool/Kalle eller någon.

Får nog föregås av påskrift av kontrakt som nämner vilka teman och vinklar man får beröra... Men nog vore det fett hehe

Sebbe kommer som vanligt få en massa hat men hans insats tillför ju en stämning vi inte sett i svenska battles förut... Det är inte slipade battlebars men fett delivery är det.

Sen har ju faktiskt alla rappare nån sorts gräns för vad de tycker är ok, bara det att vissa har högre tolerans än andra
Graffare

2012-05-25 03:38
Tyckte inte direkt att battlen var överfet på något vis, kändes som att Allyawan var livrädd för Sebbe.. Lite tråkigt att det ska bli så, killen sket ju nästan på sig när han råkade nämna en av Kinesens rader.
Visst att Sebbe ska fronta som en gangster, det visste man sen innan, det är hans image och han håller den, men jag tycker ändå att han var lite väl resepektlös på scenen.
Har också svårt att förstå mig på Allywan lite när han dissar Sebbe för gunbars, och sen börjar spotta bars om röka istället?... Att nämna knätch i en battle är fan mer played out och patetiskt än klassiska och hedliga gunbars! :)

Personligen så tycker jag att hela "gangstergrejen" är underhållande och kul att se, gunbars i all ära!

Varken Allywan eller Sebbe har väl battlat så mycket inför skaplig publik innan om jag har förstått det rätt, så jag ser detta som New blood och ger vinsten till Sebbe, 2-1.
-

2012-05-25 04:32
"Det är inte slipade battlebars men fett delivery är det."

Eh. Alltså, Sebbe gjorde jävligt bra ifrån sig även med choksen medräknade. Även om insatsen som helhet inte var fläckfri så var detta en av de mest välrundade battledebuterna jag sett. Folk verkar tycka att han bara snackade om vapen, men faktum är att han droppade allt från scenrelevanta skämt ("RiFa-medlem", "Basementalityaffischen", "parodi på gangsterrap", "recognize faggots") till storytellning ("kvinnomisshandlare") till personliga rader ("fifflad av Ken", "sämsta höger", "Jens Lapidus") till agressiva bars ("bitchmade", ).

Han kör längre sammanhängande stycken med instoppade punchlines i istället för det så uttjatade setup/punch-upplägget. Han switchar delivery och flow fler gånger än 90% av våra svenska battlare har gjort hittills. Vissa rim hade behövt slipas på, medan andra rimscheman var off the hook. Han rebuttlar 2 eller 3 gånger i sin battledebut. Vad mer kräver ni?

Dock tycker jag det var tråkigt att han gick så långt som att knuffa Allyawan, det var liksom inte ens som att Allyawan hade sagt något superpersonligt.

Sen ska jag kanske säga att Allyawan vann ändå, mest på grund av choksen. Tyckte faktiskt att Allawans material var sämre, oväntat nog, men styckena om att "det här är BATTLERAP" och att Sebbe borde "göra nåt positivt" var feta som fan.

Rappare

2012-05-25 09:38
Det känns som att folk hatar på Sebbe väldigt mycket för att han är just Kartellen och gangster. Det borde ju verkligen inte påverka i såna här sammanhang egentligen, utöver vad man tycker om gunbars då.

Angående Kinesen-raden som Allyawan tog upp; som jag förstod det så var det en rad som Sebbe kört i en låt, och ändå var det Kinesen som skrivit den. De skriver alltså 50 procent av texterna och använder varandras bars, tokigt. Isf kan man ju ifrågasätta att Sebbe skrivit hela denna battlen själv.
Admin

2012-05-25 09:46
scrotum: Det är väl superrelevant med tanke på att vi inte har haft någon som på riktigt hävdar att han står bakom raderna?

Tycker förövrigt inte att det är så mycket hat. Väldigt få rappare som kan choka i 2 ronder och komma undan så lindrigt.

Rappare

2012-05-25 09:55
Relevant är det väl i allra högsta grad, men jag vet inte om jag tycker att det är helt rätt att döma en battlare efter hans bakgrund. Det som händer på scenen är det jag anser att man åtminstone ska försöka bedöma.

Mycket hat är det inte, men det känns som att folk tycker han gjorde dåligt ifrån sig utan belägg.

2012-05-25 10:14
Helt ok battle, där det var Ally som stod för den ok delen, Sebbe för den andra...som inte var lika bra...

Producent

2012-05-25 10:17
Varför är det inget beat?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.
Poet

2012-05-25 10:32
För att det är accapella... (Y)
Jag har ätit pannkaka!

2012-05-25 10:47
Dopeness skrev:
Varför är det inget beat?

Vart har du hållit hus dom senaste 4 åren ?
I hate to advocate drugs, alcohol, violence or insanity to anyone, but they've always worked for me.

2012-05-25 11:01
Alltså dom där snubbarna bakom sebbe... vilka jävla solglasögon. Ser ut som dom kommer från 90talet, står bakom och ler som levande bevis på hur töntigt det är att vara "gangster" i sverige.

Annars klart överaskad över hur bra sebbe gjorde ifrån sig; aggressivitet, punchlines, självsäkerhet, det personliga anslaget framförallt. Han hade lätt tatt det om han inte chokat, framförallt att han sabbade avslutningen sänkte honom rätt mycket. Allyawan hade väl en del bra rader, men också mängder av rätt intetsägande.
http://soundcloud.com/80scrackpolo

2012-05-25 11:30
Critical, vilken liten jävla tönt du är. Hur fan tillåter du Sebbes hype vid?

Någon som kommer ihåg när snubben säger "det finns fortfarande dom som lägger äkta boom bap" i bevismaterial?

Get the fuck out.

Wordlife no doubt baby

2012-05-25 11:55
NuMessiah P25

Kanske borde utvecklat... Jag gillade hans approach och mkt av innehållet, några rader som faktiskt satt... Säger inte heller att man ska krysta ur sig massa överspelade ordvitsar. Hans rebuttles var onpoint

Syftade väl helt enkelt på att rimkvalitén var så där, att gunbars utan en glimt i ögat (iaf i denna battle kändes skumt)

Han kör längre sammanhängande stycken med instoppade punchlines i istället för det så uttjatade setup/punch-upplägget. Han switchar delivery och flow fler gånger än 90% av våra svenska battlare har gjort hittills. Vissa rim hade behövt slipas på, medan andra rimscheman var off the hook.

Håller med om allting förutom det om rimscheman var off the hook... Med det sagt som jag skrev när dom här ligorna inte var födda än, så behöver man inte ens invecklade scheman om det finns nått annat som väger upp

Tycker förövrigt inte att det är så mycket hat. Väldigt få rappare som kan choka i 2 ronder och komma undan så lindrigt.

Aldrig sett nån rappare bli så påhoppad för sitt utseende etc som sebbe, men det kanske kommer med att ha ett provokativt uttryck...

2012-05-25 11:57
måste säga att jag blev positivt överaskad, med tanke på va man fick se i trailern.

tycker sebbe kanske är lite onödigt oödmjuk, men det är å andra sidan ett battle.

"du säger såhär i en låt allamallatjafsutibingabongabengablingbling"

"det är kinesens text så vakta dina ord"

"okej förlåt"

tyckte allywan va bättre textmässigt, sebbe va oväntat bra, mycket laddat delivery.
saknar att se allywan gå in lite hårdare men det kändes som det inte va okej ändå.

lite tre-mot-en-vibb men kul å se kartellen vara inne å kötta. tag team nästa gång?
Ridå
Producent

2012-05-25 11:57
Varför kör de accapella?
Jag är ingen perfekt man. Jag försöker bara göra det bästa jag kan och vara sann, inte göra nått halvdann. Det borde vara min slogan.

2012-05-25 11:58
Varför kör de accapella?

HAHAHAHAHAHAHAHA
Ridå

2012-05-25 13:08
Dopeness skrev:
Varför kör de accapella?

Men häng me lite nu fööfaeen